Tränare 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tränare 21/22

Inläggav Herkie82 » 6 april 2021, 15:35

Regnet skrev:Väldigt tveksam till Peter Andersson efter denna säsong. Kör hellre på med Lillis isf.

Jag börjat känna mer och mer att det inte direkt är tränarna som varit problemet i HV. Vi har ju avverkat extremt många som igentligen är bra tränare.

Känns mer som att det är kulturen i herrlaget. Så om man skulle önska en tränare så är det nån som kan ändra på det.

John Tortorella, punkt slut :lol: :lol:
Herkie82

Inläggav magnus b » 6 april 2021, 15:35

Regnet skrev:Väldigt tveksam till Peter Andersson efter denna säsong. Kör hellre på med Lillis isf.

Jag börjat känna mer och mer att det inte direkt är tränarna som varit problemet i HV. Vi har ju avverkat extremt många som igentligen är bra tränare.

Känns mer som att det är kulturen i herrlaget. Så om man skulle önska en tränare så är det nån som kan ändra på det.

Jag håller helt med här, vinnarkulturen har helt gått förlorad. Det känns som HV sen 2011 gick tillbaka till vad HV var mellan gulden 1995 och 2004. Man ställer allt som oftast ett ganska bra lag på benen. Men det var först när Johan Davidsson kom in som man blev ett topplag på riktigt och fick någon jämnhet i prestationerna.

Jag kan tänka mig att en spelare som Davidsson kom in med en helt annan kravställning än vad man varit van vid tidigare. När Thörna nu försvann så var det, det sista av den hemvävda vinnarkulturen som försvann ut ur föreningen. Jag tror det är viktigare att ett par av Ullström, Tedenby, Almqvist och Petersson står i omklädningsrummet när nästa säsong börjar än vem som står i båset.

Jag har alltid fått för mig att det är Martin Filliander som har varit hjärnan bakom Malmös framgångar och velat se honom i HV en längre tid. Han är fortsatt mitt namn. Han har gjort det helt ok med små resurser i Oskarshamn, även om det kanske inte blivit en braksuccee. Så han är mitt namn helt klart.
magnus b

Inläggav 15:48 » 13 april 2021, 10:35

Någon som har koll på Andreas Appelgren i Mariestad? Verkar onekligen bra på att få ihop en grupp och har erfarenhet från SHL. Har dock ingen som helst koll på hur han är som tränare eller hur han vill spela.
15:48

Inläggav lejacques » 13 april 2021, 10:39

Appelgren var väl aktuell när AJ lämnade/sparkades?

Hmm. Tanken om Appelgren slog mig faktiskt idag. Men då tänker jag främst som HA-tränare. Han var med och tog upp Leksand, men fick sen sparken i SHL. Tränade sen Västerås en säsong, blev GM och fick sparken.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 13 april 2021, 10:47

Två som jag vill se i HVs bås är Pär Johansson och Fredrik Stillman.
Stillman tycker jag inte ska vara sportchef utan närmare laget på något sätt.
Viktigt att vi får in honom i föreningen i alla fall så vi visar att det är slut med Hult/Davidsson attityden.
Pär Johansson gillar jag och vill ha kvar i HV på något sätt.
Vet inte om han kan vara HC, sportchef eller annat men verkar vara riktigt kunnig och duktig.
CROHB

Inläggav 15:48 » 13 april 2021, 21:01

lejacques skrev:Appelgren var väl aktuell när AJ lämnade/sparkades?

Hmm. Tanken om Appelgren slog mig faktiskt idag. Men då tänker jag främst som HA-tränare. Han var med och tog upp Leksand, men fick sen sparken i SHL. Tränade sen Västerås en säsong, blev GM och fick sparken.

Tänkte oxå Allsvenskan här. Givetvis blev det 9-1 i röven för hans mannar ikväll... :lol:

CROHB skrev:Två som jag vill se i HVs bås är Pär Johansson och Fredrik Stillman.
Stillman tycker jag inte ska vara sportchef utan närmare laget på något sätt.
Viktigt att vi får in honom i föreningen i alla fall så vi visar att det är slut med Hult/Davidsson attityden.
Pär Johansson gillar jag och vill ha kvar i HV på något sätt.
Vet inte om han kan vara HC, sportchef eller annat men verkar vara riktigt kunnig och duktig.

Stillman vill jag hellre ha som sportchef. Tycker han gjorde sig bäst där. Pär Johansson vet jag för lite om...
15:48

Inläggav CROHB » 25 april 2021, 10:28

Tror att när nya tränarduon snart presenteras så kommer ganska mycket bli ganska klart och tydligt.
Vi lär inte behöva googla namnen iaf.
CROHB

Inläggav shitkicker » 25 april 2021, 10:30

Märkligt nog är alla spelare borttagna (förutom Wikström) från HV71s hemsida, men alla ledare står kvar.... som sagt, märkligt...
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Robert.76 » 25 april 2021, 10:34

shitkicker skrev:Märkligt nog är alla spelare borttagna (förutom Wikström) från HV71s hemsida, men alla ledare står kvar.... som sagt, märkligt...

Kan det vara så att en ny huvudtränare kommer in, men att Lillis stannar som ass?
Robert.76
Moderator

Inläggav Diabolics » 25 april 2021, 10:43

Hur ser deras kontrakt ut då?

Har de kontrakt som gäller enbart i SHL eller gäller de även i HA? De kanske inte upphör på samma sätt som spelarnas?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Pg79an » 25 april 2021, 10:48

CROHB skrev:Tror att när nya tränarduon snart presenteras så kommer ganska mycket bli ganska klart och tydligt.
Vi lär inte behöva googla namnen iaf.

Spännande, men man vill ju veta mer. Lite ledtrådar ?
Pg79an

Inläggav shitkicker » 25 april 2021, 10:59

Diabolics skrev:Hur ser deras kontrakt ut då?

Har de kontrakt som gäller enbart i SHL eller gäller de även i HA? De kanske inte upphör på samma sätt som spelarnas?

Jag uppfattade i nån intervju, tror det var med Agne, att alla spelar- och ledarkontrakt annullerades i samband med degraderingen. Men jag vet inte. Verkar konstigt dock om ledarnas kontrakt skulle stå även efter en degradering.
shitkicker
Moderator

Inläggav Sir Ward » 25 april 2021, 11:22

Herkie82 skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=biZlEtaXbw8
Varför inte. Tror John Tortella skulle fucking vända upp och ner på allt och alla.. :D
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Diabolics » 25 april 2021, 11:23

Sir Ward skrev:
Herkie82 skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=biZlEtaXbw8
Varför inte. Tror John Tortella skulle fucking vända upp och ner på allt och alla.. :D

En amerikansk variant av AJ: bigger and meaner!
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav CaptainF8 » 25 april 2021, 11:42

HC: Lillis
AC: Stillman
AC: Pelle G
CaptainF8

Inläggav Blue Vision » 25 april 2021, 12:41

Hade gärna sett Pelle G tillsammans med Karl Helmersson. Stillman ser jag gärna i en annan roll i föreningen och med all respekt för Lillis, men nu är det dags för nya influenser.
Blue Vision

Inläggav CaptainF8 » 25 april 2021, 13:37

Helmersson har dock kontrakt med BIK över nästa säsong. Jag vet inte hur det funkar i Allsvenskan men har svårt att se att BIK släpper sin tränare till en tilltänkt toppkonkurrent. Eller?
CaptainF8

Inläggav justus3 » 25 april 2021, 13:51

Åkerman lämnar LHC.

Är det någon som vet med 100% säkerhet hur tränarkontrakten ser ut, är det bara huvudtränare vi saknar?
Hur ser kontrakten ut med målvaktstränare och ass tränare, gäller dom kontrakten?
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav Blue Vision » 25 april 2021, 14:06

På tal om LHC så känns Daniel Eriksson som ett spännande namn. Lyckades vända trenden och jag har hört gott om hans framtoning. Har han nåt nytt klart? Framtidsnamn!
Blue Vision

Inläggav Weirdo » 25 april 2021, 14:11

https://hockeynews.se/articles/19875/

Djurgården intresserade av Stillman (dock är han 1 på en 15 man lång lista)
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Fylke74 » 25 april 2021, 14:20

Vad tror ni om Fredrik Söderström?
Kontraktet gått ut i Schweiz. Alltid gillat hans personlighet.
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav Sir Ward » 25 april 2021, 16:12

justus3 skrev:Åkerman lämnar LHC.

Är det någon som vet med 100% säkerhet hur tränarkontrakten ser ut, är det bara huvudtränare vi saknar?
Hur ser kontrakten ut med målvaktstränare och ass tränare, gäller dom kontrakten?

Vet att lillebrorsan, fystränaren Johan Sandstedt fortsätter. Det viktigaste.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav spaawn » 25 april 2021, 17:51

Tror Sanny nämnde i podden att även tränarkontrakten bryts, t.o.m Rahms bryts så vi slipper betala hans lön nästa säsong iaf.
spaawn

Inläggav CROHB » 25 april 2021, 18:02

Otroligt positivt i all misär om alla tränarkontrakt bryts i samband med degraderingen.
Varit inne på det tidigare att vi sparar in runt 5 milj som det kostat oss om Hult fått gå om vi stannat kvar inklusive kostnaden för Rahm.

De har ju tillsammans tre år kvar och en inte alltför vågad gissning är ju att de har upp emot 100 K i månaden så blir något liknande med alla avgifter. Detta hade vi fått betala om vi varit kvar i SHL, utgår ifrån att Hult inte är kvar eller varit kvar oavsett serietillhörighet.

Är ju även långa kontrakt med W Rahm och Nyman dessutom, två år till på båda. Rahm kanske blir kvar men Nyman är nog inte aktuell även om han tillfrisknar. Hade vi varit kvar i SHL så kanske en ny ledning funderat även på Nymans roll och hade i så fall kostat på vid ev entledning.

Så om allt stämmer slipper vi en del kostnader pga degradering så något positivt iaf.
Sen är det ju otroligt trist för alla "oskyldiga" som förlorar jobbet inom olika funktioner inom klubben.
CROHB

Inläggav shitkicker » 25 april 2021, 18:05

Jag tycker att man helt ska bryta och byta mönster nu. Helst hade jag sett att man byter ut alla ledare och tränare, men åtminstone HC och ass måste vara helt nya krafter som tar över.

Eftersom corsi har slagit igenom fullständigt och nästan blivit en religion i HV, med William Rahm som överstepräst, så ser jag det som nödvändigt att bryta med honom. Hockeyn har ju blivit helt jävla konstig sen man började hålla på med det här. Man gör saker för statistikens skull istället för att faktiskt uppnå något med spelet. Det behöver inte vara den här typen av statistik i sig som är fel, men jag är mycket tveksam till hur man jobbar med den i HV. Laget har blivit mer och mer ineffektivt för varje år och avsluten man tar blir bara lamare och lamare. Men i statistiken ser det bra ut.

Mentala coachen har spelat ut sin roll för länge sen. Han måste bort och nytt blod och tänk måste in. Och då bör det ju naturligtvis vara en utbildad idrottspsykolog som tar över.
shitkicker
Moderator

Inläggav spaawn » 25 april 2021, 18:21

Varför behöver man en heltidsanställd mental coach? Speciellt inte i allsvenskan. Ta in nån vid behov på konsulttimmar istället.
spaawn

Inläggav mrnorrland » 25 april 2021, 18:23

Det nya tränarteamet måste se till att HV orkar spela hockey i 60 min. Kan inte knappt minnas en match sedan guldsäsongen då HV orkade att spela hockey i 60 minuter. Vet ej om det var spelsystemet som gjorde att spelarna inte orkade att hålla tempot uppe eller om de vart för dåligt tränade låter jag vara osakt, men sak samma vilket det än är måste det åtgärdas, det kanske tillochmed är en kombo. HV:s hockey känns omodern och inte alls inspirerande att kolla på. Så den nya sportsliga ledningen måste vara helt ny eller väldigt starka individer som vågar säga nej till Agne och Hults gammla och inkompetenta ideer. Det ät därför jag inte vill se Lillis i någon alls typ av roll i HV då han är frälst på Hult och Agnes syn på en klubb ska skötas. Tycker att Hult och Agne ska bort illa kvikt annars får vi en MODO situation att vi antagligen är nära på att åka ut ur Allsvenskan som de höll på att göra för de höll kvar med samma sportsliga ledning som när man åkte ur eller kommer det bli som MODO efter föregående säsong. Man får kanske in en tränare som är grymt bra och man gör en toppensäsong (var ju rätt stor chans att MoDO hade gått upp till SHL om man inte hade avbrutit kvalmatcherna. Sen drog tränaren lika fort till en bättre förening med bättre ambitioner och sportslig ledning. Och nu föll Modo tillbaka till samma spår igen. Ne bryt familje tänket och kom in med frsächa ideer från högsta höns till den lägsta kycklingen. Den väg HV tar nu känns mer som MoDo:s och alla vet ju hur det gick.....
mrnorrland

Inläggav Mgsson » 25 april 2021, 20:27

Eftersom HV måste skära ner inom organisationen kommer därför inte en mental tränare vara aktuell. Jag skulle dessutom vilja veta om Magnus var anställd av HV71 eller om han var anställd som konsult. Detta då hans företag Carlsson Communication omsatte ca 3mkr förra året. I så fall vill jag veta hur mycket han fakturerade HV71 för.

Eftersom bland annat Sanny Lindström gick ut och sade att han, via sina källor, fått höra att träningarna inom HV71 har varit dåliga bör man även se över hur fysträningen skötts. Ett namn jag skulle tycka vara spännande som ny fystränare hade varit vår kära Teemu Laine. En kravställare som vet vad som krävs för att prestera på absolut högsta nivå.

När det kommer till tränarkonstellationen skulle mina drömnamn vara:

HC: Tommy Samuelsson – Rutinerad, vunnit mycket och bestitter ett brett kontaktnät. Han har företrätt en rad framgångsrika föreningar och är, trots sin ålder, en modern tränare.

Ass. Fredrik Stillman – Erkänt duktig backtränare som brinner för detaljer i spelet. Stor respekt ute i Europa.

Ass. Här skulle jag vilja ha någon som känner till Allsvenskan väl. Någon som har varit med innan. Förslagsvis Lars Ivarsson från Västerås.

Tyvärr tror jag att HV71 kommer presentera Johan Åkerman som en del i ett tränarteam. Det bara skriker Johan Hult om den idén. Sedan vet jag inte hur sugen Fredrik Stillman är på att svara om Johan Hult skulle ringa honom.
Sluta särskriv HV71, tack.
Mgsson

Inläggav CaptainF8 » 25 april 2021, 20:36

Hade inte folk här inne sett Stillman i HG i veckan?
CaptainF8

Inläggav CaptainF8 » 26 april 2021, 14:40

Tobias Thermell lämnar Växjö, ny HC i HV?
CaptainF8

FöregåendeNästa

Återgå till HV71