Omgång 49: BIK Karlskoga - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 49: BIK Karlskoga - HV71

Inläggav hv-mannen » 5 mars 2022, 21:23

Lätta BIK drömmotstånd i semin :!: :D
HV71 i med och motgång!!!
Användarvisningsbild
hv-mannen

Inläggav Diabolics » 5 mars 2022, 21:23

mrnorrland skrev:vad åkte torp ut för?

abuse of officials
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Robert.76 » 5 mars 2022, 21:24

Diabolics skrev:kokkonen gör två mål. det ni.

Även du kan göra mål när det är tomt 8-)
Robert.76
Moderator

Inläggav shitkicker » 5 mars 2022, 21:25

Delmål serieseger uppfyllt! Så härligt ändå! Helt ärligt så trodde jag inte det inför säsongen.

Jag väljer glädjen!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Jompii » 5 mars 2022, 21:25

HV71 gör en väldigt stabil bortamatch medan Karlskoga, ja deltar i en hockeymatch? Jag gillar att se hur hårt HV71 stänger ner BIK i slutet. De sista ca åtta minuterna har BIK inget skott på mål.
Senast redigerad av Jompii 5 mars 2022, 21:26, redigerad totalt 1 gång.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav Junior » 5 mars 2022, 21:26

Jag tror nog att anledningen till att Kokko inte gjort fler mål är att han inte fått flera öppna kassar. Vi har nog bara använt honom fel tror jag.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav mrnorrland » 5 mars 2022, 21:26

Diabolics skrev:

abuse of officials

va gjorde han? firade han framför karlskogas bås elr?
mrnorrland

Inläggav eisbjern » 5 mars 2022, 21:27

mrnorrland skrev:
Diabolics skrev:

abuse of officials

va gjorde han? firade han framför karlskogas bås elr?

Sa sanningen om domarnivån?
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav lejacques » 5 mars 2022, 21:27

Vi har vunnit serien. Ikväll är vi glada och snälla. Ge Kokkonen hjälmen.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav PapaEmeritus » 5 mars 2022, 21:33

Gäsp. Lätta Allsvenskan.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Quila » 5 mars 2022, 21:39

Så lätt vi stänger ner dom. Utan att ens förta oss.

Idag var det inte våra toppspelare så utmärkande och då kliver andra fram.
Tycker backarna gör det klockrent. Davidsson-line och Matson-kedjan, samt Kokko.

Gunnarsson steppar upp igår och idag och släpper 1 mål på 120 minuter mot 2:an och 3:an.

Nu blir det Dirlanda!
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav eisbjern » 5 mars 2022, 21:42

Seriesegrare! Synd att det är allsvenskan bara. Men ändå värt en ölbärs eller sju! Hurra!
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav Sir Ward » 5 mars 2022, 21:48

Dirlanda, släng dig i väggen.

Tre Små Grisar https://www.youtube.com/watch?v=XBpSiNrItQU
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav mrnorrland » 5 mars 2022, 21:54

Sir Ward skrev:Dirlanda, släng dig i väggen.

var inte igår man hörde dessa....... Hade fasen glömt bort dessa
mrnorrland

Inläggav Sir Ward » 5 mars 2022, 22:03

Magnus Sundvall JP
”HV kunde inte ha gjort det bättre – men det har varit ett jäkla gnäll”

HV71 vann med klara 4-1 mot Karlskoga och är därmed klara seriesegrare. Bättre än etta går inte att bli.
Men det har varit ett jäkla gnällande!

HV71 städade av Modo med 4-0 och BIK Karlskoga med 4-1 inom loppet av ett dygn. En maktdemonstration från Jönköpingslaget som nu också är klara seriesegrare. Och bättre än så kan ju HV71 så här långt den här säsongen inte bli. Men har man under säsongen lyssnat på hur det har låtit från vissa håll hade man kunnat tro att HV har kämpat i botten.

HV71 spelar i Hockeyallsvenskan och det är förstås under all kritik att en klubb av HV:s storlek och med den ekonomin inte lyckas hålla sig kvar i SHL. Men när säsongen drog igång i september var man liksom tvungen att släppa det. Då var alla HV-supportrar tvungna att att förhålla sig till att laget spelade i näst bästa serien och att man inte har någon möjlighet att ta sig upp till SHL igen förrän i slutet av april - oavsett hur bra eller dåligt man spelar.

HV71 var tokfavoriter inför säsongen och har sannerligen levt upp till förväntningarna även om det, av någon märkligt anledning som jag inte förstår, finns folk som har skrikit på avgång och sågat både lagbygge som spelidé.
Det här är fakta: HV71 har legat etta i serien sedan omgång fyra. Modo har klivit om två-tre gånger när HV har haft ett par matcher färre spelade, men annars har HV71 varit etta sedan man slog Vita Hästen med 6-2 borta den 6 oktober.
Vad mer kan man tycka att ett lag ska göra? Jag vet inte, för det finns ju som jag skrev tidigare inga andra vägar upp till SHL än att vara den som vinner den sista matchen i finalen i april.

Ändå har jag sett vad som har skrivits och hört vad som har sagts. Jag hänger själv en hel del på Twitter och där har avgångskraven och diverse sågningar duggat tätt - så fort inte HV har spelat propagandahockey och vunnit med 4-0.
Telefonsamtalen till mig och kollegorna på redaktionen om att HV71 saknar spelidé har inte heller saknats. En annan favorit är att folk har klagat på hur HV71 tränar.
Då brukar jag fråga om personen själv brukar se några träningar, men nej, det brukar de inte göra. Ändå vet man att HV tränar fel.

Det har varit ett jäkla gnäll helt enkelt!

En fråga jag har ställt mig själv flera gånger är: Vad hade supportrarna för förväntningar på den här säsongen egentligen?

Att HV skulle vinna alla 52 omgångar och att man skulle göra det med minst tre mål varje match?

För ibland har det känts som att det är 52 raka segrar som har varit kravet.

Och det är ju för mig helt orimligt att ett lag ska vinna samtliga matcher i en serie. Man har liksom en motståndare också.

Nej, HV71 har gjort precis det som man kunde begära att HV skulle göra den här säsongen och det är att vinna grundserien med några omgångar kvar. Man har dessutom kört över både Modo och Karlskoga inom loppet av ett dygn för att ytterligare demonstrera sin storhet inför ett kommande slutspel.

Man kan faktiskt inte bli bättre än etta i en serie HV hade inte kunnat göra det bättre och första delmålet är därmed avklarat.
Nu väntar tre avslutande omgångar där resultatet är mindre av vikt, utan det kommer mer att handla om att spela ihop formationer inför slutspelet.
Sedan börjar allvaret, och skulle det inte gå vägen där, ja då kommer till och med jag sälla mig till kritikerskaran.

Karlskoga-HV71 1-4
(0-1, 0-1, 1-2)
Första perioden: 0-1 (10.16) Måns Lindbäck.
Andra perioden: 0-2 (35.03) Chad Billins (Tyler Vesel, Taylor Matson).
Tredje perioden: 0-3 (43.50) Jesper Kokkonen, 1-3 (47.51) Juliuz Persson (David Lingquist, David Lilja), 1-4 (59.04) Jesper Kokkonen.
Skott: 21-27 (5-10, 8-9, 8-8)
Utvisningar,Karlskoga: 6x2 min.
Utvisningar, HV71: 7x2 min.
Domare: André Hiljanen, Kristoffer Folkstrand.
Publik: 3 134.

JP/Jnyttfemman
5 poäng: Jonas Gunnarsson.
4 poäng: Tommi Huhtala.
3 poäng: Taylor Matson.
2 poäng: Nichlas Torp.
1 poäng: Måns Lindbäck.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Andersson711 » 5 mars 2022, 22:04

Skön seger, stark insats.
Nu firar vi seriesegern!
Andersson711
Moderator

Inläggav Sir Ward » 5 mars 2022, 22:09

mrnorrland skrev:
Sir Ward skrev:Dirlanda, släng dig i väggen.

var inte igår man hörde dessa....... Hade fasen glömt bort dessa

Fick fint besök av Herrn HVärnamo idag. Journalist med gedigen bakrund. Hv71 framförallt.
Kastade HV fakta fram och tillbaka som började redan på 70-talet i forna Rosenlundshallen. Ung jävel då.

Kuriosa. Kan vara den ända nånsin(+ några polare) som åkt bräda på taket. Bra och gedigen ramp :D
Senast redigerad av Sir Ward 5 mars 2022, 22:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Diabolics » 5 mars 2022, 22:11

Vad håller de på med på JP?

Förstår de att de inte är något annat än kappvändare och hundvalps-supportrar till den förening som de rent journalistiskt bör granska?
Vad skall de ut och veva bland supporters för? Det är ju adekvat kritik att vi inte haft ett spelsystem som suttit, eller ens synts till. Vi har gravt underpresterat under perioder, en del kopplat till skador. Vad är felet i att fans ställer krav på en jävla överkörning när en av sveriges största föreningar hamnar i HA?

Vad vill Magnus säga? Eller skäms han bara för att han och övriga JP misslyckats med den granskning som man kan förvänta sig?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Robert.76 » 5 mars 2022, 22:25

Hade vi inte fått in Kelleher och Powell så hade vi inte legat etta...förr var JP en tidning med vettiga sportjournalister...nu börjar man undra. Ja, det har varit ett gnäll, ett befogat sånt.
Robert.76
Moderator

Inläggav lejacques » 5 mars 2022, 22:25

Läste JP:s krönika. I sak har han rätt. Det går ju liksom inte att komma högre än etta i en serie.

Men varför vinner HV serien, kan man fråga sig?

Var det för att HV ställde upp med tidernas bästa lag från start och forcerade sig igenom serien helt utan problem?
Svaret är naturligtvis nej.

I november/december genomskådades det här lagbygget (framför allt på grund av skador på nyckelspelare). HV hamnade i både en spel- och poängmässig svacka (som alltså sträckte sig över två månader). Viktigt att komma ihåg att man då formmässigt, trots serieledning, inte var bättre än ett mitten/bottenlag i allsvenskan. Jämför med Timrå som jag tror max förlorade två matcher i rad ifjol, om ens det.

Hur agerade då HV? Lät man allt fortgå som tidigare år?
Svaret är, sett till de senaste sju åren, ett oväntat nej.

Och här tycker jag Magnus missar en viktig poäng.

Det är uppenbarligen inte bara "gnälliga" supportrar som sett bristerna i årets HV. Även HV:s ledning har gjort det.
- Spelare som bröderna Davidsson, på pappret två namnstarka spelare, inledde säsongen i PP. Idag huserar de i en tredje/fjärdekedja och har inte en chans på PP-spel.
- Kokkonen och Netterberg förväntade sig nog inte bara supportrar mer av. Även ledningen förväntade sig mer. Nettis var ju iof i frysboxen redan från start. Men det är lätt att glömma att Kokkonen hade Huhtalas plats när vi inledde serien. Han var dessutom given i PP.
- Apropå PP så hade vi vare sig en ordentlig andrakedja eller andra PP när mer än halva serien var spelad.

HV har sett samma brister som supportrarna och för en gångs skull agerat utifrån dem. Därför vinner de serien. Så jag skulle nog säga att de "gnälliga" supportrarna snarare haft samma höga krav som ledningen haft på årets HV-upplaga. Om så inte varit fallet hade ledningen aldrig känt sig nödgad att värva spelare som Powell, Kelleher, Shinkaruk och Bohm. Det handlar nämligen inte bara om att vinna serien. Det handlar även om att skaffa sig absolut bästa förutsättningar för att ta sig upp.

Sen det här med att HV lett serien från omgång 4. Jo, må så vara. HV var dock millimeter från att tappa den. Men då agerade HV, tog in Powell och Söderberg och så plötsligt vann man nio matcher i rad. Ingen såg det komma, och frågan är om inte HV tappat säsongen där och då om inte Powell kommit in.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Windom Earle » 5 mars 2022, 22:43

Väldigt konstig krönika i JP. Det ser bra ut nu (mot MODO och BIK). Det har inte alltid sett bra ut tidigare under säsongen utifrån HV71:s spelartrupp, ekonomi, ledarskap och tradition. Kritiker har haft rätt ofta. Nu är vi inte kritiska. Men varför skapa en vi- och domkänsla, eller snarare jag- och domkänsla nu inför avgörandet?
Senast redigerad av Windom Earle 5 mars 2022, 23:11, redigerad totalt 2 gånger.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Sir Ward » 5 mars 2022, 23:02

Donald Sandström JP
”En bit på vägen, nu ska vi gasa på och sedan avgöra på raksträckan”

- Nu har vi kommit en bra bit på vägen. Nästa steg blir att gasa på ytterligare och sedan ska vi avgöra på raksträckan!
Det är nästan lite poesi över Jesper Kokkonen efter att HV71 säkrat seriesegern i Hockeyallsvenskan via seger med 4-1 i Nobellhallen mot Karlskoga.
Nummer 88 var tillbaka i Karlskoga där han tidigare tillbringat två säsonger. Och han var i allra högsta grad delaktig i segern efter sina två mål mot sina före detta klubbkamrater.
- Nu i slutet av serien så tänder man väl till lite extra. Framförallt när vi möter lag som Modo och Karlskoga som tillhör de allra bästa, säger Kokkonen och fortsätter:
- På något sätt vill man visa sig från sin bästa sida. Det är ju inte många matcher kvar nu innan det är dags för slutspel och därför är det viktigt att vi fortsätter med det här spelet.

Jesper Kokkonen har varit uppsatt som extraforward i de två senaste matcherna och har haft olika spelare bredvid sig. Men det är inte något som bekymrar honom.
- Absolut inte. Oavsett om jag spelar fem minuter eller femton minuter så handlar det om att göra sitt yttersta varje gång jag är inne på isen. Det viktiga är att det går bra för laget och att vi märker att vi blir bättre och bättre.
- Sedan är det ju alltid kul att få göra mål!

49 matcher är spelade. HV har kvar att möta Södertälje, Troja och Mora innan det är dags för slutspel.
Nu är ni klara seriesegrare, vad vill ni göra i de tre matcher som är kvar?
- Vi ska inte ändra på någonting utan fortsätta att uppträda stabilt och starkt. Jag vill att vi presterar på samma nivå även i de här matcherna. Det är 52 omgångar som ska spelas och för vår del är det viktigt att komma in i slutspelet med en bra känsla.

HV71 har idag ett lag där samtliga formationer kan kliva fram och avgöra. Konkurrensen om platserna är knivskarp vilket alltså även Jesper Kokkonen fått känna av.
- Så är det. Vi har ett riktigt bra lag men vi behöver alla spelare. De nya som har kommit in har bidragit positivt, och de tillsammans med killar som kommit tillbaka efter skador har gjort att träningarna blivit bättre också. Det här är något som smittar av sig på samtliga.

Är ni inne i er bästa form under hela säsongen för närvarande?
- Jag känner att vi har en trygghet i laget. Alla vet vad vi kan prestera och när vi gör det så har vi ett svårslaget lag.

Ett mål insläppt på de två senaste matcherna vittnar också om ett bättre försvarsspel över hela banan. Modo och Karlskoga har egentligen inte varit riktigt nära att vinna mot HV i de här båda matcherna.
- Det är alltid kul att komma till Karlskoga. Jag tror jag gjorde mål när jag var här förra gången också, säger Kokkonen som fick ta emot lagkompisarnas hjälm i omklädningsrummet efter matchen, en hjälm som Tyler Kelleher fick ta emot i fredags och som nu gick vidare till Kokkonen.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav HV-supportern » 5 mars 2022, 23:26

JP:s sportjournalister är ett gäng självutnämnda HV-experter som kan och vet allt. De verkar se ner på supportrar som oroas över att spelet har hackat under stora delar av säsongen, att spelare har underpresterat eller att klubben har varit tvungna att plocka in spelare från Hockeyettan för att täcka upp för skador. På ett sätt är det väl bra att JP nu öppet går ut med att man på redaktionen anser sina läsare vara gnälliga troll. Då vet man vad de tycker och tänker innerst inne. Inför matcherna mot Modo och Karlskoga såg spelet allt annat än bra ut med endast 3 poäng av 12 möjliga. Och då står vi på tröskeln inför föreningens viktigaste slutspel på år och dag. Att man då inte får ställa krav eller kritisera är ytterst märkligt.
HV-supportern

Inläggav shitkicker » 5 mars 2022, 23:29

3134 åskådare!? Helt kass ju! BIK kan knappast ha SHL-ambitioner, eller ens förtjäna att ha det, med en så dålig publiksiffra en lördag mot serieettan. Hade BIK vunnit idag så hade de i teorin fortfarande haft chansen att vinna serien! Och endast 3134 pallrade sig dit?

Jag säger som bortaklackarna ibland skrek när publiksiffran i gamla Rosenlundshallen tillkännagavs: Det har vi på träning!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav mrnorrland » 5 mars 2022, 23:53

shitkicker skrev:3134 åskådare!? Helt kass ju! BIK kan knappast ha SHL-ambitioner, eller ens förtjäna att ha det, med en så dålig publiksiffra en lördag mot serieettan. Hade BIK vunnit idag så hade de i teorin fortfarande haft chansen att vinna serien! Och endast 3134 pallrade sig dit?

Jag säger som bortaklackarna ibland skrek när publiksiffran i gamla Rosenlundshallen tillkännagavs: Det har vi på träning!

hörde du inte spelar intervjuerna de var nöjda med spelet trots de låg under och att hv hade hyfsat koll på hela matchen. Lät inte som en toppklubb som går för SHL mot sin konkurrent
mrnorrland

Inläggav 327 Karlsson » 6 mars 2022, 00:38

shitkicker skrev:3134 åskådare!? Helt kass ju! BIK kan knappast ha SHL-ambitioner, eller ens förtjäna att ha det, med en så dålig publiksiffra en lördag mot serieettan. Hade BIK vunnit idag så hade de i teorin fortfarande haft chansen att vinna serien! Och endast 3134 pallrade sig dit?

Riktigt dåligt och riktigt trött stämning i arenan. Det var några halvdana ramsor och mycket gnäll. Men det är väl såhär det blir efter många år i HA, halvdant alltihop.
En enorm skillnad mot vår match igår där man till och med framför TVn fick en jäkla upplevelse och stämning.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav RJ--92 » 6 mars 2022, 09:43

327 Karlsson skrev:

Riktigt dåligt och riktigt trött stämning i arenan. Det var några halvdana ramsor och mycket gnäll. Men det är väl såhär det blir efter många år i HA, halvdant alltihop.
En enorm skillnad mot vår match igår där man till och med framför TVn fick en jäkla upplevelse och stämning.

Den stora skillnaden visas väl när någon missnöjd över domslutet vid 2-0 målet i PP för HV (tror de va då) skriker ur sig ”idiot” och de hörs ganska tydligt även via tvn.. :lol: :lol:
RJ--92

Inläggav CJ#17 » 6 mars 2022, 13:34

HV-supportern skrev:JP:s sportjournalister är ett gäng självutnämnda HV-experter som kan och vet allt. De verkar se ner på supportrar som oroas över att spelet har hackat under stora delar av säsongen, att spelare har underpresterat eller att klubben har varit tvungna att plocka in spelare från Hockeyettan för att täcka upp för skador. På ett sätt är det väl bra att JP nu öppet går ut med att man på redaktionen anser sina läsare vara gnälliga troll. Då vet man vad de tycker och tänker innerst inne. Inför matcherna mot Modo och Karlskoga såg spelet allt annat än bra ut med endast 3 poäng av 12 möjliga. Och då står vi på tröskeln inför föreningens viktigaste slutspel på år och dag. Att man då inte får ställa krav eller kritisera är ytterst märkligt.

Ja, instämmer. Har en provperiod på JP nu i 8v och är inte imponerad. De svänger hit och dit i sina åsikter. Det var inte längesen de själva starkt ifrågasatte spelet, spelare med mera. Igår var det inget man låtsades om. Kunde lika gärna vara någon på forumet som skrev. Sen att vi här svänger lite mer känslomässigt hit och dit är ju fullt rimligt. :)
CJ#17

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna