Omgång 23: HV71 - IF Björklöven

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 23: HV71 - IF Björklöven

Inläggav 15:48 » 8 december 2021, 22:33

lejacques skrev:Okej. Löven var rejält skadeskjutna. Men vatusan. Vi är tillbaka i serieledning, vi ökar avståndet ner till Löven (som har en match mer spelad) till fyra poäng.

Otroligt viktigt. Några tankar.

Har Larsson spelat till sig förstaspaden nu?
Kommer Netterberg-kedjan få ökat förtroende? Och framför allt. Kommer han äntligen få en ordentlig chans i PP?

Svarar ja på allt! :D

Precis som du är inne på är det inte samma Björklöven vi såg senaste mötet. Kommer vara en helt annan intensitet när vi möts nästa gång. Tycker dom såg ut lite som HV gjort senaste omgångarna. Inget klaffar riktigt, inga medstudsar och lite trött överlag.

DOCK lyfter vi oss rejält idag. Härligt o se. PP var bra. Bara mål som fattades. Larsson såklart tungan på vågen. Andrae var grym men spelar med lite väl små marginaler ibland.

Börjar få hopp om att det kan bli riktigt bra igen, särskilt när Ullström, Önerud och Matson kommer in framöver…
Senast redigerad av 15:48 8 december 2021, 22:36, redigerad totalt 2 gånger.
15:48

Inläggav Highlander » 8 december 2021, 22:34

lillskogen skrev:Enkel seger. Men skönt att vara åter.
Vad heter låten den finska vi hörde från omklädningsrummet
Verkade cool. Får spelas framgent hemma

Kai Hyttinen "Dirlanda".

Tror jag :D
Highlander

Inläggav Nick » 8 december 2021, 22:35

lejacques skrev:Okej. Löven var rejält skadeskjutna. Men vatusan. Vi är tillbaka i serieledning, vi ökar avståndet ner till Löven (som har en match mer spelad) till fyra poäng.

Otroligt viktigt. Några tankar.

Har Larsson spelat till sig förstaspaden nu?
Kommer Netterberg-kedjan få ökat förtroende? Och framför allt. Kommer han äntligen få en ordentlig chans i PP?

Jag sätter mina tio fingrar på att Gunnarsson står på fredag. Helt sjukt. Men så kommer de vara.
Netterbergkedjan var grym idag. Checkade ständigt fast löven i egen zon.
Netterbwrg spelade faktiskt sista ppt med vesel o foppa.
Hoppas han får fortsätta där förövrigt.

Förövrigt bra coachat av TS idag. Kanske han också vaknade upp lite efter 7-2 smällen.
Nick

Inläggav mrbeach » 8 december 2021, 22:38

Highlander skrev:

Kai Hyttinen "Dirlanda".

Denna?
https://www.youtube.com/watch?v=zoLLOOSpgQU
Senast redigerad av mrbeach 8 december 2021, 22:39, redigerad totalt 1 gång.
Man kan ta en Smålänning från Småland.
Men inte Småland från Smålänning!
"Exilsmålänning nu i Skåne"
Användarvisningsbild
mrbeach

Inläggav lillskogen » 8 december 2021, 22:38

Highlander skrev:

Kai Hyttinen "Dirlanda".

Sjukt bra
Tack och bock
lillskogen

Inläggav General77 » 8 december 2021, 22:40

Nick skrev:
lejacques skrev:
Förövrigt bra coachat av TS idag. Kanske han också vaknade upp lite efter 7-2 smällen.

+1
General77

Inläggav Sir Ward » 8 december 2021, 22:43

Donald Sandström
Bilden av en vinnare – HV71 tillbaka i vinnarspåret igen

Fyra förluster fick räcka. I toppmatchen mot Björklöven var det ett helt annat HV som vi fick se jämfört med vad man visat upp den senaste tiden.
Och frågan är egentligen bara varför HV, efter att ha vunnit med 3-0, inte spelat så här de senaste veckorna...

Jämfört med matchen mot Västerås senast så var det här som natt och dag. En enorm skillnad i allt egentligen där HV71 visade en helt annan inställning och vilja än mot Västerås.
Ja, egentligen kan man väl säga även säga mot Kristianstad i dubbla möten och Mora också eftersom det varit lite si och så med en hel del.
Jag gillade det jag fick se av HV från start. Om det var ”Foppa-effekten” eller inte ska vi väl låta vara osagt, men nummer 56 bidrog med både energi och fart och det kan mycket väl ha smittat av sig på övriga.
”Foppa” i all ära, själv tycker jag det är förbaskat kul att se Christoffer Törngren spela hockey på den här nivån igen. Att Törngren har haft det väldigt svårt under långa stunder i Hockeyallsvenskan har de flesta kunnat se.

Men den senaste tiden har Christoffer Törngren tagit kliv framåt även i spel fem mot fem. Att han är en viktig kugge i framförallt numerära underlägen vet vi sedan tidigare. Nu bidrar han, tack vare sin fina skridskoåkning, även till väldigt mycket i spelet i övrigt.
Som vanligt skapade HV chanser i vart och varannat byte. I en match där det fanns mycket känslor från båda lagen handlade det mycket om kamp. Men även om högt tempo och väldigt bra offensivt spel.
HV såg ut att kliva på lite mer än vanligt. Man forecheckade också mer än vad man sett tidigare och spelare som Max Wennlund och Zion Nybeck snodde pucken ofta när man satte press på Björklövens något tröga backar.

1-0 efter den första perioden var i underkant. Förutom det mål som Pontus Netterberg. gjorde skapade man tillräckligt för att göra mer.
Samma sak i den andra perioden. HV satte en enorm press när man naglade fast Löven i deras zon och även om Daniel Norbe gjorde 2-0 så borde man fått mer utdelning.
Norbe gick för övrigt, i och med sitt mål, upp i ”skytteligatopp” när det gäller antalet mål gjorda av backar. Norbe har nu gjort tre mål mot Emil Andraes två och Alexander Ytterells enda mål.

Det är för övrigt bara de här tre som gjort mål av HV:s backar så här långt.
Den tredje perioden kunde mycket väl ha blivit en ren transportsträcka för HV. Men så blev det inte. Faktum är att HV fortsatte att vara klart bättre än Björklöven. Man skapade chanser, levde mycket på energi och när man trodde att Björklöven skulle satsa allt framåt var det istället HV som fortsatte ligga högt upp i banan.
Fyra förluster i rad fick räcka. Här och nu satte HV ner foten igen och visade upp ett helt annat spel än tidigare. Redan på fredag mot MoDo får vi svar om det var en tillfällig ansikslyftning eller inte.

I sportens värld brukar vi ofta prata om att ”studsa tillbaka”. Det gjorde HV ordentligt mot Björklöven. Och om man pratade om en kollektiv kollaps senast så var det en kollektiv tändning nu där många HV-spelare var bra.

MATCHFAKTA
HV71-Björklöven 3-0
(1-0, 1-0, 1-0)
Första perioden: 1-0 (5.18) Pontus Netterberg (Zion Nybeck/Emil Andrae).
Andra perioden: 2-0 (2.17) Daniel Norbe (Daniel Bertov/Zion Nybeck).
Tredje perioden: 3-0 (17.53) Zion Nybeck (Pontus Netterberg).
Utvisningar, HV71: Victor Sjöholm 2+2, Emil Andrae 2, Tommi Huhtala 2, Max Wennlund 2, Jesper Kokkonen 2.
Utvisningar, Björklöven: William Eriksson 2, Alexander Wiklund 2, Axel Ottosson 2, Daniel Rahimi 2.
Skott: 37-27 (12-6, 14-9, 11-12).
Domare: Anders Sandahl och Stefan Johansson.
Publik: 5.106.

JP/JNYTTFEMMAN
5 poäng: Zion Nybeck
4 poäng: Christoffer Törngren
3 poäng: Fredrik Forsberg
2 poäng: Filip Larsson
1 poäng: Emil Andrae

SÅ STARTADE HV71
Målvakter: Filip Larsson (Jonas Gunnarsson)
Förstafemman: Chad Billins, Victor Sjöholm - Måns Lindbäck, Marcus Davidsson, Jonathan Davidsson.
Andrafemman: Emil Andrae, Nichlas Torp - Christoffer Törngren, Max Wennlund, Jesper Kokkonen.
Tredjefemman: Daniel Bertov, Daniel Norbe - Timmi Huhtala, Tyler Vesel, Fredrik Forsberg.
Fjärdelinan: Marcus Karlström - Zion Nybeck, Jonathan Wikström, Pontus Netterberg.
Extraspelare: Alexander Suzdalev.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Andersson711 » 8 december 2021, 23:08

Jävla skön seger, något att bygga på!
Andersson711
Moderator

Inläggav frippe-borås » 9 december 2021, 00:55

Som jag tjatat om att man måste komma in med puck under kontroll vilket vi nästan gjorde hela matchen samt att vi stod upp vid egen blå.
Det är ett måste och sen jobbade vi tillsammans in forecheckingen vilket blir svårt för motståndarna att spela sig ur. Det senaste har det varit en som skött det jobbet vilket har gjort att man inte haft en chans att vinna puck. Björklöven fick ju problem nästan hela tiden.

Idag var det alla som verkligen åkte skridskor och då ser det bra ut. Men när man kommer ut på isen och ger 90% så är vi inte bättre än lagen. Men är vi ger 100 så hjälper det inte att motståndet ger 120% för då är vi klasser bättre. Men vad händer när trion drar iväg på JVM? Vilka ska axla dem?

Nybeck visade äntligen den klass. Larsson va grym i målet och André va planens gigant. Forsberg var skottglad och jag älskar det att man trycker puckar mot mål. Torp spelade precis på gränsen vilket han ska göra för då är han nyttig som fan.
Alla ska ha beröm men kedjan med Nybeck va dagen bästa vilket är viktigt då det inte alltid kan vara 1:a kedjan som spelar på topp!
För mig är det givet att Larsson ska stå efter en sån match men är tveksam om man vågar ställa över Gunnar ännu en match. Menar det är ju ändå elitidrott vi håller på med och inte någon välgörenhet. Bästa målvakten för stunden ska stå och det anser jag att Larsson är för tillfället.

Något man måste ta med sig till nästa är vad som gav oss 3p idag! Fart och frenesi samt att man tog efter varandra och bara tuggade.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Windom Earle » 9 december 2021, 08:50

lillskogen skrev:
Highlander skrev:

Kai Hyttinen "Dirlanda".

Sjukt bra
Tack och bock

Lyssna då också på Humppan Pellolla med Eläkeläiset.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav mrnorrland » 9 december 2021, 09:51

Bra jobb av Kokkonen igår, men han har riktigt lamt skott. De ser nästan nonchalant ut när han skjuter.
mrnorrland

Inläggav Pg79an » 9 december 2021, 12:17

lillskogen skrev:
Highlander skrev:

Kai Hyttinen "Dirlanda".

Sjukt bra
Tack och bock

Metallicas version!: https://youtu.be/nk7NX2fWWsw
Pg79an

Inläggav 327 Karlsson » 9 december 2021, 13:05

Kai Hyttinen "Dirlanda".
Pg79an skrev:Metallicas version!: https://youtu.be/nk7NX2fWWsw

Och Slipknots:
https://www.youtube.com/watch?v=n_w0iN_xG0U

Om Kokkonen gör något mer mål hemma i Garden hoppas jag ljudkillen kör denna som mål-låt för honom. :lol:
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Highlander » 9 december 2021, 13:15

327 Karlsson skrev:Kai Hyttinen "Dirlanda".
Pg79an skrev:Metallicas version!: https://youtu.be/nk7NX2fWWsw

Och Slipknots:
https://www.youtube.com/watch?v=n_w0iN_xG0U

Om Kokkonen gör något mer mål hemma i Garden hoppas jag ljudkillen kör denna som mål-låt för honom. :lol:

Mäktig lipsync på dessa båda "covers" :D
Verkar vara lite av en kultlåt som gått mig helt förbi. Tydligen från Grekland ursprungligen.
Highlander

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna