Seriösa rykten 19/20: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 19/20: Diskussioner

Inläggav Diabolics » 16 oktober 2019, 11:39

Husmusen skrev: Så med andra ord ska vi se C Sandberg som ersättare till en potentiell första center DG ? vore ju ren idioti

Det funkar ju inte så, det måste du ju fatta. Det är inte en pjäs ut (DG) en pjäs in (storebror) på EXAKT samma ställe. Sluta med den typen av falsk retorik för att försöka leta fel eller blåsa upp saker oproportionerligt.

Den som ersätter DG (om nu han var sedd som förstacenter) är ju den person som för närvarande har rollen som andrecenter. Storebror är mig veterligen inte andracenter. Man kan definitiv välja att se detta som ett steg bakåt för truppen om DG (som inte varit förstacenter-kaliber innan i livet) hade fyllt rollen som förstecenter (det vet vi inte) och han ersätts av nummer två. Men det är baserat på spekulation om DG's potential och resultat i HV detta år. Får jag bara på peka återigen: potentialens realisering är inget vi vet något om eller kan ta för givet.

Pga det sätt som du uttrycker dig ovan och gör vilda slutsatser som inte är rationella så tas du inte på allvar. man lyssnar helt enkelt inte på folk som inte ens kan ta sig från A till B med hjälp av logik eller rationella argument. De ses som galningarna i gatuhörnet som skriker om systemkollaps. Dock är det jävligt tröttsamt att hela jävla tiden behöva gå in och styra upp denna sortens skitargumentation som bara sänker stämningen, ökar negativiteten och syftar till att sprida en mörkare bild än vad som behövs eller är motiverat.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 16 oktober 2019, 12:07

Om du bortser från vad du finner som dåliga argumentet och falsk retorik så kvarstår ju problembilden.

Det är så otroligt dåligt agerat att "stärka" upp centersidan, som Hult uttrycker det, med en 32-årig allsvensk "en halv poäng per match"-center. Särskilt med tanke på att vi tappar en av SHL:s mest haussade centertalanger.

Tycker det varit som ett tydligt mönster hela sillyn att Hult agerar desperat när vi plötsligt tappar spelare.

Vår poängbäste spelare försvinner (Ljungh). Kort tid senare presenterar man Linus Fröberg, som i dag måste anses vara en av SHL:s mest överbetalda spelare.

Senare presenteras Ikonen som en tilltänkt toppspelare, när Teden lämnat. Lika dumdristigt agerat.

Och så på det värvas Sandberg samma dag som DG drar till NHL.

Gemensamt för alla dessa värvningar är att de är alltför hastiga och desperata beslut som tydligt gör vår forwardssida svagare. Och det värsta av allt ger det mindre utrymme för att agera under säsongen. Särskilt nu när det är så tydligt att vi behöver en förstacenter. För han behövs, och det oavsett om DG kommer hem eller inte.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Husmusen » 16 oktober 2019, 12:30

Diabolics skrev:
Husmusen skrev: Så med andra ord ska vi se C Sandberg som ersättare till en potentiell första center DG ? vore ju ren idioti

Det funkar ju inte så, det måste du ju fatta. Det är inte en pjäs ut (DG) en pjäs in (storebror) på EXAKT samma ställe. Sluta med den typen av falsk retorik för att försöka leta fel eller blåsa upp saker oproportionerligt.

Den som ersätter DG (om nu han var sedd som förstacenter) är ju den person som för närvarande har rollen som andrecenter. Storebror är mig veterligen inte andracenter. Man kan definitiv välja att se detta som ett steg bakåt för truppen om DG (som inte varit förstacenter-kaliber innan i livet) hade fyllt rollen som förstecenter (det vet vi inte) och han ersätts av nummer två. Men det är baserat på spekulation om DG's potential och resultat i HV detta år. Får jag bara på peka återigen: potentialens realisering är inget vi vet något om eller kan ta för givet.

Pga det sätt som du uttrycker dig ovan och gör vilda slutsatser som inte är rationella så tas du inte på allvar. man lyssnar helt enkelt inte på folk som inte ens kan ta sig från A till B med hjälp av logik eller rationella argument. De ses som galningarna i gatuhörnet som skriker om systemkollaps. Dock är det jävligt tröttsamt att hela jävla tiden behöva gå in och styra upp denna sortens skitargumentation som bara sänker stämningen, ökar negativiteten och syftar till att sprida en mörkare bild än vad som behövs eller är motiverat.

Undra vem det är som bidrar till att sänka stämningen? Jag som ifrågasätter vad vi gör om DG stannar kvar och du som går till person angrepp på en annan forum medlem?

Och du får kalla mig hur dum du vill (jag tycker du har fel men skulle inte idiot förklara dig på det sättet du idiot förklarar mig, sån besserwisser är jag inte) men jag står fast vid det jag skrev och JA jag tycker man kan tänka exakt så som jag skrev. Sen om DG är vår förste center eller inte, näe det är bara teorier men faktum kvarstår att 99 av 100 ser det som en NEDGRADERING att byta DG emot C Sandberg, håller du inte med om det ?
Husmusen

Inläggav Husmusen » 16 oktober 2019, 12:33

lejacques skrev:Om du bortser från vad du finner som dåliga argumentet och falsk retorik så kvarstår ju problembilden.

Det är så otroligt dåligt agerat att "stärka" upp centersidan, som Hult uttrycker det, med en 32-årig allsvensk "en halv poäng per match"-center. Särskilt med tanke på att vi tappar en av SHL:s mest haussade centertalanger.

Tycker det varit som ett tydligt mönster hela sillyn att Hult agerar desperat när vi plötsligt tappar spelare.

Vår poängbäste spelare försvinner (Ljungh). Kort tid senare presenterar man Linus Fröberg, som i dag måste anses vara en av SHL:s mest överbetalda spelare.

Senare presenteras Ikonen som en tilltänkt toppspelare, när Teden lämnat. Lika dumdristigt agerat.

Gemensamt för alla dessa värvningar är att de är alltför hastiga och desperata beslut som tydligt gör vår forwardssida svagare. Och det värsta av allt ger det mindre utrymme för att agera under säsongen. Särskilt nu när det är så tydligt att vi behöver en förstacenter. För han behövs, och det oavsett om DG kommer hem eller inte.

Precis så, men nu fick troligen C Sandberg den sista center positionen..därav det jag skrev ovan. Tyckte att det var en lustig värvning när den gjordes, ska man värva C Sandberg för att bredda truppen medans DG är borta? om han kommer hem sen då ? och om han stannar är C Sandberg ersättare till DG? Sjukt lustigt agerat, men precis som du säger så är det lustigt på alla center positioner
Husmusen

Inläggav Diabolics » 16 oktober 2019, 13:40

Husmusen skrev:
du som går till person angrepp på en annan forum medlem?

Och du får kalla mig hur dum du vill (jag tycker du har fel men skulle inte idiot förklara dig på det sättet du idiot förklarar mig, sån besserwisser är jag inte)

Det jag invände mot var ditt resonemang, din avsaknad av logik. Jag sade inget om din person. Ett personangrepp har komponenten: "du är xxxxx, därför är ditt argument kass".

Jag gick direkt på ditt uttalande, inte din person. Om du inte vet vad ett personangrepp är, då kanske du skall undvika att slänga dig med de begreppen?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 16 oktober 2019, 13:44

lejacques skrev:Om du bortser från vad du finner som dåliga argumentet och falsk retorik så kvarstår ju problembilden.

Jag har inget att påpeka kring det resonemang du för här, dock är det bara flyktigt kopplat till vad jag uttalade mig om.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Nutarviguld » 16 oktober 2019, 14:42

Diabolics skrev:
Husmusen skrev:

Och du får kalla mig hur dum du vill (jag tycker du har fel men skulle inte idiot förklara dig på det sättet du idiot förklarar mig, sån besserwisser är jag inte)

Det jag invände mot var ditt resonemang, din avsaknad av logik. Jag sade inget om din person. Ett personangrepp har komponenten: "du är xxxxx, därför är ditt argument kass".

Jag gick direkt på ditt uttalande, inte din person. Om du inte vet vad ett personangrepp är, då kanske du skall undvika att slänga dig med de begreppen?

Översittare much?
Nutarviguld

Inläggav jordfelsbrytare » 16 oktober 2019, 17:03

Spot on som vanligt! Hatten av.
jordfelsbrytare

Inläggav Quila » 16 oktober 2019, 17:51

Tycker C Sandberg varit riktigt bra och är en riktigt smart värvning. Ett jävligt säkert kort och som kräver massor av sin omgivning.

Han var avsedd att bredda truppen eftersom DG skulle till vampen o spela JVM. Frågan är om man ens trott själva på att han skulle göra så bra avtryck där borta, som han nu verkar ha gjort. Snart är han hemma igen, så lär det bli och vips har vi det väldigt konkurrenskraftigt på c-sidan.

Angående Fröberg så tycker jag han är bra. Jocke A kanske vår bäste FW såhär långt. Johnsson normalt en fullgod fjärdecenter! Det går inte att blunda för att den stora missräkningen bland centrarna såhär långt är Holmström.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Nick » 16 oktober 2019, 20:07

Quila skrev:Tycker C Sandberg varit riktigt bra och är en riktigt smart värvning. Ett jävligt säkert kort och som kräver massor av sin omgivning.

Han var avsedd att bredda truppen eftersom DG skulle till vampen o spela JVM. Frågan är om man ens trott själva på att han skulle göra så bra avtryck där borta, som han nu verkar ha gjort. Snart är han hemma igen, så lär det bli och vips har vi det väldigt konkurrenskraftigt på c-sidan.

Angående Fröberg så tycker jag han är bra. Jocke A kanske vår bäste FW såhär långt. Johnsson normalt en fullgod fjärdecenter! Det går inte att blunda för att den stora missräkningen bland centrarna såhär långt är Holmström.

Frågan är om DG verkligen kommer hem? Inatt fick han spela. Om än bara knappt 6 min. Men
Han hann med o blocka ett skott, vinna tre av fyra tekningar, samt få med sig en utvisning.

Jag hoppas naturligtvis att DG kommer hem av hela mitt hjärta. Men om vi ska vara ärliga. Hade man inte redan skickat hem honom isåfall.?
Måste ju i allra högsta grad ligga i winnipegs intresse att han får den utveckling han behöver. Genom att spela matcher.
Då som kommer vara hans arbetsgivare nästa säsong.

Jag börjar mer o mer tro att vi får klara oss utan David denna säsong.
Nick

Inläggav Calle2 » 16 oktober 2019, 20:37

Husmusen skrev:
Calle2 skrev:Laget är klart nu. Kommer med all sannolikhet inte att bli några mer förvärv såvida inte skador uppstår eller man tvingas till nya värvningar av andra skäl.

Med tanke på hur du skriver så ser det ut som att du vet något, källa på den ?

Nej, detta är bara min personliga övertygelse. Jag borde uttryckt mig annorlunda och ber om ursäkt för det. Hade inte koll på vilken tråd jag skrev i.
Calle2

Inläggav mrnorrland » 16 oktober 2019, 21:49

Nick skrev:
Quila skrev:Tycker C Sandberg varit riktigt bra och är en riktigt smart värvning. Ett jävligt säkert kort och som kräver massor av sin omgivning.

Frågan är om DG verkligen kommer hem? Inatt fick han spela. Om än bara knappt 6 min. Men
Han hann med o blocka ett skott, vinna tre av fyra tekningar, samt få med sig en utvisning.

Jag hoppas naturligtvis att DG kommer hem av hela mitt hjärta. Men om vi ska vara ärliga. Hade man inte redan skickat hem honom isåfall.?
Måste ju i allra högsta grad ligga i winnipegs intresse att han får den utveckling han behöver. Genom att spela matcher.
Då som kommer vara hans arbetsgivare nästa säsong.

Jag börjar mer o mer tro att vi får klara oss utan David denna säsong.

problemet jag ser att de anser DG utvecklas mer att sitta på bänken än att se han utvecklas att spela i HV. Hade de ansätt han skulle utvecklats mer i HV hade han vart här nu, de är de ända jag anser de ej tror på HV hockey filosofi.

Sen nej tror jag inte hv kommer inte kommer ersätta DG om han inte kommer hem. Knappt äns om vi får skador hur de sätt de senaste 2 ¨åren då vi har haft skador o Hult har sagt att de letar ersättare men de händer inget. Hult tror på detta lag och kommer inte agera vad som än händer. Vinner vi 10 raka elr förlora vi 10 raka kommer inget direkt att ske.

Alla som ser matcherna ser att vi har problem i speluppbyggnadsfasen och vi är ett klassikt mittenlag som kämpar till sig sina poäng. Mot färjestad visade att vi inte riktigt hänger med när topplaget sätter in sin fart och spelskicklighet. Då är vi tröga och inte alls hänger med. Idag lever vi endast på att våra målvakter står på huvudet och hoppas på det bästa.

Vi har de trubbigaste laget i SHL och får minst för den lön vi betalar. Helt naturligt att bottenlag måst betala mer för sina toppspelare än ett vinnande lag. Rätt säker att inget seriöst toppenlag hade satsat stenhårt på Fröberg/Holmström som sina 2 stjärnor på centersidan. Man hade haft ett seriöst 1 center och därunder fröberg holmström och de hade utvecklats i lugn o ro istället för att hv hopppas de går bra tänk. Vi är topp i lönelistan men ändå ligger vi botten och det är riktigt pengar i sjön och när sätter sponsorer och fans inkomst stopp för detta? När vi inte kan locka till oss breddspelare i andra lag som toppspelare vad händer framöver när våran budget kommer eventuellt strammas än mer framöver med ett ännu misslyckad säsong? Vi ger firsta lina lön till en 4 reserv spelare för att locka hit han?
mrnorrland

Inläggav Sir Ward » 16 oktober 2019, 22:28

Nutarviguld skrev:
Diabolics skrev:
Husmusen skrev:

Översittare much?

Tycker Diabolics förklarar det mycket väl.
Du har redan bannats som hausmanis, blev utkastad av mig, den medlem med flest varningar och bann genom tiderna.

Grattis! Kämpa Vaggeryds OnOff.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Rex0z » 16 oktober 2019, 22:32

DG kan väl spela 9 matcher innan dom måste skriva ett nytt kontrakt med honom?
Kommer ihåg att Joel Eriksson-Ek gjorde det väldigt bra i Minnesota men vart hemskickad.
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav mrnorrland » 16 oktober 2019, 22:36

Rex0z skrev:DG kan väl spela 9 matcher innan dom måste skriva ett nytt kontrakt med honom?
Kommer ihåg att Joel Eriksson-Ek gjorde det väldigt bra i Minnesota men vart hemskickad.

Inte skriva nytt men kontraktet ändrar form automatisk. Exakta detaljer har jag inte framme nu. Men de har med de standar rookiekontrakt de skriver
mrnorrland

Inläggav Quila » 16 oktober 2019, 23:05

Det är ett tuffare klimat där borta och tror inte hans klubb är en av de klubbarna som har råd att ta sig lyxen att tänka på DG:s möjligheter till utveckling på kort sikt. Dessutom sitter de själva med skadeproblem på centersidan.

Skulle bli ytterst förvånad om inte DG spelar några matcher till och sedan får komma hem.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav håvesjuttioett » 16 oktober 2019, 23:29

Rex0z skrev:DG kan väl spela 9 matcher innan dom måste skriva ett nytt kontrakt med honom?

Dom behöver inte skriva nytt, men efter nio matcher i NHL ryker ett år på hans entry-level/rookie kontrakt (om jag inte är helt ute och cyklar), som gäller i tre år och har en maximal lön på runt en miljon dollar. Har man då inte tänkt använda spelaren, i detta fallet DG, under säsongen väljer de flesta NHL lag att stanna vid nio matcher för att inte ett år på det "billiga" kontraktet ska försvinna. Man kan typ säga att kontraktet skjuts fram ett år om spelaren gör <=nio matcher. Sen finns det en massa andra specialfall jag inte har koll på, men i DGs fall gäller iaf detta.

Tycker det är sjukt att dom håller kvar DG där borta, mycket bättre för honom personligen att komma tillbaka hit och få en stor roll än att kolla på när andra spelar hockey i NHL...
Senast redigerad av håvesjuttioett 17 oktober 2019, 10:13, redigerad totalt 2 gånger.
håvesjuttioett

Inläggav Nick » 17 oktober 2019, 00:42

håvesjuttioett skrev:

Dom behöver inte skriva nytt, men efter nio matcher i NHL ryker ett år på hans entry-level/rookie kontrakt (om jag inte är helt ute och cyklar), som gäller i tre år och har en maximal lön på runt en miljon dollar. Har man då inte tänkt använda spelaren, i detta fallet DG, under säsongen väljer de flesta NHL lag att stanna vid nio matcher för att inte ett år på det "billiga" kontraktet ska försvinna. Man kan typ säga att kontraktet skjuts fram ett år om spelaren gör >=nio matcher. Sen finns det en massa andra specialfall jag inte har kolla på, men i DGs fall gäller iaf detta.

Tycker det är sjukt att dom håller kvar DG där borta, mycket bättre för honom personligen att komma tillbaka hit och få en stor roll än att kolla på när andra spelar hockey i NHL...

Håller med till 100%.
Ligger mycket i de Sanny skriver i sin krönika.

Sen verkar de ju som Little’s hjärnskakning var av de värre slaget? Han borde ju annars varit tillbaka nu?
Dessutom fick dom ju en spelare till skadad i senaste matchen.

Jaja låt oss alla hoppas att han kommer hem o bär en första eller andra kedja.
Nick

Inläggav Zico » 17 oktober 2019, 10:26

Nick skrev:
håvesjuttioett skrev:

Dom behöver inte skriva nytt, men efter nio matcher i NHL ryker ett år på hans entry-level/rookie kontrakt (om jag inte är helt ute och cyklar), som gäller i tre år och har en maximal lön på runt en miljon dollar. Har man då inte tänkt använda spelaren, i detta fallet DG, under säsongen väljer de flesta NHL lag att stanna vid nio matcher för att inte ett år på det "billiga" kontraktet ska försvinna. Man kan typ säga att kontraktet skjuts fram ett år om spelaren gör >=nio matcher. Sen finns det en massa andra specialfall jag inte har kolla på, men i DGs fall gäller iaf detta.

Håller med till 100%.
Ligger mycket i de Sanny skriver i sin krönika.

Sen verkar de ju som Little’s hjärnskakning var av de värre slaget? Han borde ju annars varit tillbaka nu?
Dessutom fick dom ju en spelare till skadad i senaste matchen.

Jaja låt oss alla hoppas att han kommer hem o bär en första eller andra kedja.

Enligt Winnipegs hemsida har Bryan Little tränat några dagar med laget. Igår var första gången med kroppskontakt. Allt kändes bra efter träningen och, både enligt Little själv och coachen, kommer Little att spela nattens match mot Islanders såvida inget bakslag inträffar.

Dock gillar coachen David väldigt mycket och säger att, oavsett om Little spelar eller inte, kommer David att vara center i lineupen. Eftersom Winnipeg har fler centrar skadade, verkar det som att David kommer att få sina nio matcher, minst. Om han kommer tillbaka, lär det dröja och då är snart Jvm på gång. Så min tro är att HV inte får någon utväxling av David förrän en bit in i januari, efter Jvm. I bästa fall.
Zico

Inläggav SEMPER FIDELIS » 7 november 2019, 13:19

SEMPER FIDELIS

Inläggav jordfelsbrytare » 7 november 2019, 13:48

Jag har gillat honom sedan Leksands tiden.
Jag tycker det hade vart en utmärkt värvning.
Växt flertalet klasser sedan han kom till Rögle.
jordfelsbrytare

Inläggav Junior » 7 november 2019, 15:29

Inget emot, men jag vet inte riktigt vem han skulle ersätta i laget? Strömbäck? Eller vem i laget är det man vill byta ut mot honom.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav JoakimA » 7 november 2019, 15:33

Junior skrev:Inget emot, men jag vet inte riktigt vem han skulle ersätta i laget? Strömbäck? Eller vem i laget är det man vill byta ut mot honom.

Jag har svårt att tro att Persson får förlängt. Sedan kan mycket väl Lauridsen gå till KHL med hans utveckling.
JoakimA

Inläggav Junior » 7 november 2019, 17:01

JoakimA skrev:
Junior skrev:Inget emot, men jag vet inte riktigt vem han skulle ersätta i laget? Strömbäck? Eller vem i laget är det man vill byta ut mot honom.

Jag har svårt att tro att Persson får förlängt. Sedan kan mycket väl Lauridsen gå till KHL med hans utveckling.

Nej Persson räknar jag bort men då skulle vi ha 7 backar och det tycker jag är helt okej, kan ge lite utrymme åt en lovande junior vid korta perioder. Men ja, det finns en stor risk att vi tappar Lauridsen och då skulle det kanske vara helt okej.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Killer#41 » 7 november 2019, 17:28

Glöm inte att både Nisse och Strömberg sitter på utgående,tycker man ska försöka bygga vidare på denna backstomme man har nu och Persson ut och Bertov in låter som en bra plan!

Lauridsen kommer vara stekhet på marknaden om han förtsätter så här!
Killer#41

Inläggav frippe-borås » 7 november 2019, 18:04

Strömberg känns oerhört viktig att förlänga med!
Tycker han tar kliv hela tiden och är rejäl i förvaret samt sätter en och annan puck och tror han kan bli en oerhört bra tvåvägsback framöver!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Junior » 7 november 2019, 18:47

Tror det är ganska stor risk att vi förlorar Nisse och Lauridsen till nästa år. Nisse var egentligen på väg utomlands när han till slut gick till oss. Han kommer vara två år äldre sedan dess och i en bra ålder att testa utomlands, jag tror han kommer ta chansen och det känns på något sätt ganska rimligt. Lauridsen vad det ser ut som håller på att spela sig till en möjlighet till KHL så han tror jag också är borta nästa år.

Drömmen är ju så klart att förlänga med båda dessa och gör vi det så känns Bertov överflödig men eftersom vi troligtvis tappar en eller båda så är det nog ganska bra ändå.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Weirdo » 7 november 2019, 18:54

Junior skrev:Tror det är ganska stor risk att vi förlorar Nisse och Lauridsen till nästa år. Nisse var egentligen på väg utomlands när han till slut gick till oss. Han kommer vara två år äldre sedan dess och i en bra ålder att testa utomlands, jag tror han kommer ta chansen och det känns på något sätt ganska rimligt. Lauridsen vad det ser ut som håller på att spela sig till en möjlighet till KHL så han tror jag också är borta nästa år.

Drömmen är ju så klart att förlänga med båda dessa och gör vi det så känns Bertov överflödig men eftersom vi troligtvis tappar en eller båda så är det nog ganska bra ändå.

Tycker inte Bertov är en bra ersättare till Nisse eller Lauridsen, då han ska spela mycket i defensiv zon, inte offensiv. Han är dock en bra ersättare till Persson, enligt mig.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Junior » 7 november 2019, 19:37

Om man ser honom rakt av som ersättare för Persson tycker jag det är dåligt, det var ju det vi värvade Williamsson enligt mig.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav mrnorrland » 25 november 2019, 11:53

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ta-sasong/

Lillis ut Pelle G in? Att Rahm tar över till 100 verkar intressant men hade lite hoppats på nytänk men kan säkert bli bra.

Nån som koll hur Pelle är som tränare? Är han tillräckligt erfaren att gå från div 1 till SHL? Elr får han kontrakt bara för han tillhör familjen? Jag hade hoppats man får hem Stillman då han vart borta från föreningen några år och fått erfarenhet av andra klubbar. Och vi hade bra PP under Stille och han kan kanske komma in med nya idéer? Känns som nuvarande tränartrio kört fast lite där och behöver ny inputt.
mrnorrland

FöregåendeNästa

Återgå till HV71