Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav lejacques » 24 februari 2022, 14:13

Zico skrev:

Bohm, Billins
Andrae, Sjöholm
Söderberg, Torp
Norbe/Bertov

När du radar upp den backsidan känner jag mig hyfsat lugn. Även om Ytterell är ett stort tapp känns det bra att man kan slänga in Norbe. Sen håller jag med dig om Söderberg före Bertov. Det är fortsatt på forwardssidan vi är som mest känsliga kan jag tycka. Nu har ju HV faktiskt agerat och gjort ett bra jobb med att stärka konkurrensen. Men det börjar ändå bli tröttsamt med att se vissa spelare på isen, spelare som egentligen inte är aktuella för att ta en tröja om vi har full trupp.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Robert.76 » 24 februari 2022, 18:04

mrbluebulls1 skrev:
Kamy skrev:
mrbluebulls1 skrev:Lägg även med Önerud i uppställningen.
Han är nog tillbaka i slutet av nästa vecka.
Han är redo redan nu men läkaren vill ej släppa på han för tidigt.

Vart har du läst/hört detta?

Säkra källor. Jag vet att ni ej gillar nykomlingar som kommer med påståenden likt detta.
Men i det här fallet är det säkert. Hade ej skrivit annars.
En jäkla konkurrens om platserna blir det iaf... Härligt!
Räknar med en total utskåpning ikväll då alla lär/bör visa upp sitt bästa jag innan nyförvärven ska in.

Fridens!

De där "säkra" källorna får du nog kolla upp, enligt HVs lagläkare så är han inte redo....
Robert.76
Moderator

Inläggav frippe-borås » 24 februari 2022, 18:17

Hade ju velat se dessa kedjor:

Forsberg- Powell- Lindbäck : Lindbäck tar skiten framför mål och de andra levererar. Tycker Lindbäck är en bättre spelare när han inte spelar med bröderna D!
Kelleher- Vesel- Shinkaruk : Förväntar mig mycket av samtliga men tycker Kelleher inte kommit in i det än och Vesel har kommit ut det! Shinkaruk hoppas jag ger dessa två energi och steppar upp. Läge för 3 att bygga ihop något bra tillsammans.
Davidsson - Davidsson - Huthala : Energikedja med fart och Huthala står för tuffheten och öppnar upp år 72.
Wennlund- Matson- Önerud/Thörngren : En klok kedja om Önerud kommer tillbaka. Tycker Wennlund sett pigg ut det senaste innan han blev reserv igår.

Thörngren och Kokkonen har haft på tok för många chanser nu när det hårdnar till om platserna så de får sitta brevid!
Thörngren kommer nog aldrig bli den spelare man trott! Haft många år på sig nu men tar inga kliv framåt trots speltid i PP.
Kokkonen har det låst sig helt! Men att det finns hockey i honom visar han men det är på tok för sällan.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav mrbluebulls1 » 25 februari 2022, 14:15

De där "säkra" källorna får du nog kolla upp, enligt HVs lagläkare så är han inte redo....[/quote]

Ja den "säkra" källans förnamn börjar på S och efternamnet slutar på D. Och som du ser i sista meningen så vill inte läkaren släppa på honom för tidigt av säkerhetsskäl. Gissar att han vilar i helgen och spelar mot Löven. Han ska definitivt räknas in i lagbygget framöver.
mrbluebulls1

Inläggav Robert.76 » 25 februari 2022, 17:46

mrbluebulls1 skrev:De där "säkra" källorna får du nog kolla upp, enligt HVs lagläkare så är han inte redo....

Ja den "säkra" källans förnamn börjar på S och efternamnet slutar på D. Och som du ser i sista meningen så vill inte läkaren släppa på honom för tidigt av säkerhetsskäl. Gissar att han vilar i helgen och spelar mot Löven. Han ska definitivt räknas in i lagbygget framöver.[/quote]

Men nog borde Önerud vara med på lagets träningar om han är fit for fight? Jag hoppas givetvis som dig att Önerud är med så fort som möjligt :)
Robert.76
Moderator

Inläggav lejacques » 26 februari 2022, 19:49

Okej, Tommy. Sluta göra så jäkla svårt för dig själv. Kedjor och backpar framöver.

