av Håvvee71 » 15 maj 2018, 17:18
Det var helt enkelt bättre förr. Går inte jämföra dagens spelare med för ett par år sen. Innan KHL och andra ligor snabbt blev populära. Det tog tyvärr udden av den Svenska ligan. Visst, det finns fortfarande ett par stycken lag i våran liga som lyckas hitta ett och annat guldkorn. Men överlag så har S H L blivit en allt sämre liga, tyvärr. Vi kan inte vänta oss samma kaliber till spelare som vi hade förr. För att ta ett helt random exempel så tar vi laget i HV71 året 2008/2009:
Målvakter
Andersson
Bengtsson
Liv
Backar
Angell
Björk
Grillfors
Gustavsson
Halvardsson
Karlsson
Laitinen
Louma
Petrasek
Puistola
Torp
Williamsson
Forwards
Andersson
Beech
Davidsson
Eriksson
Falk
Fredriksson
Hagos
Hrdina
Johansson
Laine
Lindström
Melin
Petersson
Piros
Ståål
Tedenby
Thörnberg
Ullström
Voutilainen
Önerud
Med andra ord så går det inte att jämföra spelarna som huserade i Svenska ligan då med nu. Jag är fortfarande av den åsikten att allt fallerade när Stefan Liv dog. Undantaget vid SM Guldet 2017 (Som vi faktiskt inte hade vunnit om vi mött t.ex Skellefteå, Frölunda i semifinalen) Vi hade väldigt mycket tur vid senaste SM Guldet och marginalerna var med oss. Det var ingen överkörning eller överlägsenhet från HV71 som vid t.ex guldet 2004 eller 2008.
En annan sak som saknats hos HV71 enda sen Fredrik Stillman försvann är de finska spelarna. Efter Stillmans avgång valde HV71 att dumpa finnarna och börja kolla på Nordamerikanerna istället. Inget ont om dem, ett fåtal har t o m lyckats, men de valde fel. Finska spelare har exakt den bilden av hockey som HV71 vill stå för. Att släppa "Finnspåret" var enligt mig en stor bidragande orsak till att säsong efter säsong blivit sämre, givetvis tillsammans med att fler spelare väljer KHL och andra ligor före SHL.
Sen går det alltid diskutera om Johan Hult är rätt man för jobbet eller inte. Tycker han är bra som helhet, dock saknas väl den där lilla extra fingertoppskänslan som en del andra sportchefer besitter. Sen får man inte heller glömma att förr bad spelare att få komma till HV71, idag är det nästan tvärtom. Att vi ska räkna med att några fler toppspelare ansluter är nog inte helt självklart. Det vi har nu kan mycket väl vara truppen som går på is. Att vi vid senare tillfälle kommer att fylla på efterhand är jag dock säker på.
En av moderatorerna på forumet (SirWard) var förra året helt säker på att André Pettersson skulle komma tillbaka till säsongen 2017/2018. Han hade fel då. Även nu syns han skriva i inlägg att Simon Önerud är 100% klar för HV71. Inget av det han säger verkar dock stämma, så vi borde ta det han säger med en nypa salt. Jag tror inte alls att Simon Önerud är 100% klar för HV71.
Med pappret framför mig nu så är det många spelare som inte borde fått fortsätta spela i HV71 efter förra årets säsong. Flera spelare som faktiskt borde fått lämna. Det är också en sak som bidrar. Det har blivit mer och mer mesigt för varje år som går. Det ska gullas och både en 2:a och 3:e chans ska ges. Det håller inte på den här nivån. Flertalet spelare i årets nuvarande trupp ställer jag mig stort frågande till. Har de inte utvecklats mer under de senaste 3-4 åren så kommer dom inte heller bli bättre nästa år. Sen detta med hjärta för klubben. Absolut, men när en spelares bästa tid har passerat så måste man även inse det. Inte ha kvar nån i laget bara för att han har ett stort klubbhjärta och var helt magisk för 3 år sen. Då var då och nu är nu. Det måste man kunna skilja på. Detta handlar om ett arbete där man varje dag ska göra sitt yttersta för att lyckas. Då håller det inte att gulla med föredettingar och snack som att bara för att de spelat i HV71 hela livet och öste in poäng 2014 så ska de vara kvar. Ge dom en chans, ok, men ser man att det inte fungerar längre så måste man vara så proffsig så man tar beslutet att säga upp deras kontrakt. Om inte för deras egna skull, så för klubbens bästa.
Blev ett långt, men förhoppningsvis intressant inlägg att läsa.
Fridens liljor, kippis