Tråden om NHL: 2014/2015!

Här kan vi diskutera all annan hockey; Elitserien, Allsvenskan, NHL, AHL, KHL etc.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Tråden om NHL: 2014/2015!

Inläggav Pawhlen » 4 september 2012, 20:31

Här skriver vi om allt som rör NHL-lockouten. Ändrar även rubriken på denna tråd nu när lockouten är definitiv

EDIT: Nu tvingas Hockeyligan ge med sig: http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... nderkanns/

EDIT: Ska man skratta eller gråta när man läser detta? - http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... formation/

EDIT: http://www.farjestadbk.se/artikel/28487/ - En sansad krönika från FBK ang detta

EDIT: http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... ensverket/ - nu har Hockeyligan lämnat in sin överklagan till marknadsdomstolen,
Senast redigerad av Pawhlen 2 oktober 2012, 18:42, redigerad totalt 4 gånger.
Pawhlen

Re: Lockout?

Inläggav Iman » 4 september 2012, 20:48

Hoppas inte!
Användarvisningsbild
Iman

Inläggav BlackIce » 4 september 2012, 21:07

Inga lockoutspelare i elitserien tack. Jag hoppas överenskommelsen hålls så vi slipper se en transferröra i elitserien. HV71 är ett av det lag som skulle förlora mest på den turbulensen efter som de idag har ett mycket bra lag relativt de andra lagen och dessutom har laget startat fantastiskt bra.
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav Jompii » 4 september 2012, 21:17

Hade dock varit riktig "komiskt" om det nu blir lockout och Jesse skriver på ett kontrakt med HV71.
Då blir Jesse's ersättare...han själv ;)
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav Iman » 5 september 2012, 02:50

Jompii skrev:Hade dock varit riktig "komiskt" om det nu blir lockout och Jesse skriver på ett kontrakt med HV71.
Då blir Jesse's ersättare...han själv ;)

True that :)
Användarvisningsbild
Iman

Inläggav #22 Bemersten » 5 september 2012, 07:44

Det hade varit det enda bra med lockouten att Jesse bryter sitt kontrakt med Islanders och spelar i HV hela säsongen.
För övrigt så är jag emot lockoutspelare i ES
Mina fiender får jag gratis, mina vänner köper jag.
Användarvisningsbild
#22 Bemersten

Inläggav Pawhlen » 6 september 2012, 10:01

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... ckeyligan/

nu lipar alla agenter ut i media för att de inte kan få tjäna sina feta cash för NHL-spelare. Ni är så himla ägda agenter :lol:
Pawhlen

Inläggav dekman » 6 september 2012, 10:41

Pawhlen skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/nu-hotar-agenter-att-stamma-hockeyligan/

nu lipar alla agenter ut i media för att de inte kan få tjäna sina feta cash för NHL-spelare. Ni är så himla ägda agenter :lol:

Man får väl lockouta agenterna och NHL-spelarna från ES då om man inte kommer överens... :lol:
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Pawhlen » 6 september 2012, 10:48

dekman skrev:
Pawhlen skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/nu-hotar-agenter-att-stamma-hockeyligan/

Man får väl lockouta agenterna och NHL-spelarna från ES då om man inte kommer överens... :lol:

haha klockrent dekman ;)
Pawhlen

Inläggav Pawhlen » 7 september 2012, 19:49

http://www.expressen.se/sport/kronikore ... r-olustig/

Nyström tar fram motorsågen och jag håller med honom fullständigt
Pawhlen

Inläggav stefanliv_kopian » 8 september 2012, 01:26

Pawhlen skrev:http://www.expressen.se/sport/kronikorer/magnus-nystrom/nystrom-den-har-situationen-ar-olustig/

Nyström tar fram motorsågen och jag håller med honom fullständigt

´

Samma här, skönt med någon som inte har silkesvantarna på när det gäller NHL spelarna som många andra har...
Alltid saknad, aldrig glömd, alltid älskad, för alltid våran Nr.1 Steeeeeefan Liv!
stefanliv_kopian

Inläggav Blondestar » 8 september 2012, 07:34

Jag hoppas bara att det inte blir LO säsongen ut, för då kommer vi drabbas av invasion. Var det slutar då är omöjligt att säga.
Hejdå allihopa! Signing off.
Blondestar

Inläggav tom_flaska » 13 september 2012, 11:51

Nu snackas det om lockout över även 2 säsonger, är inte 100% insatt i det just nu.

Jag ser det bara som skadligt för Hockeyn när detta händer, kan ju varken vara NHLs mål eller spelarnas mål att de inte ska spela i världens bästa liga. Verkar vara riktigt kämpigt för dom att komma överens.

Det värsta är att det är svårt att välkomna NHL proffs med öppna armar in i en elitserie som kan bli som den vid senaste lockouten, där vissa har tur med förstärkningar och vissa otur och en säsong som blir mest bara olustig för alla.

Jag hoppas dom löser konflikten och låter de andra ligorna utvecklas i egentakt istället för att skicka dom till stenåldern under 1 säsong.

Om det blir av så är jag helt klart för att spelare ska få möjligheten i elitserien men med ett tak på max 2 "NHL" spelare per lag.
Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

SM - GULD 1995 * 2004 * 2008 * 2010 * 2017
Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav dekman » 13 september 2012, 12:28

Det där med två säsonger är bara nån agent som hävt ur sig och som sen media hakat på. Vad han egentligen sa är att spelarna är beredda att ta strid för sina krav och kan vara lockoutade allt från nån vecka till två år om det är så. Att det dock skulle bli två säsonger är lika osannolikt som att Stillman presenterar Crosby som nyförvärv i morgon.

Det finns knappt en klubb som skulle överleva ett sånt scenario. Det skulle vara slutet för NHL.

Sen är det som sagt en agent som sa det, och agenter består till 90% av skit. ;)
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav #22 Bemersten » 13 september 2012, 13:06

På ett sätt så vill jag se dessa spelare i ES, men inte pga en lockout. Är tragiskt att läsa hur spelarna gråter ut i media för att dom inte får spela för sina "respektive" klubbar i ES under en lockout. För allt dom vill göra är ju att spela hockey. GÅ DÅ MED PÅ KRAVEN SÅ FÅR NI SPELA HOCKEY I NHL!!!

Jävla trams och det gör mig extremt upprörd.
Användarvisningsbild
#22 Bemersten

Inläggav chinobar » 13 september 2012, 13:39

#22 Bemersten skrev:På ett sätt så vill jag se dessa spelare i ES, men inte pga en lockout. Är tragiskt att läsa hur spelarna gråter ut i media för att dom inte får spela för sina "respektive" klubbar i ES under en lockout. För allt dom vill göra är ju att spela hockey. GÅ DÅ MED PÅ KRAVEN SÅ FÅR NI SPELA HOCKEY I NHL!!!

Jävla trams och det gör mig extremt upprörd.

Nu är det ju inte spelarna som kan gå med på kraven, utan spelarfacket. Visst spelarfacket skall föra spelarnas intressen vidare men så fungerar ju inte byråkrati riktigt :)

Men jag kan hålla med om att det börjar bli rejält tramsigt nu.
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav #22 Bemersten » 13 september 2012, 13:59

Visst fattar jag att det är NHLPA men spelarna är ju NHLPA.

Är också rätt stönigt att dom måste streja vart 8-9 år. Har detta hänt i ngn annan liga?
Användarvisningsbild
#22 Bemersten

Inläggav tom_flaska » 13 september 2012, 14:15

#22 Bemersten skrev:Visst fattar jag att det är NHLPA men spelarna är ju NHLPA.

Är också rätt stönigt att dom måste streja vart 8-9 år. Har detta hänt i ngn annan liga?

Inte vad jag vet, men nu handlar det ju om deras pengar, lönerna ska ju ner från 57% av intäkterna till 46%.
Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav Blondestar » 14 september 2012, 21:41

Tom flaska: är det inte så att dagens lönetak är högre än vad lönerna låg på inför förra lock-outen? På något sätt blir det iaf lite komiskt med tanke på hur feta cash killarna. På något sätt känns det mer som en principsak.

Sen måste jag nämna TIKs gnäll inför vårens kvalserie. De vill ha NHL-spelare för att kunna klara sig kvar mot ett stjärnfyllt DIF. Står inte Timrå med en tom kassakista? Varifrån ska pengarna komma?
Blondestar

Inläggav tom_flaska » 15 september 2012, 03:13

Blondestar skrev:Tom flaska: är det inte så att dagens lönetak är högre än vad lönerna låg på inför förra lock-outen? På något sätt blir det iaf lite komiskt med tanke på hur feta cash killarna. På något sätt känns det mer som en principsak.

Sen måste jag nämna TIKs gnäll inför vårens kvalserie. De vill ha NHL-spelare för att kunna klara sig kvar mot ett stjärnfyllt DIF. Står inte Timrå med en tom kassakista? Varifrån ska pengarna komma?

Jag är mest mot lockout för att det skulle ödelägga ekonomin och hindra utvecklingen för Elitserien, unga spelare, klubbar etc. Tycker de ska starta sin egen lockout liga medan de leker barnrumpor.

Sen är det barnsligt av dom att gnälla om att de vill spela, så klart i världens bästa liga, men kan inte acceptera en lön på bara ett par miljoner dollar per år för vad alla spelare säger är världens bästa jobb, att få betalt för sin hobby.

Vet inte 100% just angående lönetaken, men tror de är högre nu.

April april, PERCY!

Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav Blondestar » 15 september 2012, 06:37

Så länge man håller på en ekonomiskt ansvarig klubb (typ FBK, HV eller LHF) behöver man nog inte oroa sig så mycket. Som Timråit hade jag förberett mig på domedagen. Jag tycker att elitserien är rolig som den är... Sen skulle väl knappast våra vinstchanser öka vid LO, det är det som oroar mig.
Blondestar

Inläggav FirstSwitch » 15 september 2012, 11:16

Blondestar skrev:Så länge man håller på en ekonomiskt ansvarig klubb (typ FBK, HV eller LHF) behöver man nog inte oroa sig så mycket. Som Timråit hade jag förberett mig på domedagen. Jag tycker att elitserien är rolig som den är... Sen skulle väl knappast våra vinstchanser öka vid LO, det är det som oroar mig.

Timrå är inne på spåret att vid ett eventuellt kvalspel får de allsvenska lagen hjälp av NHL-spelare... (hmm..bra inställning timrå)
Men tänk oxå på alla lag under runt strecket inom några veckor kommer stå bakom Timrå i detta fall och då är nog Hockeyligan illa tvungen att ta in LO-spelare i ES.
FirstSwitch

Inläggav Pingumannen » 15 september 2012, 12:48

Ojoj nu kommer det nog med största sannolikhet ändå bli så att vi får NHL-spelare i Elitserien.

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... -doms-ut/#
Användarvisningsbild
Pingumannen

Inläggav PapaEmeritus » 15 september 2012, 12:56

Det är ju självaste fan också om det skulle bli lockout. Då spelar det ju ingen som helst roll om Hv har värvat bra inför säsongen, då alla lag kommer spetsa till med NHL-spelare.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav ateisten » 15 september 2012, 13:10

Pingumannen skrev:Ojoj nu kommer det nog med största sannolikhet ändå bli så att vi får NHL-spelare i Elitserien.

Detta känns konstigt eller ska man säga en onödig granskning..
Det som klubbarna kommit överens om är inget juridiskt klubbat med lag, det är ett "gentelmens agreement" som vem som helst kan bryta liksom hålla i. Det enda som kan hända är att den klubben eller dom klubbarna får "onda ögat" av resterande som inte bryter överenskommelsen och inget mer. Så som jag ser det så kan vilket lag ta in NHL-spelare fortfarande utan att gå över nån lag som är straffbart, frågan är vem som gör det först..?

Jag vill inte att det ska bli lockout och NHL-spelare till ES för då kommer HV:s chanser till guld att sjunka markant.
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav olof92 » 15 september 2012, 15:08

ateisten skrev:
Pingumannen skrev:Ojoj nu kommer det nog med största sannolikhet ändå bli så att vi får NHL-spelare i Elitserien.

Detta känns konstigt eller ska man säga en onödig granskning..
Det som klubbarna kommit överens om är inget juridiskt klubbat med lag, det är ett "gentelmens agreement" som vem som helst kan bryta liksom hålla i. Det enda som kan hända är att den klubben eller dom klubbarna får "onda ögat" av resterande som inte bryter överenskommelsen och inget mer. Så som jag ser det så kan vilket lag ta in NHL-spelare fortfarande utan att gå över nån lag som är straffbart, frågan är vem som gör det först..?

Jag vill inte att det ska bli lockout och NHL-spelare till ES för då kommer HV:s chanser till guld att sjunka markant.

Kanske att frukta det värsta men det är då själve f-n att det blir en lockout återigen när HV har den bästa truppen inför säsongen. Så var det 04/05. Blir lockouten hela året ut kommer Frölunda eller MODO att vinna SM-guld :x
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2013?

Alltid saknad, aldrig glömd
olof92
Avstängd

Inläggav Åskan » 16 september 2012, 09:43

Dekman

Vi hade en diskussion tidigare om NHLspelare eller inte. Du menade att det var full enighet i HL. Jag menade att så inte var fallet. Idag menar Expressen Modo, Timrå, Frölunda och Brynäs inte var överens med HL:s beslut.

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... ckeyligan/

Intervjun med Niklas Hjalmarsson stärker min uppfattning om att det vore bra för ES med fri rörlighet. Niklas berättade hur mycket det betydde för honom att få spela med spelare som Sheldon Souray och Zdeno Chara mfl. Niklas menade att deras proffsighet utanför och på isen får stor påverkan för juniorer.
Åskan

Inläggav olof92 » 16 september 2012, 09:46

Vi kan säga hejdå till chansen att vinna SM-guld nu om Hockeyligan viker sig, vilka spelare kan vi ta in? Hjalmarsson, Franzén och Joensuu är de enda jag kommer på

olof92
Avstängd

Inläggav Groucho » 16 september 2012, 10:22

olof92 skrev:Vi kan säga hejdå till chansen att vinna SM-guld nu om Hockeyligan viker sig, vilka spelare kan vi ta in? Hjalmarsson, Franzén och Joensuu är de enda jag kommer på

Inte nödvändigtvis. Begränsas antalet NHL-spelare klubbarna får ta in till exempelvis just tre, så tror jag spelarna du nämner ovan skulle räcka långt. Klubbar som Frölunda och Modo skulle kunna få väldigt stark spets men HV skulle ändå ha bättre bredd.
Får klubbarna däremot värva fritt från NHL, då tror jag nästan det kan sluta hur som helst.

I nuläget skulle jag inte bli det minsta förvånad om lockouten sträcker sig över hela säsongen. Parterna tycks stå minst lika långt ifrån varandra nu som under den förra lockouten.
"Fan, lever du Olsson?" #6 Christoffer Persson
Användarvisningsbild
Groucho

Inläggav olof92 » 16 september 2012, 10:25

Groucho skrev:
olof92 skrev:Vi kan säga hejdå till chansen att vinna SM-guld nu om Hockeyligan viker sig, vilka spelare kan vi ta in? Hjalmarsson, Franzén och Joensuu är de enda jag kommer på

Inte nödvändigtvis. Begränsas antalet NHL-spelare klubbarna får ta in till exempelvis just tre, så tror jag spelarna du nämner ovan skulle räcka långt. Klubbar som Frölunda och Modo skulle kunna få väldigt stark spets men HV skulle ändå ha bättre bredd.
Får klubbarna däremot värva fritt från NHL, då tror jag nästan det kan sluta hur som helst.

I nuläget skulle jag inte bli det minsta förvånad om lockouten sträcker sig över hela säsongen. Parterna tycks stå minst lika långt ifrån varandra nu som under den förra lockouten.

Nej självklart inte, Hockeyligan lär sätta en regel på högst 2-3 NHL-spelare per lag och HV71 lär om det blir tre per lag ta in just de tre jag nämnde ;)

olof92
Avstängd

Nästa

Återgå till Hockeysnack (ej HV71)