Omgång 1: Frölunda HC - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 1: Frölunda HC - HV71

Inläggav eisbjern » 19 september 2020, 17:48

Ja jisses. Här hade man fått upp förväntningarna något efter senaste årens bedrövliga säsonger. Men nej, det är samma hönsgård i mittzon, samma urusla powerplay, samma häng med huvudet så fort det studsar emot. Det enda som räddar kvällen är att det iallafall var något mindre dåligt än förra årets premiär, och att laget ser spetsigare ut.
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav Pg79an » 19 september 2020, 17:49

Rex0z skrev:En match spelade av säsongen och samma personer skriker i princip om att det blir kval, inläggen är nästan lika bedrövliga som hv’s insats idag :lol:

Tur att du finns här i forumet då och kan väga upp alla negativa kommentarer.....
Men VARFÖR? får man inte skriva negativt när det ser skit ut??
Pg79an

Inläggav jordfelsbrytare » 19 september 2020, 17:49

Kokkonen och möjligen Gunnarsson får godkänt.
I övrigt så är det underkänt över hela linjen.
jordfelsbrytare

Inläggav Robert.76 » 19 september 2020, 17:50

Rex0z skrev:En match spelade av säsongen och samma personer skriker i princip om att det blir kval, inläggen är nästan lika bedrövliga som hv’s insats idag :lol:

Nåja, har inte sett nån skriva om att det blir kval, däremot trodde nog det flesta att det skulle bli en jämn match mellan 2 giganter...tror fasen att man blir fundersam när det ser ut som kattpiss.
Robert.76
Moderator

Inläggav mrbeach » 19 september 2020, 17:50

Svårt att jubla över denna matchen så visst är det väl OK att kritisera Hult Samt tränarna Eller :?: :?:
Det gjordes INGENTING av tränarna för att förändra matchbilden Fan vet om inte tom. Lillis hade varit mer aktiv i dettta läge :!:
Man kan ta en Smålänning från Småland.
Men inte Småland från Smålänning!
"Exilsmålänning nu i Skåne"
Användarvisningsbild
mrbeach

Inläggav gnrl99 » 19 september 2020, 17:51

jordfelsbrytare skrev:Kokkonen och möjligen Gunnarsson får godkänt.
I övrigt så är det underkänt över hela linjen.

Rahms ansvar att spelarna är påkopplade till nedsläpp. Totalt bristfällig coachning. Fett underkänd första match som headcoach.....
gnrl99

Inläggav gnrl99 » 19 september 2020, 17:56

mrbeach skrev:

Svårt att jubla över denna matchen så visst är det väl OK att kritisera Hult Samt tränarna Eller :?: :?:
Det gjordes INGENTING av tränarna för att förändra matchbilden Fan vet om inte tom. Lillis hade varit mer aktiv i dettta läge :!:

Rahm var ju en del av tränartrion 2018-2019 också med samma väldigt ojämnt spel, avsaknad utav coacning, fingertoppskänsla, tveksamma laguppställningar och uselt PP.

Varför skulle Rahm vara the man? Har inget med dagens match o göra. Hade helllre sett en annan......
gnrl99

Inläggav gnrl99 » 19 september 2020, 18:00

Grabbar va lugna: vi vann försäsongen och vi har en enorm speeeeeeeettts i år. Dessutom kanske Ryan Lasch på ingång med 400.000 månaden? Känns ju lämpligt under rådande omständigheter att betala ut ännu en monsterlön.........
gnrl99

Inläggav lejacques » 19 september 2020, 18:03

Som sagt. En match är ingen match. Med Lias och Wedin i laget har HV höjt sig ett par snäpp. I alla fall på pappret.

Det som gör mig lite bekymrad är matchningen av spelare. Kedjorna har ju, med undantag för Fröberg, sett helt okej ut under försäsongen. Ändå bryter man upp inför genrepet.

Även istiden idag vittnar om att man har förtroende för fel spelare, precis som förra året. Fröberg har näst mest istid av forwards. 18.46. Förstår inte var allt detta förtroende kommer ifrån.

Rahm sa tidigare att man sökt efter spets i år. Ja men maxa laget då. När alla är tillbaka vill jag se bästa tänkbara formationer.

Wedin-Lias-Sandin
Bergström-Holnström-Önerud
Törngren-Sandberg-Sandberg
Kokkonen-Fröberg-Forsberg
Wennlund/Zion

Och vad gäller Emil. Han gick in i säsongen med en rejäl uppförsbacke framför sig. Nu ramlade han ner ytterligare. Nästan pinigt att se summeringen av Frölundas tacklingar, och det var nummer 17 i HV som far och flög lite överallt. Anton Karlsson är en bra back. Till nästa match vill jag se Emil som sjunde, och när Kinnvall är tillbaka ska Emil inte vara ombytt. En av de mest överskattade spelarna i HV:s historia.
Senast redigerad av lejacques 19 september 2020, 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Danken » 19 september 2020, 18:04

Nu när man reflekterat lite finns inget annat att säga om att det här var fiasko!

Jag tror mycket väl Hv kommer tillbaka men det här var underkänt! pinsamt att ens hävda nåt annat.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Windom Earle » 19 september 2020, 18:08

Lite mer sansat tycker jag att även Lias och Wedin kommer undan med godkända betyg. Man såg även till Önerud och Bergström men lagspelet var frånvarande så det blev enstaka enmansraider. Gunnar gjorde det han skulle. Kokkonen känns som den som får G+
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav 1989 » 19 september 2020, 18:22

lejacques skrev:Just det här med klubbkänslan är ju något jag flaggade för när Thörna och Sundh försvann.

Alltså, jag försvarar inte dagens insats på något sätt, och jag älskar både Sundh & Thörnberg till 100%. MEN, det har sett ut som skit i fyra säsonger nu, jag tror inte spelet hade varit bättre med dom två i laget även denna säsong.
1989

Inläggav Andersson711 » 19 september 2020, 18:34

Att säga att Fröberg är en av dom sämsta ”toppcentrarna” vi haft efter 34p förra sässen känns aningen magstarkt.

Mina frågetecken från förra sässen lever dock kvar.
-Varför utvecklas inte Emil?
-Varför är Törngren så satans ojämn?

Idag tror jag vi betalade det ultimata priset gällande förändringarna vår trupp gått igenom.
Vi har sett förändringar där pucksäkra backar ersatts av defensivt skickliga backar.
Lauridsen/Nisse ut och Arell/Bertov in.. många bra förstapass som försvinner där när vi istället lagt pengarna på forwards.

Tror nog det blir en skoj säsong trots näsbrännan vi åkte på idag.
Uppåt, framåt!
Andersson711
Moderator

Inläggav gnrl99 » 19 september 2020, 18:34

1989 skrev:
lejacques skrev:Just det här med klubbkänslan är ju något jag flaggade för när Thörna och Sundh försvann.

Alltså, jag försvarar inte dagens insats på något sätt, och jag älskar både Sundh & Thörnberg till 100%. MEN, det har sett ut som skit i fyra säsonger nu, jag tror inte spelet hade varit bättre med dom två i laget även denna säsong.

Slutet på förra säsongen såg väl allt annat än skit ut dock?
Även en period säsongen innan efter Lindbom fick gå såg de väldigt bra ut.

Vi får vara lite nyanserade i våra analyser ändå va......
gnrl99

Inläggav lejacques » 19 september 2020, 18:55

Andersson711 skrev:Att säga att Fröberg är en av dom sämsta ”toppcentrarna” vi haft efter 34p förra sässen känns aningen magstarkt.

Idag tror jag vi betalade det ultimata priset gällande förändringarna vår trupp gått igenom.
Vi har sett förändringar där pucksäkra backar ersatts av defensivt skickliga backar.
Lauridsen/Nisse ut och Arell/Bertov in.. många bra förstapass som försvinner där när vi istället lagt pengarna på forwards.

Uppåt, framåt!

Med tanke på att Fröberg värvades som förstacenter med en lön på 200 000-250 000kr i månaden så får jag nog hålla med om att det är den sämsta toppcentern i modern tid.

Håller med dig om backarna. Vad gäller Emil så känns det ju som att han gått på hypen om sig själv. Killen har hyllats sedan han från ingenstans slog sig in i A-laget 15/16. Alla ser honom som en tvåvägsback med offensiv uppsida. En helt felaktig bild. Men Emil köper den. Förra året klagade han ju t o m på att han inte fick lira PP. Emil är i dagsläget en habil SHL-back för tredje backpar när han är som bäst. Inser Emil det kommer han kunna göra nytta. Tvivlar dock på det. Skulle därför inte bli förvånad om Emil själv kommer vilja bryta med HV för att gå till en klubb där han kan få ut sin "offensiva uppsida".

Vad gäller backpartnern Bertov (visst är det ett sjukt intetsägande backpar?) och det han hittills visat skulle jag säga att han är precis lika bra/dålig som jag trott. Klart är att Hult gjort en rejäl chansning när han tror att dessa två ska lyfta sig i år.

Forwardssidan är jag inte speciellt orolig för. Det är snarare på backsidan saker måste klaffa. Kinnvall måste bli frisk. Och Andrae måste fortsätta få chansen i PP. För nej, Martinsson är långt från den fältherre han värvades för att vara. I en rätt svag offensiv backsida skulle jag säga att Eric är långt från given i PP.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav gnrl99 » 19 september 2020, 18:59

Sitter kikar lite på Luleå-FBK. Luleå lika stabila som vanligt....
gnrl99

Inläggav gnrl99 » 19 september 2020, 19:02

lejacques skrev:
Andersson711 skrev:Att säga att Fröberg är en av dom sämsta ”toppcentrarna” vi haft efter 34p förra sässen känns aningen magstarkt.

Uppåt, framåt!

Med tanke på att Fröberg värvades som förstacenter med en lön på 200 000-250 000kr i månaden så får jag nog hålla med om att det är den sämsta toppcentern i modern tid.

Håller med dig om backarna. Vad gäller Emil så känns det ju som att han gått på hypen om sig själv. Killen har hyllats sedan han från ingenstans slog sig in i A-laget 15/16. Alla ser honom som en tvåvägsback med offensiv uppsida. En helt felaktig bild. Men Emil köper den. Förra året klagade han ju t o m på att han inte fick lira PP. Emil är i dagsläget en habil SHL-back för tredje backpar när han är som bäst. Inser Emil det kommer han kunna göra nytta. Tvivlar dock på det. Skulle därför inte bli förvånad om Emil själv kommer vilja bryta med HV för att gå till en klubb där han kan få ut sin "offensiva uppsida".

Vad gäller backpartnern Bertov (visst är det ett sjukt intetsägande backpar?) och det han hittills visat skulle jag säga att han är precis lika bra/dålig som jag trott. Klart är att Hult gjort en rejäl chansning när han tror att dessa två ska lyfta sig i år.

Forwardssidan är jag inte speciellt orolig för. Det är snarare på backsidan saker måste klaffa. Kinnvall måste bli frisk. Och Andrae måste fortsätta få chansen i PP. För nej, Martinsson är långt från den fältherre han värvades för att vara. I en rätt svag offensiv backsida skulle jag säga att Eric är långt från given i PP.

Exakt ..vi har spetsat till forwardssidan men samtidigt på bekostnad av en trubbigare backsida.
Vi har egentligen endast en uttalad offensiv back. ( om inte Andrea slår igenom med dunder o brak).
Värvningen utav Anton Karlsson känns kanske? Hmmm, överflödig? Är väl snarare offensivare back man hade önskat.

Som du säger: många fina förstapass vi tappat ..
gnrl99

Inläggav gnrl99 » 19 september 2020, 21:15

Sanslöst missflyt att Kinnvall gick sönder i genrepet....känns som det händer HV oftare än andra...Otur just den situationen såklart men över tid tycker jag HV alltid har en hel del skador bortsett från ngn enstaka säsong med lite mindre...

Jäva trist match idag men nya tag nu! Ingen ide o deppa över denna match längre. Nya tag på torsdag!
gnrl99

Inläggav 1989 » 19 september 2020, 21:40

gnrl99 skrev:
1989 skrev:

Slutet på förra säsongen såg väl allt annat än skit ut dock?
Även en period säsongen innan efter Lindbom fick gå såg de väldigt bra ut.

Vi får vara lite nyanserade i våra analyser ändå va......

Klart det sett bra ut stundtals, det gör det ju även för Leksand då & då. Men överlag har det inte varit godkänt trots Martins och Oscars HV-hjärta.
1989

Inläggav lejacques » 19 september 2020, 22:09

1989. I ärlighetens namn har väl inte trupperna sett kalas ut de senaste åren heller? Stabila, hårt jobbande spelare utan den där riktiga stjärnglansen.

I år har man äntligen tagit in den i form av Lias och Wedin. Sen förra året har man Bergström. Tre spelare som jag menar kan göra skillnad helt på egen hand.

Med bra spelare som dessa kan man ta sig långt. Men för att vinna guld har vi sett i HV:s fall att man behöver de där som är beredda att offra en pungkula för laget, och framför allt bygden. Önerud i all ära, men jag saknar det där kitet i laget som tidigare gjort oss så framgångsrika.

Med det sagt kan man ändå vinna guld. Kolla bara på Växjö de senaste åren, eller Malmö på 90-talet. Jag är i stort sett nöjd med årets trupp (fortfarande vissa frågetecken för backsidan),men för att det skulle kännas hundra procent skulle jag som sagt gärna haft lite mer "HV-hjärta" i laget. Inser dock att det är en svår balansgång. HV behövde få in spets och någon var tvungen att offras. Envis som en åsna tror jag dock fortfarande man kunnat behålla Sundh istället för exempelvis C.Sandberg och låtit Wennlund centra fjärde.

Men nu snackar vi finlir. HV har en trupp som ska vara topp 4. Med de spelarna och den lönebudgeten är allt annat ett misslyckande.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav gnrl99 » 19 september 2020, 22:19

lejacques skrev:1989. I ärlighetens namn har väl inte trupperna sett kalas ut de senaste åren heller? Stabila, hårt jobbande spelare utan den där riktiga stjärnglansen.

I år har man äntligen tagit in den i form av Lias och Wedin. Sen förra året har man Bergström. Tre spelare som jag menar kan göra skillnad helt på egen hand.

Med bra spelare som dessa kan man ta sig långt. Men för att vinna guld har vi sett i HV:s fall att man behöver de där som är beredda att offra en pungkula för laget, och framför allt bygden. Önerud i all ära, men jag saknar det där kitet i laget som tidigare gjort oss så framgångsrika.

Med det sagt kan man ändå vinna guld. Kolla bara på Växjö de senaste åren, eller Malmö på 90-talet. Jag är i stort sett nöjd med årets trupp (fortfarande vissa frågetecken för backsidan),men för att det skulle kännas hundra procent skulle jag som sagt gärna haft lite mer "HV-hjärta" i laget. Inser dock att det är en svår balansgång. HV behövde få in spets och någon var tvungen att offras. Envis som en åsna tror jag dock fortfarande man kunnat behålla Sundh istället för exempelvis C.Sandberg och låtit Wennlund centra fjärde.

Men nu snackar vi finlir. HV har en trupp som ska vara topp 4. Med de spelarna och den lönebudgeten är allt annat ett misslyckande.

Japp, våra bärande spelare har ju vid samtliga guld varit HV-killar/Killar från byggden. Växjö är som du säger ett bevis på att det går vinna utan det genuina klubbhjärtat. Med tillräckligt mkt klass så....
Om nu HV-ledningen överväger o ge Lasch ett erbjudande så ser jag hellre att man lägger dom pengarna på en topp topp produktiv spelskicklig back! Jämför med Frölundas backspel idag. Stor skillnad! Jesper Sellgren, Norlinder osv. Väldigt rörliga och följer med högthögt upp i banan, rappa! Och kanske låter Forsberg ersätta Sandin, fast då tappar väl 1a kedjan en nivå kanske.
Svår balansgång.
gnrl99

Inläggav Sir Ward » 19 september 2020, 22:59

Första matchen och halva laget ska spolas ner i toan..

Andas för fan!
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav gnrl99 » 19 september 2020, 23:03

Sir Ward skrev:Första matchen och halva laget ska spolas ner i toan..

Andas för fan!

Ingen har påstått det. En konstruktiv kritik i många fall. Ibland lite överdriven. Men det är även ditt inlägg ovan. Ett inlägg som inte tillför tråden särskilt mkt iaf.
gnrl99

Inläggav Sir Ward » 19 september 2020, 23:22

”Ingen har påstått det, ibland lite överdriven”

Lol ;)
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav gnrl99 » 19 september 2020, 23:26

Sir Ward skrev:”Ingen har påstått det, ibland lite överdriven”

Lol ;)

Att skriva att Emil och Fröberg bland andra var klappkassa idag är dessutom ingen överdrift .
gnrl99

Inläggav frippe-borås » 20 september 2020, 10:07

Vi får hoppas att allt handlade om premiärnerver då vi har många nya i laget som ville visa upp sig.
Just det att man vill visa upp sig kan lätt bli en låsning.

Varför var Forsberg 13:e forward? En målgörare som behövdes.
Våra backar är kanske inte de mest spelskickliga och det såg man när Frölunda satte press. Vi slängde iväg puckarna som aldrig förr i ren panik.
Emil Johansson har lite självinsikt att jobba med och kan inte åka runt och tro han är Erik Karlsson! Sen när han blir överkörd av en pensionär så sitter han nästan och lipar i båset!
Steppa upp för fan och visa vart skåpet ska stå nästa byte! Att åka runt och tycka synd om sig själv vinner man varken närkamper eller matcher.

Frölunda har satsat på unga rappa spelskickliga backar och det såg man igår att vi inte hade en chans att sätta dem under press.
Här hade jag också velat att Hult gått på mer spelskickliga backar istället för den ena brunkarn efter den andra.
Vi har Emil A och Kinnvall som kan sätta igång snabbt! Sen har vi en back i Strömberg som håller toppnivå i SHL med sitt defensiva arbete.
Martinsson fattar jag inte vad som hänt med, otroligt loj och känns inte som han tar i. Kostar mer än det smakar helt klart!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav gnrl99 » 20 september 2020, 10:40

frippe-borås skrev:Vi får hoppas att allt handlade om premiärnerver då vi har många nya i laget som ville visa upp sig.
Just det att man vill visa upp sig kan lätt bli en låsning.

Varför var Forsberg 13:e forward? En målgörare som behövdes.
Våra backar är kanske inte de mest spelskickliga och det såg man när Frölunda satte press. Vi slängde iväg puckarna som aldrig förr i ren panik.
Emil Johansson har lite självinsikt att jobba med och kan inte åka runt och tro han är Erik Karlsson! Sen när han blir överkörd av en pensionär så sitter han nästan och lipar i båset!
Steppa upp för fan och visa vart skåpet ska stå nästa byte! Att åka runt och tycka synd om sig själv vinner man varken närkamper eller matcher.

Frölunda har satsat på unga rappa spelskickliga backar och det såg man igår att vi inte hade en chans att sätta dem under press.
Här hade jag också velat att Hult gått på mer spelskickliga backar istället för den ena brunkarn efter den andra.
Vi har Emil A och Kinnvall som kan sätta igång snabbt! Sen har vi en back i Strömberg som håller toppnivå i SHL med sitt defensiva arbete.
Martinsson fattar jag inte vad som hänt med, otroligt loj och känns inte som han tar i. Kostar mer än det smakar helt klart!

Tror tyvärr inte vi vinner ngt guld med denna backbesättningen....

Vill påminna om vår backbesättning 2017, spelskikclighet så det räckte o blev över!!!

Lehtonen
Pilut
Borgman
Almqvist
Berglund
Reese
Persson
Hansson

Arell? Bertov? Anton Karlsson? Martinsson? Ingen av dessa hade platsat i den uppsättningen.
Kinnvall skadad också så ser de faktiskt rätt medioker ut minst sagt....
gnrl99

Inläggav Ingeville » 20 september 2020, 11:30

Hemskt va kritiskt det var efter första matchen. Frölunda är inget bottenlag som man kör över bara för man vunnit på försäsongen.
Sen tycker jag de fick spela högt över de regler domarna haft på försäsongen. Mycket höga armar, omfamningar, slag mm. Bedömningen var nog en chock då den var tillbaka i förra säsongen.
Beträffande backar har ju HV borta två bättre ordinarie backar, Kinnvall och Williamsson samt två ordinarie forwards. Att som junior ta sig an Frölunda är inte enkelt utan erfarenhet.
Sen kritiken mot Emil J, som vanligt hittar många en hackkyckling likt dåliga lärare. Så har ni jagat iväg några stycke tidigare ex Adam Almqvist och sen vill ni ha dom åter och klagar att de inte vill åter. Detta gäller öven forwards Tedenby och Ullström m fl.

Nu ser vi framåt och efter ca 5 omgångar när skador hit och ditt kommit och spelar växlat roller får vi se.
Ingeville

Inläggav lejacques » 20 september 2020, 12:44

Håller med ovan skribent i vissa delar.

Yes, en gång är ingen gång. Det här laget har som sagt potential. Med eller utan publik är Frölunda borta alltid en svår uppgift. Vi hoppas på bättring till torsdagens match.

Och ja, håller även med angående domarnivån. Skrev det tidigare också. Försäsongen verkar ha varit lika mycket mycket försäsong för domarna då de verkar ha tagit tillfället i akt att testa de nya reglerna. När det väl var dags för premiär såg allt ut som vanligt igen. Vilket skickar jäkligt märkliga signaler till lagen och spelarna. Säger som Hallam sa i en enkät på Hockeynews nyligen. Varför inte bara försöka köra samma regler i ett antal år för att hitta en stabilitet?

Och yes, håller med om att egna spelare ofta kritiseras hårdare. Lägg till Thörnberg, Petrasek och till och med Davidssons hans sista år, på den listan.

Men i fallet Emil tycker jag faktiskt det finns en stor skillnad. Han har egentligen aldrig varit så bra som många vill få det till. En överskattad och hypad spelare vars tidiga "framgångar" stigit honom åt huvudet. Här tror jag som jag skrivit tidigare mycket ligger på Emil själv. Inser han sina begränsningar kan det bli bra. Emil är inte en back vars styrkor ligger i offensiven. Så har aldrig varit fallet. Han är en rörlig back vars defensiva egenskaper är hans styrka. Det är där han ska vara som bäst. Men mycket vill mera i Emils fall. Han ser sig själv som en back som egentligen borde lira PP. Och då förstår jag att det blir frustrerat och rörigt emellanåt. Emil måste hitta sig själv som hockeyspelare. Annars blir det som igår, bara pannkaka av allt.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrnorrland » 20 september 2020, 16:21

Att vi förlorade denna match med så många skador är inte direkt förvånande mot ett topptippat frölunda. De var bara hur man förlorade som jag störde mig på. Man hade ingen direkt kämpaglöd och ork kände det som. Hoppas vi stäppar upp framöver för vi har inte råd att starta säsongerna så dåligt som vi tidigare gjort som lätt till vi fått jaga hela säsongen utan andrum.

Denna match visade vad våra svagheter är i försvaret och vi måste få igång fötterna och bli rörligare då frölunda trampade runt alldeles för lätt. Frölundas backar är unga och rörliga vilket vad imponerande och se hur de spelade, men frågan är hur klarar det lite mer fysiskt spel under slutspel? Förhoppningsvis kan vårat försvar bygga på sikt och klara den biten bra
mrnorrland

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna