Omgång 1: HV71 - AIK

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 1: HV71 - AIK

Inläggav Diabolics » 24 september 2021, 21:55

plågar mig själv med att kolla ssk-löven... jösses. korp-match.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Kamy » 24 september 2021, 22:06

Diabolics skrev:plågar mig själv med att kolla ssk-löven... jösses. korp-match.

Då var det tur att du inte såg sista perioden av Västerås - Tingsryd.. Hade fått korpen att framstå som OS-final.
Kamy

Inläggav Highlander » 24 september 2021, 22:52

Aftonbladet:
"–Härlig känsla och det var en tuff match. Det är galet och fansen sjunger så jag får gåshud, sa målskytten Tyler Vesel till CMore."

Hur många släpptes in i HG? Fick Vesel gåshud idag så vågar jag inte tänka på hur han kommer reagera vid fullsatt... :D
Highlander

Inläggav mrnorrland » 24 september 2021, 22:55

Highlander skrev:Aftonbladet:
"–Härlig känsla och det var en tuff match. Det är galet och fansen sjunger så jag får gåshud, sa målskytten Tyler Vesel till CMore."

Hur många släpptes in i HG? Fick Vesel gåshud idag så vågar jag inte tänka på hur han kommer reagera vid fullsatt... :D

får ju hoppas de blir mer än de lite dryga 2800 sålda biljetter hittils....
mrnorrland

Inläggav Macce » 24 september 2021, 23:48

15:48 skrev:Vesel är riktigt bra. Kan vara den viktigaste värvningen. Sättet han läser isen och levererar puck är grymt. Hoppas vi går upp. Vill se honom i HV-tröjan i SHL.

+1
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav FirstSwitch » 24 september 2021, 23:57

Hoppas det släpper lite mer för laget nästa match, tyckte det såg lite för krampaktigt ut för rätt många spelare.
Vill se Norbe istället för Ytterell och hoppas oxå Zion får chansen i pp snart, hsm är betydligt bättre passningspelare än Kokkonen och Törngren som körde pp denna matchen.
FirstSwitch

Inläggav RJ--92 » 25 september 2021, 04:09

FirstSwitch skrev:Hoppas det släpper lite mer för laget nästa match, tyckte det såg lite för krampaktigt ut för rätt många spelare.
Vill se Norbe istället för Ytterell och hoppas oxå Zion får chansen i pp snart, hsm är betydligt bättre passningspelare än Kokkonen och Törngren som körde pp denna matchen.

Kan göra rakt byte mellan Nybeck och Törngren så de är typ samma spelartyp ju. Kokkonen ska va framför mål och vara allmänt besvärlig.
RJ--92

Inläggav magnus b » 25 september 2021, 07:33

HV var väldigt långt ifrån sin topp idag. Men väldigt skönt att veta att man kan vinna över ett mittenlag som verkligen gör en bra borta match genom att spela bra hockey i 10-15 minuter. Men när man t ex möter Löven, BIK och Västerås borta så kommer det inte räcka med 10-15 minuter.

Det är givet att man inte kan spela i det höga tempot HV gjorde i slutet av andra perioden i en hel match. Men de delar av matchen man inte växlar upp får inte bli så dåliga som de var igår. Toppnivån finns där, men de dåliga delarna av matchen måste bli bättre. Kan man spela 0-0 i de dåliga perioderna då forechecken och passningsspelet inte funkar, då är det inget lag som slår HV om de inte har överjävligt special teams eller en målvakt som tar allt.

Man blir nästan lite ledsen över att se att det verkar finnas folk på forumet som gläds åt när HV misslyckas och försöker hitta negativa saker överallt. Bara för att de ska kunna säga "vad var det jag sa". HV har ett bra lag i år, S&S verkar dessutom ha fått ihop gruppen på ett fint sätt. Detta kommer att gå bra.
magnus b

Inläggav Battery » 25 september 2021, 08:15

Nån som vet om det finns highlights från matchen?
Battery

Inläggav Kamy » 25 september 2021, 09:15

Battery skrev:Nån som vet om det finns highlights från matchen?

https://www.hockeyallsvenskan.se/play/v ... autoplay=1
Kamy

Inläggav shitkicker » 25 september 2021, 09:48

magnus b skrev:HV var väldigt långt ifrån sin topp idag. Men väldigt skönt att veta att man kan vinna över ett mittenlag som verkligen gör en bra borta match genom att spela bra hockey i 10-15 minuter. Men när man t ex möter Löven, BIK och Västerås borta så kommer det inte räcka med 10-15 minuter.

Det är givet att man inte kan spela i det höga tempot HV gjorde i slutet av andra perioden i en hel match. Men de delar av matchen man inte växlar upp får inte bli så dåliga som de var igår. Toppnivån finns där, men de dåliga delarna av matchen måste bli bättre. Kan man spela 0-0 i de dåliga perioderna då forechecken och passningsspelet inte funkar, då är det inget lag som slår HV om de inte har överjävligt special teams eller en målvakt som tar allt.

Man blir nästan lite ledsen över att se att det verkar finnas folk på forumet som gläds åt när HV misslyckas och försöker hitta negativa saker överallt. Bara för att de ska kunna säga "vad var det jag sa". HV har ett bra lag i år, S&S verkar dessutom ha fått ihop gruppen på ett fint sätt. Detta kommer att gå bra.

Ja det viktigaste utöver 3p igår var att HV faktiskt vann matchen, trots att det var mycket som inte alls kuggade i och mycket som inte alls såg bra ut. Den typen av matcher har HV haft problem att vinna i flera år nu och förra säsongen vann dom väl inte en enda sådan match? Man förlorade väl snarare 100% av den typen av matcher. Så det är/var ett mycket positivt styrkebesked att man lyckades kriga och vinna genom att faktiskt visa hjärta!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Jokkalainen » 25 september 2021, 12:52

mrnorrland skrev:
Highlander skrev:Aftonbladet:

får ju hoppas de blir mer än de lite dryga 2800 sålda biljetter hittils....

2800 sålda innan löning*
#1 Alltid saknad, Aldrig glömd!
Användarvisningsbild
Jokkalainen

Inläggav lejacques » 25 september 2021, 15:02

Superviktig seger. Som Nisse Andersson sa. HV har 10 matcher på sig att komma in i allsvenskan. Sen är det försent. Visst. Spelet var väl sådär. Men tre poäng innebär att vi är med.

Sen rent personligen så blev gårdagens match en otäck påminnelse om hur tråkig allsvenskan är. Somnade efter 3-2 (kan visserligen också ha att göra med att jag var på aw kvällen innan och kom hem alldeles försent...). Min uppfattning om allsvenskan är att det bara är skoj den dag man faktiskt går upp. Resten är bara transportsträcka. SHL är ju ingen superhöjdare heller, men så länge man inte riskerar kval är det ju inte lika nervigt.

Men, men. Det är ju jag. Hoppas HV-spelarna hade det skoj och fick mersmak på att vinna matcher.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Henke67 » 26 september 2021, 10:58

Jag såg bara lösryckta delar här och där. Det verkar för mig som att man ändrar kedjorna hela tiden. Är det em missuppfattning? Jag fick nästan känslan av att man rullade centrar och vingpar. Men fick inte det heller att stämma riktigt! Är det någon som har koll som kan berätta?
Henke67

Inläggav Sir Ward » 27 september 2021, 03:01

Saxat från JP

HV71 vinnare i premiären – besegrade AIK • Ljungquist: ”Mycket viktigt för ett topptippat HV med en bra start”
Spelar det så stor roll hur det går i den första matchen av 52? Ja, jag tror det. Och särskilt för HV71 säsongen 2021/2022…

”Det är mycket hockey kvar att spela”, brukar det heta när ett lag förlorar direkt från start. Och ja, så är det naturligtvis när det spelas strax över 50 omgångar under en lång hockeyvinter.

Poängen som delas ut i omgång ett är liksom lika mycket värda som poängen i låt säga omgång 27. Men jag är ändå av den bestämda uppfattningen att det är mycket viktigt att få en bra start, att ett lag kan få ”flyga” in i en säsong och på något sätt sätta tonen direkt.

Ta fjolårets HV-säsong som ett exempel. Eller ett skräckexempel. Efter en lovande försäsong kom ett på papperet intressant HV71 till Scandinavium i Göteborg och gjorde en plattmatch i omgång ett. Förlust med 0–3 mot Frölunda och efter det hämtade sig aldrig HV.

Det var så klart inte bara den matchen som blev avgörande under en nattsvart HV-säsong, men efter premiären ryckte laget aldrig upp sig, det sluttade brant nedåt efter det och som bekant slutade det hela sedan med ett SHL-uttåg.

Men nog om det. Det är nya tider nu och HV71 gör en omstart i hockeyallsvenskan. Där är laget dunderfavorit. Så gott som alla som följer andradivisionen tippar att HV ska sluta på första plats i grundserien och sedan roffa åt sig den hett eftertraktade SHL-platsen via hockeyallsvenskans slutspel.

HV71, som på den här nivån har enorma resurser och som har skrapat ihop en stark spelartrupp, anses helt enkelt kunna sväva igenom sin nya serie och personer inom klubben är själva helt öppna med att det är SHL direkt som gäller.

Mot den bakgrunden tror jag att en god inledning är av stor vikt för HV. Det är förmodligen skönare för både spelare och ledare i det topptippade laget att få vind i seglen direkt, snarare än att riskera att behöva brottas med irriterande tankar som ”det här blir nog svårt” redan från start.

På fredagen var det så äntligen dags! Pucken släpptes för spel och hockeyallsvenskan drog igång. HV71 hade ett på förhand svårbedömt AIK som premiärmotstånd.

Klassikerklubben leds av en ung duo i tränarlöftet Anton Blomqvist, 31, och den 30-årige sportchefen Christoffer Malm. I spelartruppen finns det några färgstarka profiler som har gjort det bra i hockeyallsvenskan förut, inte minst lagkaptenen Christian Sandberg som ju har två raka HV-säsonger närmast bakom sig.

Men är AIK ett lag som kan hota på allvar i den övre tabellregionen redan säsongen 21/22? Det återstår att se.

I den första perioden i premiären var det i alla fall i mitt tycke AIK som var det hetare laget. Bortsett från ett powerplay med bra tryck hade HV inte mycket att komma med inledningsvis.

Bortalaget gick dessutom till den första pausvilan med en 1–0-ledning. Eric Norin bjöd på ett konstmål men fick samtidigt ta sig förbi HV-backarna Emil Andrae och Nichlas Torp för enkelt. Alldeles för enkelt.

Några sekunder in på den andra perioden sköt samme Norin AIK:s andra mål för kvällen och läget såg nattsvart ut för HV. Men ju längre den andra perioden led, desto mer kom hemmalaget in i handlingarna. Plötsligt släppte det efter Jonathan Davidssons styrning fram till 1–2, HV började trumma på efter det och när andra var över stod det 3–2 på resultattavlan.

Efter en riktigt dramatisk tredjeperiod – där AIK tryckte på rejält i slutminuten och där backen Billins och målvakten Gunnarsson räddade HV71 i sista sekund med kanonräddningar – stod HV71 som vinnare med 3–2.

Tre poäng direkt och jag tror, som redan nämnt, att det var mycket viktigt för HV att få med sig full pott direkt.

På onsdag, den 29 september, är det dags för nästa HV-match. Också den spelas i Husqvarna Garden och för motståndet står Västerås. 29 september är samtidigt datumet då de svenska publikrestriktionerna hävs. Räkna med många hockeysugna supportrar som tar plats i arenan då – det är upplagt för stor publikfest.

FAKTA: HV71–AIK 3–2 (0–1, 3–1, 0–0)
Första perioden: 0–1 (17.15) Eric Norin (Anton Holm, Thimo Nickl).
Andra perioden: 0–2 (0.17) Eric Norin (Max Lindholm, Malte Setkov), 1–2 (6.24) Jonathan Davidsson (Alexander Ytterell, Daniel Bertov), 2–2 (9.33) Simon Önerud (Zion Nybeck, Marcus Davidsson), 3–2 (15.19) Tyler Vesel (Pontus Netterberg, Daniel Bertov).
Tredje perioden: –

Utvisningsminuter: HV: 3x2 min, AIK: 3x2 min.

Skott: 26–28 (7–9, 10–8, 9–11).

Domare: Daniel Wessner och Kristoffer Folkstrand.

Publik: 1 935.

JP/Jnytt-femman:
5: Simon Önerud
4: Daniel Bertov
3: Pontus Netterberg
2: Tyler Vesel
1: Jonathan Davidsson

Carl Ljungquist
carl.ljungquist@jp.se
Användarvisningsbild
Sir Ward