Tråden om SC Johan Hult

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om SC Johan Hult

Inläggav Pg79an » 26 januari 2022, 18:41

Läste senaste intervjun med Hult på hockeynews och reagerade på nåt som jag konstigt nog inte tänkt på tidigare.
På frågan: Är det aktuellt med ytterligare förstärkningar?

– ”Vi får se. Vi försöker verkligen trycka på och tala om att vi vill lägga ett bra fokus på de individer vi har i truppen just nu och som har varit med oss under lång tid. Det är dem vi kommer att behöva luta oss emot.

Hult garderar sig:

– Sedan får vi se vad som kan dyka upp. Det ska vara någonting som vi känner gör oss starkare som lag totalt sett.”

Det jag reagerade på var svaret ” vad som kan dyka upp”, vi har ju tidigare diskuterat angående hans kontaktnät och hur aktiv han är med att leta spelare. Just att han får spelare serverade istället för att aktivt leta. Bara en reflektion som kan vara helt åt skogen.

Såg för övrigt att omröstningen slutade på 72% nej med 115 röster.
Pg79an

Inläggav Highlander » 26 januari 2022, 19:34

Pg79an skrev:Läste senaste intervjun med Hult på hockeynews och reagerade på nåt som jag konstigt nog inte tänkt på tidigare.
På frågan: Är det aktuellt med ytterligare förstärkningar?

– ”Vi får se. Vi försöker verkligen trycka på och tala om att vi vill lägga ett bra fokus på de individer vi har i truppen just nu och som har varit med oss under lång tid. Det är dem vi kommer att behöva luta oss emot.

Hult garderar sig:

– Sedan får vi se vad som kan dyka upp. Det ska vara någonting som vi känner gör oss starkare som lag totalt sett.”

Det jag reagerade på var svaret ” vad som kan dyka upp”, vi har ju tidigare diskuterat angående hans kontaktnät och hur aktiv han är med att leta spelare. Just att han får spelare serverade istället för att aktivt leta. Bara en reflektion som kan vara helt åt skogen.

Såg för övrigt att omröstningen slutade på 72% nej med 115 röster.

Jag tolkar "vad som kan dyka upp" som ett helt vanligt talesätt utan att analysera det djupare.

Jag har inget högt förtroende för vår sportchef men det har inte gått så långt att jag behöver dissekera varenda mening för att hitta dolda budskap.
Highlander

Inläggav Nick » 3 februari 2022, 23:36

TIC TAC.
Nick

Inläggav Danneman » 10 februari 2022, 11:14

Herkie82 skrev:
Danneman skrev:
lejacques skrev:Du menar Jimi Jalonen som klivit in och gjort tre poäng på tre matcher?

Jag skiter i var spelaren kommer ifrån. Jag vill ha en sportchef som kan hitta det lilla extra utan att det står stämplat i pannan på spelaren ifråga.

Men med Hult vet vi ju att han behöver minst en sjuttio flygande stekta sparvar komma åt hans håll för att han ska lyckas fånga en i munnen.

Jag kommer mer än gärna tillbaka hit så kan vi kolla igen hur det gick för Jalonen. Göra 1+1 hemma mot Almtuna i december är en sak, men att leverera eller dominera en final är en helt annan grej. Det är också spelare av den kalibern vi är ute efter.

Siikonen var väl 1+2 och Ilomäki 2+0 efter tre matcher, och vi vet ju hur bra de var sen.

Jo men Siikonen och Ilomäki är fwd med. Jalonen är back. Du spänner bågen rätt hårt om du tycker han ska upp i nivå med dem produktionsmässigt.

Jag förstår din poäng men man får ändå jämföra äpplen och päron lite.

Tycker ni fortfarande Jalonen är en lika bra back? Har endast läst negativt om honom från vik håll.
Danneman

Inläggav Herkie82 » 10 februari 2022, 22:19

Har inte sett Jalonen spela och inte kollat Västerås forum heller så jag får väl säga pass på något som jag för övrigt inte ens hävdat....

Tycker du fortfarande att han ska producera som en fwd för att räknas som en bra back?
Herkie82

Inläggav Danneman » 10 februari 2022, 23:06

Herkie82 skrev:Har inte sett Jalonen spela och inte kollat Västerås forum heller så jag får väl säga pass på något som jag för övrigt inte ens hävdat....

Tycker du fortfarande att han ska producera som en fwd för att räknas som en bra back?

https://twitter.com/MartinF021/status/1 ... eQ31dK-ixw

Har jag aldrig påstått. Jag gjorde en liknelse med Siikonen o Ilomäki och visade på att en match inte behöver säga något.
Danneman

Inläggav lejacques » 11 februari 2022, 11:55

Fyra dagar tills fönstret stänger. Vad tror ni? Är Hult-eran äntligen slut om några dagar, eller fortsätter vi i samma hjulspår?

HV:s ledning, oavsett om det varit Agne, Sten-Åke eller Lindbom och Wilander verkar ju tycka det är mer eller mindre omöjligt att hitta en ny sportchef så jag lutar nog åt att han blir kvar.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 11 februari 2022, 12:13

Om fyra dagar borde det vara ta... adjö för Hult i rollen som sportchef. Han är galjonsfiguren för det största fiaskot i ishockeyns moderna tid. Att han fått vara kvar så här långt är vansinne.

Jag kommer inte att minnas honom för något annat än den förnedring han orsakat oss. Hade han haft mage att leta upp ett nytt uppdrag sådär 2018-19 när det återigen knackade, då hade jag med stor sannolikhet sett 2017 som en stor del i hans "legacy". Nu har det förvandlats till: killen som på egen hand sänkte HV till botten. Skulle vi mot förmodan inte gå upp i år... ja då är det bildligt tjära och fjädrar som måste fram.. såvida han inte redan är borta om 4 dagar....

... hoppas, håller tummar, offrar fryst kyckling från hemköp i trädgården, läser i kaffesump, käkar psykedelisk svamp för att skåda framtiden, byter inte kalsonger........
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 11 februari 2022, 12:24

Vi kan väl säga så här. De kommande veckorna är inte bara intressanta sett till hur det går för herrlaget. De är även extremt viktiga sett till hur ledningen väljer att agera när det gäller sportchefsrollen.

Misslyckas HV i slutspelet ska Hult naturligtvis inte vara kvar. Men väljer man att behålla honom om vi nu går upp har jag extremt svårt att se hur vi ska kunna etablera oss. Han är ju sett till förutsättningar i förhållande till resultat den sämsta svenska sportchefen i modern tid. Alltså väldigt viktig månad som kommer.

Jag hoppas HV presenterar en ny sportchef i veckorna som kommer. Sannolikheten för det är väl dock väldigt låg: typ 5 procent?

Tillägg. Och nej. En eventuell serieseger och avancemang i hockeyallsvenskan är inte tillräckligt för att han ska få förlängt. Sett till förutsättningar i förhållande till resultat ska HV spela om SM-guld i vår. Så ur det perspektivet ska det här ses som en misslyckad säsong oavsett vad.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Weirdo » 11 februari 2022, 13:37

lejacques skrev:Jag hoppas HV presenterar en ny sportchef i veckorna som kommer. Sannolikheten för det är väl dock väldigt låg: typ 5 procent?

Tillägg. Och nej. En eventuell serieseger och avancemang i hockeyallsvenskan är inte tillräckligt för att han ska få förlängt. Sett till förutsättningar i förhållande till resultat ska HV spela om SM-guld i vår. Så ur det perspektivet ska det här ses som en misslyckad säsong oavsett vad.

Georgsson är ju ett intressant namn, dock rätt osannolikt då det verkar stå mellan SSK o silverköping. Men jag kan bara inte se att Hult blir kvar, oavsett utgång denna säsong.

Han har gjort sitt..
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Andersson711 » 11 februari 2022, 16:09

Jag tror såhär..

Nu är föreningen i ett läge där man förmodligen redan jobbar stenhårt med nästa säsongs trupp och där man bygger efter 2 olika scenarion, antingen ett nytt lag för HA eller ett lag för SHL.
Man vågar inte släppa Hult nu, då man redan kommit för långt i bygget/planeringen och där Johan redan är för involverad.
Hult skulle naturligtvis släppts redan vid jul för att en ersättare skulle ha en rimlig chans att få bygga nästa trupp.

Bygga för resten av denna säsongen hade Stille kunnat göra.
Min teori är att det ligger betydligt mycket närmare med ett nytt 1-årskontrakt än ett adjö i dagsläget.

Spännande veckor följer.
Mina ord ligger dock kvar, blir Hult kvar är jag färdig.
Andersson711
Moderator

Inläggav lejacques » 11 februari 2022, 16:41

Tyvärr tror jag du har rätt Andersson. Och det stör mig något enormt att Hult blir kvar gång på gång av den enkla anledningen att "det inte finns tid eller möjlighet" att byta SC. Hade den här föreningen haft någon form av kravställning hade man löst problemet som vi nu haft sedan 2015 för minst ett par år sedan.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 11 februari 2022, 21:12

Kan inte tänka mig att det finns på kartan att Hult blir kvar. Jag kan inte ens i mina vildaste fantasier tänka mig att det ens är en option hos klubbledningen.

Jag litar på Wilander, och Lindbom, annars är de som Sten-Åke och Agne och det kan jag verkligen inte se framför mig. Är ganska säker på att en ny sportchef är klar för nästa säsong, allt annat vore mycket märkligt och extremt förvånande.

Wilander pratar om att vi ska tillhöra sverigeeliten och jag tror att han verkligen menar det. Då kan man inte ha Hult som sportchef det tror jag Wilander och Lindbom har hundra procent klart för sig.

Tror att det kommer presenteras som om Hult väljer att inte vara kvar längre då jobbet sliter och att han fullgjort sitt uppdrag att ställa ett lag på banan som tar sig tillbaka till SHL, typ så.
CROHB

Inläggav shitkicker » 11 februari 2022, 23:46

CROHB skrev:Kan inte tänka mig att det finns på kartan att Hult blir kvar. Jag kan inte ens i mina vildaste fantasier tänka mig att det ens är en option hos klubbledningen.

Jag litar på Wilander, och Lindbom, annars är de som Sten-Åke och Agne och det kan jag verkligen inte se framför mig. Är ganska säker på att en ny sportchef är klar för nästa säsong, allt annat vore mycket märkligt och extremt förvånande.

Wilander pratar om att vi ska tillhöra sverigeeliten och jag tror att han verkligen menar det. Då kan man inte ha Hult som sportchef det tror jag Wilander och Lindbom har hundra procent klart för sig.

Tror att det kommer presenteras som om Hult väljer att inte vara kvar längre då jobbet sliter och att han fullgjort sitt uppdrag att ställa ett lag på banan som tar sig tillbaka till SHL, typ så.

Tråden handlar om Hult, men jag undrar vad Wilander gjort som skiljer honom från sin föregångare? Varför tror du mer på honom än Sten-Åke? För mig är Wilander bara en enda sak - en snackpåse.

Och Hult? Han blir kvar. Ingenting tyder på nånting annat.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav CROHB » 12 februari 2022, 00:35

Vi får väl se antar jag men att Hult blir kvar kan jag inte se och skulle göra att iaf jag tappar tron helt på föreningen.
Tror det är stor skillnad mot Sten-Åke, tror inte att vi åkt ur förra säsongen med Wilander som ordförande och tror inte att vi gått upp i år med Sten-Åke som ordförande vilket jag är ganska säker på att vi kommer att göra.
Att Hult är kvar tror jag beror på andra faktorer men som sagt, vi får se närmaste tiden vad som händer.
CROHB

Inläggav Nick » 12 februari 2022, 10:31

Tic Tac!!
Nick

Inläggav håvesjuttioett » 12 februari 2022, 10:55

Nick skrev:Tic Tac!!

Jobbar vi med inspiration från El Chiringuito här eller? :lol:
håvesjuttioett

Inläggav mrnorrland » 12 februari 2022, 11:31

Finns nog inget annat än Hult får förlängt kontrakt även om hv misslyckas att gå upp
mrnorrland

Inläggav shitkicker » 12 februari 2022, 12:35

CROHB skrev:Vi får väl se antar jag men att Hult blir kvar kan jag inte se och skulle göra att iaf jag tappar tron helt på föreningen.
Tror det är stor skillnad mot Sten-Åke, tror inte att vi åkt ur förra säsongen med Wilander som ordförande och tror inte att vi gått upp i år med Sten-Åke som ordförande vilket jag är ganska säker på att vi kommer att göra.
Att Hult är kvar tror jag beror på andra faktorer men som sagt, vi får se närmaste tiden vad som händer.

Du både inte svarar och svar på samma gång på min fråga om vad skillnaden mellan Wilander och Sten-Åke är.

När det gäller Hult så är han katten med tusen liv. Han kommer aldrig lämna självmant eller få sparken. Det kommer krävas något annat antagligen.
shitkicker
Moderator

Inläggav CROHB » 12 februari 2022, 14:16

Är ju svårt att veta säkert gällande hypotetiska frågeställningar utan blir ju subjektiva antaganden och gissningar.

Wilander har ju iaf plockat bort Agne och sedan har ju Ekelund försvunnit, något nästan säkerligen inte hänt om Sten-Åke varit kvar.

Ganska säker på att Hult också ryker men det får vi se.
CROHB

Inläggav Nick » 12 februari 2022, 14:55

CROHB skrev:Är ju svårt att veta säkert gällande hypotetiska frågeställningar utan blir ju subjektiva antaganden och gissningar.

Wilander har ju iaf plockat bort Agne och sedan har ju Ekelund försvunnit, något nästan säkerligen inte hänt om Sten-Åke varit kvar.

Ganska säker på att Hult också ryker men det får vi se.

Jag tror du har rätt.
Nick

Inläggav Farzan » 15 februari 2022, 23:54

Jag tror att man går skilda vägar framöver. Man ska ta in en ersättare som ska få gå jämte ett par veckor för att hitta och presenteras för alla, sen lämnar Hult lugnt och stilla.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav CROHB » 16 februari 2022, 00:03

Farzan skrev:Jag tror att man går skilda vägar framöver. Man ska ta in en ersättare som ska få gå jämte ett par veckor för att hitta och presenteras för alla, sen lämnar Hult lugnt och stilla.

Yes. Håller med. Man gör det snyggt.

Inte en chans att han är kvar efter denna säsongen som många är livrädda för här på forumet.

Wilander menar allvar med att HV ska satsa mot sverigetoppen igen.
CROHB

Inläggav Diabolics » 16 februari 2022, 00:06

CROHB skrev:
Farzan skrev:Jag tror att man går skilda vägar framöver. Man ska ta in en ersättare som ska få gå jämte ett par veckor för att hitta och presenteras för alla, sen lämnar Hult lugnt och stilla.

Yes. Håller med. Man gör det snyggt.

Inte en chans att han är kvar efter denna säsongen som många är livrädda för här på forumet.

Wilander menar allvar med att HV ska satsa mot sverigetoppen igen.

själv skulle jag vilja se HV i Svensktoppen :D Nog borde Kokkonens Dirlanda-tolkning kunna hamna rätt högt där?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 16 februari 2022, 12:36

Ser att vissa tycker Hult gjort ett bra jobb nu innan transfer deadline. Och ja, det är ju inget fel på värvningarna. HV maxar in i det sista, för första gången någonsin med Hult som sportchef. Men. Det som tidigare sagts här på forumet är att Wilander legat på Hult. Att Tommy och Stille haft mycket att säga till om i värvningarna.

Det verkar som att apparaten runt Hult tvingat honom till aktion. Och det är naturligtvis inte hållbart att en styrelseordförande ska behöva lägga sig i den sportsliga verksamheten och påpeka självklarheter som att laget måste förstärkas. Det är inte hållbart att tränarna (kanske även andra) ska ha en avgörande roll i vad som värvas.

En sportchef ska gå i bräschen och vara loket som för oss framåt, inte en marionett. Därför måste Hult bort.

Hult har nu en gyllene chans att lämna föreningen med värdighet. Han kan alltid säga att han gjorde allt han kunde för att ta föreningen upp igen. Lämna nu och ett eventuellt fiasko i slutspelet blir lite mindre för Hults del. Lämna nu och Hult kommer fortfarande få vara en del av framgången om vi går upp.

Lämna var ordet, helt enkelt.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 16 februari 2022, 12:43

I en normal förening hade Hult gjort sitt nu. Återstår att se om HV blivit en normal förening……
shitkicker
Moderator

Inläggav Junior » 16 februari 2022, 13:07

lejacques skrev:Ser att vissa tycker Hult gjort ett bra jobb nu innan transfer deadline. Och ja, det är ju inget fel på värvningarna. HV maxar in i det sista, för första gången någonsin med Hult som sportchef. Men. Det som tidigare sagts här på forumet är att Wilander legat på Hult. Att Tommy och Stille haft mycket att säga till om i värvningarna.

Det verkar som att apparaten runt Hult tvingat honom till aktion. Och det är naturligtvis inte hållbart att en styrelseordförande ska behöva lägga sig i den sportsliga verksamheten och påpeka självklarheter som att laget måste förstärkas. Det är inte hållbart att tränarna (kanske även andra) ska ha en avgörande roll i vad som värvas.

En sportchef ska gå i bräschen och vara loket som för oss framåt, inte en marionett. Därför måste Hult bort.

Hult har nu en gyllene chans att lämna föreningen med värdighet. Han kan alltid säga att han gjorde allt han kunde för att ta föreningen upp igen. Lämna nu och ett eventuellt fiasko i slutspelet blir lite mindre för Hults del. Lämna nu och Hult kommer fortfarande få vara en del av framgången om vi går upp.

Lämna var ordet, helt enkelt.

Jag skulle bli väldigt förvånad om tidigare tränare inte heller haft en del att säga till om värvningarna, för mig förefaller det ganska orimligt faktiskt. Vi har haft flera tränare med mer eller mindre erfarenhet och hade de fått för lite inflytande i spelarvärvningar så hade det nog kommit fram på ett eller annat sätt. Att Wilander varit mer pådrivande på Hult är fullt möjligt men då också med finansiering. Det skulle låta väldigt konstigt om Hult tidigare år typ sagt nej jag värvar nog inte och sparar pengar istället. I alla fall om han har haft pengar nog till värvningar som faktiskt förstärker. Jag köper inte det här nickedocka tänket om Hult förens lite mer konkreta saker faktiskt läggs fram mer än att folk har den känslan. Folk hade känslan av att Hults dagar var räknade så fort Wilander och Lindbom tillträdde.

Jag tycker att Hult har gjort ett riktigt bra fönster och för mig är det nog pressen nu mer helt upp till tränare, som det ser ut just nu. Jag håller med om att han ska lämna men inte om att det finns chans att göra det med värdighet, det var för länge sedan, inte ens om vi går upp med honom som sittande SC. Däremot kan jag på något sätt se upp till hans egenskap att vägra ge upp, att hela tiden vilja göra det bättre än förra gången. Jag lägger det yttersta ansvaret på de som varit ovanför honom, de som inte avskedade eller har avskedat honom.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav CJ#17 » 16 februari 2022, 17:21

Wilander fick frågan om Hult av JP:

” En fråga som fortfarande är obehandlad är sportchefens egen framtid. Johan Hult har ett avtal som upphör sista april.
Hur ser den dialogen ut nu?
– Den dialogen har av förklarliga skäl inte förts. Nu är det nya pusselbitar i lagbygget. Men som du säger, kontraktet går ut. Det måste vi arbeta med. Det finns ingen semester i den här branschen utan hjulet snurrar hela tiden.
Är hans framtid avhängig en plats i SHL?
– Nej, det tror jag inte. Jag har också följt till viss del det som skrivs på nätet men någonstans måste man säga äras den som äras bör. Det Johan tråcklat ihop på slutet är ett gediget jobb, han ska få cred för det. Men i den frågan får du inget svar. Det blir nästa sak för den andra Johan (Lindbom, klubbdirektör, reds anm.) att jobba med.
”

Inte helt lätt att tolka. Vad säger ni som är grymma på sånt? :)
CJ#17

Inläggav Diabolics » 16 februari 2022, 17:37

CJ#17 skrev:Wilander fick frågan om Hult av JP:

” En fråga som fortfarande är obehandlad är sportchefens egen framtid. Johan Hult har ett avtal som upphör sista april.
Hur ser den dialogen ut nu?
– Den dialogen har av förklarliga skäl inte förts. Nu är det nya pusselbitar i lagbygget. Men som du säger, kontraktet går ut. Det måste vi arbeta med. Det finns ingen semester i den här branschen utan hjulet snurrar hela tiden.
Är hans framtid avhängig en plats i SHL?
– Nej, det tror jag inte. Jag har också följt till viss del det som skrivs på nätet men någonstans måste man säga äras den som äras bör. Det Johan tråcklat ihop på slutet är ett gediget jobb, han ska få cred för det. Men i den frågan får du inget svar. Det blir nästa sak för den andra Johan (Lindbom, klubbdirektör, reds anm.) att jobba med.
”

Inte helt lätt att tolka. Vad säger ni som är grymma på sånt? :)

Om man kör in allt det i Professor Balthazars maskin:
Bild
och kokar ner det till den där vätskan som hamnar i provröret:
Bild

så tror jag det blir ett:

[HultOut]

av detta ;)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Junior » 16 februari 2022, 23:45