Tråden om #17 Emil Johansson

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om #17 Emil Johansson

Inläggav gnrl99 » 26 september 2020, 23:22

Emil är väl ungefär som Thörngren. Alla säger att nästa säsong då losssnar det! Men problemet är ju att det händer aldrig.....

Denhär "potentialen" varför får spelare som Emil aldrig ut den?
gnrl99

Inläggav Zico » 27 september 2020, 09:57

Säga vad man vill om Emil. Han går emellanåt på en och annan rejäl propp. Minns Tyrväinens monstertackling i Luleå förra året, minns Lundqvists och Lasus proppar i premiären. Men han viker inte ner sig, han lipar inte, han ligger inte kvar på isen. Han bara reser sig och spelar vidare. Jag gillar det, men självklart måste han se upp lite bättre.

För övrigt.....mot Rögle var Emil HVs klart bästa back. Tror (och hoppas) att han tar det där stora steget denna säsongen.
Zico

Inläggav lejacques » 28 september 2020, 17:51

Sanny Lindström om Emil Johanssons säsongsstart, från från podden Sanny och Svensson:

Tre dåliga matcher, svag första, ännu sämre andra och direkt klen tredje. Han menar att Emil kan hängas ut, jämfört med en spelare som Bertov, eftersom han har förväntningar på sig.

Och här är väl det som är det stora felet. Många inklusive Emil själv, har extremt förväntningar på vad han ska uträtta.

Alldeles för höga sådana. Tycker precis som Zico att Emil var en av de bättre backarna mot Rögle. Men inte hade det att göra med att han glänste på något sätt.

Emil är en back för tredje backpar. Kanske ett defensivt komplement i ett andra. Spelar han efter sin förmåga så kommer han göra extremt mycket nytta för HV.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 1 oktober 2020, 16:46

Jag tycker att det finns god potential i Emil Johansson. Men en sak som jag tycker har varit synnerligen frapperande är att han ofta spelar fast både sig själv och laget i egen zon genom att han håller i pucken på tok för länge. Han behöver öva upp förmågan att hitta det enkla förstapasset.

Men det är också upp till forwards och backkollegan att genom att visa sig understödja det där förstapasset. Många gånger finns inget enkelt pass att slå, på grund av att medspelarna inte visar sig.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav tom_flaska » 1 oktober 2020, 20:48

EJ borde, EJ SPELA.

Inte gjort ett rätt en enda match hittills i år.
Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

SM - GULD 1995 * 2004 * 2008 * 2010 * 2017
Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav lejacques » 9 oktober 2020, 09:46

Verkar som att Emil bänkades igår när HV jagade kvittering i tredje.

Slutade på drygt 13 minuter. 6:e mest speltid av backarna.

Har sagt det förr och säger det igen. Om inte Emil kommer upp i hyfsad nivå kommer kontraktet brytas, gissningsvis är det Emil själv som kommer vilja lämna. Om det blir under säsong eller efter återstår att se.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Zico » 9 oktober 2020, 11:37

lejacques skrev:Verkar som att Emil bänkades igår när HV jagade kvittering i tredje.

Slutade på drygt 13 minuter. 6:e mest speltid av backarna.

Har sagt det förr och säger det igen. Om inte Emil kommer upp i hyfsad nivå kommer kontraktet brytas, gissningsvis är det Emil själv som kommer vilja lämna. Om det blir under säsong eller efter återstår att se.

Man kan ju inte dra på sig ytterligare kostnader i nuläget, men frågan är om man inte redan nu skulle jobba på en "trade". Djurgården fick ju Tom Nilsson skadad igår, troligtvis borta länge. Ett scenario skulle ju kunna va att Djurgården tar över Emil och att HV tar över Craig Chira från Rögles frysbox. Det skulle i alla fall ge HV en bättre balans bland backarna. Drömma går ju, hoppas kan man, men att det sker är nog föga troligt. Men det skulle va bra för både HV och Rögle, men Djurgårdens ekonomi sätter nog stopp.
Zico

Inläggav matsqq » 9 oktober 2020, 14:23

Förra säsongen var Emil bäste back ! (+13 i grundsäsongen där bara Camara hade bättre och näste spelare efter Emil hade +8)

nu har han startat säsongen riktigt dåligt men jag har fortfarande inte gett upp hoppet ..

Det finns ingen logik i att han plötsligt skall bli genomusel ...

Jag håller med om att han spelat fast sig i egen zon och gjort dumma misstag i år, men jag ger inte upp tron på honom ännu ...

Han kan ju vara småskadad eller nåt som vi inte vet om ...

Sex matcher i år har han då och då varit riktigt dålig, men förra säsongen var inte 6 utan 51 matcher och då visade han en stabilitet som inte kan vara en slump...

Jag tror det är lätt hänt att när det stormar så gör man förhastade åtgärder som man får ångra , att slänga iväg honom kan vara en sådan även om jag förstår frustrationen ...
matsqq

Inläggav lejacques » 9 oktober 2020, 14:33

Emils fjolårssäsong var inte dålig. Men den var inte bra heller. Han värvades med rätt höga förväntningar på sig, tror både han och HV trodde de skulle få ut betydligt mer.

Tycker han började försäsongen bra, men allt eftersom i grundserien sjönk han i hierarkin. Emil ser sig själv som en offensiv back, och har också muttrat lite över att han inte fick chansen i PP. Men faktum är att han inte var tillräckligt bra för den rollen.

I år är det tydligt att tränartrion inte ser honom som en PP-back. Och däri tror jag ett problem uppstår. HV vill använda honom på ett sätt, Emil tycker annorlunda. Många glömmer att Emil lämnade HV en gång i tiden för att han ville utvecklas och ha mer speltid. Varför skulle det vara annorlunda nu? Tror Emil är allt annat än nöjd med situationen.

Som jag sagt. Har otroligt svårt att se hur det här inte ska sluta i skilsmässa. Sen när det blir är ju en annan fråga.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav matsqq » 9 oktober 2020, 19:39

lejacques skrev:Emils fjolårssäsong var inte dålig. Men den var inte bra heller.

Tycker förra säsongen var riktigt bra, både på det jag såg och det som statistiken säger ...

Som sagt +13 i plus/minus när näste back ligger på +7 och de flesta spelarna mycket lägre än det, detta mätt över en hel säsong och inte enstaka matcher ... det är i mina ögon nästan omöjligt att han skulle ha en halvdan säsong med de siffrorna ... han sticker ju ut positivt.

Sen har han ju startat säsongen allt annat än bra och det är ju upp till var och en att bedöma, men det har bara gått 6 matcher nu och han kan som sagt ha skadekänningar eller vad som helst ...

Dock bör han naturligtvis skärpa sitt spel och inte ta onödiga risker ...
matsqq

Inläggav lejacques » 9 oktober 2020, 22:48

Alltså. Om man ser till att Emil Johansson ska vara en habil back med bra plus/minus. Ja, då gjorde han en bra säsong förra året. Men det var inte det han värvades för att vara.

"Emil är en skridskostark och spelskicklig back i en väldigt bra ålder. Han är en spelare som gärna deltar i det offensiva spelet samtidigt som han utvecklat defensiven mycket under sina år i AHL."
Hult om Johansson inför säsongen.

"När man är där borta får man en roll, men jag kände inte riktigt samma sak utan tänkte mer att jag fick ta den roll jag fick. Jag fick en roll och försökte bli så bra som möjligt på den. Däremot så fick jag också en defensivare roll än jag kanske var van vid också."

Jag har lärt mig fruktansvärt mycket under de här åren, så är det ju. Jag känner mig betydligt mer redo att ta en ledande roll nu och bidra till att vi kan vinna, än jag gjorde förut när jag var yngre och mindre erfaren."

Emil Johansson om AHL och varför han valde HV.

Sen tror jag att det finns en uppsida på flera av de backar som vi har när det gäller det offensiva spelet. Spelare som Eric Martinsson och Emil Johansson är killar som definitivt har kompetensen och skridskoåkningen för att följa med upp i spelet.
Johan Hult om Emil Johansson inför årets säsong.

Vad jag vill ha sagt? Hur vi bedömer Emil Johansson beror ju helt på vad man har förväntningar på honom. Som du ser ovan tror jag både HV och Johansson hade helt andra tankar om vad han skulle bidra med.

Nu hittar jag inte intervjun där Emil Johansson var lite besviken över att han inte använts offensivt i HV (om jag inte missminner mig påminde det lite om hur han såg på sin tid i AHL. Att han fått en defensiv roll). Men klart är att det än så länge inte blivit som någon av inblandade parter tänkt sig. Och därav är jag tämligen övertygad om att förutsatt det fortsätter så här så kommer Emil Johansson inte vara en HV-spelare nästa säsong.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav matsqq » 10 oktober 2020, 09:45

lejacques skrev:Alltså. Om man ser till att Emil Johansson ska vara en habil back med bra plus/minus. Ja, då gjorde han en bra säsong förra året. Men det var inte det han värvades för att vara.

Jag ska inte tjata mer om detta, men hoppas som sagt att han stannar och kommer tillbaka i sitt gamla spår (slutar överskatta sin förmåga)

Vi behöver verkligen en stabil back som spelar exakt som han gjorde förra året, även om han själv eller ledningen skulle vilja något annat ...

Nu hoppas vi på vinst idag !
matsqq

Inläggav frippe-borås » 22 oktober 2020, 22:21

Tror kanske att Emil skulle må bra av att komma ner till Allsvenskan för att hitta sitt rätta jag och hitta den nivån han behärskar.
Han spelar otroligt naivt och lyckas gång på gång ställa till det.
Hult måste hitta på något för Emils bästa.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav lejacques » 22 oktober 2020, 22:24

Säger det igen. Emil kommer troligtvis inte lira i HV nästa år. Ingen lågoddsare att han själv bryter med argumentet att han vill ha en större roll.

Minst istid av backarna idag, och spelade väl sig egentligen bara närmare en ny petning.

Men. Inser Emil sina begränsningar och nöjer sig med en tillbakadragen roll i tredje backpar, alternativt som sjundeback. Ja, då blir han nog kvar. Dessutom bör han nog lägga ner tankarna om att han skulle vara en allroundback som kan bidra offensivt. Enligt mig är det snacket den största myten i SHL. Emil har aldrig varit en producerande back, varken som junior eller senior. I år har han till exempel mäktat med ett poäng, att jämföra med de mer utpräglade defensiva backarna Bertov och Arell som står på tre vardera.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Killer#41 » 23 oktober 2020, 01:01

Bänka nu för allt smör i Småland nr 17 på Tisdag mot Leksand,helt sjukt vad dålig han är tyvärr,tråkigt när man hade hoppats att Nyman kunde tända killen igen men icke.
Killer#41

Inläggav Quila » 23 oktober 2020, 12:28

lejacques skrev:Säger det igen. Emil kommer troligtvis inte lira i HV nästa år. Ingen lågoddsare att han själv bryter med argumentet att han vill ha en större roll.

Minst istid av backarna idag, och spelade väl sig egentligen bara närmare en ny petning.

Men. Inser Emil sina begränsningar och nöjer sig med en tillbakadragen roll i tredje backpar, alternativt som sjundeback. Ja, då blir han nog kvar. Dessutom bör han nog lägga ner tankarna om att han skulle vara en allroundback som kan bidra offensivt. Enligt mig är det snacket den största myten i SHL. Emil har aldrig varit en producerande back, varken som junior eller senior. I år har han till exempel mäktat med ett poäng, att jämföra med de mer utpräglade defensiva backarna Bertov och Arell som står på tre vardera.

Man kan ha offensiva skills utan att för den delen vara poängproducerande. Emil har en fart och ett rörelsemönster som gör honom till ett hot offensivt just när det gäller pucktransporter genom zonerna och för att han vågar gå med offensivt och fylla på. Tror som du säger att Emil kanske aldrig blir en poängstark back, utan kanske snarare medel ur den aspekten. Som du säger så måste Emil förstå sina begränsningar och spela efter sin förmåga och i första hand måste han hitta sig själv igen. Märkbart dåligt självförtroende, så det finns mycket att jobba på, men tror att Nyman grejar det om bara Emil själv vill det och tar åt sig av kritiken.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Quila » 23 oktober 2020, 12:29

Killer#41 skrev:Bänka nu för allt smör i Småland nr 17 på Tisdag mot Leksand,helt sjukt vad dålig han är tyvärr,tråkigt när man hade hoppats att Nyman kunde tända killen igen men icke.

Det är mer än att bara trycka på en knapp. Ge Nyman tid, så kommer han förhoppningsvis få igång defensiven och Emil.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Calle2 » 23 oktober 2020, 12:45

Emil är en mycket bra back men just nu precis som laget med sviktande självförtroende. Det var starkt gjort att efter situationen i början av matchen göra några starka byten strax efteråt.
Calle2

Inläggav shitkicker » 28 oktober 2020, 01:10

Nästan smärtsamt att se Emil i dagens match. Han spelar helt utan självförtroende och man ser på honom när kameran zoomar in på honom, vilket den gjorde några gånger, att han har det riktigt kämpigt. Hans ansiktsuttryck är plågat. Synd. Hoppas verkligen det lossnar för honom.
shitkicker
Moderator

Inläggav Regnet » 29 oktober 2020, 22:39

Har vi kvar nån mental coach i organisationen? Tror Emil verkligen skulle behöva lite stöd. Sitter helt klart i skallen för vi vet att han är mycket bättre än vad vi ser idag. Vore en stor skillnad för laget att få igång honom.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav tom_flaska » 29 oktober 2020, 22:42

Regnet skrev:Har vi kvar nån mental coach i organisationen? Tror Emil verkligen skulle behöva lite stöd. Sitter helt klart i skallen för vi vet att han är mycket bättre än vad vi ser idag. Vore en stor skillnad för laget att få igång honom.

Idag spelade han ju mycket bättre. Många bra avvägningar, istället för att bara rusa offensivt och läma ett stort hål bakom honom.
Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

SM - GULD 1995 * 2004 * 2008 * 2010 * 2017
Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav Macce » 22 november 2020, 18:17

Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav PapaEmeritus » 22 november 2020, 21:10

Macce skrev:Emil avstängd 2 matcher:
https://sportbloggare.com/dragskott/hv7 ... fzTO4t4YcI

Tråkigt för Emil men kanske ändå en vinst för laget. Frågan är ju om Anton Karlsson är bättre? Tveksamt va?
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav mrnorrland » 22 november 2020, 21:35

förlorade matchen åt oss och 2 matchers avstämning bra jobbat
mrnorrland

Inläggav NightWalker » 22 november 2020, 23:26

mrnorrland skrev:förlorade matchen åt oss och 2 matchers avstämning bra jobbat

På vilket sätt var det specifikt Emil Johansson som förlorade matchen åt oss?
Vi släppte in tre mål, två i 5v5-spel, och ett i 4v5-spel.
Ja, Emil Johansson var den som var utvisad vid 2-1-målet (en jäkligt klantig utvisning för övrigt), men han var inte inne på något annat baklängesmål.
Och ja, han överarbetade situationer, spelade bort puckar etc.
Jag menar inte detta för att vara konfrontativ, men exakt på vilket sätt var det specifikt han som förlorade matchen åt oss?
NightWalker

Inläggav shitkicker » 28 december 2020, 21:44

Med tanke på hur många mål bakåt Emil kostat och fortsätter kosta, så är ju frågan om man inte tjänar på att bara bänka honom? Ingen annan spelare i hela SHL sätter ju sig själv och sina medspelare i samma dåliga situationer om och om igen! Om det finns 99 bra sätt att ta sig ur egen zon och 1 sätt att inte komma ur egen zon så väljer Emil konsekvent det enda sättet som gör att han inte kommer ur egen zon.
shitkicker
Moderator

Inläggav frippe-borås » 28 december 2020, 22:43

Allt är frid och fröjd i Hv71!
Ingen ska utsättas för något efter AJ affären!
Alla ska klappas medhårs oavsett insats.

Emil är en av backarna man räknade med skulle vara ledande men är den back som ställer till det gång på gång.
Allt för att han tror sig vara bättre än vad han är.

Hade jag varit coach hade Emil inte ens fått sitta på läktaren på matcherna utan skulle fått köra fys i ren bestraffning för hans sätt att agera ute på isen.
Så hade det fått se ut tills den dagen han själv inser att han inte är en världsback. Han är en högst medioker SHL back som har fått storhetsvansinne då han ansågs som en stor talang.

Men i Hv71 så får man spela oavsett insats! Inga konsekvenser här inte för då mobbar man och fryser ut någon!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Garlic » 29 december 2020, 12:19

frippe-borås skrev:Allt är frid och fröjd i Hv71!
Ingen ska utsättas för något efter AJ affären!
Alla ska klappas medhårs oavsett insats.

Emil är en av backarna man räknade med skulle vara ledande men är den back som ställer till det gång på gång.
Allt för att han tror sig vara bättre än vad han är.

Hade jag varit coach hade Emil inte ens fått sitta på läktaren på matcherna utan skulle fått köra fys i ren bestraffning för hans sätt att agera ute på isen.
Så hade det fått se ut tills den dagen han själv inser att han inte är en världsback. Han är en högst medioker SHL back som har fått storhetsvansinne då han ansågs som en stor talang.

Men i Hv71 så får man spela oavsett insats! Inga konsekvenser här inte för då mobbar man och fryser ut någon!

Ja, Hv har blivit en riktig PK-förening, där även spelet ser helt bedrövligt ut. Mitt intresse för HV har svalnat markant, säker på att Hult och den handlingsförlamade (icke sporterfarna) ledningen ligger till grund för det.
Garlic

Inläggav Lux » 29 december 2020, 13:16

Emil hade en väldigt tuff start på säsongen och har ställt till det för sig själv och laget vid många kritiska situationer i matcher. Jag har själv varit väldigt kritisk. MEN, tycker att han har lyft spelet senaste 4-5 matcherna och gjort det helt okej (t.o.m riktigt bra jämfört med resten av laget). Skillnaden är att han har spelat enkelt och utnyttjar sin fart på rätt sätt - då är han faktiskt en bra back i en andra/tredje backpar.

Men som igår, så fort han börjar snurra i egen zon eller försöker täcka puck mot sarg så blir det ofta pucktapp. Självklart ska han försöka bryta mönstret ibland men måste välja sina lägen bättre.
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav magnus b » 30 december 2020, 14:10

Lux skrev:Emil hade en väldigt tuff start på säsongen och har ställt till det för sig själv och laget vid många kritiska situationer i matcher. Jag har själv varit väldigt kritisk. MEN, tycker att han har lyft spelet senaste 4-5 matcherna och gjort det helt okej (t.o.m riktigt bra jämfört med resten av laget). Skillnaden är att han har spelat enkelt och utnyttjar sin fart på rätt sätt - då är han faktiskt en bra back i en andra/tredje backpar.

Men som igår, så fort han börjar snurra i egen zon eller försöker täcka puck mot sarg så blir det ofta pucktapp. Självklart ska han försöka bryta mönstret ibland men måste välja sina lägen bättre.

Problemet för Emil och de andra backarna är att de inte har någon som helst aning vad de ska göra med pucken. Så fort det finns ett klart spelsystem så kommer både Emil och de andra backarna att hitta enkla uppspelsvägar. Jag tycker kritiken mot backarna har varit oförtjänt hård. Alla vet att Emil, Karlsson, Strömberg och Bertov inte har styrkan i uppspelsfasen. Kritik ska istället gå till spelsystemsarkitekten. Denna typen av backar kan vara extremt användbara om de bara inte gång på gång sätts i den typen av situationer de är sämst på att hantera.
magnus b

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare