Tråden om: Fotboll!

Diskutera allt annat som inte är hockey eller HV71.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: Fotboll!

Inläggav Jompii » 7 november 2013, 12:21

Nu är jag inte alls insatt i hur det ser ut men om inte jag är helt ute och cyklar så håller man på/ska börja att bygga en ny arena. Det är främst J-Södra's arena men det är sagt att även HFF ska få spela på den. Blir väl likt DIF/AIK och Hovet där man får mixtra lite med schemat så att inte lagen har hemmamatch samtidigt.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav Sir Ward » 7 november 2013, 23:27

I Superettan utdelas det tv-pengar i proportion till placering.
J-Södra slutade som sagt 11:a och belönades med ett nytt Superettan-kontrakt och 364000:- in på kontot.
Varje placering uppåt belönas med ca 45000:-.
Topp 3 fick betydligt mer där serievinnaren Falkenberg kammade in 1,6 miljoner, 2:an Örebro 1,35 miljoner
och 3:an Sundsvall 943000:-.

Ang HFFs forcering till Superettan så är deras primära mål att spela på Vapenvallen. Dock krävs det bland annat from 2014
belysning över planen, minst 1 000 sittplatser under tak och markvärme. Lutar åt en dispensansökan inför nästa säsong.
Nykomlingsklubbar har nämligen tre år på sig att i ordningsställa de krav som råder.

Svenska Fotbollsförbundets arenakrav from 2014:
http://svenskfotboll.se/ImageVault/Imag ... ndler.aspx
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav mrcadaza » 14 november 2013, 11:32

Ska bli intressant att se om Zlatan och C:o kan lyfta sig ett snäpp över Portugal så vi får se vårt landslag i Brasilien.
Zlatan verkar vara i riktigt bra form men det verkar också Ronaldo vara.
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.

lejacques skrev:Stå på dig cadaza!
Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav Sir Ward » 15 november 2013, 01:03

mrcadaza skrev:Ska bli intressant att se om Zlatan och C:o kan lyfta sig ett snäpp över Portugal så vi får se vårt landslag i Brasilien.
Zlatan verkar vara i riktigt bra form men det verkar också Ronaldo vara.

Så blir det ännu en sömnlös natt.
Gillar faktiskt att vi får börja på bortaplan där arenan Estádio da Luz med 66000 hysteriska fans väntar.
Kan Sverige hålla ut till halvlek och tom får med oss oavgjort så har vi stor fördel.
Zlatan Ibrahimovic, världens fotbollsgigant kommer självklart vara nyckeln och tippar faktiskt på seger.
Smäller till med 2-1 där både Zlatan och Källström skjuter in läderkulan.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Sir Ward » 15 november 2013, 18:31

Matchen är det 16:e mötet nationerna emellan. Sverige har ett historiskt övertag i statistiken med sex segrar och tre förluster. På bortaplan har Sverige aldrig förlorat mot Portugal.
Kvällens match spelas på Estádio da Luz i Lissabon. Returen spelas tisdag 19 november på Friends Arena i Stockholm.
– Det är två finaler vi ska spela och vi möter ett bra lag. Men vi vet att vi också kan vara jäkligt bra. Det är slutsålt och kommer att bli en härlig inramning i kväll, säger Allbäck.

Portugal–Sverige startar 20.45 och matchen sänds i TV4
Källa: Emil K Lagnelius på AB

Laguppställning:
Andreas Isaksson
Martin Olsson - Per Nilsson - Mikael Antonsson - Mikael Lutig
Alexander Kacaniklic - Kim Källström - Rasmus Elm - Sebastian Larsson
Zlatan Ibrahimovic - Johan Elmander
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav ateisten » 20 november 2013, 00:01

Vad ska man säga.. SMÄRTA!! :cry: :(
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Junior » 20 november 2013, 02:02

Så nära men ändå så långt ifrån....
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav mrcadaza » 20 november 2013, 12:15

Attans också.
Det såg klent ut i första och efter Bregottgrabbens ledningsmål så kändes det kört.
Men hoppet tändes av Zlatan med sina 2 mål och då var det pirrigt en stund, men
Tyvärr så segrade smörgossen och sen spelades tiden bara av.

Isaksson räddade oss både i första matchen och även 2-3 ggr i första halvlek.
Minus till vårt försvar emellanåt som är långsamt, segt och tror att de är bättre än vad de är.
Vi har ingen klassback.

Lycka till Portugal och Kom igen nu Sverige och ta Er till EMsluspel istället.
Men hoppas på bättre lottning.
Tyskland är pest och kolera att få.
Portugal i Playoff var tuffaste motståndet.
Alla de andra hade vi fixat. :!:
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.

lejacques skrev:Stå på dig cadaza!
Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav ateisten » 23 mars 2014, 18:17

ARE YOU FUCKIN SIRIUS!!?? :D
Vilka hjältar alltså.
Dom slog ut de allsvenska lagen Djurgården och Halmstad rättvist i gruppen och nu vinst i kvarten mot IFK Göteborg med ett strålande försvar.
Detta som nykomlingar i superettan.. chockextas är ett milt uttryck i detta läge! :P
Semi nästa..

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/f ... 8592909.ab
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Junior » 23 mars 2014, 22:18

Blir kul o se när J-Södra gästar stan.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav ateisten » 23 mars 2014, 22:55

Junior skrev:Blir kul o se när J-Södra gästar stan.

Ska bli kul, men redan den 15:e april kommer Husqvarna på besök till studan/löten.
Det kommer bli en rolig fotbolls-sommar. :)
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Junior » 24 mars 2014, 00:18

Jaha, visste inte att de brukade spela på löten. Trist, bodde på Heidenstamstorg innan så det hade ju varit smidigt.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav ateisten » 24 mars 2014, 02:11

Junior skrev:Jaha, visste inte att de brukade spela på löten. Trist, bodde på Heidenstamstorg innan så det hade ju varit smidigt.

Då hade du haft gångavstånd, själv bor jag på andra sidan i Eriksberg.
Sirius spelar vanligtvis på Studenternas när gräset är spelbart, det har varit is och isracing-VM så det tar ett tag innan planen blir spelbar. Hoppas att den blir klar till premiären men tvivlar på det om man ska ta förra säsongen i akt..
På löten har dom iaf sin träningsanläggning och en konstgräsplan med provisoriska läktare som dom använt till sin "hemmaborg" i cupen.
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Junior » 14 april 2014, 23:17

Snöplig förlust idag. Var det någon som var på plats och säga hur stämningen var?
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav ateisten » 15 april 2014, 22:04

Ja satan vilken skräll!
Sirius hade 33 raka matcher utan förlust, men nu är den bruten och det var förbannade ( ;) ) Husqvarna av alla lag.. 1-2. :evil:
Lite sur är jag, för till matchen så var det orättvist på alla sätt, men men.. det är målen som räknas och allt annat ska man skita i.
Utöver ett smått naivt försvar idag som jag förövrigt inte sett i dom blåsvarta på väldigt länge, så märktes det klart och tydligt att IKS två första alternativ till forwards är borta. Speciellt Björkbaum som likväl kunde varit skillnaden till en vinst idag pga av den usel effektiviteten. Spekulation såklart..

Husqvarna gjorde en kämpainsats i försvaret och stod upp riktigt bra på mittfältet, mittfältet som Sirius vanligtvis brukar dominera oavs motstånd. Husqvarna utnyttjade Sirius "akilles häl" och utförde det grymt effektivt i sitt kontringsspelet.
Grattis HFF, men ni ska fan mej få spö returen! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Sir Ward » 16 april 2014, 23:32

ateisten skrev:Ja satan vilken skräll!
Sirius hade 33 raka matcher utan förlust, men nu är den bruten och det var förbannade ( ;) ) Husqvarna av alla lag.. 1-2. :evil:
Lite sur är jag, för till matchen så var det orättvist på alla sätt, men men.. det är målen som räknas och allt annat ska man skita i.
Utöver ett smått naivt försvar idag som jag förövrigt inte sett i dom blåsvarta på väldigt länge, så märktes det klart och tydligt att IKS två första alternativ till forwards är borta. Speciellt Björkbaum som likväl kunde varit skillnaden till en vinst idag pga av den usel effektiviteten. Spekulation såklart..

Husqvarna gjorde en kämpainsats i försvaret och stod upp riktigt bra på mittfältet, mittfältet som Sirius vanligtvis brukar dominera oavs motstånd. Husqvarna utnyttjade Sirius "akilles häl" och utförde det grymt effektivt i sitt kontringsspelet.
Grattis HFF, men ni ska fan mej få spö returen! :D

Trodde först inte på 33 raka som man först hörde och då blir HFF samtidigt historiska ;)
Var du på matchen? Vad jag har hört så ägde Sirius stora delar av matchen.
Flertalet kommer att sändas via JPTV:
Grattis dessutom om man loggar in på:
http://www.jonkopingsposten.se/artikel/ ... i-rod-hatt
19/4 Östersund-Husqvarna FF
27/4 Ljungskile-Jönköpings Södra
7/5 Syrianska– Jönköpings Södra
12/5 Hammarby-Husqvarna
12/5 Ängelholm-IFK Värnamo
17/5 IK Sirius-Jönköpings Södra
26/5 Ängelholm-Husqvarna
30/5 Östersund-Jönköpings Södra
15/6 Syrianska-Värnamo
25/6 Syrianska-Husqvarna
26/6 IK Sirius-Värnamo
30/6 Assyriska-Jönköpings Södra
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav ateisten » 17 april 2014, 01:14

Jag var på "studan" och som du säger sir Ward så ägde dom ut Husqvarna, framförallt den andra halvan.
HFF hade dock en riktigt bra gameplan med snabba omställningar och utnyttjade den till 100%, det ska dom ha en stor eloge för.
Sirius ska ha en riktig känga för det avgörande målet som var under all kritik av felbedömningar. Såg än värre ut när jag kollade upp reprisen. Usch..

Som Sirius-fan så är man dock van vid misslyckanden år ut och år in, så ödmjukheten finns alltid där trots det har gått riktigt bra på slutet. Den ödmjukhet har jag förövrigt med mig som HV-fan, har trots allt hängt med igenom hela 90-talet.

Det var iaf "rätt" lag som fick bryta den blåsvarta-sviten, Stefan Livs klubb! :P
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Sir Ward » 20 oktober 2014, 22:07

PANG!!! J-Södra smällde in tre nya friska pinnar när dom vann mot Degerfors på hemmaplan med 4-2.
Eleganterna är nu endast tre pinnar från avancemang med två matcher kvar. Riktigt nervöst...
Även bonusen(tv-stålar) blir oerhört mycket mer i år. Bra och det behövs verkligen.

Mitt mål: Komma förre Sirius.
Finns en genuin stor blå man på forumet som kämpar för sitt Sirius och gör sig snart känd. Har ett stort engagemang och stolthet, liksom kunskap till klubben.
Vem kan det vara? Grattis till ett nytt kontakt :)
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav shitkicker » 29 oktober 2014, 12:05

Vila i frid, Klas Ingesson.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav dekman » 29 oktober 2014, 18:44

Helt otroligt tråkigt med Klas Ingesson. Har gråtit en skvätt. Han var inte den mest tekniske spelaren i svensk fotboll, men han var den störste kämpen både på och utanför plan. En hjälte. 46 är åt helvete för tidigt. Men personer som Klas eller vår egen Stefan dör aldrig, de lämnar bara jordelivet men kommer alltid leva vidare i folks hjärtan.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav ateisten » 29 oktober 2014, 23:25

Dekman sätter orden som jag känner...
Har själv haft en klump i halsen hela dagen.

Fick äran att se slitvargen "Klabbe" spela fotboll, VM-kvalet 93 på Råsunda mot Vitryssland. Som senare visade sig va startskottet till nått fantastiskt. VM 94 är nog den bästa sportupplevelsen jag varit med om även om det var framför TV:n. Vem minns inte matchen mot Rumänien mitt i natten..

En hjälte har lämnat oss, men i mina minnen och hjärta lever han vidare för evigt.
Vila i frid!
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Sir Ward » 11 november 2014, 01:18

-94 var en sann upplevelse där Tommy Svensson byggde laget runt Klas. Syntes inte, men var en oerhört viktig kugge.
Mycket fin dokumentär om Klas Ingesson.
http://www.tv4play.se/program/dokument% ... id=3009838

Forza Klas Ingesson, 1968-2014
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Diabolics » 27 augusti 2015, 12:10

Hög tid att föra en diskussion om J-södras framfart i superettan.

Jag började på allvar intressera mig för J-södra när Olle Nordin dök upp i föreningen 2003 och det sattes upp ambitiösa mål. Helt plötsligt började frågan om varför det inte finns ett topplag i foboll i jönnet besvaras: Krav och ambition!

Är jag en medgångssupporter? Jaförfan. Mitt intresse har ökat för varje gång j-södra vunnit en match och avtagit när de torskat. Jag har inte ett fotbollsarv i familjen och gick aldrig på fotboll som kis, även om jag spelade tills jag va 15-16.

Sedan Olle tog över har mitt intresse sträckt sig till att följa tabellplacering, hålla ordning på tränare samt ibland top scorers samt andra intressanta spelare som Karl Svensson. Jag tittar ibland på matcherna på webben och har sett en eller annan match live här i götet. Nu känner jag att som sann medgångssuporter så är det kanske läge att bli ytterligare intresserad då jag (om det blir uppflyttning) kommer kunna se J-södra lira mot lag som IFK Göteborg, vilket låter helt surrealistiskt i mina öron.

Hur många av er här på forumet när ett j-södra intresse och hur allvarlig är den störningen ;) ?

Ni som sett många matcher, kommer laget i huvudsakligen dess nuvarande form att undvika direkt nedflyttning i allsvenskan om de går upp? Själv följer jag inte allsvenskan så jag vet egentligen väldigt lite om vad en uppgång innebär.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Las Rayas Azules » 27 augusti 2015, 13:00

Diabolics skrev:Text

Det är ju en väldigt lustig situation i vätterbygden egentligen. Många HV-supportar håller ju på södra, när HFF vore det "normala" alternativet om man håller på HV.

HV och HFF är ju syskon, och HV har ju faktiskt spelat mot J-södra en gång i tiden.
Las Rayas Azules

Inläggav Junior » 27 augusti 2015, 19:12

Jag följer J-Södra ganska mycket. Är konstant uppdaterad i tabellen och ser åtminstone 1 match på vallen varje sommar när jag är hemma hos föräldrarna och hälsar på, annars följer jag några matcher på TV och majoriteten via live-text på internet.

Tycker att allt annat än direktuppflyttning just nu är illa, givet att inte skador tillkommer på denna sköra trupp.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Sir Ward » 27 augusti 2015, 23:33

Bra initiativ Diabolics.

Jag håller upp handen och följt J-södra länge. Just nu ser det overkligt bra ut och efter att granskat återstående matcher
så går J-södra upp i Allsvenskan enligt mig... Skrev jag verkligen rätt? J-södra mot djurparken nästa säsong? Blåvitt?

Finns ett STORT problem - stavas ny arena/alt renovera nuvarande. Politikerna är dövstumma och infantila. Alla vet detta.
Ska Återigen komma ett beslut inom 2 veckor :o

Hotet kommer just nu från Sirius - som har gjort det fantastiskt bra. Eller hur ateisten?
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav ateisten » 28 augusti 2015, 09:19

Sir Ward
Haha!
Klart som tusan att mitt Sirius är största hotet, så va rädda.. ;)
Skämt åsido, personligen så är det klappat o klart att J-Södra går upp, finns inte på världskartan att dom ska tappa detta.
Dom har haft den högsta lägstanivån av alla lag, stabilt rakt igenom.
Östersund och Sirius är dom enda som kan konkurrera med sin fart och teknik men har gjort alldeles för mycket resultatmässiga misstag under året. Framförallt IKS. Utan att va blåögd, så skulle dom va mycket närmare efter hutlöst många tappade vinster i slutminuterna. Enda matchen dom har "vunnit" en poäng på var hemma mot Östersund, resten känns som förluster.
Men fan, dom är med i toppen och superettan är inne i slutspurten. Detta kommer bli grymt kul att följa till slutet.

Pirrigt för egen del om kvalet upp blir till sanning.

Tabellen: http://svenskfotboll.se/superettan/info ... ftid=57216
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Sir Ward » 28 augusti 2015, 22:52

Tack! Vi ä bäst just nu, men många matcher kvar. Kaklet du vet.
Håller med om Östersund - dock inte det andra laget ;)
Ögnade snabbt igenom era sista matcher och tycker det ser mycket lovande ut. Jag håller tummarna
för eran anrika klubb. Fan, 1907 är ju respekt! Fina siffror annars (1971)

Kontenta: J-södra, Östersund och Sirius gör upp som top-tre och slutar nog likaså. Ser personligen Sirius i Allsvenskan.

Vilka åker ur? Åtvidaberg är ingen högoddsare. Helst apgården - behövs ingen förklaring.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Diabolics » 30 september 2015, 21:44

så, kom precis tillbaka från gamla ullevi å Gais mot J-södra.

2-1 till södra efter en inte helt lysande match, speciellt första halvlek. Annars är väl styrkan att de alltid hittar ett sätt att vinna. De hade nära till fler än ett mål i andra, men jag är nöjd. Glimtar av finess, men en ganska stor dos vanlig gubb-fotboll som sig bör när svenska lag står på planen.

Grattis till allsvenska platsen säger jag nu när det är 11p ner till kvalplats å 12p att spela om kvar. Det skall vara omöjligt att missa nu. Bara att ställa alla gubbarna på mållinjen som i en bandyhörna å vänta ut 0-0. Baggis.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Sir Ward » 13 oktober 2015, 20:43

J-södra till allsvenskan - 1(en) poäng fattas.

Topp-placerade J-södra rustar upp med en extra läktare inför kommande mötet mot tabelltvåan Östersund nu på lördag, 17 oktober. Stort tryck på plåtarna och 5500 biljetter är redan nu sålda och extraläktaren som tar 800 är slutsålda. 6300 - WOW! UTSÅLT!
Rekordet är dock 18500 från 1969. Hur dom nu lyckades få in så många på stadsparksvallen.
Var länge sen man upplevde denna hysteri/glädje med bygdens lag. Träffade JP:s Göran Bäckström(HV-krönikören) och pratade enbart grönt och lite överraskande då Göran är normalt en blågul jäkel ;)

Vid avancemang så händer följande ekonomiskt. Nytt avtal med CMore och Svenska Spel.:
http://www.fotbollskanalen.se/allsvensk ... klubbarna/
Användarvisningsbild
Sir Ward

FöregåendeNästa

Återgå till Öppet forum