Hv truppen 20/21

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Hv truppen 20/21

Inläggav kny » 5 augusti 2020, 20:41

mrnorrland skrev:Arell är årets märkliga Hult värvning och är väll den enda konstiga han har gjort iår och fattar inte varför man värva en defensivt inriktad back och släpper Norbe som kan vart en back man kunde låtit spela i 2 PP och bygga på längre sikt pga han ej har samma potential som t ex Kinvall att spela i bättre liga. Tror Norbe kunnat blivit en stabil klassisk 2 backparsback med speltid i PP och gör ca 20-25 poäng. ne kan ej fatta vad man såg i Arell och släppte Norbe som inte alls gjorde bort sig i slutet av förra säsongen, visst han var ej rightare men va fasen.

Om man följt situationen kring HV71 och Daniel Norbes plats i laget så finns det flera intervjuer där HV71 har fört samtal med Norbe och varit intresserade - men Norbe valde Allsvenskan och Björklöven istället. Detta då Norbe själv påpekat att han är i en ålder där han vill ha en roll i första backpar - något som han haft mkt svårt att få i HV71, med all rätt! Jag tror säkert att Hv71 hade velat ha Norbe på 6 backar - men för att det ska funka måste ju alla vara 100% nöjda.

Angående Arell så ser jag mkt ljusglimtar - fysisk, bra skridskoåkare & ett hårt skott - frågan är bara om jämnheten och kvalitéerna i övriga spelet finns där? På förhand är Arell antagligen ett billigt projekt som man hoppas ska växa under säsongens gång.

När det gäller vår backbesättning är det många som sover på Daniel Bertov, 2-vägsback som varit topp-4 i Rögle under senaste 2 säsongerna. Tror personligen att han håller mkt högre kvalité än den 6-7 back som många verkar anse honom vara. För mig är Bertov en av de 3 backar som slåss om en plats i 2:a backpar tillsammans med Didde & Emil.
"Det finns en viss historik här som Växjö inte är ens i närheten av. Jönköping är också en större hockeystad än Växjö. Det finns ett större hockeyintresse här. Det här kommer jag väl få skit för nu."
- Johan Hult
kny

Inläggav mrnorrland » 5 augusti 2020, 22:10

kny skrev:
mrnorrland skrev:Arell är årets märkliga Hult värvning och är väll den enda konstiga han har gjort iår och fattar inte varför man värva en defensivt inriktad back och släpper Norbe som kan vart en back man kunde låtit spela i 2 PP och bygga på längre sikt pga han ej har samma potential som t ex Kinvall att spela i bättre liga. Tror Norbe kunnat blivit en stabil klassisk 2 backparsback med speltid i PP och gör ca 20-25 poäng. ne kan ej fatta vad man såg i Arell och släppte Norbe som inte alls gjorde bort sig i slutet av förra säsongen, visst han var ej rightare men va fasen.

Om man följt situationen kring HV71 och Daniel Norbes plats i laget så finns det flera intervjuer där HV71 har fört samtal med Norbe och varit intresserade - men Norbe valde Allsvenskan och Björklöven istället. Detta då Norbe själv påpekat att han är i en ålder där han vill ha en roll i första backpar - något som han haft mkt svårt att få i HV71, med all rätt! Jag tror säkert att Hv71 hade velat ha Norbe på 6 backar - men för att det ska funka måste ju alla vara 100% nöjda.

Angående Arell så ser jag mkt ljusglimtar - fysisk, bra skridskoåkare & ett hårt skott - frågan är bara om jämnheten och kvalitéerna i övriga spelet finns där? På förhand är Arell antagligen ett billigt projekt som man hoppas ska växa under säsongens gång.

När det gäller vår backbesättning är det många som sover på Daniel Bertov, 2-vägsback som varit topp-4 i Rögle under senaste 2 säsongerna. Tror personligen att han håller mkt högre kvalité än den 6-7 back som många verkar anse honom vara. För mig är Bertov en av de 3 backar som slåss om en plats i 2:a backpar tillsammans med Didde & Emil.

Jo håller med om Bertov. Emil ser jag som given i 2:a och tror de står mellan Bertov och Williamsson vem som får vara bredvid. Har en känsla Emil vill ha en lite offensivare back bredvid sig än vad Didrik är, han passar mer i en stängande 3 backpar. Tror Williamsson och Didrik kommer kampa ihop. Har en liten förhoppning att williamsson tar ett kliv till o bli lite mer offensiv som han visade under juniortiden. Nä jag är bara rädd vi har för defensivt inriktade backar och inte har den spelförståelsen att vända spelet snabbt bakifrån. I PP är jag inte lika orolig då vi kan köra med 4 forwards i båda uppställningarna och ha Kinvall och Martinsson i varsina PP.
mrnorrland

Inläggav Henke67 » 6 augusti 2020, 11:22

Det här är en ärlig fråga. Jag minns inte riktigt utan går på en känsla.
Jag undrar om någon har stats/minns hur Kinnvall gjorde sina poäng. Främst då PP. Jag vill få det till allt annat än som traditionell skytt från blå eller som point. Skulle han inte vara en högrisk chansning som point eller ensam back?
Henke67

Inläggav BlackIce » 6 augusti 2020, 13:32

Henke67 skrev:Det här är en ärlig fråga. Jag minns inte riktigt utan går på en känsla.
Jag undrar om någon har stats/minns hur Kinnvall gjorde sina poäng. Främst då PP. Jag vill få det till allt annat än som traditionell skytt från blå eller som point. Skulle han inte vara en högrisk chansning som point eller ensam back?

Han gjorde iaf ett gäng genom att vara rörlig och dra sig mot tekningscirklarna med puck eller för direktskott när det blivit lagom rörigt i försvaret. Min hoppy analys är att hans kvalitet är inte att statiskt stå och möta skott (för övrigt får ingen igenom sådana skott längre), utan hans kvalitet är att genom rörlighet lura motståndare och ta ytor för att sedan kunna attackera mot mål – inte sällan med en snabb handledare.
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav Henke67 » 6 augusti 2020, 19:30

BlackIce skrev:
Henke67 skrev:Det här är en ärlig fråga. Jag minns inte riktigt utan går på en känsla.

Han gjorde iaf ett gäng genom att vara rörlig och dra sig mot tekningscirklarna med puck eller för direktskott när det blivit lagom rörigt i försvaret. Min hoppy analys är att hans kvalitet är inte att statiskt stå och möta skott (för övrigt får ingen igenom sådana skott längre), utan hans kvalitet är att genom rörlighet lura motståndare och ta ytor för att sedan kunna attackera mot mål – inte sällan med en snabb handledare.

Då har vi samma bild av hur det såg ut. Det jag är rädd för är alltså att den typen av initiativ skulle hämmas av att varA enda back i uppställningen. Är det någon som kan lugna mig på den punkten?
Henke67

Inläggav Quila » 7 augusti 2020, 08:23

Bertov är är en BRA värvning. Dessutom otroligt stolt över Hv-emblemet han nu har på tröjan. Han har nått dit han ville och nu vill han visa vad han går för. Tror han skulle komplettera Kinnvall bra i första backpar till och med. Då har vi Emil J och Martinsson i andra. Emil J kommer vara betydligt bättre än ifjol (med lite startsträcka då förstås). Emil var den backen som tränade mest förra säsongen och med Nyman i laget nu så kommer han edga.

Arell har jag lite svårt att förstå, men detta var inte förstaalternativet. Hoppas han kan motbevisa mina tvivel. Hårt skott och bra fysiskt spel bådar gott för att möjligt övertyga mig.

Vi får inte glömma Andrae heller. Enorm potential, som kan blomstra redan i vinter.

Truppen överlag ser väldigt intressant ut. Seriens kanske bästa målvaktspar. Seriens kanske bästa offensiva back. Men vår största styrka är kedjorna framåt, med Lias i spetsen.
Arell som sagt en av frågetecknen. Det andra frågetecknet är Kokkonen. Hult vill ha sina chansningar. På gott och ont. Svårt att hitta deras platser, men kan likväl bli två överraskningar och det är just chansningar som slår väl ut som brukar ge framgång.

Angående Norbe så gjorde man vad man kunde, men kunde inte garantera honom som toppback (vilket är fullt förståeligt och rätt). Norbe valde bort Hv, men inte omöjligt att vi får se honom i framtiden igen. Han gjorde det bra i Hv-tröjan.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav jordfelsbrytare » 7 augusti 2020, 08:50

Quila skrev:Bertov är är en BRA värvning. Dessutom otroligt stolt över Hv-emblemet han nu har på tröjan. Han har nått dit han ville och nu vill han visa vad han går för. Tror han skulle komplettera Kinnvall bra i första backpar till och med. Då har vi Emil J och Martinsson i andra. Emil J kommer vara betydligt bättre än ifjol (med lite startsträcka då förstås). Emil var den backen som tränade mest förra säsongen och med Nyman i laget nu så kommer han edga.

Arell har jag lite svårt att förstå, men detta var inte förstaalternativet. Hoppas han kan motbevisa mina tvivel. Hårt skott och bra fysiskt spel bådar gott för att möjligt övertyga mig.

Vi får inte glömma Andrae heller. Enorm potential, som kan blomstra redan i vinter.

Truppen överlag ser väldigt intressant ut. Seriens kanske bästa målvaktspar. Seriens kanske bästa offensiva back. Men vår största styrka är kedjorna framåt, med Lias i spetsen.
Arell som sagt en av frågetecknen. Det andra frågetecknet är Kokkonen. Hult vill ha sina chansningar. På gott och ont. Svårt att hitta deras platser, men kan likväl bli två överraskningar och det är just chansningar som slår väl ut som brukar ge framgång.

Angående Norbe så gjorde man vad man kunde, men kunde inte garantera honom som toppback (vilket är fullt förståeligt och rätt). Norbe valde bort Hv, men inte omöjligt att vi får se honom i framtiden igen. Han gjorde det bra i Hv-tröjan.

Håller helt med dig gällande Arell en väldigt märklig värvning som i mitt tyckte inte stämmer in på den "röda tråden" i övriga backlinjen.
Kookonen vet jag nästan ingenting om. Hoppas att han är bra scoutad och att det faller väl ut.
Jag hoppas att Andre får och tar chansen om han får den. En enorm talang.
jordfelsbrytare

Inläggav mrnorrland » 7 augusti 2020, 10:03

jordfelsbrytare skrev:
Quila skrev:Bertov är är en BRA värvning. Dessutom otroligt stolt över Hv-emblemet han nu har på tröjan. Han har nått dit han ville och nu vill han visa vad han går för. Tror han skulle komplettera Kinnvall bra i första backpar till och med. Då har vi Emil J och Martinsson i andra. Emil J kommer vara betydligt bättre än ifjol (med lite startsträcka då förstås). Emil var den backen som tränade mest förra säsongen och med Nyman i laget nu så kommer han edga.

Håller helt med dig gällande Arell en väldigt märklig värvning som i mitt tyckte inte stämmer in på den "röda tråden" i övriga backlinjen.
Kookonen vet jag nästan ingenting om. Hoppas att han är bra scoutad och att det faller väl ut.
Jag hoppas att Andre får och tar chansen om han får den. En enorm talang.

Kokkonen ser jag på sikt ersätta den fysiska närvaro på isen som t ex Thörnberg har. Han har bra skott, stor och stark med tendens att ha bättre klubbteknik än Thörna. Nu med Thörnas uttåg är det endast Önerud som har en fysisk närvaro på isen som kan klassas som en powerforwad typ. Tror inte han har samma potential som Forsberg men mer en som man kan bygga i längden på mer. Forsberg känns som om han lyckas drar han till NHL, Kokkonen har inte samma potential och här tror jag man ser möjligheten till en spelaresom är god för 30-40 p om några år. Ingen poängligarvinnare men en gedigen duktig SHL lirare som kan stanna i klubben.
Tycker Önerud skall visa mer vägen i det fysiska närvaro med tacklingar och hårt jobb som han visade under guldsäsongen. Kändes som han stannade av efter den skada han fick i Ryssland och han har en oöm spelstil och ofta dragit på sig "småskavanker". Hoppas han nu har hunnit rehaba upp dem så han kan vara den Önerud vi minns. Vi har flera målskyttar i laget och kan acceptera minde produktion omhans fysiska närvaro leder till fler mål.
mrnorrland

Inläggav lejacques » 7 augusti 2020, 11:56

Önerud fortsatt kapten. Didrik och Christian Sandberg assisterande.

Didrik känns som en naturlig assisterande. Ett par år i föreningen nu. Känner klubben. Fansen har tagit honom till sitt hjärta.

Men Sandberg känns ungefär lika fel som när Chris Abbott blev kapten. Förstår att han har ledaregenskaper. Men faktum kvarstår. Han är skadebenägen och kommer gissningsvis vara borta en hel del i vinter. Sett till hans kvaliteter på isen skulle det inte heller förvåna mig om han sinom tid är på läktaren också. Otroligt trubbig och endimensionell spelare som i mina ögon inte håller på den här nivån. Håller både Johnsson, Sundh och Thörna, som alla lämnade högre än Sandberg.

Nej, det här valet var identitetslöst. Ledaregenskaper kan han visa ändå, utan ett A på bröstet.

Edit. Om nu man ska ha en Sandberg som assisterande hade jag föredragit Filip alla dagar i veckan.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrnorrland » 7 augusti 2020, 12:03

lejacques skrev:Önerud fortsatt kapten. Didrik och Christian Sandberg assisterande.

Didrik känns som en naturlig assisterande. Ett par år i föreningen nu. Känner klubben. Fansen har tagit honom till sitt hjärta.

Men Sandberg känns ungefär lika fel som när Chris Abbott blev kapten. Förstår att han har ledaregenskaper. Men faktum kvarstår. Han är skadebenägen och kommer gissningsvis vara borta en hel del i vinter. Sett till hans kvaliteter på isen skulle det inte heller förvåna mig om han sinom tid är på läktaren också. Otroligt trubbig och endimensionell spelare som i mina ögon inte håller på den här nivån. Håller både Johnsson, Sundh och Thörna, som alla lämnade högre än Sandberg.

Nej, det här valet var identitetslöst. Ledaregenskaper kan han visa ändå, utan ett A på bröstet.

Edit. Om nu man ska ha en Sandberg som assisterande hade jag föredragit Filip alla dagar i veckan.

Trodde på Lill-svampen mer än stor svamp. Stor svamp typisk nedstängande 4 center. Typisk avlastande center som ej gör bort sig. Men förstår ilskan att thörna o sundh lämna o han kvar. Om Thörn/sundh vart center och accepterat rollen hade de vart där istället för big svamp
mrnorrland

Inläggav SEMPER FIDELIS » 7 augusti 2020, 12:19

Förstår självklart. Men Svampen har bra rutin, 4 år med A och 4 år med C på bröstet i AIK. Sen kanske han inte gör det stora på isen utan mer att han är en bra ledare att ha i båset och omklädningsrummet.

Sen om jag minns rätt, utser väl ledarna vem som ska vara kapten och spelarna vilka som ska vara assisterande?

Gillar att Didde fick ett A, det förtjänar han!
SEMPER FIDELIS

Inläggav mrnorrland » 7 augusti 2020, 12:24

SEMPER FIDELIS skrev:Förstår självklart. Men Svampen har bra rutin, 4 år med A och 4 år med C på bröstet i AIK. Sen kanske han inte gör det stora på isen utan mer att han är en bra ledare att ha i båset och omklädningsrummet.

Sen om jag minns rätt, utser väl ledarna vem som ska vara kapten och spelarna vilka som ska vara assisterande?

Gillar att Didde fick ett A, det förtjänar han!

Det var så förr att spelarna bestämmer A men tror inte de längre. Har för mig de sa de på någ HV all access hur ledarna tog ut kapternerna men inte säker
mrnorrland

Inläggav 15:48 » 7 augusti 2020, 12:26

Väntade och bra kaptener. Tycker dock inte Öneruds C är självklart av det man ser på isen. Han har en förmåga att bli osynlig periodvis under säsongen. Alla kan ha form som går upp o ner men ibland uppfattar jag det som han ”inte är där” fullt ut. Vill ha en kapten som går före och arbetar hårt varje match. I min värld hade gärna Didrik fått C.

Vid sidan av isen kanske Önerud ändå är en naturlig ledare (?) men det är ändå på isen matcher avgörs...
15:48

Inläggav lejacques » 7 augusti 2020, 12:28

Det här argumentet med att Sandberg är center och att det därför inte finns plats för Thörna eller Sundh går ju att diskutera.

Om vi går tillbaka till augusti förra året. Hult gjorde en ogenomtänkt värvning när han i stället för att erbjuda try out skrev ett år med Sandberg. Ännu mer galet blev det när han rätt omgående förlängde Sandbergs kontrakt med ett år.

Det bäddade för den allmänna uppfattning som nu råder att det inte fanns plats för Thörna och Sundh. Men. Det finns centrar i laget så det räcker och blir över. Bergström, Filip Sandberg, Wennlund och till och med Önerud har väl lirat center tidigare.

Hult hade kunnat bryta med Christian Sandberg och behållt Thörna eller Sundh. Han hade för det första fått en bättre spelare (båda är bättre offensivt, båda kan spela BP, och även flyttas upp i en högre kedja vid skador, till skillnad från Sandberg som är en endimensionell, skadebenägen brunkare i fjärde, alternativt bänkvärmare eller åskådare från läktaren. That's it). För det andra hade vi med Sundh eller Thörna haft en naturlig assisterande kapten.

För oss som ville se åtminstone någon av Sundh eller Thörna kvar i laget känns det här kaptensvalet som det sista hånet. Ett långfinger rakt upp i ansiktet.

Edit. 15.48. Du sätter ett frågetecken för Önerud som C men inte Sandberg som A? Om det handlar om att tacklas lite och åka skridskor tycker jag nog Önerud förtjänar sitt C han med. Och om det är på isen det avgörs, som du skriver. Vad ska Sandberg med ett A till då? Han kommer gissningsvis vara skadad eller bänkad när det avgörs. Önerud har ju dessutom med all tydlighet visat tidigare att han kan vara den avgörande faktorn när vi vinner guld...
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrnorrland » 7 augusti 2020, 12:58

lejacques skrev:Det här argumentet med att Sandberg är center och att det därför inte finns plats för Thörna eller Sundh går ju att diskutera.

Om vi går tillbaka till augusti förra året. Hult gjorde en ogenomtänkt värvning när han i stället för att erbjuda try out skrev ett år med Sandberg. Ännu mer galet blev det när han rätt omgående förlängde Sandbergs kontrakt med ett år.

Det bäddade för den allmänna uppfattning som nu råder att det inte fanns plats för Thörna och Sundh. Men. Det finns centrar i laget så det räcker och blir över. Bergström, Filip Sandberg, Wennlund och till och med Önerud har väl lirat center tidigare.

Hult hade kunnat bryta med Christian Sandberg och behållt Thörna eller Sundh. Han hade för det första fått en bättre spelare (båda är bättre offensivt, båda kan spela BP, och även flyttas upp i en högre kedja vid skador, till skillnad från Sandberg som är en endimensionell, skadebenägen brunkare i fjärde, alternativt bänkvärmare eller åskådare från läktaren. That's it). För det andra hade vi med Sundh eller Thörna haft en naturlig assisterande kapten.

För oss som ville se åtminstone någon av Sundh eller Thörna kvar i laget känns det här kaptensvalet som det sista hånet. Ett långfinger rakt upp i ansiktet.

Edit. 15.48. Du sätter ett frågetecken för Önerud som C men inte Sandberg som A? Om det handlar om att tacklas lite och åka skridskor tycker jag nog Önerud förtjänar sitt C han med. Och om det är på isen det avgörs, som du skriver. Vad ska Sandberg med ett A till då? Han kommer gissningsvis vara skadad eller bänkad när det avgörs. Önerud har ju dessutom med all tydlighet visat tidigare att han kan vara den avgörande faktorn när vi vinner guld...

Att ha en C för den "bästa" spelaren i laget är inte nödvändighet. Tycker Önerud ska vara C även om han ej är den toppspelaren längre. Sen absolut tycker jag Öneruds närvaro skall höjas än följande säsong då han var väldigt upp och ner.

bara tydliggöra jag hade hällre tagit Lill-svamp som A istället för stor svamp pga historik i HV osv. Att hult förlänmgde med stor svamp var kanske inte det bästa alternativ, just han blev långtidsskadad precis efter. Att Sundh skulle acceptera en 4 roll är inget vi behöver diskutera men hur skulle thörna reagera? För seriöst vem petar han från de 3 framträdande linerna? Nu med den historik och thörnas reaktion med han kan tänka sig spela för annan SHL klubb bara för visa HV gjort fel, gnällt i media, han kommer aldrig spela i HV om inte vissa ledare försvinner frå klubben. Jag förstår man är besviken och frustrerad men tycker inte man agerar sådär för en kult spelare som har potential att hängas upp i Arenan. Visst vet ej ifall Hult/Davidssson skötte snacket det vet andra här in bättre än jag så de låter jag vara osakt. Poängen är hur skulle thörna reagera med mindre istid och en bortskymd roll i 4? Skall vi minnas han som den han var elr skall vi se en slut 37 med sporadisk speltid i 4? Visst han kan blomma om och få en nytändning men med skadehistoriken och dalande produktion så tycker jag personligen de var bra beslut, samma med Sundh, att gå vidare trots de svider i HV hjärtat. Sen svider med stor svamp och de låter nonchalant, etc etc håller jag med om. Och ja jag kvarstår att om thörna och sundh hade vart centrar tror jag man hade valt nån av dem istället för stor svamp om de accepterat denrollen. Du skriver Bergström center? Han har gjort sina bästa säsonger som winge och han ska vara där, Önerud spelat center JA och lill-svamp JA men de är inga naturliga centrar och de spelat bäst hockey som winge. Wennlund bör man låna ut.
mrnorrland

Inläggav lejacques » 7 augusti 2020, 13:05

Jag har aldrig sagt att Thörna eller Sundh skulle lira center. Jag sa att vi sitter med en rad alternativ. Med tanke på Öneruds och Filips fjolårssäong hade det varit spännande att se dem i en sådan roll. Hade ju exempelvis hellre gått in i säsongen med att Filip centrade fjärde med Sundh eller Thörnberg vid sin sida.

Och ja, jag tror att Thörna accepterat den rollen.

Men ja, det är säkert ett medvetet val att man valt att ha fyra "naturliga" centrar i år. Det är bara hoppas det slår väl ut. Men oavsett Thörnas vara eller inte icke vara i HV så menar jag att Sandberg inte har att göra i den här truppen. Och i synnerhet inte med tanke på hans skadehistorik. Att han nu dessutom är assisterande visar väl om inte annat än att det inte finns några naturliga val i detta rätt identitetslösa val. Å andra sidan. Lias Andersson, Filip Sandberg?

Edit. Eller alternativen nedan som Junior nämner.
Senast redigerad av lejacques 7 augusti 2020, 13:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Junior » 7 augusti 2020, 13:07

För egen del så väljer jag att lita på att tränarna har gjort ett bra val av kaptener. De vet laget och hur det fungerar bäst, vem som tar vilka roller och sådant man inte alls har en lika bra uppfattning om utanför.

Men ska jag tycka något så är det ändå att det är helt rätt med Didde som A och solkart med Simon som C. Personligen hade jag ändå satt antingen Thörngren eller Svampen som det sista A, alternativt Bergström eller Williamsson också. Svampen och Thörngren är för mig en stor del av HVs stomme och spelare som bör vara i föreningen en längre tid. Jag ser dem som spelare som kommer kunna växa in i rollen som kulturbärare om de är kvar flera år. Thörngren och Svampen är spelare som jag tycker förtjänar A rollen för sina arbetsinsatser på isen, främst Thörngren. Bergström och Williamsson är båda rutinerade och har haft A i tidigare klubbar. Men Christian är i och för sig en av de mest rutinerade ledarna i truppen och dessutom i AIK vilket, enligt mig, betyder mer än att vara ledare i många andra klubbar.

I vilket fall så finns det flera ledare i klubben oavsett bokstav på bröstet, vilket är positivt.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav håvesjuttioett » 7 augusti 2020, 13:45

lejacques skrev:Det här argumentet med att Sandberg är center och att det därför inte finns plats för Thörna eller Sundh går ju att diskutera.

"Det sista hånet" - innan Hult förstör allt vad HV och dess kultur är? Domedagsprofeten är inne och predikar igen... Nånstans har man saknat det när forumet låg nere ;)

I grund och botten är det idiotiskt att flytta in någon från vingen till center, om denne inte spelat center på flera år. Detsamma gäller för det omvända vilket ex Ullström, som nämnts i andra trådar, är ett ypperligt exempel på. Speciellt om spelaren värvats för en viss position och sedan blir flyttad till en annan. Skapar onödigt missnöje i truppen som riskerar sprida sig och utveckla en minst sagt ofördelaktig miljö. Tror inte heller klubben någon gång haft för avsikt att spela de du nämner som centrar, om inte extraordinära förhållanden under delar av matcher kräver det. Därmed faller det här försöket till argumentation att C.Sandberg fick stanna på Sundhs/Thörnbergs bekostnad och att kaptensutnämningen på något sätt skulle vara ett långfinger i ansiktet på de som förespråkar vad HV står för. Deras sorti berodde snarare på föryngringsprocess, vilket alla klubbar någon gång ställs inför - smärtsamt, men nödvändigt.

Med detta sagt, har jag full förståelse för att man kanske inte gillar C.Sandberg som spelare. Personligen tycker jag han i allra högsta grad fyller en funktion som center i fjärdekedjan. Finns det bättre, men dyrare, alternativ? Ja. En centeruppställning med Lias, omnämnda Ullström, Fröberg och Holmström ser på pappret onekligen väldigt bra ut. Samtidigt är det fyra centrar som begär speltid och vill spela på offensiv planhalva. Med C. Sandberg får man i mitt tycke bättre balans och frigör mer utrymme för ex Lias (som fö kommer bli utnämnd till årets mest värdefulla spelare och få Stefan Liv Memorial framåt våren 2021). En snabb koll på EP visar också att den här skadebenägenheten du pratar om inte är allt så omfattande som du vill få det till. Thörnberg har spelat 190 matcher de senaste fem säsongerna, C.Sandberg 213 (exkl playoff). Lias, Ullström, Fröberg och C.Sandberg dock... Där snackar vi.
håvesjuttioett

Inläggav lejacques » 7 augusti 2020, 14:02

Domedagsprofet och domedagsprofet... Forumet låg nere, men min åsikt om Hult har inte hunnits ändras, hör och häpna. ;)

Ja, kollar du på de fem senaste åren. Men ska det bli rättvist ska du nog titta över tid. Sett till de tio senaste åren har han missat 20 procent av grundseriematcherna. Två hela säsonger när man slår ut det. Han har onekligen en historik av att missa matcher på kontinuerlig basis. Hans spelstil verkar dessutom passa illa i SHL (kanske han inte hänger med i tempot). Han har spelat 5 SHL-säsonger och sett till grundserien ser det ut så här: 50 av 55 spelade matcher, 36 av 55, 31 av 55, 41 av 55, 32 av 52).

Varför jag trycker på hans skadebenägenhet är för att jag blir frustrerad när folk slänger sig med sådana uttryck på andra spelare. Jag har aldrig sagt att Thörnberg inte varit skadebenägen de senaste åren, men i Sandberg har vi en som ligger på samma nivåer av missade matcher, om inte högre. Rätt ska vara rätt, och här har Hult verkligen lyckats värva en skadebenägen spelare.

Kan hålla med om att det är mindre bra att flytta på vingar. Men, fortsatt övertygad om att alternativet varit bättre än att ha kvar en 32-årig, trubbig och skadebenägen Sandberg.

Vidhåller att Sandberg inte håller på den här nivån. Han ligger väl dessutom runt 100 000 kronor per månad, om jag minns rätt (någon får gärna rätta mig om jag har fel). För den lönen är jag tämligen övertygad om att vi hittat en bättre och kanske även billigare center för den rollen.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 7 augusti 2020, 15:20

C Sandberg och Didde Strömberg assisterande kaptener och C:et givetvis till Önerud. Bra beslut där trojkan.
Quila
Moderator

Inläggav Quila » 7 augusti 2020, 15:40

Diskussionen angående Storsvampens A är löjlig. Hans blotta närvaro höjer intensiteten i varje moment med flera procent. Han ställer krav och nöjer sig inte med om någon åker och lallar. Genuina ledaregenskaper och går in i varje moment till 100% (något som tyvärr leder till skador i högre utsträckning).

Förövrigt angående Christians kvalitéer som hockeyspelare. Han är verkligen inte endimensionell. Han behärskar alla spelmoment bra. Har ni sett honom spela PP någon gång? Där är han överraskande bra. Han har tilldelats en defensiv roll och gjort det bra. Kommer visa ännu mer, var så säkra.

Rekommenderar att ni kikar på några träningar när covid-läget bättrat sig. Då lär ni få helt annorlunda uppfattningar om vissa spelare. Angående just Sundh och Thörna så var väll ingen av dom direkt att känna igen förra säsongen och tyvärr kunde (inte ens) de leva på gamla meriter. På gott och ont, men inte är detta på bekostnad av Storsvampens närvaro iaf.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 7 augusti 2020, 16:06

Quila skrev:Diskussionen angående Storsvampens A är löjlig. Hans blotta närvaro höjer intensiteten i varje moment med flera procent. Han ställer krav och nöjer sig inte med om någon åker och lallar. Genuina ledaregenskaper och går in i varje moment till 100% (något som tyvärr leder till skador i högre utsträckning).

Förövrigt angående Christians kvalitéer som hockeyspelare. Han är verkligen inte endimensionell. Han behärskar alla spelmoment bra. Har ni sett honom spela PP någon gång? Där är han överraskande bra. Han har tilldelats en defensiv roll och gjort det bra. Kommer visa ännu mer, var så säkra.

Rekommenderar att ni kikar på några träningar när covid-läget bättrat sig. Då lär ni få helt annorlunda uppfattningar om vissa spelare. Angående just Sundh och Thörna så var väll ingen av dom direkt att känna igen förra säsongen och tyvärr kunde (inte ens) de leva på gamla meriter. På gott och ont, men inte är detta på bekostnad av Storsvampens närvaro iaf.

Samtliga spelare vi talar om hade en roll lägre ned i hierarkin förra året. Det har varit svårt att undgå Sandberg, om man nu följt hockey de senaste åren. Och visst har han varit bra och producerat framåt. Men han är inte i närheten av den nivån längre. Hans 29 poäng sin sista säsong i AIK är ju inte direkt något som skrämmer. Filip Ahl bombade in 40 pinnar på 40 matcher i Bofors för att jämföra. Med det sagt är Ahl inte heller någon jag vill se i HV.

Löjligt blir det när man så gärna vill köpa varje beslut HV tar att man tycker det är rimligt att en spelare som Christian Sandberg går före spelare som Oscar Sundh och Martin Thörnberg. Löjligt blir det när man till och med får det till något bra att vi går från att ha en Thörnberg i laget som assisterande kapten till att nu ha Sandberg i samma roll. Löjligt och identitetslöst.

Men det är ju min åsikt. Precis som du är av åsikten att diskussionen kring Sandbergs A är löjlig.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Andersson711 » 7 augusti 2020, 16:11

Sandin officiell. Detta måste vara den bästa forwardsuppsättningen vi haft på många år.
Andersson711
Moderator

Inläggav lejacques » 7 augusti 2020, 16:14

Andersson711 skrev:Sandin officiell. Detta måste vara den bästa forwardsuppsättningen vi haft på många år.

Ja, nu ser det jäkligt bra ut. Som jag skrev i nån annan tråd. Har en känsla av att det inte är så självklart att NHL plockar tillbaka spelare. Allt beror lite på hur deras kommande säsong kommer se ut.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav RiWi » 7 augusti 2020, 16:16

Till camperna kommer de ju defentivt åka.
RiWi

Inläggav Erdball » 7 augusti 2020, 17:56

Lias hade varit det naturliga valet som kapten men jag tror inte ledningen vågade det efter att man fått så mycket kritik för Sundh och Thörnbergs sorti. Jag kan inte över huvud taget förstå varför Sundh skulle vara värd ett nytt kontrakt. Han håller tyvärr inte lägre, vilket är väldigt tråkigt. En av mina favoritspelare i Hv. Thörnberg skulle kunna spela till sig en plats. Han har spetskvaliteter som inte Sundh har. Dock tror jag att det funnits stor risk att HV kunde hamnat i en tråkig sits med Thörnberg fast på läktaren där han sugit energi ur laget. Om Wennlund petar Storsvampen under säsongen tror jag vi har, precis som Abbott var, en ledare på läktaren som gör allt för att driva laget. Där snackar vi naturliga ledare.
Erdball

Inläggav 15:48 » 7 augusti 2020, 19:03

Nu blandar du äpplen och päron lejacques. C Sandberg är ingen Önerud och skall inte vara det heller. Du har rätt i att Sandberg var mycket borta förra säsongen. Varken du eller jag vet hur det blir denna säsong. Att han har mycket goda ledaregenskaper och arbetar hårt när han är på isen finns det ingen tvekan om. Helt rätt med ett A. Vill se någon som kliver fram i med och motgång. Min känsla är att Simon försvinner för mycket periodvis som jag skrev. Hoppas denna säsong motbevisar mig.
15:48

Inläggav Quila » 7 augusti 2020, 22:32

lejacques skrev:
Quila skrev:Diskussionen angående Storsvampens A är löjlig. Hans blotta närvaro höjer intensiteten i varje moment med flera procent. Han ställer krav och nöjer sig inte med om någon åker och lallar. Genuina ledaregenskaper och går in i varje moment till 100% (något som tyvärr leder till skador i högre utsträckning).

Samtliga spelare vi talar om hade en roll lägre ned i hierarkin förra året. Det har varit svårt att undgå Sandberg, om man nu följt hockey de senaste åren. Och visst har han varit bra och producerat framåt. Men han är inte i närheten av den nivån längre. Hans 29 poäng sin sista säsong i AIK är ju inte direkt något som skrämmer. Filip Ahl bombade in 40 pinnar på 40 matcher i Bofors för att jämföra. Med det sagt är Ahl inte heller någon jag vill se i HV.

Löjligt blir det när man så gärna vill köpa varje beslut HV tar att man tycker det är rimligt att en spelare som Christian Sandberg går före spelare som Oscar Sundh och Martin Thörnberg. Löjligt blir det när man till och med får det till något bra att vi går från att ha en Thörnberg i laget som assisterande kapten till att nu ha Sandberg i samma roll. Löjligt och identitetslöst.

Men det är ju min åsikt. Precis som du är av åsikten att diskussionen kring Sandbergs A är löjlig.

Ja, vi har olika syn helt enkelt.

Men fortsatt, du kan inte säga att C Sandberg ”går före” Sundh och Thörnberg. De konkurrerar ju inte ens om samma plats. Jag köper långt ifrån varje beslut Hv tar, men är fast övertygad om att de har 100 gånger bättre koll på det mesta än vad du och jag har tillsammans.
Ett kaptensval är nog inte ett alltför svårt val egentligen Förövrigt. Det brukar märkas ganska tydligt vilka som är trygga i den sortens roll.

Rekommenderar dig återigen att sätta dig och titta lite träningar. Vilka är det som sätter krav. Vilka är det som ser till att nivån ute på isen upprätthålls. Vilka sätter standarden för vad som händer där ute. Vilka tvekar inte på att ryta ifrån när jobbet inte tas. Didde krigar i varje moment. Storsvamp har en aura runt sig som säger ”100%, inget annat är bra nog). Önerud är lite tystare och lugnare, men en Hv-son som alla lyssnar på. Lägg därtill Lias som kommer se till att det inte blir några mysstunder på varken träningar eller matcher.
Sedan finns det de som gärna lattjar, glider och ser mer loj ut. När man sitter där, blir det ofta väldigt tydligt hur gruppen fungerar. Man hör vad som sägs och ser vilka som verkligen tar detta på fullaste allvar, varje dag.

Är ett stort fan av både Sundh och Thörna bör tilläggas. Men de hade inga bra säsonger. Sundhs straffskytte kunde man förvisso inte klaga på, men vart var tacklingarna? Retstickan? Gnuggaren? BP-killern?
Vart var Thörnbergs vres, skott och spelkänsla? Glöden fanns inte där på samma sätt. Hv tog här två extremt svåra beslut, men de måste ju också tas.
Quila
Moderator

Inläggav 327 Karlsson » 8 augusti 2020, 00:20

Erdball skrev:Lias hade varit det naturliga valet som kapten men jag tror inte ledningen vågade det efter att man fått så mycket kritik för Sundh och Thörnbergs sorti. Jag kan inte över huvud taget förstå varför Sundh skulle vara värd ett nytt kontrakt. Han håller tyvärr inte lägre, vilket är väldigt tråkigt. En av mina favoritspelare i Hv. Thörnberg skulle kunna spela till sig en plats. Han har spetskvaliteter som inte Sundh har. Dock tror jag att det funnits stor risk att HV kunde hamnat i en tråkig sits med Thörnberg fast på läktaren där han sugit energi ur laget. Om Wennlund petar Storsvampen under säsongen tror jag vi har, precis som Abbott var, en ledare på läktaren som gör allt för att driva laget. Där snackar vi naturliga ledare.

Jag instämmer med mycket här. Jag kom på mig själv under föregående säsong med att tänka att Sundh åker och åker, kämpar och sliter men han får ut väldigt lite av det. Han såg trög ut. Förutom straffarna då. Utan övriga liknelser lite som Ikonen, han kämpade säkert allt han kunde med, men fick inte ut något vidare av det. Sundhs hjärta kan ingen döma ut, det står HV71 på det utan tvekan. Men kunnandet har dalat och jag instämmer i att det var dags att bryta.

I Thörnbergs fall ser jag en liknelse med vad Pettan drabbades av. Pettan falnade ordentligt de två sista säsongerna och sista säsongen var det tragiskt att se honom på bänken, nästan gråtfärdig och helt uppgiven över att inte få spela. En syn ingen HV-supporter ville se, men där satt han och utstrålade en hopplöshet hela han. Som Sanny skrev:

Jag såg David Petraseks ansiktsuttryck när han satt på bänken hela matchen utan en enda sekunds speltid. Jag led med honom och kände mig så ledsen...Jag led med Petrasek för att förmodligen insåg att hans karriär tog slut. Jag led med honom för att han inte fick chansen att hjälpa sitt kära HV en sista gång. Jag led med honom för att han såg ledsen ut.

David Petrasek fick ett ovärdigt slut på sin fina karriär som spelare i HV71. Det gjorde fan ont att se.

https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... karriaren/

Jag vill inte se Sundh eller Thörna i den positionen. Men tanke på efterspelet kring Thörnbergs uteblivna förlängning kan jag verkligen tänka mig att det skulle kunna se likadant ut i hans fall, om han skulle bli bänkad. Det kändes dock som att Thörnberg hade lite mer att ge, men vem är jag att avgöra det, 12 mil från katakomberna i Kinnarps...öh Arenan.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Norrlandssupporter » 8 augusti 2020, 06:50

Finns det någon chans att få behålla Sandin om han inte tar en plats efter campen? Eller är det raka väger ner till AHL?
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

FöregåendeNästa

Återgå till HV71