Silly season 19/20: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 19/20: Spelardrömmar

Inläggav mrnorrland » 9 oktober 2019, 17:00

Tanke skrev:
sussan skrev:
Tanke skrev:Hult verkar uttala sig om Ullström bl a i JP. Någon med access som kan sammanfatta vad han säger?

Vi har alltid koll på "våra" killar men HV ligger lågt just nu då man har 14 forwards och kanske även David Gustavsson.

OK. Ganska klara besked att Ulla inte är på tapeten då antar jag.

Om ulla vill hem vore de tjänstefel av Hult att säga nej. Om Ulla vill hem så fixar Hult det, Ullström får ej kommentera nått förren efter 31 oktober (skattemässigt). Om de har samtal sop säger inte Hult de
mrnorrland

Inläggav lejacques » 9 oktober 2019, 17:57

Tanke skrev:
sussan skrev:
Tanke skrev:Hult verkar uttala sig om Ullström bl a i JP. Någon med access som kan sammanfatta vad han säger?

Vi har alltid koll på "våra" killar men HV ligger lågt just nu då man har 14 forwards och kanske även David Gustavsson.

OK. Ganska klara besked att Ulla inte är på tapeten då antar jag.

Så tolkar jag det inte.

Vet inte om det är i JP eller Hockeynews jag läste det, men Hult ska ju tydligen varit i kontakt med Ullströms agent i samband med att Riga bröt kontraktet.

Min tolkning är att Ulla är på tapeten, för varför höra av sig till agenten om man inte är intresserade?
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav dekman » 9 oktober 2019, 18:08

mrnorrland skrev:Om ulla vill hem vore de tjänstefel av Hult att säga nej. Om Ulla vill hem så fixar Hult det, Ullström får ej kommentera nått förren efter 31 oktober (skattemässigt). Om de har samtal sop säger inte Hult de

Nej, det är givetvis inte ”tjänstefel”. Däremot hoppas jag också att man öppnar upp för ullström om han vill flytta hem givetvis.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Killer#41 » 10 oktober 2019, 00:17

Jag vet att det är tidigt men undrar hur Hv tänker kring tränar frågan tills nästa säsong,går det bra nu så misstänker jag att man förlänger med Lillis.

Ett hyper intressant namn kan finnas på marknaden,nämligen Bengt Åke Gustavsson som säger sig vara sugen på SHL igen,där snackar vi rutin och vinnarmentalit’e i överflöd.

Om jag minns rätt så gjorde väl Hult en förfrågan på BÅG för några år sedan sen blev det Lindbom istället!
Killer#41

Inläggav JoakimA » 10 oktober 2019, 04:59

dekman skrev:
mrnorrland skrev:Om ulla vill hem vore de tjänstefel av Hult att säga nej. Om Ulla vill hem så fixar Hult det, Ullström får ej kommentera nått förren efter 31 oktober (skattemässigt). Om de har samtal sop säger inte Hult de

Nej, det är givetvis inte ”tjänstefel”. Däremot hoppas jag också att man öppnar upp för ullström om han vill flytta hem givetvis.

Ja, för mig handlar det att kunna bygga upp en stomme av bra spelare runt 28-32år som gjort sitt i utlandet som man bygga laget omkring, helst HV-killar.
Har Ullström gjort sitt utomlands (vilket är den stora frågan) så får man inte missa chansen. 3år med bra lön utan outs hade varit idealt, då visar både Ullström och HV att man satsar långsiktigt.
Kräver Ullström outs så är målet att sticka utomlands igen efter en bra säsong i HV och harva vidare i AHL eller något bottenlag i KHL så kan man tacka nej.
JoakimA

Inläggav Henke67 » 10 oktober 2019, 12:08

Vill verkligen hålla med JA här. Kontinuitet får vi ”bara” av den typen av värvningar.
Henke67

Inläggav mrnorrland » 10 oktober 2019, 13:20

Henke67 skrev:Vill verkligen hålla med JA här. Kontinuitet får vi ”bara” av den typen av värvningar.

Visa man vill bygga stomme runt han. Finns nog då även större chans att få hem andre p och Almqvist som kom upp relativt samtidigt
mrnorrland

Inläggav magnus b » 10 oktober 2019, 16:28

Jag kan bara hålla med,

Ska man lyckas i SHL över tid så krävs det helt klart en lojal stomme med egna spelare med kanske en femma med hämvävt som varit ute på proffsäventyr redan, och som håller hög klass.

Här skulle ju André, Ulla, Almqvist, Stenlund, Engwall, Borgman t ex. vara drömmen. Försöka skriva lite längre kontrakt med dem så skulle vi vara topp-4 och spela semifinal över tid. Krydda detta med något utländskt och flera lovande killar från AS och juniorleden.
magnus b

Inläggav frippe-borås » 10 oktober 2019, 22:24

Om Ullström kommer för att stanna denna gång så är det ett givet namn att värva.
Men han har flyttat lite väl mycket vilket jag har full respekt för då det handlar om att se om sitt hus.
Men det gör det för Hv71 också och man har inte råd att säsong efter säsong bygga nya stöttespelare som Ulla har varit men dragit när pengarna lockat!

Däremot så skulle han bli en spelare att bygga kring. Sen vill jag se en modernare coach kommande säsonger.
Likaså en sportchef som vill satsa lite mer på spets där första och andra ska stå för den riktiga glansen. Det är liksom lite stelt just nu och det lockar inte att åka 20mil för att se detta ”tråkiga” spel som Hv stått för de senaste åren.
Jag vill ha tillbaka det gamla Hv med fart och lite elaka! Vi har gjort 5:e minst mål i SHL och det är mål jag vill se när man går på hockey samt ett fysiskt spel! Annars kan man ju likaväl gå o kolla på fotboll!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav lejacques » 10 oktober 2019, 23:57

Håller med det som sägs ovan. Vill Ulla hem ska han välkomnas med öppna armar. Vill HV bygga ett lag för framtiden gör man det inte i första hand med spelare som Ikonen och Fröberg utan med spelare som Ulla, Almqvist, Önerud, Teden etc etc.

Till något annat. Ska bli oerhört intressant att se hur Växjö agerar nu när de för första gången sedan de gick upp, sett till förväntningar och förutsättningar krisar big time.

Hur säkert sitter Hallam?

Får han kicken tycker jag HV ska hugga direkt. I min mening är Hallam SHL:s bästa tränare.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Killer#41 » 11 oktober 2019, 00:27

Aldrig att Växjö kickar Hallam,istället kommer Evertsson göra stora förendningar i spelartruppen!

Är inte så säker på att Ullström vill hem till Hv,hur stort Hv hjärta har han egentligen??
Killer#41

Inläggav lejacques » 11 oktober 2019, 00:48

Killer#41 skrev:Aldrig att Växjö kickar Hallam,istället kommer Evertsson göra stora förendningar i spelartruppen!

Är inte så säker på att Ullström vill hem till Hv,hur stort Hv hjärta har han egentligen??

Här har vi en fråga (påstående?) Som ofta dyker upp kring Ulla. Det och att han hänger med huvudet, bidrar med negativ energi, är skadebenägen med mera med mera.

Fråga till er. Vad grundar ni detta på? En känsla? Uppfattar era synpunkter som rätt ihåliga nämligen.

Att han tog en sista chans för att spela i världens bästa liga ser jag exempelvis inte som belägg för att han inte har HV-hjärta.

Att han är skadebenägen för att han råkat ut för ett par freak accidents på isen ser jag inte heller som belägg. Skulle snarare säga att det handlar om ren och skär otur i det fallet.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav JoakimA » 11 oktober 2019, 04:00

Killer#41 skrev:Aldrig att Växjö kickar Hallam,istället kommer Evertsson göra stora förendningar i spelartruppen!

Ja, Hallam sitter säkert liksom Evertsson.

Vad HV bör kolla på är Dan Tangnes, Tomas Mitell och Viktor Stråhle. Tränare bra erfarenheten trots sin unga ålder och modernt tänk.
Tangnes och Mitell kan nog dröja något år innan dom är aktuella för SHL och där bör man hålla kontakten tidigt.

Viktor Stråhle som inte ännu förlängt med Frölunda letar säkert efter en HC-roll. Viktor Stråhle avslutade sin spelarkarriär tidigt och satsade på tränarjobbet där han gjort en snabb resa. Han är endast 30år och har nu fått erfarenhet hur man jobbar i Frölunda som just nu är ledande i Sverige. Han kommer att vara HC i något SHL-lag de kommande 1-2 säsongerna och är inte lojal med FHC, jag ser helst att HV blir laget som ger honom chansen.

BÅG, nej tack. Lika frächt som Leif Boork, Torgny Bendelin och Pär Bäckman.
JoakimA

Inläggav 327 Karlsson » 11 oktober 2019, 10:27

JoakimA skrev:

Växjöfansen är inte lika övertygade om att Sam är den coach dom vill ha. Saxat från deras forum:

* Problemet är bara att Sam inte kommer bänka Emil tyvärr!
* Där har vi kanske vår framtida huvudtränare. Jörgen Jönsson.
* Och så har vi en av våra bästa forwards på bänken...Hallam är mycket begränsad och rädd i sin coachning.
* Hallam är såååå nöjd med sina forwards att han cementerar Ceder på bänken.
* Detta lag är en katastrof, en skandaltrupp helt enkelt. Avgå alla.
* Håller med. AVGÅ ALLA!
* Jag har aldrig i något sammanhang sett ett lag med sämre psyke än detta lag. Hallam har ett stort ansvar i detta. Det började förra året...Är Hallam rätt man. Jag är fan inte säker.
* Jag håller med, signalen Hallam skickar när han bänkar ceder är så fel att jag skiter i det på lördag också om jag får se samma laguppställning som idag.
* Nu måste det snart hända nått med staben? Hur fan kan Sam stå och försvara #24?
* Hallam ser inget problem i boxplay, AVGÅ för fan !!!!
* Vågar inte Sam bänka Pettersson och Bernhardt på lördag så vet i faan om Sam verkligen är rätt man för detta laget.
* Måste hända något innan det är kvalspel som gäller. Kan inte Sam ta ut de bästa spelarna ens så är det ganska uppenbart att någon måste in och förändra.
* Jag tror inte Sam Hallam är vår huvudcoach imorgon eftermiddag.
* Hallams hockey är passé!
* Hallam kan, det vet vi allihop. Hoppas de förlänger med honom efter att hans kontrakt gått ut.
* Just nu känns tyvärr Hallam som Bagdad Bob mer än en sund hockeytränare.
* Vilka signaler skickar Hallam ut då han gång på gång bänkar en spelare som faktiskt inlett säsongen ganska bra ändå.
* Han är pressad nu Sam.
* Hur coach Hallam och coach Hellgren matchar backarna med varandra kan man inte med logik komma fram till.

Och slutligen lite avundjsuka:
* Bergström klar för Hv71. Kommer garanterat göra mycket poäng där.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav BlackIce » 11 oktober 2019, 13:34

327 Karlsson skrev:
JoakimA skrev:

Växjöfansen är inte lika övertygade om att Sam är den coach dom vill ha. Saxat från deras forum:

* Problemet är bara att Sam inte kommer bänka Emil tyvärr!
* Där har vi kanske vår framtida huvudtränare. Jörgen Jönsson.
* Och så har vi en av våra bästa forwards på bänken...Hallam är mycket begränsad och rädd i sin coachning.
* Hallam är såååå nöjd med sina forwards att han cementerar Ceder på bänken.
* Detta lag är en katastrof, en skandaltrupp helt enkelt. Avgå alla.
* Håller med. AVGÅ ALLA!
* Jag har aldrig i något sammanhang sett ett lag med sämre psyke än detta lag. Hallam har ett stort ansvar i detta. Det började förra året...Är Hallam rätt man. Jag är fan inte säker.
* Jag håller med, signalen Hallam skickar när han bänkar ceder är så fel att jag skiter i det på lördag också om jag får se samma laguppställning som idag.
* Nu måste det snart hända nått med staben? Hur fan kan Sam stå och försvara #24?
* Hallam ser inget problem i boxplay, AVGÅ för fan !!!!
* Vågar inte Sam bänka Pettersson och Bernhardt på lördag så vet i faan om Sam verkligen är rätt man för detta laget.
* Måste hända något innan det är kvalspel som gäller. Kan inte Sam ta ut de bästa spelarna ens så är det ganska uppenbart att någon måste in och förändra.
* Jag tror inte Sam Hallam är vår huvudcoach imorgon eftermiddag.
* Hallams hockey är passé!
* Hallam kan, det vet vi allihop. Hoppas de förlänger med honom efter att hans kontrakt gått ut.
* Just nu känns tyvärr Hallam som Bagdad Bob mer än en sund hockeytränare.
* Vilka signaler skickar Hallam ut då han gång på gång bänkar en spelare som faktiskt inlett säsongen ganska bra ändå.
* Han är pressad nu Sam.
* Hur coach Hallam och coach Hellgren matchar backarna med varandra kan man inte med logik komma fram till.

Och slutligen lite avundjsuka:
* Bergström klar för Hv71. Kommer garanterat göra mycket poäng där.

Haha! Ser ju ut precis som HV-forumet när vi inte vunnit på två matcher och "bara" ligger på 6:e plats. :D

Tack för den inblicken. Mycket intressant.
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav Tanke » 11 oktober 2019, 13:37

JoakimA skrev:

Vad HV bör kolla på är Dan Tangnes, Tomas Mitell och Viktor Stråhle. Tränare bra erfarenheten trots sin unga ålder och modernt tänk.
Tangnes och Mitell kan nog dröja något år innan dom är aktuella för SHL och där bör man hålla kontakten tidigt.

Viktor Stråhle som inte ännu förlängt med Frölunda letar säkert efter en HC-roll. Viktor Stråhle avslutade sin spelarkarriär tidigt och satsade på tränarjobbet där han gjort en snabb resa. Han är endast 30år och har nu fått erfarenhet hur man jobbar i Frölunda som just nu är ledande i Sverige. Han kommer att vara HC i något SHL-lag de kommande 1-2 säsongerna och är inte lojal med FHC, jag ser helst att HV blir laget som ger honom chansen.

BÅG, nej tack. Lika frächt som Leif Boork, Torgny Bendelin och Pär Bäckman.

Håller med om Stråhle som ett intressant namn. Jag har tidigare vurmat för Anders Olsson som ju har varit i organisationen och nu fått mycket nya influenser och erfarenhet i Schweiz. Jag tycker fortfarande att han är intressant. Han har ju dessutom en relation redan med många av de namn man nämner i samband med en framtida spelarstomme.
Tanke

Inläggav Calle2 » 11 oktober 2019, 20:29

Jag tror inte de kommer att satsa på Ullström nu. När han var här senast blev han flyttad till kanten så sannolikt inte aktuell som center. Som ytterforward hamnade han på 34 plats i poängligan med 6+24 och 15 minuter i snitt och ett enda mål i PP. Holmström och Ikonen tror jag man ser som utvecklingsbara och ger dem tid. Jag tror de valde mellan Bergström och Ullström och valde Bergström.
Calle2

Inläggav JoakimA » 12 oktober 2019, 05:14

Tanke skrev:Håller med om Stråhle som ett intressant namn. Jag har tidigare vurmat för Anders Olsson som ju har varit i organisationen och nu fått mycket nya influenser och erfarenhet i Schweiz. Jag tycker fortfarande att han är intressant. Han har ju dessutom en relation redan med många av de namn man nämner i samband med en framtida spelarstomme.

Helt rätt Anders ohlsson kan mycket väl vara rätt man att locka tillbaka hv-killar som vi kan bygga en stomme omkring.
JoakimA

Inläggav patrik » 12 oktober 2019, 12:34

David Ullström kom precis till Kinnarps arena.
Vet inte om det behöver betyda att han är klar men han är i alla fall här just nu.
patrik

Inläggav jordfelsbrytare » 12 oktober 2019, 12:46

patrik skrev:David Ullström kom precis till Kinnarps arena.
Vet inte om det behöver betyda att han är klar men han är i alla fall här just nu.

Såg det jag med. Ullström är tillbaka på brottsplatsen gott folk! Med det sagt är det inte ett dugg konstigt att han är i Jkpg eller i Kinnarps o hälsar på såklart.. Men drömma gör man ju helt klart. Jag förutsätter att HV71 är väldigt intresserade och det känns som ett gott tecken att han är på plats i världens bästa arena.
jordfelsbrytare

Inläggav Diabolics » 12 oktober 2019, 13:26

Jag är tudelad kring Ulla. Senaste sejouren var en missräkning från min sida. Jag hade förväntat mig mer. Är det fel på mig eller Ullström?

Jag önskar dock honom tillbaka i den nivå jag förväntade mig förra ggn. :D
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 12 oktober 2019, 13:51

Diabolics skrev:Jag är tudelad kring Ulla. Senaste sejouren var en missräkning från min sida. Jag hade förväntat mig mer. Är det fel på mig eller Ullström?

Tror du som många andra förväntade dig något han aldrig skulle kunna leva upp till, i alla fall inte sett till hur HV spelar sedan fem år tillbaka.

Hans 24 assist står sig riktigt bra om man ser till de senaste fem åren. Bara tre har haft en bättre notering (Christensen, Pilut och Brithén). Ljungh som hyllades stundtals förra säsongen noterades för lika många målpass som kritiserade Ulla.

Ullas poängsnitt från 2017/2018 är också ett av de bättre.

Med en ny spelidé tror jag flera spelare kommer börja leverera mer framåt, så även Ulla. Men oavsett spelidé kommer Ulla tillhöra toppskiktet sett till produktion.

Vad gäller hans besök i Kinnarps kan man ju tolka det som att...
1) han har gett upp allt vad skatteregler heter, skiter i om han är hemma i Sverige, eftersom han ända tänker vända hem.
2) han tar hänsyn till allt vad skatteregler heter, passar på att vara hemma i Sverige innan han drar vidare utomlands till en ny klubb.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav mrnorrland » 12 oktober 2019, 14:18

lejacques skrev:
Diabolics skrev:Jag är tudelad kring Ulla. Senaste sejouren var en missräkning från min sida. Jag hade förväntat mig mer. Är det fel på mig eller Ullström?

Tror du som många andra förväntade dig något han aldrig skulle kunna leva upp till, i alla fall inte sett till hur HV spelar sedan fem år tillbaka.

Hans 24 assist står sig riktigt bra om man ser till de senaste fem åren. Bara tre har haft en bättre notering (Christensen, Pilut och Brithén). Ljungh som hyllades stundtals förra säsongen noterades för lika många målpass som kritiserade Ulla.

Ullas poängsnitt från 2017/2018 är också ett av de bättre.

Med en ny spelidé tror jag flera spelare kommer börja leverera mer framåt, så även Ulla. Men oavsett spelidé kommer Ulla tillhöra toppskiktet sett till produktion.

Vad gäller hans besök i Kinnarps kan man ju tolka det som att...
1) han har gett upp allt vad skatteregler heter, skiter i om han är hemma i Sverige, eftersom han ända tänker vända hem.
2) han tar hänsyn till allt vad skatteregler heter, passar på att vara hemma i Sverige innan han drar vidare utomlands till en ny klubb.

Sista säsongen Ulla var i HV började han väldigt tveksamt. Han var helt under isen o led nog av skadorna från säsongen innan. Men i slutet av säsongen var han faktiskt riktigt bra, han började få tryck i sin åkning och var ett väldigt hot framåt. Ulla är ingen jätte målskytt men han är bra att hålla pucken och det är nått vi behöver. 0,5 p per match i KHL är inte fyskam och Ulla är ingen poängliga vinnare, de har han aldrig vart och kommer nog aldrig bli. Värva Ulla nu kan vi ha en väldigt intressant uppställning.
Bergström - Ulla - Sandin
Önerud - Fröberg/gustafsson - Ikonen
Sandberg - Andersson - Camara
Holmström - Sandberg - törngren
Sundh som extra som spelar BP och defensiva lägen.

Johnsson lånas ut/sälgs
Thörnberg verkar inte hänga med längre tyvärr......
mrnorrland

Inläggav Robert.76 » 12 oktober 2019, 14:28

Ullström har precis åkt ett ispass i C-hallen i Kinnarps, det behöver ju inte betyda ngt, men lite spännande är det allt.
Robert.76
Moderator

Inläggav Crille » 12 oktober 2019, 14:42

Jag har hört rykten om att man inte är sådär jätteintresserade. Anledningen skall vara att han har en tendens till att fungera rätt dåligt i motgång. Att han sprider lite negativ energi i omklädningsrummet och att han hänger lite med huvudet typ. Så jag tror inte han hamnar i HV. Speciellt inte nu med Bergström in i laget samt att Gustafson sannolikt återvänder. Tycker lite synd om Johnsson faktiskt som ändå är en habil rollspelare på SHL-nivå, men som nu är lägst rankad av ledningen i en tuff konkurrenssituation.
Crille

Inläggav Nick » 12 oktober 2019, 14:49

Ingen som tänkt på att Hv idag hyllar två av sina största profiler? Att ullström är intresserad av att se en sån match på plats. Ser jagbinte som ett dugg konstigt. Behöver inte, och betyder med största sannolikhet inte ett skvatt!
Nick

Inläggav håvesjuttioett » 12 oktober 2019, 16:50

Crille skrev:Jag har hört rykten om att man inte är sådär jätteintresserade. Anledningen skall vara att han har en tendens till att fungera rätt dåligt i motgång. Att han sprider lite negativ energi i omklädningsrummet och att han hänger lite med huvudet typ. Så jag tror inte han hamnar i HV. Speciellt inte nu med Bergström in i laget samt att Gustafson sannolikt återvänder. Tycker lite synd om Johnsson faktiskt som ändå är en habil rollspelare på SHL-nivå, men som nu är lägst rankad av ledningen i en tuff konkurrenssituation.

Var kommer dessa "rykten" ifrån? Verkar råda nån skev konsensus bland vissa här på forumet att Ullström skulle ha taskig attityd, vad baseras det egentligen på? Samma med skadebenägenhet... Hoppas Ullström hamnar i HV, om inte i år så nästa.
håvesjuttioett

Inläggav KUNG_LEMMY » 12 oktober 2019, 16:59

Vi kan glömma Ulla för i år, tyvärr tycker jag.
Har är klar är utländsk klubb. Detta kommer komma ut på måndag.
Kul att man fick vara först någon gång...
KUNG_LEMMY

Inläggav mrnorrland » 12 oktober 2019, 17:09

KUNG_LEMMY skrev:Vi kan glömma Ulla för i år, tyvärr tycker jag.

hmm kul då han inte få skriva kontrakt förren 31 oktober
mrnorrland

Inläggav RJ--92 » 12 oktober 2019, 17:46

mrnorrland skrev:
KUNG_LEMMY skrev:Vi kan glömma Ulla för i år, tyvärr tycker jag.

hmm kul då han inte få skriva kontrakt förren 31 oktober

Hänger kanske på Jacob Berglund till Neftekhimik Nizhnekamsk....
RJ--92

FöregåendeNästa

Återgå till HV71