Hockeyallsvenskan 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Hockeyallsvenskan 21/22

Inläggav Nutarviguld » 11 februari 2022, 09:36

Zico skrev:
Nutarviguld skrev:
Det där är ju klassisk Hult style, han kan inte korrigera sina egna misstag, känt sedan länge, de enda gången han kan göra det är om det är icke EU spelare typ som Sterling Gagnon, då vågar han, men är det en svensk spelare så får de evigt förtroende tills kontraktet löper ut

Men.....nog var det väl Stillman som var SC när Sterling och Gagnon värvades och sedan kickades!? Inte Hult alltså.

Ja du ser, då gav jag Hult "cred" när det var Stillman....point made
Nutarviguld

Inläggav Weirdo » 13 februari 2022, 12:14

Västerås värvar en ryss vid namn Svyatoslav Grebenshchikov (https://www.eliteprospects.com/player/1 ... enshchikov)

En sådan chans-ryss-värvning vill jag inte ha in hos oss. Alldeles för mycket chans och kan lika väl stjälpa, kan han ens engelska?
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav mrnorrland » 13 februari 2022, 12:44

Weirdo skrev:Västerås värvar en ryss vid namn Svyatoslav Grebenshchikov (https://www.eliteprospects.com/player/1 ... enshchikov)

En sådan chans-ryss-värvning vill jag inte ha in hos oss. Alldeles för mycket chans och kan lika väl stjälpa, kan han ens engelska?

Antingen blir de som ryssen i oskarshamn som floppade totalt eller blir de som ryssen i AIK som är grymt bra.
mrnorrland

Inläggav Andersson711 » 15 februari 2022, 12:34

MoDo’s sista värvning är verkligen inget skit.
20p på 29 matcher i KHL.

MoDo blir livsfarliga, verkligen läge för oss att bita ifrån!
Andersson711
Moderator

Inläggav Haard » 15 februari 2022, 12:38

Brynäs värvar in ny back och Madhawk undersöker om K. Berglund kan vara aktuell för en återkomst till Löven igen. Inget som tyder på det just nu.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Jompii » 15 februari 2022, 14:23

Andersson711 skrev:MoDo’s sista värvning är verkligen inget skit.
20p på 29 matcher i KHL.

MoDo blir livsfarliga, verkligen läge för oss att bita ifrån!

Ett riktigt bra nyförvärv som känns riktigt het. Enligt Adam ifrån Expressen så beskrivs Nikolajs som en riktig lirare som bryter mönster och har ett vasst avslut.

Innan kände jag mig ganska lugn men med Modos två senaste tillskott och det faktumet att Önerud troligen blir borta resten av säsongen så blir man lite nervös.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav Haard » 15 februari 2022, 15:28

Björklöven verkar ha bjudit ut Alex Hutchins till andra klubbar.
25 poäng på 35 matcher denna säsongen, dock en av få med minusstatistik i +/-.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Weirdo » 15 februari 2022, 16:46

Modo är nöjd med den letten de har värvat, och verkar inte värva något mer. Då är jag nöjd. Visst det är en bra spelare de har värvat. Men han kommer inte producera lika bra som Modigs, i alla fall inte i 5v5.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav CaptainF8 » 15 februari 2022, 23:11

Hörde från en bekant i Ljungby, med insyn i Troja, att man velat låna Kokkonen säsongen ut men fått tvärnej från HV.
CaptainF8

Inläggav true story » 15 februari 2022, 23:42

CaptainF8 skrev:Hörde från en bekant i Ljungby, med insyn i Troja, att man velat låna Kokkonen säsongen ut men fått tvärnej från HV.

Ska stämma, Kokko är otroligt poppis bland grabbarna i omklädningsrummet, tror inte dom vill rucka på det!
true story

Inläggav Diabolics » 16 februari 2022, 00:03

true story skrev:
CaptainF8 skrev:Hörde från en bekant i Ljungby, med insyn i Troja, att man velat låna Kokkonen säsongen ut men fått tvärnej från HV.

