Formationer 20/21

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Formationer 20/21

Inläggav Wildzide » 3 februari 2021, 03:11

frippe-borås skrev:Forsberg- Illomäki- Wedin : Här ska man kunna sätta upp Forsberg samt skapa chanser själva.

Sandberg - Fröberg- Önerud : Om Önerud kommer upp sin normala standard kan denna kedja skapa tryck.

Nybeck -Siikonen- Bergström : Här kan vi få en riktigt bra kedja om Siikonen är det vi hoppats.

Wennlund- Sandberg- Thörngren/Kokkonen : Denna kedja ska bara in och mala och trötta ut allt och alla med både fysik och fart.

Holmström/Wikström Får sitta bänk just nu

Martinsson - Donovan : Martinsson är vår fältherre och det har sett bra ut med Donovan.

Arell- Murray : Här ska Murray förhoppningsvis kunna sköta pucktempot.

Strömberg- Bertov : Bertov som fick mycket skit ibörjan men som jag tycker ha tagit rejäla kliv. Strömberg står för uppoffring och det fysiska spelet.

Emil J får sitta på läktaren för spela ska han inte så länge han inte kommer ner på jorden och spelar efter sin förmåga.
André har inte alls kommit upp i nivå efter JVM. Men får vara 7:e back ifall någon kliver av.
Men vi måste börja spela på 6 backar och inte hålla på att rulla runt på 7.

I mål vill jag ändå se Hugo som ändå känns stabilast på något sätt trots allt!
Gunnarsson är för ojämn och känns som han saknar självförtroendet i år.
Men här har vi i år haft problem då de blandar och ger otroligt mycket och skapar ingen trygghet för laget.

Min dröm som jag skrev i drömtråden är att Hult fixar in Linus Söderström.

Gillar kedjorna, framförallt att man satsar på Foppa med de bästa spelarna som kan sätta upp honom. Läste någonstans att Foppa är bäst i hela Shl med sitt skott. Dumt att inte utnyttja en så pass bra målskytt mer än vad vi gör. De som säger att han fått chanser tidigare, betänkt att han fått lira med de spelare som varit under isen. Wedin är den enda spelaren som faktiskt håller en hög klass just nu och det tror jag Foppa kan dra stor nytta av.

Sen tror jag det kan vara bra att splittra på Berget och Fröberg då de alltid passar bort chanser hela tiden för att ingen vågar ta avslut. Nu kanske de tar lite större ansvar och tar avsluten istället.
Wildzide

Inläggav Diabolics » 3 februari 2021, 03:21

Wildzide skrev:
Gillar kedjorna, framförallt att man satsar på Foppa med de bästa spelarna som kan sätta upp honom. Läste någonstans att Foppa är bäst i hela Shl med sitt skott. Dumt att inte utnyttja en så pass bra målskytt mer än vad vi gör. De som säger att han fått chanser tidigare, betänkt att han fått lira med de spelare som varit under isen.

Det här är en fantastiskt grund analys imho. Det är väl alldeles uppenbart att foppas nyttiga istid kan räknas in i de sekunder han lyfter klubban tills han träffar pucken. Utanför detta är han en högst medioker spelare hittills. Han har tidvis varit direkt usel i egen zon samt i det normala 5v5. Han har mycket att lära och vi har inte tid och plats att lära upp någon just nu. Detta är självförvållat och har inget att göra med vilka han lirat med.

Det du läst är att han är ordentligt bäst i antal mål per spelad minut. Men den biten statistik är inget man, i hans fall, kan se som något positivt. Denna kille skulle kunna ligga på topp-minuter om han hade en mer allround skicklighet över hela banan. Ge han tid i PP. Massor. Ge han all tid när han gör nytta, begränsa övrig tid så spelar vi in honom nästa sässe. Killen har otrolig potential.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Nutarviguld » 3 februari 2021, 09:41

Diabolics skrev:
Wildzide skrev:
Gillar kedjorna, framförallt att man satsar på Foppa med de bästa spelarna som kan sätta upp honom. Läste någonstans att Foppa är bäst i hela Shl med sitt skott. Dumt att inte utnyttja en så pass bra målskytt mer än vad vi gör. De som säger att han fått chanser tidigare, betänkt att han fått lira med de spelare som varit under isen.

Det här är en fantastiskt grund analys imho. Det är väl alldeles uppenbart att foppas nyttiga istid kan räknas in i de sekunder han lyfter klubban tills han träffar pucken. Utanför detta är han en högst medioker spelare hittills. Han har tidvis varit direkt usel i egen zon samt i det normala 5v5. Han har mycket att lära och vi har inte tid och plats att lära upp någon just nu. Detta är självförvållat och har inget att göra med vilka han lirat med.

Det du läst är att han är ordentligt bäst i antal mål per spelad minut. Men den biten statistik är inget man, i hans fall, kan se som något positivt. Denna kille skulle kunna ligga på topp-minuter om han hade en mer allround skicklighet över hela banan. Ge han tid i PP. Massor. Ge han all tid när han gör nytta, begränsa övrig tid så spelar vi in honom nästa sässe. Killen har otrolig potential.

Sen kan jag tycka såhär, i SHL har man inte råd med spelare som är superduper spets på precis ALLT. Ta Ryan Lasch som exempel, helt sinnesjukt bra offensivt men sög defensivt, vad gör Frölunda ? Sätter ihop honom med spelare som kan rädda hans arsle defensivt.
Jag tycker det är skit gott att se Forsberg ihop med bättre spelare, då kanske han ytterligare kan öka sin offensiva skill medans de andra täcker till lite extra bak istället
Nutarviguld

Inläggav Nutarviguld » 3 februari 2021, 09:42

Kan tycka att Bergström behöver ytterligare en FW partner att leka med, tittar man på våra forwards så kan jag faktiskt fortfarande tycka att det ser lite tunt ut, man behöver ersätta Sandin med typ Casey Wellman
Nutarviguld

Inläggav frippe-borås » 3 februari 2021, 10:55

fronten skrev:
frippe-borås skrev:
Min dröm som jag skrev i drömtråden är att Hult fixar in Linus Söderström.

Söderström har ju knappt lirat nån match de senaste åren. Av räddningsprocenten att döma gör han inte succé denna säsong heller.

Jag tycker inte Söderström är något att ta in nu eller till nästa säsong, däremot är en ny keeper något som behövs anser jag. I det fall Linus kan spela regelbundet och gör det bra i framtiden är han naturligtvis alltid intressant.

Har stått 11 matcher och har lägre insläppta mål snitt än både Hugo och Gunnar.
Då ska man också veta hur länge Linus varit borta från hockeyn.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Nutarviguld » 3 februari 2021, 17:27

Ska bli spännande att se Illomäki, han borde väl ändå ses som vår första center nu ?
Nutarviguld

Inläggav Quila » 3 februari 2021, 18:15

Nutarviguld skrev:Ska bli spännande att se Illomäki, han borde väl ändå ses som vår första center nu ?

Håller med dig! Ska bli riktigt intressant. Ja, för mig är han vår förstecenter och riktiga ersättare till Lias och som Zico prognoserar om bör det ju bli Wedin och kanske Önerud som vingar honom.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Henke67 » 3 februari 2021, 18:31

Ingen rapport från träning idag?
Henke67

Inläggav lejacques » 3 februari 2021, 19:30

Ser nån tweet om att Siikanen placeras i fjärde bredvid Wennlund och C.Sandberg. Stämmer detta?

Om ja, då har vi ju verkligen värvat bredd, för varför annars placera honom bredvid två av lagets mest uddlösa spelare?
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Killer#41 » 3 februari 2021, 20:03

Stämmer Siikonen är i fjärde som center ihop med Sandberg/Wennlund och Kokkonen utanför laget!.

Holmström får fortsatt förtroende som tredje center.
Killer#41

Inläggav Quila » 3 februari 2021, 21:03

Känns som lite slöseri med Siikonen i fjärde med den omgivningen samtidigt som 150k/månaden får fortsatt förtroende som tredjecenter och kan fortsätta glida på skrillorna ett gäng matcher till..? :?
Quila
Moderator

Inläggav Robert.76 » 3 februari 2021, 21:08

Quila skrev:Känns som lite slöseri med Siikonen i fjärde med den omgivningen samtidigt som 150k/månaden får fortsatt förtroende som tredjecenter och kan fortsätta glida på skrillorna ett gäng matcher till..? :?

Kan det vara så att han börjar där för att "spela in sig" då han inte lirat på ett tag?
Robert.76
Moderator

Inläggav DocSeverinsen » 3 februari 2021, 22:27

Apropå Holmström, vet inte om jag sett någon trilla så mycket som han.
DocSeverinsen

Inläggav Killer#41 » 3 februari 2021, 22:51

Exakt och sedan väger killen strax under 100 pannor,helt sjukt för fan snacka om dåligt tränad,spä på det med en seg skridskoåkning.

Är så oerhört besviken på Holmström,han lär inte stå högt i kurs hos sportcheferna tills nästa säsong,omstart i Allsvenskan kanske?
Killer#41

Inläggav Crille » 3 februari 2021, 23:18

Nu är Stoa och Karlsson borta och genast måste man hitta nån som får agera alternativ hink till spyorna. Håller med om viss kritik kring Holmström. Han passar inte in i HVs sätt att spela hockey. Han är för långsam och saknar grit. Men han är en jävel på att skydda puck, har blick för spelet och kan sannerligen passa. I PP är han således väldigt användbar. Och i 5mot5 oändligt mycket bättre än till exempel Forsberg.
Crille

Inläggav Pg79an » 3 februari 2021, 23:55

DocSeverinsen skrev:Apropå Holmström, vet inte om jag sett någon trilla så mycket som han.

Stoa?
Pg79an

Inläggav Nutarviguld » 4 februari 2021, 08:27

Crille skrev:Nu är Stoa och Karlsson borta och genast måste man hitta nån som får agera alternativ hink till spyorna. Håller med om viss kritik kring Holmström. Han passar inte in i HVs sätt att spela hockey. Han är för långsam och saknar grit. Men han är en jävel på att skydda puck, har blick för spelet och kan sannerligen passa. I PP är han således väldigt användbar. Och i 5mot5 oändligt mycket bättre än till exempel Forsberg.

Varit på om Holmström sedan vi värvade honom, bra på att passa och på med sina 0.3p per match?
Nutarviguld

Inläggav Herkie82 » 4 februari 2021, 08:43

Crille skrev:Nu är Stoa och Karlsson borta och genast måste man hitta nån som får agera alternativ hink till spyorna. Håller med om viss kritik kring Holmström. Han passar inte in i HVs sätt att spela hockey. Han är för långsam och saknar grit. Men han är en jävel på att skydda puck, har blick för spelet och kan sannerligen passa. I PP är han således väldigt användbar. Och i 5mot5 oändligt mycket bättre än till exempel Forsberg.

Tror dock inte hans lön är i paritet till Forsberg. Lönen spelar in en del i spyorna med för många som får såna smockor är väldigt välbetalda i förhållande till vad de bidrar med.

Holmström kritiseras för sin prestation i förhållande till lön och det tycker jag är motiverat. Samma gäller Fröberg och Johansson. De är alla väldigt väl betalda i förhållande till vad de tillför.

Enda som jag gissar tjänar sådär men som ändå får spyor är Kokkonen men det är väl mest för att hela forumet är överens om att han inte riktigt håller i SHL.
Herkie82

Inläggav Fegon_ » 4 februari 2021, 08:53

Jag förstår inte varför man ska kritisera spelares poängproduktion baserat på deras lön?

Vi sitter på allvar och tycker att Holmström ska bänkas för att han har för hög lön

Jag vet inte, går vi på bio så gillar vi ofta filmen men sitter sällan i efterhand och tycker att dom skulle ha använt en annan skådespelare med lägre lön. Liknelse för förtydligande

Finns det andra hockeyspelare i världen som i helhet är bättre än Holmström och som man kan betala mindre för? Det lär det absolut göra. Är den spelaren här?

Forumet i allmänhet vill strypa Istiden för Fröberg och Holmström, två av våra tre bästa centrar. För att dom får för hög lön. För mig känns det som ett så dumt ämne att hålla fast sina samtal kring
https://twitter.com/Fegonastrom, följ mig där om du känner för det.
Fegon_

Inläggav Herkie82 » 4 februari 2021, 09:02

Fegon_ skrev:Jag förstår inte varför man ska kritisera spelares poängproduktion baserat på deras lön?

Vi sitter på allvar och tycker att Holmström ska bänkas för att han har för hög lön

Jag vet inte, går vi på bio så gillar vi ofta filmen men sitter sällan i efterhand och tycker att dom skulle ha använt en annan skådespelare med lägre lön. Liknelse för förtydligande

Finns det andra hockeyspelare i världen som i helhet är bättre än Holmström och som man kan betala mindre för? Det lär det absolut göra. Är den spelaren här?

Forumet i allmänhet vill strypa Istiden för Fröberg och Holmström, två av våra tre bästa centrar. För att dom får för hög lön. För mig känns det som ett så dumt ämne att hålla fast sina samtal kring

Jo om man inte levererar det som förväntas så kan man bänkas. Som sagt Tortorella bänkade Gaborik i en match där han gjort hattrick för att han blev arrogant och missade ett 4e mål.

Din liknelse med bio förstår jag inte riktigt?

Tycker inte forumet vill strypa speltiden för Fröberg och Holmström utan jag tycker mest att det är mycket kritik i vad de faktiskt levererar för de ska vara ledande spelare men i andra SHL lag hade de varit sisådär. Det säger mycket om vår uppsättning med centrar när dessa två är typ de två bästa vi har. Jag ser dem gärna i HV i fortsättningen med för jag har inget emot dem rent personligt men det ska ju finnas folk framför dem som får mer speltid för att de förvaltar den bättre.
Herkie82

Inläggav vonk » 4 februari 2021, 10:38

Fegon_ skrev:Jag förstår inte varför man ska kritisera spelares poängproduktion baserat på deras lön?

"Spiken", så jävla klockrent!!
Att se ljuset i tunneln betyder inte nödvändigtvis alltid ett mötande tåg, pessimism och negativitet flödar...
vonk

Inläggav frippe-borås » 4 februari 2021, 10:42

Klart som fan att Forsberg ska spela i en ledande kedja. Chansen är ju avsevärt större att han gör mål där än i en kedja som inte skapar lika mycket. Det är mål vi vill ha. Att han är svagare defensivt än andra gör ju han lika svag oavsett kedja. Därav bör han spela med killar som kan sätta upp honom.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Diabolics » 4 februari 2021, 10:50

frippe-borås skrev:Klart som fan att Forsberg ska spela i en ledande kedja. Chansen är ju avsevärt större att han gör mål där än i en kedja som inte skapar lika mycket. Det är mål vi vill ha. Att han är svagare defensivt än andra gör ju han lika svag oavsett kedja. Därav bör han spela med killar som kan sätta upp honom.

Nej det är långt ifrån klart. Jag tycker han hanterats på ett utmärkt sätt. Han har fått speltid i konstellationer som är bra för honom, han får tid i PP. Alles gut.

Denna kille skall i så stor utsträckning som möjligt starta i anfallszon, och inte i defensiv zon. Skall man lira i en toppkedja så behöver man ju oxå lira MED de övriga, inte bara bli uppsatt för avslut.Man måste kunna bidra till att ens kedja blir bättre i alla zoner.
Kolla på den störste av de alla i denna form: Jukka Voutilainen. Han spelade MED snöret och Thörna. Till detta hade han sin snabba bössa. Forsberg är inte i närheten att bidra i en kedja på samma sätt ännu. Han kan mycket väl ta sig åt det hållet, men den processen får HV driva under nästa säsong.... och om vi lyckas kommer han försvinna från HV till grönare jaktmarker, så som det tyvärr alltid ser ut.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Nutarviguld » 4 februari 2021, 11:17

Mja jag vill inte att man ska bänka Holmström, jag vill att man ska skicka honom, använda dessa pengar till någon som levererar som man kan förvänta sig efter den lönen
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 4 februari 2021, 11:22

Diabolics skrev:
frippe-borås skrev:Klart som fan att Forsberg ska spela i en ledande kedja. Chansen är ju avsevärt större att han gör mål där än i en kedja som inte skapar lika mycket. Det är mål vi vill ha. Att han är svagare defensivt än andra gör ju han lika svag oavsett kedja. Därav bör han spela med killar som kan sätta upp honom.

Nej det är långt ifrån klart. Jag tycker han hanterats på ett utmärkt sätt. Han har fått speltid i konstellationer som är bra för honom, han får tid i PP. Alles gut.

Denna kille skall i så stor utsträckning som möjligt starta i anfallszon, och inte i defensiv zon. Skall man lira i en toppkedja så behöver man ju oxå lira MED de övriga, inte bara bli uppsatt för avslut.Man måste kunna bidra till att ens kedja blir bättre i alla zoner.
Kolla på den störste av de alla i denna form: Jukka Voutilainen. Han spelade MED snöret och Thörna. Till detta hade han sin snabba bössa. Forsberg är inte i närheten att bidra i en kedja på samma sätt ännu. Han kan mycket väl ta sig åt det hållet, men den processen får HV driva under nästa säsong.... och om vi lyckas kommer han försvinna från HV till grönare jaktmarker, så som det tyvärr alltid ser ut.

Hååååååller med.

Förstår inte riktigt snacket om Forsberg. Har ni inte hängt med under säsongen, eller? :)

Forsberg har fått sina chanser högre upp i hierarkin, han har fått lira med våra tilltänkta stjärnor, han har fått mer än 11-12 minuter i istid – och då har det alltid blivit pannkaka.

Tycker han varit som bäst, även i fem mot fem, när han fått spela med typ Zion och Holmström.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 4 februari 2021, 11:43

Men det är väl ändå ganska grundläggande att lön ska baseras på förväntad prestation? Det måste du väl ändå förstå? Självklart har man större förväntningar på att en sådan som Holmström ska prestera och ”ge tillbaka” jämfört med någon som lyfter halva hans lön. Toleransnivån är och SKA alltid vara lägre för någon med hög lön, kontra någon med låg lön då det hela i grund och botten handlar om cash-back.

Så för att förtydliga; ingen vill nog bänka Holmström för att han har för hög lön. Han kan absolut ha hög lön, men då är förväntningarna och kraven på att prestera därefter också. Så måste det vara när det handlar om elitidrott. Så bänkningen av Holmström baseras helt enkelt på att han inte producerar i RELATION till sin (höga) lön.
Sedan tycker jag Holmström gjort det lite bättre nu på slutet med lite ungdomlig energi som vingar honom, men än är han långt ifrån att göra skäl för sin lön.

För att komma tillbaka till tråden lite så blir det intressant att se formationerna ikväll.
Gissar på:

Wedin Ilomäki Önerud
Bergström Fröberg Sandberg
Zion Holmström Wikström
Sandberg Siikonen Wennlund
Forsberg

Vi behöver ha tillbaks Törngren nu...
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 4 februari 2021, 12:14

https://hockeynews.se/articles/18388/

Kedjorna enligt Lillis:

Wedin-Ilomäki-Önerud
Bergström-Fröberg-F.Sandberg
Nybeck-Holmström-Forsberg
Wennlund-Siikanen-C.Sandberg

Kokkonen eller Wikström som extraforward. Nån av dessa petas.

Förstår inte riktigt värvningen av Siikanen. För det första, varför värva en fjärdecenter? För det andra, varför flytta ut C.Sandberg på en position han typ aldrig spelar på.

Med undantag för Ilomäki känns ju övriga kedjor rätt oförändrade sett till skicklighet...
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 4 februari 2021, 14:13

lejacques skrev:https://hockeynews.se/articles/18388/

Kedjorna enligt Lillis:

Wedin-Ilomäki-Önerud

Förstår inte riktigt värvningen av Siikanen. För det första, varför värva en fjärdecenter? För det andra, varför flytta ut C.Sandberg på en position han typ aldrig spelar på.

Med undantag för Ilomäki känns ju övriga kedjor rätt oförändrade sett till skicklighet...

Förstår inte den heller. Känns som att Hult desperat letade center, högg Siikanen sen dök Illomäki upp på bordet dagen efter, helt ologisk värvning när vi behöver en bra FW och Back till så fick vi två centers
Nutarviguld

Inläggav Diabolics » 4 februari 2021, 14:18

jag tror inte allt är logiskt, hell, jag har inte ens bett om lokig: värva video-juggar, masssssssvis, in Å köööör, bara kööööör, ledda-style

...and let the pieces fall where they may...

ut ur denna metamorfos kommer sedan, förhoppningsvis, ett lag som är bättre än det innan.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav jordfelsbrytare » 4 februari 2021, 14:31

lejacques skrev:https://hockeynews.se/articles/18388/

Kedjorna enligt Lillis:

Wedin-Ilomäki-Önerud

Panik precis som Mrmadhawk skriver.
Det är inte första gången varken scouting eller referens tagning är bristfällig. Ett återkommande problem tyvärr.
Lillis måste ju formera laget på det sättet han tror på ska ge det bästa utfallet.
jordfelsbrytare

FöregåendeNästa

Återgå till HV71