Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics
lejacques skrev:Vi har sett den här typen av värvningar tidigare från Hult. Så visst finns det anledning att vara skeptisk? Kokkonen var också tillräckligt bra för två säsonger sen för att få SHL-kontrakt...
lejacques skrev:Jag vill se spelare som levererat i allsvenskan under flera år, samt SHL-spelare som är tillräckligt bra för att gå in och leverera direkt i HA.
lejacques skrev:Men det beror ju på vad Lindbäck är värvad för? Skulle inte bli förvånad om det är för de två toppkedjorna. Vi känner ju Hult vid det här laget och vet precis vad han tänker när han bygger sina lag.
Så ja, jag är skeptisk.
lejacques skrev:Vi har sett den här typen av värvningar tidigare från Hult. Så visst finns det anledning att vara skeptisk? Kokkonen var också tillräckligt bra för två säsonger sen för att få SHL-kontrakt...
Jag vill se spelare som levererat i allsvenskan under flera år, samt SHL-spelare som är tillräckligt bra för att gå in och leverera direkt i HA.
Men det beror ju på vad Lindbäck är värvad för? Skulle inte bli förvånad om det är för de två toppkedjorna. Vi känner ju Hult vid det här laget och vet precis vad han tänker när han bygger sina lag.
Så ja, jag är skeptisk.
Edit. Sen är jag inte ett dugg förvånad att folk är positiva så fort HV presenterar ett nyförvärv. Så brukar det vara. Varje år. Alltid. Det trista är att dessa inte tar hänsyn till VEM det är som värvar spelaren. Vi har en sportchef som är dokumenterat usel på att sätta ihop lag. Så litar inte för fem öre på att han värvat Lindbäck med en tanke som kommer att gynna HV. Tvärtom.
lejacques skrev:Weirdo. Jag om någon är fullt medveten om att vi spelar i allsvenskan. Däremot tror jag många andra inte har koll på det.
Lindbäcks poängsnitt är 52:a bäst i allsvenskan den här sässen. Med samma poängsnitt i SHL hade han hamnat på plats 26. Ergo. Spelare gör fler poäng i HA. Ta en sån som Emil Berglund i Almtuna. Han ligger på 0,7 poäng per match. Men inte vill jag se honom i en ledande kedja i HV för det.
Dessutom inte ovanligt att spelare i HA har en bättre säsong bara för att sen falla tillbaka. Vi vet inte vilken nivå Lindbäck ligger på eftersom han endast har två säsonger bakom sig där han gjort fler en 0,5 poäng per match. Det här är alltså ännu en vi-förutsätter-att-han-tar-x-antal-steg-framåt-värvning av Hult.
Herkie82. Ja, din beskrivning av Eklind flög förbi i huvudet när jag såg den här värvningen. Och Eklind var ju uppenbarligen tillräckligt bra för SHL, men samtidigt inte någon man velat se i en ledande kedja i HV.
Men som sagt. Som alltid med Hult handlar det ju om vad för slags roll Lindbäck ska få. En tredjekedja. Absolut. Visar Lindbäck att han håller en högre nivå så är det bara ett plus. Men i allsvenskan kommer det vara überviktigt, precis som Löven gjort, att fylla på laget med, sett till den här nivån, pålitliga 1,0 - 0,8-poängsspelare. Det går inte att göra som Hult gjorde i SHL och förlita sig på att spelare som har en bra säsong i bagaget ska leda laget och sen värva bredd. Ska HV vara ett topplag nästa säsong förväntar jag mig sex starkare namn, eller minst lika bra som Lindbäck in på forwardssidan. Om inte annat för att minska fallhöjden.
Edit. I Löven vettefan om Lindbäck gått in på två ledande kedjor. Bara för att förstå vad vi mäter oss mot.
Zico skrev:Jag vet inte hur mycket allsvensk hockey folk här på forumet sett. Själv har jag sett väldigt mycket. Måns Lindbäck ville jag haft till HV redan inför säsongen som gick.
Speedig, rätt hård, arbetsvillig, vågar gå in framför mål, bra skott, och kan krypa innanför skinnet på motståndarna. Dessutom rightare. Kort sagt, en spelartyp vi saknat. Oavsett vem som värvat honom, kommer Måns bli kanon!

lejacques skrev:Weirdo. Jag om någon är fullt medveten om att vi spelar i allsvenskan. Däremot tror jag många andra inte har koll på det.
magnus b skrev:Kanonförvärv!
Detta är precis vad vi behöver, ung spelare med stor uppsida men som redan levererat 37p förra säsongen. Det här är exakt som ett SHL lag plockar in Abols, Möller eller Tyrväinen.
Jag ser att Lejaques skriker efter spelare som presterat bra under flera säsonger i HA. Förmodligen är de kanske inte sååå bra då de fortfarande spelar i HA. Bra spelare i HA tar alltid klivet upp.
Vad som däremot kan vara intressant är spelare som tagit klivet upp, misslyckats i SHL pga att de inte fått de rollerna de behöver för att prestera. Det ska man nog kolla efter om man vill ha bra spelare för att gå upp. Spelare som vill ha en till chans i SHL. Att plocka någon som Lindbäck är en bonus. Han skulle ju kunna spela i SHL.
Zico skrev: Rätt hård, arbetsvillig, vågar gå in framför mål, bra skott, och kan krypa innanför skinnet på motståndarna.
lejacques skrev:Sen är jag som sagt förundrad att folk hyllar varenda värvning som kommer in. Ni vet vem vår sportchef är. Ni vet var han tagit oss. Att inte vara skeptisk till det Hult ställer på isen. Ja, det är ju som att be om att bli besviken.
shitkicker skrev: En annan spelare som HV borde ha hört av sig till och ge ett lukrativt förslag till är ju Henrik Eriksson från DIF. En riktig lagspelare och fansens favorit. Men jag utgår ifrån att Hult inte ens slagits av tanken att kontakta Eriksson.
shitkicker skrev:Som jag tolkar lejacques m.fl. så handlar det inte om värvningen av Lindbäck i sig, utan om lagbygget. Hult har bevisat två saker enligt mig. Han kan hitta och värva bra spelare, men han kan inte bygga lag med tydlig rollfördelning och struktur. Återigen - det går inte skapa en symfoniorkester av 15 tubaspelare och 10 violinister. Och ur detta perspektiv så tycker jag att oron och skepsisen är befogad.
Utöver detta har Hult haft en förmåga att betala överpriser för spelare. Och det är väl där kärnan i kritiken hamnar nu. Att HV kommer att kunna överbetala spelare nu är både naturligt och nödvändigt. Men man kommer ju inte att kunna överbetala ALLA spelare. Så då blir det viktigt att det blir RÄTT spelare som överbetalas. Så även ur detta perspektiv är skepsisen befogad.
Läser man mellan raderna i intervjuer med Lindbäck så kan man dra slutsatsen att lönen avgjorde till stor del att han blir kvar i allsvenskan. Alltså överbetalar HV i detta fall. Och om det är rätt återstår att se.
Själv hoppas jag att man istället satsar på att överbetala ett antal spelare som redan bevisat att de kan ta och hålla en ordinarie plats i SHL, för det är sannolikt den spelartypen som kommer att ge HV den ”edge” som kommer att krävas för att göra tiden i allsvenskan kort.
Att ha några tunga namn klara skulle ju även öka attraktionen för andra att välja HV. Tänk vad ett namn som Hjalmarsson skulle innebära ur det perspektivet. En annan spelare som HV borde ha hört av sig till och ge ett lukrativt förslag till är ju Henrik Eriksson från DIF. En riktig lagspelare och fansens favorit. Men jag utgår ifrån att Hult inte ens slagits av tanken att kontakta Eriksson.
Utöver det hälsar jag Lindbäck varmt välkommen till HV71!
Jag välkomnar Lindbäck och hoppas det slår väl ut. Men jag står fast vid min åsikt. Nivån på kommande förlängningar och nyförvärv måste hålla ännu högre nivå för att HV ska få ett slagkraftigt allsvenskt lag.
HV-supportern skrev:Lindbäck ser väldigt bra ut på pappret men Hult tittar som vanligt väldigt mycket på poängstatistik när han värvar. Ofta räcker det med en kanonsäsong bakom sig för att Hult ska nappa. Visst är det bra med spets, men det behövs rollspelare också. Bristen på grovjobbare är en av anledningarna till att vi är där vi är idag. Historiskt är det något vi alltid haft i HV och det har alltid funkat. Spelartyper som Sundh, Remstam, Falk, Thörnberg, Ledin och Jämtin. Det är där jag tycker Hult brister i sitt jobb som sportchef.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster