Fylke74 skrev:Påstår inte att jag är ett matematiskt geni men efter att ha funderat över hur våren kan komma att se ut blir jag lite orolig.
Är naturligtvis helt omöjligt att sia om vilka lag vi kommer möta i slutspelet, dock kommer vi med största sannolikhet möta något lag i spannet lag 7-10 i "kvarten". Oavsett om det bli AIK, Mora eller annat lag känns det som att vi i bäst av sju ska vinna ca 90 av de serierna.
I semi väntar troligtvis lag 3 eller 4 (vet att det kan bli andra också). Karlskoga, Kristianstad, Björklöven, oavsett vilket lag så ska HV med hemmaplansfördel ses som favoriter. Låt säga 70/30. Då återstår finalen (mot Modo?). Skulle säga att oavsett vilket lag vi ställs mot kommer vi ses som knappa favoriter. Låt oss säga 60/40.
Är som sagt ingen höjdare på matte men kan med hjälp av funktionell miniräknare räkna ut att 0.9 x 0.7 x 0.6 innebär 38 proc chans att gå upp.
Jag inser att varje matchserie är unik mm men oavsett är det i mina ögon lite läskiga siffror.
Era tankar?
I såna här lägen tycker jag det är intressant att se till historiska siffror. Så jag dammar av den statistik jag brukar köra vid den här tiden på året.
I allsvenskan har vi bara ett slutspel med nuvarande format att gå på. Och då är ju siffrorna väldigt positiva. Serievinnarna har gått upp i 100 procent av fallen... Det säger ju dock inte så mycket så därför kollar jag på SHL. Sett till de senaste tjugo åren då man haft ett slutspel i bäst av sju-serier ser det ut så här.
Kvartsfinalen
1:a 85 procent av ettorna har gått till semifinal
2:a 85 procent
3:a 60 procent
4:a 70 procent
5:a 40 procent
6:a 35 procent
7:a 5 procent
8:a 20 procent
Semifinalen
1:a 70 procent av ettorna har gått till final
2:a 60 procent
3:a 25 procent
4:a 30 procent
5:a 15 procent
6-8:a 0 procent
Finalen
1:a 60 procent av ettorna har vunnit finalen
2:a 15 procent
3:a 15 procent
4:a 10 procent
5-8:a 0 procent
Nu tar jag inte hänsyn till trupp, skador, form osv. Men sett över tid har alltså laget som slutar etta, sett till SHL-historiken, en sannolikhet på 60 procent att gå hela vägen. Så med andra ord enormt viktigt att vi vinner serien.
Så ettans sannolikhet per serie får jag till (0,85*0,82*0,86)