Omgång 1: Luleå Hockey - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 1: Luleå Hockey - HV71

Inläggav wk2431 » 17 september 2022, 20:20

Som vanligt när försäsongen ser bra ut resultatmässigt, så blir verkligheten något annat.
Nästan 3 gånger färre skott än Luleå.
0 produktion framåt. 0 skärpa i de avslut man faktiskt hade.
Powerplay under isen. En väldig massa dräll i egen zon.
Och, på klassiskt HV-manér, en stor mängd onödiga utvisningar.
De kan gott cykla hem.
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav Jokkalainen » 17 september 2022, 20:21

Men det är ju läropengar och ödmjukhet vi tar med oss? :ugeek:
#1 Alltid saknad, Aldrig glömd!
Användarvisningsbild
Jokkalainen

Inläggav HV-supportern » 17 september 2022, 20:21

Det är väl ungefär så här HV:s spel har sett ut hela försäsongen. Skillnaden är att vi vann matcherna då trots stundtals ganska uselt spel.
HV-supportern

Inläggav lejacques » 17 september 2022, 20:23

Några reflektioner.

Backsidan precis så dålig så som många sa inför säsongen.

Forwardssidan inte alls lika bra som många trodde inför säsongen.

Årets lagbygge består av ett gäng hockeyallsvenska spelare, spelare från SHL-bottenlag, kryddat med en handfull "stjärnvärvningar".

Det kommer bli en tuff säsong. Och det kommer nog behöva värvas både backar och forwards för att vi ska kunna utmana om en kvartsfinalplats.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 17 september 2022, 20:24

Förlust är ju en sak.

0-3 borta mot Luleå är en sak.

Men.

Bedrövligt spel med noll offensiv, samt att våra allsvenska spelare som redan innan varit undermåliga och ifrågasatta blir otroligt hårt synade. Få om några står pall.

Inte många omgångar på sig att visa sig värdiga SHL nu ändå.

Den obehagliga parallellen med säsongen 20/21 är, just det - obehaglig. En försäsong man vinner allt på och en SHL-premiär på bortaplan som slutar 0-3 efter en lika viljelös som bedrövlig insats.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Diabolics » 17 september 2022, 20:28

Sam är redan nu årets kokko. Man kan inte ha "otur" med pucken varje match.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Yennefer » 17 september 2022, 20:30

lejacques skrev:Några reflektioner.

Årets lagbygge består av ett gäng hockeyallsvenska spelare, spelare från SHL-bottenlag, kryddat med en handfull "stjärnvärvningar".

Det kommer bli en tuff säsong. Och det kommer nog behöva värvas både backar och forwards för att vi ska kunna utmana om en kvartsfinalplats.

Lite tidigt att dra den typ av slutsatser. Vi har spelat en match borta mot ett lag som var i sm-final i våras.
Ge det några matcher i alla fall :)
Yennefer

Inläggav 15:48 » 17 september 2022, 20:30

Ja det var verkligen skit! Men som jag skrev tidigare var det väntat. Vi kommer göra bättre matcher. Malmö nästa, som slog topptippade SAIK…Blir kul…

Stör för övrigt ihjäl mig på att vi har 3 av de 4 första matcherna borta och att vi inte fått ha seriepremiär hemma på tre SHL-säsonger. Tror det har större betydelse än man kan tro. En bra start är viktigt…
15:48

Inläggav lejacques » 17 september 2022, 20:33

Diabolics skrev:Sam är redan nu årets kokko. Man kan inte ha "otur" med pucken varje match.

Ge dig. Sam är en slow starter. Han behöver tiiiid. Jag sitter lugnt i båten och avvaktar i åtminstone två år innan jag tar fram stora motorsågen. Gäller ju att han som Kokkonen verkligen får chansen.

Och vem vet. Han kanske kommer komma på nån smashing segerramsa som vi kan hylla honom för. Jag är luuuugn.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav frippe-borås » 17 september 2022, 20:35

Väckarklocka!!!

Nubben tror alltså att man ska spela SHL med enbart Allsvenska backar förutom Martinsson?
Sitta och hoppas på Strålman är ingen rätt väg att gå utan måste endast se honom som ren bonus.
Att Glad ens finns kvar i HV71 är en av de största gåtorna i manna minne.
Att sen värva in två backar från bottenlagen i Allsvenskan gör ju inte saken bättre. Hult värvade Allsvenska spelare o vi hamnade i Allsvenskan. Nubben värvar backar från bottenlag i SHL i tron om att bli topplag i SHL!

Nu var det kanske värsta tänkbara motståndet i SHL med lång resa mot ett försvars inriktat lag.
Men det märktes att det va mil ifrån varandra skickligheten vid uppspelen. Våra backar skickar iväg puck i panik och utan tanke medans Luleås har skillsen att ta sig ur press och kan sätta igång spelet.

Låter det gå 5 matcher innan jag helt och hållet tar fram motorsågen. Men ska vi klara oss så måste vi upp 10 snäpp på allt.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Sir Ward » 17 september 2022, 20:35

Carl Ljungquist JP
Blek SHL-premiär av HV71 – föll tungt mot Luleå: ”13 skott på mål talar sitt tydliga språk”

FAKTA
SHL

Luleå HF–HV71 3–0 (0–0, 2–0, 1–0)
Första perioden: –
Andra perioden: 1–0 (12.37) Radek Muzik (Jonathan Andersson), 2–0 (16.08) Linus Fröberg (Konstantin Komarek), spel fem mot fyra.
Tredje perioden: 3–0 (11.47) Isac Brännström (Brendan Shinnimin, Jack Connolly).
Skott: 33–13 (10–4, 16–3, 7–6).
Utvisningsminuter, LHF: 4x2 min, HV: 5x2 min.
Domare: Linus Öhlund och Christoffer Holm.
Publik: 6 150.

JP-femman:
5: Joni Ortio, målvakt.
Ja, han släppte in tre puckar varav det första var ett skott utifrån mellan benen. Men Ortio hade mycket att göra och gjorde på det stora hela en okej premiärinsats.
4: Måns Lindbäck, forward.
SHL-debutanten spelade bara strax över fem minuter, men ville mycket när han väl var ute på isen. Bra i boxplay och försökte ett par gånger också framåt. Jobbade hårt.
3: Victor Sjöholm, back.
Den unge backen spelade efter sina förmågor. Spelade fysiskt och satte in någon tackling, exakt det han ska göra.
2: Taylor Matson, forward.
Lagkaptenen stod inte för några glimrande prestationer, men slet som vanligt hårt.
1: Jonathan Davidsson, forward.
En av få i HV-laget som hade fart under skridskorna, även om han inte fick någon direkt utdelning för det den här kvällen.

Så startade HV71:
Målvakter:
31 Joni Ortio-(37 Jonas Gunnarsson).
Backar:
3 Daniel Glad-64 Eric Martinsson.
41 Chad Billins-5 Victor Sjöholm.
13 Rasmus Bengtsson-6 Filip Westerlund.
44 Hugo Fransson.
Kedjor:
21 Mattias Tedenby-51 Andy Miele-89 Mikkel Boedker.
20 André Petersson-19 Sam Vigneault-28 Joonas Nättinen.
9 Taylor Matson-71 Tyler Vesel-56 Fredrik Forsberg.
77 Herman Hansson-70 Marcus Davidsson-72 Jonathan Davidsson.
33 Måns Lindbäck.

De saknades:
Emil Andrae (skadad), Nichlas Torp (skadad), Simon Önerud (skadad), Lucas Elvenes (vilade).

Ljungquists kommentar:
Efter ett år i hockeyallsvenskan var HV71 tillbaka i SHL. Frågan på förhand var hur den relativt hypade nykomlingen skulle lyckas stå upp i premiärmatchen mot vårens SM-finalist Luleå. Det gick inget vidare. HV71 hade väldigt svårt att tränga igenom ett kompakt Luleå och det vitklädda bortalaget skapade ytterst få lägen under 60 minuter. Totalt 13 skott på mål talar sitt tydliga språk. Luleå vann den fysiska kampen totalt och spelade med mer kraft, intensitet och aggressivitet. Hemmalaget var helt enkelt numret större. En oerhört blek premiärinsats av HV71.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Nutarviguld » 17 september 2022, 20:36

Svårt att vinna utan backar
Nutarviguld

Inläggav Haard » 17 september 2022, 20:37

Några saker jag tänkte på:

- Martinsson är typ vår ende back idag som kan spela pucken uppåt på blad. Ingen av backarna hänger med i SHL-tempot.
- spelare som inte spelat SHL förut hänger inte med i tempot. Hoppas Andrae kan stötta upp offensiva backsidan något iaf.
- Ortio gör en bra match, utan honom hade det blivit större siffror.
- tycker Boedker blixtrade till och visade att han kommer bli viktig. Kan dock inte göra allt på egen hand.

Detta var första matchen, vi kommer hinna spela ihop laget. Än är jag inte orolig.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav 15:48 » 17 september 2022, 20:41

Yennefer skrev:

Lite tidigt att dra den typ av slutsatser. Vi har spelat en match borta mot ett lag som var i sm-final i våras.

Med all respekt lejacques, tycker du brukar vara nyanserad och klok i dina inlägg. Såhär långt tycker jag dock du liksom redan har bestämt dig för att allt är skit, Nubben är kass, Vigneault är sämsta värvningen ever och vi kommer va ett bottenlag i SHL.

Vi har ett lag med många nya spelare och för svag backsida det är alla överens om. Att såga anfallssidan så totalt som du gör är inte riktigt berättigat. Många lag skulle vara ganska nöjda över den. Och många är tydligen det på pappret oxå… MEN att döma ut den efter EN match luktar bara bitterhet och ”jag vet bäst”…
15:48

Inläggav lejacques » 17 september 2022, 20:46

15:48 skrev:
Med all respekt lejacques, tycker du brukar vara nyanserad och klok i dina inlägg. Såhär långt tycker jag dock du liksom redan har bestämt dig för att allt är skit, Nubben är kass, Vigneault är sämsta värvningen ever och vi kommer va ett bottenlag i SHL.

Vi har ett lag med många nya spelare och för svag backsida det är alla överens om. Att såga anfallssidan så totalt som du gör är inte riktigt berättigat. Många lag skulle vara ganska nöjda över den. Och många är tydligen det på pappret oxå… MEN att döma ut den efter EN match luktar bara bitterhet och ”jag vet bäst”…

Bitterhet? Jag vet bäst?

Ja, vem vet. Det kanske är så. Men försäsongen och premiären har inte fått mig att ändra uppfattning om årets lag. Eller Nubben heller för den delen. Men där har jag ju tidigare försökt förklara varför jag inte är fullt så imponerad av Nubben så som många andra är. Orkar inte förklara igen.

Sen har du helt rätt i att det bara spelats en match. Men det här är också mina reflektioner efter EN match.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Dovahkiin » 17 september 2022, 20:47

Backsidan håller jag med om till 100% men forwards tror jag absolut kommer höj sig. Kommer ta ett tag innan det kuggar mm.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav mrnorrland » 17 september 2022, 20:47

Problemet är inte Westerlund och bengtsson, de är bra bra 5-6 backar och gör jobbet, problemet är att de övriga 4 backar är endast Martinssin som håller topp 4 backar i ett SHL lag. Sjöholm kommer bli en okej SHL back, Billins är tyvärr slut som topp 4 back, gjorde de ok men klara inte av bygga upp spelet som en topp 4 back, Bertov är helt lost och är en 7 back som bäst i ett botten i SHL men annars en 5-6 back i boten av allsvenskan så kass är han tyvärr. Den sista är Martinsson, i denna match har han problem men han är en topp 4 back och gör så gott han kan. Ne Bertov behövs få kicken och 2 nya backar måste in ASAP. Visst våra forwards gör inget bra idag heller men problem är att de får inget att jobba på från backarna och man hade en spelplan som de var väldigt rädda och inte försökte anfalla utan endast rädda att bli utspelade. Vi har tuff start och lär behöve 3p nästa hemma match för att inte få en tuff start
mrnorrland

Inläggav Herkie82 » 17 september 2022, 20:50

Luleå borta är nog den sista motståndaren men vill möta i en premiär.

Med det sagt så kändes detta inte helt bra i magen.

Inget lag som har ambitionen att hamna högt har en spelare på Glads nivå som loggar 20 min. Jag förstår inte varför han får ett sånt evigt förtroende helatiden?

Jag börjar nästan fundera om Strålman räcker eller om vi behöver någon mer. Våran backlinje är ju inte skadeskjuten direkt och det ser redan lite halvdant ut.
Herkie82

Inläggav Dovahkiin » 17 september 2022, 20:54

13 skott på mål fy fan vad uselt :lol: Kan inte vara ofta ett lag har så lite på mål.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Farzan » 17 september 2022, 20:59

15:48 skrev:
Yennefer skrev:

+1
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Andersson711 » 17 september 2022, 21:00

Blir så förbannad….

Äntligen är vi tillbaka i SHL, åker till Luleå sen kan dom oförskämda ungtupparna inte ens visa de äldre en gnutta respekt och ge oss lite skön feeling när vi börjar om. Men så är de, alltid sagt att de som är födda -77 inte är helt ok.
Andersson711
Moderator

Inläggav CROHB » 17 september 2022, 21:01

mrnorrland skrev:Problemet är inte Westerlund och bengtsson, de är bra bra 5-6 backar och gör jobbet, problemet är att de övriga 4 backar är endast Martinssin som håller topp 4 backar i ett SHL lag. Sjöholm kommer bli en okej SHL back, Billins är tyvärr slut som topp 4 back, gjorde de ok men klara inte av bygga upp spelet som en topp 4 back, Bertov är helt lost och är en 7 back som bäst i ett botten i SHL men annars en 5-6 back i boten av allsvenskan så kass är han tyvärr. Den sista är Martinsson, i denna match har han problem men han är en topp 4 back och gör så gott han kan. Ne Bertov behövs få kicken och 2 nya backar måste in ASAP. Visst våra forwards gör inget bra idag heller men problem är att de får inget att jobba på från backarna och man hade en spelplan som de var väldigt rädda och inte försökte anfalla utan endast rädda att bli utspelade. Vi har tuff start och lär behöve 3p nästa hemma match för att inte få en tuff start

Håller med om detta. Bengtsson och Westerlund är ett bra tredje backpar. Martinsson och Andrae är ett bra andra backpar. Problemet är att vi saknar ett första backpar….
CROHB

Inläggav Windom Earle » 17 september 2022, 21:01

Jag tar med mig att Fröberg hade fint hyfs att inte fira 2-0. Brännström var inte lika nogräknad. Resten glömmer jag.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Yennefer » 17 september 2022, 21:19

Windom Earle skrev:Jag tar med mig att Fröberg hade fint hyfs att inte fira 2-0. Brännström var inte lika nogräknad. Resten glömmer jag.

Firade han inte? Det tänkte jag inte ens på. Snyggt agerat.

Bra nick för övrigt. Twin Peaks inspirerat :)
Yennefer

Inläggav Dovahkiin » 17 september 2022, 21:36

Yennefer skrev:
Windom Earle skrev:Jag tar med mig att Fröberg hade fint hyfs att inte fira 2-0. Brännström var inte lika nogräknad. Resten glömmer jag.

Personligen tänker jag på the witcher när jag ser Yennefer 8-)

Enda roliga med kvällens match var att Ortio gjorde det bra och bättre lär han bli.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Yennefer » 17 september 2022, 21:46

Dovahkiin skrev:
Yennefer skrev:

Personligen tänker jag på the witcher när jag ser Yennefer 8-)

Enda roliga med kvällens match var att Ortio gjorde det bra och bättre lär han bli.

Yennefer of vengerberg, en personlig förebild! :)

Håller med med Ortio var bra. Alltid något positivt att med sig!
Yennefer

Inläggav Nick » 17 september 2022, 21:56

Såhär i efterhand kan man konstatera. Vi höngde med i 6 min ungefär. Sen var de Luleå för hela slanten.
Fortsätter att tjata om backsidan. Mycket för dålig.
Bara jag som inte ser storheten i Martinsson?
Dock inte bara backsidan dom var dålig idag, forwardssidan var under isen. Undantaget vår 13e forward när han fick spela. Tog för sig, smällde på,.skapade en målchans o fick med sig utvisning. Krigade också bra i box play.

Forwardssidan kommet bli bättre när/ om vi får in 1-2 nya backar. Dom får liksom inget att jobba på nu. Spelet bakifrån går åt helvete för långsamt.

Sen kan man konstatera att de är stor skillnad att spela pp på försäsongen mot serien. Vi skapade... ingenting. Andre, foppa under isen båda två.

Jaja nya tag nästa vecka. Var ändå ett av seriens bästa lag vi mötte. Kanske ska vara glad att dom "bara" gjorde 3 mål.
Nick

Inläggav Dovahkiin » 17 september 2022, 22:00

Tycker fortfarande Nättinen ska vara center. Tror på det mer än Sam som 2a...
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav RJ--92 » 17 september 2022, 22:03

Dovahkiin skrev:13 skott på mål fy fan vad uselt :lol: Kan inte vara ofta ett lag har så lite på mål.

Timrå och Leksand fick iväg 18st och Linköping 19, inte så långt ifrån.. ;)
RJ--92

Inläggav Wildzide » 17 september 2022, 22:06

Tycker man kändes ängsliga och trögtänkta idag. Det går inte stå stilla och spela hockey.
Wildzide

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna