Tränare 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tränare 21/22

Inläggav mrnorrland » 17 februari 2021, 10:23

frippe-borås skrev:Lidström/Davidsson som sportchef
HC Lillis/Pelle G men vågar vi satsa på ännu oerfaren, tvek på den. Men tror Pelle G skulle göra ett bra jobb då han har en helt annan personlighet än både Lindbom och Rahm.
Ass Pasi Puistola/Pelle G
Ass Karl Helmersson från Karlskoga som gjort succé med dem trots att man blev av med poängspelare. Har också en bakgrund i Hv71.

Tror vi behöver folk utanför föreningen.

Varför Lidström, varför skulle han vilja gå te hv?
mrnorrland

Inläggav Nutarviguld » 17 februari 2021, 11:50

HC Lillis/Pelle G men vågar vi satsa på ännu oerfaren, tvek på den. Men tror Pelle G skulle göra ett bra jobb då han har en helt annan personlighet än både Lindbom och Rahm.
Ass Karl Helmersson från Karlskoga som gjort succé med dem trots att man blev av med poängspelare. Har också en bakgrund i Hv71.

Lillis/Pelle G hade varit riktigt najs tycker jag, sen tror jag Nyman borde vara kvar, holmström har ju uppenbarligen gjort det bra med PP
Nutarviguld

Inläggav frippe-borås » 17 februari 2021, 18:37

mrnorrland skrev:

Tror vi behöver folk utanför föreningen.

Varför Lidström, varför skulle han vilja gå te hv?

Brinner för sporten. Hade varit en dröm att få hit honom.
Ungefär som varför skulle en tränare som inte har anknytning till Hv vilja komma till Hv!
Förstår att det är drömmar men drömmar ska man ha.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Tropåt » 17 februari 2021, 23:30

Lillis får dom gärna förlänga åtminstone 2 år till.
Sen... Ja... Sen.. Får vi se, låt åtminstone Lillis vara med och köpa in spelare.
OM hult INTE får vara kvar, vill jag ha tillbaka Stillman.
Tropåt

Inläggav Diabolics » 22 februari 2021, 10:36

Robert Olsson lyfts fram i Sanny och Svensson-podden som en tänkbar framtida tränare. Detta eftersom de läst i té-löven att han inte kommer vara kvar i Dif nästa år.

Jag tycker han verkar jobbig som person.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Nutarviguld » 22 februari 2021, 10:43

Hv är besatta av "egna" spelare, tränare, ledare, VD, sportchef osv

Räkna med att nästa tränare även han blir någon "egen" typ Pelle G, Anders Olsson eller liknande
Nutarviguld

Inläggav DocSeverinsen » 22 februari 2021, 11:39

Spontant tror jag inte man vågar på på ett nytt "eget" oprövat namn, med tanke på hur det gått för både Lindbom och Rahm. Nästa tränare kommer säkert vara en etablerad tränare med fina meriter och som gillar utmaningen att ta tillbaka HV till toppen igen.
DocSeverinsen

Inläggav mrnorrland » 22 februari 2021, 11:53

DocSeverinsen skrev:Spontant tror jag inte man vågar på på ett nytt "eget" oprövat namn, med tanke på hur det gått för både Lindbom och Rahm. Nästa tränare kommer säkert vara en etablerad tränare med fina meriter och som gillar utmaningen att ta tillbaka HV till toppen igen.

Ta upp hv från allsvenskan.
mrnorrland

Inläggav DocSeverinsen » 22 februari 2021, 12:01

mrnorrland skrev:
DocSeverinsen skrev:Spontant tror jag inte man vågar på på ett nytt "eget" oprövat namn, med tanke på hur det gått för både Lindbom och Rahm. Nästa tränare kommer säkert vara en etablerad tränare med fina meriter och som gillar utmaningen att ta tillbaka HV till toppen igen.

Ta upp hv från allsvenskan.

Hoppas inte vi hamnar där.
DocSeverinsen

Inläggav Nutarviguld » 22 februari 2021, 12:28

Nu gör du dock ett misstag, ett misstag jag och många andra gjort många gånger när det kommer till Hv, du har nämligen en funktionell hjärna och funktionella hjärnor brukar oftast vara duktiga på logik och på att tänka logiskt, det kan du inte göra med dagens Hv71.
Nutarviguld

Inläggav DocSeverinsen » 22 februari 2021, 13:03

Nutarviguld skrev:

Nu gör du dock ett misstag, ett misstag jag och många andra gjort många gånger när det kommer till Hv, du har nämligen en funktionell hjärna och funktionella hjärnor brukar oftast vara duktiga på logik och på att tänka logiskt, det kan du inte göra med dagens Hv71.

Skillnaden denna gång är att denna gången har vi hamnat riktigt i skiten, och riskerar åka ur SHL. Det osade katt under Lindboms sista år men man tog ett beslut tidigare på säsongen vilket räddade oss då. Det skulle förvåna mig om man skulle gå på ett helt oprövat kort utan meriter som HC i SHL/Allsvenskan.

Mitt utgångstips är att Lillis blir kvar även nästa säsong. På så vis kan vi få lite mer stabilitet på tränarsidan. Nyman lär bli kvar om inte Corona tvingar honom avsluta kontraktet. Holmström och W.Rahm vet jag inte riktigt vad jag tycker om.
DocSeverinsen

Inläggav Nutarviguld » 22 februari 2021, 13:49

Jag hade inte Lipat om Lillis, Nyman och Holmström (grymt pp i år) fått stanna.
W. Rahm däremot känns ju som att de flesta målvakter blir sämre i Hv...

Men som sagt, jag skiter typ i allt så länge som Hult får gå, det är super prio 1 för mig.
Nutarviguld

Inläggav mrnorrland » 22 februari 2021, 15:28

Skulle vilja få in en ny psykolog också, känns som hv haft problem med psyket och fokuset under en lång tid. Tror vi behöver få in nytt blod och ny röst med nya idéer. Känns utåt sätt inget har hänt där utan bara blivit sämre med fokusen etc etc
mrnorrland

Inläggav Börjemedbenet » 22 februari 2021, 23:42

Pastorn är väl med som mental coach?
BMB
Användarvisningsbild
Börjemedbenet

Inläggav Nutarviguld » 23 februari 2021, 10:40

Börjemedbenet skrev:Pastorn är väl med som mental coach?

Är det han som ligger bakom att spelarna tror att de är bäst i europa fast dom ligger sist ?
Behöver nog en coach för motivation och realism också då
Nutarviguld

Inläggav Herkie82 » 23 februari 2021, 17:55

Nutarviguld skrev:
Börjemedbenet skrev:Pastorn är väl med som mental coach?

Är det han som ligger bakom att spelarna tror att de är bäst i europa fast dom ligger sist ?
Behöver nog en coach för motivation och realism också då

Delad till pastorn som mental coach. De saknar den utbildningen som psykologer har och har inte alla verktyg helt enkelt. Tror dock inte han är helt oanvändbar. Tror han kan bidra med ganska mycket framför allt i kriser men jag tror det behövs båda. Det går inte att ersätta den ena med den andra.

En prälle motsvarande är väldigt bra som stöttande är iallafall min uppfattning.

En psykolog dissikerar problem och tvingar dig att ta tag i dem.

Fröbergs attityd i intervjuen nyligen kan nog vara ett resultat av att enbart pratat med en prälle men inte en psykolog. Tror inte han hade tittat på slutspel om en psykolog blottat alla brister för han och tvingat han att agera på dem. Detta är skitkul kan jag intyga, jag har själv fått prova det efter att ha gjort utlandstjänst. Bland det jobbigaste men även det bästa jag gjort i mitt liv. Kanske var därför psykologen fick kicken för några år sen? Det blev obekvämt och obehagligt för spelarna.
Herkie82

Inläggav frippe-borås » 23 februari 2021, 22:15

Vill ha in en tränarstab som jobbar oerhört mycket med fart och passningsskicklighet. Kollade på SAIK mot LHC och jösses vilket tempo och kunna hålla den nivån på skickligheten i passningarna.
Där har man något att efterlikna och så som jag vill ha tillbaka Hv71 till då det påminner mycket om våra glansdagar.
Men har vi spelarmaterialet till nästa säsong om vi är kvar i SHL? Svar nej!
Våra centrar blixtrar det ju inte om direkt och forwards är det också många jag saknar fart men framförallt passningskickligheten.

Klockare och Falk har gjort det oerhört bra och SAIK kommer bli farliga i slutspelet nu när de också fått Lindholm.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Robert.76 » 23 februari 2021, 22:20

frippe-borås skrev:Vill ha in en tränarstab som jobbar oerhört mycket med fart och passningsskicklighet. Kollade på SAIK mot LHC och jösses vilket tempo och kunna hålla den nivån på skickligheten i passningarna.
Där har man något att efterlikna och så som jag vill ha tillbaka Hv71 till då det påminner mycket om våra glansdagar.
Men har vi spelarmaterialet till nästa säsong om vi är kvar i SHL? Svar nej!
Våra centrar blixtrar det ju inte om direkt och forwards är det också många jag saknar fart men framförallt passningskickligheten.

Klockare och Falk har gjort det oerhört bra och SAIK kommer bli farliga i slutspelet nu när de också fått Lindholm.

Håller med, de är riktigt bra just nu, såg ut som PP stora delen av matchen. Tror ingen vill möta Skellefteå i ett slutspel
Robert.76
Moderator

Inläggav CaptainF8 » 25 februari 2021, 13:10

Montén aktuell för HV enligt Mrmadhawk.
CaptainF8

Inläggav Nutarviguld » 25 februari 2021, 13:16

CaptainF8 skrev:Montén aktuell för HV enligt Mrmadhawk.

Spännande, jag skulle vilja se ett Hv71 med EN sportchef, men med en tränare som har mycket med lagbygget att göra också.
Tränaren får ge feedback önskemål kring spelare som platsar in i hans lagbygge samt spelide, inte tvärt om som det verkar vara i Hv.
Nutarviguld

Inläggav Regnet » 2 mars 2021, 13:25

Montén är ju ett spännande namn helt klart men han är ju inte super rutinerad på SHL nivå som head coach. Jag är försiktigt positiv dock. Skulle vilja veta mer om vad han har för idéer och vad han skulle vilja förändra i HV. Tror vi behöver nån med intelligens nog att förstå sig på vad felet är i HV och då får man fan va smart för det är en gåta för de flesta. Montén ger ett intelligent och lugnt intryck.

Robert Ohlsson är ju en rutinerad tränare på SHL nivå och har ändå gjort det bra i Djurgården. Samma fråga där dock. Kan han dissekera vad felet är och har han nya idéer för vi behöver verkligen det. Har ju kört helt fast som förening de senaste åren.

Vi behöver också nån som kan ta fajten lite med övriga stagnerade delar av klubben och som vågar stå för sina ideer så det får nog va nån med vassa armbågar.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Herkie82 » 2 mars 2021, 13:59

Regnet skrev:Montén är ju ett spännande namn helt klart men han är ju inte super rutinerad på SHL nivå som head coach. Jag är försiktigt positiv dock. Skulle vilja veta mer om vad han har för idéer och vad han skulle vilja förändra i HV. Tror vi behöver nån med intelligens nog att förstå sig på vad felet är i HV och då får man fan va smart för det är en gåta för de flesta. Montén ger ett intelligent och lugnt intryck.

Robert Ohlsson är ju en rutinerad tränare på SHL nivå och har ändå gjort det bra i Djurgården. Samma fråga där dock. Kan han dissekera vad felet är och har han nya idéer för vi behöver verkligen det. Har ju kört helt fast som förening de senaste åren.

Vi behöver också nån som kan ta fajten lite med övriga stagnerade delar av klubben och som vågar stå för sina ideer så det får nog va nån med vassa armbågar.

Vi har en scout som håller koll på allsvenskan åt oss som jag tror alla håller med om att han gör ett bra jobb, undra om man någonsin tänkt på att låta han se 3-4 matcher med HV där han analyserar lagets brister? Känns ändå som ett rätt bra sätt att hitta problem man har i de egna leden så man kan hitta ett sätt att lösa dem.
Herkie82

Inläggav Regnet » 2 mars 2021, 14:09

Han kommer ju få se massor av HV nästa år om det nu är allsvenskan han håller koll på.

Men skämt o sido (halv skämt) det är ju en fråga med. Hur lätt är det att rekrytera en tränare eller en spelare för den delen om man inte vet vilken liga man spelar i?
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Herkie82 » 2 mars 2021, 14:44

Regnet skrev:Han kommer ju få se massor av HV nästa år om det nu är allsvenskan han håller koll på.

Men skämt o sido (halv skämt) det är ju en fråga med. Hur lätt är det att rekrytera en tränare eller en spelare för den delen om man inte vet vilken liga man spelar i?

Det är nog skitsvårt att göra det, tränare kanske är något enklare än spelare. Finns många bra tränare i allsvenskan som håller i SHL så tror att skillnaden är mindre där.

När det gäller spelare så skulle jag nog säga att håller vi oss kvar kommer vi ha ett lag med liknande kvalle som de senaste åren där jag upplever att många av spelarförvärven kommit ganska sent ändå. De bästa spelarna lär väl vänta ut KHL som vanligt vilket på sätt och vis kan rädda oss nästa säsong. Som det ser ut nu så spelar vi (förhoppningsvis) vår sista match 25 mars.

De spelare som blev klara tidigt förra året är de som troligtvis var enklast att värva, Bertov, Forsberg och Kokkonen. Bertov petad i Rögle, Kokkonen och Forsberg i allsvenskan, inte en chans att de missar att en så stor klubb som HV hugger i dem.

Wedin kom 9e maj vilket ändå är ett tag efter säsongen är slut för lagen i ingenmansland.
Arell kom i juli och Karlsson i september.

Säsongen innan så var dock väldigt många spelare klara redan i april och när jag läser vilka spelare vi värvade i april där så vill jag bara kräkas på vilken otroligt svag silly vi hade denna säsongen. I april värvades följande, Sandin, Kinnvall, Martinsson, Camara, Williamsson och Holmström. I maj kom Wennlund och Johansson, i juni kom Fröberg, i juli Ikonen. Bergström kom så sent som oktober.

Äh jag känner mig hyggligt lugn ändå. Många ligor har inte riktigt startat som de ska det här året och kommer hålla på mycket längre än SHL vilket förhoppningsvis gör att förhandlingar och sånt skjuts upp en del det med.
Herkie82

Inläggav Regnet » 2 mars 2021, 15:00

Förhoppningsvis finns det väll många spelare som kan tänka sig ett kontrakt ändå trots ovissheten men självklart kommer ju inte HV vara ett speciellt attraktivt lag att krita på för. De där spelarna som det är huggsexa om kan man ju glömma.

Men vi kanske ändå vill börja om lite med spelare som verkligen vill spela för föreningen så det kanske inte är så stor förlust. Kan vi bygga ett lag som är stabilt i mitten nästa år (om vi är kvar i SHL) så får vi va rätt nöjda.

Men nu blev det lite OT. Hur man ska locka till sig en bra tränare är ju nästa problem. Vill Lillis stanna så tycker jag han ska få fortsatt förtroende, det är ju uppenbart att det inte är hans fel att det gått åt helvete, har han spelarna med sig så är han nog rätt man ändå.

Ska vi byta ut han så ska det ju va nån utanför, helst med mycket rutin. Hemmavävt och oprövade tränare borde ju va helt off the table efter senaste årens katastrof karusell.
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Windom Earle » 6 april 2021, 07:41

Jag har sedan länge sett Peter Andersson som god tvåa efter Bulan i Luleå över topptränare i svensk hockey. Han verkar vara en kravställare och är ärlig (glömmer inte intervju med honom 2017 där han var helt ärlig efteråt med att Redhawks inte hade farten att hinna med HV och därför förlorade). Jag tror inte att han i grund och botten tillåter bekvämlighet och har en sätt att ta sig an ett lag som HV nu är i på ett väldigt bra sätt. Anställ idag, med uppdraget att HV71 är ett SHL-lag 2022 och stor bonus vid kvalvinst. Och sen 2 år på det!
Senast redigerad av Windom Earle 6 april 2021, 07:56, redigerad totalt 1 gång.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Herkie82 » 6 april 2021, 07:55

Windom Earle skrev:Jag har sedan länge sett Peter Andersson som god tvåa efter Bulan i Luleå över topptränare i svensk hockey. Han verkar vara en kravställare och är ärlig (glömmer inte intervju med honom 2017 där han var helt ärlig efteråt med att Redhawks inte hade farten att hinna med HV och därför förlorade). Jag tror inte att han i grund och botten tillåter bekvämlighet och har en sätt att ta sig an ett lag som HV nu är i på ett väldigt bra sätt. Anställ idag, med stor bonus vid kvalvinst. Och sen 2 år på det!

Nja. Kollar man vad Brynäs supportrar säger så verkar han ha lite samma brister som vi har nu. det är mycket prat om grundspel med mera. Jag är skeptisk till han. Brynäs har på pappret ingen dålig trupp men de hamnade i kval ändå.
Herkie82

Inläggav Windom Earle » 6 april 2021, 08:01

Herkie82 skrev:
Windom Earle skrev:Jag har sedan länge sett Peter Andersson som god tvåa efter Bulan i Luleå över topptränare i svensk hockey. Han verkar vara en kravställare och är ärlig (glömmer inte intervju med honom 2017 där han var helt ärlig efteråt med att Redhawks inte hade farten att hinna med HV och därför förlorade). Jag tror inte att han i grund och botten tillåter bekvämlighet och har en sätt att ta sig an ett lag som HV nu är i på ett väldigt bra sätt. Anställ idag, med stor bonus vid kvalvinst. Och sen 2 år på det!

Nja. Kollar man vad Brynäs supportrar säger så verkar han ha lite samma brister som vi har nu. det är mycket prat om grundspel med mera. Jag är skeptisk till han. Brynäs har på pappret ingen dålig trupp men de hamnade i kval ändå.

Det verkar ju dock som att han har haft lite mer bakbundna händer i traditionstyngda Brynäs än vad han hade i Malmö. Men det som krävs nu är ju handlingskraft och tydlighet. Är det som du säger får vi leta vidare. Men det känns inte som att det vimlar av alternativ.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Diabolics » 6 april 2021, 09:33

Nog borde vi kunna spänna bågen högre än Peter Andersson? Jag vill se en tränare som bevisat att de kan spela en fin och anfallsglad hockey, byggd på säkert defensiv naturligtvis, men inte en som bara stänger ner matcher å brötar.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Regnet » 6 april 2021, 14:54

Väldigt tveksam till Peter Andersson efter denna säsong. Kör hellre på med Lillis isf.

Jag börjat känna mer och mer att det inte direkt är tränarna som varit problemet i HV. Vi har ju avverkat extremt många som igentligen är bra tränare.

Känns mer som att det är kulturen i herrlaget. Så om man skulle önska en tränare så är det nån som kan ändra på det.
Användarvisningsbild
Regnet

FöregåendeNästa

Återgå till HV71