Tråden om: SHL

Här kan vi diskutera all annan hockey; Elitserien, Allsvenskan, NHL, AHL, KHL etc.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: SHL

Inläggav matsqq » 15 mars 2021, 04:30

Det här låter ju betryggande inför kvalet:

Svartvadet: Då hade Brynäs varit topp sex
https://sverigesradio.se/artikel/svartvadet-da-hade-brynas-varit-topp-6

Om Svartvadet har rätt så är Brynäs som motståndare närmast en garanti för att HV hamnar i hockeyallsvenskan ...
matsqq

Inläggav Diabolics » 15 mars 2021, 12:50

snittpoäng för bottenplaceringen i SHL under 2000-talet

01: 0.68 lhc - 50 matcher
02: 0.98
03: 0.84 lhc
04: 1.12
05: 0.78
06: 0.82
07: 0.87
08: 1.11 - 55 matcher inleds
09: 1.02
10: 1.0
11: 1.27
12: 0.95
13: 0.84
14: 1.0
15: 0.96
16: 0.6 - 52 matcher
17: 0.83
18: 0.9
19: 0.85
20: 0.85
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Macce » 24 mars 2021, 13:15

Helt otroligt, stäng ner skiten nu! :twisted:
https://sportbloggare.com/dragskott/ytt ... CenljnNu3g
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Windom Earle » 3 april 2021, 17:32

Otroligt sannolikt att tro att Örebro hellre ville möta Leksand än Skellefteå. De gick inte för kvitteringen och tog inte ut målvakten.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Windom Earle » 4 april 2021, 09:26

Brynäs agerande känns lite som när führern beslutade om att avskeda generaler och själv ta över ledningen av östfronten. Det här känns väldigt positivt för HV tycker jag. Ett lag i intensiv och plötslig kris och ett som har fått två veckor på sig att smälta kristen och lägga upp en plan. Och visst, vi lappar och lagar, men det känns ändå att föredra framför att byta ut egentligen alla positioner i den sportsliga ledningen. Vill tillägga att jag inte önskar Brynäs ur serien. Ett klassiskt lag som ska vara i SHL, men jag hejar ju på HV71.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav matsqq » 26 april 2021, 21:09

SHL-Domarna mot Rögle just nu 2-1
matsqq

Inläggav Quila » 29 april 2021, 18:18

Jaha, vad tror vi om kvällens matcher? I brist på annat lär det ju bli det man sitter och bligar på likt förbannat ikväll...
själv anser jag hypen kring Rögle vara för stor och har svårt att se deras skäl till framgång. Likaså och som alltid Växjö. Örebro är ett hittepålag det också, så det svider att säga det, men enda möjliga värdiga vinnarna av årets SHL är nog ändå SAIK. Där finns åtminstone lite kultur och hockeyhistoria.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Highlander » 29 april 2021, 19:26

Quila skrev:Jaha, vad tror vi om kvällens matcher? I brist på annat lär det ju bli det man sitter och bligar på likt förbannat ikväll...
själv anser jag hypen kring Rögle vara för stor och har svårt att se deras skäl till framgång. Likaså och som alltid Växjö. Örebro är ett hittepålag det också, så det svider att säga det, men enda möjliga värdiga vinnarna av årets SHL är nog ändå SAIK. Där finns åtminstone lite kultur och hockeyhistoria.

Håller med i grund och botten men samtidigt hoppas jag lite på Rögle pga av många spelare med viss koppling till HV.
I den andra matchen håller jag stenhårt på Örebro av den enkla anledningen att jag inte unnar Växjö nånting.

Skönt att titta på match utan några nerver som omväxling.
Highlander

Inläggav Quila » 29 april 2021, 23:25

Håller med dig. Nu blev det alltså Växjö - Rögle i final då. = Blås av säsongen ;)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav shitkicker » 30 april 2021, 10:33

Tänker två saker kring SHL och svensk hockey med tanke på hur säsongen spelat ut sig.

1) Det har hänt nånting i svensk hockey där kartan har börjat ritas om. De etablerade storklubbarna, som leds som företag och som drivs av ekonomiska resultat, har hamnat i någon sorts kollektiv Törnrosasömn och har blivit omkörda av småklubbar, som leds som ideella föreningar som drivs av glädje och entusiasm. RBK, ÖHK, VLHC och SAIK till semi. BIF och HV spelar play out där HV åker ur(!), LHC hamnar i ingenmansland efter en minst sagt svajig säsong, FBK och FHC avfärdas snabbt och enkelt i 4 raka i kvartsfinal. Som sagt, något har hänt i svensk hockey och storklubbarna har helt missat vad det var som hände.

2) Regelverket och dess tolkning med evighetslånga videobedömningar har blivit en parodi. Från att det har handlat om en situation per full omgång har det nu snarare handlat om en minst en situation per match i varje omgång. Domarna underkänner mål efter att det har krävts videogranskning i 10min, där bilderna rullats i slow motion och bild för bild för att "regelbrottet" ska kunna fastställas. Och ändå är bedömningarna inte konsekventa. Vill vi supportrar, spelarna, ledarna och domarna, verkligen ha det så här? Nåt måste göras. Låt domarna avgöra fler domslut på isen. Kan bli stormigt på kort sikt, men jag är övertygad om att det blir bättre på lång sikt. För med tanke på hur det ser ut nu och hur det såg ut för 10 år sen, hur kommer det se ut om 10 år till? Ingen bra utveckling, som jag ser det.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Moroten89 » 3 maj 2021, 22:16

Bara jag som hatar att kolla på Växjö? Så sjukt tråkiga att se på, hoppas Rögle trycker till dem nu ikväll och att de tar finalserien.
Användarvisningsbild
Moroten89

Inläggav Windom Earle » 10 maj 2021, 22:12

Otroligt ljummen SM-final. Kul för Lakers men knappast så många andra. Lider med Rögle och den tomma arenan.
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav shitkicker » 10 maj 2021, 22:29

Måste säga att jag är otroligt imponerad av Växjö och SAIK som organisationer. Går från allsvenskan till topplag på bara tre-fyra säsonger och lyckas hålla i det. 3 SM-guld på 3 finaler på 10 år i högsta serien. Det skojar man inte bort! Snacka om fungerande organisation. Firma Evertsson och Hallam är verkligen en succé. Kan bara vara en tidsfråga innan Hallam blir förbundskapten. Sen kan man undra vad som händer med klubben när Evertsson och Hallam slutar.
shitkicker
Moderator

Inläggav Diabolics » 10 maj 2021, 22:40

shitkicker skrev:Måste säga att jag är otroligt imponerad av Växjö och SAIK som organisationer. Går från allsvenskan till topplag på bara tre-fyra säsonger och lyckas hålla i det. 3 SM-guld på 3 finaler på 10 år i högsta serien. Det skojar man inte bort! Snacka om fungerande organisation. Firma Evertsson och Hallam är verkligen en succé. Kan bara vara en tidsfråga innan Hallam blir förbundskapten. Sen kan man undra vad som händer med klubben när Evertsson och Hallam slutar.

skitförening. tror de kommer hamna i samma fack som fläsk-percys lökiga mif. kan köpa sig till framgång, men inte mer.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav shitkicker » 10 maj 2021, 22:43

Diabolics skrev:
shitkicker skrev:Måste säga att jag är otroligt imponerad av Växjö och SAIK som organisationer. Går från allsvenskan till topplag på bara tre-fyra säsonger och lyckas hålla i det. 3 SM-guld på 3 finaler på 10 år i högsta serien. Det skojar man inte bort! Snacka om fungerande organisation. Firma Evertsson och Hallam är verkligen en succé. Kan bara vara en tidsfråga innan Hallam blir förbundskapten. Sen kan man undra vad som händer med klubben när Evertsson och Hallam slutar.

skitförening. tror de kommer hamna i samma fack som fläsk-percys lökiga mif. kan köpa sig till framgång, men inte mer.

Vad grundar du påståendet ”skitförenimg” på?
shitkicker
Moderator

Inläggav Diabolics » 10 maj 2021, 22:52

shitkicker skrev:
Diabolics skrev:

Detta gäller enbart lökars, jag har mer till övers för SAIK.
Men mestadels på värvningsstrategin. Att köpa sig till framgång. Detta ger ett lag som man som utomstående inte kan/hinner sätta sig in i. Det blir fladdrigt. Kvartalsrapport-hockeylag. Det skapar heller ingen respekt. Jag avskyr FBK och Frölunda, men kan känna respekt för dessa lag... ibland iallafall. Lökars känns innehållslösa. De är likt LHC en värvningsmaskin. När den går på alla cylindrar, då funkar den bra, men skapar inget mervärde.

Så känner jag för LHC/lökars, men faktiskt i mindre utsträckning om mif nuförtiden, oklart varför. Får fundera på det.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav shitkicker » 10 maj 2021, 23:17

Ok. Ja jag ser det mer som att de förstår sig på de nya tiderna och det nya hockeylandskapet där många spelare följer pengarna. Där står sig de forna storklubbarna som FBK, FHC och inte minst BIF och HV sig rejält slätt. Och skillnaden mellan MIFs köpta framgång i början på 90-talet så var stommen av ledande spelare densamma 92-95. Växjö har omsatt en massa av sina ledande spelare och ändå lyckas de vinna 3 SM-guld på 10 år i SHL. De spelar med den hand och de förutsättningar de har och de gör det fantastiskt bra.
shitkicker
Moderator

Inläggav Sir Ward » 10 maj 2021, 23:24

Diabolics skrev:

:lol:
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Moroten89 » 10 maj 2021, 23:31

Diabolics skrev:
shitkicker skrev:
Diabolics skrev:

Men mestadels på värvningsstrategin. Att köpa sig till framgång. Detta ger ett lag som man som utomstående inte kan/hinner sätta sig in i. Det blir fladdrigt. Kvartalsrapport-hockeylag. Det skapar heller ingen respekt. Jag avskyr FBK och Frölunda, men kan känna respekt för dessa lag... ibland iallafall. Lökars känns innehållslösa. De är likt LHC en värvningsmaskin. När den går på alla cylindrar, då funkar den bra, men skapar inget mervärde.

Så känner jag för LHC/lökars, men faktiskt i mindre utsträckning om mif nuförtiden, oklart varför. Får fundera på det.

Tycker det är vidrigt att de är såpass kommundopade som de är också, men det är mer en politisk fråga. Skellefteå kommundopas iallafall till stor del genom Skelleftekraft som ägs av Skellefteå kommun, så för deras del är det ju mer i marknadsföringssyfte.
Växjös argument köper jag inte riktigt. De får "driftsbidrag" av Växjö kommun till arenan, bakgrunden där ska väl vara att man vill göra Växjö till en attraktiv stad genom att ha ett ishockeylag. Just det argumentet har jag också svårt att köpa, Växjö är en universitetsstad och residensstad, det är ju en stad som väldigt många vill bo i som det är? Hade väl förstått det mer om det var Tingsryds kommun som ville locka folk till byn.

Jag tycker de är fullkomligt vidriga, hade tyckt precis lika illa om dem ifall de varit från Norrland och inte Småland.
Har så svårt för deras fans att de ska vara upp i våra ansikten också hela tiden, 2015 fick jag höra från en t. om att vi HV-fans är avundsjuka för att de tog sitt första guld snabbare än oss, sedan var vi avundsjuka för att de är "bäst i Småland" och nu är vi avundsjuka för att de är i SHL. :lol:
Användarvisningsbild
Moroten89

Inläggav Robert.76 » 11 maj 2021, 00:07

Man kan tycka vad man vill om Växjö, men man kan ju inte sticka under stolen med att de är bäst när det gäller. Växjö lyfter bucklan, och HV spelar i allsvenskan. Vi är inte ens näst bäst i Småland längre, bara en sådan sak. Skulle vilja påstå att Sam Hallam är Sveriges i särklass bästa tränare, han får ut precis max av sina spelare. Är det ngn som inte gör sitt arbete då blir det bänken, som han gjorde med Calof.
Jag höll själv på Rögle i finalen, men när det väl gällde, så vann Växjö rättvist.
Robert.76
Moderator

Inläggav shitkicker » 11 maj 2021, 00:16

Växjö må vara ett köpelag, men de vinner ju åtminstone SM-guld. HV har också blivit ett köpelag sett till de senaste 5 åren, fast då ett otroligt misslyckat sådant. Särskilt påtagligt blev det att HV blivit ett köpelag i år. Och vart ledde det? Rakt ner i avgrunden.....
shitkicker
Moderator

Inläggav Windom Earle » 11 maj 2021, 07:36

Diabolics skrev:
shitkicker skrev:
Diabolics skrev:

Fast jag tycker att Växjö skiljer sig lite från LHC och MIF. Dessa två föreningar hade en strategi att satsa på etablerade stjärnspelare (LHC främst från utlandet, MIF från FBK) och uttalade att strategin var att köpa sig till ett guld. Idag är deras satsning lite annorlunda.

Växjö har ju s a s snackat i efterhand genom det sportsliga resultatet och de har inte ryckt de stora stjärnorna från andra klubbar. SAIK är för mig inte ett exempel på värvat lag utan i det fallet kommer framgången ur föreningens spelidé och att man har fått fram bra egna spelare. Lite som vi vill se att HV71 har gjort även om vi faktiskt har gjort några ganska stora satsningar under åren. Vår storhetstid var ju byggda av egna spelare, smålänningar och bl a en enorm vinnarskalle från HC Dalen. (F ö den enda HV-spelare som nämndes igår i samband med SM-finalen<3 i samband med prisutdelningen).

Håller med FBK och Frölunda ska man vinna mot i varje läge, men de har man respekt för, även om jag som bor i Värmland tycker att FBK är väl stöddiga när man är på match där. Lite fulla av sin egen förträfflighet vilket nog har gett att de inte varit i final på 10 år.

Men vi får ju jämföra oss med andra nu istället. Hur bultar hjärtat mot MoDo? Efter att ha varit på SM-semifinal i Swedbank Arena så unnar jag MoDo all motgång. Och Löven? Troja? Almtuna? Det finns lite rivalitet i HA, men vi bör tillbaka till SHL fortare än kvickt!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Diabolics » 11 maj 2021, 08:47

Så för att spinna vidare och göra en liten spaning på varför jag tycker det är ett skitlag och hur det måste kännas skit att vara fan av lökars:

- Hur många av er här inne satt och var glada när för berget, när berget lyckades servera mackor och plocka poäng genom de år han varit här? Nä. Ingen.
- Hur många av er här inne satt och led med ALLA spelarna detta året då det gick trögt? Nä, inte så många.

Varför då? För att HV hade knåpat ihop ett lökars/lhc-lag. Ett lag utan det som vi har varit vana vid. Vad blir det kvar då? En skitförening, likt lökars.

Nu kanske ni förstår hur det måste kännas som supporter till lökars, varje år, hela tiden. Precis samma engagemang som vi känner inför årets upplaga. Mjä.

Så ja, skitförening.

Ett axplock av ledande spelare i föreningen:

Victor Fasth_____ - vänersborg ____ - 4 säsonger - inget juniorspel

Tim Erixon ______ - SAIK _________ - 2 säsonger - inget juniorspel
Joel Persson _____ - Orsby _______ - 4 säsonger - inget juniorspel

Robert Rosén ____ - Alvesta ____ - 13 säsonger - inget juniorspel
Richard Gynge ____ - hanviken____ - 3 säsonger - inget juniorspel

Andrew Calof ____ - N/A _________ - 2 säsonger - inget juniorspel
Erik Josefsson ___ - Gislaved ___ - 13 säsonger - inget juniorspel
Emil Pettersson ___ - Ånge ______ - 2.5 säsonger - inget juniorspel

Inte en enda egen produkt bland dessa, och endast 2 med någon längre historik inom föreningen. Jämför det med hur det sett ut vid våra SM-guld.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 11 maj 2021, 13:38

Moderföreningar i det vinnande laget:

SAIK: 2
MIF: 2
etc...

Lökars: 0

https://twitter.com/cmoresport/status/1392079682460438531
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav trisse » 13 maj 2021, 15:19

Diabolics skrev:

Tyvärr har det inte fungerat för HV71 som har haft minst lika hög lönebudget. Det laget Växjö hade på isen när de tog guld för några år sedan med Dennis Rasmussen och en helt galet sjuk centersida spräckte inte ens deras lönebudget. Samt att enligt dem själva inte hade högst lönebudget i ligan. Växjö är jävligt duktiga på att hitta allsvenska spelare också. Vilket lustigt nog Hult fått mycket cred för. Men kolla in Växjö och se vilka spelare som plockats från lägre ligor. Riktigt bra scouting och håller med om att det är imponerande som shitkicker skriver

Två snabba exempel från hockey-ettan. Joel Persson och Eric Martinsson, Linus Fröberg var väl från Allsvenskan också. Sedan hade väl Fröberg testat på SHL kanske, men det gäller att plocka in spelare i rätt läge.
Fröberg var en utomordentlig 3:e center i Lakers. Snyggt värvat!

summan av kardemumman finns hur många exempel som helst på bra scouting av Lökers. Samtidigt som HV har överbetalat allt för mycket
trisse

Inläggav scopulus » 14 maj 2021, 14:40

Timrå sjunger HV-sånger för att fira avancemanget.... hämnden är ljuv!
https://tv.aftonbladet.se/video/328696/har-firar-timraa-shl-platsen-med-hv71-saang
Användarvisningsbild
scopulus

Inläggav Moroten89 » 15 maj 2021, 09:11

scopulus skrev:Timrå sjunger HV-sånger för att fira avancemanget.... hämnden är ljuv!
https://tv.aftonbladet.se/video/328696/har-firar-timraa-shl-platsen-med-hv71-saang

De säger att det inte är en pik heller, vilket jävla skitsnack. Nu tycker jag illa om Timrå helt plötsligt. :lol:
Användarvisningsbild
Moroten89

Inläggav trisse » 15 maj 2021, 15:37

Kom på en till som äckliga lakers värvade från hockeyettan. Årets mvp i slutspelet.

Ang Hallam och förbundskapten som shitkicker var inne på tidigare, så läste jag idag att Mike Zanier säger att Rangers är intresserade av Hallam.
trisse

Inläggav PapaEmeritus » 15 maj 2021, 23:22

scopulus skrev:Timrå sjunger HV-sånger för att fira avancemanget.... hämnden är ljuv!

Jävla stolpskott. Hoppas isen smälter för evigt i denna ursäkt till incestort. Pissf*ttor.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav dekman » 15 juni 2021, 13:02

Nu börjar klubbarnas (ekonomiska) resultat trilla in mer och mer.

Växjö Lakers gick nästan tio miljoner plus... men då kan det vara värt att nämna att de har fått 37 miljoner (!!) i statliga och kommunala bidrag.

Brynäs IF gick 23 miljoner back :O
Här är det då ett lustigt sammanträffande att de fick 23 miljoner mindre i bidrag än Växjö. Så med samma summa så hade de gått plus/minus noll.

Brynäs ökade dock sitt egna kapital med 15 miljoner... så de slipper oroa sig över elitlicensen i alla fall. Men hur i hela friden har de lyckats göra det, undrar vän av ordning? Jo, genom att skriva upp värdet på sin egna arena med typ 40 mille.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Hockeysnack (ej HV71)