Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav Lexhed » 28 maj 2021, 13:18

Bara fyra forwardsplatser kvar och ännu inga riktig stjärnvärvningar. Absolut bra att få med en stabil SHL-spelare som Törngren.

Men HV71 sägs ju ha gott om pengar och gott rykte. Hoppas verkligen man håller huvudet kallt och sedan värvar en riktig toppcenter och en vass sniper när läget dyker upp. För om man fyller på truppen på samma sätt som hittills bara för att bli klara till midsommar ser det svårt ut att gå upp till SHL igen.
Lexhed

Inläggav Nick » 28 maj 2021, 13:25

Vem ska leda detta laget på och framförallt utanför isen.?
Nu vill jag att dom sista värvningarna ska vara spelare med ledaregenskaper. Som kan leda laget genom en tuff säsong.
Nick

Inläggav Diabolics » 28 maj 2021, 13:29

Lexhed skrev:Bara fyra forwardsplatser kvar och ännu inga riktig stjärnvärvningar. Absolut bra att få med en stabil SHL-spelare som Törngren.

Men HV71 sägs ju ha gott om pengar och gott rykte. Hoppas verkligen man håller huvudet kallt och sedan värvar en riktig toppcenter och en vass sniper när läget dyker upp. För om man fyller på truppen på samma sätt som hittills bara för att bli klara till midsommar ser det svårt ut att gå upp till SHL igen.

vass sniper? du hänge med häromdagen va, när vi förlängde med en av de vassaste av de vassa?

eller menar du att vi behöver en till?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Kamy » 28 maj 2021, 13:38

Lexhed skrev:Hoppas verkligen man håller huvudet kallt och sedan värvar en riktig toppcenter och en vass sniper när läget dyker upp.

Sniper? :) Vi har nog allsvenskans bästa sniper som förlängde i onsdags. Vi har Kokkonen som gjorde 24 mål senast i allsvenskan, Måns Lindbäck gjorde 20 mål förra säsongen i SSK och så har vi Törngren som jag tror är god för minst 20 mål. Så antagligen är snipers det sista vi behöver nu.

Toppcenter absolut, gärna 2 st!
Kamy

Inläggav shitkicker » 28 maj 2021, 13:41

Så länge inte luckorna tätas med spets så håller jag med dig, Kamy. Det måste in spelare som även i SHL setts som spets. Där är vi inte.

Och som vissa är inne på - vem/vilka ska leda laget?

Så än är det helt klart en hel del som måste tillföras för att HV ska bli en tydlig utmanare och ett tydligt toppsatsande lag.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav magnus b » 28 maj 2021, 13:53

Som Lejaques säger så beror allt på vad centrarna heter. Blir det Ullström, en till ledande center på HA nivå, plus någon transatlant chansning som kan göra allt från 10 eller 60 poäng så ser det bra ut. Blir det vanliga gråa tvåvägscentrar a la Hult så ger man helt bort plånboksfördelen man har.

Utöver det, så är det är knappast negativt även om det är lite ospännande att så många är nygamla HV spelare. Det hade varit mer spännande med transatlanter eller tjecker typ. Men det är mycket högre risk på den typen av värvningar och svårare att få ihop laget. Nu blir enklare att få ihop gruppen och att de faktiskt spelar för klubbmärket. Något som är ovärdeligt. Det gjorde ont i kvalet att se hur alla lego värvningar inte direkt slet ihjäl sig för emblemet.
magnus b

Inläggav Lexhed » 28 maj 2021, 14:14

Ang "vass sniper" så kanske det var lite förhastat. MEN betänk följande:

- Kokkonen gjorde förra säsongen ett (1!) enda ynka mål på en hel säsong. Inte säkert att han bara börjar producerar igen. Men vi hoppas att han kan upprepa den enda(!) målrika säsongen i HA. Han levererade dock under flera säsonger i Hockeyettan.
- Lindbäck hade visst en jättebra säsong i SSK. I grundserien vill säga. Kollar man noga ser man att när det gäller är målproduktionen skral: noll (0!) mål på fem kvalserier med SSK samt två playoffs med J20. Så vi vet inte om han gör mål när det behövs i slutet på säsongen. Men jag gillar honom och tror han lyckas, men det är en chansning.
- Forsberg är sniper i PP, men är han det 5 mot 5 i HA? Han är en potentiell sniper men ett lag kan vara bäst i PP men ändå komma sist. Så kan Forsberg komma tillbaka till gammal '5 mot 5'-form? Gjorde dock viktiga mål när det gällde i kvalserien senast.
- Törngren. Hans bästa säsong i grundserien målmässigt var för fyra år sedan, i en annan omgivning hos FBK. 6 mål som mest en seniorsäsong, och som mest 7 mål inkl slutspel. Men samtidigt gjorde han ett av HVs viktigaste mål i avgörande finalen mot Brynäs 2017! Men inte säkert att man femdubblar sin målproduktion i HA.

Ursäkta pratigt inlägg men den enda hyfsat realistiska förhoppning som vass sniper är Forsberg och han är ojämn. Kokkonen och Törngren är stora frågetecken. Lindbäck är en bra värvning men ändå frågetecken på hans förmåga att vara bäst när det blir finaler, noll mål hittills i HA i slutspelen.

Så vi behöver skaffa en notorisk målskytt (till).
Lexhed

Inläggav Weirdo » 28 maj 2021, 14:38

Om inte Önerud hänger med ner håller jag lätt en sådan som Törngren över honom. Liksom vad kan han ha för erbjudanden ens?
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Diabolics » 28 maj 2021, 14:53

Lexhed skrev: Forsberg och han är ojämn.

Jag skulle säga att forsberg inte är det minsta ojämn, han är extremt jämn. Han producerade ungefär lika bra i PP som i 5vs5 med minimalt med istid. Så antal mål/minut är extremt bra. Han hade så lite istid att det i stort sett är omöjligt att hinna med å vara ojämn ;)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav mrnorrland » 28 maj 2021, 14:55

För mig avgörs detta lag på de 2 återstående centrarna. Nu saknar vi speluppläggare då vi har potentiella målskyttar i laget
30 mål
Forsberg
20 mål
Kokkonen Lindbäck
15 mål
Törngren Netterberg
10 mål
Nybeck, Olausson, Wennlund

De två nya toppcentrar bör kunna vara god för 15-20 beroende spelartyp. Får vi in Simon så är han nånstans 15-20 mål.
Men nu är det viktigt med 2 bra centrar för toppen av allsvenskan annars faller detta inom klassisk Hult mellanmjölk
mrnorrland

Inläggav Nutarviguld » 28 maj 2021, 14:58

Det regnar in "ok" värvningar som vanligt från Hult.

Forsberg är mer än OK, vi behöver mer än OK spelare nu till de sista platserna precis som det var förra året, men känner jag Hult rätt så kommer det komma mer 3 av 5 värvningar nu så vi står med ett spetslöst lag sen som vanligt.

Prove me wrong!

Backsidan har ett gäng andra tredje kedje backar, inga första kedje backar förutom ev Andrea
Forwardsidan har 1 lirare för första kedjan i Forsberg
Sen har vi ingen center för första eller andra kedjan
och 0 målvakter
Nutarviguld

Inläggav Dovahkiin » 28 maj 2021, 15:02

Nutarviguld skrev:Det regnar in "ok" värvningar som vanligt från Hult.

Forsberg är mer än OK, vi behöver mer än OK spelare nu till de sista platserna precis som det var förra året, men känner jag Hult rätt så kommer det komma mer 3 av 5 värvningar nu så vi står med ett spetslöst lag sen som vanligt.

Prove me wrong!

Tycker nog Netterberg, Forsberg, Törngren, Lindbäck, Karlström, Torp är mer än "oki". Det är inte shl hv71 spelar i längre. Kommer tex Ulla och Önerud så ser det förbaskat bra ut. Tycker faktiskt Hult tillsammans med tränarna gjort det mkt bra so far.

Sen har vi ingen center för första eller andra kedjan
och 0 målvakter

Du förstår Hv71 kommer värva fler spelare, bla målvakter :lol:
Senast redigerad av Dovahkiin 28 maj 2021, 15:40, redigerad totalt 1 gång.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Zico » 28 maj 2021, 15:29

Nu återstår av lagbygget, 2 målvakter, 3 backar och 4 forwards. Hittills ser det ganska bra ut. På backsidan har vi offensiv i Ytterell och Karlström, kreativitet i Andrae och Norbe och "stay at home " och elakhet i Torp. Vi måste i första hand ha en stabil försvarsgeneral med bra första pass. Didrik passar väl in på det där med försvarsgeneral, men hans första pass är för dåliga. Så att få in absolut rätt dignitet på åtminstone två av de tre sista backplatserna är avgörande.

När man nu signat Netterberg, återstår endast fyra platser som är helt avgörande. Nu duger det inte med ok-värvningar. Det måste vara topp. Och minst två, helst tre bör vara centrar av bra klass. Spelare i klass med Tedenby, Ullström och Önerud samt centern Colin Smith, som gjorde 35 poäng på 29 matcher för Väsby senaste säsongen är vad det handlar om. Jag gillade det jag såg av Smith. Kan Hult signa de namngivna skulle jag vara jättenöjd. Kanske lite drömmeri, men va fan, varför inte. Det är dock den kvalitén som behövs. Sen kan man spetsa med en till center lite längre fram.

Förläng sen med Gunnarsson och en bra backup till honom så kan återtåget lyckas.
Zico

Inläggav CROHB » 28 maj 2021, 16:06

Jag tror vi får in fem forwards till, förutom Önerud på en kant så kan Ullström och Matson spela både center och ytter om de kommer.
Sen två rena centrar typ Vesel och Palmberg eller liknande.
Så jag tror vi får en riktigt bra forwardssida.

På backsidan är nog chansen stor att det blir Didrik och Bertov samt ytterligare en försvarsgeneral, typ Holös, som en trolig första back.

Ullström och Didrik kanske inte är helt OK till seriestarten beroende på hur rehab fortlöper.

Skulle personligen vara nöjd med denna högst eventuella uppställning: Otroligt viktigt att alla tillkommande, *, blir lyckade värvningar oavsett vem det blir.

Gunnarsson, Engstrand*

Holös*, Andrae
Karlström, Didrik*
Ytterell, Torp
Bertov*, Norbe
Sjöholm, Fransson

Forsberg, Ullström*, Önerud*
Matson*, Vesel*, Törngren
Lindbäck, Palmberg*, Nybeck
Netterberg, Wennlund, Kokkonen
Olausson, Wikström, Junior
CROHB

Inläggav Weirdo » 28 maj 2021, 16:12

CROHB skrev:Jag tror vi får in fem forwards till, förutom Önerud på en kant så kan Ullström och Matson spela både center och ytter om de kommer.
Sen två rena centrar typ Vesel och Palmberg eller liknande.
Så jag tror vi får en riktigt bra forwardssida.

På backsidan är nog chansen stor att det blir Didrik och Bertov samt ytterligare en försvarsgeneral, typ Holös, som en trolig första back.

Ullström och Didrik kanske inte är helt OK till seriestarten beroende på hur rehab fortlöper.

Skulle personligen vara nöjd med denna högst eventuella uppställning: Otroligt viktigt att alla tillkommande, *, blir lyckade värvningar oavsett vem det blir.

Gunnarsson, Engstrand*

Holös*, Andrae
Karlström, Didrik*
Ytterell, Torp
Bertov*, Norbe
Sjöholm, Fransson

Forsberg, Ullström*, Önerud*
Matson*, Vesel*, Törngren
Lindbäck, Palmberg*, Nybeck
Netterberg, Wennlund, Kokkonen
Olausson, Wikström, Junior

Rikard Palmberg? Han snittade nästan en poäng per match, så det kommer inte hända.
Även ett par andra saker med den uppställningen som inte finns någon chans att det kommer hända.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav CROHB » 28 maj 2021, 17:13

Rikard Palmberg? Han snittade nästan en poäng per match, så det kommer inte hända.
Även ett par andra saker med den uppställningen som inte finns någon chans att det kommer hända.

Är det bara två, tre som inte stämmer av nio * så skulle jag bli mycket nöjd ;) , chansade givetvis på en del av dem.
Mest hur en någorlunda realistisk trupp skulle kunna se ut där vissa namn ersätts av liknande nivå och spelstil.
Nu vet jag inte bakgrunden till varför du är så tvärsäker men du vet säkert något vilket är spännande och vilka namn det kanske är istället
CROHB

Inläggav Herkie82 » 28 maj 2021, 17:17

Tycker laget börjar se ok ut. Dock så ser jag inte ett lag som kommer promenera upp i SHL än så länge. Forsberg är bästa förlängningen hittills, den trodde jag inte på men bortsett från han så känns det som att det inte kommit så många "håll käften" värvningar än. Kanske kan vara så att många alternativ väntar till SHL lagen värvat klart och är väl sen öppen för allsvenskan?

Jag känner inte att någon värvning hittills har varit en headhunt från Samuelsson, känns som att det borde trillat in nån med lite historia med honom på ett eller annat sätt.

Anser att vi med den plånbok vi har nu bör värva allsvenskans 2 bästa fwd och bästa målvakt annars så får jag en lite halvdålig magkänsla ändå.
Herkie82

Inläggav Mgsson » 28 maj 2021, 17:49

Jag tycker mig se en ganska tydlig ’Hult-prägel’ på laget även i år. Som det ser ut i skrivande stund är det ganska jämnt i laguppställningen.

Det är återigen mycket ’hoppas och tror’ runt flertalet spelare och då tänker jag framförallt på Karlström, Ytterell och även Norbe trots sin korta, framgångsrika sejour senast han var i HV. I Björklöven fick han inte den utvecklingen man hoppades på.
Spelare som Kokkonen (Han producerade senast i HA – kan han göra det igen?) Kan Törngren äntligen få sitt genombrott? Hoppas Nybeck och Netterberg producerar osv.

Missförstå mig rätt, jag vet att det är idrott det handlar om och man vet aldrig med någon spelare egentligen, men min poäng är att vi egentligen bara har en utpekad stjärnspelare just nu och det är Forsberg. Han kommer producera. Nu vet jag att lagbygget är långt ifrån klart och jag hoppas verkligen att de resterande namnen är pålitliga offensiva spelare som man vet kommer producera.

Nu hoppas jag att Hult har lärt sig från ifjol och inte enbart tar in tvåvägscentrar utan värvar två offensiva centrar och en tvåvägscenter som är en gigant i framförallt boxplay. Det här laget tror jag skulle kunna vara med långt och utmana om en SHL plats. Att Ullström inte kommer vara tillgänglig förrän ett tag in på säsongen gör att vikten av en pålitlig offensiv 2C som kan vikariera i förstakedjan till en början blir enorm.

(Gunnarsson) – (Engstrand)

X – Norbe
Ytterell – Andrae
Karlström – Torp ’A’
X – (Bertov)

Forsberg – (Ullström ’A’) – (Önerud ’C’)
Lindbäck – X (N. Olausson/Hillding?) – Nybeck
Netterberg – X (Daniel Öhrn?) – Törngren
X – Wennlund – Olausson
Wikström
Sluta särskriv HV71, tack.
Mgsson

Inläggav Dovahkiin » 28 maj 2021, 18:11

Nu hoppas jag att Hult har lärt sig från ifjol och inte enbart tar in tvåvägscentrar utan värvar två offensiva centrar och en tvåvägscenter som är en gigant i framförallt boxplay.

Har man som du vill två offensiva som kanske är betydligt sämre i hemjobb så måste man kolla på vilka forwards en sån ska spela med. Svårt tro man sätter en 100% offensiv kedja eller två. Tror man vill ha stabila bra centrar som ligger runt 30p.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav magnus b » 28 maj 2021, 18:19

Nybeck kommer vara producerande i HA. Gjorde 5 poäng på 3 matcher. Det är väldigt få matcher att dra någon inferens på. Men han saknade det där lilla extra i SHL. HA är en nivå lägre som han fick ut mycket på över 3 matcher. Det är inte många lag som har nyligen tidigt draftad lirare på HA nivå.

Skulle kunna bli en ruggig lina med en bra tvåvägscenter som vinner tekningar och kan ta rollen framför mål mellan Nybeck och Forsberg. Givet val vid offensiva zonstarter.
magnus b

Inläggav lejacques » 28 maj 2021, 18:46

Nybeck lirade tre matcher helt utan press i ett bottenlag. Känns galet riskabelt att sätta sitt hopp till att han ska leverera i en toppkedja i ett lag som siktar mot SHL.

Nybeck kan absolut ta steget, men det får ske i hans takt. För att haka på Zicos förväntningar på kommande nyförvärv. Så här skulle jag gärna se att vi ställer upp i höst. Tre kedjor som alla kan vara producerande, samt en fjärde där potentialen är skyhög. Slänger även in Martin Thörnberg som en joker. Som nämnts ovan. Ledare saknas, ledare behövs.

(Gunnarsson)-(Engstrand/Åhman)

Norbe - Andrae
Ytterell - (Strömberg)
Karlström - Torp
(Bertov) - (Williamsson)

(Önerud)-(Ullström)-Netterberg
Forsberg-(Smith)-Kokkonen
Törngren-(Matson)-Lindbäck
Olausson-Wennlund-Nybeck
(Thörnberg)/Wikström
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Fegon_ » 28 maj 2021, 19:39

Väldigt spännande förslag av många.
Men finns en aspekt väldigt många, tillsynes, glömmer. Liksom vart vi spelar nu.

Exempel, Norbe kommer inte från finallaget för att spela i fjärde backpar. Knappast tredje heller. Samma gäller Ytterell. Tillkommer Didrik eller Bertov, som definitivt håller SHL-nivå. Bertov möjlig "sjundeback" i SHL men definitivt högre i hierarkin i Allsvenskan.

Kokkonen förlänger inte för att spela i fjärdelinan i Allsvenskan. Nybeck förlänger inte för att spela i Fjärdelinan och så vidare

Jag vet inte om kemin är perfekt. Men om jag gör mitt lag så utgår jag i förväntad roll i laget, och orsak till värvning.

Målvakt - Målvakt

Back Norbe
Ytterell Andrae
Karlström Torp
Junior Junior

Vänster Center Forsberg
Törngren Center Netterberg
Kokkonen Nybeck Lindbäck
Wikström Wennlund Olausson

Vi har nog enbart spets kvar?
https://twitter.com/Fegonastrom, följ mig där om du känner för det.
Fegon_

Inläggav lejacques » 28 maj 2021, 20:11

Fegon_ Du har bara 12 forwards i din tänkbara laguppställning. Det är fyra forwards som ska in. Utifrån dina tankar om att spelare förväntar sig vissa roller så ska alltså den fjärde forwardsvärvningen vara bredd, alternativt en junior? Eller tolkar jag dig fel?

Inte omöjligt att du har rätt. Men känns långt från bra eftersom vi har bredd så det räcker och blir över bland forwards.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 28 maj 2021, 20:16

Fegon_ skrev:Väldigt spännande förslag av många.
Men finns en aspekt väldigt många, tillsynes, glömmer. Liksom vart vi spelar nu.

Exempel, Norbe kommer inte från finallaget för att spela i fjärde backpar. Knappast tredje heller. Samma gäller Ytterell. Tillkommer Didrik eller Bertov, som definitivt håller SHL-nivå. Bertov möjlig "sjundeback" i SHL men definitivt högre i hierarkin i Allsvenskan.

Kokkonen förlänger inte för att spela i fjärdelinan i Allsvenskan. Nybeck förlänger inte för att spela i Fjärdelinan och så vidare

Jag vet inte om kemin är perfekt. Men om jag gör mitt lag så utgår jag i förväntad roll i laget, och orsak till värvning.

Målvakt - Målvakt

Back Norbe
Ytterell Andrae
Karlström Torp
Junior Junior

Vänster Center Forsberg
Törngren Center Netterberg
Kokkonen Nybeck Lindbäck
Wikström Wennlund Olausson

Vi har nog enbart spets kvar?

Med all respekt Fegon så tror jag att laget vi kommer ställa upp med kommer att vara mycket bättre än detta du spekulerar i.

Norbe var petad i Lövens backuppsättning i slutspelet när de var helt ordinarie så har svårt att se att han är tänkt som en toppback.
Hoppas han kommer bättre överens med Stille än med Wallsson bara.

Ytterell är ju en rollspelare offensivt men har mycket att utveckla defensivt och då har han rätt backcoach iaf.

Bertov får vi se om han får plats i truppen om planerna går i lås med tänkbara backar som är på radarn men kommer knappast bli en toppback utan en i gruppen isf.

Vi har ju generellt en ganska jämn och offensiv backbesättning än så länge som väntar på att spetsas defensivt främst, saknas fysik också.

Jag är ganska säker på att vi kommer få en grym forwardssida med en grym konkurrens. Kokkonen tror jag är gjuten i en fjärdekedja samtidigt som jag tror att juniorerna kommer att få fightas för att få speltid. Tror vi kommer att ha fjorton eller femton forwards i truppen och då räknar jag inte in ytterligare ungtuppar i detta.
CROHB

Inläggav Fegon_ » 28 maj 2021, 21:43

Förmodligen har jag fel. Men samtidigt tror jag att basen är ganska rätt ute.

Att fyra forwards ska in. Jag ser i truppen att det fattas tre platser som behöver vara total produktion. Vi behöver tydliga playmakers och en vass avslutare. Fart, tyngd, press och crash the net-typer har vi.
En fjärde Forward, jag tror ärligt talat att det kommer värvas tre toppspelare och en fjärde från egna leden. En fjärde kan jag inte se möjligt att slåss i topp3-kedjorna. Alternativt att den fjärde "sparas" för en mid season och då flytta ner andra.

Norbe fick fel roll, och värvades för en annan. Han höll SHL-nivå innan han kom och vi drömde om att få in han till HV71. Så blinda kan vi inte vara att vi degraderar honom så kraftigt på så kort tid. Och han kom från Allsvenska finallaget. Inte en medioker back i Allsvenskan. Björklövens backar var rätt bra.

Sen kommer vi till moralen, vore det inte liksom omöjligt att fostra egna spelare som får lira i fjärdefemman i SHL och sedan degraderar dom till att lira fjärdefemman i Allsvenskan. Några måste hamna där. Men tanken tror jag är att flytta upp folk i hierarkin. Vi blir säkert två offensiva linor, en tung fysisk och sedan en med fart och frenesi.

Jag förstår era invändningar, men tror egentligen inte att ni menar att jag har jättefel. Tror att det hellre riktar förväntningarna på de återstående värvningarna. Jag gissar att Didrik eller Bertov återstår på backplats och att Simon, plus två tillkommer. Den fjärde kan bli Ulla som flyttar ner någon annan
https://twitter.com/Fegonastrom, följ mig där om du känner för det.
Fegon_

Inläggav vonk » 29 maj 2021, 09:27

Fegon_ skrev:Sen kommer vi till moralen... Några måste hamna där...

Hoppas verkligen att dom ovannämnda "floskel" kommer inte att upprepas den kommande säsong! Ingen ska hamna någonstans pga jantelagen och bara därför att.... ALLA PLATSER/SPELTID
SKA TJÄNAS, RÄTT MAN PÅ RÄTT PLATS efter prestation på träning, match och agerande både i och utanför rinken/truppen.
Gångna säsongen speglade allt för mycket förutbestämda platser/roller och resultatet ser vi nu. Tror starkt att S/S kommer krama ur det yttersta av truppen/varje individ och då finns det inget utrymme för ryggdunkande utan prestation.
Att se ljuset i tunneln betyder inte nödvändigtvis alltid ett mötande tåg, pessimism och negativitet flödar...
vonk

Inläggav shitkicker » 29 maj 2021, 09:50

Det finns som jag ser det två perspektiv på hierarkin. Det ena är när laget byggs inför säsongen och det andra är hur den kan komma att förändras under säsongen.

En spelartyp ändras inte för att man byter division, så att en defensiv spelare skulle få en plats i en offensiv uppställning funkar inte. Detta är viktigt att inse när man bygger laget. För gör man inte det så är det stor risk att man skapar en obalans från början och det tycker jag har präglat HVs lagbyggen de senaste åren.

Men hur detta sen utvecklar sig måste man också vara bra på att både se och hantera. Prestation ska avgöra speltid och plats i hierarki, när säsongen väl är igång. Att låta spelare ha kvar sin istid eller roll trots att de inte motsvarar med prestation över tid (alla kan ha en svacka) är direkt förödande för lagmoralen. Detta är också något som jag tycker har fungerat mindre bra i HV.

Men när det gäller lagbygget så är det viktigaste att man ger sig själv rätt förutsättningar genom att ta in rätt förmågor och kvalitéer. För som jag sagt många gånger tidigare - det går inte att skapa en symfoniorkester av endast tubaspelare och violinister.

Jag tycker det ser hyfsat stabilt ut hittills, men jag saknar som sagt de där riktiga spetsspelarna som man haft råd att överbetala för att de ska välja HV i allsvenskan istället för vilket lag som helst i en bättre liga.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Henke67 » 29 maj 2021, 10:53

Vonk
Ta bort ordet roller så håller jag med. Ett av problemen gångna året var enligt mig att man inte hade roller.
Alla skulle försöka utföra alla roller.
Henke67

Inläggav Guld » 29 maj 2021, 16:04

Läste nånstans att Jesper Thörnberg var klar för Dalen och att man därför kan anta att Martin också blir kvar där.

En fundering dyker då upp...
Finns det något samarbetsavtal mellan HV och Dalen?
Kanske inte varit relevant hittills, men nu när Hv inte längre tillhör SHL kanske ett sådant vore bra?

Hade ju varit mumma att kunna ”låna in” Martin eller Jesper om det av nån anledning behövs.

Vore också bra om nån av Hv:s spelare kunde lånas ut till Dalen vid behov.
Guld

Inläggav spaawn » 29 maj 2021, 16:43

Tror att drömmen om M.Thörnberg i laget igen dog när Agne och Hult visade sig bli kvar. Tror det kan bli ödesdigert. Önerud och ev. Ullström känns inte som några att luta sig mot när åskan går. Dessutom hade thörnbergs elakhet varit guld värd i allsvenskan. Alldeles för många svärmorsdrömmar i laget. VI kommer bli sönderpsykade av alla. Hade faktiskt knappt ens tackat nej till Ledin som lag-polis i en fjärdekedja.
spaawn

FöregåendeNästa

Återgå till HV71