Lagbygget 22/23

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 22/23

Inläggav HV-supportern » 7 maj 2022, 06:39

Det känns hemskt att behöva säga det men jag är väldigt tveksam till Önerud. Han har haft två säsonger i rad nu då han har varit ganska blek. Han kämpar och sliter men det händer inte så mycket. Han är säkert viktig som ledare och i omklädningsrummet, men frågan är om det räcker för att förlänga med honom.
HV-supportern

Inläggav Fegon_ » 7 maj 2022, 08:01

Simon hade väl ändå topp5 högsta poängsnittet bland forwards i år? Och topp 5 i poäng senast i SHL? Utöver sina ledaregenskaper.

Att plötsligt inte platsa bland tolv, det har iallafall jag svårt att stå bakom. Men jag är kanske sentimental
https://twitter.com/Fegonastrom, följ mig där om du känner för det.
Fegon_

Inläggav RJ--92 » 7 maj 2022, 08:14

HV-supportern skrev:Det känns hemskt att behöva säga det men jag är väldigt tveksam till Önerud. Han har haft två säsonger i rad nu då han har varit ganska blek. Han kämpar och sliter men det händer inte så mycket. Han är säkert viktig som ledare och i omklädningsrummet, men frågan är om det räcker för att förlänga med honom.

Han har ju 1år kvar på kontraktet, han kan ju få annan roll eller göra sig civilkarriär tex.
RJ--92

Inläggav Diabolics » 7 maj 2022, 08:34

Jag är förvånad att det blev just bröderna som var den första nyheten. Jag trodde inte de skulle stanna. Jag kommer göra som Farzan och vänta tills truppen är satt och se hur helheten är innan jag börjar leta plus och minus med TRUPPEN.

En annan sak som nämndes: det är en ny ledning nu. Jag är oxå skadad av de senaste tio mediokra åren, men jag skall hålla inne på mina farhågor och ge ledningen, både den föreningsmässiga och sportsliga, mitt förtroende. De höll vad de lovade och nu är vi i SHL.

Viljan att göra mid-season-förändringar är även den en anledning att ha framförsikt.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Danken » 7 maj 2022, 08:40

Vad är målsättningen nästa säsong? Topp 4, slutspel eller bara hålla sig kvar? Tror inte jag läst det nånstans ännu.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Guld » 7 maj 2022, 08:41

Öneruds två senaste säsonger har ju varit totalt skit. Han ska såklart ha fler chanser än så.
Tror han köper vilken roll som helst och gör vad som helst för klubben. Sådana vill vi ha med oss.
Senast redigerad av Guld 7 maj 2022, 08:58, redigerad totalt 1 gång.
Guld

Inläggav Herkie82 » 7 maj 2022, 08:58

Angående bröderna Davidsson så kan det väl inte vara något annat än en önskan från tränarna? Att tränarna ser nått som inte vi gör. Att brödernas fart och fläkt gjorde det jobbigt för motståndaren och även om de själva inte gjorde mål så gjorde de livet enklare för femman som kom in efter eller nått.

En 4e line med mycket fart kan jag se det positiva i så vi får väl se vartåt det bär av. Många missade frilägen nästa säsong men kan ju hoppas att det renderar i en hel del straffar med :lol:
Herkie82

Inläggav Danken » 7 maj 2022, 09:08

Bröderna Davidsson är väl okey som gnuggarkedja. Behöver rätt 3:e länk. Skulle kunna se Matson där om Marcus eller han kan spela ytterforward.
Är dom billiga så kan dom nöta bänk om det inte håller.

HV behöver både fylla på med klasspelare och samtidigt bygga ett "lag". Svårt men det här känns rimligt tycker jag.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Windom Earle » 7 maj 2022, 09:36

Jag tror att förlängning med Davidssons har att göra med kontinuitet. Inför HA hade vi ungefär noll kontinuitet och det funkade att börja med ett helt nytt lag i den serien. I SHL kommer man istället bli enormt straffad om försöker bygga ett nytt lag från sommarträningens start. Om man inte har motsvarande maktposition som vi hade i inledningen av förra säsongen. Men då bör man ha möjlighet att skapa ett lag av NHL- och KHL-spelare.

Jag tycker att Davidssons har "SHL-snitt" dvs tillräcklig fart och arbetsinsats för att hålla en tredje eller fjärde kedja. Dessutom i bra ålder.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav CJ#17 » 7 maj 2022, 10:48

Windom Earle skrev:Jag tror att förlängning med Davidssons har att göra med kontinuitet. Inför HA hade vi ungefär noll kontinuitet och det funkade att börja med ett helt nytt lag i den serien. I SHL kommer man istället bli enormt straffad om försöker bygga ett nytt lag från sommarträningens start. Om man inte har motsvarande maktposition som vi hade i inledningen av förra säsongen. Men då bör man ha möjlighet att skapa ett lag av NHL- och KHL-spelare.

Jag tycker att Davidssons har "SHL-snitt" dvs tillräcklig fart och arbetsinsats för att hålla en tredje eller fjärde kedja. Dessutom i bra ålder.

Ja, jag tror också att kontinuitet är enormt viktigt nu. Tittar vi bakåt några år år det många spelare som bytts ut år efter år. På sikt vinner vi mycket på att kanske inte ha de bästa spelarna men spelare som bildar en kärna, som ger hjärta - se på hur de uttryckte sig redan från start - och som kan bli kulturbärare. Det känns som det var så under 00- och en stor del av 10-talet.
Och vill också tro på att våga satsa på att spelare får utvecklas över tid o känna förtroende. Att se potentialen. Tror att att tålamod med lagbygge o spelarutveckling blir viktigt. Jag ser hellre ett lag med hjärta och en stomme som är med i flera år o sakta byts ut än att bara satsa på att ta guld direkt med några legoknektar.

Kanske satsar man också lite på samma som denna säsong. Att det ska vara lite NHL-trupp med spelare som kan bänkas och kanske skickas iväg ibland. Konkurrens. Bredd. Kommer behöva fajtas på träningarna för att få spela. Och som i år ska det ändå va killar som köper att stå utanför och ändå känna att de är en del av laget. Då tror jag på grabbar som Davidssons o Lindbäck. De kan stå utanför men kommer ge järnet ändå och va beredda att gå in.
CJ#17

Inläggav Dovahkiin » 7 maj 2022, 11:09

CJ#17

Tror att att tålamod med lagbygge o spelarutveckling blir viktigt. Jag ser hellre ett lag med hjärta och en stomme som är med i flera år o sakta byts ut än att bara satsa på att ta guld direkt med några legoknektar.

Så fungerade det förr i tiden mer att man kunde ha samma lag en längre tid, men så är det inte längre. Spelare lämnar och drar så fort de får några kronor till nån annanstans. Man bygger mer lag för 1 säsong i taget nu. Visst de kanske ändras lite nu när det är som det är med ryssland mm. Men vi får se.
Senast redigerad av Dovahkiin 7 maj 2022, 11:19, redigerad totalt 1 gång.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav lejacques » 7 maj 2022, 11:17

Som redan påtalat ang. kontexten som många verkar missa.

Är Davidssonbröderna tillräckligt dugliga för att gnugga i en fjärdekedja? Förmodligen ja, även om deras karriärer pekat nedåt sedan genombrottet i DIF.

Har vi redan tillräckligt med gnuggare på kontrakt? Ja.

Vi får se hur den här sillyn utvecklar sig. Men att redan ha 8 forwardsplatser fyllda, varav minst 6 av dessa är tydliga breddspelare, gnuggare, brunkare känns inte bra. Kontrakt måste brytas. Så enkelt är det. Precis som jag skrev för några veckor sedan när Davidssons vara eller inte vara diskuterades. Vill man behålla den här typen av spelare måste man göra sig av med andra. Törngren, Lindbäck, Önerud, Matson bör ligga i riskzonen. Även om jag verkligen vill ha kvar de tre sista så ser jag det som mer eller mindre omöjligt att samtliga ska vara kvar.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Dovahkiin » 7 maj 2022, 11:29

