Silly season 18/19: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 18/19: Spelardrömmar

Inläggav 327 Karlsson » 30 januari 2019, 11:20

magnus b skrev:Detta forum et är underligt. Ena dagen skriker folk efter en uttalad målskytt. Då HVs lagbygge är ”mellanmjölk” och fullt av brunkare. Sen kommer överstebrunkaren Hardt ut på marknaden efter en totalt värdelös säsong. Där han blivit petad och förpassad till läktaren av andra namnkunniga brunkare såsom: Madsen, Rohsdal, Bryggman, Hetta Wemmeborn etc.och detta i seriens mest stökiga lag. Honom vill alla ha.

Ja det är mycket märkligt. Man skriker sig hesa efter spets och säger att Hult är kass. Hade HV värvat Hardt fem minuter innan deadline hade han garanterat blivit hånad på samma sätt han blivit hånad för Strömwall och Styrman. "Han har ju sagt att en värvning nu ska spetsa till laget, inte bredda"
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Diabolics » 30 januari 2019, 11:39

327 Karlsson skrev:
magnus b skrev:Detta forum et är underligt.

Ja det är mycket märkligt.

Äsch, inte då. Det är som internet i övrigt, en liten högljudd klick som misstar sin egen åsikt för fakta, en lite större klick som går i svaromål med logik och rationalitet (trots att detta inte biter det minsta) och sedan en stor klump av människor som inte orkar ge sig in i debatten utan bara lurkar. :roll:
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav 327 Karlsson » 30 januari 2019, 12:14

Husmusen skrev:Hv produkten Netterberg är påväg bort från Växjö till Malmö.

Han hade jag gärna sätt på isen istället för tex Thörngren. Sen är det inte super spets spelaren men
laget måste ju förbättras på något när alla andra lagen gör förbättringar, annars hänger vi inte med i guldstriden

Nej Netterberg är i dagsläget ingen superspetsspelare. Han har på sina tre fulla säsonger i SHL spelat 133 matcher i grundserien och gjort 44 poäng. I slutspelet har han spelat 19 matcher och gjort 0 poäng.

Törngren har under samma period spelat 132 matcher och gjort 41 poäng. I slutspelet har han spelat 13 matcher och gjort 2 poäng.
Ett ombyte hade absolut kunnat förändra situationen för båda, men nu är Netterberg klar på lån resterande del av säsongen för Redhawks så det är ändå inget alternativ.

Av dom "förbättringar" som andra lag gjort hittills är jag inte speciellt imponerad. Det luktar mest desperation, bla pga skador. HV har varit väldigt förskonade från skador än så länge i år, jämfört med föregående säsonger. Nu menar jag inte att jinxa det här, men det är så det har sett ut hittills. Våra juniorer har inte loggat många minuter som en konsekvens av detta. Det vi skulle må bra av är en målskytt till och en sådan spelare släpper inget lag i SHL ifrån sig. Han måste komma från en liga utomlands. Av de spelare som andra lag plockat in sedan säsongen startade är det väl bara Spencer Abbott, Michael Lindqvist, Matej Stransky och möjligtvis Jason Garrison som hade lockat.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Andersson711 » 30 januari 2019, 12:23

OM vi nu ska värva ngt (vilket jag är osäker på) så skulle väl Aaltonen kunna vara intressant.
Gått bajs i SAIK. Får vi igång honom, great, får vi inte igång honom, skit samma. Bör inte vara allt för dyr efter sina senaste säsonger.
Andersson711
Moderator

Inläggav Husmusen » 30 januari 2019, 12:23

mjo du har en poäng, det erkänner jag. Men jag tror det blir svårt att hävda sig genom att inte aggera alls.
Sandberg och Thörnberg är saknade, och frågan är om backsidan är bra nog för ett slutspel.

Personligen tycker jag Yterell och Lauridsen är tvivelaktiga.
Husmusen

Inläggav Räkan » 30 januari 2019, 13:16

Husmusen skrev:mjo du har en poäng, det erkänner jag. Men jag tror det blir svårt att hävda sig genom att inte aggera alls.
Sandberg och Thörnberg är saknade, och frågan är om backsidan är bra nog för ett slutspel.

Tvivelaktig på försvaret?

HV71 ligger 2a BoXplay-ligan.
HV71 har släppt in näst-minst mål i SHL (81).
Och Gunnarsson ligger på 3e-plats i målvakts-ligan.

Säger väl det mesta?

Dock har jag hellre in en sniper med 10 och 19 borta, men då ska det vara en bra.
Användarvisningsbild
Räkan

Inläggav mrnorrland » 30 januari 2019, 13:23

Om det bara vore ersätta Thörnberg som är 3 formation spelare nu förtiden kunde jag köpt Hardt. Han är en grymt nyttigspekare i sin bästa stunder och växer i slutspel. Ingen poängspruta men ger 110 procent och tacklas mycket. Nu har vi den typen av spelare redan och därmed anser jag vi inte behöver han. Men skulle inte klaga om han tex ersätter figge i en tredje formation nästa år. Han är god för ca 10 mål och stenhårt jobb. Vet hur jobbig han vu under slutspelet
mrnorrland

Inläggav Husmusen » 30 januari 2019, 14:52

Räkan skrev:
Husmusen skrev:mjo du har en poäng, det erkänner jag. Men jag tror det blir svårt att hävda sig genom att inte aggera alls.

Tvivelaktig på försvaret?

HV71 ligger 2a BoXplay-ligan.
HV71 har släppt in näst-minst mål i SHL (81).
Och Gunnarsson ligger på 3e-plats i målvakts-ligan.

Säger väl det mesta?

Dock har jag hellre in en sniper med 10 och 19 borta, men då ska det vara en bra.

Jag sa inget om att vi hade tvivelaktigt försvar, försvaret är redan idag absolut guldkandidats kvalite. Men offensiven, sen kan jag väl tycka ändå att om vi inte haft Yterell och Lauridsen inne så hade vi nog ärligt talat haft en helt sjuk defensiv. Det är bara det att dom andra backarna är så ruskigt jävla bra defensivt, kombinerat med att Gunnar i mål är kung
Husmusen

Inläggav magnus b » 30 januari 2019, 16:17

Glöm aldrig bort att det är med en stark defensiv man vinner mästerskap. Därför ser jag HV, Lökars och Luleå som de enda tre lagen som har en chans att vinna i år. Sedan Lillis tog över så har vi överlägset bäst poängsnitt. Därför är jag övertygad om att vi vinner serien om Önerud får vara hel. Han är den enskilt viktigaste spelaren i detta HV. Det har sett väldigt kastrerat ut när han inte är med.

Det som kanske saknas är någon mer individuellt skicklig spelare som kan bryta mönster när det låser sig offensivt. Någon Aaltonen typ, fast definitivt inte Aaltonen. Då han är en tjurig jävel som skulle förstöra för denna gruppen. Men man kanske skulle höra sig för med Olimb. Det hade varit intressant ifall han kan anpassa sig till HVs struktur.

Drömmen vore antingen Engwall eller Ejdsell såklart, men det blir nog svårt att få hem någon av dem.
magnus b

Inläggav Husmusen » 30 januari 2019, 16:44

Varken Engvall eller Ejdsell tok dominerar i AHL, vore nog inte helt omöjligt.
Husmusen

Inläggav Husmusen » 1 februari 2019, 10:50

Här kommer lite "realistiska drömmar" som jag hoppas att någon av dem kommer in innan transferdeadline.

1. Ejdsell (Jag tycker att vi utöver Ljungh saknar en offensivt skicklig center till för att kunna få till vårt PP, en center som både kan passa men framförallt också bidra med lite mål)
2. Ullström (Samma orsak som Ejdsell, men här är jag orolig för hans skadehistorik)
3. Engwall (En kille som inte behöver 30 målchanser per mål
4. Emil Johansson (Var ruggit bra i DIF, går dåligt i AHL nu. Ser det som en förstärkning att ha han på isen framför Yterell/Lauridsen)
5. Malte Strömwall (Ja jag vet att jag var en av de som spydde galla senast vi värvade honom, men han har utvecklats till en Engwall liknande spelare)
6. Mika Pitkanen (Också från Kookoo, bra poäng produktion men ? på +-)
7. Sakari Salminen
Husmusen

