Omgång 8: Luleå HF - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 8: Luleå HF - HV71

Inläggav aimstar » 4 oktober 2014, 18:20

Nåja, ingen poängnöd, så hellre bra spel och 0 poäng (om det spelet håller i sig) än dåligt spel och nån pinne. Fortsätter HV spela såhär på bortaplan så kommer man plocka många poäng.
aimstar

Inläggav shitkicker » 4 oktober 2014, 18:20

Bra match av HV idag men några saker fattades för att man ska kunna vinna, eller ens ta poäng.

Bra passningsspel i huvudsak men i vissa avgörande lägen för dåligt. Avsluten också för dåliga.

Känns verkligen surt med tanke på att man ska kunna släppa in 1 och även 2 mål på bortaplan men ändå vinna. Och spelet man visade upp idag ska definitivt räcka för att vinna på bortaplan, med undantag för de dåliga avsluten.

Men, men på det hela taget så såg det ju väldigt mycket bättre ut idag än tidigare bortamatcher. Bara målen som fattades.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav shitkicker » 4 oktober 2014, 18:25

Sett i efterhand så är det mycket konstigt att Morgan Johansson inte ens väljer att ringa på 1-0 eftersom det är solklart att pucken är blockerad. Surt.
shitkicker
Moderator

Inläggav Maidensoldier » 4 oktober 2014, 18:32

Jag är förbannad över målproduktionen borta.
Maidensoldier

Inläggav tommy1985a » 4 oktober 2014, 18:33

shitkicker skrev:Sett i efterhand så är det mycket konstigt att Morgan Johansson inte ens väljer att ringa på 1-0 eftersom det är solklart att pucken är blockerad. Surt.

Riktigt dåligt, Man skulle ju använda sig av mer kameror och grejer i år med extrabås och skit. Det ska inte va mål. Det avgör ju hela matchen. Så störande domarna alltid är så stolta varje säsong och avgör matcherna själva. Kollar dom på det och kommer med en bra förklaring till varför det ska va mål så hade man accepterat det, Men det här nochalanta beteendet från domaren som redan bestämt sig gör en så jävla arg..
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Rex0z » 4 oktober 2014, 18:40

Om Sandberg hade övat upp sin avslut hade han blivit så sjukt bra!
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav NightWalker » 4 oktober 2014, 18:52

Fantastiskt att Morgan Johansson kan se att pucken inte är blockerad när den ligger under Ersberg och en Luleå-spelare måste slå på målvakten för att pucken ska kunna gå in. Men jag är inte förvånad, Morgan Johansson är ett skämt och har en tendens att döma mot HV71.
Sedan, någon frågade varför han inte ringde och det enkla svaret är att man inte får ringa på det. Man får ringa på följande situationer:
  • Pucken över mållinjen.
  • Pucken i mål innan målburen blivit flyttad.
  • Pucken i mål innan eller efter speltiden i perioden utgått.
  • Pucken dirigerad i mål med hand eller sparkad i mål.
  • Pucken reflekteras i mål av en funktionär.
  • Pucken spelas i mål med hög klubba ovanför målribban av en anfallande spelare.
  • Fastställa den korrekta tiden på den officiella klockan, förutsatt att matchtiden visas i videomåldomarens monitor.
Man får alltså inte ringa för att kolla om pucken är blockerad eller inte.

Hursom, det är inte det målet som avgör. Andreas Johansson har rätt när han säger att gör man inte mer än ett mål så kan man inte förvänta sig att vinna matcher. Riktigt surt då man gjorde en väldigt bra match och var det bättre laget, men man mötte en målvakt som verkligen stod på huvudet. Daniel Larsson gjorde det för oss också vissa matcher, men det var riktigt skönt att han inte fick hålla nollan iallafall.
Fortsätter man spela såhär på bortaplan så kommer man börja plocka poäng.
NightWalker

Inläggav Dovahkiin » 4 oktober 2014, 19:01

0p på bortaplan totalt uselt. Hv gör för lite mål. Defensiven är bra offensiven betydligt sämre. För mycket mellanmjölk. Dock har serien vara börjat men börjar misstänka att bra hemma usla borta är något hv kommer dras med hela säsongen.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav tommy1985a » 4 oktober 2014, 19:07

NightWalker skrev:Fantastiskt att Morgan Johansson kan se att pucken inte är blockerad när den ligger under Ersberg och en Luleå-spelare måste slå på målvakten för att pucken ska kunna gå in. Men jag är inte förvånad, Morgan Johansson är ett skämt och har en tendens att döma mot HV71.
Sedan, någon frågade varför han inte ringde och det enkla svaret är att man inte får ringa på det. Man får ringa på följande situationer:
  • Pucken över mållinjen.
  • Pucken spelas i mål med hög klubba ovanför målribban av en anfallande spelare.
  • Fastställa den korrekta tiden på den officiella klockan, förutsatt att matchtiden visas i videomåldomarens monitor.