Vill VERKLIGEN ha en interjuv med Nubben och höra hur de tänker bygga laget mm. Då kanske ja kan lugna ner mig par kilo.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav HV-supportern » 7 maj 2022, 11:39

OM nu Lias kommer tillbaka, då hoppas jag att han inte har en NHL klausul som gör att han kan dra två månader senare. Om han har det så är det nej tack för min del.
HV-supportern

Inläggav Dovahkiin » 7 maj 2022, 11:42

HV-supportern skrev:OM nu Lias kommer tillbaka, då hoppas jag att han inte har en NHL klausul som gör att han kan dra två månader senare. Om han har det så är det nej tack för min del.

FHC gjorde sig av med Sundström jag tror de kommer göra allt för få Lias, tror hela baktanken med dumpa Sundström är för få hem Lias. Men vi får se.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav HV-supportern » 7 maj 2022, 11:46

Dovahkiin skrev:FHC gjorde sig av med Sundström jag tror de kommer göra allt för få Lias, tror hela baktanken med dumpa Sundström är för få hem Lias. Men vi får se.

Tror också att Lias ligger närmare Frölunda än HV.
HV-supportern

Inläggav Weirdo » 7 maj 2022, 11:47

Dovahkiin skrev:Vill VERKLIGEN ha en interjuv med Nubben och höra hur de tänker bygga laget mm. Då kanske ja kan lugna ner mig par kilo.

https://www.jp.se/2022-05-05/nye-sportc ... mpaign=rss ”Jag lovar – HV71 kommer att få ett starkt lag”

Tror det är den senaste, den är pluslåst dock.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav HV-supportern » 7 maj 2022, 11:53

Weirdo skrev:https://www.jp.se/2022-05-05/nye-sportc ... mpaign=rss ”Jag lovar – HV71 kommer att få ett starkt lag”

Tror det är den senaste, den är pluslåst dock.

Tror Nubben kommer göra allt han kan för att spänna musklerna och visa fansen att han kan leverera för HV under sin första säsong. En av Hockey-Sveriges mest rutinerade sportchefer.
HV-supportern

Inläggav frippe-borås » 7 maj 2022, 13:26

Gillar förlängningen av bröderna Davidsson. Fart och har ytterligare steg att ta.
Med rätt gubbe bredvid sig så tror jag det lossnar för dem.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav spaawn » 7 maj 2022, 13:56

Bröderna Davidsson håller för en 3:e/4:e. Men problemet är väl att vi då redan nu har fullt i 3:e/4:e och 13:e forward.

Davidsson X 2, Önerud, Törngren, Matson, Lindbäck, Herman Hansson,

Andrafemman är också i princip klar där jag tror vi kommer få se Forsberg, Vesel och Huhtala

Tror också detta besked innebär att det är stängt med förlängningar från någon mer från det allsvenska laget. Personligen hade jag gärna behållt Powell som en tredjecenter också.

Återstår alltså bara 1 målvakt, 1-2 backar och en förstafemma att värva. Håller detta lagbygge? Jag kommer vara nöjd om vi bara slipper kval nästa säsong.
spaawn

Inläggav Farzan » 7 maj 2022, 13:58

Guld skrev:Öneruds två senaste säsonger har ju varit totalt skit. Han ska såklart ha fler chanser än så.
Tror han köper vilken roll som helst och gör vad som helst för klubben. Sådana vill vi ha med oss.

Med tanke på att han bröt en tumme, har en kass menisk och ett trasigt korsband under tiden han spelade, så är det förbannat starkt av vår kapten.
All heder och respekt till Simon Önerud!
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav spaawn » 7 maj 2022, 13:58

Bröderna Davidsson håller för en 3:e/4:e. Men problemet är väl att vi då redan nu har fullt i 3:e/4:e och 13:e forward.

Andrafemman är också i princip klar där jag tror vi kommer få se Forsberg, Vesel och Huhtala, vilket får ses som en REJÄL chansning där ingen av dem levererat på SHL-nivå tidigare.

Tror också detta besked innebär att det är stängt med förlängningar från någon mer från det allsvenska laget. Personligen hade jag gärna behållt Powell som en tredjecenter också.

Återstår alltså bara 1 målvakt, 1-2 backar och en förstafemma att värva. Håller detta lagbygge? Jag kommer vara nöjd om vi bara slipper kval nästa säsong.
spaawn

Inläggav spaawn » 7 maj 2022, 13:59

Andrafemman är också i princip klar där jag tror vi kommer få se Forsberg, Vesel och Huhtala, vilket får ses som en REJÄL chansning där ingen av dem levererat på SHL-nivå tidigare.

Tror också detta besked innebär att det är stängt med förlängningar från någon mer från det allsvenska laget. Personligen hade jag gärna behållt Powell som en tredjecenter och gjort mig av med bröderna davidsson istället.

spaawn

Inläggav Kallesgranne » 7 maj 2022, 15:06

spaawn skrev:Bröderna Davidsson håller för en 3:e/4:e. Men problemet är väl att vi då redan nu har fullt i 3:e/4:e och 13:e forward.

Tror också detta besked innebär att det är stängt med förlängningar från någon mer från det allsvenska laget. Personligen hade jag gärna behållt Powell som en tredjecenter och gjort mig av med bröderna davidsson istället.

Nej nej nej, det håller absolut inte. Det vore enormt dumt och rent ut sagt korkat att gå in så. Vi måste bygga ett lag som med marginal klarar sig kvar. Åka ur igen vore total katastrof.
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav Dovahkiin » 7 maj 2022, 15:59

Tycker flera har en enorm övertro på Davidssons. Ska Hv satsa på vara topp 6 måste det in riktigt bra gubbar. Kollar hur andra lag ser ut redan och jämför med Hv. Då fattar ni klassen som måste in. Kan omöjligt ha en 2a med Foppa och Vesel. Helt galet om de blir så.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav lejacques » 7 maj 2022, 16:37

Dovahkiin skrev:Tycker flera har en enorm övertro på Davidssons. Ska Hv satsa på vara topp 6 måste det in riktigt bra gubbar. Kollar hur andra lag ser ut redan och jämför med Hv. Då fattar ni klassen som måste in. Kan omöjligt ha en 2a med Foppa och Vesel. Helt galet om de blir så.

Den där övertron verkar inte bara gälla bröderna Davidsson, utan hela laget som tog oss upp. Laget som hade det riktigt tufft mot Löven i finalen, och som förmodligen inte gått upp om det inte varit för allsvenska spetsspelare som Forsberg och Vesel.

Tycker det är rätt talande när JP ger bröderna Davidsson varsin trea i säsongsbetyg. Inte ens JP, som vanligtvis är rätt förlåtande, tycker alltså att de höll toppklass i allsvenskan. Och nu är bröderna de första HV väljer att förlänga med, samma HV som Nubben menar ska ha ett slagkraftigt lag i SHL...

Man måste kunna skilja på äpplen och päron i det här fallet. HV gjorde det kanon i allsvenskan, bröderna Davidsson gjorde det kanon i en gnuggarkedja (även om det nu inte var det de värvades för...). Men i SHL höjs nivån, och det rejält. Och som påpekas ovan kommer nivån vara bättre än på länge kommande säsong. Så med andra ord, snälla, låt oss inte förblindas av ett lag och spelare som om de spelat i SHL inte haft en suck.

Edit. Min rädsla just nu är att HV får samma storhetsvansinne som man fick efter guldet 2004 (då man gick bort sig totalt och frivilligt valde bort lockout-spelare). Utöver det finns det ju även vissa frågetecken kring Nubben som så sent som den här säsongen satte ett allsvenskt lag på isen med Timrå. Här kan vi lägga till Johan Lindbom som varit borta från SHL i flera år och under tiden verkat i allsvenskan, mestadels i Kristianstad som liksom Timrå inte har ekonomin att satsa stort. Jag hoppas verkligen de motbevisar mig nu under sillyn och spänner bågen rejält.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav håvesjuttioett » 7 maj 2022, 17:34

Marcus Davidsson snittade 13:36 per match i slutspelet (nionde mest bland FWs), Jonathan Davidsson snittade 13:55 (åttonde mest bland FWs) - liknande förtroende i grundserien (Marcus nionde mest istid/match, Jonathan tolfte mest). Vem gav bröderna den istiden/det förtroendet i Allsvenskan? Tränartrojkan. Vem ska ge HV-spelare istid/förtroende i SHL? Samma tränartrojka (?). Att tro på något annat än gnuggar-roll för Davidssons vid seriestart är alltså helt enkelt felaktigt, om nu någon gjorde det.

Åtta FWs på kontrakt (återigen enligt EP 7/5 -22), lär börja säsongen med 13/14 FWs (exkl. juniorer) - fem/sex FWs ska in. Säg att dom fem (om nu Hansson är klar) är Tedenby, Petersson, L. Andersson, D. Gustafsson och godtycklig vingspelare för en ledande kedja. Eller helt andra namn av liknande kaliber. Är missnöjet lika stort då? Forsberg spelar i en andrakedja och Vesel centrar en tredjekedja - bägge med potential att klättra. Davidssons, Önerud, Matson, Lindbäck, Törngren (och Hansson?) tävlar om resterande fem platser i tredje- och fjärdekedjan.

Finns utrymme kvar bland FWs, ta det lilla lugna...
Senast redigerad av håvesjuttioett 7 maj 2022, 17:49, redigerad totalt 1 gång.
håvesjuttioett

Inläggav Danken » 7 maj 2022, 17:37

Tror Önerud väljer att sluta och Lindbäck bryter dom med alternativt extraforward. Törngren är svårt eftersom han spelat på SHL nivå förr men aldrig får till det men spontant "nej" till honom..

Forsberg Vesel Huhtala vore katastrof att lita på som 2:a formation. Dom var ändå osynliga i allt utom PP mot Björklöven som är betydlig sämre än SHL lagen.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Fruktsoda » 7 maj 2022, 18:45

Till och börja med, tack för insläppet till världens vackraste hockeyforum och såklart världens bästa hockeylag. Kommer redan i mitt första inlägg säga att jag kanske kommer skriva saker som inte alla hålls med utav alla, men vill ändå betona att vi alla har samma kärlek för laget och i slutända vill att det ska gå så bra som möjligt för vårt älskade lag som vi alla håller kärt. Då så, med det sagt så ska dela med mig lite av mina tankar och funderingar.

Givetvis är jag otroligt lycklig efter att vi lyckades ta oss upp till SHL lika snabbt som vi åkte ur höll jag på att säga. Jag kan däremot med handen på hjärtat säga att jag trodde att vi skulle får härva runt nere i allsvenskan minst 1 säsong till. Statistiskt sett så är det svårt att göra det som HV71 faktiskt ha gjort. Vi har sett andra lag, t.ex MoDo som trodde det bara var att gå ner och vända upp igen. Men icke. Allsvenskan har i alla fall lärt mig att det är en hårdare liga än man trodde från början. Lagen är sega rackare som inte ger upp i första taget. Sett över slutspelet mot Björklöven så kan jag tycka att Björklöven sköljde över oss bitvis och i 4:e perioden i sista matchen så var de närmare oss att vinna och ta det till en game 7. Men vid stod emot och lyckades vinna. Sett över en hel säsong i allsvenskan så är det ju dock inget snack om att HV71 vart det bästa laget och de som också välförtjänat tog SHL platsen. Vi vann serien och både skytte och poängligan vanns av 3 spelare från HV71.

Nu börjar då resan för "Nubben" och Lindbom med fler att sätta ihop ett lag för SHL. Jag är inte ett dugg orolig och jag ser med framförsikt fram emot att följa detta bygge. Visst kan jag förstå många här inne att oron sitter kvar, speciellt med tanke på allt som skett och hur det sett ut tidigare säsonger. Men det var då och de personerna (nämner inga namn) finns ej kvar i föreningen längre. Det är historia och vi har vänt blad. Nu tycker jag att vi ska ge "Nubben" en ärlig chans innan vi dömer någon.

Att bröderna Davidsson kritat på tycker jag var en trevlig nyhet. Visst, de har inte haft näsa för målet och bränt en massa frilägen. Men lugn i stormen. Det finns en plan. De har en speed som är otrolig och de är tekniskt duktiga med både klubba och puck. Får de träna och nöta en sommar här och får in siktet så kan de bli en superkedja tillsammans med en duktig center bredvid dom. Tanken är väl att de ska få spela i 3:e alt 4:e kedja och min tro är att kan bli en riktig publikfavorits kedja som kan dundra in poäng. Man måste våga se potentialen i dessa. De har som sagt mycket kvar, men jag tycker deras utvecklig går framåt och inte bakåt. Det kommer bli bra.

Angående Simon Önrerud som jag ser många skrivit om så har jag funderat under många månader på denna kille. Finns ingen i laget med det hjärta och kärlek för klubben som Simon. En otrolig människa som betytt och betyder så otroligt mycket för både sitt lag, men även för fans, supportar och staden. Som hockeyspelare är jag däremot mer kluven. Ingen mer än jag hade velat se honom som "back in the days" men hockey, träningar, matcher, skador, sjukdomar tär på kroppen. Simon är ingen övermänniska och att han orkat så pass länge som han gjort är helt fantastiskt i sig. Han spelade skadad i slutspelet nu senast och han har haft en hemsk sjukdom. Livs situationen har inte alls vart optimal för honom, men han har aldrig klagat utan tagit den plats han blivit tilldelad och gjort vad han kunnat för att hjälpa laget.

Men jag tror dessvärre inte vi får se honom med i laguppställningen till kommande säsong. Han måste vara ärlig mot sig själv och fråga sig om hans kropp orkar och han klarar av det. Med facit i hand så har han haft en nedåtgående kurva och det började inte under detta slutspel utan det började redan säsongen 2017/2018. Vill som sagt inte säga att så eller så ska han göra, men jag tror Simon är så pass proffsig så han vet själv vad som är bäst, både för honom och för klubben. Det viktigaste för honom i dagsläget tror jag var att han fick vara med på resan att ta tillbaka sitt älskade HV71 upp till finrummet av hockey igen. Jag tror att det var hans mål.

I övrigt så ska det bli spännande och se vad som trillar in härnäst. Sett och läst om flera spelare med f d HV anknytning men väljer att inte skriva något innan nått är klart. Men jag ser med förhoppning fram emot att se "Nubben" bygga ett spännande lag som kan ta oss på en spännande resa kommande säsong.

Sen ska vi ju alla veta att laget som ställs på isen i september sällan är det samma som vid vårkanten. Låt klubben får testa, laborera och pröva sig fram. Huvudsaken är att vi är tillbaka där vi hör hemma.

Med detta önskar jag Er alla forummedlemmar, admins och moderatorer en härlig lördag!

/Fruktsoda
Fruktsoda

Inläggav Farzan » 7 maj 2022, 19:02

Fruktsoda skrev:Till och börja med, tack för insläppet till världens vackraste hockeyforum och såklart världens bästa hockeylag. Kommer redan i mitt första inlägg säga att jag kanske kommer skriva saker som inte alla hålls med utav alla, men vill ändå betona att vi alla har samma kärlek för laget och i slutända vill att det ska gå så bra som möjligt för vårt älskade lag som vi alla håller kärt. Då så, med det sagt så ska dela med mig lite av mina tankar och funderingar.

Givetvis är jag otroligt lycklig efter att vi lyckades ta oss upp till SHL lika snabbt som vi åkte ur höll jag på att säga. Jag kan däremot med handen på hjärtat säga att jag trodde att vi skulle får härva runt nere i allsvenskan minst 1 säsong till. Statistiskt sett så är det svårt att göra det som HV71 faktiskt ha gjort. Vi har sett andra lag, t.ex MoDo som trodde det bara var att gå ner och vända upp igen. Men icke. Allsvenskan har i alla fall lärt mig att det är en hårdare liga än man trodde från början. Lagen är sega rackare som inte ger upp i första taget. Sett över slutspelet mot Björklöven så kan jag tycka att Björklöven sköljde över oss bitvis och i 4:e perioden i sista matchen så var de närmare oss att vinna och ta det till en game 7. Men vid stod emot och lyckades vinna. Sett över en hel säsong i allsvenskan så är det ju dock inget snack om att HV71 vart det bästa laget och de som också välförtjänat tog SHL platsen. Vi vann serien och både skytte och poängligan vanns av 3 spelare från HV71.

Nu börjar då resan för "Nubben" och Lindbom med fler att sätta ihop ett lag för SHL. Jag är inte ett dugg orolig och jag ser med framförsikt fram emot att följa detta bygge. Visst kan jag förstå många här inne att oron sitter kvar, speciellt med tanke på allt som skett och hur det sett ut tidigare säsonger. Men det var då och de personerna (nämner inga namn) finns ej kvar i föreningen längre. Det är historia och vi har vänt blad. Nu tycker jag att vi ska ge "Nubben" en ärlig chans innan vi dömer någon.

Att bröderna Davidsson kritat på tycker jag var en trevlig nyhet. Visst, de har inte haft näsa för målet och bränt en massa frilägen. Men lugn i stormen. Det finns en plan. De har en speed som är otrolig och de är tekniskt duktiga med både klubba och puck. Får de träna och nöta en sommar här och får in siktet så kan de bli en superkedja tillsammans med en duktig center bredvid dom. Tanken är väl att de ska få spela i 3:e alt 4:e kedja och min tro är att kan bli en riktig publikfavorits kedja som kan dundra in poäng. Man måste våga se potentialen i dessa. De har som sagt mycket kvar, men jag tycker deras utvecklig går framåt och inte bakåt. Det kommer bli bra.

Angående Simon Önrerud som jag ser många skrivit om så har jag funderat under många månader på denna kille. Finns ingen i laget med det hjärta och kärlek för klubben som Simon. En otrolig människa som betytt och betyder så otroligt mycket för både sitt lag, men även för fans, supportar och staden. Som hockeyspelare är jag däremot mer kluven. Ingen mer än jag hade velat se honom som "back in the days" men hockey, träningar, matcher, skador, sjukdomar tär på kroppen. Simon är ingen övermänniska och att han orkat så pass länge som han gjort är helt fantastiskt i sig. Han spelade skadad i slutspelet nu senast och han har haft en hemsk sjukdom. Livs situationen har inte alls vart optimal för honom, men han har aldrig klagat utan tagit den plats han blivit tilldelad och gjort vad han kunnat för att hjälpa laget.

Men jag tror dessvärre inte vi får se honom med i laguppställningen till kommande säsong. Han måste vara ärlig mot sig själv och fråga sig om hans kropp orkar och han klarar av det. Med facit i hand så har han haft en nedåtgående kurva och det började inte under detta slutspel utan det började redan säsongen 2017/2018. Vill som sagt inte säga att så eller så ska han göra, men jag tror Simon är så pass proffsig så han vet själv vad som är bäst, både för honom och för klubben. Det viktigaste för honom i dagsläget tror jag var att han fick vara med på resan att ta tillbaka sitt älskade HV71 upp till finrummet av hockey igen. Jag tror att det var hans mål.

I övrigt så ska det bli spännande och se vad som trillar in härnäst. Sett och läst om flera spelare med f d HV anknytning men väljer att inte skriva något innan nått är klart. Men jag ser med förhoppning fram emot att se "Nubben" bygga ett spännande lag som kan ta oss på en spännande resa kommande säsong.

Sen ska vi ju alla veta att laget som ställs på isen i september sällan är det samma som vid vårkanten. Låt klubben får testa, laborera och pröva sig fram. Huvudsaken är att vi är tillbaka där vi hör hemma.

Med detta önskar jag Er alla forummedlemmar, admins och moderatorer en härlig lördag!

/Fruktsoda

Tack för ett bra och sakligt inlägg!
Jag håller med i det mesta. Jag hoppas däremot att Simon kan få läka ihop och spela ännu en säsong i laget han älskar.
Användarvisningsbild
Farzan

FöregåendeNästa

Återgå till HV71