Lagbygget 22/23

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 22/23

Inläggav lejacques » 7 maj 2022, 19:03

Välkommen Fruktsoda! Snygg och trevlig start! Sakliga och nyanserade inlägg uppskattas alltid.

Välkommen och heja HV!
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 7 maj 2022, 19:26

Välkommen fruktsoda!

Alltid kul med nya röster.

Jag hoppas att Simon tar lite läketid, rehabbar i lugn och ro och sedan testar om han håller. Jag tror inte vi skall kicka kulturbärare direkt vid uppgång.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Fruktsoda » 7 maj 2022, 21:28

lejacques skrev:Välkommen Fruktsoda! Snygg och trevlig start! Sakliga och nyanserade inlägg uppskattas alltid.

Välkommen och heja HV!

Stort tack och bock. Ska bli kul och spännande att få dela glädje, spänning och nerver med Er alla :)
Fruktsoda

Inläggav Fruktsoda » 7 maj 2022, 21:35

Diabolics skrev:Välkommen fruktsoda!

Alltid kul med nya röster.

Jag hoppas att Simon tar lite läketid, rehabbar i lugn och ro och sedan testar om han håller. Jag tror inte vi skall kicka kulturbärare direkt vid uppgång.

Tackar ödmjukat, Diabolics (Gillar ditt nick) ;)
Absolut inte, här ska ingen kickas hoppas jag. Jag hoppas bara att Simon är så pass ärlig mot sig själv så han säger rakt ut om hans kropp håller eller inte inför säsongen. Han är ju inte känd för den som ger upp i första taget. Givetvis hoppas jag på super rehab med extra ordinärt läkkött och att han kommer ut som en oljad blixt vid säsongstart. Han är en del av stommen i laget och naturligtvis en viktig pjäs. En frisk Simon i form och på spelhumör hade platsat i samtliga SHL lag.
Fruktsoda

Inläggav spaawn » 8 maj 2022, 10:04

Om alla rykten stämmer skulle det kunna ställas upp såhär:

Målvakt: Hellberg/Furch

A.Petersson - Lias/D.Gustafsson - Tedenby
Forsberg - Vesel - Huhtala
Davidsson - Davidsson - Törngren
Önerud - Matson - Lindbäck
H.Hansson

Almquist - Fantenberg
Andrae - Billins
R. Bengtsson- Torp
Sjöholm

Borde kunna vara ett top-8 lag iaf

Läktaren: Ytterell, Bohm
spaawn

Inläggav lejacques » 8 maj 2022, 10:26

Tror snarare laget ovan är ett lag som hamnar på plats 11-14.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Andersson711 » 8 maj 2022, 10:38

spaawn skrev:Om alla rykten stämmer skulle det kunna ställas upp såhär:

H.Hansson

Almquist - Fantenberg
Andrae - Billins
R. Bengtsson- Torp
Sjöholm

Det behöver snarare bli typ…

Hellberg/Gunnar

Almqvist-Lehtonen
Fantenberg-Andrae
Billins-Torp
Sjöholm

Tedenby - NY - Petersson
NY - NY - NY

Kommer behöva en bred trupp, och 2 nya toppkedjor känns absolut nödvändigt.
Andersson711
Moderator

Inläggav Dovahkiin » 8 maj 2022, 13:21

H.Hansson

Almquist - Fantenberg
Andrae - Billins
R. Bengtsson- Torp
Sjöholm

Då kan vi börja snacka kval igen om det där är laget det skulle bli... Forsberg - Vesel - Huhtala i en 2a kedja känns helt galet. Inte en chans de har skillsen för bära ett lag i SHL.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Andersson711 » 8 maj 2022, 14:11

Dovahkiin skrev:

H.Hansson

Almquist - Fantenberg
Andrae - Billins
R. Bengtsson- Torp
Sjöholm

Då kan vi börja snacka kval igen om det där är laget det skulle bli... Forsberg - Vesel - Huhtala i en 2a kedja känns helt galet. Inte en chans de har skillsen för bära ett lag i SHL.

Nu gjorde ändå Forsberg 17 mål i grundserien under sin debutsäsong i SHL så att säga ”inte en chans” känns.. tufft.
Med det sagt anser även jag att de bör bilda en tredjekedja.
Andersson711
Moderator

Inläggav Danken » 8 maj 2022, 14:17

H.Hansson

Almquist - Fantenberg
Andrae - Billins
R. Bengtsson- Torp
Sjöholm

Är rätt säker på det kommer se ut ungefär såhär vid starten av säsongen. Självklart för vekt men förväntar mig inte 2 nya toppkedjor.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Dovahkiin » 8 maj 2022, 14:56

Andersson711

Nu gjorde ändå Forsberg 17 mål i grundserien under sin debutsäsong i SHL så att säga ”inte en chans” känns.. tufft.

Det kanske låter tufft men jag tror verkligen inte på dom, de är för dåliga i fem mot fem spelet. Foppa har enorma problem i fem mot fem där han får mkt mindre tid på sig. Vesel är helt oprövad i SHL, så tycker inte mkt talar för dom alls. Men vi får se hur laget blir, har inga direkta förhoppningar som sagt, men det kan ju ändras om det kickas typ 3 backar och 2 forwards. Men Hv är inte kända för bryta kontrakt så tror nog de flesta stannar. De jag tror är hv kickar typ 2 backar tar in en ny målvakt och en ny 1a femma.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav CROHB » 8 maj 2022, 15:14

H.Hansson

Almquist - Fantenberg
Andrae - Billins
R. Bengtsson- Torp
Sjöholm

Ser det ut så när SHL drar igång då är jag supernöjd om vi slipper Play Out. Detta laget skulle behöva överprestera som Oskarshamn för att undvika 13/14 plats.

En ny förstafemma på den uppställningen kommer att behövas för topp åtta enligt mig. Dock en ovanligt stark målvaktssida som kan rädda upp situationen…
CROHB

Inläggav Andersson711 » 8 maj 2022, 15:19

Dovahkiin skrev:Andersson711

Det kanske låter tufft men jag tror verkligen inte på dom, de är för dåliga i fem mot fem spelet. Foppa har enorma problem i fem mot fem där han får mkt mindre tid på sig. Vesel är helt oprövad i SHL, så tycker inte mkt talar för dom alls. Men vi får se hur laget blir, har inga direkta förhoppningar som sagt, men det kan ju ändras om det kickas typ 3 backar och 2 forwards. Men Hv är inte kända för bryta kontrakt så tror nog de flesta stannar. De jag tror är hv kickar typ 2 backar tar in en ny målvakt och en ny 1a femma.

Förstår hur du tänker även om ”HV inte är kända för att bryta kontrakt” nu är helt ovidkommande då både styrelse och sportslig ledning är helt ny med knappt en enda människa kvar från tidigare säsonger.
Jag har svårt att se ”Nya HV” riskera något.
Tror det kommer hända en hel del med truppen innan sässen startar.
Andersson711
Moderator

Inläggav spaawn » 8 maj 2022, 20:15

Andersson711 skrev:
Dovahkiin skrev:Andersson711

Förstår hur du tänker även om ”HV inte är kända för att bryta kontrakt” nu är helt ovidkommande då både styrelse och sportslig ledning är helt ny med knappt en enda människa kvar från tidigare säsonger.
Jag har svårt att se ”Nya HV” riskera något.
Tror det kommer hända en hel del med truppen innan sässen startar.

Hoppas du har rätt men det som talar emot det är att det redan har värvats MER bredd (om nu rykterna stämmer) i form av Herman Hansson och R Bengtsson, plus bröderna davidsson. Känns kostigt att värva bredd och sen bryta kontraktet med annan bredd. Jag är helt övertygad om att vår andrafemma är Forsberg - Vesel - Huhtala, möjligen att Huhtala ersätts av någon annan.
spaawn

Inläggav Quila » 9 maj 2022, 10:59

Tror på en smällkaramell inom de närmsta dagarna. Vi har spets som är nära, så gäller att få klart ett par av dessa och presentera dom inom kort för att få eko och visa att vi blir ett lag att lita på. Bra spelare har en tendens att göra det lättare att rekrytera mer bra spelare.

Vi har just nu en trupp på eliteprospects (som många refererar till) samt en verklig :) Med det sagt: kontrakt kommer brytas, spelare slutar och någon lånas ut och tror på ett lag som kommer ha ett mellanår där man inte riktigt når slutspel, men inte riskerar att åka ur och nästa säsong är vi åter ett topplag.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav HV-supportern » 9 maj 2022, 11:05

Ett drömscenario på backsidan hade varit:

Pilut - Lehtonen
Fantenberg - Donovan
Elliott - Almquist
Billins - Torp
Andrae
HV-supportern

Inläggav Quila » 9 maj 2022, 11:13

HV-supportern skrev:Ett drömscenario på backsidan hade varit:

Pilut - Lehtonen
Fantenberg - Donovan
Elliott - Almquist
Billins - Torp
Andrae

Har dock väldigt lite med tråden att göra.
Signar vi Andrae så är det mot att han får en topp-4 roll i SHL annars lär det bli AHL.
Signar vi Andrae så är det MAX tre toppbackar som kommer in.
Quila
Moderator

Inläggav HV-supportern » 9 maj 2022, 11:23

Quila skrev:Signar vi Andrae så är det mot att han får en topp-4 roll i SHL annars lär det bli AHL.

Andrae är bra men fortfarande valpig. Värvar bra prestationer med misstag. Hoppas verkligen vi får in fyra backar med mer rutin än Andrae kommande säsong.
HV-supportern

Inläggav Hannes » 9 maj 2022, 11:38

HV-supportern skrev:
Quila skrev:Signar vi Andrae så är det mot att han får en topp-4 roll i SHL annars lär det bli AHL.

Andrae är bra men fortfarande valpig. Värvar bra prestationer med misstag. Hoppas verkligen vi får in fyra backar med mer rutin än Andrae kommande säsong.

Han var totalt överlägsen en serie ner. Han misslyckas ibland, naturligtvis. Ligger i naturen för en back med enorm kreativitet. Ger vi inte honom en topp-4 plats i uppställningen är det lika med att säga hejdå, att han skulle spela som sjundeback finns inte på kartan för varken honom eller Philadelphia. Då öppnar väldigt gärna en annan SHL-klubb dörren och välkomnar honom med öppna armarna.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav Kallesgranne » 9 maj 2022, 13:04

Hur i helvete ska vi få ihop en vass backsida med den här starten på sillyn?!
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Dovahkiin » 9 maj 2022, 13:08

Kallesgranne skrev:Hur i helvete ska vi få ihop en vass backsida med den här starten på sillyn?!

Det kommer inte ske. Kommer sakna mkt spets. Visst hv får in backar med attityd mm men säker på de kommer sakna mkt skill. Det måste som sagt brytas med minst 3 backar. Då kan vi börja hoppas igen. Bengtsson ska ju vara helt klar med en till breddspelare alltså..
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Andersson711 » 9 maj 2022, 13:34

Kallesgranne skrev:Hur i helvete ska vi få ihop en vass backsida med den här starten på sillyn?!

Innan vi vet huruvida alla kontrakterade spelare blir kvar så känns det väl som fullt möjligt med en fantastisk backsida?
Vi vet egentligen nada om hur det är tänkt.
Andersson711
Moderator

Inläggav DocSeverinsen » 9 maj 2022, 13:46

Har alla som tecknade mer än ettårskontrakt giltigt kontrakt även för SHL?
DocSeverinsen

Inläggav spaawn » 9 maj 2022, 14:09

Dovahkiin skrev:

Det kommer inte ske. Kommer sakna mkt spets. Visst hv får in backar med attityd mm men säker på de kommer sakna mkt skill. Det måste som sagt brytas med minst 3 backar. Då kan vi börja hoppas igen. Bengtsson ska ju vara helt klar med en till breddspelare alltså..

Även om vi bryter med 3 backar (Bohm, Ytterell, Bertov) så har vi ändå redan värvat 2 nya breddbackar i bengtsson och westlund, vilket skulle ge en backsida:
Almquist - Fantenberg
Andrae - Billins
Bengtsson - Westlund
Torp - Sjöholm

Bra nog? Möjligen, Bengtsson gjorde ändå hyffsade 17p i DIF. Frågan är om Bengtsson och Westlund är så mycket bättre än t.ex Ytterell och Bohm så att det är värt att betala dubbla löner. Högst tveksamt.
spaawn

Inläggav Quila » 9 maj 2022, 14:23

Oj! Det kommer ska du se Kallesgranne :)
Quila
Moderator

Inläggav dekman » 9 maj 2022, 15:42

Vilken start? Silly har inte ens börjat och du gastar redan om HUR VI SKA FÅ IHOP DET? Lugna ner dig ett par hekto eller ton.

Det enda jag kan säga är att man ska verkligen inte stirra sig blind på vad det står på Eliteprospects nu. Vi har inte en aning om hur kontrakten är utformade, vilka optioner som finns, vilka klausuler som finns, vilka som har kontrakt som gäller bara i Allsvenskan osv. Det kommer att ge sig de närmaste dagarna/veckorna.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Dovahkiin » 9 maj 2022, 16:44

dekman skrev:

Vilken start? Silly har inte ens börjat och du gastar redan om HUR VI SKA FÅ IHOP DET? Lugna ner dig ett par hekto eller ton.

Det enda jag kan säga är att man ska verkligen inte stirra sig blind på vad det står på Eliteprospects nu. Vi har inte en aning om hur kontrakten är utformade, vilka optioner som finns, vilka klausuler som finns, vilka som har kontrakt som gäller bara i Allsvenskan osv. Det kommer att ge sig de närmaste dagarna/veckorna.

Dock inte så konstigt om folk är otåliga efter 10 år typ av skit säsonger. Jag har noll tålamod faktiskt själv, jag kan inte sitta lungt i båten det går bara inte ;) Så här har folk sagt varje år att "vänta" "ge laget 10 matcher" mm och oftast blir det pannkaka. Jag tänker ej vara över positiv nu direkt, kör på en annan taktik nu även om det är ny styrelse mm 8-)

Men Hv har lite skylla sig själva när de börjar värva bredd som ska ersätta bredd typ (visst vi vet ej mkt än, men jag kommer vara mkt tveksam och kommer ställa höga krav på toppspelarna som ska in)

Känns gött vara lite gnällg haha! ;)

Bra nog? Möjligen, Bengtsson gjorde ändå hyffsade 17p i DIF. Frågan är om Bengtsson och Westlund är så mycket bättre än t.ex Ytterell och Bohm så att det är värt att betala dubbla löner. Högst tveksamt.

Enligt mig om jag ska vara helt ärlig så är Bengtsson och Westerlund betydligt bättre än Bohm och Ytterell. Tar dom alla dagar i veckan före.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Kallesgranne » 9 maj 2022, 17:56

dekman skrev:

Jag ska uttrycka mig såhär, Med Bengtsson och Westerlund in fyller vi på backsidan från fel håll enligt mig. Vi är redan enormt tjocka långt ner i laget, plats 5-8 bland backarna. Vi behöver fylla på uppifrån, enbart uppifrån.

Stannar Andrae så är vi med Bengtsson och Westerlund 9 backar under kontrakt...

Just nu har jag enormt svårt att se att vi ska fylla på med minst tre toppbackar (känns nödvändigt) på det.

Därför är jag rejält bekymrad redan nu, men jag har väldig gärna fel!
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Kallesgranne » 9 maj 2022, 17:58

Andersson711 skrev:

Innan vi vet huruvida alla kontrakterade spelare blir kvar så känns det väl som fullt möjligt med en fantastisk backsida?
Vi vet egentligen nada om hur det är tänkt.

Jag hoppas verkligen du har rätt där och det kan hända att jag överreagerar en smula. Men faktum kvarstår att jag tycker de fyller på backsidan från helt fel håll och vi är redan väldigt tjocka på plats 5-8 där.
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Quila » 9 maj 2022, 18:47

Jag skriver det igen, spelare kommer att få gå och någon kommer att sluta. På backsidan så kommer kontrakt rivas och det kommer att fyllas på med bättre bredd och rejäl spets.

Tippar topp4 i stil med:

Almquist Pilut
Fantenberg Andrae
Quila
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71