Ska stämma, Kokko är otroligt poppis bland grabbarna i omklädningsrummet, tror inte dom vill rucka på det!

Skön kille, synd att han inte fått igång produktionen och "stämmet". Man hade ju lite förhoppningar.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 17 februari 2022, 00:03

Bild

herre.... detta är uselt.

ca 2000 pers i snitt... å detta basunerar de stolt ut?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Weirdo » 19 februari 2022, 10:52

Känns skönt att lag som Kristianstad o Björklöven har börjat gå lite knackigt, känns inte lika svårt att välja dem. Även att Mora kanske hamnar i play-in är det ett lag jag verkligen tycker vi inte bör välja i kvarten.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Windom Earle » 19 februari 2022, 11:03

Weirdo skrev:Känns skönt att lag som Kristianstad o Björklöven har börjat gå lite knackigt, känns inte lika svårt att välja dem. Även att Mora kanske hamnar i play-in är det ett lag jag verkligen tycker vi inte bör välja i kvarten.

Det här HV-laget ska ju i princip gå rent resten av säsongen. Jag väljer normalt försiktighet som försvarsmekanism men i det här läget känns det nästan som hyckleri att inte tro att det här leder spikrakt till SHL. Om HV kommer upp i nivå ska inte ens ett formtoppat MODO kunna störa över sju matcher. Känns otroligt positivt och med Powell och (vad det verkar) Kelleher har vi fått in oberäknelighet och spelintelligens som saknades tidigare.

Med 30 p kvar att spela om, slår HV Lövens poängrekord på 121 p? (Det behövs alltså 25 p)
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Weirdo » 19 februari 2022, 16:14

Tittar på Vita hästen - Modo, man blir ju inte pissa-på-sig-rädd av att se Modo spela. Ruskigt dåliga.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Weirdo » 19 februari 2022, 16:35

Windom Earle skrev:
Weirdo skrev:Känns skönt att lag som Kristianstad o Björklöven har börjat gå lite knackigt, känns inte lika svårt att välja dem. Även att Mora kanske hamnar i play-in är det ett lag jag verkligen tycker vi inte bör välja i kvarten.

Det här HV-laget ska ju i princip gå rent resten av säsongen. Jag väljer normalt försiktighet som försvarsmekanism men i det här läget känns det nästan som hyckleri att inte tro att det här leder spikrakt till SHL. Om HV kommer upp i nivå ska inte ens ett formtoppat MODO kunna störa över sju matcher. Känns otroligt positivt och med Powell och (vad det verkar) Kelleher har vi fått in oberäknelighet och spelintelligens som saknades tidigare.

Med 30 p kvar att spela om, slår HV Lövens poängrekord på 121 p? (Det behövs alltså 25 p)

Blir nog tufft med poängrekordet, men det känns ju som man trampat igång på riktigt nu så helt omöjligt är det ju absolut inte.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav HV-supportern » 20 februari 2022, 18:45

Både Modo och Löven fick stryk idag. Löven fick stryk mot Tingsryd och jag tror ärligt talat inte att de har något att hämta i ett kommande slutspel. De har visat en direkt svag form i flera veckor nu. HV, Modo, Karlskoga och Kristianstad tror jag gör upp om SHL-platsen. Om HV skulle misslyckas med att gå upp med laget de har nu, så skulle det kännas tusen gånger värre än när vi åkte ur SHL förra säsongen.
HV-supportern

Inläggav Farzan » 20 februari 2022, 18:50

HV-supportern skrev:Både Modo och Löven fick stryk idag. Löven fick stryk mot Tingsryd och jag tror ärligt talat inte att de har något att hämta i ett kommande slutspel. De har visat en direkt svag form i flera veckor nu. HV, Modo, Karlskoga och Kristianstad tror jag gör upp om SHL-platsen. Om HV skulle misslyckas med att gå upp med laget de har nu, så skulle det kännas tusen gånger värre än när vi åkte ur SHL förra säsongen.

AIK går som tåget nu. Dom kan bli lömska.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav DocSeverinsen » 20 februari 2022, 21:40

Håller med, AIK är ett lag jag skulle undvika. Vill inte uppleva 2011 all over again...
DocSeverinsen

Inläggav Bluey » 20 februari 2022, 23:17

Weirdo skrev:
Windom Earle skrev:

Blir nog tufft med poängrekordet, men det känns ju som man trampat igång på riktigt nu så helt omöjligt är det ju absolut inte.

Om jag kollat rätt hade Löven 100 poäng efter 43 spelade omgångar, och Hv har nu 99 poäng. Hv håller alltså nästan exakt samma poängtempo som Löven gjorde när de slog ligarekordet 2019/2020, men det är helt klart en tuff uppgift att spela in 23 poäng på 9 matcher. Blir spännande att följa upplösningen!
Bluey

Inläggav Weirdo » 20 februari 2022, 23:42

Wallson lämnar Björklöven. Känns som vi kan stryka Björklöven som utmanare då. Tror det är alldeles försent att göra denna ändringen för att ha någon chans att gå långt i slutspelet.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Diabolics » 21 februari 2022, 00:03

Weirdo skrev:Wallson lämnar Björklöven. Känns som vi kan stryka Björklöven som utmanare då. Tror det är alldeles försent att göra denna ändringen för att ha någon chans att gå långt i slutspelet.

Rent statisktiskt är det ju negativt med tränarbyte. Men, även statistiken slår fel ibland och jag förstår bjölkröven. Satsa hela lönen på rött. Det är bättre än inget då inget just nu inte är bra nog för att utmana. Således kan detta endast bli netto-negativt för oss. Det var redan inget reellt hot, nu rör de om i grytan å troligen blir de ännu mindre hot, men någon gång blir det jackpot och mina nerver är klena....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Zico » 21 februari 2022, 10:12

Diabolics skrev:
Weirdo skrev:Wallson lämnar Björklöven. Känns som vi kan stryka Björklöven som utmanare då. Tror det är alldeles försent att göra denna ändringen för att ha någon chans att gå långt i slutspelet.

Rent statisktiskt är det ju negativt med tränarbyte. Men, även statistiken slår fel ibland och jag förstår bjölkröven. Satsa hela lönen på rött. Det är bättre än inget då inget just nu inte är bra nog för att utmana. Således kan detta endast bli netto-negativt för oss. Det var redan inget reellt hot, nu rör de om i grytan å troligen blir de ännu mindre hot, men någon gång blir det jackpot och mina nerver är klena....

Alltså.....tänk Brynäs förra säsongen!
Zico

Inläggav lejacques » 21 februari 2022, 10:17

I Lövens fall så har de ju inte längre något att förlora. De har redan lyckats sjabbla bort grundserien. Nu kan det bara bli bättre. Så ja, hade hellre sett att Wallson varit kvar...
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 21 februari 2022, 17:37

Skriver här eftersom det rör en allsvensk konkurrent i första hand. Men också för att det rör oss och vår egen sportchef.

Hela Wallson-gate i Löven har fått mig att fundera mycket det senaste dygnet. Han avgår alltså för att han tycker kritiken i sociala medier och runt omkring blivit för hård.

Att han lämnar säger jag ingenting om. Jag tror det är bra för Löven sett ur ett sportsligt perspektiv, om inte i år så på sikt. Men på sättet han gör det har som sagt fått mig att fundera, i synnerhet med tanke på den diskussion vi hade nyligen om klimatet här på forumet.

Jag tycker det är sjukt svårt. Å ena sidan. Wallson, Hult eller vem som helst inom elithockeyn är offentliga personer. De har en lön som vi supportrar är med och betalar med våra egna pengar, och framför allt vårt engagemang. De ska självklart kunna kritiseras. Men så är det detta när kritiken går till överdrift, när det blir rena personangrepp. Här har jag säkert trillat dit någongång, men jag har verkligen försökt skilja på person och yrkesroll i min kritik. Och jag har oftast försökt vara konstruktiv, vilket jag vet många här inne också är.

Att Wallson avgår kan ses som en direkt konsekvens av kritiken i sociala medier. Men här kan man ju också fråga sig, vad är anledningen till kritiken? Och det är det här som gör det så sjukt svårt. Lite som när Donald skrev sin krönika i JP. Risken är att man klumpar ihop all form av kritik till hat och påhopp och då missar föreningen poängen, anledningen till varför folk, som i Lövens fall är upprörda. Och missar man poängen, ja, då är risken stor att föreningen ifråga bara fortsätter köra på i samma hjulspår eftersom de viftar bort kritiken som "näthat" och "nättroll".

Som sagt. Jag är extremt kluven, och Wallsons avgång har själv fått mig att ta en extra funderare på vår egen sportchef och hur jag uttrycker mig.

Jag vet faktiskt inte vad jag vill ha sagt. Mer än att jag vill lyfta det här eftersom det finns paralleller att dra till vår egen förening.

Jag vet inte hur HV jobbar idag. Men jag tror det skulle vara bra, om det inte är så redan idag, att kommunikatören uppdaterar ledning, säg på veckobasis, med vad som sägs i sociala medier och exempelvis supporterforum. Dels för att alla ska få en uppfattning om hur vindarna blåser, dels för att kunna möta upp kritiken, både för supportrarna och de inblandades skull med syfte att det inte ska eskalera.

Att bara slå bort det som näthat ger nog ingenting mer än att kritiken och "hatet" fortsätter frodas. Och vi andra, ja, vi kan ju bara gå till oss själva och fundera en extra gång innan vi trycker på skicka.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Farzan » 21 februari 2022, 19:05

lejacques skrev:Skriver här eftersom det rör en allsvensk konkurrent i första hand. Men också för att det rör oss och vår egen sportchef.

Hela Wallson-gate i Löven har fått mig att fundera mycket det senaste dygnet. Han avgår alltså för att han tycker kritiken i sociala medier och runt omkring blivit för hård.

Att han lämnar säger jag ingenting om. Jag tror det är bra för Löven sett ur ett sportsligt perspektiv, om inte i år så på sikt. Men på sättet han gör det har som sagt fått mig att fundera, i synnerhet med tanke på den diskussion vi hade nyligen om klimatet här på forumet.

Jag tycker det är sjukt svårt. Å ena sidan. Wallson, Hult eller vem som helst inom elithockeyn är offentliga personer. De har en lön som vi supportrar är med och betalar med våra egna pengar, och framför allt vårt engagemang. De ska självklart kunna kritiseras. Men så är det detta när kritiken går till överdrift, när det blir rena personangrepp. Här har jag säkert trillat dit någongång, men jag har verkligen försökt skilja på person och yrkesroll i min kritik. Och jag har oftast försökt vara konstruktiv, vilket jag vet många här inne också är.

Att Wallson avgår kan ses som en direkt konsekvens av kritiken i sociala medier. Men här kan man ju också fråga sig, vad är anledningen till kritiken? Och det är det här som gör det så sjukt svårt. Lite som när Donald skrev sin krönika i JP. Risken är att man klumpar ihop all form av kritik till hat och påhopp och då missar föreningen poängen, anledningen till varför folk, som i Lövens fall är upprörda. Och missar man poängen, ja, då är risken stor att föreningen ifråga bara fortsätter köra på i samma hjulspår eftersom de viftar bort kritiken som "näthat" och "nättroll".

Som sagt. Jag är extremt kluven, och Wallsons avgång har själv fått mig att ta en extra funderare på vår egen sportchef och hur jag uttrycker mig.

Jag vet faktiskt inte vad jag vill ha sagt. Mer än att jag vill lyfta det här eftersom det finns paralleller att dra till vår egen förening.

Jag vet inte hur HV jobbar idag. Men jag tror det skulle vara bra, om det inte är så redan idag, att kommunikatören uppdaterar ledning, säg på veckobasis, med vad som sägs i sociala medier och exempelvis supporterforum. Dels för att alla ska få en uppfattning om hur vindarna blåser, dels för att kunna möta upp kritiken, både för supportrarna och de inblandades skull med syfte att det inte ska eskalera.

Att bara slå bort det som näthat ger nog ingenting mer än att kritiken och "hatet" fortsätter frodas. Och vi andra, ja, vi kan ju bara gå till oss själva och fundera en extra gång innan vi trycker på skicka.

Mycket bra inlägg!
+++++ på det.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Diabolics » 21 februari 2022, 21:08

Håller med, bra inlägg.

Jag har oxå funderat senaste dygnet, men inte bara då. Jag funderar kontinuerligt över min närvaro och det jag skriver i sociala medier ... och ibland ändrar jag formuleringar, ibland inte.

En del av det man skriver vill man ju skall ha lite knorr, ibland för att matcha den känsla man har i kroppen, ibland för sarkasm/humor. Det är inte alltid det landar rätt.

Jag funderade över vad man skulle kunna hitta om man gick igenom alla trådar här på forumet, så här i efterhand när man inte riktigt känner av eller ser kontexten. Hur mycket av det skulle vara över gränsen kan man undra.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 21 februari 2022, 22:22

Jag tror man skulle hitta både det ena och det andra ;) Men här är jag av den bestämda uppfattningen att mods och admins lyckats hålla det här forumet rätt förskonat från det allra värsta – i 12 år snart. Ett bra exempel är den diskussionen som var för några veckor sedan. Viktigt att ni/vi påminner oss ibland.

Sen har jag personligen inga problem med att det är stuns/knorr/känsla/humor/sarkasm i det man skriver, men det finns ju som sagt gränser. En balansgång som du själv är inne på. Men allt som allt tycker jag forumet håller hög nivå, även om det ibland blir fel.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 22 februari 2022, 09:48

Tycker det här är svårt...
Jag har också troligen över åren utryckt mig ganska "omilt" på soc medier och där anser jag personligen att jag lyckats "censurera" mig själv ganska bra på senare år.
Det är dock en tunn linje, jag anser att man MÅSTE kunna kritisera, sen som sagt...det är en tunn linje mellan kritik och ren pajjkastning/mobbning, och vart den gränsen går är svår.

Som med fallet Hult som definitivt utan tvekan har fått utstå några ton pajer i ansiktet ifrån mig över åren, ångrar jag det ? Ne det gör jag faktiskt inte, jag kallar inte Hult för Idiot eller K"¤Kskalle eller liknande, Jag tycker man har rätt att kritisera om man berättar vad det är man inte gillar och INTE använder sig av själsord och skit, men jag kanske har fel ?

Sen i fallet med Björklöven så har jag sjukt svårt att se problemet, dom ligger 4a, i en allsvenska med ett SUPERDOPAT HV71, ska tränaren avgå då ? 4a katastrof dåligt ? Den känns lite väl weird tycker jag
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 22 februari 2022, 10:33

Ang. Lövenfansen. Vi var ju några här som inte var nöjda november till januari, trots att vi låg etta. På samma sätt tror jag Lövenfansen inte är särskilt nöjda sett till kontext, krav och förväntningar.

Frågar du gemene lövenfans gissar jag att de är väldigt medvetna om att HV är storfavoriter. Men Löven har också satsat mot att gå upp. Och under 1,5 år har spelet hackat ordentligt och de visar inga tendenser till att vara en utmanare på riktigt. Lite som när HV snackat om att man ska tävla om SM-guld de senaste 7-8 åren... Så jag förstår fansens kritik.
Användarvisningsbild
lejacques

FöregåendeNästa

Återgå till HV71