Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics
spaawn skrev:I all misär så känns det ändå liiite roligt med en total nystart, nya lag att möta, nya mål att uppnå. Det är fortfarande samma sport och samma lag. Jag kommer inte sakna tråkhockeyn som har blivit i SHL på senare år heller.
lejacques skrev:Det är verkligen skitsvårt att sätta ihop ett allsvenskt lag. Dels för att man har halvbra koll på serien, dels för att många spelare man vill ha redan är under kontrakt.
Men om man ska vara realistisk så är det väl typ bara Önerud, Bertov och Williamsson som definitivt följer med. Juniorerna tror jag drar. Kanske vi kan få behålla Olausson och Wikström. Andrae kan vi glömma då han om det mot förmodan blir allsvenskan kommer välja Västervik.
Tror även spelare som Törngren, som ändå håller för SHL kommer testa att dra utomlands.
Laget nedan tycker jag skulle vara en rätt bra stomme. Utmaningen blir att fylla på med ledande spelare.
M1 Linus Söderström (FM-liiga)
M2 Adam Åhman (Tingsryd)
B1 Niklas Hjalmarsson (NHL)
B2 Daniel Norbe (Björklöven)
B3 xx
B4 Per Svensson (Timrå)
B5 Jesper Williamsson
B6 Alexander Younan (Västerås)
B7 Jakob Stridsberg (Dalen)
B8 Daniel Bertov
F1 Simon Önerud
F2 Olle Liss (Björklöven)
F3 Filip Ahl (Slovakien)
F4 xx
F5 xx
F6 Daniel Muzito Badenga (Örebro)
F7 Martin Thörnberg (Dalen)
F8 Jesper Thörnberg (Dalen/Danmark)
F9 xx
F10 Jonathan Wikström
F11 Oskar Olausson
F12 xx
F13 xx
Diabolics skrev:vad jag inte fattar i alla dessa diskussioner om att sätta ett "hyffsat" allsvenskt lag på banan är hur ni tänker att detta skall kunna hävda sig givet att man går upp igen i SHL?
Som jag ser det så skissar ni alla på en light-version av dagens otillräckliga uppsättning spelare.
Receptet verkar vara: Kicka hela bunten, med undantag för några få, idag för SHL otillräckliga spelare som man tror man kan behålla, fyll på med mediokra allsvenska spelare, med HV-bakgrund som krydda.
Hur skall denna strategi säkerställa att vi ens får chansen att spela om en återgång till SHL? Och om vi mot förmodan träffar rätt och det blir en återkomst, ja då måste ju hela laget bytas ut då samtliga spelare är oförmögna att lira i SHL? Detta är vansinne i mitt tycke.
Vi har en enda chans att återetablera oss i SHL:
Bygg en trupp baserat på kvalitet som skulle placerat oss på position 7-10 i SHL. Detta kommer då bli en trupp som är betydligt starkare än dagens Timrå/Löven etc. Det är bara nu, med fallskärm och sparkapital som vi kommer kunna sätta en sådan trupp på banan. Efter ett år i allsvenskan så kommer vår ekonomi har krympt till att få leta guldkorn i div 1.
Sedan: Spela in den truppen under ett år i allsvenskan och säkerställ att man kastar ankar i SHL nästa säsong, utom risk för att jojja ner likt sunk-föreningar som leksand.
Jag fattar inte hur något annat alternativ kan leda till en utkomst som inte cementerar oss i allsvenskan för en väldigt lång tid framöver.
Så vad vill jag se:
Att HV aggressivt jagar f.d. HV-lirare som kan tänka sig en återkomst från utlandet. Dessa skall vara av bra SHL-klass. Ge dem pengar som motsvarar en sådan roll i SHL.
Behåll de som gjort det tillräckligt bra detta år i SHL. Låt Fröberg vara kvar som fjärde-center till exempel, så som han borde ha värvats, med en lön motsvarande den rollen (varför skulle han vilja detta kan man fråga sig? Ja, vill han inte det och vårda sitt rykte, då kan han dra åt H....). Wedin, ja, han är toppklass i SHL, ge han de pengarna även nästa år, samma sak med några av: Martinsson, Kinnvall och även Donovan om han tros bli hel någonsin igen. Didde kan få vara i diskussionen, Williamsson likaså. Se var det landar. Satsa på Andrae samt fler junisar som är lovande
Sen, eventuellt plocka in några av de mest lovande, för en SHL-karriär, från allsvenskan om så krävs för att fylla ut.
Att tillverka ett medioker allsvensk light-variant och traggla i allsvenskan ser inte jag som en särskilt bra väg framåt.
Detta är high risk tycker ni? Risk för konkurs? Javafan... konkurs i allsvenskan är väl för fan inte mycket värre än att bli nya Modo? Same shit för fan. Vi har en chans att satsa. Det är nu. Gör vi inte det sätter jag mina kulor på att vi inte har ett shl-lag i jönköping förens Dalen går upp nästa gång.
Herkie82 skrev:Nej det blir ingen lätt uppgift för näste sportchef att lösa men fy fan vilket roligt jobb. Detta hade jag kunnat göra gratis. Är jag den enda som känner så?![]()
lejacques skrev:Diabolics. Som sagt. 14 miljoner kronor har du att jobba med. När Modo tog i så de sprack, och misslyckades, la de runt 17 miljoner.
Mitt tips är att du sätter dig in i allsvenskan. En satsning i allsvenskan är inte samma sak som att ställa ett play in lag i SHL.
För det första två helt olika typer av hockey. För det andra helt olika typer av spelare.
Du verkar vilja göra en Malmö Redhawks när de tog in Linus Klasen. Du ser hur det gick. De blödde ekonomiskt och var tvungen att göra ett stålbad. Däremot finns det många exempel på lag med liten budget som varit snubblande nära att ta sig upp. Almtuna 09/10 som slutade trea i kvalserien. Karlskoga som fick möta Modo i kval. Västervik i år som pressade seriesuveränen Timrå.
Jag fattar att det är lockande att göra en supersatsning. Men det finns inga exempel i modern tid på att det fungerat.
Jag säger inte emot tanken på att satsa på två toppfemmor. Och HV ska absolut ha en toppbudget för allsvenskan. Men som sagt. Två toppfemmor i allsvenskan kan absolut innehålla namn som Filip Ahl och Olle Liss.
spaawn skrev:Exakt så är det, har inga fantasier om att vilka spelare som helst går att locka enbart med lön. Här gäller det att hitta spelare som håller topp-nivå i allsvenskan, och då är hjärta rätt väg att gå. Dvs så många med hv-bakgrund som möjligt, det gäller att få ihop ett LAG som offrar sig för varandra. Krydda detta med några förvirrade nordamerikaner av hög klass som knappt förstår att det är sveriges 2:A liga de hamnat i, men som går att locka enbart med pengar.
Vi ser ju hur illa det kan gå med årets lag som enbart består av lego-knektar utan hjärta som spelar för sig själva. Vi har NOLL lagkänsla i år.
Guld skrev:Jag tycker det här på ett sätt ska bli jävligt spännande!![]()
Ska bli kul att följa med laget ner i allsvenskan och se hur man formerar ledning och lag, vilka målsättningar man sätter och hur man tänker sig att nå dit.
Det lär blir en studie i totalångest, transportsträckor och förhoppningsvis en och annan eufori-attack.
Synd bara att det ska behöva hända laget man lärde sig älska som liten grabb på Kohagsgatan i Öxnehaga.
Guld skrev:Jag tycker det här på ett sätt ska bli jävligt spännande!![]()
Ska bli kul att följa med laget ner i allsvenskan och se hur man formerar ledning och lag, vilka målsättningar man sätter och hur man tänker sig att nå dit.
Det lär blir en studie i totalångest, transportsträckor och förhoppningsvis en och annan eufori-attack.
Synd bara att det ska behöva hända laget man lärde sig älska som liten grabb på Kohagsgatan i Öxnehaga.
Dovahkiin skrev:Guld skrev:Jag tycker det här på ett sätt ska bli jävligt spännande!![]()
Håller faktiskt med dig. Det är jävligt surt om de åker ur, men det ska även bli spännande. Hela Hv71 behöver göras om totalt en sväng i HA hoppas jag efter något år kan få HV på fötter igen. Men för HV ska komma på fötter ska i princip alla sparkas som har med lagat att göra nu.
Det kommer brinna sönder i skallen på folk om Hult sitter där sen och babblar om han vill ha revansch och är taggad och han är rätt man för jobbet.... Jag tror Hult suger sig kvar likt en blodigel och det kommer inte föra något gott med sig alls. Hoppas verkligen alla sponsorer ställer HV mot väggen. Så som allt har hanterats är pinsamt.
Elias Fäth säger detta. ATt det vad han hört för mycket mysfaktor i HV71. De har vi alla sagt hela tiden. Sen AJ fick kicken har INGEN vågat ställa krav för man är så jävla rädd trampa nån liten spelare på tårna...
https://www.sportbibeln.se/slapp-sargen ... MDbZ_ED18Q
Diabolics skrev:jag har inte missat en enda av de invändningarna ni påpekar.
Ambitionen skall ändå vara att sätta ett lag på banan detta år som är minst så bra som att de hade klarat sig till play-in i SHL.
Jag säger inte att alla de jag nämner skall in i laget, men med en riktigt offensiv taktik så skall vi försöka få med en så bra stomme av dessa spelare att vi kan hamna på nämnda nivå. Det behövs fyllas upp med två topp-femmor. Där måste pengarna in. Skit samma om vi offrar hela jävla sparkapitalet.
Självklart kommer det finnas spelare som väljer bort oss oavsett vad vi tillverkar för deals, men vi måste ju ge det en jävla chans. Vi kan inte omyndigförklara oss själva och bygga laget kring bottom feeders i allsvenskan, bara för att de råkar gjort en halvdan säsong någonstans och tidigare har en anknytning till HV. Då kommer vi aldrig etablera oss i SHL på kortare sikt än 10-15 år. Det tar en jävligt lång tid att bygga upp något nuförtiden. Det HV gjorde på 80-talet kan man inte göra i dagens klimat.
Detta måste man inse. Släpp den jävla handbromsen, kör över allt i allsvenskan, etablera oss i SHL redan följande säsong så pengarna kommer in.
Jag fattar inte hur man kan se på situationen på något annat sätt.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster