Kvalmatch 3: Brynäs IF - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Kvalmatch 3: Brynäs IF - HV71

Inläggav Bluey » 12 april 2021, 23:02

Det man kan hoppas på är också att förlusten sprider en osäkerhet inom Brynäslägret.

Det har stormat betydligt mer i deras förening på slutet och detta kanske kan göra att konflikterna kommer upp till ytan igen. Spelarna kan börjar ifrågasätta om det var så jäkla smart att sätta in två blåbär i båset. Tränarna kan i sin tur börja ta mer desperata beslut på grund av orutin etc. Vinner vi nästa match också kanske det kan börja svaja ordentligt.

Vet inte hur sannolikt det är, men man kan ju alltid hoppas. Om man ska se till hur den här säsongen har sett ut är det väl kanske större risk att de knyter näven och kör över oss fullständigt i nästa match.
Bluey

Inläggav Diabolics » 12 april 2021, 23:17

en vinst :shock:

...

chocken....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Regnet » 13 april 2021, 02:32

Skönt med vinst äntligen! Men visst fan kom visslan precis samtidigt som pucken gick in på 3-1 målet?? Varför ringer man inte o kollar det. Hade varit skogstokig om det inte vart för vi vann ändå.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Diabolics » 13 april 2021, 07:30

Regnet skrev:Skönt med vinst äntligen! Men visst fan kom visslan precis samtidigt som pucken gick in på 3-1 målet?? Varför ringer man inte o kollar det. Hade varit skogstokig om det inte vart för vi vann ändå.

Signalen var klart innan, de kollade.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 13 april 2021, 08:51

Ingen presskonferens släppt efter gårdagens match?

Hittar inget på SHL.se

edit: hittade men funkar inte för mig :(
https://www.brynas.se/artikel/1ebzaknf3-1ekad/presskonferens-brynas-hv71
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav magnus b » 13 april 2021, 08:54

Även om jag tycker har att HV varit mer puckförande tidigare matcher så kom man närmare Ersson igår. Jag tror en av förklaringarna är att man får mer alternativ i uppspelsfasen och kan också vända snabbare med kvalité i uppspelen då man hela tiden kan ha Martinsson, Donovan, Kinvall eller Murray på banan. Samtidigt är de alltid ett hot från blå och är bra på att få igenom puckarna. Även om de inte fick igenom så mycket skott igår så får ju Brynäs spelarna panik när t ex Kinnvall har pucken vid blå och försöker gå ut på honom med 2-3 gubbar för att stänga skottlinjen. Det ger mer utrymme för övriga spelare och får ut Brynäs köttmur en bit från Ersson.

Sen såg man ju också en helt annan energi i laget, speciellt i första och tredje. Ersson är ju inte så jävla bra när man utmanar honom. Det är ganska enkelt för vilken SHL målvakt som helst att se bra ut då man skjuter i magen och inte står framför målet. Alla tre målen som Ersson släpper in igår är halvdanna ingripanden. Wedins ska han bara ha, han är oskymd. Returen till Fröbergs "mål" är ju ett juniormisstag. På Forsbergs mål så kommer han ju ut allt för långt. Han hade tagit den om han hållt sig kall.

Samtidigt så kommer Gunnar ut stort. Man ska inte underskatta vad psykologin bakom denna segern gör:
1. HV vet att man kan lita på Gunnar
2. Ersson är en ganska genomsnittlig målvakt om man kan komma åt returerna
3. Det enkla spelet med puckar på blå mot en skymd eller t.o.m. halvskymd Ersson ger utdelning, så det är värt att ta den kampen. Tidigare har det sett ut som att de inte trott på det.

Nu är det match igen. Såg att någon frågade om sannolikheten att HV tar detta. Är väll från 10%-15% till 35% chans nu då, Brynäs är självklart favoriter till att vinna detta fortfarande. De har 1 match upp och även om det skulle bli 2-2 i matcher har de en extra hemma.
magnus b

Inläggav lejacques » 13 april 2021, 10:12

Positivt igår, förutom seger som var absolut nödvändigt, var att Lillis faktiskt gjorde något för att ändra matchbilden.

Efter tre matcher kan man konstatera att HV har svårt att göra mål på Ersson. Men detsamma gäller Brynäs och Gunnarsson. Ersson är den som hyllats mest. Men statistiskt i kvalet ligger de på ungefär samma nivåer. Gunnar har helt enkelt varit bra när det som mest behövs.

Sen till kvalet stora problem. Domarmisstag jämnar ut sig över tid. Nu står det 1-1 i bortdömda regelrätta mål. Men att två sådans misstag sker så tätt inpå varandra är inte acceptabelt.

Nu har domarna försvarat sig med att de är övertaggade. Visst, en gång är ingen gång. Men är man lika övertaggad tre matcher in i serien är det bara att kliva av. Det har varit alldeles för många avgörande missar från deras sida (tänker även på det missade matchstraffet i första matchen). Det är inte försvarbart att de ska få döma mer. Hoppas verkligen de är utbytta till torsdagens match. Är en spelare dålig bänkas han oftast. Detsamma bör gälla domare.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Avery » 13 april 2021, 10:23

Tack för alla svar på vad domarna kommenterade efter matchen.

Tycker att den store skandalen är att Rödin inte åker på två minuter när han kör över Gunnarsson, helt oattackerad vid sitt friläge.
Den är solklar.
Avery

Inläggav CROHB » 13 april 2021, 10:40

Håller med magnus b i analysen. Tycker också Ersson är en medioker målvakt som vi gjort bra under säsongens matcher.
Har vi ordinarie manskap så vinner vi mycket på en bättre defensiv som blivit klasser bättre senaste veckorna.
Gunnarsson är ingen fantom i målet på något sätt men när vi spelar så bra framför honom så blir det mycket lättare för målvakten.
Skulle säga att vårat nya försvarsspel passar Gunnar bättre då det krävs ett tätare, systematiskt målvaktsspel vilket Gunnar har.
Däremot håller jag inte med om %, tror det är 50/50 nu och ganska säker på att vi tar nästa match på torsdag.
Vi har momentum nu och firma Josef / Nisse kommer nog sluta flina och vara coola rätt snart.
CROHB

Inläggav 15:48 » 13 april 2021, 10:43

lejacques skrev:Positivt igår, förutom seger som var absolut nödvändigt, var att Lillis faktiskt gjorde något för att ändra matchbilden.

Efter tre matcher kan man konstatera att HV har svårt att göra mål på Ersson. Men detsamma gäller Brynäs och Gunnarsson. Ersson är den som hyllats mest. Men statistiskt i kvalet ligger de på ungefär samma nivåer. Gunnar har helt enkelt varit bra när det som mest behövs.

Sen till kvalet stora problem. Domarmisstag jämnar ut sig över tid. Nu står det 1-1 i bortdömda regelrätta mål. Men att två sådans misstag sker så tätt inpå varandra är inte acceptabelt.

Nu har domarna försvarat sig med att de är övertaggade. Visst, en gång är ingen gång. Men är man lika övertaggad tre matcher in i serien är det bara att kliva av. Det har varit alldeles för många avgörande missar från deras sida (tänker även på det missade matchstraffet i första matchen). Det är inte försvarbart att de ska få döma mer. Hoppas verkligen de är utbytta till torsdagens match. Är en spelare dålig bänkas han oftast. Detsamma bör gälla domare.

Du får tänka på att domarkåren kanske är lite som HV. Dom stora stjärnorna får hur många chanser som helst även om dom underpresterar... ;)
15:48

Inläggav magnus b » 13 april 2021, 11:01

CROHB skrev:Håller med magnus b i analysen. Tycker också Ersson är en medioker målvakt som vi gjort bra under säsongens matcher.
Har vi ordinarie manskap så vinner vi mycket på en bättre defensiv som blivit klasser bättre senaste veckorna.
Gunnarsson är ingen fantom i målet på något sätt men när vi spelar så bra framför honom så blir det mycket lättare för målvakten.
Skulle säga att vårat nya försvarsspel passar Gunnar bättre då det krävs ett tätare, systematiskt målvaktsspel vilket Gunnar har.
Däremot håller jag inte med om %, tror det är 50/50 nu och ganska säker på att vi tar nästa match på torsdag.
Vi har momentum nu och firma Josef / Nisse kommer nog sluta flina och vara coola rätt snart.

Jo visst är det så, med ett bättre försvarsspel så lyser en målvakt som Gunnar. Påminner en del hur det var när Wesslau stod i DIF i finalserien 2010. En helt ok målvakt utan aviga rörelser som står rätt och tar det han ska, har man då ett försvar som spelar i symbios med målvakten så ser det riktigt bra ut. Men sen kanske Gunnar också tagit en del han inte ska ta: Scotts läge igår, en massa frilägen etc.

Jag håller dock inte med om att det skulle vara 50/50 nu. HV ligger under med 1-2 och måste ta en borta om man vinner sina två hemma. Varenda gång under säsongen det kännts som att nu är HV på gång så har ju energin också tagit slut i matchen efter och det blir energifattigt.

Skillnaden nu är väll i så fall att man spelar med mer tydlighet efter Johansson inträde, det finns någon form av struktur i försvaret och man alternerar lite i zoningångarna. Tidigare har det funnits alternativ A men inte det långa spelet för att ta sig in zon.

Men oron gällande energi och inställning kvarstår, tar man sig inte in framför Ersson och tar kampen där, så kommer man förlora ändå. Så verkligen upp till bevis för HV att de kan komma ut med samma inställning på Torsdag igen.
magnus b

Inläggav magnus b » 13 april 2021, 11:09

lejacques skrev:Positivt igår, förutom seger som var absolut nödvändigt, var att Lillis faktiskt gjorde något för att ändra matchbilden.

Jo betydligt bättre coaching igår. Även om han bara spelade Martinsson 21 min, Donovan, Kinvall och Murray runt 15 min. Här måste Lillis våga att spela dessa 4 mer. Dock kan jag förstå att de vill spela Didrik en massa i tredje och mindre Kinvall i det läget. Bra med Wedin på över 20 min.
magnus b

Inläggav lejacques » 13 april 2021, 11:12

Som magnusb skriver så är fördelen fortfarande Brynäs.

Betterthanamonkey skrev att Brynäs hade 73 procents sannolikhet att vinna serien efter match 1. Kan väl tänka mig att den fortsatt ligger där nånstans. Skulle säga att det inte ens är 50/50 om HV vinner på torsdag eftersom Brynäs fortfarande har hemmaplansfördel.

Edit. För att summera. Så länge HV ligger under eller det står lika i serien så är det alltid fördel Brynäs. Enligt statistiken.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav DocSeverinsen » 13 april 2021, 11:20

lejacques skrev:Som magnusb skriver så är fördelen fortfarande Brynäs.

Betterthanamonkey skrev att Brynäs hade 73 procents sannolikhet att vinna serien efter match 1. Kan väl tänka mig att den fortsatt ligger där nånstans. Skulle säga att det inte ens är 50/50 om HV vinner på torsdag eftersom Brynäs fortfarande har hemmaplansfördel.

Edit. För att summera. Så länge HV ligger under eller det står lika i serien så är det alltid fördel Brynäs. Enligt statistiken.

Tja, just i år skulle jag nog påstå att hemmaplansfördelen inte alls är på samma nivå som tidigare år pga publiken.
Det som kan spela in är att man slipper resan och får byta om i sitt egna omklädningsrum.
Om HV kvitterar skulle jag säga det ligger närmre 50/50, och färre matcher som är kvar att spela desto mer kommer det mentala mindsetet spela in. Men det är vad jag tror
DocSeverinsen

Inläggav Kamy » 13 april 2021, 11:44

Att Brynäs har hemmaplansfördel spelar nog ingen större roll. Om jag inte är helt ute och cyklar så har Hv inte förlorat i Gävle 14 senaste under ordinarie matchtid.
Kamy

Inläggav Jacob96 » 13 april 2021, 11:57

Kamy skrev:Att Brynäs har hemmaplansfördel spelar nog ingen större roll. Om jag inte är helt ute och cyklar så har Hv inte förlorat i Gävle 14 senaste under ordinarie matchtid.

Brynäs har inte slagit oss hemma i Gävle på ordinarie tid på 15 matcher nu. Däremot har HV vunnit där 8 av dessa på ordinarie tid.

Man verkar trivas bra i Gävle . Så någon särskild fördel om detta blir en match 7 vetitusan om Brynäs har .
Jacob96

Inläggav Diabolics » 13 april 2021, 12:06

lejacques skrev:Sen till kvalet stora problem. Domarmisstag jämnar ut sig över tid. Nu står det 1-1 i bortdömda regelrätta mål. Men att två sådans misstag sker så tätt inpå varandra är inte acceptabelt.

Det går ju att räkna in ännu fler missar, oftast mot HV känns det som (det gör det förvisso alltid så jag vet inte riktigt vilket ben jag skall stå på).
Filmningarna av Rödin, den värsta när svampen blir utvisad... interference av gunnar igår, flera andra incidenter i första matchen, mest kring svampen å hans näsa. Felaktig puck out-utvisning igår, att Brunäs får ha 6 på plan men inte HV. Att brunäs fick störa Gunnar vi suddenmålet, som de aldrig ens funderade över då de bara fokuserade på peggsen... mycket skit, mycket avgörande....

Andra matchen är den enda som varit relativt lugn sett från antalet fel av domarna. Där skötte de sig hyffsat.

Men vafan, det är ju en jävla skandal att att detta skall få fortgå.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav CROHB » 13 april 2021, 13:37

Självklart är Brynäs favoriter statistiskt och enligt hårda fakta. Skulle nog tro det ligger på 65/35 eller liknande.
Jag bygger mina 50/50 på momentum, trend, och allmän magkänsla, alltså inget som går att bevisa med fakta.
Mycket medveten om att HV 20/21 har varit riktigt usla på det mesta och svikit varje gång en förhoppning tänts men ser en klar och tydlig ändring senaste tiden.
Så mycket som kan spela in och hända givetvis men är mycket mer optimistisk nu än för en, två, tre veckor sen.
CROHB

Inläggav DocSeverinsen » 13 april 2021, 13:55

OM nu HV tar nästa match skulle jag nog säga att favoritskapet "mentalt" faller över mer mot HV med tanke på momentum OCH att Brynäs de facto sitter med en orutinerad tränarstab, oprövade i den situationen. Men statistiskt är det nog närmre 50/50 som jag skrev ovan.
DocSeverinsen

Inläggav lejacques » 13 april 2021, 15:03

Doc. Du får nog göra som CROBH och skilja på känsla och statistik. Visst kan man ha en känsla. Det är en sak
Men då kanske man inte ska slänga sig med "statistik och procent". Betterthanamonkey visar att det är till Brynäs fördel. Historiken visar att det är klar fördel med att ha en extra hemmamatch sen sjumatcherssystemet infördes.

Du kan ha en känsla av att det svänger över mentalt till HV:s fördel om de vinner på torsdag. Du kan till och med ha rätt. Men statistiken kommer fortfarande tala till Brynäs fördel och så göra så länge Brynäs leder eller att det står lika. Som CROHB säger. Hårda fakta.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav DocSeverinsen » 14 april 2021, 08:33

Absolut, sen är ju statistiken bara ett historiskt mått, och att man antar att utfallet blir detsamma som statistiken visar. Det man bör ha i åtanke är att förutsättningarna ändras hela tiden. Statistiskt är det givetvis fördel med hemmaplan, men denna fördel är dramatiskt mycket mindre utan publik.
Vi får helt enkelt se hur utfallet blir.
DocSeverinsen

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna