Seriösa rykten 19/20: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 19/20: Diskussioner

Inläggav MrT » 16 augusti 2019, 21:20

Ikväll mellan Växjö och Frölunda såg man vad pp betydde, 5 av 6 mål i den spelformen..
MrT

Inläggav Herkie82 » 16 augusti 2019, 21:45

Sitter här och kliar mig lite i skallen och tittar lite på andra lag och hur de värvat. Lite surt att erkänna det men det känns som att exempelvis Leksand värvat bättre forwards än vi lyckats med i år. HV borde ju kunna värva mycket bättre än dem. Leksand är en stor förening med mera men tycker ändå vi borde kunna värva mycket bättre spelar än dem? Känns inte riktigt som vi gjort det på forwardssidan. Är jag helt ute och cyklar och har druckit en öl för mycket?
Herkie82

Inläggav lejacques » 16 augusti 2019, 22:33

HV har väl en större bredd. Men nog hade både Zackrisson och Abbott gått rakt in i ett första PP i HV?

Och i en normal värld även Wännström... Med tanke på hur silly utvecklats känns det så oerhört upp-och-nervänt. Vi hade tillgång till en PP-forward, tillika målgörare med potential att ligga på runt 40 poäng. Men honom var vi inte intresserade av att behålla...
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav jordfelsbrytare » 17 augusti 2019, 06:23

Herkie82 skrev:Sitter här och kliar mig lite i skallen och tittar lite på andra lag och hur de värvat. Lite surt att erkänna det men det känns som att exempelvis Leksand värvat bättre forwards än vi lyckats med i år. HV borde ju kunna värva mycket bättre än dem. Leksand är en stor förening med mera men tycker ändå vi borde kunna värva mycket bättre spelar än dem? Känns inte riktigt som vi gjort det på forwardssidan. Är jag helt ute och cyklar och har druckit en öl för mycket?
Jag tycker inte att du är ute och cyklar. Leksand tex värvade spets senast igår. HV:s backsida är rejält konkurrenskraftig på "pappret".
Jag är inte ett dugg orolig för målvakterna heller.
Men C/FW sidan imponerar inte på det berömda "pappret". På tok för mycket om och men för min smak och flertalet rejäla???.
Har man målsättningen att vara topp 4 och minst semifinal då är befinlig trupp inte tillräckligt bra i mina ögon.

Jag tycker att oron är befogad. Hittills har tipsen från exepter som förvisso sällan stämmer placerat Hv71 någonstans mellan 7-9 någon sida hade rankat HV71 som lag 10 till och med. Jag tycker det dessa tips känns fullt rimliga sett till befintlig trupp.
jordfelsbrytare

Inläggav Herkie82 » 17 augusti 2019, 08:28

jordfelsbrytare skrev:
Herkie82 skrev:Sitter här och kliar mig lite i skallen och tittar lite på andra lag och hur de värvat. Lite surt att erkänna det men det känns som att exempelvis Leksand värvat bättre forwards än vi lyckats med i år. HV borde ju kunna värva mycket bättre än dem. Leksand är en stor förening med mera men tycker ändå vi borde kunna värva mycket bättre spelar än dem? Känns inte riktigt som vi gjort det på forwardssidan. Är jag helt ute och cyklar och har druckit en öl för mycket?
Jag tycker inte att du är ute och cyklar. Leksand tex värvade spets senast igår. HV:s backsida är rejält konkurrenskraftig på "pappret".
Men C/FW sidan imponerar inte på det berömda "pappret". På tok för mycket om och men för min smak och flertalet rejäla???.
Har man målsättningen att vara topp 4 och minst semifinal då är befinlig trupp inte tillräckligt bra i mina ögon.

Jag tycker att oron är befogad. Hittills har tipsen från exepter som förvisso sällan stämmer placerat Hv71 någonstans mellan 7-9 någon sida hade rankat HV71 som lag 10 till och med. Jag tycker det dessa tips känns fullt rimliga sett till befintlig trupp.

Det känns bara lite konstigt att vi värvar Ikonen när Hrivik fanns på marknaden. Ok han har inte gjort en match i SHL och är kanske lite av en chansning då men känns ändå som att han är en mindre chansning än Ikonen när det gäller ren poängproduktion. Han har snittat nästan 0,6 poäng per match i både AHL och KHL medans Ikonens siffror inte är lika imponerande. Ikonen är yngre och det är väl större möjlighet att han tar ett extra kliv den här säsongen och producerar bättre än Hrivik men ändå. Att Hrivik hamnade i Leksand borde tyda på att HV inte hade så mycket intresse vilket åtminstone kan tolkas som att de letar efter någon som kan gå in i 1 femman direkt iallafall och det är ju positivt.
Herkie82

Inläggav Stenis83 » 17 augusti 2019, 11:20

Herkie82 skrev:
jordfelsbrytare skrev:

Det känns bara lite konstigt att vi värvar Ikonen när Hrivik fanns på marknaden. Ok han har inte gjort en match i SHL och är kanske lite av en chansning då men känns ändå som att han är en mindre chansning än Ikonen när det gäller ren poängproduktion. Han har snittat nästan 0,6 poäng per match i både AHL och KHL medans Ikonens siffror inte är lika imponerande. Ikonen är yngre och det är väl större möjlighet att han tar ett extra kliv den här säsongen och producerar bättre än Hrivik men ändå. Att Hrivik hamnade i Leksand borde tyda på att HV inte hade så mycket intresse vilket åtminstone kan tolkas som att de letar efter någon som kan gå in i 1 femman direkt iallafall och det är ju positivt.

En trött slovak istället för ikonen. Nej tack! Hoppas verkligen inte Hv visade intresse för Hrivik för då snackar vi minimjölk.
Stenis83

Inläggav mrnorrland » 17 augusti 2019, 14:05

Nja trött o trött. De tror jag han inte är men om han är en stor stjärna? Nej de tror jag inte han är. Han är väll god för 20-30 poäng som Ikonen ungefär. Leksand har en intressant spets, mycket mer än HV tyvärr. De har skickligare spelar i toppen än vad vi har men vi är bredare. Leksand lär hamna under oss men bara precis med dagens trupp. Vi lär hamna i mellanmjölksträsket o klara från kval men inte mycket mer än så. Vi har för många om och men och frågetecken. Utvecklas alla och allt klickar i kan vi vara ett lag för guld men risken är lika stor de inte klickar i direkt och vi får en dålig start med dåligt självförtroende som förra säsongen.

O början på försäsongen visar exakt de vi är oroliga för, Inget har förändrats i spelidén från förra året och man inte alls lärt sig från sina misstag.

Jag hoppas Hult hittar en riktig bra spelare nu som är god för 40 poäng elr mer som kan leverera direkt inte nån som skall utvecklas som hela truppen
mrnorrland

Inläggav Herkie82 » 17 augusti 2019, 18:13

Stenis83 skrev:En trött slovak istället för ikonen. Nej tack! Hoppas verkligen inte Hv visade intresse för Hrivik för då snackar vi minimjölk.

Trött slovak? Hrivik är 27 inte 37. Enda jag kan se som skulle vara en nackdel med Hrivik jämfört med Ikonen är om han är en klassisk öststatsdiva. Jag tror dock inte han är sån, jag vet inte om han är sån eller inte men sånt uppförande brukar man inte komma undan med i de kanadensiska juniorligorna där han trots allt blivit fostrad under några år. Han har producerat bättre än Ikonen i typ allt. Vad jag vet skulle de två sista bitarna vara producerande spelare.

Om vi suddar ut namnen vem hade du valt, någon som producerar 0,58 poäng per match i KHL eller nån som producerar 0,26 i AHL som skall vara en producerande toppspelare?

Sätter en pizza på att Hrivik gör mer poäng än Ikonen, vågar du sätta emot? :D
Herkie82

Inläggav Calle2 » 17 augusti 2019, 21:15

Jag tror kanske inte Ikonen är tänkt som den som ska spruta in mål utan mer vara någon som skapar ytor och lägen åt andra med sin fart och spelförståelse. Jag gissar att den spelare man nu letar efter ska gå in som vänsterforward med Holmström och Ikonen och vara en bra skytt och då hade Hrivik varit intressant tycker jag också men HVs fokus har utan tvekan varit nordiska spelare senaste säsongerna.
Calle2

Inläggav Quila » 17 augusti 2019, 21:32

Calle2 skrev:Jag tror kanske inte Ikonen är tänkt som den som ska spruta in mål utan mer vara någon som skapar ytor och lägen åt andra med sin fart och spelförståelse.

Bra där och tror du ligger nära sanningen. Ikonen lär vara tänkt precis så som du beskriver det. Tror även man ser en hög högstanivå i honom och hoppas kunna utveckla han till en jämnare spelare och därmed nå 30p, eller åtminstone vara nära där.

Återigen, den som kommer in, kommer att vara en pålitlig poängplockare, var så säkra.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Herkie82 » 17 augusti 2019, 22:56

Calle2 skrev:Jag tror kanske inte Ikonen är tänkt som den som ska spruta in mål utan mer vara någon som skapar ytor och lägen åt andra med sin fart och spelförståelse. Jag gissar att den spelare man nu letar efter ska gå in som vänsterforward med Holmström och Ikonen och vara en bra skytt och då hade Hrivik varit intressant tycker jag också men HVs fokus har utan tvekan varit nordiska spelare senaste säsongerna.

Jag tror det med. Jag är försiktigt positiv till Ikonen som värvning för jag minns att han var en av de som skapade mest oreda för oss i finalerna mot Brynäs 2017. Dock så känns det ändå som att vi har rätt många som kan skapa ytor åt andra och det var inte en sån spelare som de två sista värvningarna skulle vara. Därför känns det lite udda att man valde Ikonen när Hrivik fanns på marknaden.

Får hoppas Hrivik floppar och Ikonen äger loss helt enkelt.
Herkie82

Inläggav Börjemedbenet » 17 augusti 2019, 22:58

Robert.76 skrev:Kan tänka mig att Hult kikar lite på Linus Videll också.

Vore en grym värvning, men föga troligt att han väljer HV.
Enligt media så är KHL prio 1 och därefter NLA prio 2.
Misstänker att om han väljer SHL som prio 3 så är jag tveksam till om HV står högst i kurs, desutom kan han enligt Expressen vänta på konrakt in i oktober.

/BMB
BMB
Användarvisningsbild
Börjemedbenet

Inläggav Herkie82 » 15 september 2019, 16:01

Herkie82 skrev:
Stenis83 skrev:En trött slovak istället för ikonen. Nej tack! Hoppas verkligen inte Hv visade intresse för Hrivik för då snackar vi minimjölk.

Trött slovak? Hrivik är 27 inte 37. Enda jag kan se som skulle vara en nackdel med Hrivik jämfört med Ikonen är om han är en klassisk öststatsdiva. Jag tror dock inte han är sån, jag vet inte om han är sån eller inte men sånt uppförande brukar man inte komma undan med i de kanadensiska juniorligorna där han trots allt blivit fostrad under några år. Han har producerat bättre än Ikonen i typ allt. Vad jag vet skulle de två sista bitarna vara producerande spelare.

Om vi suddar ut namnen vem hade du valt, någon som producerar 0,58 poäng per match i KHL eller nån som producerar 0,26 i AHL som skall vara en producerande toppspelare?

Sätter en pizza på att Hrivik gör mer poäng än Ikonen, vågar du sätta emot? :D

Våga sätta en pizza då stenis83. Hrivik 1+1 igår. Helt ok start för en trött jäkla slovak ;)
Herkie82

Inläggav mrnorrland » 7 oktober 2019, 17:06

Bergström klar. Välkommen, bra spelare som är god för mycket poäng. Kontrakt på 3 år kan vara i den högsta laget med tanke på hans ålder.

Hoppas man inte stänger Ullström porten nu bara
mrnorrland

Inläggav Robert.76 » 7 oktober 2019, 17:13

mrnorrland skrev:Bergström klar. Välkommen, bra spelare som är god för mycket poäng. Kontrakt på 3 år kan vara i den högsta laget med tanke på hans ålder.

Hoppas man inte stänger Ullström porten nu bara

David G Ullström och Bergström, vore spännande....
Robert.76
Moderator

Inläggav Junior » 7 oktober 2019, 17:38

3 år?!?!?!??!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!??!?!?!?!?!?!

Är extremt tveksam till att ge spelare i hans ålder den längden på ett kontrakt. Men förhoppningsvis har han en lön som minskar under kontraktets längd.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Diabolics » 14 oktober 2019, 09:34

Detta var väl väntat.

Att Ullström väljer utlandet och pengarna har jag inget problem med personligen, men synd för HV. Jag kanske inte har den mest positiva uppfattningen om honom, men ni andra har övertygat mig om att han iallafall skulle gjort HV bättre.

Kontraktet bara sässongen ut dock.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav PapaEmeritus » 14 oktober 2019, 09:50

Diabolics skrev:Detta var väl väntat.

Att Ullström väljer utlandet och pengarna har jag inget problem med personligen, men synd för HV. Jag kanske inte har den mest positiva uppfattningen om honom, men ni andra har övertygat mig om att han iallafall skulle gjort HV bättre.

Får han stanna i Schweiz även kommande säsonger tror jag han gör det. Killen är professionell hockeyspelare och även de har ett liv efter karriären, klart pengarna spelar in då.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Diabolics » 14 oktober 2019, 12:19

PapaEmeritus skrev:
Diabolics skrev:Detta var väl väntat.

Får han stanna i Schweiz även kommande säsonger tror jag han gör det. Killen är professionell hockeyspelare och även de har ett liv efter karriären, klart pengarna spelar in då.

Ja, jag tror nog oxå att det blir så om möjlighet ges, dumt vore det annars. Den person som avstår en massa pengar med flit får gärna räcka upp en hand......
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 14 oktober 2019, 13:50

Otroligt trist att Ullström inte kommer hem. Men som nämns här ovanför förstår jag honom till fullo.

Vore dum om han inte tog chansen.

För HV:s del är man fortsatt i desperat behov av en förstacenter. Jocke Andersson har varit bra, men kanske inte den vi söker. Fröberg gör ett habilt jobb, men saknar många av de egenskaper som krävs. Ta bara tekningsstatistiken som är direkt usel (drygt 39 procent i dagsläget).

Hoppet ligger nu på David Gustafsson. Att han kommer hem känns ju rätt så givet. Men när är ju den stora frågan. Samtidigt. Klarar han verkligen av att axla den rollen? Med undantag för den sista månaden förra säsongen var han direkt svag. Glöm inte heller att han också varit borta ett par månader i NHL, med helt annat spelsystem och förutsättningar. Får nog räkna med att det tar lite tid för honom att anpassa sig till den så kallade "HV-hockeyn" igen. Och på allt det ska han dessutom iväg på JVM...

Edit. Shoutout till KUNG_LEMMY som redan för några dagar sen sa att Ulla skulle presenteras för en utländsk klubb på måndagen.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 14 oktober 2019, 14:13

Vad jag är sjukt nyfiken på är hur man tänker nu.

Precis som du säger så är man i behov av en första center. Men tycker Hv det själva ? Jag är tyvärr rädd för att man är riktigt nöjd med Fröberg som första center och tänker att om DG kommer så får dom slåss om första center rollen.
DG gjorde ett mål förra säsongen och totalt 12 poäng på 36 matcher, har aldrig direkt varit någon poängspruta.
Jag gillar personligen DG och tror absolut att han har utvecklingspotential MEN går han från 1 mål till att vara första center i ett topplag i SHL? Näe jag tvivlar starkt på det. Sen tycker jag att om vi får tillbaka DG så är det riktigt gott! han kommer vara bra för oss men...Vi saknar första center med klass.

Om DG kommer tillbaka betyder det att man är nöjd med center sidan sen ?
Om DG inte kommer tillbaka, letar man efter en första center då ?
Nutarviguld

Inläggav Quila » 14 oktober 2019, 16:54

DG kommer hem, det är säkert.
Hade han inte kommit hem, så hade vi inte värvat ännu en center. Christian Sandberg värvades ju just för att bredda.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Junior » 15 oktober 2019, 09:00

Jag tror HV börjar landa i att det behövs förstärkning på centersidan nu när man har sett och gett lite tid till Holmström och Fröberg som inte riktigt axlar sina roller som var tänkt, men jag tror inte att man kommer agera än på ett tag. HV vill nog först se när David kommer hem och hur det fungerar, efter det tror jag att man mer aktivt kommer att börja arbeta på mycket mer aktiv nivå.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav PapaEmeritus » 15 oktober 2019, 09:08

Och varför vänta på David. Man vet fortfarande inte när han kommer hem och sen ska han spela JVM. Blir inte många matcher för honom att spela in sig i laget. Ska han dessutom ses som en förstecenter känns det redan försent.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Herkie82 » 15 oktober 2019, 09:32

PapaEmeritus skrev:Och varför vänta på David. Man vet fortfarande inte när han kommer hem och sen ska han spela JVM. Blir inte många matcher för honom att spela in sig i laget. Ska han dessutom ses som en förstecenter känns det redan försent.

Han kommer bli en grym förstärkning men som du säger, borta stora delar och tycker inte han klarar rollen som förste center i ett tänkt top 4 lag. Om han nu inte haft en gudabenådad utveckling i winnipeg och är god för typ 15+ mål på den tiden som han kommer spela.

Sen tycker jag det är bättre att låta han utvecklas i lugn och ro med utan pressen att alltid vara den som ska leverera trots att han är vår största talang just nu.
Herkie82

Inläggav Calle2 » 15 oktober 2019, 19:38

Laget är klart nu. Kommer med all sannolikhet inte att bli några mer förvärv såvida inte skador uppstår eller man tvingas till nya värvningar av andra skäl.
Calle2

Inläggav frippe-borås » 15 oktober 2019, 21:06

DG får chansen inatt för sitt Winnipeg! Bara hoppas att han inte gör succé!
Förstår mig rätt! Jag önskar verkligen att han lyckas men samtidigt så ser jag till Hv71 bästa och då är det att han inte lyckas att slå sig in redan nu!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Husmusen » 16 oktober 2019, 08:08

Calle2 skrev:Laget är klart nu. Kommer med all sannolikhet inte att bli några mer förvärv såvida inte skador uppstår eller man tvingas till nya värvningar av andra skäl.

Med tanke på hur du skriver så ser det ut som att du vet något, källa på den ?
Husmusen

Inläggav mrnorrland » 16 oktober 2019, 09:42

Husmusen skrev:
Calle2 skrev:Laget är klart nu. Kommer med all sannolikhet inte att bli några mer förvärv såvida inte skador uppstår eller man tvingas till nya värvningar av andra skäl.

Iofs ganska väntat
mrnorrland

Inläggav Husmusen » 16 oktober 2019, 10:53

mrnorrland skrev:
Husmusen skrev:

Iofs ganska väntat

Det tycker inte jag. Så med andra ord ska vi se C Sandberg som ersättare till en potentiell första center DG ? vore ju ren idioti
Husmusen

FöregåendeNästa

Återgå till HV71