Silly season 19/20: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 19/20: Spelardrömmar

Inläggav Norrlandssupporter » 1 oktober 2019, 21:31

Groucho skrev:
Norrlandssupporter skrev:Hade inte vi nått samarbete med Chicago för nått år sedan?

Ser att Wedin och Jacob Nilsson (Mora) nyss fått lämna för spel i AHL. Två riktigt bra målskyttar som inte är purung. Med det sagt kanske inte skitsugen på att harva på i farmarlaget.

Anton Wedin imponerade något enormt på mig senast i Timrå. Hade varit en riktig drömvärvning för vilket lag som helst om han valde att komma hem till SHL.

En av ligans bästa spelare imo.
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav mrnorrland » 4 oktober 2019, 12:31

Ullström på glid. Värva Hult och sätt han första center
mrnorrland

Inläggav jordfelsbrytare » 4 oktober 2019, 13:19

mrnorrland skrev:Ullström på glid. Värva Hult och sätt han första center

All in på Ullström om han vill hem!
jordfelsbrytare

Inläggav Nutarviguld » 4 oktober 2019, 13:21

jordfelsbrytare skrev:

Jag är orolig där dock, Ullström är lika gammal som Önerud och Tedenby.

Dom är inte last gamla ännu men väldigt nära sin peak ålder. Titta på Önerud denna säsongen, en skugga av vad han var förra säsongen, jag hoppas verkligen att han vaknar till men som sagt kan vara åldern som redan börjar ta ut sin rätt där.

Hur bra är Ullström år 2019 ? han har varit bra det vet jag men hur bra är han nu ?

Värvar vi Ullström så kommer han få ett fett kontrakt, det tycker jag är en av Hv´s problem det senaste, man värvar in hemvändare på sjukt långa kontrakt och sen blir dom en börda för ekonomi och truppen när dom slutar leverera pga best före datum, hur mycket lyfter inte tex Thörnberg denna säsongen, hur många kronor betalar vi per Thörnberg poäng 19/20 ?
Nutarviguld

Inläggav håvesjuttioett » 4 oktober 2019, 14:18

Nutarviguld skrev:
jordfelsbrytare skrev:

Jag är orolig där dock, Ullström är lika gammal som Önerud och Tedenby.

Dom är inte last gamla ännu men väldigt nära sin peak ålder. Titta på Önerud denna säsongen, en skugga av vad han var förra säsongen, jag hoppas verkligen att han vaknar till men som sagt kan vara åldern som redan börjar ta ut sin rätt där.

Hur bra är Ullström år 2019 ? han har varit bra det vet jag men hur bra är han nu ?

Värvar vi Ullström så kommer han få ett fett kontrakt, det tycker jag är en av Hv´s problem det senaste, man värvar in hemvändare på sjukt långa kontrakt och sen blir dom en börda för ekonomi och truppen när dom slutar leverera pga best före datum, hur mycket lyfter inte tex Thörnberg denna säsongen, hur många kronor betalar vi per Thörnberg poäng 19/20 ?

Minns jag rätt har Thörnberg 120k-150k, alltså ingen jättelön. Tycker inte det ska vara något snack egentligen, kan Ullström tänka sig komma hem borde vi välkomna honom omedelbart. Landslagsklass.

Det är dessutom i princip omöjligt för SHL-lag i stort att behålla toppspelare, med tanke på NHL/KHL/NLA. Antingen får man ta in spelare som ännu inte varit på utlandsäventyr (läs unga) eller spelare som känner sig färdiga och vill hem (läs gamla). Där tror jag personligen på en mix, med en stomme runt 30 kryddat med ungdom och utvecklingspotential.

Tar mycket hellre Ullström än t.ex. Bergström. Dock hade det blivit oerhört trångt på centerpositionen, med Gustafsson på G. Man hade kunnat lira Ullström på en vinge, men har för mig att han pratade negativt om det senast han sattes på den positionen i HV.
håvesjuttioett

Inläggav Legogubbe » 4 oktober 2019, 14:34

Jag är också lite skeptisk gällande Ullström. Ett års kontrakt Ja, inte längre. Varför vill Dynamo Riga bli av med honom? För dyr? För dålig?
Legogubbe

Inläggav lejacques » 4 oktober 2019, 14:39

Börjar vi säga nej till egna killar som Ullström. Ja, då är HV riktigt illa ute.

Ullström skulle utan konkurrens gå in som förstecenter i dagens HV.

Dessutom när Fröberg med all tydlighet visat att han INTE är en spelare för en topproll.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav jordfelsbrytare » 4 oktober 2019, 14:44

lejacques skrev:Börjar vi säga nej till egna killar som Ullström. Ja, då är HV riktigt illa ute.

Dessutom när Fröberg med all tydlighet visat att han INTE är en spelare för en topproll.

Enig x3
jordfelsbrytare

Inläggav JoakimA » 4 oktober 2019, 14:46

Ullström ska vi välkomna med öppna armar, klasspelare, rätt attityd och kan spela både center och på kanten.
Ullström och en målskytt, exempelvis en hel Lerg så har vi en trupp som har i toppsiktet att göra.
JoakimA

Inläggav Nutarviguld » 4 oktober 2019, 15:04

JoakimA skrev:Ullström ska vi välkomna med öppna armar, klasspelare, rätt attityd och kan spela både center och på kanten.
Ullström och en målskytt, exempelvis en hel Lerg så har vi en trupp som har i toppsiktet att göra.

Kryddar vi befintlig trupp med två vassa spelare så vågar tom jag börja hoppas på guld, men känner jag Hult rätt så kommer han vänta ytterligare på DG innan något händer och då kan det vara försent, hugg medan det finns spelare på marknaden så slipper du säga "marknaden är död"
Nutarviguld

Inläggav dekman » 4 oktober 2019, 15:29

lejacques skrev:Börjar vi säga nej till egna killar som Ullström. Ja, då är HV riktigt illa ute.

Kors i taket. Vi är eniga.

OM jag hade fått bestämma så hade vi gjort allt för att:
1. Värva hem Ullström
2. Släppa Holmström. Tyvärr tror jag att det inte kommer bli så mycket bättre. Jag tyckte det var en riktigt tung värvning (no pun intended) på papperet, men han har kommit in fel från början och skulle kanske behöva en omstart i ett annat lag. Kanske Växjö är intresserade, de verkar ju snudd på desperata nu efter sin katastrofstart.

En sådan lösning skulle nämligen göra att det fortfarande finns öppning för en forward till.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav jordfelsbrytare » 4 oktober 2019, 15:33

dekman skrev:

Kors i taket. Vi är eniga.

OM jag hade fått bestämma så hade vi gjort allt för att:
1. Värva hem Ullström
2. Släppa Holmström. Tyvärr tror jag att det inte kommer bli så mycket bättre. Jag tyckte det var en riktigt tung värvning (no pun intended) på papperet, men han har kommit in fel från början och skulle kanske behöva en omstart i ett annat lag. Kanske Växjö är intresserade, de verkar ju snudd på desperata nu efter sin katastrofstart.

En sådan lösning skulle nämligen göra att det fortfarande finns öppning för en forward till.

Enig x2
jordfelsbrytare

Inläggav Dovahkiin » 4 oktober 2019, 15:46

Ulla hade man gärna tagit. Det bästa vore Hv71 värvar Ulla och DG kommer hem.

Då tycker jag Hv71 borde spela Ulla som ytter. Ulla-DG-F.Sandberg. Då har Hv71 en av ligans bästa första kedjor tror jag.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav PapaEmeritus » 4 oktober 2019, 16:58

Frågan är ju hur sugen Ulla är på att skatta bort en stor del av sina intjänade pengar.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Davestar » 4 oktober 2019, 17:07

Ullström vore en dröm. Där har vi vår förste center. Om även DG kommer hem har vi en andre center. Andersson gjuten tredje center. Sen blir det knivskarp konkurrens om fjärde där vi har Johnsson, Holmström och fröberg. Vore kanon om vi kunde bryta med fröberg då jag inte tror hans ego kan hantera att vara fjärde center alternativt 13:e forward. Snälla Hult gör allt i din makt för att få hem Ulla!
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav FirstSwitch » 4 oktober 2019, 17:26

Tar Ullström alla dagar i veckan före Holmström och Fröberg men tror det blir svårt att få hem honom, om inget annat KHL lag plockar honom från waivers inom 48 timmar så finns det säkert intresse från Schweiz.
FirstSwitch

Inläggav mrnorrland » 4 oktober 2019, 17:26

Davestar skrev:Ullström vore en dröm. Där har vi vår förste center. Om även DG kommer hem har vi en andre center. Andersson gjuten tredje center. Sen blir det knivskarp konkurrens om fjärde där vi har Johnsson, Holmström och fröberg. Vore kanon om vi kunde bryta med fröberg då jag inte tror hans ego kan hantera att vara fjärde center alternativt 13:e forward. Snälla Hult gör allt i din makt för att få hem Ulla!

Varför anser du Fröbergs Ego är så stort?
mrnorrland

Inläggav Davestar » 4 oktober 2019, 18:01

Sättet fröberg spelar på bara skriker stort ego. Nonchalant med pucken. Nonchalanta passningar och avslut. Han må ha varit en habil tredje center i Växjö men när Hult öppnade plånboken och värvade honom som uttalad förstecenter är det uppenbart att han inte kan fylla ut den större kostymen. Det är bara att titta på hans agerande på isen så ser man en spelare med dålig självbild och alldeles för höga tankar om sig själv. Hitta en klubb åt honom i Tyskland där kanske han kan tillhöra det högre skiktet.
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav håvesjuttioett » 4 oktober 2019, 19:27

Davestar skrev:Sättet fröberg spelar på bara skriker stort ego. Nonchalant med pucken. Nonchalanta passningar och avslut. Han må ha varit en habil tredje center i Växjö men när Hult öppnade plånboken och värvade honom som uttalad förstecenter är det uppenbart att han inte kan fylla ut den större kostymen. Det är bara att titta på hans agerande på isen så ser man en spelare med dålig självbild och alldeles för höga tankar om sig själv. Hitta en klubb åt honom i Tyskland där kanske han kan tillhöra det högre skiktet.

:lol: :lol: :lol:
håvesjuttioett

Inläggav PapaEmeritus » 4 oktober 2019, 19:44

Om nu David G skulle komma hem, är det ens värt på att satsa på honom som förste C? Han har redan missat en mängd matcher och kommer missa ännu fler pga JVM. Är han ens mogen att vara förstecenter i HV?

Satsa på Ullström och få honom att skriva ett två-tre-årskontrakt och satsa på honom som förste C. Om David G skulle komma tillbaka, kan han centra andralinan. Holmströms vara eller icke vara hänger på en skör tråd.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav shitkicker » 4 oktober 2019, 20:22

I teorin håller jag med dig, men i praktiken så övertygade Ullström på intet sätt i sin senaste HV-sejour. Att han skulle gå in som ohotad förstecenter i dagens HV tycker jag säger avsevärt mycket mer om HVs centeruppsättning än om Ullströms skills.

Ser ärligt talat lika lite ledande förstecenter i Ullström som jag ser notorisk målskytt i Önerud. Ingen av dem är skickade nog att egentligen inneha dessa epitet. Säger som sagt avsevärt mer om ett havererat lagbygge än individuella skills.

Med det sagt så tycker jag att man har skrivit tillräckligt (eller egentligen alldeles för många) långa och dyra kontrakt med spelare som sen inte fyller ut kostymen för att satsa allt på Ullström.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Calle2 » 4 oktober 2019, 20:37

Lillis var ju med och valde bort Ullström som center förra gången han var här så osannolikt att man skulle överväga honom som center nu. Ullström har styrka och fart och skulle varit en intressant ytterforward inför säsongen men han är inte en spelare som tillför speciellt mycket i PP eller kreativt spel. Hoppas på någon annan.
Calle2

Inläggav Nutarviguld » 4 oktober 2019, 20:51

shitkicker skrev:

I teorin håller jag med dig, men i praktiken så övertygade Ullström på intet sätt i sin senaste HV-sejour. Att han skulle gå in som ohotad förstecenter i dagens HV tycker jag säger avsevärt mycket mer om HVs centeruppsättning än om Ullströms skills.

Ser ärligt talat lika lite ledande förstecenter i Ullström som jag ser notorisk målskytt i Önerud. Ingen av dem är skickade nog att egentligen inneha dessa epitet. Säger som sagt avsevärt mer om ett havererat lagbygge än individuella skills.

Med det sagt så tycker jag att man har skrivit tillräckligt (eller egentligen alldeles för många) långa och dyra kontrakt med spelare som sen inte fyller ut kostymen för att satsa allt på Ullström.

Bra skrivet. Instämmer
Nutarviguld

Inläggav 15:48 » 4 oktober 2019, 21:22

Intressant det här med Ullström. Är en vattendelare hos fansen. Sällar mig till dom som är skeptiska. Precis som shitkicker skrev så övertygade han inte senast. Långt därifrån. Gjorde förvisso en del poäng men uppvisade ingen bra attityd o var ingen som lyfte laget. Var sjukt besviken på honom. Fick besserwisservibbar. Förvånad över dem som jublar över en eventuell återkomst. Kan ni förklara vad ni såg senast som är värt att ha tillbaka? I detta fallet är jag benägen att använda utrycket, om ni ursäktar: Inte rätt karaktär...
15:48

Inläggav lejacques » 4 oktober 2019, 21:28

Shitkicker. Respekterar din åsikt. Men du får gärna peka på vad det var som Ullström gjorde så dåligt. Känns som att det blivit en vedertagen sanning hos vissa att Ulla är skadebenägen och blek. Men när man tittar på siffrorna han levererade var han en av få som faktiskt stod ut det året i HV.

Sett till poängsnitt var bara Ejdsell bättre (typ 0,1 poäng per match).

Ja, HV har en svag centersida. Men jag tror helt ärligt inte vi kommer kunna hitta en bättre förstacenter de närmsta åren. SHL är inte längre prio 1, prio 2, prio 3, eller vissa fall ens prio 4 för svenska spelare.

Att få hem en egen produkt som lätt kunnat göra några år till utomlands är få förunnat. Ta Jacob Josefsson och Ted Brithén som exempel.

Om vi inte är nöjda med Ulla menar jag att man sätter sig i en rätt svår sits.

Antingen betalar man överpris för tredjecentrar som Fröberg. Eller så får man chansa på transatlanter (som vi vet är ett högriskprojekt när det gäller HV), alternativt hålla både tummar och tår för att vi får fram en supertalang som kan axla en förstacenterroll (då snackar vi om något betydligt vassare än Gustafsson).

Nej, hur man än vrider och vänder på det kan jag inte se hur HV skulle kunna lyckas hitta något bättre än Ullström.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav 15:48 » 4 oktober 2019, 21:48

lejacques skrev:Shitkicker. Respekterar din åsikt. Men du får gärna peka på vad det var som Ullström gjorde så dåligt. Känns som att det blivit en vedertagen sanning hos vissa att Ulla är skadebenägen och blek. Men när man tittar på siffrorna han levererade var han en av få som faktiskt stod ut det året i HV.

Sett till poängsnitt var bara Ejdsell bättre (typ 0,1 poäng per match).

Ja, HV har en svag centersida. Men jag tror helt ärligt inte vi kommer kunna hitta en bättre förstacenter de närmsta åren. SHL är inte längre prio 1, prio 2, prio 3, eller vissa fall ens prio 4 för svenska spelare.

Att få hem en egen produkt som lätt kunnat göra några år till utomlands är få förunnat. Ta Jacob Josefsson och Ted Brithén som exempel.

Om vi inte är nöjda med Ulla menar jag att man sätter sig i en rätt svår sits.

Antingen betalar man överpris för tredjecentrar som Fröberg. Eller så får man chansa på transatlanter (som vi vet är ett högriskprojekt när det gäller HV), alternativt hålla både tummar och tår för att vi får fram en supertalang som kan axla en förstacenterroll (då snackar vi om något betydligt vassare än Gustafsson).

Nej, hur man än vrider och vänder på det kan jag inte se hur HV skulle kunna lyckas hitta något bättre än Ullström.

Brukar för det mesta stämma in i det du säger Lejacques men bedömer du verkligen honom på det han presterat senaste åren? Tyckte oxå det var en supervärvning när han kom. Men arbetsinsatsen, skridskoåkningen, attityden var inte där jag vill ha honom. Gör nog sina poäng men tror inte han lyfter laget. Tror faktiskt det finns andra korgar att lägga äggen i...
Senast redigerad av 15:48 4 oktober 2019, 21:54, redigerad totalt 1 gång.

Inläggav lejacques » 4 oktober 2019, 21:53

Jag tänker att han bidrog med en annan dimension. Spelsinne, kunde hålla i puck och hitta de där passningarna.

Alla de där egenskaperna som saknas i dagens HV.

Vad gäller de sakerna du nämner var det ingenting som jag noterade eller störde mig på.

Tycker han arbetar rätt hårt, och vågar gå in där det smäller.

Men smaken är som baken. :)
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav 15:48 » 4 oktober 2019, 22:00

lejacques skrev:Jag tänker att han bidrog med en annan dimension. Spelsinne, kunde hålla i puck och hitta de där passningarna.

Alla de där egenskaperna som saknas i dagens HV

Men smaken är som baken. :)

Är rädd att han är en spelare som tar mer energi än han ger. Tror det var därför man inte låg på hårt efter senaste AHL-äventyret. HV verkar ju inte visat något större intresse då enligt David själv...

Inläggav frippe-borås » 5 oktober 2019, 11:36

Förstår tanken med Ullström!
Men räcker det? Ullström är en bra spelare när han är bra men tycker inte han gör andra bättre.
Det är det viktigaste i nuläget att ta in spelare som lyckas med det och inte att man är från bygden.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Dovahkiin » 5 oktober 2019, 16:40

frippe-borås skrev:Förstår tanken med Ullström!
Men räcker det? Ullström är en bra spelare när han är bra men tycker inte han gör andra bättre.
Det är det viktigaste i nuläget att ta in spelare som lyckas med det och inte att man är från bygden.

Kommer Ulla hoppas jag han går som ytter med en rätt fri roll och verkligen focusera på det offensiva.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

FöregåendeNästa

Återgå till HV71