Fredrik Stillman taggad att hjälpa sitt HV71 tillbaka: ”Allt det som hände är passerat, nu är det bara framåt som gäller” Efter säsongen 2014/2015 försvann Fredrik Stillman från HV71 under uppmärksammade former.
Nu är han tillbaka i klubben och återgår till sin senaste roll som assisterande tränare.
– Det är fantastiskt. Jag är jättetaggad och det här känns bra ända in i själen, säger Stillman om återkomsten till HV.
Det är inget mindre än en klubbikon som nu återvänder till HV71.
Fredrik Stillman har 17 säsonger i HV som spelare, nio säsonger som sportchef och tre säsonger som assisterande tränare. Och bland mycket annat i övrigt hänger också hans nummer 14 i taket i Husqvarna Garden.
De senaste säsongerna har han dock varit på vift både i KHL och Schweiz. Senaste säsongen fungerade Stillman som assisterande tränare i ryska Metallurg Magnitogorsk.
Vad är det som gör att du återvänder nu?
– Jag har följt med och lidit med klubben den här säsongen, det är ju min moderklubb med allt vad det innebär. Ibland blir det fel och nu gick det som det gick och jag kände att om jag kunde göra något för att hjälpa till så ville jag gärna göra det.
– Jag fick en liten förfrågan under tiden i Ryssland i februari–mars någon gång, sedan hörde jag inget på ett tag och nu på slutet har det gått rätt fort innan det blev klart. Jag har ju varit ute i många år och det sliter hårt. Det var dags att komma hem nu. Och sedan står vi ju inför en enorm utmaning och jag gillar utmaningar.När HV71:s huvudtränare Andreas Johansson fick gå efter säsongen 2014/2015 valde de assisterande tränarna Fredrik Stillman och Fredrik Olausson att göra samma sak.
Då framstod det som att du inte alls var överens med HV, hur vill du kommentera det där i dag?
– Det stämmer väl att vi inte var överens om allt då men var sak har sin tid. Man kan gå omkring och tjura över saker men någon gång måste man släppa det. Allt det som hände då är passerat i min bok, nu är det bara framåt som gäller.
Arbetet med att bygga kommande säsongs HV-trupp börjar direkt, eller har egentligen redan börjat, men på måndag morgon sätter sig sportchefen Johan Hult och Fredrik Stillman ner för att fortsätta arbetet. Huvudtränaren Tommy Samuelsson, som är kvar i Schweiz, är med via länk.
Hur väl känner du och Samuelsson varandra?
– Vi känner inte varandra jätteväl sedan tidigare men vi har ju talats vid nu och jag tror att det kommer att funka väldigt bra. Vi är på samma våglängd och han är en redig karl, säger Stillman.– Och det stämmer ju att vi inte har så många spelare att träna i dagsläget så jag vet inte riktigt vad jag ska göra men det gäller att bistå så gott jag kan, använda de kontakter jag har och delta i rekryteringsarbetet.Hur har du utvecklats som tränare under dina år utomlands?
– Bra fråga. Jag tycker ju att det är lite jobbigt att prata om mig själv men något jag tänker på är att jag har upptäckt hur viktigt det är att alla förstår. Det har man väl så klart alltid insett vikten av men det blir liksom extra tydligt när man är utomlands och inte alla förstår språket och så där.
– Sedan tycker jag att jag har fått många nya influenser från Ryssland, både vad gäller teknik och taktik. Det är ju lite annorlunda där och man får tänka till och vända och vrida på det, se det ur olika vinklar för att få det att fungera.
HV:s sportchef Johan Hult trycker också på att Stillmans kunskaper som tränare blir viktiga i jakten på att så fort som möjligt ta sig tillbaka till SHL.
– Stillmans tränarkompetens är nummer ett och nummer två är hjärtat för HV71. Eller, jag vet förresten inte om man ska rangordna det på det viset. Säg att det är delad etta mellan tränarkompetensen och HV-hjärtat istället, säger en nöjd Johan Hult.
Patrik Sjöblom
patrik.sjoblom@jp.se