Omgång 42: Tingsryds AIF - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 42: Tingsryds AIF - HV71

Inläggav shitkicker » 18 februari 2022, 22:14

Jag vill ge Tingsryd cred för att dom inte ballar ur och spelar vårdslöst. Mot skitlaget med stort S (Vita Hästen) så hade vi garanterat fått 2-3 skadade ikväll.

Annars säger jag som Diabolics - det var så här jag hade förväntat mig att det skulle se ut i HAS.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Sir Ward » 18 februari 2022, 22:16

Det var jämt säger Tingsryds tränare. Sov han halva matchen i ismaskinen?
Senast redigerad av Sir Ward 18 februari 2022, 22:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Sir Ward » 18 februari 2022, 22:23

Donald Sandström JP
Transatlantisk prägel på HV71 - här har man ett vinnarvapen som heter duga!

Det fanns en tid då HV71 var starkt förknippat med finländare. Hur många av oss har inte varit med och upplevt framfarten från spelare som Esa Keskinen, Jukka Koskilahti, Arto Ruotanen, Pasi Puistola, Kari Eloranta och Jukka Voutilainen, bara för att nämna några.

Det har funnits en mindre koloni från Tjeckien med Kamil Kastak, Antonin Stavjana och Jan Hrdina i septsen, slovaker med bröderna Pavlikovsky, en och annan ryss som Oleg Belov och Alexei Salomatin och vi har sett danskar, norrmän och en hel del andra nationaliteter.

När HV71 mötte Tingsryd i Nelson Garden Arena skrevs det ett stycke historia när det skrinnade ut fem transatlanter samtidigt i HV-dräkten. Fyra amerikaner och en från Kanada.

Chad Billins, USA.

Tyler Vesel, USA.

Taylor Matson, USA.

Tyler Kelleher, USA.

Myles Powell, Kanada.

Och då ska man också ha i åtanke att det snart dyker upp en sjätte i Hunter Shinkaruk som kommer spela för HV så snart arbetstillstånd och allt pappersarbete är klart.

Tiderna förändras alltså.

Finska spelare var under många år synonymt med HV71. Dels fick man in killar som direkt acklimatiserade sig både på och utanför planen. Men framförallt kostade de inte så mycket pengar att värva.
Idag är finska spelare både eftertraktade och dyra. Jag ska inte säga att transatlanter är billiga, men de är inte lika dyra samtidigt som utbudet är större. Många vänder sina blickar mot Europa när det inte blir spel i NHL eller AHL.
Samtidigt är det en risk att värva en amerikan eller kanadensare som inte alls är vana vid den större rinken. Det har vi sett åtskilliga gånger förut.

Här har HV gått en annan väg. Man har värvat Chad Billins, Tyler Vesel, Taylor Matson, Tyler Kelleher och Myles Powell som samtliga har rutin och erfarenhet från spel i Sverige. Det är bara Shinkaruk som kommer till en helt ny miljö när han ansluter från Dinamo Riga i KHL.

Vad fick vi då se av dem mot Tingsryd?

Tja, det här kan bli riktigt bra framöver. Tyler Kelleher var en pigg injektion redan från början, och nu när han parades ihop med Myles Powell och Fredrik Forsberg hade de hur kul som helst på isen, och skapade målchanser i stort sett i varje byte de var inne. Framförallt verkade Forsberg och Powell ännu piggare med Kelleher bredvid sig.
Tittar man lite på fabrikationen så gjorde Powell mål, Kelleher gjorde mål, Chad Billins passningspoäng och det kunde blivit ännu mer.
Jag måste också nämna nye Oliver Bohm som redan från start spelade resolut och tufft. Erfarenhet och rutin, sa HV-tränaren Tommy Samuelsson innan matchen, här fick vi även se fysiskt spel och energi. Oliver Bohm proppade motståndare rejält ett par gånger, var oerhört stark framför egen kasse och hann även bli utvisad en gång...

HV fick en drömstart. Gjorde mål redan efter två minuter, hade 2-0 efter drygt tre och redan där anade man vart det här skulle sluta. Efter andra målet fick för övrigt Tingsryds målvakt Daniel Rosengren nog och lämnade planen.

Tingsryd var i ärlighetens namn ingen bra motståndare den här kvällen. Samtidigt måste man konstatera att det var HV som gjorde dem blekt. Man spelade med fart och löste framförallt anfallen från egen zon föredömligt när man kom med tempo in i Tingsryds zon och skapade chans efter chans.
HV har ett ruggigt starkt lag på pappret för närvarande som kommer bli ännu bättre när Hunter Shinkaruk kliver in och när de skadade spelarna är tillgängliga igen.
En sak tror jag dock att HV-tränarna är extra nöjda med, och det är sammansättningen Kelleher, Powell och Forsberg. Den trion kan mycket väl bli ett avgörande vapen framöver.

Överhuvudtaget var det många spelare som visade bra takter mot Tingsryd. Jonas Gunnarsson i mål, Nichlas Torp och Daniel Bertov på backsidan, Taylor Matson klok som vanligt med hårt arbete i båda ändarna och på något sätt känner man att konkurrenssituationen i HV gör att många skärper till sig.

Tommy Samuelsson har ett angenämt jobb framför sig. Redan under lördagen är det dags för match igen och då återstår det att se om någon av Daniel Norbe och Andreas Söderberg är med igen (båda stod över av konkurrensskäl mot Tingsryd) och om det kanske är dags för Filip Larsson att vakta kassen.

Fakta
Tingsryd-HV71 0-6
(0-2, 0-4, 0-0)
Första perioden: 0-1 (2.25) Emil Andrae (Victor Sjöholm/Max Wennlund). 0-2 (3.25) Fredrik Forsberg (Christoffer Törngren/Måns Lindbäck) spel fem mot fyra.
Andra perioden: 0-3 (1.00) Tyler Kelleher (Emil Andrae). 0-4 (3.49) Fredrik Forsberg (Chad Billins). 0-5 (12.17) Myles Powell (Fredrik Forsberg/Tyler Kelleher). 0-6 (19.41) Marcus Davidsson (Daniel Bertov/Jonathan Davidsson).
Tredje perioden: -
Skott: 23-38 (10-10, 6-21, 7-7)
Utvisningar, Tingsryd: Jacob Lundegård 2+2, Kim Tallberg 2, Hugo Reinhardt 2, Jacob Bondesson 2, Elias Gunnarsson 2.
Utvisningar, HV71: Daniel Bertov 2, Oliver Bohm 2, Taylor Matson 2, Måns Lindbäck 2.
Domare: Alexander Österberg, André Hiljanen.
Publik: 1.933 i Nelson Garden Arena.

JP/Jnyttfemman
5 poäng: Fredrik Forsberg
4 poäng: Myles Powell
3 poäng: Oliver Bohm
2 poäng: Taylor Kelleher
1 poäng: Jonas Gunnarsson

Så startade HV71
Målvakter: Jonas Gunnarsson (Filip Larsson).
Förstafemman: Nichlas Torp, Daniel Bertov - Måns Lindbäck, Marcus Davidsson, Jonathan Davidsson.
Andrafemman: Victor Sjöholm, Emil Andrae - Tyler Kelleher, Myles Powell, Fredrik Forsberg.
Tredjefemman: Alexander Ytterell, Chad Billins - Taylor Matson, Tyler Vesel, Tommi Huhtala.
Fjärdelinan: Oliver Bohm - Jesper Kokkonen, Max Wennlund, Christoffer Törngren.
Extraspelare: Pontus Netterberg.

De saknades i HV71
Simon Önerud (skadad), Zion Nybeck (skadad), David Ullström (hjärnskakning), Jonathan Wikström (hjärnskakning).
Senast redigerad av Sir Ward 18 februari 2022, 22:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav lejacques » 18 februari 2022, 22:25

shitkicker skrev:Jag vill ge Tingsryd cred för att dom inte ballar ur och spelar vårdslöst. Mot skitlaget med stort S (Vita Hästen) så hade vi garanterat fått 2-3 skadade ikväll.

Annars säger jag som Diabolics - det var så här jag hade förväntat mig att det skulle se ut i HAS.

Tommy säger att det är stor skillnad idag jämfört med för ett par veckor sedan. Idag är det en helt annan konkurrens vilket syns på träningarna vilket i sin tur smittar av sig på matcherna.

Så Tommy delar uppenbarligen den bild vissa av oss haft av truppen under säsong. Det måste till fler och bättre spelare. Nu har vi det, och det är verkligen tydligt vilken effekt det ger.

Många klagade på Foppa, Vesel och Huhtala när det gick tyngre, den enda kedjan som producerade. Trots att de två senare inte syns i poängprotokollet ikväll hör jag inga klagomål. Anledningen? Vi har äntligen två riktigt vassa kedjor, plus Davidssonkedjan som alla kan kliva fram. Vi är inte beroende av EN enhet. Nu väntar man bara på att Shinkaruk och Ullström ska bli spelklara och det här kan bli riktigt, riktigt kul.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 18 februari 2022, 22:29

Har Donald glömt 13/14 då vi hade ungefär 100 transatlanter i truppen? Sen dess har väl HV i regel haft fler transatlanter än finnar i laget? Så Donald är ungefär 9 år sen på bollen.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 18 februari 2022, 22:53

Donald är rolig. En festlig gubbe. Som vanligt med andra ord. Orkar inte ens läsa hans Wall of text.
shitkicker
Moderator

Inläggav shitkicker » 18 februari 2022, 22:56

lejacques skrev:
shitkicker skrev:Jag vill ge Tingsryd cred för att dom inte ballar ur och spelar vårdslöst. Mot skitlaget med stort S (Vita Hästen) så hade vi garanterat fått 2-3 skadade ikväll.

Tommy säger att det är stor skillnad idag jämfört med för ett par veckor sedan. Idag är det en helt annan konkurrens vilket syns på träningarna vilket i sin tur smittar av sig på matcherna.

Så Tommy delar uppenbarligen den bild vissa av oss haft av truppen under säsong. Det måste till fler och bättre spelare. Nu har vi det, och det är verkligen tydligt vilken effekt det ger.

Många klagade på Foppa, Vesel och Huhtala när det gick tyngre, den enda kedjan som producerade. Trots att de två senare inte syns i poängprotokollet ikväll hör jag inga klagomål. Anledningen? Vi har äntligen två riktigt vassa kedjor, plus Davidssonkedjan som alla kan kliva fram. Vi är inte beroende av EN enhet. Nu väntar man bara på att Shinkaruk och Ullström ska bli spelklara och det här kan bli riktigt, riktigt kul.

Jag har mycket svårt att se Ullström ta en tröja den här säsongen. 10 matcher kvar av säsongen. Han ska bli slutspelsklar på det. Och då har han slutfört 1(!) av de 42 matcherna som HV spelat hittills. Hur ska han bli slutspelsklar på det? När är han ens spelklar? Om han är en som (man kan påstå) ökar konkurrensen så kanske man ska ha kvar honom i uppställningen. Annars njaeee.
shitkicker
Moderator

Inläggav Sir Ward » 18 februari 2022, 23:11

lejacques skrev:Har Donald glömt 13/14 då vi hade ungefär 100 transatlanter i truppen? Sen dess har väl HV i regel haft fler transatlanter än finnar i laget? Så Donald är ungefär 9 år sen på bollen.

Tror faktiskt Donald helt enkelt missade detta med transatlanter, eller valde det av någon anledning. Tog det för givet, vad vet jag.

Helt övertygad att Donald självklart känner till det. Finns liksom inte på kartan.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav lejacques » 18 februari 2022, 23:21

shitkicker skrev:Jag har mycket svårt att se Ullström ta en tröja den här säsongen. 10 matcher kvar av säsongen. Han ska bli slutspelsklar på det. Och då har han slutfört 1(!) av de 42 matcherna som HV spelat hittills. Hur ska han bli slutspelsklar på det? När är han ens spelklar? Om han är en som (man kan påstå) ökar konkurrensen så kanske man ska ha kvar honom i uppställningen. Annars njaeee.

Tror en Ulla ur form med några matcher på kontot är en större tillgång som 12:e/13:e forward än exempelvis Netterberg och Kokkonen. Så tror definitivt han kan bidra till konkurrensen, förutsatt han kommer tillbaka i spel.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav 15:48 » 18 februari 2022, 23:57

lejacques skrev:
shitkicker skrev:Jag har mycket svårt att se Ullström ta en tröja den här säsongen. 10 matcher kvar av säsongen. Han ska bli slutspelsklar på det. Och då har han slutfört 1(!) av de 42 matcherna som HV spelat hittills. Hur ska han bli slutspelsklar på det? När är han ens spelklar? Om han är en som (man kan påstå) ökar konkurrensen så kanske man ska ha kvar honom i uppställningen. Annars njaeee.

Tror en Ulla ur form med några matcher på kontot är en större tillgång som 12:e/13:e forward än exempelvis Netterberg och Kokkonen. Så tror definitivt han kan bidra till konkurrensen, förutsatt han kommer tillbaka i spel.

Inte helt övertygad om att han sväljer den rollen…
15:48

Inläggav frippe-borås » 19 februari 2022, 00:04

Missade matchen då frugan bestämt en samkväm med ett annat par!

Hur såg kedjorna ut och vad var +/- idag?
De som ligger i riskzon, hur tacklade de situationen?

Oavsett sjukt jävla gott att man vinner komfortabelt borta och visar vart skåpet ska stå!
Bohm och Kelleher, hur va de?
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Diabolics » 19 februari 2022, 00:08

frippe, klicka på bilden nedan så har du lite info:

Bild
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav frippe-borås » 19 februari 2022, 00:20

Diabolics skrev:frippe, klicka på bilden nedan så har du lite info:

Bild

Tack! Grymt inlägg!!!!!!!!!!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav BlackIce » 20 februari 2022, 13:31

Någon som vet vem som fick Husqvarna-hjälmen efter denna match?
Gunnar? Forsberg? Kelleher?
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav 327 Karlsson » 21 februari 2022, 16:34

BlackIce skrev:Någon som vet vem som fick Husqvarna-hjälmen efter denna match?

Kelleher, men...
https://www.youtube.com/watch?v=rzDTLOafUBE
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav BlackIce » 21 februari 2022, 21:53

327 Karlsson skrev:
BlackIce skrev:Någon som vet vem som fick Husqvarna-hjälmen efter denna match?

Kelleher, men...
https://www.youtube.com/watch?v=rzDTLOafUBE

Haha! :D
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna