av Sir Ward » 16 november 2022, 01:13
HV-profilen invald i Hall of Fame – därför missade hon ceremonin: ”Det var mitt beslut”
Daniel Alfredsson, Daniel Sedin och Henrik Sedin valdes i natt in i Hockey Hall of Fame. Det gjorde även den före detta HV71-profilen Riikka Sallinen.
– Att jag får vara en av dem är det största en hockeyspelare kan vara med om efter karriären, säger hon till JP/Jnytt.
Riikka Sallinen är den förste europeiska damhockeyspelaren någonsin att väljas in i Hockey Hall of Fame i Toronto. Hon är sedan 2010 dessutom invald i det internationella ishockeyförbundets Hall of Fame.
Riikka Sallinen är den första europeiska damhockeyspelaren någonsin att väljas in i Hall of Fame.
– Det är jättestort. Om man tänker på vilka herrspelare från Sverige som är med där och även vilka kvinnliga spelare som också tagit plats, ja då förstår man att det är jättestort. Att jag får vara en av dem är det största en hockeyspelare kan vara med om efter karriären, säger Riikka Sallinen till JP/Jnytt.
Sallinen berättar att hon inte var på plats i Toronto där galan hölls natten till tisdagen. Istället valde hon att prioritera sitt arbete inom Region Kronoberg.
– Det hade säkert gått att ordna men jag valde, med tanke på att vi är kort om folk, att stanna kvar och jobba. Våra patienter är rätt så sköra och det är fortfarande en pandemi som spökar så med tanke på helheten valde jag att stanna hemma.
Så det var inte chefen som inte lät dig åka över?
– Nej, absolut inte, haha. Det var mitt beslut.
Var du vaken i natt och följde galan?
– Nej, jag sov faktiskt. Jag började jobba tidigt i morse.
Riikka Sallinen spelade i HV71 mellan 2016 och 2019. Här ses hon tillsammans med Sanni Hakala. Foto: Simon Eliasson/Bildbyrån
49-åriga Riikka Sallinen gjorde sin första seniormatch 1988 hemma i Finland i klubben EVU.
Till HV71 kom hon säsongen 2016 och stannade till 2019. Sallinen gjorde 92 grundseriematcher i HV-tröjan och producerade 119 poäng för klubben. 2019 valde Sallinen att avsluta karriären och blev efter det assisterande tränare i HV71 i två säsonger.
Sallinen berättar att hon har bra koll på HV71 än idag och hoppas att det ska vända för laget som ligger åtta i SDHL.
– Det är ett väldigt ungt lag så om de bara får lite mer tid tror jag de växer in i det. Det är väldigt duktiga tjejer men det kan ta tid. Resultaten har inte varit riktigt som någon hoppats på och det är säkert ett tufft läge nu, men de ska fortsätta lita på sig själva och jobba hårt. Då kommer belöningen sen, säger hon.
Du är inte sugen på att börja spela igen och hjälpa laget?
Sallinen skrattar till.
– Jag tror inte jag skulle kunna hjälpa hjälpa till så mycket.
FAKTA
Svenskar som tagit plats i Hall of Fame
1996: Börje Salming.
2012: Mats Sundin.
2014: Peter Forsberg.
2015: Nicklas Lidström.
2022: Daniel Alfredsson, Daniel Sedin, Henrik Sedin.