Forsberg-Powell-Shinkaruk
Huhtala-Vesel-Kelleher
Davidsson-Davidsson-Lindbäck
Törngren-Wennlund-Matson
Netterberg

Andrae-Sjöholm
Billins-Bohm
Torp-Söderberg
Norbe

Och om vi mot förmodan har fullt lag.
Forsberg-Powell-Shinkaruk
Huhtala-Vesel-Kelleher
Davidsson-Davidsson-Lindbäck
Önerud-Ullström-Matson
Törngren

Andrae-Sjöholm
Billins-Ytterell
Torp-Söderberg
Bohm

Det är inte så jättesvårt. De rockader du kan testa att göra är mellan Shinkaruk, Kelleher och Matson. Resten låter du bli.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 26 februari 2022, 20:14

Och för att ta vidare diskussionen som pågick under dagens match. Jag håller med. Målvakterna har varit kassa. Men forwardssidan är fortsatt ett problem så länge vi har alla dessa skador.

För att belysa detta kan vi kolla på veckans tre matcher. Kokkonen, Netterberg, Wennlund är de tre forwards med minst istid.

De har en istid i snitt på 7:41 min, 5:31 min, respektive 5:15 min. Det är anmärkningsvärt lite istid, i synnerhet för två "etablerade" spelare som 88 och 92. Intressant är att Kokkonen och Netterberg på den lilla tid de fått noteras för -3, respektive -2 på veckans matcher...

Idag petades dessutom Kokkonen och Netterberg helt i tredje. Minns inte vem den tredje spelaren var men gissar sett till istid att det var Wennlund.

Nu tycker jag man kan nyttja Wennlund mer än vad man gör, till exempel i BP. Men naturligtvis kommer det inte vara hållbart att gå in i ett slutspel där vi spelar tre forwards som egentligen bara fungerar som ren och skär utfyllnad. De har inget syfte, de fyller bara dyr utrustning. Slutspelet kommer förhoppningsvis bli långt och då gäller det att inte slita allt för mycket på våra toppspelare. Vi behöver fyra kedjor som kan gå in och avgöra matcher. Vi behöver bredd som kan täcka upp om några av våra toppspelare har en dålig dag. Därav ett jätteproblem att vi inte kan använda alla våra forwards när det är så uppenbart att minst tre, i alla fall enligt tränarna, inte håller för att ta en tröja.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrnorrland » 26 februari 2022, 20:42

Ni som drömmer om Åhman har blir väll inte tillgänglig förren växjö slutar spela och de har ju chansen o gå långt. Vet de värvade en ny finne men tyckte jag läste en artikel om växjö är öppna att släppa iväg han så Åhman lär inte vara till förfogande
mrnorrland

Inläggav lejacques » 1 mars 2022, 17:16

Tombolan fortsätter. Så här ställde man upp på träning idag, enligt JP.

Gunnarsson-Larsson

Bohm-Billins
Bertov-Torp
Andrae-Sjöholm
Norbe-Söderberg

Huhtala-Vesel-Forsberg
Törngren-Powell-Lindbäck
Shinkaruk-Davidsson-Davidsson
Kokkonen-Matson-Wennlund
Wikström-Önerud

Wikström var matchredo, säger Tommy. Oklart med Önerud som kan behöva några träningar till med laget. Netterberg sjuk (vilket jag tror är en omskrivning för petad inför morgondagens match).

Börjar faktiskt bli lite orolig. Känns som att Tommy och Co inte har kontroll just nu. De söker med lykta och ljus efter kedjor som fungerar istället för att luta sig mot det som funkat tidigare. Ser inte skogen för alla träd osv. Istället för att använda nyförvärven till att reparera de kedjor och backpar som inte funkat så bygger de nytt – med sju omgångar kvar av serien.

Bertov och Torp ska INTE spela ihop. Försvaret har generellt blivit sämre sedan Bohm kom in och Söderberg petades, så varför inte sätta ihop Torp och Söderberg igen? Shinkaruk må ha fått en trög start i HV, men nu är det väl tredje matchen i rad han spelar med nya kedjekamrater. Visst har han fått chansen i PP, men där har det varit uppenbart att man valt att lägga den mesta av istiden på Forsbergkedjan. Och på det känns Wikström som en betydligt större tillgång i fjärdekedjan än Kokkonen. Och varför spelar inte Powell och Forsberg ihop?

Som sagt. Börjar bli orolig. Man kan skylla mycket på Johan Hult, men som läget är har han och HV:s styrelse gett Tommy och Co alla förutsättningar för att ro detta i land. Just nu känns det som att tränartrion verkar ha tappat bort sig på vägen.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 1 mars 2022, 20:41

De kedjorna ser inte alls bra ut. Varför inte Foppisov och Powell?
In med Söderberg och bänkande Bertov. Ställer mig också till skaran tveksam…
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav mrnorrland » 2 mars 2022, 10:56

De som drömmer om Åhman kan nog glömma det nu
https://hockeynews.se/articles/23397/
mrnorrland

Inläggav 327 Karlsson » 2 mars 2022, 12:03

mrnorrland skrev:De som drömmer om Åhman kan nog glömma det nu

Åker Växjö ut före oss är det fortfarande en möjlighet att plocka in honom.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav DocSeverinsen » 2 mars 2022, 13:08

Quila skrev:De kedjorna ser inte alls bra ut. Varför inte Foppisov och Powell?
In med Söderberg och bänkande Bertov. Ställer mig också till skaran tveksam…

Foppa och Powell lär nog ställa upp tillsammans i PP. Det är en liten tröst i alla fall...
DocSeverinsen

Inläggav mrnorrland » 2 mars 2022, 13:36

327 Karlsson skrev:

Jo givetvis men sannolikt är väl hv säsongen över tidigare än Växjö
mrnorrland

Inläggav Farzan » 2 mars 2022, 19:04

mrnorrland skrev:
327 Karlsson skrev:

Jo givetvis men sannolikt är väl hv säsongen över tidigare än Växjö

Varför skulle den vara det?
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav lejacques » 3 mars 2022, 16:37

Simon tillbaka imorgon. Tommy säger till HVTV att man har någon idé om Önerud, Matson och Lindbäck. Då skulle jag ställa upp så här:

Forsberg-Powell-Törngren
Huhtala-Vesel-Shinkaruk
Önerud-Matson-Lindbäck
Davidsson-Davidsson-Wennlund
Netterberg
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Erdball » 3 mars 2022, 17:00

lejacques skrev:Simon tillbaka imorgon. Tommy säger till HVTV att man har någon idé om Önerud, Matson och Lindbäck. Då skulle jag ställa upp så här:

Forsberg-Powell-Törngren
Huhtala-Vesel-Shinkaruk
Önerud-Matson-Lindbäck
Netterberg

Spännande kedjor.
Erdball

Inläggav håvesjuttioett » 3 mars 2022, 17:09

Så petar vi in Ullström och Kelleher i det där framöver:
Powell - Ullström - Forsberg
Huhtala - Vesel - Shinkaruk
Önerud - Matson - Lindbäck
J. Davidsson - M. Davidsson - Kelleher
Törngren/Wennlund
håvesjuttioett

Inläggav Junior » 3 mars 2022, 17:24

lejacques skrev:Simon tillbaka imorgon. Tommy säger till HVTV att man har någon idé om Önerud, Matson och Lindbäck. Då skulle jag ställa upp så här:

Forsberg-Powell-Törngren
Huhtala-Vesel-Shinkaruk
Önerud-Matson-Lindbäck
Netterberg

Du har glömt Kokkonen
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav PapaEmeritus » 3 mars 2022, 17:29

Junior skrev:

Forsberg-Powell-Törngren
Huhtala-Vesel-Shinkaruk
Önerud-Matson-Lindbäck
Netterberg

Du har glömt Kokkonen

Nej, det har han inte. :lol:
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav lejacques » 10 mars 2022, 18:24

Zions rehab går mycket fortare än förväntat. Finns en liiiiten chans att han kommer tillbaka innan säsongen är slut. Och då är det ta mig tusan dunderkonkurrens. Skulle absolut kunna ge en plats åt Nybeck i laget, men vems plats ska han ta? Kokkonen har gjort det bra som 13:e de senaste tre omgångarna. Och Törngren har funkat helt ok med bröderna Davidsson. Dessutom har Törngren lite oväntat tagit en välförtjänt plats i PP. Som sagt. Konkurrensen är stenhård, och den kan bli ännu värre. Bra!
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Robert.76 » 10 mars 2022, 20:41

lejacques skrev:Zions rehab går mycket fortare än förväntat. Finns en liiiiten chans att han kommer tillbaka innan säsongen är slut. Och då är det ta mig tusan dunderkonkurrens. Skulle absolut kunna ge en plats åt Nybeck i laget, men vems plats ska han ta? Kokkonen har gjort det bra som 13:e de senaste tre omgångarna. Och Törngren har funkat helt ok med bröderna Davidsson. Dessutom har Törngren lite oväntat tagit en välförtjänt plats i PP. Som sagt. Konkurrensen är stenhård, och den kan bli ännu värre. Bra!

Har väldigt svårt att se en matchotränad Nybeck peta någon, han har inte gjort några större avtryck innan skadan, men som du säger, konkurrensen blir stenhård.
Robert.76
Moderator

Inläggav 15:48 » 19 mars 2022, 00:01

lejacques skrev:Zions rehab går mycket fortare än förväntat. Finns en liiiiten chans att han kommer tillbaka innan säsongen är slut. Och då är det ta mig tusan dunderkonkurrens. Skulle absolut kunna ge en plats åt Nybeck i laget, men vems plats ska han ta? Kokkonen har gjort det bra som 13:e de senaste tre omgångarna. Och Törngren har funkat helt ok med bröderna Davidsson. Dessutom har Törngren lite oväntat tagit en välförtjänt plats i PP. Som sagt. Konkurrensen är stenhård, och den kan bli ännu värre. Bra!

Hm…Då tycker vi olika. Tycker inte riktigt Törngren har en välförtjänt plats i PP. Förstår verkligen inte hur vi kan hålla Önerud utanför. Just i ”Törngrenrollen” skulle han vara perfekt. Känns konstigt att tunna Törngren ska stå framför mål. Önerud har fler verktyg runt kassen och framförallt den tyngd, storlek och skicklighet som behövs framför målet.
15:48

Inläggav Weirdo » 23 mars 2022, 14:12

(Från JP)Så här ställde HV upp på onsdagens isträning:

Målvakter:
Jonas Gunnarsson-Filip Larsson.

Backpar:
Chad Billins-Oliver Bohm.
Emil Andrae-Victor Sjöholm.
Nichlas Torp-Daniel Bertov.
Daniel Norbe-Andreas Söderberg.

Kedjor:
Tommi Huhtala-Tyler Vesel-Fredrik Forsberg.
Hunter Shinkaruk-Myles Powell-Tyler Kelleher.
Simon Önerud-Taylor Matson-Måns Lindbäck.
Christoffer Törngren-Jesper Kokkonen-Jonathan Davidsson.

Varför i hela friden har man satt ihop Torp o Bertov igen? :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Pg79an » 23 mars 2022, 14:37

Weirdo skrev:(Från JP)Så här ställde HV upp på onsdagens isträning:

Målvakter:

Backpar:

Kedjor:

Ja trodde att dom hade fattat att den kombinationen inte funkar , kul dock att Andrae och Sjöholm är tillbaka som backpar igen. Är Mackan Davidsson skadad?
Pg79an

Inläggav RJ--92 » 23 mars 2022, 19:35

Pg79an skrev:
Weirdo skrev:(Från JP)Så här ställde HV upp på onsdagens isträning:

Målvakter:

Backpar:

Kedjor:

Ja trodde att dom hade fattat att den kombinationen inte funkar , kul dock att Andrae och Sjöholm är tillbaka som backpar igen. Är Mackan Davidsson skadad?

Va inte han sjuk eller va de hans broder kanske? Nån av dom va de iaf.
RJ--92

Inläggav mrnorrland » 23 mars 2022, 21:33

bara byt plats på bertov och söderberg, Torp har spelat som bäst när han har spelatg med söderberg
mrnorrland

Inläggav lejacques » 23 mars 2022, 23:48

Jätteoroväckande om vi går in i slutspelet med Bertov och Torp som backpar. Torp har varit grym – när han fått lira med Söderberg, Med Bertov har han bildat ett av de, vågar jag påstå, snurrigaste och sämsta backparen jag sett i HV. Deras i kombo svaga spel är som upplagt för att Västervik ska bjudas på farliga målchanser och i värsta fall momentum.

Som någon skrev ovan. Att tränarna har kommit till en annan slutsats efter 52 omgångar är en gåta.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Weirdo » 27 mars 2022, 13:06

En positiv (negativ) sak med vår befintliga situation är att sillyn skjuts fram och man har ytterligare något att se fram emot efter slutspelet, än så länge har man ju knappt hört ett rykte. Förra säsongen var ju typ sillyn slut i slutet av maj, det kommer den inte var i år. (negativt ifall man vill vara tråkig och påstå att vara förutsättningar för nästa säsongs försämras)
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav 15:48 » 31 mars 2022, 22:22

Nej, nej och åter nej!! Varför ska det börja röras om i formationerna bara för vi förlorar en match i PP! Har ju haft säsongens överlägset bästa kemi i femmorna såhär långt. Ok om det ser skit ut efter första perioden imorgon men INTE innan!!

Refererar till artikel i JP där Tommy hintar att det blir förändringar. Torp-Bertov som backpar. Kokkonen med Önerud o Matson. Lindbäck utanför laget. M Davidsson in i fjärde istället för Kokkonen. Dessutom lite frågetecken på Kelleher som inte tränade idag…

NERVÖS!!!
15:48

FöregåendeNästa

Återgå till HV71