Omgång 11: Leksands IF - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 11: Leksands IF - HV71

Inläggav lejacques » 28 oktober 2020, 01:00

Hmm. Jag tycker nog Leksand var rätt bra ändå. Tänkte under matchen att senast jag såg Leksand så här "bra" var på 90-talet.

Men ja. Mycket hängde på några enskilda spelare. Som ni påpekar, Leksand saknar djupet. Märktes inte minst i slutet då Hellqvist pumpade på med samma lina i x antal minuter. De var helt slut när man väntade sig en forcering. Här har ju HV fördelen med flera kedjor som kan kliva fram, vilket också är en av anledningarna till att de kommer hamna före lag som Leksand, Oskarshamn och Malmö när vi summerar tabellen.

Men trots det måste jag ändå säga, hur mycket det än tar emot då Leksand är ett riktigt hatlag, att jag blev positivt överraskad av dem ikväll.
Senast redigerad av lejacques 28 oktober 2020, 01:02, redigerad totalt 1 gång.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 28 oktober 2020, 01:01

Killer#41 skrev:Hugo makalöst bra ikväll!,och Bergström ser het ut nu poängen trillar in på kontot.

Första linen bör man splitta på till nästa match,totalt osynlig idag och här håller Sandin inte måttet,prova Önerud ihop med Wedin/Lias.

Nr 17 fan så dålig han är hemskt att se ju,obligatoriska misstag i egen zon och inte ens när han kommer fri lyckas han hålla pucken till rätta,märkligaste spelaren i modern tid Hv har haft.

Men tre sköna pinnar och Hv stiger i tabellen!!!!!

Jag är tveksam till att splitta förstalinan efter en match med en sämre insats från deras sida. Jag tror snarare att HV är i behov av kontinuitet på den punkten. De andra linorna fungerar ju, så varför ska man splitta dem också för? Risken är att man får flera linor som inte fungerar.

Däremot måste jag säga att jag är lite tveksam till vad Wedin egentligen presterar just nu. Kände inte till honom sen innan, men han var ju relativt haussad när han kom och är även uttagen till Tre Kronor till Karjala i november (även om det kanske snarare beror på brist på konkurrens när de internationella ligornas spelare inte kommer att användas). Men jag tycker att han ofta klabbar med pucken och håller i den för länge samt att han relativt ofta lägger svajiga chanspass i anfallszon som både kan, och i flera fall även, leder till spelvändningar.

Hoppas han kommer igång mer framöver.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 28 oktober 2020, 01:04

shitkicker skrev:
Killer#41 skrev:Hugo makalöst bra ikväll!,och Bergström ser het ut nu poängen trillar in på kontot.

Första linen bör man splitta på till nästa match,totalt osynlig idag och här håller Sandin inte måttet,prova Önerud ihop med Wedin/Lias.

Nr 17 fan så dålig han är hemskt att se ju,obligatoriska misstag i egen zon och inte ens när han kommer fri lyckas han hålla pucken till rätta,märkligaste spelaren i modern tid Hv har haft.

Men tre sköna pinnar och Hv stiger i tabellen!!!!!

Jag är tveksam till att splitta förstalinan efter en match med en sämre insats från deras sida. Jag tror snarare att HV är i behov av kontinuitet på den punkten. De andra linorna fungerar ju, så varför ska man splitta dem också för? Risken är att man får flera linor som inte fungerar.

Däremot måste jag säga att jag är lite tveksam till vad Wedin egentligen presterar just nu. Kände inte till honom sen innan, men han var ju relativt haussad när han kom och är även uttagen till Tre Kronor till Karjala i november (även om det kanske snarare beror på brist på konkurrens när de internationella ligornas spelare inte kommer att användas). Men jag tycker att han ofta klabbar med pucken och håller i den för länge samt att han relativt ofta lägger svajiga chanspass i anfallszon som både kan, och i flera fall även, leder till spelvändningar.

Hoppas han kommer igång mer framöver.

Ang. Wedin. Timråsupportrar i min närhet jämför honom lite med Tedenby. Ungefär som din beskrivning.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 28 oktober 2020, 01:06

lejacques skrev:Hmm. Jag tycker nog Leksand var rätt bra ändå. Tänkte under matchen att senast jag såg Leksand så här "bra" var på 90-talet.

Men ja. Mycket hängde på några enskilda spelare. Som ni påpekar, Leksand saknar djupet. Märktes inte minst i slutet då Hellqvist pumpade på med samma lina i x antal minuter. De var helt slut när man väntade sig en forcering. Här har ju HV fördelen med flera kedjor som kan kliva fram, vilket också är en av anledningarna till att de kommer hamna före lag som Leksand, Oskarshamn och Malmö när vi summerar tabellen.

Men trots det måste jag ändå säga, hur mycket det än tar emot då Leksand är ett riktigt hatlag, att jag blev positivt överraskad av dem ikväll.

Kan hålla med om att Leksand ser bättre ut än de gjort på många år. Men det är ju inte samma sak som att de ser bra ut..... Fram till att domarna bestämde sig för att förstöra hockeyn i första perioden så sköljde ju HV över dem och de såg inte ut att ha nåt motmedel alls. Så det som stoppade HVs offensiv var ju inte Leksand. Det var ju domarna.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav 327 Karlsson » 28 oktober 2020, 01:29

shitkicker skrev:
327 Karlsson skrev:Leksand har många chanser men skjuter samtidigt många alibiskott som är enkla räddningar för Hugo. Sen spelar Leksand väldigt naivt stundtals, som tex när HV gör sista målet. Dom försöker sig på en hård press direkt men istället en enkel chip förbi backen på blålinjen och vips är det 3-1. .

Håller med dig. Leksands spel sett över hela matchen imponerade föga. Nu var inte deras fruktade förstakedja intakt, men det visar också på hur ihåligt laget är. Sen höll även Juvonen ner siffrorna och höll kvar LIF i matchen, minst lika mycket som Hugo höll kvar HV. Även om HV inte sköt lika många skott som Leksand, så hade HV minst lika många, om inte fler farliga chanser. Med en sämre målvakt så hade LIF haft 0-3 efter första perioden. Så LIF är förmodligen väldigt känsliga för skador. För bakom nyckelspelarna så är ledet tunt.

Ja Juvonen räddade Leksand många gånger. Sen har han stått varenda match den här säsongen, eller blivit inbytt. Det säger lite om deras bredd och känslighet för skador och dippar.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Windom Earle » 28 oktober 2020, 07:16

Var det någon annan än jag som uppmärksammade att HV knappt jublade efter sina mål? Lite CCCP över det. Självklart för Forsberg att hålla nere på jublet, men jag tyckte även Önerud och Fröberg var väldigt nedtonade. Någon som vet något om det? Eller bara en slump?
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav BlackIce » 28 oktober 2020, 08:36

Windom Earle skrev:Var det någon annan än jag som uppmärksammade att HV knappt jublade efter sina mål? Lite CCCP över det. Självklart för Forsberg att hålla nere på jublet, men jag tyckte även Önerud och Fröberg var väldigt nedtonade. Någon som vet något om det? Eller bara en slump?

Önerud gjorde som han alltid gör. Stenansikte och en näve med kluban rakt fram. Det är bara vid guldmålet 2017 som han inte kunde skärpa till sig utan började veva med armarna som andra dödliga ;)
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav Windom Earle » 28 oktober 2020, 11:11

BlackIce skrev:
Windom Earle skrev:Var det någon annan än jag som uppmärksammade att HV knappt jublade efter sina mål? Lite CCCP över det. Självklart för Forsberg att hålla nere på jublet, men jag tyckte även Önerud och Fröberg var väldigt nedtonade. Någon som vet något om det? Eller bara en slump?

