Tränare 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tränare 21/22

Inläggav Dovahkiin » 27 april 2021, 21:46

Finns inget dåligt med att Tommy kommer. En gring tränare som absolut vet vad som krävs av alla för man ska vinna. Han har stor respekt. Han är även ingen med HV anknytning vilket jag tycker är gött. Det har varit för mkt mysHV och mkt låga stälda krav nu hoppas jag Tommy tar tag i detta rejält!
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav frippe-borås » 28 april 2021, 08:01

Härligt med Samuelsson. En erfaren som varit i många klubbar. Erfaren och brett kontaktnät.
Har influenser från SAIK som jag tycker är ledande i svensk ishockey med sitt fantastiska spel. Tycker de spelar den bästa och roligaste hockeyn.

Sen gillar jag att det är en gubbe med krut i och ingen klappa medhårs kille.
Detta kommer bli kanon! Sen gäller det ju att han får material att jobba med.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Nutarviguld » 28 april 2021, 08:43

Dovahkiin skrev:Finns inget dåligt med att Tommy kommer. En gring tränare som absolut vet vad som krävs av alla för man ska vinna. Han har stor respekt. Han är även ingen med HV anknytning vilket jag tycker är gött. Det har varit för mkt mysHV och mkt låga stälda krav nu hoppas jag Tommy tar tag i detta rejält!

Jag är också försiktigt optimistisk till Tommy, dock så spelar det inte överdrivet stor roll vem som tränar Hv som vi fått kvitto på, det är svårt att träna felbyggda lag
Nutarviguld

Inläggav Diabolics » 28 april 2021, 08:55

Nutarviguld skrev:
Dovahkiin skrev:Finns inget dåligt med att Tommy kommer. En gring tränare som absolut vet vad som krävs av alla för man ska vinna. Han har stor respekt. Han är även ingen med HV anknytning vilket jag tycker är gött. Det har varit för mkt mysHV och mkt låga stälda krav nu hoppas jag Tommy tar tag i detta rejält!

Jag är också försiktigt optimistisk till Tommy, dock så spelar det inte överdrivet stor roll vem som tränar Hv som vi fått kvitto på, det är svårt att träna felbyggda lag

Förhoppningen är ju att tränar-rollen stärks med Tommy och att den får mer att säga till om vad gäller värvningar. Problemet med Lindbom/Rahm och kanske Lillis (om han är för mjuk) är väl att de två förstnämnda kanske inte har den pondus/kunskap/erfarenhet som krävs för att sätta ihop en bra kravspec till SC när han letar spelare. Det behövs någon som säger "NEJ" också när det är sub-par värvningar på väg in. Kanske har det fallerat i det samspelet tidigare? Kanske är Hult inte mottaglig för att ha ett sådant samspel med de tränare han anställer? Många frågor... få svar....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav DocSeverinsen » 28 april 2021, 09:00

Med rekryteringen av Tommy tror jag vi kommer ha betydligt lättare att få fatt i bra spelare. Inte bara genom det faktum att vi behöver ha en tränare på plats för att kunna locka till oss spelar överhuvudtaget. Tommy är ett känt namn i hockeysverige, och hans meriter är obestridliga. Tror att många spelare i utvecklingsfas lockas av en tränare som Tommy, med gott anseende och fina meriter.
DocSeverinsen

Inläggav Quila » 28 april 2021, 09:12

DocSeverinsen skrev:Med rekryteringen av Tommy tror jag vi kommer ha betydligt lättare att få fatt i bra spelare. Inte bara genom det faktum att vi behöver ha en tränare på plats för att kunna locka till oss spelar överhuvudtaget. Tommy är ett känt namn i hockeysverige, och hans meriter är obestridliga. Tror att många spelare i utvecklingsfas lockas av en tränare som Tommy, med gott anseende och fina meriter.

Helt enig med dig. Att vi får in en så respekterad och framgångsrik HC betyder oerhört mycket. Man spänner bågen här och det ger givetvis ett eko.

För att fortsätta diskussionen om tränarnas påverkan i truppbygget så är det givetvis så att man ska ha och har haft tydliga dialoger om eventuella nyförvärv. Tror inte Hult missuppfattat tidigare tränaren kravbilder alltför mycket, utan det är snarare så att det varit bristande scouting och oklar rollfördelning och synsätt på själva lagbilden.
Samuelsson lär ha väldigt mycket att säga till om här och kommer veta varje spelares roll klart tydligare, det är jag helt övertygad om. Samuelsson är hård, men rättvis och blir intressant att se hur väl det tas emot, men hoppas hur som att man är beredda på förändringar.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Dovahkiin » 28 april 2021, 16:45

Nutarviguld skrev:

Tommy sitter vad jag tror på rätt bra kontakter, kan säkert locka hit en och annan duktig. Sen tycker jag Hv71 val av tränare senaste åren är under all kritik. Oprövadekort i Lindbom och Rham bla. Tror med att Hult kommer inte få agera hejvilt med nya spelare nu, Tommy kommer ha mkt mer att säga till om. Att Hv tar in en "FBK" tränare visar med att de vill bryta mönster.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Davestar » 28 april 2021, 18:04

Bra tränare, som vad jag vet, har lyckats där han har varit. Det får han inte ändra på nu. Tror som vissa skrivit tidigare att detta kan hjälpa oss att rekrytera bra spelare.
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav justus3 » 29 april 2021, 08:15

Tommy verkar vara klar.

Så här tycker jag: Ett säkert kort som kan vara bara i denna turbulenta situation, han har en bra pondus och behöver nog inte stå och skrika. Har en bred erfarenhet från olika länder och kan säkert komma med lite "nytänk".
Men han känns mer som en 2 års lösning som funkar tills vi hittar någon slag stabilitet igen.

Makt
Signalerna är tydliga. Tommy blir mer eller mindre både sportchef och tränare. Han får både bestämma hela tränare-Teamet och vilka spelare han vill ha eller inte ha. Hult blir fullständigt "bakbunden", som en övergångslösning kan det funka men den rollfördelning känns ju inte sund i längden.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav Diabolics » 29 april 2021, 08:36

justus3 skrev:Tommy verkar vara klar.

Så här tycker jag: Ett säkert kort som kan vara bara i denna turbulenta situation, han har en bra pondus och behöver nog inte stå och skrika. Har en bred erfarenhet från olika länder och kan säkert komma med lite "nytänk".
Men han känns mer som en 2 års lösning som funkar tills vi hittar någon slag stabilitet igen.

Makt
Signalerna är tydliga. Tommy blir mer eller mindre både sportchef och tränare. Han får både bestämma hela tränare-Teamet och vilka spelare han vill ha eller inte ha. Hult blir fullständigt "bakbunden", som en övergångslösning kan det funka men den rollfördelning känns ju inte sund i längden.

Jag är inte så säker på att Tommy kommer axla den operativa SC-rollen mer än någon tidigare tränare gjort, och jag ser inte hur du kan dra den slutsatsen. Det förutsätter ju att Hult kommer få fortsatt förtroende efter årsmöte och ny styrelseordförande.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Norrlandssupporter » 29 april 2021, 08:51

shitkicker skrev:
Norrlandssupporter skrev:Ruggigt bra namn för ett lag i HAS. Gärna några yngre lovande ass.

Blir bara en ass nu i den nya verkligheten allsvenskan.... Jag förstår hur du tänker, men jag ser nog faktiskt hellre någon med rutin. Uppdraget ska vara tydligt - ta upp laget igen. Sen kan man titta på hur man vill formera staben när det uppdraget är löst.

Ska man någon gång egentligen ge en ung person chansen så är det väl i det lägre seriesystemet?

Lägg där till att personen ev. har sammen ovan sig som HC med all den erfarenhet och rutin.

Sam Hallam vore en bra Ass. Rätt ung och lovande, familjen rätt nära.
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav justus3 » 29 april 2021, 09:06

Diabolics skrev:
justus3 skrev:
Jag är inte så säker på att Tommy kommer axla den operativa SC-rollen mer än någon tidigare tränare gjort, och jag ser inte hur du kan dra den slutsatsen.

Men om inte sportchefen får vara chef och bygga lag och sportlig organisation, vad ska vi då ha sportchefen till?
Då kan vi lika väl ha en administratör som sköter "pappersarbetet".
Varför ska då sportchefen kölhalas om spelarna inte presterar?

Min slutsats bygger jag på att, Hult är väldigt tydlig med att man ska bygga laget tillsammans, på det sättet har man inte kommunicerat tidigare.
Senast redigerad av justus3 29 april 2021, 10:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav CaptainF8 » 29 april 2021, 09:14

Phil Horsky, Vimmerby, är tydligen bra vän med Samuelsson och dom har jobbat ihop tidigare. Trivs bra med varandra. Detta spekulerar Sanny och Johan Svensson om i sin podcast.
CaptainF8

Inläggav shitkicker » 29 april 2021, 11:17

Norrlandssupporter skrev:
shitkicker skrev:
Norrlandssupporter skrev:Ruggigt bra namn för ett lag i HAS. Gärna några yngre lovande ass.

Blir bara en ass nu i den nya verkligheten allsvenskan.... Jag förstår hur du tänker, men jag ser nog faktiskt hellre någon med rutin. Uppdraget ska vara tydligt - ta upp laget igen. Sen kan man titta på hur man vill formera staben när det uppdraget är löst.

Ska man någon gång egentligen ge en ung person chansen så är det väl i det lägre seriesystemet?

Lägg där till att personen ev. har sammen ovan sig som HC med all den erfarenhet och rutin.

Sam Hallam vore en bra Ass. Rätt ung och lovande, familjen rätt nära.

Det finns naturligtvis för- och nackdelar med båda lösningarna. Jag bygger min uppfattning på att HV i det här fallet sannolikt inte har råd att chansa, utan måste spela safe. Och det ur både sportslig och ekonomisk synvinkel. Stödet verkar inte veta några gränser just nu, avseende nya medlemmar och sponsorer. Men min känsla är att dessa förväntar sig att HV går upp i SHL igen, mer eller mindre omedelbart. De underskattar hur svårt detta kommer att bli och hur lång vägen dit är. Och om HV misslyckas med det så kommer antagligen stödet att minska lika snabbt och mycket, som det just nu ökat.

Jag är inte emot att satsa på något nytt och nytänkande, men jag tror inte att det är rätt signal att skicka att man gör det i detta läget, ärligt talat. Som jag sa - satsa safe för att gå upp så fort som möjligt. Under tiden kan man fundera på hur den nya vägen mot toppen ska se ut och vilka som ska leda HV dit. Per Gustafsson skulle ju t ex kunna vara ett rimligt namn.

Sen måste jag ställa frågan hur du tänker kring Sam Hallam? Vad får dig att ens tänka tanken att han skulle byta rollen som huvudtränare för ett av Sveriges bästa lag, i en satsande och fungerande förening, i Sveriges högsta liga, till en roll som assisterande tränare i andradivisionen för ett lag och en förening i fritt fall? "Ung och lovande" är ett mycket märkligt sätt att beskriva en etablerad SHL-huvudtränare som lett ett lag, som i sammanhanget är en relativ nykomling, till två SM-guld och nu spelar semi-final, efter att ha vunnit SHL! Som sagt, förklara gärna hur du tänker avseende detta.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Nutarviguld » 29 april 2021, 11:27

Diabolics skrev:
Nutarviguld skrev:

Förhoppningen är ju att tränar-rollen stärks med Tommy och att den får mer att säga till om vad gäller värvningar. Problemet med Lindbom/Rahm och kanske Lillis (om han är för mjuk) är väl att de två förstnämnda kanske inte har den pondus/kunskap/erfarenhet som krävs för att sätta ihop en bra kravspec till SC när han letar spelare. Det behövs någon som säger "NEJ" också när det är sub-par värvningar på väg in. Kanske har det fallerat i det samspelet tidigare? Kanske är Hult inte mottaglig för att ha ett sådant samspel med de tränare han anställer? Många frågor... få svar....

Mjo, helt ärligt så tror jag Hult värvade denna års trupp helt själv, möjligtvis att Rahm hade lite feedback i början typ "bort med Sundh Thörnberg" men obs "tror". Det var ju en otroligt felbalanserad trupp iaf som vi tyvärr fått ett brutalt stort kvitto på. Tycker fortfarande det är HELT OTROLIGT att Hult sitter på sitt kontor och värvar spelare/tränare just nu
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 29 april 2021, 12:09

Shitkicker: +1

Bra analys av läget. Det som händer i HV nu, sett till stöd och förväntningar, påminner extremt mycket om det som hände i Modo. Deras publiksnitt var ju också som högst första året i HA då alla förväntade sig ett "återtåg".

Stödet i sig är det inget fel på, men jag hoppas verkligen alla inblandade, föreningen, supportrar, nya medlemmar och sponsorer, är införstådda med den svåra uppgift det innebär att spela i HA och därför inte droppar av i takt med att resultaten inte blir så som de förväntat sig.

Vad gäller Tommy Samuelsson tycker jag det är den bästa lösning man kan tänka sig i dagsläget. Som många skriver ovan, en respekterad tränare med rutin och som vet vad det innebär att vara ett topplag i både HA och SHL och allt vad det innebär med förväntningar och press utifrån. Stort plus att han inte har någon koppling till Hult sedan tidigare.

Jag tror dock inte på mirakel och tar höjd för att HV inte går upp första året. Så länge Tommy kan ge oss en plats på den övre halvan, gärna topp 6 så är jag nöjd. År två kommer bli den verkliga utmaningen och det är först då jag förväntar mig utväxling av hans arbete.

Ang. Tommys respektive Hults roll i lagbygget känns det extremt oklart i dagsläget, och inte blev man klokare av det som sades på medlemsmötet. Å ena sidan vill jag tro att Hult är bakbunden, dels med anledning av den information som kommit fram här på forumet, dels med tanke på att han duckade alla frågor om eventuella nyförvärv och spelarbudget på medlemsmötet. Å andra sidan känns det som att han trots allt kommer ha en impact eftersom han mot alla odds är kvar. Jag hävdar fortsatt bestämt att det uppdrag somliga menar att han fått fram tills han får kicken, kontraktsförlängningar och tränarrekrytering, kan skötas av någon annan. Kolla på Brynäs. De står utan sportchef men uppenbarligen kan de förlänga kontrakt med spelare ändå...

Det som känns illavarslande är att vi befinner oss i en sådan extrem otakt. En sportchef som inte har en framtid i föreningen ska rekrytera nästa tränare och lägga grunden till nästa lag, samtidigt som den nya tränaren förmodligen lovas stort inflytande. Det gäller onekligen att vår nästa sportchef och Tommy klickar direkt. För annars ser jag en framtid där vi byter sportchef och tränare på löpande band och således fortsätter vara ett allsvenskt lag.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Norrlandssupporter » 29 april 2021, 13:57

Oj. Sista stycket om Sam Hallam var ett skämt.

I övrigt så resonerar du klokt om än en gnutta raljerande.

Vidhåller dock att jag gärna ser någon ung och hungrig ass bakom en erfafen och kompetent HC.
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav Weirdo » 29 april 2021, 16:32

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -signatur/

Mrmadhawk nämner Phil Horsky, som gjort det mycket bra i Vimmerby, som potentiell ass-tränare. Var tydligen även ass till Tommy i Wien
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav CROHB » 29 april 2021, 16:49

Tror det blir W Rahm som kompletterar Stillman och Samuelsson.

Känns om det mest troliga, inga basketlirare precis ;)
CROHB

Inläggav CaptainF8 » 29 april 2021, 16:59

Hoppas på Horsky. Han är riktigt vass.
CaptainF8

Inläggav Quila » 29 april 2021, 17:34

justus3 skrev:Makt

Vet inte vart du drar de slutsatserna? Samuelsson är tränare. En tränare har alltid möjlighet att påverka eventuella nyförvärv i högsta grad. Rahm och Lindbom var inte så insatta i ämnet och liksomLillis överlät mycket av jobbet till Johan och Johan då de själva inte kunde lägga så mycket fokus på spelare utanför truppen/scouting osv. I dagens läge, med en vad vi ännu inte säkert kan bekräfta avgående sportchef, så kommer tränarteamet ha en betydligt större del i truppbyggandet, medan Hult lär stå för pappersarbetet och den direkta dialogen tills det att en ny sportchef är tillsatt. Samuelsson kommer inte skriva några kontrakt, men kommer att vara högst delaktig i nyförvärven som kommer.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 29 april 2021, 17:41

Quila skrev:
justus3 skrev:Makt

Vet inte vart du drar de slutsatserna? Samuelsson är tränare. En tränare har alltid möjlighet att påverka eventuella nyförvärv i högsta grad. Rahm och Lindbom var inte så insatta i ämnet och liksomLillis överlät mycket av jobbet till Johan och Johan då de själva inte kunde lägga så mycket fokus på spelare utanför truppen/scouting osv. I dagens läge, med en vad vi ännu inte säkert kan bekräfta avgående sportchef, så kommer tränarteamet ha en betydligt större del i truppbyggandet, medan Hult lär stå för pappersarbetet och den direkta dialogen tills det att en ny sportchef är tillsatt. Samuelsson kommer inte skriva några kontrakt, men kommer att vara högst delaktig i nyförvärven som kommer.

Det låter ju bra. Men fattar då verkligen noll av att Hult ska vara kvar. Skrev i en annan tråd att för Brynäs utan sportchef verkar det funka alldeles utmärkt. Förlängde med Sallinen häromdagen och värvade Oscar Eklind idag.

Någonstans tror jag fortfarande att det finns en sannolikhet att Hult blir kvar. För det är totalt meningslöst att han ska sitta på sin post om han nu ändå bara ska göra såna uppgifter någon annan kan göra i väntan på att den nye sportchefen tillträder.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 29 april 2021, 17:58

Ja, jag blir heller inte riktigt klok på just detta.. Men troligen är det så att Hult sitter alldeles ute på kanten av pinnen och är påväg att trilla av, men att det är en ny röst som ska väljas in och som kommer ha sista rösten. Inget händer kanske innan dess trots allt. HV är ju inte direkt kända för att de senaste åren agera snabbt, så detta går väl i linje med det. Lite av detta turbulenta som pågår inne i kretsen är ju givetvis inget man vill skylta med, eller visa utåt så att det påverkar sponsorer, anseende osv utan vi får fortsätta komma ihåg att klubben är och sköts som ett företag och då är ju förändringar alltid riskabla, men lika så spekulationer och svängningar.
Quila
Moderator

Inläggav CROHB » 29 april 2021, 18:12

Lejacques, jag tror helt enkelt det är som så att medlemmarna väljer styrelse, denna styrelse som sitter nu tyckte medlemmarna förra året var den bästa som kunde väljas. Kanske lite annan åsikt nu kan man gissa på.

Styrelsen som medlemmarna valt utser klubbdirektör. Denna styrelse med Sten-Åke i spetsen tyckte och tycker att Agne är den bästa som vi kan hitta till den tjänsten. Så denna styrelse tycker inte han ska bytas ut utan är jättenöjda med hans arbete.

Agne som utser sportchef tyckte och tycker att Johan Hult är det absolut bästa namn som sportchef och skulle inte ens drömma om att byta ut honom, troligen närmare en förlängning av hans två år som är kvar om Agne får bestämma. Samtidigt tycker inte styrelsen heller att Hult bör bytas ut så fridens liljor där.

Så det krävs att vid nästa årsmöte som är 17 juni och som dagens styrelse inte vill tidigarelägga, surprise, vilket hade gått med iaf två veckor om man skyndat på med bokslutet, att medlemmarna utser ny styrelse. Om då denna nya styrelse mot förmodan anser att Agne inte är den bästa individen att leda oss framåt, tar väl typ max ett styrelsemöte att komma fram till detta, och byter ut honom. Samtidigt som de på något mirakulöst sätt på samma styrelsemöte listat ut och tycker att även Hult inte gjort ett fantastiskt grymt arbete senaste sju, åtta åren då han uppfyllt klubbens målsättning en enda säsong.

Så jag tror att Hult inte fått sparken än beror på att det inte finns någon som skulle komma på tanken att sparka honom i dagens ledning då de är väldigt nöjda med hans arbete. Bara otur och lite missflyt, även KHLs fel, som lett till denna degradering och troligen något i denna riktning som den ”oberoende” utredningen kommer att visa i sin gedigna presentation, typ så.
CROHB

Inläggav Weirdo » 29 april 2021, 20:16

Geneve leder den tredje semifinal med 1-0. Tommy allt närmre en presentation (förmodligen) nästa vecka.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav shitkicker » 29 april 2021, 20:26

Vill bara påminna om att det är tränare som diskuteras i den här tråden. Fortsätt gärna att diskutera hur föreningen sköts och leds, men då i tråden om HV71.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Weirdo » 29 april 2021, 22:06

Tommy är i princip utslagen och kan presenteras av HV, men lär väl inte ske förrän nästa vecka.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Henke67 » 30 april 2021, 11:20

Är väl officiellt nu.
Henke67

Inläggav Quila » 30 april 2021, 11:30

Japp. Nu återstår det att se vem som tar plats bredvid Samuelsson.
Quila
Moderator

Inläggav Nick » 30 april 2021, 11:38

Quila skrev:Japp. Nu återstår det att se vem som tar plats bredvid Samuelsson.

Snälla säg att de blir stillman. Men tror inte han kommer sålänge Agne o Hult är kvar.
Nick

FöregåendeNästa

Återgå till HV71