Omgång 9: Almtuna IS - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 9: Almtuna IS - HV71

Inläggav Dovahkiin » 22 oktober 2021, 21:45

shitkicker skrev:
shitkicker skrev:Min sammanfattning av den här skitmatchen:

HV förlorar en poäng på dålig inställning.

Nu var jag onödigt hård. Med 5min perspektiv så inser jag att det inte är lätt att hålla ångan och tempot uppe på bortaplan mot ett pisslag som bara gör allt för att dra ner tempot.

Så här kommer det att se ut. Jag har bara inte vant mig än. Faktum är ju att HV trots allt leder tabellen med 5p. Så de andra ”topplagen” har ju tappat fler poäng mot sämre motstånd.

Jag väljer glädjen. HV har bara förlorat 4p på 9 omgångar. Jävligt bra jobbat!

Håller med dig helt. Men när man är i varv ska man låta bli att skriva man lär sig aldrig.. ;)
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav shitkicker » 22 oktober 2021, 21:48

Dovahkiin skrev:
shitkicker skrev:
shitkicker skrev:Min sammanfattning av den här skitmatchen:

HV förlorar en poäng på dålig inställning.

Nu var jag onödigt hård. Med 5min perspektiv så inser jag att det inte är lätt att hålla ångan och tempot uppe på bortaplan mot ett pisslag som bara gör allt för att dra ner tempot.

Så här kommer det att se ut. Jag har bara inte vant mig än. Faktum är ju att HV trots allt leder tabellen med 5p. Så de andra ”topplagen” har ju tappat fler poäng mot sämre motstånd.

Jag väljer glädjen. HV har bara förlorat 4p på 9 omgångar. Jävligt bra jobbat!

Håller med dig helt. Men när man är i varv ska man låta bli att skriva man lär sig aldrig.. ;)

Haha, exakt! Men så är det när man är engagerad. På både gott och ont. :? :lol:
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav PapaEmeritus » 22 oktober 2021, 21:50

vonk skrev:
PapaEmeritus skrev:Århundradets match för Almtuna ikväll. De kommer minnas den här dagen då stora starka HV fullkomligt kommer att mosa dem.

”Amen”

Käft! :lol:
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Lakun » 22 oktober 2021, 21:52

Fyfan... Känns som en förlust. Riktigt dålig match av hv.
Lakun

Inläggav Highlander » 22 oktober 2021, 21:57

shitkicker skrev: Jag väljer glädjen

Vad har hänt? Jag känner inte igen dig från tidigare säsonger. ;)

(Inte menat som en förolämpning, och med lite distans till matchen håller jag med dig helt och fullt.)
Highlander

Inläggav vonk » 22 oktober 2021, 22:02

Weirdo skrev:Vi rycker i toppen, men domaren rånar oss på en pinne

I helvete heller, den poängen ger laget som present till AIS! Gör om, gör rätt!
Att se ljuset i tunneln betyder inte nödvändigtvis alltid ett mötande tåg, pessimism och negativitet flödar...
vonk

Inläggav vonk » 22 oktober 2021, 22:07

jordfelsbrytare skrev:Detta var under all kritik.
Bristande ödmjukhet från HV71.
Förväntar mig uppryckning nästa match.
Torp och Ytterell måste steppa upp rejält.
Nybeck och Kokkonen är snart placerade på läktaren om man inte presterar bättre en såhär.

Dock var det inte dom som gav bort poängen men som vanligt letar man dålig ursäkt nånstans, loosermentalitet rakt genom hela leden,,,
Att se ljuset i tunneln betyder inte nödvändigtvis alltid ett mötande tåg, pessimism och negativitet flödar...
vonk

Inläggav mrnorrland » 22 oktober 2021, 22:07

vonk skrev:
Nybeck och Kokkonen är snart placerade på läktaren om man inte presterar bättre en såhär.

Dock var det inte dom som gav bort poängen men som vanligt letar man dålig ursäkt nånstans, loosermentalitet rakt genom hela leden,,,

torp gav faktiskt bort 3 poäng med sin idiotiska tackling i ett onödigt läge
mrnorrland

Inläggav Sir Ward » 22 oktober 2021, 22:07

Donald Sandström JP
En tabell ljuger aldrig – det har HV71 bevisat med råge efter nio omgångar
En tabell ljuger aldrig.
Hur många gånger har man inte hört den klyschan genom åren när det handlat om föreningar i både med- och motgång.
Det har bara spelats nio omgångar i Hockeyallsvenskan men HV71 har så här långt mer eller mindre gått fram som ett lokomotiv. Förutom ”plumpen” mot Björklöven i förra veckan har HV i allra högsta grad motsvarat de högt ställda föreningar som fanns på laget innan seriepremiären.

Ja, innan matchen mot Almtuna idag förstås, där HV högst oväntat tappade poäng.

Man kan prata om tur och otur i enstaka matcher, om snedstudsar eller konstiga sargreturer eller om stolpe ut istället för stolpe in. Jag har själv gjort det många gånger genom åren.

Men faktum kvarstår. En tabell ljuger inte. Framförallt inte nu när det har spelats så pass många matcher att serien är på väg att sätta sig och HV är på god väg att skapa en rejäl lucka till lagen under.

Jag pratade med J-Södras målvakt Frank Pettersson häromdagen och vi snackade även om lagets insats så här långt. Frank var oerhört tydlig:

En tabell ljuger aldrig.

Han menade att den positionen som J-Södra har motsvarar det som man har presterat. Svårare än så är det inte.

HV71 har så här långt presterat. Visst finns det matcher när man fått ta i lite extra och i någon av dem kan man till och med prata om flyt, som den mot Modo till exempel när Tyler Vasel slog in segerpucken med 25 sekunder kvar.

Men i det långa loppet är det inte tur eller otur. Bra lag vinner och tar sina poäng. HV71 kommer inte, trots de höga förväntningarna, att vara laget som gör tvåsiffrigt på motståndarlaget i var och varannan match. Hockeyallsvenskan är alldeles för bra för det.

Och egentligen spelar det ingen roll. Det är lika mycket värt att besegra Modo med uddamålet som det är att klappa dit Södertälje med 5-0. I slutändan är det bara resultatet som räknas. Eller tabellplaceringen. Eller avancemanget till SHL som är det slutgiltliga målet längre fram.

Mot Almtuna började HV71 väldigt bra i både första och andra perioden men föll av någon anledning tillbaka betänkligt. Dels efter drömstarten fram till 2-0 i första, dels efter 3-1 i inledningen av tredje.

Varför förstår jag inte riktigt. Kanske kände man sig alldeles för säker på segern och det smög sig in en falsk säkerhet, kanske var Almtuna bättre än vad jag tyckte eller också var man inte lika koncentrerade som mot SSK i onsdags.

I den tredje perioden upprepade sig scenariot. HV uppträdde bra ibland, virrigt ibland, okoncentrerat ibland och som helhet är det inte mycket att säga om att laget tappade poäng mot Almtuna.

Oväntat? Absolut.
Onödigt? Absolut.
Oförtjänt? Absolut inte.

Så här kommer det se ut även i Ljungby, Tingsryd, Kristianstad och andra ställen den här säsongen. Det viktiga är dock att HV fortsätter att plocka poäng. Att man tar så många pinnar som möjligt även när spelet inte är bra och flytet inte finns där.

Bra lag har en förmåga att klara det. Även om det var långt ifrån någon klang och jubelföreställning mot Almtuna blev det i alla fall två poäng.

Och som sagt, tabellen ljuger aldrig.

FAKTA HOCKEYALLSVENSKAN
Almtuna-HV71 4-5
(1-2, 1-1, 2-1, 0-0, 0-1)
Första perioden: 0-1 (0.29) Pontus Netterberg (Simon Önerud/Emil Andrae). 0-2 (2.40) Måns Lindbäck (Zion Nybeck). 1-2 (18.51) Sebastian Benker (Lucas Thorstensson).
Andra perioden: 1-3 (1.45) Fredrik Forsberg (Chad Billins/Marcus Karlström). 2-3 (14.27) Emil Berglund (Tobias Liljendahl/Jacob Svensson).
Tredje perioden: 3-3 (1.51) (Sebastian Benker (Emil Berglund/Johan Eriksson). 3-4 (18.59) Tyler Vesel (Chad Billins/Fredrik Forsberg). 4-4 (19.43) Sebastian Benker (Emil Berglund/Johan Eriksson).
Förlängning: -
Avgörande straff: 4-5 Taylor Matson
Utvisningar, Almtuna: Hampus Harlestam 2, Jacob Svensson 2.
Utvisningar, HV71: Nichlas Torp 2+2, Emil Andrae 2, Pontus Netterberg 2, Simon Önerud 2, Max Wennlund 2,
Skotten: 17-21 (9-7, 2-6, 4-6, 0-1)
Domare: Fredrik Rönnberg och Pehr Claesson.
Publik: 2187 i Upplands Bilforum Arena

JP/JNYTT-FEMMAN
5 poäng: Zion Nybeck
4 poäng: Måns Lindbäck
3 poäng: Chad Billins
2 poäng: Emil Andrae
1 poäng: Pontus Netterberg

SÅ STARTADE HV71
Målvakter: Jonas Gunnarsson, Filip Larsson.
Förstafemman: Alexander Ytterell, Chad Billins, Fredrik Forsberg, Tyler Vessel, Tommi Huhtala.
Andrafemman: Nichlas Torp, Emil Andre, Pontus Netterberg, Taylor Matson, Simon Önerud.
Tredjefemman: Marcus Karlström, Daniel Bertov, Jonathan Davidsson, Marcus Davidsson, Måns Lindbäck.
Fjärdelinan: Daniel Norbe, Jesper Kokkonen, Jonathan Wikström, Zion Nybeck.
Extraspelare: Max Wennlund.
Senast redigerad av Sir Ward 22 oktober 2021, 22:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav shitkicker » 22 oktober 2021, 22:11

Highlander skrev:

(Inte menat som en förolämpning, och med lite distans till matchen håller jag med dig helt och fullt.)

Hahahaha! Jag känner inte igen mig själv heller! Tar det inte som en förolämpning alls, men det är så att jag har varit oerhört frustrerad på HV eftersom jag har sett vart det har barkat sedan klubbdirektör Peter Ekelund införde New Public Management-skit för att leda HV. Förfallet började där, och accelererade med Agne. Så det fanns i princip ingenting att glädjas över under dessa år.

Men nu har man spolat ut den sjukdom som fått härja i föreningen de senaste 10 åren. Så nu när HV har sparkat alla (utom en) och genomfört de förändringarna som jag själv tjatat om i 7-8 år så måste jag ju naturligtvis stötta föreningen i sin återuppståndelse! Jag har varit med sen 1983. Jag har varit med om det mesta. Både upp och ner. Och att det slutade med allsvenskan är fortfarande chockerande, men likväl ett faktum. Och nu ska vi bara upp igen! Och jag vill stötta laget dit!

Därför väljer jag glädjen. För nu finns det saker att glädjas åt igen!
shitkicker
Moderator

Inläggav vonk » 22 oktober 2021, 22:14

PapaEmeritus skrev:
vonk skrev:
PapaEmeritus skrev:Århundradets match för Almtuna ikväll. De kommer minnas den här dagen då stora starka HV fullkomligt kommer att mosa dem.

”Amen”

Käft! :lol:

Borde kanske men kan fan inte, inte i en dag som denna! :oops:
vonk

Inläggav lejacques » 22 oktober 2021, 22:16

Jaha. Nyss hemkommen från det som bäst kan beskrivas som en riktig mardröm. Surrealistiskt att se HV tappa poäng mot Almtuna(!). I allsvenskan. Inte bara att man tappar poäng förresten. Det ska inte vara möjligt att tappa 1-3 och sedan 3-4 med 17 sekunder kvar. Under matchen var min känsla att Almtuna var bättre. Satt vid långsida bredvid hemmastå, och känslan var ju att spelet var mer i HV:s zon än i Almtunas.

Visst. Domarna är ännu sämre än vad vi är vana vid. Men jag tycker varken HV förtjänade PP eller seger, sett över tre perioder.

Men för att avsluta på positiv not. När jag ögnade igenom kvällens resultat och såg tabellen så kan vi konstatera att HV drygar ut sin serieledning. Och det är väl ungefär så här det ska se ut för ett topplag. Man spelar emellanåt skit, men lyckas ändå vinna rätt matcher.

Med det sagt. Det finns mycket att jobba på. Spelet sen Modomatchen (med undantag mot Södertälje sist) har inte varit bra. Ett par, tre spelare måste förmodligen bort under säsongens gång, och ett par, tre spelare måste komma in. Men så här den 22 oktober är jag trots allt nöjd med att HV som nykomlingar motsvarat alla högt ställda förväntningar och leder serien med fem poäng.
Senast redigerad av lejacques 22 oktober 2021, 22:18, redigerad totalt 1 gång.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Highlander » 22 oktober 2021, 22:18

shitkicker skrev:
Highlander skrev:

Hahahaha! Jag känner inte igen mig själv heller! Tar det inte som en förolämpning alls, men det är så att jag har varit oerhört frustrerad på HV eftersom jag har sett vart det har barkat sedan klubbdirektör Peter Ekelund införde New Public Management-skit för att leda HV. Förfallet började där, och accelererade med Agne. Så det fanns i princip ingenting att glädjas över under dessa år.

Men nu har man spolat ut den sjukdom som fått härja i föreningen de senaste 10 åren. Så nu när HV har sparkat alla (utom en) och genomfört de förändringarna som jag själv tjatat om i 7-8 år så måste jag ju naturligtvis stötta föreningen i sin återuppståndelse! Jag har varit med sen 1983. Jag har varit med om det mesta. Både upp och ner. Och att det slutade med allsvenskan är fortfarande chockerande, men likväl ett faktum. Och nu ska vi bara upp igen! Och jag vill stötta laget dit!

Därför väljer jag glädjen. För nu finns det saker att glädjas åt igen!

Väl sammanfattat!
Highlander

Inläggav vonk » 22 oktober 2021, 22:19

Sir Ward skrev:Donald Sandström JP
En tabell ljuger aldrig – det har HV71 bevisat med råge efter nio omgångar
En tabell ljuger aldrig.
Hur många gånger har man inte hört den klyschan genom åren när det handlat om föreningar i både med- och motgång.
Det har bara spelats nio omgångar i Hockeyallsvenskan men HV71 har så här långt mer eller mindre gått fram som ett lokomotiv. Förutom ”plumpen” mot Björklöven i förra veckan har HV i allra högsta grad motsvarat de högt ställda föreningar som fanns på laget innan seriepremiären.

Ja, innan matchen mot Almtuna idag förstås, där HV högst oväntat tappade poäng.

Man kan prata om tur och otur i enstaka matcher, om snedstudsar eller konstiga sargreturer eller om stolpe ut istället för stolpe in. Jag har själv gjort det många gånger genom åren.

Men faktum kvarstår. En tabell ljuger inte. Framförallt inte nu när det har spelats så pass många matcher att serien är på väg att sätta sig och HV är på god väg att skapa en rejäl lucka till lagen under.

Jag pratade med J-Södras målvakt Frank Pettersson häromdagen och vi snackade även om lagets insats så här långt. Frank var oerhört tydlig:

En tabell ljuger aldrig.

Han menade att den positionen som J-Södra har motsvarar det som man har presterat. Svårare än så är det inte.

HV71 har så här långt presterat. Visst finns det matcher när man fått ta i lite extra och i någon av dem kan man till och med prata om flyt, som den mot Modo till exempel när Tyler Vasel slog in segerpucken med 25 sekunder kvar.

Men i det långa loppet är det inte tur eller otur. Bra lag vinner och tar sina poäng. HV71 kommer inte, trots de höga förväntningarna, att vara laget som gör tvåsiffrigt på motståndarlaget i var och varannan match. Hockeyallsvenskan är alldeles för bra för det.

Och egentligen spelar det ingen roll. Det är lika mycket värt att besegra Modo med uddamålet som det är att klappa dit Södertälje med 5-0. I slutändan är det bara resultatet som räknas. Eller tabellplaceringen. Eller avancemanget till SHL som är det slutgiltliga målet längre fram.

Mot Almtuna började HV71 väldigt bra i både första och andra perioden men föll av någon anledning tillbaka betänkligt. Dels efter drömstarten fram till 2-0 i första, dels efter 3-1 i inledningen av tredje.

Varför förstår jag inte riktigt. Kanske kände man sig alldeles för säker på segern och det smög sig in en falsk säkerhet, kanske var Almtuna bättre än vad jag tyckte eller också var man inte lika koncentrerade som mot SSK i onsdags.

I den tredje perioden upprepade sig scenariot. HV uppträdde bra ibland, virrigt ibland, okoncentrerat ibland och som helhet är det inte mycket att säga om att laget tappade poäng mot Almtuna.

Oväntat? Absolut.
Onödigt? Absolut.
Oförtjänt? Absolut inte.

Så här kommer det se ut även i Ljungby, Tingsryd, Kristianstad och andra ställen den här säsongen. Det viktiga är dock att HV fortsätter att plocka poäng. Att man tar så många pinnar som möjligt även när spelet inte är bra och flytet inte finns där.

Bra lag har en förmåga att klara det. Även om det var långt ifrån någon klang och jubelföreställning mot Almtuna blev det i alla fall två poäng.

Och som sagt, tabellen ljuger aldrig.

FAKTA HOCKEYALLSVENSKAN
Almtuna-HV71 4-5
(1-2, 1-1, 2-1, 0-0, 0-1)
Första perioden: 0-1 (0.29) Pontus Netterberg (Simon Önerud/Emil Andrae). 0-2 (2.40) Måns Lindbäck (Zion Nybeck). 1-2 (18.51) Sebastian Benker (Lucas Thorstensson).
Andra perioden: 1-3 (1.45) Fredrik Forsberg (Chad Billins/Marcus Karlström). 2-3 (14.27) Emil Berglund (Tobias Liljendahl/Jacob Svensson).
Tredje perioden: 3-3 (1.51) (Sebastian Benker (Emil Berglund/Johan Eriksson). 3-4 (18.59) Tyler Vesel (Chad Billins/Fredrik Forsberg). 4-4 (19.43) Sebastian Benker (Emil Berglund/Johan Eriksson).
Förlängning: -
Avgörande straff: 4-5 Taylor Matson
Utvisningar, Almtuna: Hampus Harlestam 2, Jacob Svensson 2.
Utvisningar, HV71: Nichlas Torp 2+2, Emil Andrae 2, Pontus Netterberg 2, Simon Önerud 2, Max Wennlund 2,
Skotten: 17-21 (9-7, 2-6, 4-6, 0-1)
Domare: Fredrik Rönnberg och Pehr Claesson.
Publik: 2187 i Upplands Bilforum Arena

JP/JNYTT-FEMMAN
5 poäng: Zion Nybeck
4 poäng: Måns Lindbäck
3 poäng: Chad Billins
2 poäng: Emil Andrae
1 poäng: Pontus Netterberg

SÅ STARTADE HV71
Målvakter: Jonas Gunnarsson, Filip Larsson.
Förstafemman: Alexander Ytterell, Chad Billins, Fredrik Forsberg, Tyler Vessel, Tommi Huhtala.
Andrafemman: Nichlas Torp, Emil Andre, Pontus Netterberg, Taylor Matson, Simon Önerud.
Tredjefemman: Marcus Karlström, Daniel Bertov, Jonathan Davidsson, Marcus Davidsson, Måns Lindbäck.
Fjärdelinan: Daniel Norbe, Jesper Kokkonen, Jonathan Wikström, Zion Nybeck.
Extraspelare: Max Wennlund.

Jag vill nog handla samma röka som denna Donald använder, verkar vara bra grejer :roll: :geek: :lol:
vonk

Inläggav shitkicker » 22 oktober 2021, 22:26

vonk skrev:

Jag vill nog handla samma röka som denna Donald använder, verkar vara bra grejer :roll: :geek: :lol:

För en gångs skull håller jag helt med Sandström. Vilken är din egen analys?

Btw: rätt intressant signatur du har, samt även den du hade tidigare. Snacka om att kasta sten i glashus…..
shitkicker
Moderator

Inläggav Farzan » 22 oktober 2021, 22:41

mrnorrland skrev:
vonk skrev:

torp gav faktiskt bort 3 poäng med sin idiotiska tackling i ett onödigt läge

Inget fel på den tacklingen. Det skulle absolut inte varit en utvisning. Torp måste väl kunna dela ut en helt ok tackling i försvarszon på en framstormande motståndare. Det var domaren som stal en poäng på ett horribelt domslut.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Sir Ward » 22 oktober 2021, 22:42

shitkicker skrev:
vonk skrev:

För en gångs skull håller jag helt med Sandström. Vilken är din egen analys?

Btw: rätt intressant signatur du har, samt även den du hade tidigare. Snacka om att kasta sten i glashus…..

Jag tycker Donald Sandström liksom övriga skribenter på JP håller absoluta högsta klass.
Donald är uppe på samma nivå enligt mig, som forne legendaren Göran Bäckström.

@vonk. Du är ju nerrökt bevisligen...
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav trisse » 23 oktober 2021, 00:22

Skön signatur Warden, vilket skönt skratt han bjöd på eisbjern :D
trisse

Inläggav 327 Karlsson » 23 oktober 2021, 01:08

Pawhlen skrev:Det är väldigt tydligt att föreningen inte har ödmjukhet öht, för hade man haft det och menat allvar med det skulle den här matchen redan varit avgjord.

Jag hoppas verkligen Tommy ger en grov jävla utskällning efter matchen

Tommy är en del av föreningen, då har inte han heller ödmjukhet så varför skulle han då skälla?

Tankar efter matchen:
* Vi lägger av att spela efter 0-2, ger bort matchen fullständigt.
* Varenda gång man filmar båset står Tommy med händerna i fickorna och säger inte ett ljud. Med tanke på hur spelet såg ut hade jag verkligen förväntat mig att han skulle vara aktiv och försöka väcka killarna. Passivitet både på isen och i båset, kändes helt uppgivet. Stillman lika passiv han.
* Gott att tysta bombabomba-musiken och försöket att hetsa igång publiken med ett snabbt mål efter det bortdömda.
* Med vårt försvarsspel måste vi kunna vara bättre i slutminuten, inte ge bort sista målet vi gör.
* När Torp står vansinnig och skriker på domaren från utvisningsbåset kör dom "MACKE, RING ÅKLAGAR'N" i högtalarna. :lol:
* Vacker straff av Matson, bra fart fram och sen upp med pucken högt.

Nu hoppas jag på en ordentlig uppryckning till nästa match, inte ens Davidsson-bröderna hade ju fart efter 0-2, något dom brukar skämma bort oss med.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav FirstSwitch » 23 oktober 2021, 10:50

Bild
FirstSwitch

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna