Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav CROHB » 13 oktober 2021, 21:56

Att med denna backsida som är väldigt allsvensk och inte heller direkt fysisk lyckas hålla nollan hittills i BP är sanslöst bra!

21 raka BP utan mål på de sex första matcherna i serien är inget annat än grymt bra och samtidigt grymt oväntat.

Hade själv trott på problem med vårat BP då vi saknar stora backar som kan hålla rent med fysiskt spel.

Troligen S&S som lyckats sätta ett bra BP spel där alla vet vad de ska göra i varje situation. Hur som helst lika glädjande som oväntat.
CROHB

Inläggav Junior » 13 oktober 2021, 22:36

Just boxplay är det William Rahm som arbetar mycket med, eller har gjort tidigare. Och vårat boxplay var faktiskt ganska bra förra säsongen också, 5e bäst. S&S har säkert fingrar med i det hela också, men Rahm ska nog ha mest cred just för detta.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Robert.76 » 13 oktober 2021, 23:10

Junior skrev:Just boxplay är det William Rahm som arbetar mycket med, eller har gjort tidigare. Och vårat boxplay var faktiskt ganska bra förra säsongen också, 5e bäst. S&S har säkert fingrar med i det hela också, men Rahm ska nog ha mest cred just för detta.

Enligt Harald L så är det Stillman som sköter BP.
Robert.76
Moderator

Inläggav Junior » 13 oktober 2021, 23:22

Robert.76 skrev:
Junior skrev:Just boxplay är det William Rahm som arbetar mycket med, eller har gjort tidigare. Och vårat boxplay var faktiskt ganska bra förra säsongen också, 5e bäst. S&S har säkert fingrar med i det hela också, men Rahm ska nog ha mest cred just för detta.

Enligt Harald L så är det Stillman som sköter BP.

Enligt HV har han tidigare i alla fall arbetat mycket med boxplay, men han kanske mer fungerar som ett stöd för Stille isf.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav lejacques » 14 oktober 2021, 10:24

Apropå backsidan. Nåt rätt måste de ju göra eftersom vi släpper in få mål och att vi för tillfället har ett grymt bp. Så jag tänker inte klaga.

Däremot kan jag tycka det är lite intressant om man ser till speltiden. Karlström känns cementerad som sjundeback med 6:10 min i speltid per match. Och Norbe verkar ha hamnat i en liknande situation som den han hade i Löven. Sjätteback med en istid på 14:29 och knappt något förtroende i PP.

Det har ju surrats om att HV letar back, och med tanke på hur Samuelsson och Stille använder backarna nu skulle jag inte bli förvånad om det kommer tillkomma en eller två backar. Norbe och Karlström har bevisat att de funkar på HA-nivå, i alla fall i en offensiv roll. Men jag tror man kan hitta bättre, om nu tränarna tycker att de inte håller.

Edit. Ett alternativ innan dess är ju att faktiskt ge Norbe och Karlström chansen i PP. De backar som fått chansen har väl inte direkt övertygat från blå och PP har ju varit sisådär.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 14 oktober 2021, 10:54

Jag skulle oxå vilja se en förändring av backarna i PP. Jag tycker ytterell är för vek som passare, där kanske Norbe kan göra ett bättre jobb. Visst, Ytterell har ett bättre skott (sägs det) men man måste flytta pucken och det görs för dåligt just nu.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Junior » 14 oktober 2021, 12:45

Jag skulle gärna se Norbe få lite mer chanser, tycker han spelar ganska smart.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Windom Earle » 14 oktober 2021, 22:00

Jag får ju känslan av att det här lagbygget har överträffat förväntningarna. Iallafall sett till att Hult och S&S började från scratch i våras. Det brukar ju ta en viss tid att sätta en spelidé och bygga ett jag. Visst, HV71 har kompenserat avsaknaden av långsiktigt lagbyggande med att ösa pengar över truppen, men det känns ju ändå som att man har fått ihop det snabbt. Och ju längre säsongen lider desto bättre lär det här bli. Vi vinner näppeligen mot MoDo, men sett över en hel säsong så känns 18 av 18 möjliga poäng extremt lovande. Man brukar ju alltid säga att serien har satt sig i omgång 11-12 och kanske är det redan då i praktiken avgjort och vi får se fram emot slutspelet.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Highlander » 14 oktober 2021, 22:47

Ja, resultaten sett till poäng är bättre än jag hade vågat hoppas på inför seriestarten. Finns fortfarande mycket att fila på, men onekligen verkar de ha fått ihop det bra på förhållandevis kort tid. Jag gillar också att man inte är "nöjd" trots vinst utan pekar på saker som kan bli bättre.

Windom Earle skrev:...och vi får se fram emot slutspelet.

Här har jag dock invändningar. Jag ser inte fram emot ett eventuellt slutspel. Kommer vara ren och skär ångest... ;)
Highlander

Inläggav Windom Earle » 15 oktober 2021, 06:54

Highlander skrev:Ja, resultaten sett till poäng är bättre än jag hade vågat hoppas på inför seriestarten. Finns fortfarande mycket att fila på, men onekligen verkar de ha fått ihop det bra på förhållandevis kort tid. Jag gillar också att man inte är "nöjd" trots vinst utan pekar på saker som kan bli bättre.

Windom Earle skrev:...och vi får se fram emot slutspelet.

Här har jag dock invändningar. Jag ser inte fram emot ett eventuellt slutspel. Kommer vara ren och skär ångest... ;)

Ja, inför en rak serie som i fotbollen redan nu :D
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Pg79an » 15 oktober 2021, 20:53

Livrädd för att den här backbesättningen kommer bli vårat fall….
Pg79an

Inläggav Jacob96 » 15 oktober 2021, 21:09

Denhär baksidan kommer inte spela oss tillbaka till SHL.
Saknar en eller två backgeneraler .
Är Hult blind? Dum fråga. Givet svar efter hans 7 år .
Jacob96

Inläggav Nutarviguld » 17 oktober 2021, 21:43

Jacob96 skrev:Denhär baksidan kommer inte spela oss tillbaka till SHL.

Håller med, sjukt viktigt att ersätta Olausson när forwardsidan redan var bra, medans backsidan är relativt tunn, det är alldeles för lätt att göra mål på oss.
Nutarviguld

Inläggav Diabolics » 17 oktober 2021, 22:00

Nu är det låg nivå på diskussionen. Skärpning och se detta som en varning.

På samma sätt som Hult inte på något sätt enbart kan ges cred till de bra grejorna med laget så kan han heller inte enbart lastas för det som du uppfattar som dåligt.

Om det är så att det behövs förstärkning på backsidan, något som vår coach-duo är mer än kapabla att lista ut själva, helt utan Hult, så kommer säkerligen Hult få i uppdrag att rada upp ett gäng, av coacherna, utpekade backtyper.

Så. Skärpning och använd hjärnan innan det skall rapas upp en massa halvgenomtuggade känsloyttringar.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav mrnorrland » 18 oktober 2021, 09:43

Är rätt säker på man kommer värva iallafall 1 till back innan slutfasen om man har chans till toppplacering och avancemang
mrnorrland

Inläggav Windom Earle » 19 oktober 2021, 13:14

mrnorrland skrev:Är rätt säker på man kommer värva iallafall 1 till back innan slutfasen om man har chans till toppplacering och avancemang

Det känns som att vi behöver ett par sådana värvningar som när Mikko Lehtonen kom in sent i laget 2017. (Jäkla skönt f ö att slippa se honom i SHL resten av denna säsong.) Hult kanske väntar till Liiga-lagen i botten är avsågade och vill slippa betala lön. Då kan han hugga på två av de bästa backarna i bottenlagen där. Även om spelarna då kanske har en förlorar-streak så är ju Liiga snäppet högre än HA.
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav magnus b » 19 oktober 2021, 22:36

Ska HV ha chans på något riktigt bra på backsidan som inte är en total chansning måste det nog ske snart. Spelare från typ Liiga som kan släppas senare kommer gå till SHL om de är bra. I nuläget så sitter de flesta med ganska fulla trupper och det finns mycket bra på marknaden. Kan HV få andra sorteringen på det som finns nu är det likvärdigt med det som kommer i januari. Det är nu Hult måste hugga. I ett senare skede kommer det finnas mindre på marknaden och konkurrensen om det som finns då är för stor för ett HA lag.
magnus b

Inläggav Farzan » 20 oktober 2021, 17:37

Diabolics skrev:

Nu är det låg nivå på diskussionen. Skärpning och se detta som en varning.

På samma sätt som Hult inte på något sätt enbart kan ges cred till de bra grejorna med laget så kan han heller inte enbart lastas för det som du uppfattar som dåligt.

Om det är så att det behövs förstärkning på backsidan, något som vår coach-duo är mer än kapabla att lista ut själva, helt utan Hult, så kommer säkerligen Hult få i uppdrag att rada upp ett gäng, av coacherna, utpekade backtyper.

Så. Skärpning och använd hjärnan innan det skall rapas upp en massa halvgenomtuggade känsloyttringar.

+1
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Farzan » 20 oktober 2021, 17:41

Man kanske inväntar Niklas Hjalmarsson?
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Herkie82 » 20 oktober 2021, 19:48

magnus b skrev:Ska HV ha chans på något riktigt bra på backsidan som inte är en total chansning måste det nog ske snart. Spelare från typ Liiga som kan släppas senare kommer gå till SHL om de är bra. I nuläget så sitter de flesta med ganska fulla trupper och det finns mycket bra på marknaden. Kan HV få andra sorteringen på det som finns nu är det likvärdigt med det som kommer i januari. Det är nu Hult måste hugga. I ett senare skede kommer det finnas mindre på marknaden och konkurrensen om det som finns då är för stor för ett HA lag.

Det ska man aldrig säga. Leksand värvade Marcel Muller och Daniel Pietta från Krefeld när de kvalade upp till SHL från allsvenskan. Båda gjorde 8 poäng på 8 matcher men värvar man en spelare för att gå upp då får man öppna plånboken med.
Herkie82

Inläggav Henke67 » 21 oktober 2021, 06:28

Farzan skrev:Man kanske inväntar Niklas Hjalmarsson?

Har han flyttat tillbaks till Jkpg än? Det är klart att han inte skulle behöva många veckors träning för att bli dominant i HA om suget plötsligt infinner sig.
Henke67

Inläggav Hannes » 21 oktober 2021, 10:55

Henke67 skrev:
Farzan skrev:Man kanske inväntar Niklas Hjalmarsson?

Har han flyttat tillbaks till Jkpg än? Det är klart att han inte skulle behöva många veckors träning för att bli dominant i HA om suget plötsligt infinner sig.

Bor och lever gott i Arizona.
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav RJ--92 » 30 december 2021, 15:06

https://www.sodertaljesk.se/artikel/pyr ... lamnar-ssk

Kan väl omöjligt vara HV som gått in och värvat honom? Menar att han kan uppenbarligen snitta nästan 1 poäng i bottenlag. Annars överlag spelare som jag har dålig koll på måste jag villigt erkänna. Admin/mod får flytta om jag satt detta fel, satte inte den i drömmar pga de inte är någon André nivå eller erkänd klasspelare.
RJ--92

Inläggav håvesjuttioett » 30 december 2021, 15:12

RJ--92 skrev:https://www.sodertaljesk.se/artikel/pyrtakxsx-41461/brett-pollock-lamnar-ssk

Kan väl omöjligt vara HV som gått in och värvat honom? Menar att han kan uppenbarligen snitta nästan 1 poäng i bottenlag. Annars överlag spelare som jag har dålig koll på måste jag villigt erkänna. Admin/mod får flytta om jag satt detta fel, satte inte den i drömmar pga de inte är någon André nivå eller erkänd klasspelare.

Ska ner och härja i tyska ligan
håvesjuttioett

Inläggav Herkie82 » 30 december 2021, 15:17

RJ--92 skrev:https://www.sodertaljesk.se/artikel/pyrtakxsx-41461/brett-pollock-lamnar-ssk

Nej han har gått till Wild Wings i DEL.
Herkie82

Inläggav RJ--92 » 30 december 2021, 15:24

Herkie82 skrev:

Såg detta nästan direkt efter jag gjort mitt här :lol: Va de inte dit Thuresson gick?
RJ--92

Inläggav Zico » 30 december 2021, 16:07

RJ--92 skrev:
Herkie82 skrev:

Såg detta nästan direkt efter jag gjort mitt här :lol: Va de inte dit Thuresson gick?

Märkligt klubbval av Pollock. Wild Wings ligger toksist i DEL och har väl bara ca 25 matcher kvar på säsongen såvida man inte har kvalspel som i Sverige.

Enligt EP ryktas Travis Turnbull bort från klubben, samtidigt har jag hört eller läst någonstans att Max Görts inte har nåt emot en flytt från klubben. Om nu Hult sänker sina trånande blickar från översta hyllan, skulle väl någon av dessa kunna göra det bra i HV. Möjligen!
Zico

Inläggav Herkie82 » 30 december 2021, 21:29

Jag hade hellre harvat i DEL än harva i allsvenskan. Nån bra DEL klubb kan få upp ögonen för en enklare då.

Turnbull kan vi glömma, läser man källan till att han lämnar så verkar det vara att familjen vill hem till usa så han kommer väl harva loss i AHL/ECHL.

Görtz borde inte vara omöjlig att få och han borde inte göra bort sig i allsvenskan heller.

Det är nu högaktuellt att scouta de stängda ligorna i europa, främst DEL och liiga. Där finns det spelare att hitta bland klubbar som vill få avlastning ekonomiskt.
Herkie82

Inläggav lejacques » 30 december 2021, 22:35

Skadehelvetet har börjat lätta en aning och till den 5 januari är JVM-spelarna tillbaka (om de nu inte dragit på sig covid som Wallstedt...). Perioden från mitten/slutet av november har gett oss en del svar. För det första att truppen är betydligt sämre än vad många trodde på förhand. Ett gäng spelare har bevisat att de inte bör ha en tröja i laget, andra att de inte klarar av en ledande roll. Men samtidigt finns det några ljusglimtar.

Spelare som sänkt sina aktier: Jesper Kokkonen, Jonathan Davidsson, Marcus Davidsson.

Spelare som höjt sina aktier: Chad Billins (visst, han har varit bra hela säsongen. Men vilket enormt ansvar han tagit de senaste 10 omgångarna), Daniel Norbe, Pontus Netterberg.

Positivt sett till de senaste två omgångarna är att Samuelsson äntligen verkar hittat en ny formation som kan producera. Tänker på Matson-kedjan som legat bakom 4 av 7 mål. Den kedjan vill jag se intakt när vi drar igång igen efter nyårsuppehållet. Skulle vilja se denna uppställning mot Troja hemma.

Gunnarsson/Larsson

Billins-Norbe
Andrae-Torp
Sjöholm-Karlström (Bertov?)
Holm/Fransson (Karlström?)

Huhtala-Vesel-Forsberg
Lindbäck-Matson-Netterberg
Davidsson-Davidsson-Nybeck
Wikström-Wennlund-Törngren
Kokkonen

Och sen om vi blickar framåt. Någon gång är förhoppningsvis både Önerud och Ullström tillbaka, och någon gång måste väl Hult få tummen ur.

Gunnarsson/Larsson
Billins-Norbe
Andrae-Mr X
Ytterell-Torp
Bertov/Sjöholm/Karlström

Huhtala-Vesel-Forsberg
Mr X-Ullström-Önerud
Lindbäck-Matson-Netterberg
Davidsson-Davidsson-Nybeck
Törngren

Minst två värvningar in, gärna tre av toppklass för att sejfa upp ifall Ulla och Önerud inte håller. Då, då tror jag vi har ett slagkraftigt lag som kan utmana om SHL-platsen. Om inget händer. Ja, då tror jag det kan gå precis hur som helst. Vi kan lika gärna åka ut i kvarten som att spela en oviss allsvensk final.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Andersson711 » 30 december 2021, 22:41

Så skönt med JVM grabbarna tillbaka nästa omgång.
Inget ont om junisbackarna men skönt att få in 2 ordinarie pjäser. Ser gärna så lite speltid som möjligt även på Torp och Karlström.

Vi kommer bli tvungna att bygga om backsidan om detta ska bära hela vägen..

Billins-Norbe
Andrae-Ny
Ytterell-Ny
Sjöholm.

Saknas således tyngd och lite jäkla känsla.. 2 rejäla backar med ett bra förstapass vill jag se.
Andersson711
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71