Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 20/21: Diskussioner

Inläggav Kamy » 7 augusti 2020, 13:42

Personligen hoppas jag inte man tar in Sandin ifall det inte är över hela säsongen. Hoppas verkligen på Ulla!
Kamy

Inläggav lejacques » 7 augusti 2020, 14:48

Tar gärna in Sandin. Killgissar, men tror ta mig tusan att chansen finns att de färska ”NHL”-spelarna kan bli kvar hela säsongen. Om NHL kommer igång runt årsskiftet är frågan om de tycker det är värt att plocka över spelarna till AHL. Kanske bättre att låta dem utvecklas i SHL och avvakta till april när slutspelet är över. Sen vet vi ju inte heller hur pandemin utvecklas...

Törngren-Lias-Sandin
Bergström-Fröberg-Wedin
F.Sandberg-Ullström-Önerud
Kokkonen-Holmström-Forsberg

(Zion/Wennlund)

Ja, tack!
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 7 augusti 2020, 15:19

Förtydligar att det jag skrev handlar om Fw:s, så Ulla är under här fallet tänkt som vinge och endast alternativ center om någon skadar sig.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Kamy » 7 augusti 2020, 16:05

Och nu var det officiellt med Sandin spelar i Hv bara i höst. Jag gillar inte alls detta.
Kamy

Inläggav mrnorrland » 7 augusti 2020, 16:29

Kamy skrev:Och nu var det officiellt med Sandin spelar i Hv bara i höst. Jag gillar inte alls detta.

inte omöjligt de förlängs efter campen. om den dröjer te efter nyår tror jag han blir kvar säsongen ut
mrnorrland

Inläggav Herkie82 » 7 augusti 2020, 16:53

mrnorrland skrev:
Kamy skrev:Och nu var det officiellt med Sandin spelar i Hv bara i höst. Jag gillar inte alls detta.

inte omöjligt de förlängs efter campen. om den dröjer te efter nyår tror jag han blir kvar säsongen ut

Om så är fallet att flyers pungar sandins lön vilket är troligt så får vi ha Sandin gratis i några månader så vad finns det att klaga på? Han är ingen lösning för säsongen men bättre gapfiller till vi hittar Ikonens ersättare får man leta efter. Det köper mer tid till sportcheferna att vänta ut spelare med mera. Sen tycker jag att det är såna här småsaker som kan bli viktiga för spelare i framtiden, här tar HV hand om Sandin och ser till att han kommer rejält matchtränad till nästa NHL säsong. Såna saker kan nog vara värt mer än man tror om man tittar några år längre fram i kristallkulan.
Herkie82

Inläggav mrnorrland » 14 september 2020, 11:32

Enligt Sanny och Svensson podden är hv ute efter en back på korttidskontrakt och vara intresserade av Ryan Lasch som Sandins ersättare :shock: :shock: :o :o
mrnorrland

Inläggav Nutarviguld » 14 september 2020, 13:42

mrnorrland skrev:Enligt Sanny och Svensson podden är hv ute efter en back på korttidskontrakt och vara intresserade av Ryan Lasch som Sandins ersättare :shock: :shock: :o :o

OMG, Dock så tycker jag mig se en röd tråd i Hv71, man går antingen ALLIN på FW sidan eller på backsidan, inte båda två samtidigt.
Lasch vore ju förbannat kul att se i Hv och om Sandin drar, Lasch blir ersättare, man menar verkligen allvar med forwardsidan.

Men backsidan då ? varenda expert ifrågasätter den och tycker den ser lite blek ut framförallt offensivt, visst dom underskattar nog Andrea men sanningen kvarstår, Lauridsen OCH N Andersson stack och Andrea ska tydligen ersätta båda samtidigt, tungt lass att dra för honom...

Back på korttids kontrakt är väl för att Williamsson skadat sig men Williamsson var ju inte direkt en bärande back, låt en junis ta den platsen och fixa en riktig ersättare till Lauridsen istället ? Sen OM Andrea blommar ut får man ta det som en bonus ?
Nutarviguld

Inläggav Junior » 14 september 2020, 14:23

Nutarviguld skrev:Men backsidan då ? varenda expert ifrågasätter den och tycker den ser lite blek ut framförallt offensivt, visst dom underskattar nog Andrea men sanningen kvarstår, Lauridsen OCH N Andersson stack och Andrea ska tydligen ersätta båda samtidigt, tungt lass att dra för honom...

Jag upplever nästan precis tvärt om. Jag tycker mig ha sett ganska många experter som tycker våran backsida ser ganska bra ut och bättre ut än vad som allmänt tycks här på forumet.

Andrea är definitivt framtiden men han kommer nog inte få en för bärande roll i dagsläget och ska nog inte ha det heller. Han ska definitivt matchas och spelas in men med unga spelare behöver de i 99 fall av 100 få växa in i den rollen lite med tiden. Han har varit fantastisk på försäsongen utifrån förväntningar men man har också sett en del riktiga juniormissta och det kommer att komma många fler under säsongen. Det är också helt naturligt och helt okej.

Men jag instämmer att jag vill ha någon mer offensiv back in för hela säsongen. Sedan tror jag faktiskt även att Stefan Nyman kommer att göra ett bra utvecklingsjobb med flera backar, kanske framförallt Emil Johansson.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Quila » 14 september 2020, 14:56

Inget förvånad att man hört sig för angående Lasch. Det vore snarare konstigt om man inte gjort det. Tror dock han kommer få anbud från annan liga. Men faktum kvarstår, en Fw när Sandin drar, det ska det in. Backsidan är tunn lite tunn och möjligt att man behöver ersätta Williamsson med ett korttidskontrakt. Stort ansvar läggs tidigt på Andrae här, men jag tycker han bevisat att han är värd att få den chansen. Vi har Kinnvall, Bertov, Didde, Emil J, Arell och Martinsson som etablerade kvar o Andrae på det.

I min värld hade vi kunnat sitta lugnt i båten på både back o Fw-sidan, men hört även från annat håll att det jobbas på båda fronter.
Quila
Moderator

Inläggav gnrl99 » 14 september 2020, 15:12

Quila skrev:Inget förvånad att man hört sig för angående Lasch. Det vore snarare konstigt om man inte gjort det. Tror dock han kommer få anbud från annan liga. Men faktum kvarstår, en Fw när Sandin drar, det ska det in. Backsidan är tunn lite tunn och möjligt att man behöver ersätta Williamsson med ett korttidskontrakt. Stort ansvar läggs tidigt på Andrae här, men jag tycker han bevisat att han är värd att få den chansen. Vi har Kinnvall, Bertov, Didde, Emil J, Arell och Martinsson som etablerade kvar o Andrae på det.

I min värld hade vi kunnat sitta lugnt i båten på både back o Fw-sidan, men hört även från annat håll att det jobbas på båda fronter.

Jobbas på båda fronter? Jobbas på Sandins ersättare redan då? Kan det rent av bli Ullström som går in som vinge?

Helt sjukt egentligen att spelare som Lasch, Ullström Rhakshani och Dennis Rasmussen bland andra står utan kontrakt och snart oktober!
gnrl99

Inläggav Quila » 14 september 2020, 15:25

Det kan absolut bli Ullström.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 14 september 2020, 19:22

Ullström och Lasch är två drömvärvningar.

Ulla är den långsiktiga drömmen.
Lasch den kortsiktiga.

Men allt beror ju på hur långa kontrakt man kan skriva med dem.

Vill Ulla hem tycker jag man ska gå på honom. Vi tappar gissningsvis Lias till nästa år. Fröberg lär inte bli kvar då han siktar på utlandet (dessutom lär inte HV erbjuda samma roll och lön om de nu skulle vilja förlänga...). Sen är det oklart hur det blir med Holmström. Ulla kanske vill lira vinge, men i honom får vi in ytterligare ett centeralternativ till nästa säsong.

Vill nu Ulla bara mellanlanda i Jönnet tycker jag Lasch känns betydligt hetare. Han är klasser bättre än Sandin, och en spelare som gör skillnad.

Om nu båda kan tänka sig ett längre kontrakt. Ja, då vettetusan vem jag väljer...

Oavsett vad det blir känns det kul att namn som Ulla och Lasch dyker upp i den här tråden. Polletten verkar äntligen ha trillat ned för Hult och föreningen: Man behöver mer än habila och hårt jobbande spelare för att vinna guld.

Synd bara att den här satsningen råkar komma i dessa tider med corona. Ett guld lär smaka mer än det kostar, oavsett vilket lag som vinner.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Windom Earle » 15 september 2020, 09:05

lejacques skrev:Ullström och Lasch är två drömvärvningar.

Ulla är den långsiktiga drömmen.
Lasch den kortsiktiga.

Men allt beror ju på hur långa kontrakt man kan skriva med dem.

Vill Ulla hem tycker jag man ska gå på honom. Vi tappar gissningsvis Lias till nästa år. Fröberg lär inte bli kvar då han siktar på utlandet (dessutom lär inte HV erbjuda samma roll och lön om de nu skulle vilja förlänga...). Sen är det oklart hur det blir med Holmström. Ulla kanske vill lira vinge, men i honom får vi in ytterligare ett centeralternativ till nästa säsong.

Vill nu Ulla bara mellanlanda i Jönnet tycker jag Lasch känns betydligt hetare. Han är klasser bättre än Sandin, och en spelare som gör skillnad.

Om nu båda kan tänka sig ett längre kontrakt. Ja, då vettetusan vem jag väljer...

Oavsett vad det blir känns det kul att namn som Ulla och Lasch dyker upp i den här tråden. Polletten verkar äntligen ha trillat ned för Hult och föreningen: Man behöver mer än habila och hårt jobbande spelare för att vinna guld.

Synd bara att den här satsningen råkar komma i dessa tider med corona. Ett guld lär smaka mer än det kostar, oavsett vilket lag som vinner.

Jag tror faktiskt att Hult/Davidsson ser möjligheten att gasa när alla andra bromsar, mot bakgrund av klubbarnas ekonomi och publikfrågetecknet. Jag tror därför inte att Lasch är en omöjlighet i detta läge. Färjestad har ju inte heller dragit i handbromsen och jag förväntar mig en final mellan de två rivalerna. Luleå må vara favoriter, men historiken i HV71 och FBK gör stor skillnad, och även det faktum att alla lag fått ytterligare ett år på sig att läsa Luleå. Jag har dock all respekt för Bulan i Luleå, seriens "most valuable" tränare.

Ska bli ruggigt intressant säsong, och det finns många bra lag som kommer att utmana de tre nämnda lagen, RBK, Frölunda och kanske Örebro.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Quila » 15 september 2020, 11:06

Anton Karlsson förstärker backsidan.

För min del inte den typ av back vi kanske behövde, även om han är bra helt klart. Tyder det på att Williamsson blir borta längre än vad man befarat?
Quila
Moderator

Inläggav mrnorrland » 15 september 2020, 11:32

Quila skrev:Anton Karlsson förstärker backsidan.

För min del inte den typ av back vi kanske behövde, även om han är bra helt klart. Tyder det på att Williamsson blir borta längre än vad man befarat?

Om det är ren ersättare till Williamsson så är detta en fullgod ersättare. Men hade hoppats på en mer offensiv spelare personligen.
mrnorrland

Inläggav Nutarviguld » 15 september 2020, 11:39

mrnorrland skrev:
Quila skrev:Anton Karlsson förstärker backsidan.

Om det är ren ersättare till Williamsson så är detta en fullgod ersättare. Men hade hoppats på en mer offensiv spelare personligen.

Exakt så känner jag med, som ersättare till Williamsson så skulle jag säga att det är en uppgradering...MEN detta gör backsidan ganska "full" när/om Williamsson kommer tillbaka vilket kanske gör det svårare för min dröm att vi värvar en offensiv toppback till som ersättare för Lauri/N Andersson
Nutarviguld

Inläggav gnrl99 » 15 september 2020, 11:53

Ska ju vara en spelare med härlig inställning och hög arbetsmoral, bra på skridskorna oxå så absolut inget emot denna värvningen, me varför ? Vi har ju 6 etablerade plus Andea? Känner man sig tvungna att agera utifrån dessa förutsättningar?
gnrl99

Inläggav Klabbe » 15 september 2020, 12:23

gnrl99 skrev:Ska ju vara en spelare med härlig inställning och hög arbetsmoral, bra på skridskorna oxå så absolut inget emot denna värvningen, me varför ? Vi har ju 6 etablerade plus Andea? Känner man sig tvungna att agera utifrån dessa förutsättningar?

Är väl ändå rätt smart att gå in i säsongen med 8 backar. Skador kommer ju alltid och så har vi ju Coronan också. Visar spelare minsta förkylningssymptom så får de väl inte spela enligt protokollet som SIF/SHL tagit fram. Kan ju bli tunt rätt fort om man har otur.
Klabbe

Inläggav mrnorrland » 15 september 2020, 12:48

Tror det kunde vara smart att ha tagit in en yngre offensiv back för att spela in för o bygga på i längden.

Tror säkert man siktade på korttidskontrakt med Anton men tror Anton hade krav att få säsongen ut.
mrnorrland

Inläggav dekman » 15 september 2020, 12:54

mrnorrland skrev:Tror det kunde vara smart att ha tagit in en yngre offensiv back för att spela in för o bygga på i längden.

Tror säkert man siktade på korttidskontrakt med Anton men tror Anton hade krav att få säsongen ut.

Det är Emil Andrae som är den yngre offensiva backen.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav magnus b » 15 september 2020, 13:10

Anton Karlsson är helt klart en ersättare till JW. Jag tycker JW utvecklas lite varje säsong, så det känns ganska jämbördigt. Karlsson är modern och bra på att stå i skottlinjen. Blir viktig i matcher mot topplagen och när man ska spela av matcher.

Som Dekman säger så har ju Andrae varit grym. Känns som värdeförstöring att inte ge Andrae chansen på riktigt genom att plocka in någon i Norbes kalliber. Karlsson och Andrae konkurrerar inte heller om samma istid.
magnus b

Inläggav jordfelsbrytare » 15 september 2020, 13:18

magnus b skrev:Anton Karlsson är helt klart en ersättare till JW. Jag tycker JW utvecklas lite varje säsong, så det känns ganska jämbördigt. Karlsson är modern och bra på att stå i skottlinjen. Blir viktig i matcher mot topplagen och när man ska spela av matcher.

Som Dekman säger så har ju Andrae varit grym. Känns som värdeförstöring att inte ge Andrae chansen på riktigt genom att plocka in någon i Norbes kalliber. Karlsson och Andrae konkurrerar inte heller om samma istid.

Jag håller med er bägge.
Andre är en talang över det vanliga. Han kommer att peta Martinsson i pp innan det har gått 15 matcher är min gissning.
Vi behöver inte värva någon ytterligare offensiv back.
jordfelsbrytare

Inläggav frippe-borås » 15 september 2020, 13:57

Med tanke på den ekonomiska krisen det blir utan publik så hade jag ju hellre sett en av våra juniorer fått chansen.
Tycker vi har haft juniorer som visat både attityd och kvalité i de träningsmatcher de spelat. Här hade jag haft lite mer is i magen. Man stoltserar med hur bra ungdomsverksamhet man har. Men är den egentligen så bra om vi inte kan flytta upp en junior?
Sen har jag lite svårt att förstå varför man väljer att satsa på ytterligare en defensiv back. Eller är det så illa med Jeppe att han missar stora delar av säsongen?
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Windom Earle » 15 september 2020, 14:39

frippe-borås skrev:Med tanke på den ekonomiska krisen det blir utan publik så hade jag ju hellre sett en av våra juniorer fått chansen.
Tycker vi har haft juniorer som visat både attityd och kvalité i de träningsmatcher de spelat. Här hade jag haft lite mer is i magen. Man stoltserar med hur bra ungdomsverksamhet man har. Men är den egentligen så bra om vi inte kan flytta upp en junior?
Sen har jag lite svårt att förstå varför man väljer att satsa på ytterligare en defensiv back. Eller är det så illa med Jeppe att han missar stora delar av säsongen?

HV ser chansen att gå för guldet. All in när man har fått låna Lias ett år, och mycket annat verkar klaffa med årets trupp. Om man nu signar Ryan Lasch blir det extremt tydligt att man resonerar så. Sen kanske långsiktigheten får vila ett år. Och man kan nog räkna med publik efter nyåret, med tanke på att man idag har öppnat för besök på äldreboenden så tror jag att vi kommer att få se lättnader i snabb takt. Det är kanske fler chansningar än vanligt men friskt vågat av HV.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Quila » 15 september 2020, 16:26

Vill förtydliga, Anton är en riktigt bra och stabil back, så värvningen i sig är bra. Hörde rykten ett tag om Marcus Ersson, men blev ju betydligt bättre.
Quila
Moderator

Inläggav Kamy » 15 september 2020, 17:04

lejacques skrev:Oavsett vad det blir känns det kul att namn som Ulla och Lasch dyker upp i den här tråden. Polletten verkar äntligen ha trillat ned för Hult och föreningen: Man behöver mer än habila och hårt jobbande spelare för att vinna guld.

Och det är tusan på tiden! Tror mycket av det kan bero på Rahm. Han säger i intervju i upptaktsträffen på SHL.se att dom satsar mer på spets i år medans dom tidigare år fokuserat mer på trygghet, bredd och karaktär.

Här är länken: https://www.shl.se/play/video/95175?pro ... autoplay=1
Vid 1:02:20
Kamy

Inläggav lejacques » 15 september 2020, 17:40

HV bara kör! Williamsson, som är lite av en personlig favorit, försvinner, och man plockar in Anton Karlsson.

Killen ligger faktiskt på av många hyllade Johanssons nivåer när det kommer till poängproduktion.

Skulle inte bli förvånad om Karlsson petar ner nämnde Johansson ytterligare ett pinnhål. Med tanke på Andraes försäsong och Karlsson in känns backsidan faktiskt uppgraderad.

Synd bara med Williamsson. Men tror ändå det här kan bli en bra lösning.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav gnrl99 » 15 september 2020, 18:01

lejacques skrev:HV bara kör! Williamsson, som är lite av en personlig favorit, försvinner, och man plockar in Anton Karlsson.

Killen ligger faktiskt på av många hyllade Johanssons nivåer när det kommer till poängproduktion.

Skulle inte bli förvånad om Karlsson petar ner nämnde Johansson ytterligare ett pinnhål. Med tanke på Andraes försäsong och Karlsson in känns backsidan faktiskt uppgraderad.

Synd bara med Williamsson. Men tror ändå det här kan bli en bra lösning.

Känns faktiskt som man åkt en tidsmaskin tillbaka 10-12 år mitt in under storhetsperioden 2006-2010. Såhär optmistisk har åtminstone inte jag varit inför en säsong sedan dess. Känns som alla förutsättningar verkligen finns från start, relativt låg spelaromsättning mot tidigare säsonger. Intressant tränarkonstellation osv osv osv.
Tråkigt bar inte få uppleva detta maskineri ( jag tror detta blir en blå maskin) live i arenan från start!
gnrl99

Inläggav håvesjuttioett » 15 september 2020, 18:42

Lite kuriosa - Karlsson blir den tredje backen som är 187cm och väger 88kg i HV anno 20/21. Lite oväntat att han tar Williamssons plats, trodde nog det skulle komma in något mer obeprövat. Inte haft någon koll på honom sen han va i LHC, men visst känns det som en uppgradering även om Williamsson gjort det bra? Finns många som kan täcka upp för Andrae när han ger sig ut på sina offensiva, lite orutinerade, utflykter.

På tal om ingenting, så är det tydligen lite snack om att de ekonomiskt starka klubbarna i SHL ska hjälpa de som är sämre förberedda ekonomiskt att klara av säsongen. Är två klubbar som får negativt EK efter fem hemmamatcher utan publik, där Örebro med största sannolikhet är en av klubbarna. Efter åtta hemmamatcher får fem klubbar negativt EK. Örebro, som värvat för allt vad tygen håller i hopp om att bli en toppklubb. Vi, FBK, SAIK och FHC ska alltså ev. rädda en direkt konkurrent för att denne varit ekonomiskt oansvarig. Det känns ju kul.

Vidare har SHLs nästkommande VD, vilket för övrigt är DIFs (29,3mkr EK) nuvarande VD som bekant hållit väldigt hårt i pengarna, nämnt att man kommer vara beroende av ytterligare statliga bidrag för att inte gå under iom. publiksituationen. Nånstans är det helt sjukt hur oansvariga i princip alla SHL-klubbar varit och är, där Örebro och LHC med ett EK på 7,2mkr resp. 9,6mkr tagit täten. EK ger såklart inte en fullständig bild av den ekonomiska situationen, men vafan... Oförståeligt att det inte pratas mer om detta.
håvesjuttioett

FöregåendeNästa

Återgå till HV71