Önerud gjorde som han alltid gör. Stenansikte och en näve med kluban rakt fram. Det är bara vid guldmålet 2017 som han inte kunde skärpa till sig utan började veva med armarna som andra dödliga ;)

Ja, det är klart. Och Fröberg är väl inte heller någon som brukar åka ärovarv efter mål. Kanske en slump alltså. Jag bara undrar f ö över de spelare du räknar upp i din signatur. Som jag ser det, normalbegåvade nyförvärv som i efterhand lika gärna kunde ersätts av grabbar som fostrats i HV71. Alla utom en Antti Törmänen :). F ö är det väl få som minns Vesa Salo, men mitt minne är att det var en back som kunde få Anders Eriksson, Ryan O'Byrne och Jere Karalahti att se ut som skridskofantomer. Har aldrig sett en långsammare spelare i vårt lag.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav BlackIce » 28 oktober 2020, 15:40

Windom Earle skrev:
BlackIce skrev:

Ja, det är klart. Och Fröberg är väl inte heller någon som brukar åka ärovarv efter mål. Kanske en slump alltså. Jag bara undrar f ö över de spelare du räknar upp i din signatur. Som jag ser det, normalbegåvade nyförvärv som i efterhand lika gärna kunde ersätts av grabbar som fostrats i HV71. Alla utom en Antti Törmänen :). F ö är det väl få som minns Vesa Salo, men mitt minne är att det var en back som kunde få Anders Eriksson, Ryan O'Byrne och Jere Karalahti att se ut som skridskofantomer. Har aldrig sett en långsammare spelare i vårt lag.

Haha! Det är både bra och dåliga spelare som jag nästan hade glömt men hittade när jag tittade runt på eliteprospects en gång. Men även de är en del av HV71s historia.
Vesa Salo gjorde iaf sina poäng. Den långsamheten fungerade bättre på den tiden.
Kurkinen var för övrigt rätt lik Christensen – majestätisk och gjorde en massa poäng under två säsonger.
Men det är helt klart en hel del floppar och intetsägande spelare i listan.
Senast redigerad av BlackIce 29 oktober 2020, 14:07, redigerad totalt 1 gång.
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav Windom Earle » 28 oktober 2020, 19:17

Ja och Kamil Kastak och Salomatin var ju helt ok spelare, dock ej i närheten av Belov. Man tyckte att Nemirowsky hade en coolhetsstämpel som Byce kanske saknade trots det amerikanska
namnet :D.
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav BlackIce » 29 oktober 2020, 14:24

Windom Earle skrev:Ja och Kamil Kastak och Salomatin var ju helt ok spelare, dock ej i närheten av Belov. Man tyckte att Nemirowsky hade en coolhetsstämpel som Byce kanske saknade trots det amerikanska
namnet :D.

Byce var väl samtidigt som Håkan Nygren. HV skulle efter omfattande kritig sluta vara snåla smålänningar och öppna den överfyllda plånboken för en riktig satsning. Kennholt, Kjellberg, Hammarström och Byce kom in. Jag var övertygad om att nu skulle HV äntligen nå den övre halvan i tabellen. Det gick sådär. 11-7 segrar varvades med 0-5 förluster... Totalt tuta och kör framåt i alla lägen. Jätteunderhållande men inte alltid så effektivt.

Året efter fortsatte satsningen och det fyldes på med bl.a. Keskinen och Palo. Det gick sådär i serien. Massa lirare och kunde blända till, inget bra lagspel. Vi lyfte från 9:e plats till 8:e och sista slutspelsplats. Heja! ...och resten är historia. Helt plötsligt började ett malande lagspel sitta, fortfarande kryddat med den individuella skickligheten. Det var säsongen som slutade med Lindboms i 15:48 i sudden i SM-finalen.
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav Diabolics » 29 oktober 2020, 20:46

Glömde klippa in denna:

Bild
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna