Seriösa rykten 18/19: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 18/19: Diskussioner

Inläggav Garlic » 14 februari 2019, 14:23

https://www.jnytt.se/article/hv-ger-bes ... ingsjakten

- Vi ska se till att vi är väl förberedda, och det vi plockar in måste inte vara spets.

Sa han inte nyss att det var spets som skulle in om det skulle värvas? :roll:
Garlic

Inläggav Atko_79 » 14 februari 2019, 14:37

Jadå han sa klart o tydligt att vi ska ha spets,inte bara vem som helst för att bredda truppen.Nu vet jag fan vad han snackar om,är han full eller?
Atko_79

Inläggav Garlic » 14 februari 2019, 14:41

Atko_79 skrev:Jadå han sa klart o tydligt att vi ska ha spets,inte bara vem som helst för att bredda truppen.Nu vet jag fan vad han snackar om,är han full eller?

Han verkar inte fatta att spets kostar lite mer. Å andra sidan borde lite löneutrymme ha frigjorts med tanke på alla skador?
Garlic

Inläggav Atko_79 » 14 februari 2019, 14:44

Men han letade ju efter spets det var ju han som sa det,han kan inte säga en dag innan transferfönstret stänger att det inte behöver vara spets.
Atko_79

Inläggav Robert.76 » 14 februari 2019, 14:47

Sandberg tilltänkt spets skadad, Thörnberg tänkt som målskytt skadad, Persson backgeneral (i sina bästa stunder) skadad. Ytterell och Lauridssen ruskigt ojämna. Jo Hult, det behöver värvas, och det behövde det egentligen för längesedan. Sen är det klart att en spetsspelare är dyrare än en breddspelare, men ibland får man sluta vara dumsnål. Jag tror på Ward när han säger att en back är klar, tror inte han skulle lägga upp det här annars, men det behövs en forward/center också, som kan producera, framförallt i PP.
Robert.76
Moderator

Inläggav Pg79an » 14 februari 2019, 14:48

Men alltså va fan är det med Hult? FML
Pg79an

Inläggav Husmusen » 14 februari 2019, 14:58

Robert.76 skrev:Sandberg tilltänkt spets skadad, Thörnberg tänkt som målskytt skadad, Persson backgeneral (i sina bästa stunder) skadad. Ytterell och Lauridssen ruskigt ojämna. Jo Hult, det behöver värvas, och det behövde det egentligen för längesedan. Sen är det klart att en spetsspelare är dyrare än en breddspelare, men ibland får man sluta vara dumsnål. Jag tror på Ward när han säger att en back är klar, tror inte han skulle lägga upp det här annars, men det behövs en forward/center också, som kan producera, framförallt i PP.

Instämmer helt
Husmusen

Inläggav Klabbe » 14 februari 2019, 15:04

Garlic skrev:
Atko_79 skrev:Jadå han sa klart o tydligt att vi ska ha spets,inte bara vem som helst för att bredda truppen.Nu vet jag fan vad han snackar om,är han full eller?

Han verkar inte fatta att spets kostar lite mer. Å andra sidan borde lite löneutrymme ha frigjorts med tanke på alla skador?

Klubben måste stå för lönen de första 90 dagarna en spelare är skadad, innan försäkringen träder in. Således betalar HV fortfarande full lön till Sandberg och Persson. Thörnbergs comeback på två matcher var på ett sätt riktigt illa för HV. Ekonomiskt alltså. Rätt säker på att en ny 90-dagars period med full lön från HV började när skadan kom tillbaka. Hade han inte spelat de två matcherna hade HV inte haft någon kostnad för honom nu. Eller möjligen en mindre kostnad. Så ekonomiskt (sportsligt också förstås) har man haft en jäkla otur med framförallt Sandberg och Thörnberg.
Klabbe

Inläggav FirstSwitch » 14 februari 2019, 15:07

Robert.76 skrev:Sandberg tilltänkt spets skadad, Thörnberg tänkt som målskytt skadad, Persson backgeneral (i sina bästa stunder) skadad. Ytterell och Lauridssen ruskigt ojämna. Jo Hult, det behöver värvas, och det behövde det egentligen för längesedan. Sen är det klart att en spetsspelare är dyrare än en breddspelare, men ibland får man sluta vara dumsnål. Jag tror på Ward när han säger att en back är klar, tror inte han skulle lägga upp det här annars, men det behövs en forward/center också, som kan producera, framförallt i PP.

Håller med, Lite rädd att Hult upprepar förra säsongen och har en övertro på truppen, sen har jag väldigt svårt för att hans svar på att inte ta in spets är för att det kan störa kemin i laget. Kan inte tänka mig att det stör kemin, Tedenby, Önerud och Lehtonen mfl tror jag mycket väl skulle uppskatta om det kom in en spelare som gjorde laget bättre på isen. Sen är det klart att någon kommer få ta smällen och få minskad istid osv men detta är hockey på högsta nivå i sverige. Kan man inte ta det borde man nog inte spela på denna nivå.
FirstSwitch

Inläggav Husmusen » 14 februari 2019, 15:10

FirstSwitch skrev:

Håller med, Lite rädd att Hult upprepar förra säsongen och har en övertro på truppen, sen har jag väldigt svårt för att hans svar på att inte ta in spets är för att det kan störa kemin i laget. Kan inte tänka mig att det stör kemin, Tedenby, Önerud och Lehtonen mfl tror jag mycket väl skulle uppskatta om det kom in en spelare som gjorde laget bättre på isen. Sen är det klart att någon kommer få ta smällen och få minskad istid osv men detta är hockey på högsta nivå i sverige. Kan man inte ta det borde man nog inte spela på denna nivå.

Näe precis, seriöst om man har en bra grupp, man värvar in ett riktigt rövhål, inte så att det stör gruppen då, då går man samman emot rövhålet...simpel as that. Så trött på det där tjatet, inte så att man älskar alla på jobbet men man får det att funkar för man har samma mål
Husmusen

Inläggav Zico » 14 februari 2019, 15:10

Jo, en spetspelare är dyrare än en breddspelare. Men hur dyr? Jag har ingen aning, men någonstans kan man ju börja räkna själv. Och nu hänvisar jag delvis till Mr Madhawks uppgifter. Färjestad vill bredda sin trupp och har vänt sig till Norge för att försöka köpa loss Tommy Krstiansen (han som var i HV för ett antal år sedan). Norska klubben begär 300 000 kr. Anta att Kristiansen begär 125 000 kr i månaden. Med lön, sociala avgifter och lösen mm, kostar Kristiansen ca 800 000 kr för tre månader.

Jag blir inte förvånad om en mellanspetsspelare som Malte Strömvall skulle kosta ungefär det dubbla och en riktig spetsspelare från t ex KHL bra mycket mer. Nånstans måste det ändå gå en gräns för hur mycket man ska betala. HV har ändå en bra trupp som kan gå långt, men visst är truppen lite manfattig om man åker på skador. Det vore väl en sak att värva dyrt om det vore garanti för att gå till final, men det är det ju inte. Tror faktiskt Hult vet vad han gör. Btw......Martin Thörnberg tränade för fullt idag.
Zico

Inläggav 15:48 » 14 februari 2019, 15:40

Zico skrev:

Jo, en spetspelare är dyrare än en breddspelare. Men hur dyr? Jag har ingen aning, men någonstans kan man ju börja räkna själv. Och nu hänvisar jag delvis till Mr Madhawks uppgifter. Färjestad vill bredda sin trupp och har vänt sig till Norge för att försöka köpa loss Tommy Krstiansen (han som var i HV för ett antal år sedan). Norska klubben begär 300 000 kr. Anta att Kristiansen begär 125 000 kr i månaden. Med lön, sociala avgifter och lösen mm, kostar Kristiansen ca 800 000 kr för tre månader.

Jag blir inte förvånad om en mellanspetsspelare som Malte Strömvall skulle kosta ungefär det dubbla och en riktig spetsspelare från t ex KHL bra mycket mer. Nånstans måste det ändå gå en gräns för hur mycket man ska betala. HV har ändå en bra trupp som kan gå långt, men visst är truppen lite manfattig om man åker på skador. Det vore väl en sak att värva dyrt om det vore garanti för att gå till final, men det är det ju inte. Tror faktiskt Hult vet vad han gör. Btw......Martin Thörnberg tränade för fullt idag.

Nej. Ingen värvning är garanti men man ökar chansen något för ett längre slutspel. Är en avvägning och HV har senare år inte varit villiga att ta några som helst ekonomiska risker. På bekostnad av det sportsliga... vilket jag personligen tycker är tråkigt. Hellre ett +- 0 på bankontot denna säsong än att man inte ger det chansen...
15:48

Inläggav mrnorrland » 14 februari 2019, 15:59

Zico skrev:

Kan inte Hult och ledningen bara gå ut men att vi inte har råd att satsa för att vara ett topplag. Visst vi har spelare för de men vi är tunna och otroligt känsliga för skador. Ibland måste man satsa för och vinna, budgetlösningar för att få så stor vinst man kan kommer straffa sig. De talar om vi skall vara topplag, inland måste man betala för det också och inte endast förlita sig på att billiga lösningar gör dunder succé.

Ne Hult med senaste uttalandet visar varför han inte är en sportchef för ett stabilt toppklubb i SHL. Vi misslyckades förra året pga skador och ej värva för ersätta. Lärde man sig inget elr var man nöjd med säsongen för man fick positiv vinst?
mrnorrland

Inläggav Husmusen » 14 februari 2019, 16:10

Precis vi går plus varje säsong men man sattsar inte på laget. Hv tävlar inte för sm guldet längre primärt. Man tävlar primärt för första platsen i pengar ligan. Hv har råd att värva spets men man håller i pengarna.

Som förra säsongen, vi hade ett ganska bra lag. En toppspelare in så hade vi kunnat gå betydligt längre. Precis som i år, lite spets in nu och vi har riktigt stor chans. Men näe man kommer nog dumspara sönder denna säsongen också och sitta där as nöjda med att man var den club som gick med mest plus ekonomiskt eftersom vi Hv fans är så sjukt lojala och ser till att det är fullsatt i Kinnarps oavsett sportsliga prestationer
Husmusen

Inläggav Nick » 14 februari 2019, 16:14

Herregud va alla är negativa.!! De är ff 14:e o fönstret stänger imon 00:00.
Sitt lite lugna i båten snälla. Kommer säkert in nåt. Är som sagt en imon också.
Hult lär ha spelare på gång. Bredd eller spets ja jag betningen, men snälla avvakta tills imon innan den stora motorsågen fortsätter!!
Nick

Inläggav dekman » 14 februari 2019, 16:28

Atko_79 skrev:Nu finns det hur många som helst bra och lediga spelare på marknaden så nu är det bara och värva J&J ..Nu kommer ni inte undan med eran klassiker 'Det ser tunnt ut på markanden' Kom igen nu!

Jag hoppas det där var ett skämt.

Nej, det finns inte hur många som helst lediga spelare på marknaden, som samtidigt är bra/spets/toppklass. Att klubbar har börjat trejda med varandra mer än vi är vana vid visar hur tunn marknaden är. Varifrån kommer den här naiva synen ifrån? Finns kanske 10 spelare på hela marknaden. ¨

"MEN VÄXJÖ OCH BRYNÄS HITTADE JU SPETS!!!". Sånt handlar jävligt mycket om tillfälligheter och TUR.

Växjö lyckades knyta till sig Kris Versteeg, som 1. inte hade spelat på tre månader 2. Känner Liam Reddox som spelar i Växjö. deras respektive fruar är nära vänner. Plus att han även är nära vän med fd Lakers-spelarna Colby Armstrong och Josh MacNevin.

Brynäs nyförvärv Rudolf Cerveny känner Robert Kousal sen tidigare.

Oftast spelar sånt stor roll, större än vad många faktiskt kan tro, när det gäller att knyta till sig spelare. T.ex var det en bidragande orsak när vi fick Christensen att han spelade ihop med Thörnberg i Prag, och de var delaktiga i värvningen.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav dekman » 14 februari 2019, 16:30

Husmusen skrev:Precis vi går plus varje säsong men man sattsar inte på laget. Hv tävlar inte för sm guldet längre primärt. Man tävlar primärt för första platsen i pengar ligan. Hv har råd att värva spets men man håller i pengarna.

Jag. Orkar. Inte.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Mike » 14 februari 2019, 16:33

Tror fan Hulth säger som han gör, fåhar han ryggen fri.

Svårare att värva dpets än bredd, har inte enbart med pengar att göra.
Du måste locka hit en spelare med spets.
En breddspelate likt Styrman blir såklart överlycklig att få chansen i SHL.

Jag tror absolut inte Hulth lyckas landa något av värde, möjligen en breddnsck från allsvenskan, vilket vi absolut INTE behöver.

Sandberg och Thörnberg har tillsammans gjort 5-6 matcher.
Hulth har vetat sen Thörnberg gick sönder igen att vi behöver få in spets.

Vi behöver en bra back OCH en bra forward.
Lyckas inte Hulth detta år heller tycker jag han ska bort.
Mike

Inläggav Husmusen » 14 februari 2019, 16:39

dekman skrev:
Husmusen skrev:Precis vi går plus varje säsong men man sattsar inte på laget. Hv tävlar inte för sm guldet längre primärt. Man tävlar primärt för första platsen i pengar ligan. Hv har råd att värva spets men man håller i pengarna.

Jag. Orkar. Inte.

Är det fel?
Husmusen

Inläggav Husmusen » 14 februari 2019, 16:40

Mike skrev:Tror fan Hulth säger som han gör, fåhar han ryggen fri.

Svårare att värva dpets än bredd, har inte enbart med pengar att göra.
Du måste locka hit en spelare med spets.
En breddspelate likt Styrman blir såklart överlycklig att få chansen i SHL.

Jag tror absolut inte Hulth lyckas landa något av värde, möjligen en breddnsck från allsvenskan, vilket vi absolut INTE behöver.

Sandberg och Thörnberg har tillsammans gjort 5-6 matcher.
Hulth har vetat sen Thörnberg gick sönder igen att vi behöver få in spets.

Vi behöver en bra back OCH en bra forward.
Lyckas inte Hulth detta år heller tycker jag han ska bort.

Exact
Husmusen

Inläggav dekman » 14 februari 2019, 16:40

Mike skrev:Lyckas inte Hulth detta år heller tycker jag han ska bort.

Det är väl hur laget går och inte hur man värvar i februari som får avgöra det.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav dekman » 14 februari 2019, 16:44

Husmusen skrev:
dekman skrev:

Jag. Orkar. Inte.

Är det fel?

Ja.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Mike » 14 februari 2019, 16:46

Jo det är sant, laget måste ha förutsättningar för att gå långt.
Det tycker jag inte vi har idag, finns två backar jag inte tycker håller.
Vet iofs inte hur de presterar i ett slutspel.

Sen tycker jag också det är väldigt tunt vid eventuell skada.
Vi klarar 1, max två skador.

Jovisst, det kan gå, spela på sprutor el dylikt, men inte optimalt.
Kan säkert lyfta upp någon junior någon enstaka match.

Nej, jag vidhåller min uppfattning, laget är för tunt, och det är Hulths ansvar
Mike

Inläggav Rex0z » 14 februari 2019, 16:52

Mike skrev:Jo det är sant, laget måste ha förutsättningar för att gå långt.
Det tycker jag inte vi har idag, finns två backar jag inte tycker håller.
Vet iofs inte hur de presterar i ett slutspel.

Sen tycker jag också det är väldigt tunt vid eventuell skada.
Vi klarar 1, max två skador.

Jovisst, det kan gå, spela på sprutor el dylikt, men inte optimalt.
Kan säkert lyfta upp någon junior någon enstaka match.

Nej, jag vidhåller min uppfattning, laget är för tunt, och det är Hulths ansvar

Är väl knappt något lag i SHL som inte skulle känna av eller kollapsa helt i ett slutspel med 1-2 skador på bärande spelare, så det är vi inte ensamma om. Ja vi har någon enstaka back som jag heller inte tror kommer hålla när det blir ett mer fysiskt spel och när man möte samma spelare i flera matcher som kommer det utnyttjas än mer. Dock så är inte fönstret stängt ännu och jag hoppas på något. Offensivt så tycker jag helt klart att vi har ett lag för att åtminstone ta sig till final om allt stämmer.
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav Husmusen » 14 februari 2019, 16:54

dekman skrev:
Jag. Orkar. Inte.

Är det fel?[/quote]

Ja.[/quote]

Tycker inte jag uppenbarligen eftersom jag skrev det, men jag accepterar att du har en annan åsikt utan några nedvärderande extra kommentarer
Husmusen

Inläggav 327 Karlsson » 14 februari 2019, 17:39

Atko_79 skrev:Nu finns det hur många som helst bra och lediga spelare på marknaden så nu är det bara och värva J&J ..Nu kommer ni inte undan med eran klassiker 'Det ser tunnt ut på markanden' Kom igen nu!

Färjestad jagar HV-bekantingen Tommy Kristiansen som kostar 300 000 kr att bara köpa loss och Malmö säkrar upp sina två utlånade spelare från Pantern. MrMadhawk kommenterar det med orden:
Övriga tolkningar av detta?
Att marknaden är tunn, att Patrik Sylvegård inte lär hitta något. Åtminstone är hans förhoppningar nog inte speciellt stora att kunna snubbla över något.

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... lare-igen/

Så nej, det finns inte hur många bra och lediga spelare som helst. Om det finns borde du bli sportchef och värva hem allihop.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Atko_79 » 14 februari 2019, 17:45

Får jag chansen o bli det, skulle jag göra det lovar jag ,för just nu har vi sämsta sportchef man kan ha i Shl, han har ju haft drygt 2 månader på sig o inte hitat ett skit.
Atko_79

Inläggav Zico » 14 februari 2019, 18:05

Atko_79 skrev:Får jag chansen o bli det, skulle jag göra det lovar jag ,för just nu har vi sämsta sportchef man kan ha i Shl, han har ju haft drygt 2 månader på sig o inte hitat ett skit.

Men va f-n, ibland undrar man ju hur folk tänker. Målsättningen är topp 4, vi ligger nu fyra. Hv har under ca tre månader gått som en raket. Egentligen behöver man inte värva, mer än möjligen stärka upp för ev skador, dvs bredda laget. HV är alltså ett topplag, medan två bottenlag, Växjö och Brynäs tvingats att spetsvärva. Varför gnälla, klaga och kritisera nu?
Zico

Inläggav frippe-borås » 14 februari 2019, 18:08

Vore så gött om Hult presenterar två riktiga stjärnor innan fönstret stänger!
Att sitta o gapa sig hesare än hesa Fredrik själv innan fönstret är stängt!
Hoppas ni alla får äta upp vad ni skriver om J&J att de är sämstas sportcheferna!
Litar fullt ut på dem då de vet vad de pysslar med.

Ett tips till er gaphalsar! Spara på krutet tills imorgon natt så ni har något kvar om det skulle behövas.
Jo jag tycker också det måste in någon men finns det inte så finns det inte!
Är ungefär som din egen plånbok, är den tom så är den tom! Fast man kan ju alltid ta sms lån iofs!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Räkan » 14 februari 2019, 18:14

Atko_79 skrev:Får jag chansen o bli det, skulle jag göra det lovar jag ,för just nu har vi sämsta sportchef man kan ha i Shl, han har ju haft drygt 2 månader på sig o inte hitat ett skit.

Sämsta sportchefen? Eller? Så han är sämre än exempelvis Örebro's?

Kan ju tyvärr tycka att vi har väldigt många supporters som sitter och "tycker" väldigt mycket. Men har svårt att förstå hur en klubb fungerar i verkligheten.

Ett jäkla skrik om Hult hur dålig han är, vilket jag är trött på... det är ni som bygger upp orealistiska förväntningar och drömmar. Och bara för att dom inte uppfylls, så ska ni halshugga Hult och ledning? Kom igen!

En annan intressant aspekt är att Hv kan vinna 4 räka matcher och då är ni tyst. Men det räcker att det blir en förlust, en dålig match och då ska det kapas..
Användarvisningsbild
Räkan

FöregåendeNästa

Återgå till HV71