Inläggav Husmusen » 4 februari 2019, 17:42

Husmusen

Inläggav yarre » 5 februari 2019, 18:53

Kanske nämnt innan men Toronto har ju stärkt upp backsidan nyligen vilket borde tyda på att Borgman är ännu längre från NHL. Hade varit intressant. Förstår att en trejd eller kanske KHL lockar mer.
yarre

Inläggav Husmusen » 6 februari 2019, 12:13

Oh så sjukt nära deadline nu, äckliga deja-vu känslor just nu
Husmusen

Inläggav Husmusen » 6 februari 2019, 12:27

Husmusen

Inläggav 327 Karlsson » 6 februari 2019, 12:44

Husmusen skrev:https://hockeybladet.nu/klubbar/dif/silly-season-guter-tillbaka-i-djurgarden/?fbclid=IwAR0M60FW1zxlpZG94ylKiKbG2_Yvv0_cSGtXwqZG45ccxhwB7F13pZntV8g

"marknaden är död"

När sa Hult det? Många citerar och refererar till att han har sagt det, men jag har inget minne av just dom orden och hittar inget om det heller.
Sen finns det hör och häpna andra sportchefer som tycker att det är svårt att hitta spelare att värva och kommenterar marknaden:
https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... satt-tunn/
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav magnus b » 6 februari 2019, 12:53

Sen är ju också frågan. Skulle någon vilja ha in Guter? Han gjorde det väll ok i Karlskrona ett par säsonger. Men känns knappast som någon som spettsar laget. Vems plats skulle han sen ta? Vi har 4 fungerande formationer, Guter har varit som bäst när han varit den ledande forwarden. Han har varken funkat i Luleå eller Timrå och sedan varit - i +/- de senaste 6 säsongerna. Så det känns inte som ett alternativ till Brännström eller Johnsson direkt.

Kommer någon in så lär det bli någon av "våra" spelare från AHL:
-Borgman
-E. Johansson
-Ejdsell
-Ulla
-Engvall

Men sen måste de bestämma sig för att tillfälligt avbryta sin satsning på NHL under de närmaste 9 dagarna. Många spelare blir ju halvstämplade i NHL när de ger upp och det blir betydligt svårare att få ett nytt kontrakt i ett senare skede. Det känns som att det mer kommer bli någon bredd värvning för att täcka upp luckorna som #6 och #10 lämnat efter sig.
magnus b

Inläggav mrnorrland » 6 februari 2019, 13:07

magnus b skrev:Sen är ju också frågan. Skulle någon vilja ha in Guter? Han gjorde det väll ok i Karlskrona ett par säsonger. Men känns knappast som någon som spettsar laget. Vems plats skulle han sen ta? Vi har 4 fungerande formationer, Guter har varit som bäst när han varit den ledande forwarden. Han har varken funkat i Luleå eller Timrå och sedan varit - i +/- de senaste 6 säsongerna. Så det känns inte som ett alternativ till Brännström eller Johnsson direkt.

Kommer någon in så lär det bli någon av "våra" spelare från AHL:
-Borgman
-E. Johansson
-Ejdsell
-Ulla
-Engvall

Men sen måste de bestämma sig för att tillfälligt avbryta sin satsning på NHL under de närmaste 9 dagarna. Många spelare blir ju halvstämplade i NHL när de ger upp och det blir betydligt svårare att få ett nytt kontrakt i ett senare skede. Det känns som att det mer kommer bli någon bredd värvning för att täcka upp luckorna som #6 och #10 lämnat efter sig.

Håller med Guter är en breddspelare i hv och visst kan säkert göra lite nytta in3-4 formation och göra enstaka poäng. Skall man värva nån för det vill jag ha en yngre som man kan bygga på. T ex nån från allsvenskan. Men anser vi behöver lite mer spets än Guter.
mrnorrland

Inläggav Diabolics » 6 februari 2019, 14:07

Husmusen skrev:https://hockeybladet.nu/klubbar/dif/silly-season-guter-tillbaka-i-djurgarden/?fbclid=IwAR0M60FW1zxlpZG94ylKiKbG2_Yvv0_cSGtXwqZG45ccxhwB7F13pZntV8g

"marknaden är död"

Vad vill du ha sagt med detta?

Raljera och förlöjliga?

För om Guter skall representera "marknaden", ja då är den fan död, för det skriker meningslös breddvärvning så det ekar. Är det vad du vill ha sagt så håller jag med.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav PapaEmeritus » 6 februari 2019, 14:32

Diabolics skrev:

"marknaden är död"

Vad vill du ha sagt med detta?

Raljera och förlöjliga?

För om Guter skall representera "marknaden", ja då är den fan död, för det skriker meningslös breddvärvning så det ekar. Är det vad du vill ha sagt så håller jag med.

Rim och reson funkar inte här. Husmusen och hans gelikar har redan bestämt sig för att Hult är kass, så det finns ingen anledning att slösa energi på dem.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav magnus b » 6 februari 2019, 15:48

Kommer ingenting riktigt bra som kan acklimatisera sig snabbt så ska man inte riskera att förstöra den kemin som finns nu. Senast vi hade fyra fungerande enheter som turades om att kliva fram så blev det guld. Nu är vi där igen. Jag tycker till och med att de två första formationerna känns snäppet bättre än vad som fanns då.

Backsidan ser också väldigt stabil ut. Kanske inte super flashig, men vi har seriens bästa defensiv. Både Gunnarsson och Sandström har spelat stabilt på sistone. Kommer ingen av de 5 ovan nämnda AHL gubbarna så ska man fan inte in och peta i det.

Ifall ni läste Skoglunds krönika på Hockeysverige igår så är Luleå och HV största favoriterna till guldet denna säsongen. Jag skulle till och med sträcka mig så långt att HV är enskilt största favoriten till att ta hem det. HV är mer än 10p bättre än 2:an sen Lillis tog över.

Ska man då gå in och plocka in Guter, Netterberg eller allt vad det kan varit det har drömts våta drömmar om på forumet?

Fundera istället på ifall Hult skulle gå ut och säga: "Vi ska inte värva, vi tror stenhårt på den truppen vi har." Det kan ge ytterliggare en boost i självförtroende till laget.
magnus b

Inläggav mrnorrland » 6 februari 2019, 16:47

magnus b skrev:Kommer ingenting riktigt bra som kan acklimatisera sig snabbt så ska man inte riskera att förstöra den kemin som finns nu. Senast vi hade fyra fungerande enheter som turades om att kliva fram så blev det guld. Nu är vi där igen. Jag tycker till och med att de två första formationerna känns snäppet bättre än vad som fanns då.

Backsidan ser också väldigt stabil ut. Kanske inte super flashig, men vi har seriens bästa defensiv. Både Gunnarsson och Sandström har spelat stabilt på sistone. Kommer ingen av de 5 ovan nämnda AHL gubbarna så ska man fan inte in och peta i det.

Ifall ni läste Skoglunds krönika på Hockeysverige igår så är Luleå och HV största favoriterna till guldet denna säsongen. Jag skulle till och med sträcka mig så långt att HV är enskilt största favoriten till att ta hem det. HV är mer än 10p bättre än 2:an sen Lillis tog över.

Ska man då gå in och plocka in Guter, Netterberg eller allt vad det kan varit det har drömts våta drömmar om på forumet?

Fundera istället på ifall Hult skulle gå ut och säga: "Vi ska inte värva, vi tror stenhårt på den truppen vi har." Det kan ge ytterliggare en boost i självförtroende till laget.

Nu funkar de men vi är ganska skadebenägna. Thörna o sampe borta. Önerud och Gustafsson har lite skadefylld säsong. Så tror man behöver ta in för täcka upp vi slutspel ich ev skador
mrnorrland

Inläggav FirstSwitch » 6 februari 2019, 16:57

Visst har vi ett lag som är tillräckligt bra för att utmana i ett slutspel men för tillfället har vi 13 forwards + 7 backar + 2 målvakter att tillgå. När vi tog guldet 17, hade vi ordinarie 16 forwards + 9 backar + 3 målvakter.
Vill nog helst se minst 1 back och 1 forward som förstärker upp laget och övertygad om att något kommer komma in.
FirstSwitch

Inläggav magnus b » 6 februari 2019, 16:58

mrnorrland skrev:
magnus b skrev:Kommer ingenting riktigt bra som kan acklimatisera sig snabbt så ska man inte riskera att förstöra den kemin som finns nu. Senast vi hade fyra fungerande enheter som turades om att kliva fram så blev det guld. Nu är vi där igen. Jag tycker till och med att de två första formationerna känns snäppet bättre än vad som fanns då.

Nu funkar de men vi är ganska skadebenägna. Thörna o sampe borta. Önerud och Gustafsson har lite skadefylld säsong. Så tror man behöver ta in för täcka upp vi slutspel ich ev skador

Där finns Wännström som backup, som vilket annat lag i SHL skulle drömma om att ha som 13:e gubbe. Så ifall en spelare skulle gå sönder kommer det funka ändå. Sen vet vi inte om Thörna kan spela några matcher när det verkligen hettar till. Möjligt att han kan spela på sprutor i playoffs.
magnus b

Inläggav Groucho » 6 februari 2019, 17:47

Vad tror ni om Olle Liss? Imponerade ju väldigt förra våren men har det tyngre nu. Varken han eller Rögle lär väl vara särskilt nöjda med situationen, så kanske finns det en möjlighet till en värvning/ett lån. Kanske kan vara värt en chansning om ingen av våra AHL-killar vill komma hem.
"Fan, lever du Olsson?" #6 Christoffer Persson
Användarvisningsbild
Groucho

Inläggav tommy1985a » 6 februari 2019, 17:57

säger bara https://www.eliteprospects.com/player/1 ... -thornberg

30 mål - 52 poäng på 36 matcer.
alltid varit en målskytt!
som dessutom är inne i stimmet med bra självörtronde
in i PP omgående så ska ni se att lill-törna även kan skjuta i SHL!
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Garlic » 6 februari 2019, 18:26

tommy1985a skrev:säger bara https://www.eliteprospects.com/player/1 ... -thornberg

30 mål - 52 poäng på 36 matcer.
alltid varit en målskytt!
som dessutom är inne i stimmet med bra självörtronde
in i PP omgående så ska ni se att lill-törna även kan skjuta i SHL!

Det är ingen spetsvärvning, ytterligare en breddvärvning som inte fyller något syfte. Danska ligan är dessutom sämre än allsvenskan....
Garlic

Inläggav mrnorrland » 6 februari 2019, 18:39

magnus b skrev:
mrnorrland skrev:

Där finns Wännström som backup, som vilket annat lag i SHL skulle drömma om att ha som 13:e gubbe. Så ifall en spelare skulle gå sönder kommer det funka ändå. Sen vet vi inte om Thörna kan spela några matcher när det verkligen hettar till. Möjligt att han kan spela på sprutor i playoffs.

Jo men Wännström får ju inget förtroende och jag önskar han skulle vart på 6 forwards för han ha de skillsen. Nu känns de som att va han än gör kommer han aldrig få en stabil chans elr liknande därför jag tycker man skall värva och göra sig av med Wännström. Wännström är värdelös som 13. En annan som funkar mer i Lundhs tänkande, elr är Wännström skadad? (tror jag inte). Jag ser hällre en kille som Törngren elr Brännström som 13 som fyller en sådan funktion bättre
mrnorrland

Inläggav Nick » 6 februari 2019, 18:59

Jag tror att vi satsar stenhårt på att få hem någon av ejdsell, Ulla, eller engvall. På backsippan vet i fan vem man kan tänkas dra i.
Tror säkert att de kommer både en back o en forward innan fönstret stänger.
Nick

Inläggav scopulus » 7 februari 2019, 13:18

Växjö landade en fin värvning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/7l8obo/dubbel-stanley-cup-mastare-till-shl-klubb En personlig favorit som vunnit två Stanley Cup med Blackhawks i NHL. Ska bli kul att följa på nära håll men tyvärr i fel klubb :roll:

Fel tråd? Mod flytta gärna isåfall.
Användarvisningsbild
scopulus

FöregåendeNästa

Återgå till HV71