Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics
HV-supportern skrev:Det känns hemskt att behöva säga det men jag är väldigt tveksam till Önerud. Han har haft två säsonger i rad nu då han har varit ganska blek. Han kämpar och sliter men det händer inte så mycket. Han är säkert viktig som ledare och i omklädningsrummet, men frågan är om det räcker för att förlänga med honom.

Windom Earle skrev:Jag tror att förlängning med Davidssons har att göra med kontinuitet. Inför HA hade vi ungefär noll kontinuitet och det funkade att börja med ett helt nytt lag i den serien. I SHL kommer man istället bli enormt straffad om försöker bygga ett nytt lag från sommarträningens start. Om man inte har motsvarande maktposition som vi hade i inledningen av förra säsongen. Men då bör man ha möjlighet att skapa ett lag av NHL- och KHL-spelare.
Jag tycker att Davidssons har "SHL-snitt" dvs tillräcklig fart och arbetsinsats för att hålla en tredje eller fjärde kedja. Dessutom i bra ålder.
Tror att att tålamod med lagbygge o spelarutveckling blir viktigt. Jag ser hellre ett lag med hjärta och en stomme som är med i flera år o sakta byts ut än att bara satsa på att ta guld direkt med några legoknektar.
HV-supportern skrev:OM nu Lias kommer tillbaka, då hoppas jag att han inte har en NHL klausul som gör att han kan dra två månader senare. Om han har det så är det nej tack för min del.
Dovahkiin skrev:FHC gjorde sig av med Sundström jag tror de kommer göra allt för få Lias, tror hela baktanken med dumpa Sundström är för få hem Lias. Men vi får se.
Dovahkiin skrev:Vill VERKLIGEN ha en interjuv med Nubben och höra hur de tänker bygga laget mm. Då kanske ja kan lugna ner mig par kilo.
Weirdo skrev:https://www.jp.se/2022-05-05/nye-sportc ... mpaign=rss ”Jag lovar – HV71 kommer att få ett starkt lag”
Tror det är den senaste, den är pluslåst dock.
Guld skrev:Öneruds två senaste säsonger har ju varit totalt skit. Han ska såklart ha fler chanser än så.
Tror han köper vilken roll som helst och gör vad som helst för klubben. Sådana vill vi ha med oss.
spaawn skrev:Bröderna Davidsson håller för en 3:e/4:e. Men problemet är väl att vi då redan nu har fullt i 3:e/4:e och 13:e forward.
Davidsson X 2, Önerud, Törngren, Matson, Lindbäck, Herman Hansson,
Andrafemman är också i princip klar där jag tror vi kommer få se Forsberg, Vesel och Huhtala, vilket får ses som en REJÄL chansning där ingen av dem levererat på SHL-nivå tidigare.
Tror också detta besked innebär att det är stängt med förlängningar från någon mer från det allsvenska laget. Personligen hade jag gärna behållt Powell som en tredjecenter och gjort mig av med bröderna davidsson istället.
Återstår alltså bara 1 målvakt, 1-2 backar och en förstafemma att värva. Håller detta lagbygge? Jag kommer vara nöjd om vi bara slipper kval nästa säsong.
Dovahkiin skrev:Tycker flera har en enorm övertro på Davidssons. Ska Hv satsa på vara topp 6 måste det in riktigt bra gubbar. Kollar hur andra lag ser ut redan och jämför med Hv. Då fattar ni klassen som måste in. Kan omöjligt ha en 2a med Foppa och Vesel. Helt galet om de blir så.
Fruktsoda skrev:Till och börja med, tack för insläppet till världens vackraste hockeyforum och såklart världens bästa hockeylag. Kommer redan i mitt första inlägg säga att jag kanske kommer skriva saker som inte alla hålls med utav alla, men vill ändå betona att vi alla har samma kärlek för laget och i slutända vill att det ska gå så bra som möjligt för vårt älskade lag som vi alla håller kärt. Då så, med det sagt så ska dela med mig lite av mina tankar och funderingar.
Givetvis är jag otroligt lycklig efter att vi lyckades ta oss upp till SHL lika snabbt som vi åkte ur höll jag på att säga. Jag kan däremot med handen på hjärtat säga att jag trodde att vi skulle får härva runt nere i allsvenskan minst 1 säsong till. Statistiskt sett så är det svårt att göra det som HV71 faktiskt ha gjort. Vi har sett andra lag, t.ex MoDo som trodde det bara var att gå ner och vända upp igen. Men icke. Allsvenskan har i alla fall lärt mig att det är en hårdare liga än man trodde från början. Lagen är sega rackare som inte ger upp i första taget. Sett över slutspelet mot Björklöven så kan jag tycka att Björklöven sköljde över oss bitvis och i 4:e perioden i sista matchen så var de närmare oss att vinna och ta det till en game 7. Men vid stod emot och lyckades vinna. Sett över en hel säsong i allsvenskan så är det ju dock inget snack om att HV71 vart det bästa laget och de som också välförtjänat tog SHL platsen. Vi vann serien och både skytte och poängligan vanns av 3 spelare från HV71.
Nu börjar då resan för "Nubben" och Lindbom med fler att sätta ihop ett lag för SHL. Jag är inte ett dugg orolig och jag ser med framförsikt fram emot att följa detta bygge. Visst kan jag förstå många här inne att oron sitter kvar, speciellt med tanke på allt som skett och hur det sett ut tidigare säsonger. Men det var då och de personerna (nämner inga namn) finns ej kvar i föreningen längre. Det är historia och vi har vänt blad. Nu tycker jag att vi ska ge "Nubben" en ärlig chans innan vi dömer någon.
Att bröderna Davidsson kritat på tycker jag var en trevlig nyhet. Visst, de har inte haft näsa för målet och bränt en massa frilägen. Men lugn i stormen. Det finns en plan. De har en speed som är otrolig och de är tekniskt duktiga med både klubba och puck. Får de träna och nöta en sommar här och får in siktet så kan de bli en superkedja tillsammans med en duktig center bredvid dom. Tanken är väl att de ska få spela i 3:e alt 4:e kedja och min tro är att kan bli en riktig publikfavorits kedja som kan dundra in poäng. Man måste våga se potentialen i dessa. De har som sagt mycket kvar, men jag tycker deras utvecklig går framåt och inte bakåt. Det kommer bli bra.
Angående Simon Önrerud som jag ser många skrivit om så har jag funderat under många månader på denna kille. Finns ingen i laget med det hjärta och kärlek för klubben som Simon. En otrolig människa som betytt och betyder så otroligt mycket för både sitt lag, men även för fans, supportar och staden. Som hockeyspelare är jag däremot mer kluven. Ingen mer än jag hade velat se honom som "back in the days" men hockey, träningar, matcher, skador, sjukdomar tär på kroppen. Simon är ingen övermänniska och att han orkat så pass länge som han gjort är helt fantastiskt i sig. Han spelade skadad i slutspelet nu senast och han har haft en hemsk sjukdom. Livs situationen har inte alls vart optimal för honom, men han har aldrig klagat utan tagit den plats han blivit tilldelad och gjort vad han kunnat för att hjälpa laget.
Men jag tror dessvärre inte vi får se honom med i laguppställningen till kommande säsong. Han måste vara ärlig mot sig själv och fråga sig om hans kropp orkar och han klarar av det. Med facit i hand så har han haft en nedåtgående kurva och det började inte under detta slutspel utan det började redan säsongen 2017/2018. Vill som sagt inte säga att så eller så ska han göra, men jag tror Simon är så pass proffsig så han vet själv vad som är bäst, både för honom och för klubben. Det viktigaste för honom i dagsläget tror jag var att han fick vara med på resan att ta tillbaka sitt älskade HV71 upp till finrummet av hockey igen. Jag tror att det var hans mål.
I övrigt så ska det bli spännande och se vad som trillar in härnäst. Sett och läst om flera spelare med f d HV anknytning men väljer att inte skriva något innan nått är klart. Men jag ser med förhoppning fram emot att se "Nubben" bygga ett spännande lag som kan ta oss på en spännande resa kommande säsong.
Sen ska vi ju alla veta att laget som ställs på isen i september sällan är det samma som vid vårkanten. Låt klubben får testa, laborera och pröva sig fram. Huvudsaken är att vi är tillbaka där vi hör hemma.
Med detta önskar jag Er alla forummedlemmar, admins och moderatorer en härlig lördag!
/Fruktsoda
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster