Quila skrev:Det kommer se bättre ut. Dock måste de individuella misstagen minimeras. Detta håller inte. Och varje gång vi får ett sådant här skitmål emot oss så påverkar det vår tro på försvarsspelet en aning. Viktigt att man som spelare känner att det går åt rätt håll och att man är påväg framåt. Det är i den fasen vi är nu, när försvarsspelet ska börja kunna sätta sig, som alla de misstag vi gör ger störst törn och får oss att tveka.
Jag hoppas verkligen att du har rätt. Men frågan är hur misstagen ska minimeras och när det ska börja fungera? Har vi verkligen materialet som krävs för att spela ett sånt försvarsspel? Jag är mycket tveksam.
HV har spelat 22 av säsongens 61 obligatoriska matcher, med försäsongen inräknad. Alltså en tredjedel av alla obligatoriska matcher. Och räknar vi bort försäsongen så har vi ändå spelat en fjärdedel av serien. Och det svajar fortfarande lika mycket nu som för 10-12 matcher sedan. Om det tar 10-12 matcher till innan detta börjar fungera så har vi spelat hälften av serien.
Men tänk om det inte fungerar då heller? Nuvarande poängsnitt kommer med statistisk sannolikhet placera HV i ingenmansland.
Jag tror i ärlighetens namn att man måste skapa ett tydligare, rakare och enklare grund- och försvarsspel som bygger på säkerhet, avlastning, att hålla ihop lagdelarna och att vårda pucken. Syftet är enbart att skapa trygghet för laget, för efter vad jag ser så tror inte laget på nuvarande spelsystem. Detta skapar osäkerhet och vilsenhet på isen. Det i sin tur leder till att man blir oengagerade. Vilket är en fullt naturlig följd av att tvingas spela på ett sätt man inte tror på.
Sen kan man ju betänka vad som skulle hända om vi får lite folk skadade. Vad skulle hända om en eller flera av spelare som Martinsson, Bergström, Fröberg och Kinnvall skulle bli borta i några matcher? Knappt jag vågar tänka tanken.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.