Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Inläggav Hannes » 10 maj 2022, 09:19

Nutarviguld skrev:
HV-supportern skrev:
justus3 skrev:Måste säga att jag är oerhört skeptiskt till att våra eventuella "hemvändare" i Tedenby, Petersson & Almqvist kommer att göra någon som helst skillnad.
Samtliga är tydligt på väg nedåt i karriären.........

Har samma känsla. Är de bättre idag än för 3-4 år sen? Det här kan sluta i ett brutalt uppvaknande.

Saken är att vi verkligen haft blandad utdelning när det kommer till hemvändare, är man hemvändare för att man vill avsluta karriären lite soft hemma i Jönköping så blir det aldrig så bra, är man hemvändare för att man vill kriga för klubben i sitt hjärta så kan det bli bra. Men dom kommer ju inte hem för att dom är lika bra som de var när de var som bäst, det händer VÄLDIGT sällan.

Om jag ska tänka efter riktigt noggrant nu så är det faktiskt svårt att komma på en hemvändare som verkligen varit galet bra även när denna spelaren återvände. Torp som jag alltid kastat skit på förr, där måste jag erkänna att han var som bäst denna säsongen när han återvände, men utöver Torp har jag svårt att komma på någon som var riktigt bra vid sin "hemvändning"

Däremot poppar Arlbrandt, Petrasek, Melin ect ect upp i huvudet och där vet vi ju hur det gick i Hv...

Säger jag att vi ska tacka nej till Pilut, Teden osv ? Näe självklart inte men som sagt, vi behöver ett ORDENTLIGT bra lag i SHL med tanke på alla "KHL" spelare som kommer lira i serien nästa säsong och hittills så är många av rykterna oroande allsvenska spelare osv

Förstår faktiskt inte det där alls. Arlbrandt hade en helt okej säsong, även om han var bänkad under grundserien 2017. I slutspelet var han högst delaktig i att vi tog oss vidare från semifinalen tillsammans med hans kedjekamrater Sundh och Brithén och de var en stabil kedja från säsongsslutet och hela slutspelet. Kan inte påstå att jag var särskilt besviken över hans insats. Om man ska jämföra med hans säsonger där han gjorde över 70 poäng, då blir man besviken, men till följd av ålder så var det inte möjligt för honom att prestera på den nivån.

Petrasek hade inga fina säsonger de två sista, men att vi skulle sagt "Nej tack" när han lämnade KHL hade varit självmål. Även här blev folk besvikna för han inte gjorde 55 poäng igen, vilket jag hade väldigt svårt att se att det skulle hända igen.

Detsamma gäller Melin, men han hade precis som Petrasek två återvändanden till HV. När han återvände från Nordamerika var han toppspelare och presterade därefter.

Spelare som återvänt till HV och varit riktigt bra: Almqvist, Tedenby, Ullströms första säsong, Thörnberg, Önerud. Alla satte avtryck och alla ledde oss till att vinna SM-guld 2017. Och jag ser det så nu också. Varför skulle inte en spelare som Tedenby hålla? Han har gjort 67 poäng på 98 matcher i KHL. Det görs inte i en handvändning. Sedan ska Tedenby spela med andra typer av spelare som sköter arbetet över hela banan bättre. Han är en bra mönsterbrytare med hög energi och kan tillsammans med mer kompletta spelare bli ännu bättre, t.ex. som när han spelat med Lias och Sandberg eller Falk och Melin.

Skulle se det som självmål att vi väljer bort våra egna fostrade spelare för andra. Då slutar vi i den härvan vi var i under delar av 2010-talet, med spelare som Riley Holzapfel, Brett Sterling, Johan Larsson, Stefan Johansson och annan skit.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav Dovahkiin » 10 maj 2022, 12:05

justus3 skrev:Måste säga att jag är oerhört skeptiskt till att våra eventuella "hemvändare" i Tedenby, Petersson & Almqvist kommer att göra någon som helst skillnad.
Samtliga är tydligt på väg nedåt i karriären........

Vi behöver dugliga forwards som gör uppemot 50 poäng och backar som gör minst 30 poäng. Ser inte att någon av dessa är ens i närheten av detta.

Helt ärligt Tedenby har nog aldrig varit bättre än han är nu, hans är i sin absoluta prime. Därför tror jag inte vi får se han i Hv71. Tror han gör 1 år till utomlands. Men jag säger kom nu eller aldrig typ.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav lejacques » 10 maj 2022, 12:18

+1 på Hannes inlägg.

David Petrasek kom hem och levererade bra när han togs in mitt under säsong (13 poäng på 21 matcher). Året efter låg han i nivå med vad han producerat tidigare i karriären. Det är rekordsäsongen 09/10 som snarare är undantaget sett till poäng.

När Arlbrandt värvades gjorde han 16 poäng på 21 matcher. Det var året efter som poängproduktionen sjönk, men som Hannes påpekar var han i allra högsta grad med och bidrog till guldet.

Och David Ullström som fått mycket kritik var en av HV:s poängbästa spelare när han vände hemåt. Samma gällde hårt kritiserade Adam Almquist, som trots att han gjorde under 20 poäng båda säsongerna, fortfarande var en av våra poängsstarkaste backar.

Som jag sagt många gånger förr. Man blir aldrig profet i sin egen hemstad. Förväntningarna verkar alltid vara så sjukt mycket högre på våra egna produkter. Lägg därtill att många förväntar sig att de ska leverera i nivå med när de varit som absolut bäst så förstår man att det är mer eller mindre omöjligt för spelarna att leva upp till de, i min värld, orimliga kraven.

Det är en icke fråga att spelare som Pilut, Tedenby, Almquist, Petersson och Fantenberg (om han nu kan räknas som egen spelare) ska hem. Däremot ska Nubben inte göra samma misstag som sin föregångare och bygga laget enkom kring dessa. Vi kommer behöva ytterligare spets, den där spetsen som Hult, om man ska hårdra det, aldrig lyckades hitta.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav HV-supportern » 10 maj 2022, 12:43

Nutarviguld skrev:Om jag ska tänka efter riktigt noggrant nu så är det faktiskt svårt att komma på en hemvändare som verkligen varit galet bra även när denna spelaren återvände.

Den enda jag kan komma på är Liv. Han var galet bra när han kom tillbaks från Detroit/Grand Rapids. Han utvecklades för varje år. Men så var han ju unik också.
HV-supportern

Inläggav Nutarviguld » 10 maj 2022, 12:47

Mjo jag får erkänna att ni har en poäng.

Jag är väl egentligen mest bitter och nervös över att som du säger ovan att man verkligen byggt laget kring "vi måste ha JKPG killar överallt!"

Killar som Bertov osv som får evigt förtroende när de egentligen borde spela i en lägre liga.

EDIT: och för att förtydliga vad jag syfta på ovan, "bra" är ju en definitions fråga men ta Arlbrandt som exempel som man satt och drömde om varje år då han ägde sönder SHL i Luleå LHC osv, visst han gjorde poäng i Hv också när han "vände hem" men det var ju LÅNGT ifrån den dominans som han utförde i andra lag
Nutarviguld

Inläggav HV-supportern » 10 maj 2022, 12:57

Nutarviguld skrev:EDIT: och för att förtydliga vad jag syfta på ovan, "bra" är ju en definitions fråga men ta Arlbrandt som exempel som man satt och drömde om varje år då han ägde sönder SHL i Luleå LHC osv, visst han gjorde poäng i Hv också när han "vände hem" men det var ju LÅNGT ifrån den dominans som han utförde i andra lag

Detsamma gäller Teemu Laine. En personlig favorit och jag blev överlycklig när han återvände. Han var "bra", men inte alls så bra som innan han lämnade. Så jag hoppas alla har realistiska förväntningar på våra återvändare.
Senast redigerad av HV-supportern 10 maj 2022, 13:12, redigerad totalt 2 gånger.
HV-supportern

Inläggav CJ#17 » 10 maj 2022, 12:58

Så länge det finns passion, ambition och en bra plats och omgivning kan det bli bra. Dessa killar lämnar ju inte KHL för att de är på väg ner…

Men är det inte ovanligt tyst när det gäller rykten? Var är våra rapportörer? :)
CJ#17

Inläggav Erdball » 10 maj 2022, 17:52

HV-supportern skrev:
Nutarviguld skrev:Om jag ska tänka efter riktigt noggrant nu så är det faktiskt svårt att komma på en hemvändare som verkligen varit galet bra även när denna spelaren återvände.

Den enda jag kan komma på är Liv. Han var galet bra när han kom tillbaks från Detroit/Grand Rapids. Han utvecklades för varje år. Men så var han ju unik också.

Jag tycker även Johan Davidsson inte alls gjorde bort sig när han kom tillbaka.
Erdball

Inläggav dekman » 10 maj 2022, 18:06

Samtliga är tydligt på väg nedåt i karriären........

Vi behöver dugliga forwards som gör uppemot 50 poäng och backar som gör minst 30 poäng. Ser inte att någon av dessa är ens i närheten av detta.

Jag tänkte först skriva nåt spydigt, men jag avstår. Men det är liiiite verklighetsfrämmande att att skriva forwards - i plural - som gör uppemot 50 poäng osv. Missförstå mig rätt, visst ska man ha några spetsspelare som kan producera - men man ska heller inte överdriva betydelsen av det, det viktigaste är fortfarande att få ihop gruppen/laget. Ser man på HVs guldlag 2017 så hade vi t.ex bara två spelare som gjorde över 30 poäng (!) i grundserien.

Och kollar man i närtid så är det bara två spelare på SHLs topp 20 som spelar SM-final nu - en i vardera lag. Linus Omark, på tredje plats med 58 p, och Nygård på 19 plats med 41 poäng. Timrå och Djurgården som också har en spelare vardera skiter nog i det, med tanke på att de spelade kval...

Tack och lov är sportchefsarbetet betydligt mer än att kolla poäng på EP.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Wildzide » 10 maj 2022, 18:58

Nu måste det börja hända nåt snart. Börjar ju bli otålig. Rajala hade ju suttit fint till exempel. Dags att det dras igång lite rykten om bra spelare också.
Wildzide

Inläggav Dovahkiin » 10 maj 2022, 19:27

Wildzide skrev:Nu måste det börja hända nåt snart. Börjar ju bli otålig. Rajala hade ju suttit fint till exempel. Dags att det dras igång lite rykten om bra spelare också.

Han står under kontrakt? Tror knappast de släpper honom?
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Wildzide » 10 maj 2022, 19:40

Dovahkiin skrev:
Wildzide skrev:Nu måste det börja hända nåt snart. Börjar ju bli otålig. Rajala hade ju suttit fint till exempel. Dags att det dras igång lite rykten om bra spelare också.

Han står under kontrakt? Tror knappast de släpper honom?

Tror inte det heller, men det vore fint att få in lite sån spets i laget.
Wildzide

Inläggav Farzan » 10 maj 2022, 20:33

HV-supportern skrev:

Johan Davidsson var väl inte så dålig han heller?
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav 15:48 » 10 maj 2022, 21:04

lejacques skrev:Som många varit inne på är det kanske lite tidigt att dra fram stora motorsågen. Jag är själv skeptisk till rekryteringen av Nubben. Känns mer 2005 än 2022. Men allt handlar ju om vad som händer framöver.

Visst kanske det bör finnas plats för en sån som Westerlund. Men inte i en trupp bestående av nuvarande kontrakterande spelare.

Nubben har mycket jobb framför sig, och ja, en hel del att göra för att vinna över mig. Som du är inne på Dovahklin, inledningen på sillyn har ju skapat mer frågetecken än utropstecken. Men vi får se. Gissar att vi får mer klarhet i veckan när spelarna fått fira klart avancemanget. Tar för givet att kontrakt kommer att brytas. Annars ser det rätt brunt ut redan nu.

Var/Är oxå väldigt skeptisk till Nubben men nu är det ju som det är. När jag tänker efter vet jag inte riktigt vem man skulle velat ha in istället? Vill vi ha ungt och oerfaret som Georgsson? Har inte hört många tänkbara namn. Så av nyfikenhet. Vem skulle ni föredra? Alltid lätt att säga vem man inte vill ha men att komma med konkreta förslag på bättre alternativt svårare. Så låt höra. Vilka är era realistiska drömmar som sportchef?
15:48

Inläggav Fruktsoda » 10 maj 2022, 21:35

Som ny medlem här på forumet så förstår jag att min trovärdighet kommer att i fråga sättas och det med all rätta. Jag hade förmodligen tänkt och funderat i samma banor som er veteraner här på forumet. Jag reserverar mig även för att detta inlägget eventuellt hamnar i fel "fack" men jag har inte ännu riktigt klurat ut vad som skiljer de olika delforumen åt förutom påstått innehåll som faktiskt överskrids en hel del. Men med det sagt så vill jag då bidra med det jag hört och från mitt håll så är det "seriöst surr".

Jag har fått höra av min gode vän Axel Lager som är nära bekant med Kent "Nubben" Norberg att det just i detta nu kikas på ett eventuellt Finskt nyförvärv från Liiga och laget Kärpät. Spelaren det handlar om är Saku Mäenalanen. Brynäs visade i tidigt skede intresse för Saku men nu ska även HV71 vara med i förhandlingarna.

Från början så sa Axel att Brynäs hade både Saku Mäenalanen och Hannes Björninen på kroken, men att Saku´s intresse svalnat av.

Axel Lager är förövrigt en personen som sitter i kommunfullmäktige i Härnösand. Född 1967, samma år som "Nubben" och har hockey som ett stort intresse. Jag lärde känna Axel på hus och hemmässan i Stockholm på 90-talet och han är att lita på. Ingen som skulle luras, inte mig i alla fall.

Detta kanske är en "gammal" nyhet för Er kunniga och insatta, men jag fick reda på detta häromdagen och tänkte det kunde vara intressant att dela med mig. Sanningshalten från Axel är 100% från min sida, sen vart Saku Mäenalanen och HV71 står i förhandlingarna har jag inte en aning om.

Nån kanske vet mer?

/Fruktsoda
Fruktsoda

Inläggav Dovahkiin » 10 maj 2022, 21:43

Fruktsoda skrev:Som ny medlem här på forumet så förstår jag att min trovärdighet kommer att i fråga sättas och det med all rätta. Jag hade förmodligen tänkt och funderat i samma banor som er veteraner här på forumet. Jag reserverar mig även för att detta inlägget eventuellt hamnar i fel "fack" men jag har inte ännu riktigt klurat ut vad som skiljer de olika delforumen åt förutom påstått innehåll som faktiskt överskrids en hel del. Men med det sagt så vill jag då bidra med det jag hört och från mitt håll så är det "seriöst surr".

Jag har fått höra av min gode vän Axel Lager som är nära bekant med Kent "Nubben" Norberg att det just i detta nu kikas på ett eventuellt Finskt nyförvärv från Liiga och laget Kärpät. Spelaren det handlar om är Saku Mäenalanen. Brynäs visade i tidigt skede intresse för Saku men nu ska även HV71 vara med i förhandlingarna.

Från början så sa Axel att Brynäs hade både Saku Mäenalanen och Hannes Björninen på kroken, men att Saku´s intresse svalnat av.

Axel Lager är förövrigt en personen som sitter i kommunfullmäktige i Härnösand. Född 1967, samma år som "Nubben" och har hockey som ett stort intresse. Jag lärde känna Axel på hus och hemmässan i Stockholm på 90-talet och han är att lita på. Ingen som skulle luras, inte mig i alla fall.

Detta kanske är en "gammal" nyhet för Er kunniga och insatta, men jag fick reda på detta häromdagen och tänkte det kunde vara intressant att dela med mig. Sanningshalten från Axel är 100% från min sida, sen vart Saku Mäenalanen och HV71 står i förhandlingarna har jag inte en aning om.

Nån kanske vet mer?

/Fruktsoda

Intressant men det som jag undrar är ju om Kärpät vill bryta med Saku Mäenalanen? Hv kanske kan köpa loss vete tusan iså fall.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Kallesgranne » 10 maj 2022, 21:53

Dovahkiin skrev:
Fruktsoda skrev:Som ny medlem här på forumet så förstår jag att min trovärdighet kommer att i fråga sättas och det med all rätta. Jag hade förmodligen tänkt och funderat i samma banor som er veteraner här på forumet. Jag reserverar mig även för att detta inlägget eventuellt hamnar i fel "fack" men jag har inte ännu riktigt klurat ut vad som skiljer de olika delforumen åt förutom påstått innehåll som faktiskt överskrids en hel del. Men med det sagt så vill jag då bidra med det jag hört och från mitt håll så är det "seriöst surr".

Nån kanske vet mer?

/Fruktsoda

Intressant men det som jag undrar är ju om Kärpät vill bryta med Saku Mäenalanen? Hv kanske kan köpa loss vete tusan iså fall.

Han har shl-klausuler i sitt kontrakt! Intressant surr !
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Quila » 10 maj 2022, 22:18

Nån kanske vet mer?

/Fruktsoda

Tack för att du delar med dig, det uppskattas!
Kan bekräfta att det du skriver är sant och att ett annat SHL-lag också visat stort intresse i att få till en påskrift. Vad vet vi om denne spelare? Någon som har koll?
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav dekman » 10 maj 2022, 22:20

Dovahkiin skrev:Intressant men det som jag undrar är ju om Kärpät vill bryta med Saku Mäenalanen? Hv kanske kan köpa loss vete tusan iså fall.

Precis som våra spelare har klausuler som ger dom möjlighet att sticka för spel i andra ligor så har även finska spelare det.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Nutarviguld » 10 maj 2022, 22:24

Quila skrev:

Nån kanske vet mer?

/Fruktsoda

Tack för att du delar med dig, det uppskattas!
Kan bekräfta att det du skriver är sant och att ett annat SHL-lag också visat stort intresse i att få till en påskrift. Vad vet vi om denne spelare? Någon som har koll?

En duktig allround center, skulle säga perfekt andra center i vårt lag om vi får tex Lias eller D Gustafsson som första center.

Quila inga andra saker att bjuda på ? :D
Nutarviguld

Inläggav dekman » 10 maj 2022, 22:51

Fruktsoda skrev:Jag har fått höra av min gode vän Axel Lager som är nära bekant med Kent "Nubben" Norberg att det just i detta nu kikas på ett eventuellt Finskt nyförvärv från Liiga och laget Kärpät. Spelaren det handlar om är Saku Mäenalanen. Brynäs visade i tidigt skede intresse för Saku men nu ska även HV71 vara med i förhandlingarna.

Tänkte precis skälla på dig som röjer din källa, men eftersom det är ett fingerat namn så ;)

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Nick » 10 maj 2022, 22:59

Quila. Innebär detta att Lias är avskriven? Eller är man sugen på båda?
Nick

Inläggav Quila » 11 maj 2022, 03:21

Nick skrev:Quila. Innebär detta att Lias är avskriven? Eller är man sugen på båda?

Lias har hög prio, men antar Ryfors skulle kunna vara en alternativ lösning.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Bakom » 11 maj 2022, 06:26

Jag tror att det kommer komma lite mer när SM- finalen är färdigspelad.
Men det är ju förstås bara vad jag tror.
Bakom

Inläggav lejacques » 11 maj 2022, 09:49

Min känsla efter att ha sett vad som kommer ut i HVTV är att föreningen gör bokslut över säsongen. Tack och hej då-intervju med Hult, summera säsongen-snack med Tommy.

Att Norbe och Zion officiellt lämnat har nog mest att göra med att de redan var klara för en ny klubb. Samma gällande bröderna Davidsson. Kontraktsförlängningen var förmodligen klar sedan en tid, oavsett serie vi skulle ha spelat i.

Så. Jag väntar in en hej och välkommen-intervju med Nubben. Först efter det tror jag att det kommer börja hända grejer. Min känsla.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Killer#41 » 11 maj 2022, 17:20

Saku Mäenalanen är med i den Finska VM truppen,hade vart ett riktigt bra nyförvärv!!
Killer#41

Inläggav Pg79an » 11 maj 2022, 18:12

Lukas Elvenes klar enligt Höken
Pg79an

Inläggav Pg79an » 11 maj 2022, 18:12

Lukas Elvenes klar enligt Höken
Pg79an

Inläggav Haard » 11 maj 2022, 18:14

Pg79an skrev:Lukas Elvenes klar enligt Höken

Gillade honom i Rögle, en spelare jag ville se i HV redan då. Hoppas på flerårskontrakt. Kul om det stämmer!

Edit: Han är från Ängelholm så rimligtvis var Rögle inblandade i någon form av förfrågan av hans tjänster, utan att slå till. Ville han dit men Rögle inte ville ha honom? Får vi nog aldrig veta...
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav spaawn » 11 maj 2022, 18:24

Lucas elvenes…… gäääääääsp

Nubben fortsätter att inte leverera
spaawn

FöregåendeNästa

Återgå till HV71