Träningsmatch 2: Rögle hemma 220823

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Träningsmatch 2: Rögle hemma 220823

Inläggav Weirdo » 23 augusti 2022, 19:58

Stabil träningsmatch, kul!
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav shitkicker » 23 augusti 2022, 19:59

Kommer inte hända så släpp det.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Junior » 23 augusti 2022, 20:00

shitkicker skrev:Kommer inte hända så släpp det.

Det tror inte jag häller, men man måste ju ge en chans ;)
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Crille » 23 augusti 2022, 20:00

Tyckte det såg riktigt bra ut ikväll. Skadorna till trots
Crille

Inläggav mordy » 23 augusti 2022, 20:02

Jag må ha roastat Gunnar förra året, men han ser bra mycket bättre ut än Ortio såhär långt!
mordy

Inläggav Dovahkiin » 23 augusti 2022, 20:07

Såg så mkt bättre, man ser ju lite mer av grunden i allt börjar sitta bättre. Så detta känndes bra!
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav HV-supportern » 23 augusti 2022, 20:18

mordy skrev:Jag må ha roastat Gunnar förra året, men han ser bra mycket bättre ut än Ortio såhär långt!

Ortio ser sanslöst ringrostig ut, på träningar samt i premiärmatchen. Trodde vi hade värvat en given förstamålvakt. Han måste hitta formen snabbt. Det är inte bara att trycka på en knapp när SHL drar igång. Som det ser ut idag hade jag startat Gunnar.
HV-supportern

Inläggav Farzan » 23 augusti 2022, 20:22

lejacques skrev:Ändå bra att lagbygget synas så här tidigt på säsongen. Det har känts lite spretigt och obalanserat på sina håll. Märks tydligt nu.

Laget klarade av att synas, tycker jag.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Dovahkiin » 23 augusti 2022, 20:24

Farzan skrev:
lejacques skrev:Ändå bra att lagbygget synas så här tidigt på säsongen. Det har känts lite spretigt och obalanserat på sina håll. Märks tydligt nu.

Laget klarade av att synas, tycker jag.

Håller med, nu kändes det betydligt mer balanserat och man vet sin gammalt att det tar par matcher innan de börjar sitta bättre. Att ens dra en enda slutsats från första matchen är helt onödigt.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav mordy » 23 augusti 2022, 20:32

HV-supportern skrev:
mordy skrev:Jag må ha roastat Gunnar förra året, men han ser bra mycket bättre ut än Ortio såhär långt!

Ortio ser sanslöst ringrostig ut, på träningar samt i premiärmatchen. Trodde vi hade värvat en given förstamålvakt. Han måste hitta formen snabbt. Det är inte bara att trycka på en knapp när SHL drar igång. Som det ser ut idag hade jag startat Gunnar.

Håller helt med... Kan nästan tycka att vi borde haft kvar Larsson och Gunnar, kört Gunnar som första och sen träna upp Larsson ordentligt då han är riktigt lovande för framtiden
mordy

Inläggav Dovahkiin » 23 augusti 2022, 20:38

mordy skrev:
HV-supportern skrev:

Håller helt med... Kan nästan tycka att vi borde haft kvar Larsson och Gunnar, kört Gunnar som första och sen träna upp Larsson ordentligt då han är riktigt lovande för framtiden

Gunnar hade de svårt i HA i bland kan jag tycka, visst han höll några nollor mm men vet inte hur många tavlor han gjorde. Ortio lär växa rejält. Ortio har 1 match :shock: Blir ju på gränsen till löjligt uttala sig så redan kan jag tycka..
Senast redigerad av Dovahkiin 23 augusti 2022, 20:43, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Robert.76 » 23 augusti 2022, 20:40

mordy skrev:
HV-supportern skrev:

Snälla ngn....Ortio har stått 1 match, knappt, tror han kommer växa ordentligt.
Robert.76
Moderator

Inläggav Sir Ward » 23 augusti 2022, 21:15

Carl Ljungquist JP
Fakta träningsmatch
HV71–Rögle BK
4–2 (1–1, 3–0, 0–1)
Första perioden: 1–0 (2.14) Jonathan Davidsson (Marcus Davidsson, Måns Lindbäck), 1–1 (13.21) Erlend Lesund (Vojtech Mozik, William Strömgren).
Andra perioden: 2–1 (3.29) Tyler Vesel (Chad Billins, Fredrik Forsberg), spel fem mot fyra, 3–1 (5.34) Mattias Tedenby (Rasmus Bengtsson, Filip Westerlund), 4–1 (9.28) Taylor Matson (Tyler Vesel, Fredrik Forsberg).
Tredje perioden: 4–2 (15.45) Daniel Zaar (Adam Tambellini, Michael Kapla), spel fem mot fyra.
Utvisningsminuter, HV: 3x2 min, Rögle: 3x2 min.
Skott: 21–26 (8–8, 7–10, 6–8).
Publik: 2 318.