Hursom, det är inte det målet som avgör. Andreas Johansson har rätt när han säger att gör man inte mer än ett mål så kan man inte förvänta sig att vinna matcher. Riktigt surt då man gjorde en väldigt bra match och var det bättre laget, men man mötte en målvakt som verkligen stod på huvudet. Daniel Larsson gjorde det för oss också vissa matcher, men det var riktigt skönt att han inte fick hålla nollan iallafall.

Jag undrar ja, Det var ju mycket snack i studion förra året att det var idiotiskt att man inte fick ringa. Har för mig att det skulle ändras just därför till den här säsongen. Att domarna får ta hjälp av kameror och grejer som dom vill. Så idiotiskt om man inte får det. Ser man inte vad som händer så måste man ju ta hjälp av den utrustning som finns för att se till att det blir rätt domslut. Näe man får inte det så jag singlar slant på det istället liksom?? Vart är hockeyn på väg.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Rex0z » 4 oktober 2014, 19:18

Logiken i att man får slå på målvakten för att få in pucken men inte ha 2cm skridskoskena i målgården är för mig ett mysterium.
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav aimstar » 4 oktober 2014, 19:31

Rex0z skrev:Logiken i att man får slå på målvakten för att få in pucken men inte ha 2cm skridskoskena i målgården är för mig ett mysterium.

Eller att det, om nu Arto har rätt, är "solklar slashing" om man touchar målvaktsklubban, men helt ok att slå med full kraft på benskydden. Men det är väl tur det händer lite såna här grejer med så man har något att diskutera! :)
aimstar

Inläggav tommy1985a » 4 oktober 2014, 19:37

aimstar skrev:
Rex0z skrev:Logiken i att man får slå på målvakten för att få in pucken men inte ha 2cm skridskoskena i målgården är för mig ett mysterium.

Eller att det, om nu Arto har rätt, är "solklar slashing" om man touchar målvaktsklubban, men helt ok att slå med full kraft på benskydden. Men det är väl tur det händer lite såna här grejer med så man har något att diskutera! :)

Ahh det var fan dåligt. Laine fick inte slå då var det solklar utvisning enligt Arto Men i samma situation åt andra hållet så blir det mål för Luleå och det är helt korrekt enligt Arto? Snacka om att hata HV71. HV71 skulle fått med sig en utvisning snarare eller att dom kvittat slagen eftersom Laine gjorde likadant men dömt bort målet. Hade Laine fått in pucken så hade Arto nääää öhhh Den måste dom ringa på...
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav sqz » 4 oktober 2014, 19:40

NightWalker skrev:Fantastiskt att Morgan Johansson kan se att pucken inte är blockerad när den ligger under Ersberg och en Luleå-spelare måste slå på målvakten för att pucken ska kunna gå in. Men jag är inte förvånad, Morgan Johansson är ett skämt och har en tendens att döma mot HV71.
  • Pucken över mållinjen.

Om jag inte missuppfattat det så tror jag inte det stämmer. SHL har egna regler vad gäller videobedömning:

Videobedömning kan inte begäras av domaren i följande situationer:
a. Puck passerat mållinjen före avblåsning eller inte
b. Puck som dirigerats in i mål med någon del av kroppen annat än hand eller skridsko
c. Spelare åker in i målvakten förutom om pucken glidit in i mål
d. Pucken är förd bakåt vid en “360 snurr” under ett straffslag eller vid straffslagsavgörande.
e. Spelare i målområdet när pucken skjuts in i mål
f. Flyttad målbur under ett straffslag eller vid straffslagsavgörande
Användarvisningsbild
sqz

Inläggav Junior » 4 oktober 2014, 20:08

Alltså det är ju en trist match att förlora men tycker ändå att det var positivt. HV spelar ändå en bra bortamatch, Luleå är inget dåligt lag och Larsson gör en bra match. Det är ett tveksamt mål som avgör det hela. Det finns ändå mycket bra att ta med från denna matchen och det är en okej förlust. Spelar HV likadant i de andra bortamatcherna kommer det bli många poäng på bortaplan.

Men det svider, helt klart.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav tommy1985a » 4 oktober 2014, 20:22

Enligt Sanny Lindström så får han inte ringa på den situationen :(
Dåligt tycker jag då han kan ha fel och avgöra matcher som kan vara jätteviktiga. Det där målet kan även om det låter långsökt avgöra om vi tar oss till slutspel eller inte om det skulle gå illa. Kanske fattas 1 poäng liksom och det var för att domaren chansade den där matchen. Fattar inte varför man inte får använda verktygen för att göra rätt. Hellre att det blir lätt en att det uppstår en massa frågetecken och avgörande felaktigheter. Idioti enligt mig. Jag förstår för visso att man inte ska ringa på allt men när det är någon tveksamhet som bli mål så måste man få ringa.

Vad ska man annars ha alla dessa extrakameror och experter som sitter och tittar till för?
OBS: jag tror inte att det målet blir avgörande för om vi går till slutspel, jag tycker bara att man ska göra sitt yttersta för att det blir rätt i viktiga situationer som är tveksamma.
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav hammare7 » 4 oktober 2014, 21:46

hammare7

Inläggav silver » 4 oktober 2014, 22:04

hammare7 skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/hv71/article19645554.ab

Ingen går säker i HV:s bås ;)

Haha, lite komiskt ändå. Tur att det inte var någon större fara med Jämtin. :lol:
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Sir Ward » 4 oktober 2014, 22:13

Kungkeno skrev:Ni vet vad jag skrivit om Ridderwall.. det var tyvärr du får köpa grisen i säcken och chansa. Varken HV71 eller Calle är nöjda. Han kan bli den första som försvinner från klubben. Tyvärr.

Så HV är missnöjd med Calle Ridderwall och det grundar du från TV :roll: Läste du inte mitt PM nyligen?

Till övriga. Finns ingen sanning alls i detta - tvärtom. HV:s ledning är mycket nöjda och ser
en stor potential i Ridderwall.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Macce » 4 oktober 2014, 22:18

sir Ward skrev:
Kungkeno skrev:Ni vet vad jag skrivit om Ridderwall.. det var tyvärr du får köpa grisen i säcken och chansa. Varken HV71 eller Calle är nöjda. Han kan bli den första som försvinner från klubben. Tyvärr.

Så HV är missnöjd med Calle Ridderwall och det grundar du från TV :roll: Läste du inte mitt PM nyligen?

Till övriga. Finns ingen sanning alls i detta - tvärtom. HV:s ledning är mycket nöjda och ser

Mycket prat från Keno...f-n Ridderwall nätade ju ikväll, Andreas är nog nöjd med det. :)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav shitkicker » 4 oktober 2014, 22:38

Macce skrev:
sir Ward skrev:

Mycket prat från Keno...f-n Ridderwall nätade ju ikväll, Andreas är nog nöjd med det. :)

Ja HV och Andreas Johansson visade ju sitt tydliga missnöje med Ridderwall genom att flytta upp honom i 1:a-kedjan i Tedenbys frånvaro. Och Ridderwall själv visade sitt missnöje genom att näta! :lol:
shitkicker
Moderator

Inläggav Rex0z » 4 oktober 2014, 22:40

http://www.shl.se/blog/1/2014/09/vad-ga ... kering/716

Det var visst inte tillåtet att slå på målvakten även om pucken är lös bakom benskydden, Morgan får nog sätta sig vid skolbänken.
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav Maidensoldier » 4 oktober 2014, 22:41

sir Ward skrev:

Det gör jag och många med mig också, spelmässigt har han inte imponerat men det kommer kanske.
Maidensoldier

Inläggav Maidensoldier » 4 oktober 2014, 22:43

Förresten säger HV mycket hit och dit men mycket måste bli bättre, lite fel självbild tycker jag ibland. Fortfarande inget topplag samtidigt som SAIK är det efter att förlorat så många bra spelare på en gång. Tycker det säger det mesta.
Maidensoldier

Inläggav silver » 4 oktober 2014, 22:44

Jag tycker Ridderwall har blivit bättre och bättre och tycker inte heller man bara ska gå på hans +/- statistik. Han har förmågan att vara en toppspelare i SHL och det tror jag att han kommer vara om ett tag!
Användarvisningsbild
silver

Inläggav ateisten » 4 oktober 2014, 22:51

Fasiken vilket oflyt HV hade, hade kunnat sluta på ett helt annat sätt.
Detta spel dom visade upp var iaf mumma i mina ögon.
Alla gav järnet men pucken ville helt enkelt inte in/muren Larsson var riktigt bra idag. Finns inte nått att såga, förutom lite mer precision i skotten kanske. Bästa matchen sen överkörningen mot Frölunda.

HV var bättre än Luleå trots att Norrbottningarna spelade väldigt bra, lovar gott inför framtiden (vad jag vill inbilla mig).

Utropstecken.
Ersberg: vår nya förstamålvakt
Holzapfel: Åter igen en riktigt bra insats. Hoppas han får teka i framtiden, blev bortplockad av domaren mer än hälften av dom.
Jämtin: Gjorde det han ska göra, va en riktig jobbig jävel och då menar jag hans aggressiva spel och checking. Synd att han missade sista perioden där han verkligen hade behövts.
Sandberg: Ibland blir man galen över vad han gör, men idag var han fläckfri.

Frågetecken.
Laine: Spelat bättre och bättre för varje match men är alldeles för kär i att hålla i pucken. Passa och driv på mål istället är att rekommendera efter åtskilliga tapp i mittzon ikväll.
Campoli: Han har tendenser att inte hänga med i mellan åt och då syftar jag inte bara på denna match. Tycker att Olausson och stille har mycket att jobba på där.
Strandberg: Tror att han är den som ligger närmast bänken när Fiala är på ingång. T ex Bengtsson har visat takter att han vill va kvar, dags för Basse att han gör detsamma.

Surt att förlora, men en sån här match kan man iaf gå ifrån med högt huvud. Alltid nått..
Senast redigerad av ateisten 5 oktober 2014, 01:21, redigerad totalt 1 gång.
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav hammare7 » 4 oktober 2014, 22:52

Macce skrev:
sir Ward skrev:

Tror inte man hade satt ett A hos Ridderwall om han var påväg bort
hammare7

Inläggav Sir Ward » 4 oktober 2014, 23:14

Tycker att ateisten förtydligar matchen väldigt bra. Mycket bra inlägg förövrigt.
Kanske t.om med i JP-femman. Ska snacka med Göran. Heja Sirius.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav ateisten » 4 oktober 2014, 23:20

sir Ward skrev:Tycker att ateisten förtydligar matchen väldigt bra. Mycket bra inlägg förövrigt.
Kanske t.om med i JP-femman. Ska snacka med Göran. Heja Sirius.

Haha, tackar! :)

JP-femman var ett personligt mål jag hade inför denna säsong.. ;)
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav NightWalker » 5 oktober 2014, 01:05

sqz skrev:Om jag inte missuppfattat det så tror jag inte det stämmer. SHL har egna regler vad gäller videobedömning:

Videobedömning kan inte begäras av domaren i följande situationer:
a. Puck passerat mållinjen före avblåsning eller inte
b. Puck som dirigerats in i mål med någon del av kroppen annat än hand eller skridsko
c. Spelare åker in i målvakten förutom om pucken glidit in i mål
d. Pucken är förd bakåt vid en “360 snurr” under ett straffslag eller vid straffslagsavgörande.
e. Spelare i målområdet när pucken skjuts in i mål
f. Flyttad målbur under ett straffslag eller vid straffslagsavgörande

Insåg att jag hade regelboken 2010 - 2014 som jag refererade ur. Sedan har man även haft en case book där saker ska bli mer tydligt förklarade.
Men hittade denna där det står:
Både domarna i arenan och måldomarna i situationsrummet kan påkalla en bedömning enligt samma regelverk som tidigare. Ytterligare en ny del är att domarna kommer att ha en TV-skärm i speakerbåset som de kan se bilderna på i samband med att de kontaktar situationsrummet. Situationer som kan granskas är följande:
  • Puck över linjen
  • Flyttad målbur
  • Hög klubba
  • Spark
  • Pucken i mål med handen
  • Puck på domare in i mål
  • Puck över linjen i samband med period- eller matchslut
  • Spelare i målgården

Har letat efter den senaste regelboken (ska kommit en ny nu för 2014 och framåt), men inte hittat den än.
Men en sak som vi alla kan vara rörande överens om är att Morgan Johansson gjorde en ordentlig felbedömning eftersom det inte är tillåtet att slå på målvakten för att få in pucken. Och att Arto anser att det är ett regelrätt mål visar väl bara hur mycket han faktiskt kan om regelboken...

Sedan håller jag med dig ateisten om det mesta du skriver i din sammanfattning. Skulle dock vilja lägga in Williamsson som utropstecken också senaste omgångarna, han spelar stabilt, rejält och tryggt.
NightWalker

Inläggav Lux » 5 oktober 2014, 10:15

Hade det nästan på känn att man skulle förlora matchen med minsta marginal efter vinsten mot DIF. Brukar jämna ut sig under en säsong.

Tycker att HV är bättre i alla 3 perioder och ska vinna denna match. Känns nånstans väldigt bra att vi har varit det bättre laget mot SAIK, Frölunda och Luleå, de s.k. topplagen.

Tycker att defensiven ser riktigt bra ut där Ersberg visar en trygghet som smittar av sig på backarna. En väldigt viktig detalj i Erbergs spel är spelet med klubban. Istället för att bara försöka kasta pucken i sargen så försöker han ofta nå en spelare.

Nu till våra forwards. Skapar man så pass många målchanser som man gjorde igår så MÅSTE ett par puckar ramla in. Daniel Larsson spelade bra men tycker att många avslut var för tama och många avslut utanför. Campoli gör ETT riktigt dålig byte som leder till ett (felaktigt) mål och blir uthängd i Cmore efter matchen. Men när forwards missar gång på gång så är det målvakten som gör det bra.

Min top 5
5. Ersberg
4. Sandberg
3. Holzapfel
2. Ridderwall
1. Berglund
Användarvisningsbild
Lux

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna