Silly season 18/19: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 18/19: Spelardrömmar

Inläggav Husmusen » 9 februari 2019, 11:59

6 dagar kvar, Saik och FBK nästa matcher, även om vi nu värvar något...varför ska det vara i sista sekunden? Sitter man med låga bud som man hoppas att spelarna ska acceptera 23:59 den 15e ? Svårt att se logiken i att Engwall, Ejdsell Ullström med flera sitter och funderar "hmm ska jag ta Hults bud eller ska jag stanna kvar här" och måste fundera in till sista dagen, ser verkligen inte logiken i det om det nu inte är så att båda sidorna sitter med motbud och tjurar och hoppas att den andra ska ändra sig in i det sista ? Samtidigt är det lustigt att man går ut med att man tittar på de spelarna, hade någon av dem sagt tvär nej så hade dem väl gått ut med det ?
Husmusen

Inläggav Diabolics » 9 februari 2019, 13:21

Husmusen skrev:6 dagar kvar, Saik och FBK nästa matcher, även om vi nu värvar något...varför ska det vara i sista sekunden? Sitter man med låga bud som man hoppas att spelarna ska acceptera 23:59 den 15e ? Svårt att se logiken i att Engwall, Ejdsell Ullström med flera sitter och funderar "hmm ska jag ta Hults bud eller ska jag stanna kvar här" och måste fundera in till sista dagen, ser verkligen inte logiken i det om det nu inte är så att båda sidorna sitter med motbud och tjurar och hoppas att den andra ska ändra sig in i det sista ? Samtidigt är det lustigt att man går ut med att man tittar på de spelarna, hade någon av dem sagt tvär nej så hade dem väl gått ut med det ?

Hmmm, jag vet inte riktigt hur jag skall delge dig detta, men på något sätt måste du väl ändå förstå att det inte ligger i en enskild persons (din, Hult eller någon annan på jordens) kapacitet att överblicka, och ännu mindre kontrollera, dessa situationer? Den enorma hybris man måste ha för att uttrycka sig som "svårt att se logiken" etc gör en mörkrädd. Den naivitet inför livet och alla dess miljarders miljarders möjliga permutationer som ditt inlägg ger ljus av gör mig både avundsjuk och uppskrämd.

Så, det underliggande i ditt inlägg tolkar jag som: [givet tes i inlägg] följer att [Hult & co är kassa]

Det skulle jag vilja starkt opponera emot. Mitt huvudsakliga argument? LIVET! .... i all sin komplexitet.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Husmusen » 9 februari 2019, 14:29

Seriöst vad får man skriva på detta forumet egentligen utan att behöva bli grillade av paragraf ryttare konstant hela tiden ?

Jag menar bara att man är nyfiken som fan att veta vad som pågår bakom kulisserna, är inte du nyfiken och undrar vad det är som gör att allt händer i sista sekunden ? Ber så hemskt mycket om ursäkt för detta otroliga övertramp jag precis har begått....

Vi är alla hv fans, varför ha en sån otroligt stiff och spänd attityd emot varandra hela tiden? Sjukt onödigt
Husmusen

Inläggav Diabolics » 9 februari 2019, 15:48

Husmusen skrev:Seriöst vad får man skriva på detta forumet egentligen utan att behöva bli grillade av paragraf ryttare konstant hela tiden ?

Jag menar bara att man är nyfiken som fan att veta vad som pågår bakom kulisserna, är inte du nyfiken och undrar vad det är som gör att allt händer i sista sekunden ? Ber så hemskt mycket om ursäkt för detta otroliga övertramp jag precis har begått....

Vi är alla hv fans, varför ha en sån otroligt stiff och spänd attityd emot varandra hela tiden? Sjukt onödigt

Lugn.

Vi är alla hv-fans. Du har helt rätt. Alla HV-fans har rätt till sin åsikt och förmedlar man sin åsikt så har andra sin rätt att kommentera denna i både positiva och negativa ordalag. Dock skall vi försöka vara tillräckligt respektfulla mot varandra. Känner du att jag gick över gränsen så ber jag om ursäkt. Dock kvarstår min kritik mot några av er som vill måla upp en situation där texvis Hulth just nu gör ett otroligt dåligt jobb med att hitta nyförvärv. Jag rullar med ögonen åt naiviteten men vill samtidigt ge en motreaktion så att ni som påvisar ett för mig alltför förenklat synsätt blir lite utmanade och kanske återkommer med en mer balanserad bild.

Jag tycker alla borde bli lite mer ödmjuka inför det troligtvis väldigt svåra uppdrag som värvning innebär. Nu gjorde jag det genom att raljera... det var kanske onödigt och det kan jag be om ursäkt för.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Sir Ward » 9 februari 2019, 15:58

Husmusen skrev:Seriöst vad får man skriva på detta forumet egentligen utan att behöva bli grillade av paragraf ryttare konstant hela tiden ?

Samtidigt när du blev medlem i Sveriges största hockeyforum, så godkände
du HVfans regler. Har vi moderatorer fel?
Mvh Sir Ward
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Husmusen » 9 februari 2019, 16:24

Ja jag tyckte det var fel av admin att driva om min åsikt, såg ingenstans i reglerna att det jag skrev bröt emot någon regel. men ursäkt godtas absolut.

Jag tror inte heller det är lätt att värva spelare och har vid flera tillfällen hyllat j&j's jobb inför säsonger. Men min åsikt kvarstår att jag inte alls tycker de är lika vassa midseason och snart får vi se om de gör sitt andra dåliga transferfönster i rad. Hoppas dock de inte gör det
Husmusen

Inläggav Sir Ward » 9 februari 2019, 16:42

Admin är Dekman som äger HVfans, f.ö en lat gubbjävel som mig
och ja, örfil är utdelad. Vi är hans utsända slavar.
Har en trevlig helg Husmusen.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Husmusen » 9 februari 2019, 16:49

Sir Ward skrev:Admin är Dekman som äger HVfans, f.ö en lat gubbjävel som mig
och ja, örfil är utdelad. Vi är hans utsända slavar.
Har en trevlig helg Husmusen.

Det samma, tråkig helg dock, Hv abstinens!
Husmusen

Inläggav Calle2 » 9 februari 2019, 19:08

Dröm och dröm men ändå :) Om man tittar på forwardssidan så funkar kedjorna som de sett ut senaste matcherna redan bra men jag tror absolut inte de vill avsluta med bara 13 ordinarie forwards. Jag tycker signalerna är att man inte ska förvänta sig någon väldigt kostsam värvning och personligen tror jag inte de lyckas få loss Ullström, Engvall eller Ejdsell. Var skulle en förstärkning kunna göra mest skillnad? Kanske i kedjan med Brännström-Gustavsson-Thörngren. Vilka skulle kunna vara lämpliga där? Strömwall vore intressant men också tycker jag Dyk eller Franzen som gått bra i allsvenskan om det skulle kunna gå att få loss någon av dem. Båda med HV-historia, bra säsonger i HA och skulle kunna vara långsiktiga värvningar.
Calle2

Inläggav Kjellsortering » 10 februari 2019, 00:27

Husmusen skrev:Ja jag tyckte det var fel av admin att driva om min åsikt, såg ingenstans i reglerna att det jag skrev bröt emot någon regel. men ursäkt godtas absolut.

Jag tror inte heller det är lätt att värva spelare och har vid flera tillfällen hyllat j&j's jobb inför säsonger. Men min åsikt kvarstår att jag inte alls tycker de är lika vassa midseason och snart får vi se om de gör sitt andra dåliga transferfönster i rad. Hoppas dock de inte gör det

Det förvånar mig mycket att detta forum i bland framstår som en polisstat med korrupta ledare.
Jag vet att det är hårda ord men vad jag menar är att:

När någon som är relativt ny skriver av sig i en längre textmassa får hen hårda ord och ett långt raljerande svar, i en betydligt längre textmassa.

När någon namndroppar en spelares namn, men av någon anledning inte kommer, så kallas han för ett troll och förföljs.
När andra gör samma sak så accepteras det och försvaras.

Jag älskar detta forum men kan inte efter alla dessa år som jag följt och läst. Bara sitta tyst och acceptera att all som har olika synpunkter om laget i vårt hjärta inte får framföra sin åsikt utan blir kritiserad, märkt eller förföljd.
Alla har vi rätt att yttra våra åsikter i text och tal utan att vi blir påhoppade, förföljda eller förlöjligas. Borde inte forumet vara tillgängligt för alla som har HV i vårt hjärta (oavsett nationalitet, utbildning, klass eller handikapp)? Och där vi tar hänsyn till andras åsikter och inte via olika maktmedel trakasserar hens diametrala åsikt.

Jag efterlyser mer ödmjukhet och respekt mot varandra här på forumet och ni som är Moderatorer bör framgå som goda exempel.
Vi vill väll att åsikterna ska flöda och forumet väga?
:?:
Kjellsortering

Inläggav Sir Ward » 10 februari 2019, 01:16

Kjellavlopphantering.
Läs PM
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Husmusen » 10 februari 2019, 08:55

Ja det är lite svårt att starta diskussion om alla tycker samma :) passionen för hv ska ena oss men både medlemmar och admins kan bli bättre på att hålla en bättre nivå och stämning på diskussionerna. Vi är alla här hv bröder och systrar
Husmusen

Inläggav Diabolics » 10 februari 2019, 12:44

Kjellsortering skrev:
Det förvånar mig mycket att detta forum i bland framstår som en polisstat med korrupta ledare.

När någon som är relativt ny skriver av sig i en längre textmassa får hen hårda ord och ett långt raljerande svar, i en betydligt längre textmassa.

När någon namndroppar en spelares namn, men av någon anledning inte kommer, så kallas han för ett troll och förföljs.

Jag älskar detta forum men kan inte efter alla dessa år som jag följt och läst. Bara sitta tyst och acceptera att all som har olika synpunkter om laget i vårt hjärta inte får framföra sin åsikt utan blir kritiserad, märkt eller förföljd.
Alla har vi rätt att yttra våra åsikter i text och tal utan att vi blir påhoppade, förföljda eller förlöjligas. Borde inte forumet vara tillgängligt för alla som har HV i vårt hjärta (oavsett nationalitet, utbildning, klass eller handikapp)? Och där vi tar hänsyn till andras åsikter och inte via olika maktmedel trakasserar hens diametrala åsikt.

Jag efterlyser mer ödmjukhet och respekt mot varandra här på forumet och ni som är Moderatorer bör framgå som goda exempel.

Jag har två saker jag vill poängtera här som kanske kan sprida lite ljus över situationen (jag har gjort det tidigare men det är bra med repetition).

1) Det finns en allmän trend att fler personer kommer hit och skriver när det går dåligt för HV och det blir ett jävla gnäll. Detta är tråkigt så total frihet att skriva hur som helst utan mothugg kommer inte ske. Detta forum är inte en slasktratt för folks frustration. Det finns tydligen någon typ av facebook-sida för detta.

2) Läser man en författare mycket så lär man sig efter ett tag att läsa mellan raderna och förstå innebörden i meningar där orden i sig självt inte räcker till. Detta gäller även här. Medlemmar som varit med länge har högre trovärdighet, förtroende och mer utrymme att utrycka sig då de bidragit under en längre tid samt att det är lättare att tolka vad som sägs. Medlemmar med få inlägg, speciellt nya medlemmar som kommer in med kass inställning och som bryter mot regler, har av naturliga skäl inte det svängrummet. Så nej, alla kommer inte behandlas exakt lika. Man har som ny skribent ett större ansvar att visa att man är seriös och vill vara deltagande.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav magnus b » 10 februari 2019, 14:53

Intressant med en ny back på väg in. Lär väll bli Ytterell som åker upp läktaren då. Tycker lite synd om Ytterell i så fall, blir väldigt svårt för honom att spela till sig ett nytt kontrakt i det läget. Så det lär vara det sista vi får se av honom i Hv dressen om det inte blir skador eller att han tar ett steg till på träning.

Gällande forumbråken på sistone. Det är klart det måste vara OK att tycka olika, annars har vi ingen diskussion. Men man behöver liksom inte kalla sportchefen "*******" för att han inte tar in en skadad Versteeg. Jag och Husmusen t ex har väldigt olika åsikter om hur en framgångsrik ishockey förening skall skötas. Men vi försöker hålla diskussionen på en sofistikerad nivå. Vilket förhoppningsvis ger visst underhållningsvärde till forumläsarna.

Sen är det ju trist att det faktiskt är som moderatorerna säger: aktiviteten på vissa är ju betydligt mycket högre när det går dåligt för HV. Många har förmodligen svårt att se längre än den senaste matchen. Efter förlusterna mot SAIK och Luleå så var det ett jävla liv härinne och många åkte känslomässiga hissen. Vilket är jävligt synd.
magnus b

Inläggav Husmusen » 10 februari 2019, 15:13

Håller med och jag uppskattar dig för det, att få mothugg i diskussioner krävs för att det ska vara just diskussioner :)
Husmusen

Inläggav Pg79an » 10 februari 2019, 15:47

Skapa en tråd ämnad för endast negativa kommentarer, kan väl vara lite gött ändå att få spy lite galla och folk får med egen risk välja att läsa den tråden
Pg79an

Inläggav Kjellsortering » 10 februari 2019, 17:12

Diabolics skrev:
Kjellsortering skrev:

Jag har två saker jag vill poängtera här som kanske kan sprida lite ljus över situationen (jag har gjort det tidigare men det är bra med repetition).

1) Det finns en allmän trend att fler personer kommer hit och skriver när det går dåligt för HV och det blir ett jävla gnäll. Detta är tråkigt så total frihet att skriva hur som helst utan mothugg kommer inte ske. Detta forum är inte en slasktratt för folks frustration. Det finns tydligen någon typ av facebook-sida för detta.

2) Läser man en författare mycket så lär man sig efter ett tag att läsa mellan raderna och förstå innebörden i meningar där orden i sig självt inte räcker till. Detta gäller även här. Medlemmar som varit med länge har högre trovärdighet, förtroende och mer utrymme att utrycka sig då de bidragit under en längre tid samt att det är lättare att tolka vad som sägs. Medlemmar med få inlägg, speciellt nya medlemmar som kommer in med kass inställning och som bryter mot regler, har av naturliga skäl inte det svängrummet. Så nej, alla kommer inte behandlas exakt lika. Man har som ny skribent ett större ansvar att visa att man är seriös och vill vara deltagande.

Yttrandefriheten är med andra ord begränsad här på forumet som ny skribent.
Är detta till för att skapa ett forum endast för ”la famiglia” :roll: , något som forumet påpekade som det stora problemet inom HV:s organisation?
Vad jag förstår så (min tolkning :oops: ) finns det inte i reglerna med en begränsning för nya skribenter eller att “tolkningar mellan raderna” gör det berättigat att nervärdera/recensera andras åsikter. Eller att kalla skribenter för muppar, troll, “*****” eller andra kvädes ord. Lika lite som att kalla någon inom HV:s organisation för samma sak.
Vi har olika åsikter om mål och framtid för vårt kära lag vilket gör detta forum mer intressant att läsa oavsett om det är skrivet av en ny eller gammal skribent.
Kjellsortering

Inläggav mrnorrland » 10 februari 2019, 18:29

Kjellsortering skrev:
Diabolics skrev:
Kjellsortering skrev:

Är detta till för att skapa ett forum endast för ”la famiglia” :roll: , något som forumet påpekade som det stora problemet inom HV:s organisation?
Vad jag förstår så (min tolkning :oops: ) finns det inte i reglerna med en begränsning för nya skribenter eller att “tolkningar mellan raderna” gör det berättigat att nervärdera/recensera andras åsikter. Eller att kalla skribenter för muppar, troll, “*****” eller andra kvädes ord. Lika lite som att kalla någon inom HV:s organisation för samma sak.
Vi har olika åsikter om mål och framtid för vårt kära lag vilket gör detta forum mer intressant att läsa oavsett om det är skrivet av en ny eller gammal skribent.

du kommer ingenstans. Visst jag vet att vid det går dåligt skrivs det mer än när det går bra. För när de går bra har man inte mycket att säga men när det går dåligt är det mycket lättare att ha åsikter och komma på saker som ska göras bättre.
Sen är hockeys fans överlag väldigt naiva och arroganta mot sitt lag och är väldigt blinda. Man tror och tycker allt sitt lag gör är rätt och kan ej se saker som är fel och sen när några påpekar saker som är negativt mot laget då går man i försvarsställning. Och man använder all sin makt man har att bekämpa de som har en annan åsikt. Typiskt forum beteende då de som håller i forumet bestämmer attityden. Hv har haft och har fortfarande problem i ledarstaben och man har svårt att hitta stabilitet och en image. Skall man vara en toppklubb? eller skall man vara en plantskola och driva spelare till NHL? Känns som vi vill båda och slutar lite nja nja men vi är bra att utveckla spelare och ha en trivsam miljö att spela på, kanske lite väl trivsam ibland kändes de som.

Intressant med en back på ingång. Jag drömmer om Borgman elr Elliot men tror inte det är dem.
Återstår att se vem det blir och om han är klar bör han ju presenteras inom väldigt snar framtid för att få han spelklar så fort som möjligt så han får tid att spela in sig. Men som sagt inget är klart förren han är presenterad av HV.

Nu hoppas jag på en forward också som jag anser är mer viktig än en back där vi är väldigt skadekänsliga
mrnorrland

Inläggav Quila » 10 februari 2019, 21:08

Vill börja med att tacka moderatorerna för att ni står ut och för att ni gör ett grymt bra jobb med att hålla ordning och en bra nivå här på forumet. Trillar in många nya ”stjärnskott” som mest vill ägna sig åt smutskastning och att spela Allan, vilket blir väldigt tröttsamt och sänker nivån i varenda debatt. I vissa fall blir nivån så låg så att medlemmar som varit med länge, med god insyn i föreningen och som kan komma med verklig information, tröttnar och lämnar forumet. Efter några år som moderator/admins så ser man nog ganska så fort när trollen kommer och sannolikheten för att det är en ny medlem med 2 inlägg som är trollet är givetvis avsevärt mycket större än för någon som gjort några hundra inlägg och som bidragit med ett sunt debattklimat. Ni har mitt förtroende till 100%.

Apropå backspelulationerna så har jag nu läst Sir Wards ”kliar i händerna” ett hundratal ggr nu, men min högst amatörmässiga analys av de orden är ju att det ändå är en intressant värvning med lite spets i!? Borde ju klia mer i nävarna att inte kunna säga det då kan msn ju tro? Borgman? Emil? Grymt intressant isf! Tror inte på Elliott, även om det hade varit häftigt.

Att inte ens Kallesgranne vet vem det är som är klar, gör ju att man blir än mer nyfiken! :D
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Diabolics » 10 februari 2019, 22:49

Kjellsortering skrev:

Nej. Vad får du det ifrån? Det enda jag skrev var att man som långvarig deltagare har större manöverutrymme. Jag skrev inte att att man har begränsad yttrandefrihet som ny.
Kjellsortering skrev:Är detta till för att skapa ett forum endast för ”la famiglia” :roll: , något som forumet påpekade som det stora problemet inom HV:s organisation?

Ja, det är det. Familjen är de som gillar HV (även om det inte är ett måste) och vill diskutera allt kring HV för att öka glädjen med att följa HV. Är detta verkligen ett problem?

Kjellsortering skrev:Vad jag förstår så (min tolkning :oops: ) finns det inte i reglerna med en begränsning för nya skribenter eller att “tolkningar mellan raderna” gör det berättigat att nervärdera/recensera andras åsikter. Eller att kalla skribenter för muppar, troll, “*****” eller andra kvädes ord. Lika lite som att kalla någon inom HV:s organisation för samma sak.

Nej det står inget sådant i reglerna, vad vill du ha sagt?
Kjellsortering skrev:Vi har olika åsikter om mål och framtid för vårt kära lag vilket gör detta forum mer intressant att läsa oavsett om det är skrivet av en ny eller gammal skribent.

Ja, självklart.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Sir Ward » 10 februari 2019, 23:57

Tack Quila. Värmande.
Kallesgrannes källa är mycket bra. Pratat med honom. En HV-kung.

Jösses vilken uppståndelse. Skrev att en back är klar.
Läser inte skitsidor som Facebook etc, men fick det uppdaterat. Tack Robert.
Hoppas på morgonsoffor, fet lön och kanske får skriva en bok tillsammans med legenden Leif.G.W. Persson.
Huvudtiteln kan det bli bråk om.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Sir Ward » 11 februari 2019, 01:22

Mina källor? Pratar löpande med ansvariga och senast med
Marita Jansson. Ekonomichef i HV i 20 år. Hjälpt mig med bokslut 95-05.
Arenachefen Micke Sundelius i möte förra veckan. Davidsson, Melin, Önerud, Laine mm. Och även Falken bor på min gata.
Ska jag fortsätta?

Mina två barn är kungar i skolan.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Henke67 » 11 februari 2019, 11:37

Jag tycker det gått lite långt om SirWard måste rabbla källor...
Kan vi ta tillbaks tråden till att handla om vem/vilka vi vill ha in och varför?
Jag har inga namn att önska, men hoppas på att den nämnda backen är riktigt vads på att lösa svåra situationer i egen zon på ett sätt som ger oss en bra start på vår offensiv.
Henke67

Inläggav Husmusen » 11 februari 2019, 15:31

Seriöst så får man ju ha lite känsla också. Om en veteran admin säger något så kanske man inte måste dra fram ett förhör? men om Hvluktarbäständå medlem sedan december 2018 och har gjort 2 inlägg skriver något så kanske det snarare är läget att fråga om källa...
Husmusen

Inläggav eisbjern » 11 februari 2019, 18:16

Är det nu man ska börja gissa på Gragnani, inte surrats så mycket om honom på forumet denna säsongen :lol:
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav Macce » 11 februari 2019, 18:26

Igelkotte1 skrev:SJUKT jävla löjligt att skriva ” back klar” när det uppenbart inte stämmer . Hade en back varit klar i lördags när ”sir” Ward skrev så hade det varit presenterat nu. Ingen direkt högoddsare att HV presenterar både en back och forward i veckan så det kan väl vem som helst skriva för att ”briljera”...sir ward klarar ju uppenbarligen å namedroppa sina ”källor” men inte namnet på spelaren . Undra varför :lol:
Patetiskt !

Och nej sir Ward dina barn är inga kungar .dom är hundar precis som du.

Moget :?
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Husmusen » 11 februari 2019, 18:35

Igelkotte1 skrev:SJUKT jävla löjligt att skriva ” back klar” när det uppenbart inte stämmer . Hade en back varit klar i lördags när ”sir” Ward skrev så hade det varit presenterat nu. Ingen direkt högoddsare att HV presenterar både en back och forward i veckan så det kan väl vem som helst skriva för att ”briljera”...sir ward klarar ju uppenbarligen å namedroppa sina ”källor” men inte namnet på spelaren . Undra varför :lol:
Patetiskt !

eh okej, hejdå
Husmusen

Inläggav RJ--92 » 11 februari 2019, 18:37

Patetiskt !

Jag hade tagit de med nypa salt om de kommit ifrån annan än Sir Ward eller annan ”kändis” här på forumet, men högst tveksam att han skulle vilja riskera sin trovärdighet med att skriva något som ej stämmer då folk här inne vet vem Sir Ward är typ.
RJ--92

Inläggav magnus b » 11 februari 2019, 18:55

Igelkotte har i sitt enda inlägg på forumet lyckats förolämpa en moderators barn. Känns som det blir det enda vi får se från Igelkotten. Hahaha, seriöst.

Sir Ward brukar man kunna lita på. Är säkert så att man värvat någon från AHL och man vill köra en ordentlig läkarundersökning först. Därför drar det ut på tiden.
magnus b

Inläggav Nick » 11 februari 2019, 19:00

Patetiskt !

Patetisk du är. Försvinn härifrån!! Nu!!
Nick

FöregåendeNästa

Återgå till HV71