Så startade HV71:
Målvakter:
37 Jonas Gunnarsson-(31 Joni Ortio).
Backar:
64 Eric Martinsson-16 Kalle Holm.
41 Chad Billins-12 Hugo Fransson.
13 Rasmus Bengtsson-6 Filip Westerlund.
17 Edvin Nilsson.
Kedjor:
21 Mattias Tedenby-19 Sam Vigneault-77 Herman Hansson.
89 Mikkel Boedker-51 Andy Miele-28 Joonas Nättinen.
9 Taylor Matson-71 Tyler Vesel-56 Fredrik Forsberg.
33 Måns Lindbäck-70 Marcus Davidsson-72 Jonathan Davidsson.

De saknades i HV71:
Emil Andrae (snart tillbaka efter JVM), Victor Sjöholm (iväg med U20-landslaget), Simon Önerud (skadad), Nichlas Torp (skadad), Daniel Glad (skadad), Lucas Elvenes (skadad), André Petersson (skadad).

Powerplayuppställning 1:
Chad Billins, Fredrik Forsberg, Tyler Vesel, Mattias Tedenby, Joonas Nättinen.

Stor succé vid första powerplay-tillfället i matchen, då Tyler Vesel snärtade dit pucken fram till 2–1. Innan målet rullade den här PP-formationen runt friskt i offensiv zon och skapade chanser innan Vesel slog till. Känns som en välbalanserad formation med hot över allt. Där finns liksom Forsberg med sin kanon, Billins med lugn från blålinjen, Vesel som både kan skjuta själv och leverera passningar av klass, Nättinen med sin klokhet och så trollgubben och artisten Tedenby på det.

Powerplayuppställning 2:
Eric Martinsson, Mikkel Boedker, Andy Miele, Sam Vigneault, Taylor Matson.

I André Peterssons skadefrånvaro fick lagkaptenen Taylor Matson chansen här. Fick spela PP först i den tredje perioden och hann inte uträtta särskilt mycket då.

Matchens snackis:
Mattias Tedenby är tillbaka i svensk hockey och i HV71. Efter att ha varit relativt osynlig i förra veckans träningsmatch mot Malmö var den hyperkvicke artisten på desto bättre spelhumör hemma mot Rögle. Bjöd på några fina dragningar och gjorde ett snyggt mål. Rasmus Bengtsson spelade fram pucken, Tedenby gjorde en dragning då han kom ren med målvakten Christoffer Rifalk och stänkte sedan upp pucken högt. En klassaktion av en skicklig lirare.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav lejacques » 23 augusti 2022, 21:43

Nog för att glaset är halvfullt här hemma. Men att man skulle behållt Filip Larsson på bekostnad av Ortio...

Kommer bli kanon med Ortio. Antingen kommer han vara given etta eller så kommer konkurrensen (som finns pga att vi tagit in Ortio) sporra Gunnar till att ta över förstaspaden.

Känner mig så här efter två träningsmatcher rätt nöjd med målvaktsparet.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Sir Ward » 23 augusti 2022, 22:09

lejacques skrev:Nog för att glaset är halvfullt här hemma. Men att man skulle behållt Filip Larsson på bekostnad av Ortio...

Kommer bli kanon med Ortio. Antingen kommer han vara given etta eller så kommer konkurrensen (som finns pga att vi tagit in Ortio) sporra Gunnar till att ta över förstaspaden.

Instämmer.

För mig är Joni Ortio en klassvärvning vilket kommer visa sig. Stor klassvärvning desutom.
Att redan nu bedöma #31 luktar återanvänd foliehatt lång väg.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav 15:48 » 23 augusti 2022, 22:14

lejacques skrev:Nog för att glaset är halvfullt här hemma. Men att man skulle behållt Filip Larsson på bekostnad av Ortio...

Haha! Såg du första matchen? ;)
Nöjd med Gunnar menar du? Nu tror jag absolut att Ortio kommer växa och bli en tillgång men att säga att man är nöjd med målvaktsparet baserat på dessa två matcher när Ortio gjorde en så svag insats är ju bara för att provocera.
15:48

Inläggav PapaEmeritus » 23 augusti 2022, 22:22

Ortio ändå... Finns en video från omklädningsrummet efter matchen. Någon säger "good job" till Ortio och han svarar "no mistakes, no mistakes" och flinar. :lol:
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav lejacques » 23 augusti 2022, 22:25

Sista skrev jag mer för att visa på det absurda i att döma ut Ortio och hävda att Gunnar kommer vara given etta. I mina ögon är läget detsamma som för en vecka sedan. Vi hade då ett på pappret bra målvaktspar. Vi har det fortsatt. Just vad gäller målvakter är det helt omöjligt att dra några slutsatser baserat på två matcher.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav 15:48 » 23 augusti 2022, 22:45

lejacques skrev:Sista skrev jag mer för att visa på det absurda i att döma ut Ortio och hävda att Gunnar kommer vara given etta. I mina ögon är läget detsamma som för en vecka sedan. Vi hade då ett på pappret bra målvaktspar. Vi har det fortsatt. Just vad gäller målvakter är det helt omöjligt att dra några slutsatser baserat på två matcher.
lejacques skrev:Sista skrev jag mer för att visa på det absurda i att döma ut Ortio och hävda att Gunnar kommer vara given etta. I mina ögon är läget detsamma som för en vecka sedan. Vi hade då ett på pappret bra målvaktspar. Vi har det fortsatt. Just vad gäller målvakter är det helt omöjligt att dra några slutsatser baserat på två matcher.

Håller med. Paret är mycket bra på pappret. Bara att en av dom hunnit visa det i praktiken ännu. Ortios tid kommer.

Såg för övrigt bara delar av tredje perioden idag. Vigneault som jag bland annat har hypat har inte visat så mycket hittills av det jag sett. Får hoppas han växer in i det precis som Ortio.
15:48

Inläggav Nick » 23 augusti 2022, 23:08

Om jag får säga mitt så tror jag att vesel kommer bli ett större utropstecken än Vigneault. Tror faktiskt vesel kommer överraska många på denna nivån.
Nick

Inläggav Henke67 » 24 augusti 2022, 06:22

Vesel stärkte i alla fall sina aktier i min bok. Vad det sedan räcker till får vi väl se. Jag tycker även att man på flera håll är onödigt negativ kring Foppa. Visst har han brister. Och visst tycker jag att det saknas glöd i ögonen. Men bristerna ser jag mer i defensiven. Han är i mina ögon ett bra offensivt vapen även på den här nivån. Jag hoppas på att han vågar ta ännu mer initiativ framöver. Inte bara skjuta. Och så hoppas jag han får fler offensiva än defensiva tek. Det är inte kring eget mål han gör mest nytta…
Förra SHL sejouren sa jag att han borde vara i en offensiv uppställning eller på läktaren.
Henke67

Inläggav mrnorrland » 24 augusti 2022, 10:05

Vignault verkar lägga mycket defensivt ansvar i början och har en roll där han inte styr spelet. Tror han kommer växa.

Riktigt kul att vesel tar steg, att han har spelsinne för det vet vi men var tempot jag vart lite orolig för.

Många bra svar gavs idag. Mycket kvarstår, spec defensivt och speluppbyggnaden, men bra träningsmatch
mrnorrland

Inläggav Wildzide » 24 augusti 2022, 11:00

Många som gnäller på Foppa. Han hade 2 assist igår och en stolpträff. Bäst på plan enligt mig.
Wildzide

Inläggav Diabolics » 24 augusti 2022, 11:21

Wildzide skrev:Många som gnäller på Foppa. Han hade 2 assist igår och en stolpträff. Bäst på plan enligt mig.

Var ser ni alla de "många" som gnäller på Foppa? Jag har sett en enda här??????
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Henke67 » 24 augusti 2022, 16:03

Diabolics
Här inne är det Crille, Shitkicker och Dovahkiin som i denna matchen varit (i mina ögon) onödigt negativa om Foppis.
(Jag säger inget om ditt eget inlägg förra matchen)
Sedan gör jag en halv pudel och erkänner att jag trålat grumligt vatten på ansiktsboken. (Det borde jag inte låtit påverka mig...)
Så forumet är nog inte riktigt så negativa som jag upplevde.

// Henrik
Henke67

Inläggav lejacques » 24 augusti 2022, 16:32

15:48 skrev:

Håller med. Paret är mycket bra på pappret. Bara att en av dom hunnit visa det i praktiken ännu. Ortios tid kommer.

Såg för övrigt bara delar av tredje perioden idag. Vigneault som jag bland annat har hypat har inte visat så mycket hittills av det jag sett. Får hoppas han växer in i det precis som Ortio.

Att folk haussat/haussar Vigneault är över mitt förstånd. Och inte har jag blivit mycket klokare efter att ha sett honom på isen. MEN. Av det jag sett kan han bli användbar, även om han inte blir den "stjärna" som vissa hypat upp honom som.

Vigneault har storleken, och som den kanadick han är verkar han inte heller vara främmande för att använda den. Om vi ska vara lite fördomsfulla upplever jag kanadensiska hockeyspelare som rätt prestigelösa. De tar den roll de får. Och skulle Vigneault finna sig i att han bara får lira i en fjärde, men ändå får stå framför mål i PP, ta stryk och slagskott, och på det gör det på ett framgångsrikt sätt så tror jag det kan bli bra. För HV.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Dovahkiin » 24 augusti 2022, 17:02

Henke67 skrev:Diabolics
Här inne är det Crille, Shitkicker och Dovahkiin som i denna matchen varit (i mina ögon) onödigt negativa om Foppis.
Sedan gör jag en halv pudel och erkänner att jag trålat grumligt vatten på ansiktsboken. (Det borde jag inte låtit påverka mig...)

// Henrik

Åååhh Snutte då 8-) Ja men ibland så är det så att man tror saker och vi får se hur det landar när det börjar sen. Men jag står fast vid det jag skrev, tror Foppa kommer få det tufft, men bara för jag tror det betyder de ej att jag ej gillar grabben 8-)
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Diabolics » 24 augusti 2022, 18:27

Henke67 skrev:Diabolics

// Henrik

Det är lugnt, det var några fler än jag uppfattat. Vi möts i mitten :D
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna