Omgång 14: Västerviks IK - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 14: Västerviks IK - HV71

Inläggav vonk » 12 november 2021, 22:17

Pawhlen skrev:Ikväll kommer nog tyvärr säsongens andra nollpoängare,

motivation: manfallet på backsidan, samt spelet överlag sedan MoDo borta (förutom SSK hemma) varit bedrövligt. Lägg till att Västervik dessutom besegrade HV på försäsongen.

Jag hoppas de motbevisar mig och går ut och gör en kanonmatch.

:lol: :lol: :lol:
Att se ljuset i tunneln betyder inte nödvändigtvis alltid ett mötande tåg, pessimism och negativitet flödar...
vonk

Inläggav shitkicker » 12 november 2021, 22:17

Välj glädjen alla jävla lipsillar! 60min + overtime, sen kan vi summera. HV är oerhört svårslagna! Inse det!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Lakun » 12 november 2021, 22:19

Under fucking bart!!!
Lakun

Inläggav Farzan » 12 november 2021, 22:23

shitkicker skrev:Välj glädjen alla jävla lipsillar! 60min + overtime, sen kan vi summera. HV är oerhört svårslagna! Inse det!

+++++
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav magnus b » 12 november 2021, 22:24

Jag såg inte matchen sitter på en bar i Paris. Men vad jag uppfattade var att HV tappade i andra. Går du runt på få backar är alltid andra perioden tyngre. Längre till byte då blir det mjölksyra.
magnus b

Inläggav PapaEmeritus » 12 november 2021, 22:25

PapaEmeritus skrev:En rejäl tackling på en HV-spelare redan i första minuten. "Välkommen till Västervik" skriks då från läktaren.
Ja, alltså, vi är ju fan inte här frivilligt.

Var det bra så era jävla låtsas-smålänningar? Välkomna till the HV-show!
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav vonk » 12 november 2021, 22:25

Legogubbe skrev:Haha Ja fyfasiken. Vi Snackar 110 mille i spelarbudget. Men denna förlusten såg vi alla komma låååååång väg.

Förlust, det ska fan spelas 60+ minuter :lol: :lol: :lol:
Att se ljuset i tunneln betyder inte nödvändigtvis alltid ett mötande tåg, pessimism och negativitet flödar...
vonk

Inläggav lejacques » 12 november 2021, 22:27

Farzan skrev:
shitkicker skrev:Välj glädjen alla jävla lipsillar! 60min + overtime, sen kan vi summera. HV är oerhört svårslagna! Inse det!

+++++

Till "lipsillarnas" försvar. Det är en matchtråd och helt ärlig var det nog ingen som såg detta komma. Så fokus nu. Det är väl i första hand låtsas-smålänningarna från Västervik vi ska raljera över, va? ;)
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Jacob96 » 12 november 2021, 22:27

magnus b skrev:Jag såg inte matchen sitter på en bar i Paris. Men vad jag uppfattade var att HV tappade i andra. Går du runt på få backar är alltid andra perioden tyngre. Längre till byte då blir det mjölksyra.

Magnus hur är din analys efter 14 omgångar? Din prognos? Med hur god marginal bör vi vinna serien?
Jacob96

Inläggav Robert.76 » 12 november 2021, 22:31

Det är lätt att vara kaxig i efterhand ;) , att ligga under 3-0 mot Västervik efter 2 perioder med ett tillsynes dåligt spel det är inte ok. Sen är det givetvis styrka att man trots detta tar 2 poäng.
Robert.76
Moderator

Inläggav PapaEmeritus » 12 november 2021, 22:32

Robert.76 skrev:Det är lätt att vara kaxig i efterhand ;) , att ligga under 3-0 mot Västervik efter 2 perioder med ett tillsynes dåligt spel det är inte ok. Sen är det givetvis styrka att man trots detta tar 2 poäng.

Det skiter vi i nu och viftar en gemensam forum-fis i riktning Västervik.
Nya tag och rejäl jävla kross mot nästa inavlade syssling från landet i morgon.
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Farzan » 12 november 2021, 22:33

Nu glömmer vi denna matchen och laddar för 50-årskalaset!
Då ska vi förhoppningsvis inte behöva hämta upp ett 0-4 underläge till seger.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Zico » 12 november 2021, 22:33

Jag tycker Max Wennlund var lysande som back i kväll. Kanske ska skola om honom till back permanent.
Zico

Inläggav PapaEmeritus » 12 november 2021, 22:34

Zico skrev:Jag tycker Max Wennlund var lysande som back i kväll. Kanske ska skola om honom till back permanent.

Kan Brent Burns göra det så kan Wennlund. Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Herkie82 » 12 november 2021, 22:36

Idag fick vi beviset att vi kommer gå upp i SHL och det med enkelhet.

Idag gör vi ALLT vi kan för att förlora, det finns nästan inget vi kunde göra annorlunda för att ge oss sämre förutsättningar mot den som ligger 4a i ligan och vi vinner ändå.

Makalöst räcker inte.
Herkie82

Inläggav vonk » 12 november 2021, 22:36

Amen på det!!! :D :D
vonk

Inläggav Sir Ward » 12 november 2021, 22:38

Donald Sandström JP
Det sägs att katten har nio liv - frågan är hur många HV71 har den här säsongen
Katten har nio liv sägs det.
Frågan är hur många HV71 har.
Vi har sett det åtskilliga gånger den här säsongen. HV71 är på väg mot förlust, spelet har inte varit det bästa och motståndaren vädrar morgonluft. Sedan gör HV två snabba mål och tar matchen till förlängning där det blir seger med 4-3.

Tyler Vesel har precis gjort 4-3 för HV i förlängningen. Och återigen visar det sig att HV kommer igen i slutet av matchen efter ett nästan hopplöst läge.

Och återigen kommer alltså den här vändningen när man egentligen har ställt in sig på att ”den här gången blir det nog inga poäng”.

Allt såg mörkt ut i den tredje perioden när Västervik åkte ut med en ledning 3-1 inför de avslutande 20 minuterna. Man hade också bud på ytterligare mål men sedan kom HV igång.
Man gjorde precis som man gjort flera gånger tidigare. Bet ihop, blev förbannade, fick förmodligen en utskällning av Tommy Samuelsson och såg nog fram mot morgondagens rubriker (?) i tidningen.

HV fortsätter alltså att ha en märklig förmåga att komma igen. Precis som mot Kristianstad och flera andra.
Men hur såg det ut innan tredje perioden?
Ett hårt arbetande, vilt slitande och heltänt Västervik mot ett HV71 som har svårt att få ihop fullt lag på backsidan. Ska det räcka för att skaka HV?

Naturligtvis inte. Jag hävdar bestämt att HV71 ska klara av att spela enstaka matcher med decimerat manskap. Visst är det kännbart när Sjöholm, Andraé och Ytterell är borta samtidigt, men HV har ett tillräckligt starkt lag för att kunna vinna det här ändå.

Jag var på plats i den här iskalla hockeyladan i augusti när Västervik och HV spelade en träningsmatch. Och redan då såg man att hemmalaget var heltänt när det stora laget, nyss nerflyttat från SHL, kom på besök.

Det var sammas sak under fredagskvällen.

Västervik gick in med full kraft i närkamperna redan från början. Fullföljde alla möjligheter som fanns att tacklas och var förvånansvärt nog det lag som drev upp tempot.

Kort sagt, det här var årets match för Västervik.

Känns det igen?

Det här är något som HV-tränaren Tommy Samuelsson med en dåres envishet likt ett mantra gång på gång påpekat. Att HV måste lära sig att så här kommer det att se ut i varje match.

Jag tycker dock inte att HV kändes beredda på det som Västervik kom med. Det lyste om ett fåtal spelare en desto mer var totalt anonyma. Att peka ut enskilda spelare är givetvis inte rätt, men tränarduon Samuelsson/Stillman måste undra vad lagkaptenen Simon Önerud bidrar med för närvarande. Den enheten, där även Jonathan Wikström och Christoffer Törngren ingick, var totalt iskall.

Att se unga, hungriga spelare i HV är alltid kul. Att se Kalle Holm, född 02 och som dessutom är en egen produkt är också hur skoj som helst. Men i ärlighetens namn är det här en nivå som han ännu inte är färdig för. Och konstigt vore det väl i så fall.

HV spelade väldigt hårt på herrar Norbe, Wennlund, Billins, Torp och Karlström. Och ingen skugga ska falla över dem. Att Max Wennlund gick in och spelade back var inte helt oväntat, han har styrkan och spelförståelsen i sig och då går allt lättare.

HV har match redan under lördagen igen då Tingsryd kommer till Husqvarna Garden. Om inget förutsett händer så kommer HV till match med samma backbestånd som mot Västervik.

Och jag hoppas innerligt att det inte ligger någon sanning i att HV är intresserat av Malmös forward Lars Bryggman.

Varför i så fall, är min motfråga.

HV har redan idag en bra forwardsbesättning. Det är längre ner i banan det fattas folk, både nu och tidigare.

Prioritera en back alltså. Om det nu finns planer på att fylla på truppen.

MATCHFAKTA HOCKEYALLSVENSKAN
Västervik-HV71 3-4 efter förlängning
(1-0, 2-1, 0-2, 0-1)
Första perioden: 1-0 (17.23) Erik Gustafsson (Joshua Wilkins).
Andra perioden: 2-0 (1.31) Victor Öhman (Tobias Åhström/Bode Wilde) spel fem mot fyra. 3-0 (10.11) Viktor Liljegren (-). 3-1 (11.40) Tyler Vesel (-).
Tredje perioden: 3-2 (3.51) Tommi Huhtala (Fredrik Forsbgerg/Chad Billins). 3-3 (12.01) Fredrik Forsberg (Tommi Huhtala).
Förlängning: 3-4 (1.11) Tyler Vesel (Daniel Norbe).
Utvisningar, Västervik: Johannes Johannesen 2+2, Jens Holmström 2
Utvisningar, HV71: Jonathan Davidsson 2,
Skott: 25-38 (5-10, 11-15, 8-10, 1-2)
Domare: David Bergman och Alexander Österberg
Publik: 1.811 i Plivit Arena

JP/JNYTTFEMMAN
5 poäng: Chad Billins
4 poäng: Nichlas Torp
3 poäng: Tommi Huhtala
2 poäng: Tyler Vesel
1 poäng: Max Wennlund

SÅ STARTADE HV71
Målvakter: Jonas Gunnarsson, Filip Larsson
Förstafemman: Max Wennlund, Nichlas Torp - Måns Lindbäck, Marcus Davidsson, Jonathan Davidsson.
Andrafemman: Chad Billins, Kalle Holm - Tommi Huhtala, Tyler Vesel, Fredrik Forsberg.
Tredjefemman: Daniel Norbe, Marcus Karlström - Jesper Kokkonen, Taylor Matson, Pontus Netterberg.
Fjärdefemman: Martin Brovall - Simon Önerud, Jonathan Wikström, Christoffer Törngren.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Pawhlen » 12 november 2021, 22:39

vonk skrev:
Pawhlen skrev:Ikväll kommer nog tyvärr säsongens andra nollpoängare,

motivation: manfallet på backsidan, samt spelet överlag sedan MoDo borta (förutom SSK hemma) varit bedrövligt. Lägg till att Västervik dessutom besegrade HV på försäsongen.

Jag hoppas de motbevisar mig och går ut och gör en kanonmatch.

:lol: :lol: :lol:

De gjorde de verkligen.

shitkicker: jag får nog ta och göra det
Pawhlen

Inläggav Andersson711 » 12 november 2021, 22:40

Zico skrev:Jag tycker Max Wennlund var lysande som back i kväll. Kanske ska skola om honom till back permanent.

Håller med här. Ingen dum idé alls!
Andersson711
Moderator

Inläggav Pawhlen » 12 november 2021, 22:41

Skolade inte Göte Wiklund om "Bulla" Berggren till back när han kom till HV på 70-talet, har för mig jag läste det i "Triumfmarschen" och "Triumfens ögonblick"

Två böcker som jag varmt rekommenderar om det nu finns HV-fans som inte läst dem
Pawhlen

Inläggav lejacques » 12 november 2021, 22:48

Sir Ward skrev:Donald Sandström JP
Det sägs att katten har nio liv - frågan är hur många HV71 har den här säsongen
Katten har nio liv sägs det.
Frågan är hur många HV71 har.
Vi har sett det åtskilliga gånger den här säsongen. HV71 är på väg mot förlust, spelet har inte varit det bästa och motståndaren vädrar morgonluft. Sedan gör HV två snabba mål och tar matchen till förlängning där det blir seger med 4-3.

Tyler Vesel har precis gjort 4-3 för HV i förlängningen. Och återigen visar det sig att HV kommer igen i slutet av matchen efter ett nästan hopplöst läge.

Och återigen kommer alltså den här vändningen när man egentligen har ställt in sig på att ”den här gången blir det nog inga poäng”.

Allt såg mörkt ut i den tredje perioden när Västervik åkte ut med en ledning 3-1 inför de avslutande 20 minuterna. Man hade också bud på ytterligare mål men sedan kom HV igång.
Man gjorde precis som man gjort flera gånger tidigare. Bet ihop, blev förbannade, fick förmodligen en utskällning av Tommy Samuelsson och såg nog fram mot morgondagens rubriker (?) i tidningen.

HV fortsätter alltså att ha en märklig förmåga att komma igen. Precis som mot Kristianstad och flera andra.
Men hur såg det ut innan tredje perioden?
Ett hårt arbetande, vilt slitande och heltänt Västervik mot ett HV71 som har svårt att få ihop fullt lag på backsidan. Ska det räcka för att skaka HV?

Naturligtvis inte. Jag hävdar bestämt att HV71 ska klara av att spela enstaka matcher med decimerat manskap. Visst är det kännbart när Sjöholm, Andraé och Ytterell är borta samtidigt, men HV har ett tillräckligt starkt lag för att kunna vinna det här ändå.

Jag var på plats i den här iskalla hockeyladan i augusti när Västervik och HV spelade en träningsmatch. Och redan då såg man att hemmalaget var heltänt när det stora laget, nyss nerflyttat från SHL, kom på besök.

Det var sammas sak under fredagskvällen.

Västervik gick in med full kraft i närkamperna redan från början. Fullföljde alla möjligheter som fanns att tacklas och var förvånansvärt nog det lag som drev upp tempot.

Kort sagt, det här var årets match för Västervik.

Känns det igen?

Det här är något som HV-tränaren Tommy Samuelsson med en dåres envishet likt ett mantra gång på gång påpekat. Att HV måste lära sig att så här kommer det att se ut i varje match.

Jag tycker dock inte att HV kändes beredda på det som Västervik kom med. Det lyste om ett fåtal spelare en desto mer var totalt anonyma. Att peka ut enskilda spelare är givetvis inte rätt, men tränarduon Samuelsson/Stillman måste undra vad lagkaptenen Simon Önerud bidrar med för närvarande. Den enheten, där även Jonathan Wikström och Christoffer Törngren ingick, var totalt iskall.

Att se unga, hungriga spelare i HV är alltid kul. Att se Kalle Holm, född 02 och som dessutom är en egen produkt är också hur skoj som helst. Men i ärlighetens namn är det här en nivå som han ännu inte är färdig för. Och konstigt vore det väl i så fall.

HV spelade väldigt hårt på herrar Norbe, Wennlund, Billins, Torp och Karlström. Och ingen skugga ska falla över dem. Att Max Wennlund gick in och spelade back var inte helt oväntat, han har styrkan och spelförståelsen i sig och då går allt lättare.

HV har match redan under lördagen igen då Tingsryd kommer till Husqvarna Garden. Om inget förutsett händer så kommer HV till match med samma backbestånd som mot Västervik.

Och jag hoppas innerligt att det inte ligger någon sanning i att HV är intresserat av Malmös forward Lars Bryggman.

Varför i så fall, är min motfråga.

HV har redan idag en bra forwardsbesättning. Det är längre ner i banan det fattas folk, både nu och tidigare.

Prioritera en back alltså. Om det nu finns planer på att fylla på truppen.

MATCHFAKTA HOCKEYALLSVENSKAN
Västervik-HV71 3-4 efter förlängning
(1-0, 2-1, 0-2, 0-1)
Första perioden: 1-0 (17.23) Erik Gustafsson (Joshua Wilkins).
Andra perioden: 2-0 (1.31) Victor Öhman (Tobias Åhström/Bode Wilde) spel fem mot fyra. 3-0 (10.11) Viktor Liljegren (-). 3-1 (11.40) Tyler Vesel (-).
Tredje perioden: 3-2 (3.51) Tommi Huhtala (Fredrik Forsbgerg/Chad Billins). 3-3 (12.01) Fredrik Forsberg (Tommi Huhtala).
Förlängning: 3-4 (1.11) Tyler Vesel (Daniel Norbe).
Utvisningar, Västervik: Johannes Johannesen 2+2, Jens Holmström 2
Utvisningar, HV71: Jonathan Davidsson 2,
Skott: 25-38 (5-10, 11-15, 8-10, 1-2)
Domare: David Bergman och Alexander Österberg
Publik: 1.811 i Plivit Arena

JP/JNYTTFEMMAN
5 poäng: Chad Billins
4 poäng: Nichlas Torp
3 poäng: Tommi Huhtala
2 poäng: Tyler Vesel
1 poäng: Max Wennlund

SÅ STARTADE HV71
Målvakter: Jonas Gunnarsson, Filip Larsson
Förstafemman: Max Wennlund, Nichlas Torp - Måns Lindbäck, Marcus Davidsson, Jonathan Davidsson.
Andrafemman: Chad Billins, Kalle Holm - Tommi Huhtala, Tyler Vesel, Fredrik Forsberg.
Tredjefemman: Daniel Norbe, Marcus Karlström - Jesper Kokkonen, Taylor Matson, Pontus Netterberg.
Fjärdefemman: Martin Brovall - Simon Önerud, Jonathan Wikström, Christoffer Törngren.

Hmm. Krönikören ifrågasätter att flera spelare är osynliga, däribland Önerud. I sista stycket ifrågasätter han intresset för Bryggman eftersom HV redan har en bra forwardssida.

Artikeln avslutas med en matchsummering där man ser att det är en enda kedja som ligger bakom samtliga mål.

Vet krönikören att samma kedja gjort 48 procent av lagets alla mål, samt står för 50 procent av forwards poängproduktion? Vet han att samma kedja legat bakom 80 procent av lagets PP-mål?

Jag skulle säga att HV verkligen är i behov av ytterligare forwardsförstärkning för att säkra upp bakom Vesel, Huhtala och Forsberg. För just nu har vi inte direkt en andrakedja, och inte heller ett andra PP värd namnet.

Önerud-Ullström-Bryggman? Ja, tack.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 12 november 2021, 22:59

lejacques skrev:
Farzan skrev:

+++++

Till "lipsillarnas" försvar. Det är en matchtråd och helt ärlig var det nog ingen som såg detta komma. Så fokus nu. Det är väl i första hand låtsas-smålänningarna från Västervik vi ska raljera över, va? ;)

Jag VEEEEEET! Men det är skillnad på att vara kritisk i affekt under match till att förutspå jordens undergång och kräva en helt ny förstafemman, ny målvakt och konspirera kring interna problem.

Som jag ser det så är den här matchen och även kristianstadmatchen hemma det ultimata beviset på att det INTE finns interna stridigheter utan tvärtom! Man tror på sig själva och varandra och går ut och vänder matcherna och vinner! Vad mer krävs för att folk ska ta det lite lugnt!? Och ha lite jävla förtröstan?! Och välja glädjen istället!?
shitkicker
Moderator

Inläggav shitkicker » 12 november 2021, 23:01

Robert.76 skrev:Det är lätt att vara kaxig i efterhand ;) , att ligga under 3-0 mot Västervik efter 2 perioder med ett tillsynes dåligt spel det är inte ok. Sen är det givetvis styrka att man trots detta tar 2 poäng.

Men det var ju precis likadant mot KIK? Det här är HAS. Det är bara vi som inte är vana.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 12 november 2021, 23:01

Ja, ja. Jag fattar. Vi väljer glädjen. :D
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 12 november 2021, 23:03

lejacques skrev:Ja, ja. Jag fattar. Vi väljer glädjen. :D

Bra! ;) :lol: :lol: ;)

Vad jag menar är att man ska inte ta ut varken seger eller förlust i förskott! Detta är för fan HAS - det kan alltid sluta hur som helst! Men oftast slutar det ju med HV-seger, inte sant?
shitkicker
Moderator

Inläggav Junior » 12 november 2021, 23:04

Tyckte typ samma. Några konstiga beslut men inga allvarliga och framförallt inte med tanke på att han inte är back.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Henke67 » 12 november 2021, 23:29

Jag undrar om huvudtacklingen mot Torp blir anmäld?
Henke67

Inläggav Weirdo » 12 november 2021, 23:43

Wennlund spelade 19 minuter idag(!) Så mycket kan han aldrig tidigare ha spelat?
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Robert.76 » 12 november 2021, 23:45

shitkicker skrev:

Men det var ju precis likadant mot KIK? Det här är HAS. Det är bara vi som inte är vana.

Måtte jag aldrig bli van....
Robert.76
Moderator

Inläggav shitkicker » 12 november 2021, 23:58

Robert.76 skrev:
shitkicker skrev:

Måtte jag aldrig bli van....

Inte jag heller… :( :lol: :lol: :lol:
shitkicker
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna