Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Inläggav Fylke74 » 14 april 2022, 22:44

Har dessvärre noll koll på honom.
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav Weirdo » 14 april 2022, 22:45

Spontant känner jag att det är en väldigt bra allsvenskvärvning, not so much i SHL. Men om vi går upp är det ett lyxproblem, för då är vi iaf uppe.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav justus3 » 14 april 2022, 23:33

Dovahkiin skrev:Rasums Bengtsson ska vara klar.

https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... -for-hv71/

Varför??

Om och när vi går upp så har vi så har vi i så fall 6 backar på kontrakt, och noll spets på SHL-nivå. Vi behöver minst 3-4 stycken av typen Lawernce Pilut/Adam Almkvist nivå. Fattar ingenting :?
Användarvisningsbild
justus3

Re: Silly season: Seriösa rykten 22/23

Inläggav shitkicker » 14 april 2022, 23:35

Med denna värvning så utgår jag från att man kommer riva alla andra backkontrakt man har sedan tidigare och börja om helt. Varför ska man annars värva en åttondeback? Nubben startar starkt….. :shock: :?
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav RJ--92 » 14 april 2022, 23:38

shitkicker skrev:Med denna värvning så utgår jag från att man kommer riva alla andra backkontrakt man har sedan tidigare och börja om helt. Varför ska man annars värva en åttondeback? Nubben startar starkt….. :shock: :?

Bengtsson skulle väl isf va Hult värvning? Visst de kan ha ändrats utan man berättat. Nubbens anställning skulle börja gälla 1/5 om ej minnet sviker alltför mycket dock…
RJ--92

Inläggav jordfelsbrytare » 15 april 2022, 07:12

Rasmus Bengtsson från Dif alltså....
Spontant så undrar jag vad sjutton vi ska med honom till?
Om vi nu går upp i Shl så behöver vi en uppsättning riktigt jäkla bra backar och bygga ramstarkt bakifrån.
Så bra är inte Bengtsson.
Riktigt besviken om detta stämmer.
jordfelsbrytare

Inläggav mrnorrland » 15 april 2022, 09:02

jordfelsbrytare skrev:Rasmus Bengtsson från Dif alltså....
Spontant så undrar jag vad sjutton vi ska med honom till?
Om vi nu går upp i Shl så behöver vi en uppsättning riktigt jäkla bra backar och bygga ramstarkt bakifrån.
Så bra är inte Bengtsson.
Riktigt besviken om detta stämmer.

Han är en bra back men lite fel spelartyp. För allsvenskan klockren. SHL känns han överflödig då jag anser vi ska ha pilut på hans position.
Skulle köpt de om han var högerfattad mer
Ingen dålig back men tror man kunde ha haft mer is i magen
mrnorrland

Inläggav håvesjuttioett » 15 april 2022, 11:21

Noll problem med Bengtsson. Snarare det omvända. OM hans intåg är på bekostnad av någon de backar som har kontrakt över nästa säsong - mao. kamp om tredje backpar. Bengtsson var väl aldrig tänkt som en toppback i DIF heller, snarare Högströms skada och underprestation från andra som ledde till att Bengtsson fick den roll han fick.
håvesjuttioett

Inläggav CROHB » 15 april 2022, 12:42

Bengtsson känns som en riktig Nubbenvärvning. Att Hult skulle ha något med detta eller några andra värvningar hoppas jag verkligen inte och tror inte det heller.

Exakt sådana här värvningar som vi saknat under Hult. Oväntade värvningar som slår väl ut och till en bra kostnad. Jag har ingen bra koll på Bengtsson men kan tänka mig att det slår väl ut. Back i sina bästa år som mognat med bra storlek och ett bra skott som kommer att blomma ut.

Litar på Nubben i det här fallet och tror det blir bra, mest en förhoppning dock, då Nubben stött på honom åtta gånger i vinter antar jag.

Alltid lätt att värva någon i bra ålder med bra statistik vilket alla kan se på EP men är så mycket annat som också spelar in. För mig är Karlström en riktig Hultvärvning medan Bengtsson är en Nubbendito. Titta på Per Svensson i Timrå, en spelare som ingen trodde skulle få denna utveckling och som nu är tongivande i SHL.

Sen också träffa rätt på spetsvärvningarna när dessa blir aktuella framåt och när SHLplatsen är klar.
CROHB

Inläggav lejacques » 15 april 2022, 13:25

shitkicker skrev:Med denna värvning så utgår jag från att man kommer riva alla andra backkontrakt man har sedan tidigare och börja om helt. Varför ska man annars värva en åttondeback? Nubben startar starkt….. :shock: :?

Haha ja. Går vi upp till SHL så är ju det ju hej då med Ytterell, Bertov, Bohm, Söderberg och kanske till och med Torp och Billins. Känns nämligen lite onödigt ha 7 backar som slåss om att ens ta en ordinarie tröja...

Den här värvningen påminner väldigt mycket om Ytterell och Bertov. En spelare från ett bottenlag i ett SHL som förväntas ta kliv... Eller Karlström. En spelare som levererat i ett bottenlag i allsvenskan. Högst tvek på Nubbens första insats som sportchef. Om nu inte detta alltså är en ren breddvärvning som krattat för att man kommer bryta en massa kontrakt.

Sen. Tillåt mig att vara oödmjuk. Nubben kanske kan lyckas. Jag hoppas verkligen det. Men den här övertron på hans förmåga tyder på okunskap. För det första har man inte koll på hans historik i Timrå. Vill man hitta framgång på hög nivå så får vi alltså gå tillbaka till mitten av 00-talet. Sen dess har han mest basat över ett bottenlag de gånger de varit uppe. Och det tog tid för Nubben att nå framgång i allsvenskan. Det krävdes ungefär 100 procent flax i och med att Jonathan Dahlen kom till klubben på grund av sin pappa, och att han sen tog det ytterst ovanliga beslutet att bli kvar i Sverige, för att TIK skulle bli ett topplag i serien. Innan dess var man högst mediokra. Nubben tyckte ju exempelvis det var en god tanke att låta Roger Forsberg slarva bort ett par år i allsvenskan.

Och vad gäller Per Svensson. Han var även en av allsvenskans bästa backar när han lirade i Almtuna. Har man koll på allsvenskan tidigare år så vet man det.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 15 april 2022, 13:38

Värvar man en snart 32 åring från en allsvensk konkurrent, bottenlag, som året efter blir tongivande i SHL och Tre Kronor aktuell så kan jag tycka det är en viss fingertoppskänsla i detta. Riktig SHL debut precis innan sin 33 årsdag, förutom ett kort lån, sådana värvningar imponerar på mig iaf. Troligen ingen konkurrens om den värvningen heller då jag inte tror andra var intresserade av Per Svensson 2020.
CROHB

Inläggav mrnorrland » 16 april 2022, 09:02

https://www.kristianstadsbladet.se/spor ... -8bf7cf40/
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... an-hansson

Alltså vi siktar inte högt med potentiella spelare…….
Blir lite orolig det namn äns nämns
mrnorrland

Inläggav Guld » 16 april 2022, 09:23

mrnorrland skrev:https://www.kristianstadsbladet.se/sport/lamnar-kik-nu-ar-herman-hansson-hogaktuell-for-hv71-8bf7cf40/

Har ingen aning om processen, har dock förstått att man bygger två lag.
Ett för SHL och ett om vi fortsatt spelar i allsvenskan.

Detta är kanske en eventuell värvning för det senare?
Guld

Inläggav mrnorrland » 16 april 2022, 09:35

Guld skrev:
mrnorrland skrev:https://www.kristianstadsbladet.se/sport/lamnar-kik-nu-ar-herman-hansson-hogaktuell-for-hv71-8bf7cf40/

Har ingen aning om processen, har dock förstått att man bygger två lag.
Ett för SHL och ett om vi fortsatt spelar i allsvenskan.

Detta är kanske en eventuell värvning för det senare?

Har ej premium men stör nästa anhalt kan bli shl vilket tyder åt SHL trupp
mrnorrland

Inläggav Weirdo » 16 april 2022, 11:31

Man vet ju inte hur mycket man ska tro på saker och ting. Men är det Lindbom som bygger denna truppen eller? Hur många KIK-spelare har vi inte varit intresserade av nu.. Först Sjögren, sen läste jag deras ryss någonstans och nu Hansson.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav jordfelsbrytare » 16 april 2022, 11:54

https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... stianstad/

Herman Hansson, Bengtsson från Djurgården bägge oavsett serie?
Kommer dessutom från trovärdigt håll.
Om vi nu går upp till Shl igen så förväntar jag mig att man bygger ett lag som inte kommer åka ut med dunder och brak lgen.
Blir klart oroad över de namn som nu nämns hos seriösa aktörer.
Senast redigerad av jordfelsbrytare 16 april 2022, 12:00, redigerad totalt 1 gång.
jordfelsbrytare

Inläggav jordfelsbrytare » 16 april 2022, 11:59

https://hockeynews.se/articles/24060/
Detta är mera den ambitionsnivån som jag förväntar mig när det gäller klassen på nyförvärv om det blir Shl.
jordfelsbrytare

Inläggav mrnorrland » 16 april 2022, 12:19

jordfelsbrytare skrev:https://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/hv71-varvar-herman-hansson-fran-kristianstad/

Om vi nu går upp till Shl igen så förväntar jag mig att man bygger ett lag som inte kommer åka ut med dunder och brak lgen.

Känns som sämre variant av Lindbäck. Snart inga platser kvar för toppspelare. Otroligt svag start på silly. Luktar panik
mrnorrland

Inläggav mrnorrland » 16 april 2022, 12:24

jordfelsbrytare skrev:https://hockeynews.se/articles/24060/
Detta är mera den ambitionsnivån som jag förväntar mig när det gäller klassen på nyförvärv om det blir Shl.

Få in pilut och Lehtonen med ffs
mrnorrland

Inläggav Weirdo » 16 april 2022, 12:57

mrnorrland skrev:
jordfelsbrytare skrev:https://www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/hv71-varvar-herman-hansson-fran-kristianstad/

Känns som sämre variant av Lindbäck. Snart inga platser kvar för toppspelare. Otroligt svag start på silly. Luktar panik

Är också väldigt tveksam till denna värvningen. Men det finns platser för toppspelare kvar (iaf på forwardssidan), tänker som följande:

X(Tedenby) - X - X
X - X - X(Petersson)
Törngren - X (Vesel) - Forsberg
Lindbäck - Matson - Önerud
Hansson

Dock lär det ju verkligen inte bli så här, men platser finns
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Zico » 16 april 2022, 13:05

mrnorrland skrev:

Luktar panik är väl ändå att ta i. Det jag hört, är att man kommer värva in ganska mycket jättefin spetskvalitet som dock är tämligen dyr. Då måste man balansera detta med billigare (men ändå hyfsat bra) spelare. Dessutom, alla spelare behöver inte vara målgörare eller ens poängspelare. De s k "vattenbärarna" är nog så viktiga i ett lagbygge. Som det verkar just nu, lägger man stora pengar i den övre hierarkin och lite mindre i den undre hierarkin. Till skillnad från Hult som sades lägga för mycket pengar "där nere".

Men först skall vi ta oss upp till SHL, sen kan vi granska, värdera och eventuellt kritisera lagbygget när vi faktiskt vet hur det ser ut.
Zico

Inläggav mrnorrland » 16 april 2022, 14:11

Zico skrev:
mrnorrland skrev:

Luktar panik är väl ändå att ta i. Det jag hört, är att man kommer värva in ganska mycket jättefin spetskvalitet som dock är tämligen dyr. Då måste man balansera detta med billigare (men ändå hyfsat bra) spelare. Dessutom, alla spelare behöver inte vara målgörare eller ens poängspelare. De s k "vattenbärarna" är nog så viktiga i ett lagbygge. Som det verkar just nu, lägger man stora pengar i den övre hierarkin och lite mindre i den undre hierarkin. Till skillnad från Hult som sades lägga för mycket pengar "där nere".

Men först skall vi ta oss upp till SHL, sen kan vi granska, värdera och eventuellt kritisera lagbygget när vi faktiskt vet hur det ser ut.

Just denna spelartyp förstår jag inte då vi har Lindbäck lite på samma plats. Att vi ska hitta guldkorn i allsvenskan absolut men denna ser jag ingen logik i tyvärr.
mrnorrland

Inläggav karl120 » 16 april 2022, 14:47

Känns som att Nubben vill bygga laget likt vi gjorde under storhetstiden.

Dyra storstjärnor i två första linorna och lite billigare i nedre linorna.
Likt vi värvade Andreas Falk, Daniel Grillfors osv back in the days.

Tror stenhårt på Nubben!!
Användarvisningsbild
karl120

Inläggav Fylke74 » 16 april 2022, 16:12

Max Strömberg Melin som är en insatt KIK-supporter skriver följande om Hansson på twitter.

"Folk som kritiserar HV:s värvning har verkligen dålig koll på honom.
Om han får en ärlig chans kommer han göra succé oavsett division. Toppspelare i PK.
Kommer finnas en tydlig roll för honom, där kommer han leverera exakt det som förväntas av honom.
Bra scouting."
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav CROHB » 16 april 2022, 16:54

Gillar denna värvningen skarpt och kommer bli perfekt i en tredje, fjärde kedja. Liknande spelartyp som Lindbäck och som kommer göra nytta och också stå för lite tuffhet.

Ser mycket hellre dessa spelartyper långt ner i laget än spelare som Törngren, Kokkonen, Davidssons och liknande. Känns så mycket bättre nu när vi har en ny SC med en plan för lagbygget.
CROHB

Inläggav Haard » 17 april 2022, 08:56

Enligt en artikel på SvenskaFans säga Nubben visa intresse för MoDos Sam Vigneault till nästa säsong.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav håvesjuttioett » 17 april 2022, 13:46

Vigneault hade varit en toppcenter om vi spelar Allsvenskan, inledningsvis tredjecenter om vi spelar SHL. Oavsett serietillhörighet är det väl han eller Vesel som får resp. plats - kanske rum för bägge i Allsvenskan. Spontana känslan är att Vesel passar bättre som tredjecenter än vad Vigneault gör. Än så länge ingen panik, fortfarande mycket rum för spets på FW-sidan även om Vigneault-ryktet stämmer.
håvesjuttioett

Inläggav jordfelsbrytare » 19 april 2022, 08:56

Stämt av med 2 polare som kollat alla Djurgårdens matcher denna säsong kring Rasmus Bengtsson.
Bägge 2 säger att han är för vek framför egen kasse och har krånglat till det för mycket i egen zon med kladdiga passningar vilket upplevts som frustrerande då han har ett bra spelsinne.

Har ett bra spelsinne och kan slå fina mackor. Stabil längs offensiva blå.

Den ena polaren tycker inte att det är något för HV71 medans den andra polaren säger att det finns något hos Bengtsson och med rätt förutsättningar så kommer han att blomma om han vågar hålla det ännu enklare i egen zon.
jordfelsbrytare

Inläggav RJ--92 » 19 april 2022, 10:15

jordfelsbrytare skrev:Stämt av med 2 polare som kollat alla Djurgårdens matcher denna säsong kring Rasmus Bengtsson.
Bägge 2 säger att han är för vek framför egen kasse och har krånglat till det för mycket i egen zon med kladdiga passningar vilket upplevts som frustrerande då han har ett bra spelsinne.

Har ett bra spelsinne och kan slå fina mackor. Stabil längs offensiva blå.

Den ena polaren tycker inte att det är något för HV71 medans den andra polaren säger att det finns något hos Bengtsson och med rätt förutsättningar så kommer han att blomma om han vågar hålla det ännu enklare i egen zon.

Jag är försiktigt positiv, det känns som Bengtsson skulle kunna va bra komplement i 3e backpar och så men ej högre. Med tanke på denna värvning och redan kontrakt i truppen känns de som vissa ej följer med vid ev SHL avancemang särskilt. Bengtsson lär väl aldrig klassas som fysiskt monster men använda sin storlek rätt och skicklighet så känns de som bra spelare för 3e backpar typ.
RJ--92

Inläggav Diabolics » 19 april 2022, 11:18

Samtidigt:

I en värld som just nu skakas av kriget i Ukraina, så kommer det troligen bli en hög med icke-ryska KHL-lirare som kommer ansluta till SHL, detta kommer öka kvaliteten och konkurrensen.

Så i den SHL-gren som HV parallellt jobbar med, så känns det fattigt att jaga potentiellt 3/4e-formationslirare som utifall att, som bäst, om bra omgivning, med potential, etc. etc. kan ta en tröja.... Varför fyller vi på med alla dessa personer nu? Har vi så bråttom?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

FöregåendeNästa

Återgå till HV71