Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav lejacques » 19 maj 2021, 09:37

Ang. kritiken mot Emil J, respektive Adam Almqvist. Har sagt det förr och säger det igen. Det går inte ens att jämföra.

Emil Johansson var en stor flopp, som stundtals inte höll SHL-nivå. Kritiken var, i min värld, befogad. Det var ju liksom inte bara HV-supportrar som ifrågasatte honom.

Adam Almqvist var en av våra poängbästa backar under hans senaste sejour i HV. Men ändå fick han utstå hård kritik. Hör och häpna, jag var faktiskt en av de som försvarade honom. I fallet Almqvist menar jag att han precis som många andra stjärnor från bygden varit satt under lupp. Förväntningarna har varit enorma. Precis som när det gäller Önerud, Thörnberg, Tedenby, Petrasek, Ullström, ja till och med Davidsson. Avd. Man blir aldrig profet i sin egen hemstad osv.

Slut på OT.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 19 maj 2021, 11:14

Tror största "problemet" med Almqvist var...att hans styrka var saker som de flesta inte ser, positionering och +-, passningssäker utan att vara flashig. Jag var en av de som kritiserade Almqvist, jag erkänner! och ja jag kanske hade fel men det är en sak som jag aldrig kan förstå med Almqvist, han har kanske Sveriges lösaste skott, snälla sluta försök skjut någon gång och använd ditt fina passningssinne istället...vet inte hur många gånger han "sköt" från blå, ett litet höstlöv som fastnade på täckande spelare och orsakar en kontring istället
Nutarviguld

Inläggav mrnorrland » 19 maj 2021, 12:08

Stora problemet är hv spelsystem under Agne o Hult. Det har inte gynnat spelskickliga offensiva spelare. Känns som man strypt deras kreativitet utan endast spela rakt tvåvägsspel med bra defensiv. Och sen tvärtom på de mer defensiva elr grötiga spelare ska spela kreativt. Känndes som alla ska vara bra på allt och då hemmades det man är bra på som spelare. Tydligast tyckte jag de var när Thörnberg kom hem och helt plötsligt skulle det vara han som skulle styra spelet istället för o göra de han var bra på. Han ska skjuta och gröta framför mål o ge utrymme åt mer spelskickliga spelare, som under hans glansdagar. Ne under Hult o Agne ledning skulle han göra allt och därmed fick man inte ut allt från törna
mrnorrland

Inläggav trisse » 19 maj 2021, 13:13

Nutarviguld skrev:Tror största "problemet" med Almqvist var...att hans styrka var saker som de flesta inte ser, positionering och +-, passningssäker utan att vara flashig. Jag var en av de som kritiserade Almqvist, jag erkänner! och ja jag kanske hade fel men det är en sak som jag aldrig kan förstå med Almqvist, han har kanske Sveriges lösaste skott, snälla sluta försök skjut någon gång och använd ditt fina passningssinne istället...vet inte hur många gånger han "sköt" från blå, ett litet höstlöv som fastnade på täckande spelare och orsakar en kontring istället

Men han gjorde ett viktigt mål i slutspelet mot Malmö när vi tog guld. Bra spelare har tur :lol:
Känns som det blev väldigt offtopic men ändå intressanta inlägg. Har sett Adam flertal gånger i Jkpg. Särskilt runt Munksjöstad.
Hoppas att det ger lite hemlängtan.
Annars är nog Torp kanske viktigare än man tror när det gäller lagbygget. För att återgå till en intervju med Ulla så blev det inspirerande att komma till HV71 särskilt nu när Torpen är här. Så det kan nog vara en väldigt viktig kugge för lagbygget på flera olika sätt!

Förresten.
Ursäkta att jag använde ordet idioter i mitt tidigare inlägg. Det var dumt av mig och ska inte upprepas.
trisse

Inläggav dekman » 20 maj 2021, 10:06

Kan vi i alla fall försöka hålla oss till ämnet? Den här tråden heter "Lagbygget 21/22" och är inte till för att älta exakt samma saker (Hult är bajs, Emil är usel, avgå alla) som i cirka exakt alla andra trådar?
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Farzan » 20 maj 2021, 18:28

dekman skrev:Kan vi i alla fall försöka hålla oss till ämnet? Den här tråden heter "Lagbygget 21/22" och är inte till för att älta exakt samma saker (Hult är bajs, Emil är usel, avgå alla) som i cirka exakt alla andra trådar?

+1
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Kamy » 21 maj 2021, 21:24

Börjemedbenet skrev:Förvänta er en klassvärvning nästa vecka.
Har hört att det är klart och påskrivet.

Var det Norbe/Ytterell som var klassvärvningen?
Kamy

Inläggav Legogubbe » 24 maj 2021, 14:09

Inget nytt på ett tag. Hults föredettingar är slut och en del har väl tackat nej. Har vi ett halvfullt lag när barmarksträningen drar igång?
Legogubbe

Inläggav Nutarviguld » 24 maj 2021, 14:12

Legogubbe skrev:Inget nytt på ett tag. Hults föredettingar är slut och en del har väl tackat nej. Har vi ett halvfullt lag när barmarksträningen drar igång?

Ja man börjar ju undra. Blir jobbigt att gå på is sen utan målvakter också :P
Nutarviguld

Inläggav Diabolics » 24 maj 2021, 14:25

Nutarviguld skrev:
Legogubbe skrev:Inget nytt på ett tag. Hults föredettingar är slut och en del har väl tackat nej. Har vi ett halvfullt lag när barmarksträningen drar igång?

Ja man börjar ju undra. Blir jobbigt att gå på is sen utan målvakter också :P

jag lever fortfarande på hoppet om att man skall presentera lite goda nyheter denna dag, men än så länge så är det enbart nostalgi, förvisso trevlig sådan.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav justus3 » 26 maj 2021, 15:10

https://www.hv71.se/article/1vrkakp5e-3 ... pa-ar-klar

Fredrik Forsberg blir alltså kvar, det trodde man faktiskt inte.
Måste säga att jag avskyr detta med kontraktslängd, detta gällde möjligen för 20 år sedan...

I verkligheten finns bara 1 års-kontrakt, om ens det....
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav Junior » 26 maj 2021, 15:18

Mycket bra förlängning. Ska vi vara helt ärliga så betalar HV nog också ett ganska högt pris för honom, troligtvis ett högre pris än vad en SHL klubb kan tänka sig att betala. Men det är något som behövs göras av en klubb i HA som har ambitioner att gå upp, så inget konstigt enligt mig. Sedan är det nog inte bara därför han stannar, han är ganska ung och det kan vara väldigt viktigt att få det här året med stor roll innan han tar klivet upp till SHL. Däremot är han nog bara kvar i HA en säsong.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Nutarviguld » 26 maj 2021, 15:31

Spekulativa formationer:

X - X
Norbe - Andrae
Torp - Karlström
Ytterell - X

X - X - Forsberg
Törngren - X - X
Nybeck - X - Lindbäck
Kokkonen- Wennlund - Olausson
Wikström

Är det såhär laget kommer se ut så tror jag vi har chans att gå upp. OM nu "X"en blir spelare av hög SHL klass.
Dock så är det lite skrämmande typiskt Hult lag just nu, mycket bredd på plats men saknar den där MPPPFH spetsen
Nutarviguld

Inläggav DocSeverinsen » 26 maj 2021, 15:35

justus3 skrev:https://www.hv71.se/article/1vrkakp5e-3iaijd/foppa-ar-klar

Fredrik Forsberg blir alltså kvar, det trodde man faktiskt inte.
Måste säga att jag avskyr detta med kontraktslängd, detta gällde möjligen för 20 år sedan...

I verkligheten finns bara 1 års-kontrakt, om ens det....

Det hänger nog mycket på om HV går upp eller ej.
DocSeverinsen

Inläggav spaawn » 26 maj 2021, 17:58

Ganska säker på att vi ställer upp såhär i höst:

Gunnarsson/Engstrand

Norbe-Ytterell
Karlström - Andrae
Torp - Bertov
Junior

Forsberg - Ullström - Nybeck
Kokkonen - Hillding - Lindbäck
Önerud - Wennlund - Törngren
Olausson - Wikström - J.Thörnberg
Junis
spaawn

Inläggav Nutarviguld » 27 maj 2021, 11:05

spaawn skrev:Ganska säker på att vi ställer upp såhär i höst:

Gunnarsson/Engstrand

Norbe-Ytterell
Karlström - Andrae
Torp - Bertov
Junior

Forsberg - Ullström - Nybeck
Kokkonen - Hillding - Lindbäck
Önerud - Wennlund - Törngren
Olausson - Wikström - J.Thörnberg
Junis

Inte för att vara negativ men då tycker jag backsidan är för tunn, dessutom så tror jag karlström Andrea > Norbe Ytterell.
Norbe var tom petad i ett Allsvenskt-lag förra säsongen. Inte ett 90%+ gå upp lag på pappret enligt mig om det slutar sådär.

Sen är frågan att om Hv får ta in en "Thörnbergare" tar man verkligen in Jesper då ? Ska ju till att Martin vill med iofs men av allt jag hört så vill han
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 28 maj 2021, 11:02

Pontus Netterberg klar. Faktiskt ett namn jag nämnde redan i hockeyallsvenska tråden innan HV definitivt åkt ut.

Jag gillar värvningen. Men frågan är var han ska in. Kanske som komplement till Önerud och Ullström? Ingen superstjärna men definitivt en spelare som kan ligga på 30-40 poäng i allsvenskan.

(Gunnarsson)-x

Norbe - Andrae
Ytterell - (Strömberg)
Karlström - Torp
(Bertov) - (Williamsson)

(Önerud)-(Ullström)-Netterberg
Forsberg-x-Kokkonen
Törngren-x-Lindbäck
Olausson-Wennlund-Nybeck
Wikström

Om vi nöjer oss med Strömberg och utgår från att fler backar kommer in under säsong nöjer jag mig med backsidan tills vidare.

På forwardssidan saknas fortfarande Ulla och Önerud, samt en klasscenter. Behöver även en habil tvåvägscenter som både kan leverera framåt och bidra i BP.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Erdball » 28 maj 2021, 11:17

Skönt att du har bra tumme med Hult och kan hjälpa honom lite med lagbygget. ;-)

Gött att Netterberg är klar.
Erdball

Re: Seriösa rykten 21/22: Diskussioner

Inläggav justus3 » 28 maj 2021, 11:42

CaptainF8 skrev:Pontus Netterberg klar. Bra värvning.

Typiskt en spelare som aldrig "riktigt" fått till det. Potentialen har funnits men något har saknats.
High risk-High reward??
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav lejacques » 28 maj 2021, 12:12

justus3 skrev:
CaptainF8 skrev:Pontus Netterberg klar. Bra värvning.

Typiskt en spelare som aldrig "riktigt" fått till det. Potentialen har funnits men något har saknats.
High risk-High reward??

Ett SM-guld, levererar i nivå med Törngren i SHL, 0,5 poäng per match i Finland, gjorde över 30 poäng senast han spelade i allsvenskan.
Har sett att vissa gärna sätter Törngren och Nybeck i en topp 2-kedja. På pappret känns Netterberg som betydligt mer low risk.

En dålig säsong innebär gissningsvis 20 poäng från Netterberg. En bra runt 40 poäng.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrnorrland » 28 maj 2021, 12:16

Är de våran 1 kedje spelare som ska leda oss känns detta som typisk mellanmjölk värvning ala Hults plan. Är det tänk som 2 formationen under ledande femman kan jag köpa denna.
mrnorrland

Inläggav Junior » 28 maj 2021, 12:17

Av EP statistik att döma känns det som att han är en godkänd värvning för en andrakedja.

Kommer ihåg när han värvades till lejkers, då vare någon på forumet som skrek om tjänstefel att HV inte hade värvat honom. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på denne användare, det skäms jag och ber om ursäkt för, men jag hoppas du är glad just i dag.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Ognom » 28 maj 2021, 12:18

Netterberg känns som en Hult-värvning.
Pontus hade en uppstuds i Växjö, men dog sedan ut litegrann.
Nu senast i Jukurit, som var ett bottenlag i finska ligan.
Pontus kan man väl se lite som en ok tvåvägsforward med ett bra skott. Jag skulle placera honom i en 3e, 4e kedja, jag skulle till och med värdera eller definitivt ha Nybeck, Olausson och Lindbäck högre upp som jag tycker underskattas lite.

Slutsats. Netterberg kan bli en gubben i lådan och bli en bra breddspelare som just är jobbig att möta som Hult beskriver det.
Ognom

Inläggav shitkicker » 28 maj 2021, 12:21

Relativt stabilt hittills. Men jag hoppas verkligen att luckorna som ska fyllas gör det med en tydlig förstafemma. Håll-käften-värvningar som kostar pengar, men som ska leda laget till toppen av allsvenskan. Tycker inte vi har dom än.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 28 maj 2021, 12:28

shitkicker skrev:Relativt stabilt hittills. Men jag hoppas verkligen att luckorna som ska fyllas gör det med en tydlig förstafemma. Håll-käften-värvningar som kostar pengar, men som ska leda laget till toppen av allsvenskan. Tycker inte vi har dom än.

Håller med. Ska väl därför tillägga att mina kedjor inte ska ses som en rangordning av forwards, utan snarare ett sätt att försöka få ihop tre potentiella förstakedjor. För det är där jag tror vi kommer behöva ligga för att gå upp.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 28 maj 2021, 12:36

Ognom skrev:Netterberg känns som en Hult-värvning.
Pontus hade en uppstuds i Växjö, men dog sedan ut litegrann.
Nu senast i Jukurit, som var ett bottenlag i finska ligan.
Pontus kan man väl se lite som en ok tvåvägsforward med ett bra skott. Jag skulle placera honom i en 3e, 4e kedja, jag skulle till och med värdera eller definitivt ha Nybeck, Olausson och Lindbäck högre upp som jag tycker underskattas lite.

Slutsats. Netterberg kan bli en gubben i lådan och bli en bra breddspelare som just är jobbig att möta som Hult beskriver det.

Går du på enkom meriter och tidigare leverans så är det bara Forsberg som går före Netterberg. Törngren, som jag skrev, kanske ligger på samma nivå. I övrigt är det i stort sett bara om och men på forwardssidan.så tycker absolut Netterberg initialt går före de så kallade om-spelarna.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav magnus b » 28 maj 2021, 12:46

Jag tycker varken bu eller bä gällande Netterberg. Allt beror på vilken roll han ska tänkas ha. Är han tänkt för en 3:e lina är det en väldigt bra värvning (0.5p/match) i liiga är inte dåligt. Det är väll ungefär vad Siikonen mäktade med. Dock hade ju Sihkonen ett litet annat tvåvägsspel. Men Netterberg är lite av en spelartyp som jag saknade förra säsongen. Kokkonen var ju inte den powerforwarden man hoppats på, likaså med Önerud. Det kommer krävas styrka och hårdhet när det drar ihop sig sen.

Sen tycker jag att Törngren är en bättre spelare än Netterberg. Törngrens box play spel är ju ovärdeligt.
magnus b

Inläggav justus3 » 28 maj 2021, 12:47

lejacques skrev:
(Gunnarsson)-x

Norbe - Andrae
Ytterell - (Strömberg)
Karlström - Torp
(Bertov) - (Williamsson)

(Önerud)-(Ullström)-Netterberg
Forsberg-x-Kokkonen
Törngren-x-Lindbäck
Olausson-Wennlund-Nybeck
Wikström

Laguppställning ser faktiskt inte orimlig ut. Men borde det inte snart kunna bli lite klarare på backsidan? På forwardssidan finns kanske bara 2 "tomma" platser kvar, skulle en tom plats tas av valfri Thörnberg, ja då är det ganska fullt. Skulle behövas lite mer tuffhet.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav lejacques » 28 maj 2021, 12:56

Allt just nu bygger på att vi får in Önerud och Ullström eller två spelare av deras kaliber. Som shitkicker skriver. En "förstakedja" måste in, även om den enligt mitt tycke kan spridas ut så att vi får tre potentiella förstakedjor. Och där är frågan om nån av Thörnbergarna passar in. Känns som att deras rätt givna platser försvann i och med förlängningen av Nybeck, Kokkonen och Olausson, samt värvningen av Lindbäck och nu Netterberg.

Ser man bara till nuvarande trupp och de formationer som Hockeystaden tagit fram kan man väl konstatera att HV i dagsläget har ett lag med potential, men som likväl kan missa topp 6.

Hockeystadens formationer baserat på de spelare vi har är i mina ögon ett klassiskt Hult-bygge:

X - X

X - Norbe
Ytterell - Andrae
Torp - X
Karlström - X

Forsberg - X - Kokkonen
Törngren - X - Lindbäck
Nybeck - X - Netterberg
X - Wennlund - Olausson
Wikström

Så ja, allt hänger på de kommande värvningarna.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Kamy » 28 maj 2021, 13:16

lejacques skrev:Hockeystadens formationer baserat på de spelare vi har är i mina ögon ett klassiskt Hult-bygge:

X - X

X - Norbe
Ytterell - Andrae
Torp - X
Karlström - X

Forsberg - X - Kokkonen
Törngren - X - Lindbäck
Nybeck - X - Netterberg
X - Wennlund - Olausson
Wikström

Så ja, allt hänger på de kommande värvningarna.

Kan inte direkt påstå att detta lag skrämmer dom andra lagen i Allsvenskan. Kalla mig pessimist men jag har en dålig magkänsla inför detta lagbygge.
Kamy

FöregåendeNästa

Återgå till HV71