Omgång 29: IF Troja-Ljungby - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 29: IF Troja-Ljungby - HV71

Inläggav Lakun » 29 december 2021, 21:59

Stolpträff
Lakun

Inläggav mrbeach » 29 december 2021, 22:02

Enkla Troja :D
Man kan ta en Smålänning från Småland.
Men inte Småland från Smålänning!
"Exilsmålänning nu i Skåne"
Användarvisningsbild
mrbeach

Inläggav lejacques » 29 december 2021, 22:03

Alla klagar på kassa domare. Idag hjälpte de kassa domarna oss. Två situationer som borde ha videogranskats och så den där icingsituationen.

Men hej. Vi leder serien. Inga problem. Det här kommer ju lösa sig självt.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 29 december 2021, 22:05

Vet att många dissar våra målvakter. Visst. Jag är inte heller 100 procent övertygad. Men jag tycker de är det minsta problemet. Det är resten av bygget som är Hult-skit.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Farzan » 29 december 2021, 22:05

mrbeach skrev:Enkla Troja :D

Precis. Hålla nollan. Låta oss svettas lite. Ändå säker seger trots att 7 spelare är borta.
Bra jobbat HV!
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Jompii » 29 december 2021, 22:06

Ingen vidare match men sett till den rad spelare vi saknar och hur det såg ut i måndags så var detta en otroligt viktig seger. Vi vinner inte på skicklighet utan på arbetsmoral.
Matson visar hur otroligt viktig han är. Gott!
Senast redigerad av Jompii 29 december 2021, 22:07, redigerad totalt 1 gång.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav shitkicker » 29 december 2021, 22:07

Fy fan och herregud.

Botten mot botten.

3p. Det är allt. Allt annat - värdelöst.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Guld » 29 december 2021, 22:07

Tommys signaler snappades helt klart upp av laget idag.
En stabil 2-0 seger, skvallrar om en stark defensiv.

Så hade det kunnat stå i Jp imorgon. Men det lär det inte göra.
Bra med vinst, men nånting måste hända snart. Agera, nån?
Guld

Inläggav Farzan » 29 december 2021, 22:07

Jompii skrev:Ingen vidare match men sett till den rad spelare vi saknar och hur det såg ut i måndags så var detta en otroligt viktig seger. Vi vinner inte på skicklighet utan på arbetsmoral.
Matson visar hur otroligt viktig han är. Gott!

+1
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Dovahkiin » 29 december 2021, 22:08

lejacques skrev:Vet att många dissar våra målvakter. Visst. Jag är inte heller 100 procent övertygad. Men jag tycker de är det minsta problemet. Det är resten av bygget som är Hult-skit.

Tycker bara det är backarna som är för dåliga. Sen kan pp bli bättre men bara om de kommer in backar som kan lira pp.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav lejacques » 29 december 2021, 22:09

Dovahkiin skrev:
lejacques skrev:Vet att många dissar våra målvakter. Visst. Jag är inte heller 100 procent övertygad. Men jag tycker de är det minsta problemet. Det är resten av bygget som är Hult-skit.

Tycker bara det är backarna som är för dåliga. Sen kan pp bli bättre men bara om de kommer in backar som kan lira pp.

Fast vi har ju inte tillräckligt många bra forwards för att ens ställa upp med ett andra PP. Bröderna Davidsson är ju typ bland de sämsta i serien. Inte bara något jag tycker. Det säger även statistiken.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Robert.76 » 29 december 2021, 22:13

Farzan skrev:

Precis. Hålla nollan. Låta oss svettas lite. Ändå säker seger trots att 7 spelare är borta.
Bra jobbat HV!

Säker seger? Du måste sett ngn annan match....
Robert.76
Moderator

Inläggav 327 Karlsson » 29 december 2021, 22:14

lejacques skrev:Ettan mot jumbon ikväll om du frågar Wilander. Vi är ju bäst. Vi leder serien med betryggande 1 poäng.

Nu är vi där igen. HV har fortfarande en match mindre spelad än MoDo. Vi kan inte jämföra oss med deras poäng när de har spelat om fler poäng än vi.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Dovahkiin » 29 december 2021, 22:14

lejacques skrev:
Dovahkiin skrev:

Fast vi har ju inte tillräckligt många bra forwards för att ens ställa upp med ett andra PP. Bröderna Davidsson är ju typ bland de sämsta i serien. Inte bara något jag tycker. Det säger även statistiken.

Håller dock inte med om att allt annat är skit förutom målvakterna. Hade hv gjort lite mål och varit runt 70 mål eller liknande då hade det varit skit absolut. Men visst PP måste upp absolut.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Grey » 29 december 2021, 22:18

HV kämpar hårt idag.
Skönt att det räcker till seger.
Grey

Inläggav lejacques » 29 december 2021, 22:18

327 Karlsson skrev:
lejacques skrev:Ettan mot jumbon ikväll om du frågar Wilander. Vi är ju bäst. Vi leder serien med betryggande 1 poäng.

Nu är vi där igen. HV har fortfarande en match mindre spelad än MoDo. Vi kan inte jämföra oss med deras poäng när de har spelat om fler poäng än vi.

Okej. Du pratar om 3 till eventuellt 6 poäng. Jag tycker fortsatt det är alldeles för dåligt. Dels med tanke på hur jävla mycket pengar man öst på det här laget, dels med tanke på att man rasat ihop sen man haft en ledning med 10-12 poäng, dels med tanke på hur spelet sett ut den senaste tiden (dvs. Man har inte spelat bättre än ett mittenlag i tabellen). Men hej det är klart. Du kanske tror att HV kommer kamma hem serien överlägset om vi fortsätter med det poängsnitt vi haft sedan mitten/slutet av november?

En hängmatch gör ingen som helst jävla skillnad om inte HV börjar spela bättre.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Farzan » 29 december 2021, 22:19

Robert.76 skrev:
Farzan skrev:

Bra jobbat HV!

Säker seger? Du måste sett ngn annan match....

Absolut inte. Nu blir det segerwhisky och Dirlanda på full volym.
Ha en skön kväll alla HV-supportrar :D
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav 327 Karlsson » 29 december 2021, 22:19

Gött med seger i en ganska tråkig och avslagen match. Gunnar blixtrar till ibland och räddar oss vissa stunder.
Tycker inte icingsituationen i vid Matsons mål var något att snacka om. Troja-spelaren kastar sig in för att hindra honom är då inte alls jämsides eller före Matson. Dessutom har man börjat döma mål när en spelare blir berövad chansen att göra mål i öppen kasse, pga ojuste spel. Så det hade lika gärna kunnat bli tilldömt mål om Troja-spelaren lyckats få bort pucken med otillåtna medel.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Sir Ward » 29 december 2021, 22:20

Donald Sandström JP
”Äckligt disciplinerat” - och längst bak var Gunnarsson rena väggen

En match vinner man bakifrån med ett starkt försvar och en bra målvakt.
Den klyschan har hängt med i många år och den håller att damma av även efter att ha sett HV71 vinna med 2-0 i en match där Jönköpingslaget vårdade pucken på ett helt annat sätt än i måndags och dessutom var klokare i försvarsspelet.

”Äckligt disciplinerat” uttryckte gamle HV-bekantingen och Malmötränaren Timo Lahtinen för många år sedan.
Det uttrycket funkar rätt bra idag det också...
Mållöst efter första perioden och (nästan) mållöst efter den andra perioden där dock Pontus Netterberg kunde slå in den så viktiga ledningspucken i slutminuterna efter en rejäl bjudning från Trojas Dennis Frölund.
Så långt hade det mesta handlat om ett disciplinerat försvarsspel där dessutom de båda målvakterna Anton Karlsson i Troja och Jonas Gunnarsson i HV storspelat.
Framförallt minns jag ett par situationer i den andra perioden då Jonas Gunnarsson svarade för ett par monsterräddningar, både i numerärt underläge och när Troja pressade intensivt.

”Gunnar” var bra redan i måndags mot Västervik och räddade faktiskt HV i två perioder innan även han fick kapitulera i slutet. Nu fortsatte han på den inslagna vägen och gjorde en kanonmatch även mot Troja.
Han hade inte lika mycket att göra i den tredje perioden då HV till stora delar kontrollerade spelet. Men alla som gillar ishockey vet att ledning med 1-0 är väldigt bräckligt. Det behövs bara en snedstuds för att det ska vara mål.

Troja plockade sin målvakt Anton Karlsson när det återstod 2.40 av tredje perioden. Satsade allt framåt och det var extremt nära kvittering när pucken låg och dansade bakom Gunnarsson vid ett par tillfällen.
Istället kunde Taylor Matson skjuta in pucken i tomt mål fram till 2-0 och därmed avgöra det hela. I samband med målet blev Trojas spelare och ledare vansinniga över att det inte blåstes för icing och drabbades av flera utvisningar.

Jag gillade sättet som HV studsade tillbaka på efter fiaskot i måndags. Det var inte vackert, inte brutalt bra och det handlade inte om någon överkörning på något sätt. Men det var stabilt och koncentrerat och det märktes att spelarna gjort sin läxa sedan senast, och ville visa Tommy Samuelsson andra takter.
Många hade kanske förväntat sig att tränare Samuelsson skulle göra en storstädning i laget efter förlusten i Västervik i måndags. Inte minst hintade Tommy Samuelsson om det själv inför matchen i Ljungby.
Nu blev det inte så. Ett par förändringar märktes, bland annat fick Max Wennlund lämna sin backplats, i fjärdelinan gick Gustav Salmi-Lilja in och Jesper Kokkonen började som extraspelare.
Det blev ytterligare några positionsbyten i laget under matchen men några stora ommöbleringar handlade det inte om.

Nu väntar Tingsryd hemma i Husqvarna Garden redan under torsdagen i en match där HV återigen har kravet på sig att vinna, men det är å andra sidan något som man får leva med i alla matcher den här säsongen.
Jag vet inte om det blir ytterligare förändringar då men det skulle förvåna mig om det blir så. Här satsar nog Tommy Samuelsson på samma formationer som senast.

FAKTA HOCKEYALLSVENSKAN
Troja-HV71 0-2
(0-0, 0-1, 0-1)
Första perioden: -
Andra perioden: 0-1 (18.35) Pontus Netterberg (Måns Lindbäck).
Tredje perioden: 0-2 (18.30) Taylor Matson (Nichlas Torp/Chad Billins), spel fem mot sex.
Utvisningar, Troja: Oskar Lindgren 2, lagstraff 2 (Arvid Degerstedt).
Utvisningar, HV71: Lagstraff 2 (Tommi Huhtala), Taylor Matson 2.
Skott: 20-30 (7-11, 6-12, 7-7)
Domare: Filip Sandstedt och Kristoffer Folkstrand.
Publik: 993 i Ljungby Arena

JP/JNYTTFEMMAN
5 poäng: Jonas Gunnarsson
4 poäng: Tyler Vesel
3 poäng: Måns Lindbäck
2 poäng: Christoffer Törngren
1 poäng: Pontus Netterberg

SÅ STARTADE HV71
Målvakter: Jonas Gunnarsson (Filip Larsson)
Förstafemman: Chad Billins, Kalle Holm - Tommi Huhtala, Tyler Vesel, Fredrik Forsberg.
Andrafemman: Daniel Norbe, Marcus Karlström - Christoffer Törngren, Marcus Davidsson, Jonathan Davidsson.
Tredjefemman: Nichlas Torp, Hugo Fransson - Max Wennlund, Taylor Matson, Måns Lindbäck.
Fjärdelinan: Gustav Salmi Lilja, Jonathan Wikström, Pontus Netterberg.
Extraspelare: Jesper Kokkonen.

DE SAKNADES I HV71
Emil Andrae, Victor Sjöholm, Zion Nybeck, alla på junior-VM, Simon Önerud, skadad, Alexander Ytterell, skadad, David Ullström, skadad, Daniel Bertov, skadad.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Regnet » 29 december 2021, 22:37

Dovahkiin skrev:

Vi saknar ju Andrea framförallt men även Ytterell. Så saknas ju en offensiv dimension där på blålinjen.

Vi får ändå säg att det här är ett steg upp mot förra matchen. Att hålla nollan mot visar ändå att man kan lira försvar även om det var lite medstuds med. Vi tar den, 3p och förhoppningsvis tillbaka på vinnarspåret.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav 327 Karlsson » 29 december 2021, 22:42

lejacques skrev:
327 Karlsson skrev:

Okej. Du pratar om 3 till eventuellt 6 poäng. Jag tycker fortsatt det är alldeles för dåligt. Dels med tanke på hur jävla mycket pengar man öst på det här laget, dels med tanke på att man rasat ihop sen man haft en ledning med 10-12 poäng, dels med tanke på hur spelet sett ut den senaste tiden (dvs. Man har inte spelat bättre än ett mittenlag i tabellen). Men hej det är klart. Du kanske tror att HV kommer kamma hem serien överlägset om vi fortsätter med det poängsnitt vi haft sedan mitten/slutet av november?

Det tror jag inte alls. Och jag sa aldrig att det var bra. Det är inte det jag pratar om här, hur förbannad du än är.
Det jag opponerar mig mot är att du flera gånger pratat om att vi leder med 1 poäng eller att vi tappade vi serieledningen till MoDo tidigare. Det går inte uttala sig så när vi inte kan jämföra exakt samma förutsättningar.

När vi sen hade spelat lika många matcher som Modo, då dom enligt dig tagit över serieledningen, ledde vi iaf. För vi vann vår match den omgången och tappade aldrig serieledningen.
Jämför med säsongen 19/20, då många pratade om att vi hade kunnat sluta tvåa i tabellen om vi vunnit sista matchen mot Leksand, inför tomma läktare. Vi torskade och slutade femma istället i tabellen. Som ett resultat av den torsken kunde vi sedan se att HV missat sitt mål om topp 4 även den säsongen. Hårfint, men ändå ett missat mål, vilket du var väldigt tydlig med att förklara då. Då är det inte mer än rätt att påtala samma skillnad nu. Vi har spelat en match mindre, det kan räcka för en serieseger, vem vet.
Sen att vi spelat som skit ett bra tag är en annan sak.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Quila » 29 december 2021, 22:54

Nu gläds vi (eller iaf jag) åt en seger. Det satt hårt inne, men samtidigt är det just sådana här matcher som betyder så oerhört mycket för en grupp. Vi spelade inte bra nu heller, men vi krigade i 60 minuter över hela isen och det bevisligen gav 3 poäng.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Weirdo » 29 december 2021, 23:13

Känns riktigt bra med en seger. Spelet i första o stora delar av andra lämnar dock väldigt mycket att önska. Tredje spelas av på ett någorlunda säkert sätt. Men det är poängen som är de viktiga, köper oss tid till dess att vi får tillbaka JVM-spelarna och alla andra skadade. Ska bli otroligt kul att få in Ulla, med tanke på rapporterna kan det inte dröja en evighet iaf.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav lejacques » 29 december 2021, 23:30

327 Karlsson skrev:Det tror jag inte alls. Och jag sa aldrig att det var bra. Det är inte det jag pratar om här, hur förbannad du än är.
Det jag opponerar mig mot är att du flera gånger pratat om att vi leder med 1 poäng eller att vi tappade vi serieledningen till MoDo tidigare. Det går inte uttala sig så när vi inte kan jämföra exakt samma förutsättningar.

När vi sen hade spelat lika många matcher som Modo, då dom enligt dig tagit över serieledningen, ledde vi iaf. För vi vann vår match den omgången och tappade aldrig serieledningen.
Jämför med säsongen 19/20, då många pratade om att vi hade kunnat sluta tvåa i tabellen om vi vunnit sista matchen mot Leksand, inför tomma läktare. Vi torskade och slutade femma istället i tabellen. Som ett resultat av den torsken kunde vi sedan se att HV missat sitt mål om topp 4 även den säsongen. Hårfint, men ändå ett missat mål, vilket du var väldigt tydlig med att förklara då. Då är det inte mer än rätt att påtala samma skillnad nu. Vi har spelat en match mindre, det kan räcka för en serieseger, vem vet.

Ok. Nu ska jag vara väldigt oödmjuk och säga att du inte har koll. Jag gillar dig och dina inlägg. Tro inget annat. Men du har inte koll på det du skriver om.

Då. Säsongen 19/20 skrev jag långt innan sista matchen att siffrorna talade för att HV inte skulle sluta topp 4. Och det hade inget att göra med Leksandsmatchen. Den där sista matchen var en efterhandskonstruktion från naiva fans, ren spekulation. Jag sa flera omgångar innan, kanske 8-10 omgångar innan, om du minns (minns du?) att vi skulle missa topp 4 pga av det poängsnitt vi haft inför slutspurten.

Spekulationer. Det är precis det du sysslar med nu också. Du spekulerar om HV:s framtid. Baserat på en hängmatch. Men fakta är att HV har ett så pass dåligt poängsnitt sedan 11-12 matcher tillbaka att det inte hänger på en hängmatch. Antingen spelar man upp sig, eller så tar man kliv nedåt i tabellen, och det oavsett hängmatch. Det är vad jag trycker på när jag talar om en, två eller fyra poäng hit eller dit.

HV har, sett till Thermell klev in, skadorna kom som ett brev på posten, samt ett antal JVM-spelare försvann, ett poängsnitt som ger oss en totalpoäng på 97 poäng. Det. Det kommer vi inte vinna någons serie med.

Vi måste se till här och nu. Och agera därefter. Och inte fokusera på någon hängmatch. Sånt snack du kommer med är precis det som lett oss ner dit vi är idag.

Observera. Jag tycker du är vettig. Jag gillar dina inlägg (kan inte nog understrykas med tanke på att alla tolkar internet som att man menar blodigt allvar. Därför unnar jag mig även en smiley för att understryka att jag inget illa menar :) )
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Bluey » 29 december 2021, 23:31

lejacques skrev:Men hej det är klart. Du kanske tror att HV kommer kamma hem serien överlägset om vi fortsätter med det poängsnitt vi haft sedan mitten/slutet av november?

Kan vi inte bara sluta att lägga ord i munnen på varandra på det här viset? Ser det tyvärr hela tiden på forumet (menar inte att peka ut lejacques som värre än någon annan) och det är ett ganska osnyggt beteende i en diskussion.
Bluey

Inläggav lejacques » 29 december 2021, 23:32

Bluey skrev:
lejacques skrev:Men hej det är klart. Du kanske tror att HV kommer kamma hem serien överlägset om vi fortsätter med det poängsnitt vi haft sedan mitten/slutet av november?

Kan vi inte bara sluta att lägga ord i munnen på varandra på det här viset? Ser det tyvärr hela tiden på forumet (menar inte att peka ut lejacques som värre än någon annan) och det är ett ganska osnyggt beteende i en diskussion.

Tar inte åt mig. Men jag diskuterar gärna med Karlsson utan fingervisningar.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 29 december 2021, 23:37

Då kan ni fortsätta diskutera det i PM, för där slipper ni fingervisningar. Eller så fortsätter ni här, men respektera då varandras åsikter och skriv med omdömet i behåll. Lägger också till en smiley btw :)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Weirdo » 29 december 2021, 23:38

Huhtalas agerande när pucken är på mållinjen är fint! Åker dit och flyttar hela målburen.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav 15:48 » 29 december 2021, 23:44

Weirdo skrev:Känns riktigt bra med en seger. Spelet i första o stora delar av andra lämnar dock väldigt mycket att önska. Tredje spelas av på ett någorlunda säkert sätt. Men det är poängen som är de viktiga, köper oss tid till dess att vi får tillbaka JVM-spelarna och alla andra skadade. Ska bli otroligt kul att få in Ulla, med tanke på rapporterna kan det inte dröja en evighet iaf.

Är lite orolig över att så många lägger sånt stort hopp till Ulla. Är rädd att det är så Hult tänker oxå. ”Vi får snart in Ulla. Ingen panik o värva”. Han har inte spelat match på en evighet, skadebenägen, lite taskig attityd och gjorde i ärlighetens namn ingen stor figur senast han spelade här. Tycker självklart det är ett välkommet tillskott men tror många har för höga förhoppningar.
15:48

Inläggav Jacob96 » 29 december 2021, 23:47

lejacques skrev:
327 Karlsson skrev:Det tror jag inte alls. Och jag sa aldrig att det var bra. Det är inte det jag pratar om här, hur förbannad du än är.

Ok. Nu ska jag vara väldigt oödmjuk och säga att du inte har koll. Jag gillar dig och dina inlägg. Tro inget annat. Men du har inte koll på det du skriver om.

Då. Säsongen 19/20 skrev jag långt innan sista matchen att siffrorna talade för att HV inte skulle sluta topp 4. Och det hade inget att göra med Leksandsmatchen. Den där sista matchen var en efterhandskonstruktion från naiva fans, ren spekulation. Jag sa flera omgångar innan, kanske 8-10 omgångar innan, om du minns (minns du?) att vi skulle missa topp 4 pga av det poängsnitt vi haft inför slutspurten.

Spekulationer. Det är precis det du sysslar med nu också. Du spekulerar om HV:s framtid. Baserat på en hängmatch. Men fakta är att HV har ett så pass dåligt poängsnitt sedan 11-12 matcher tillbaka att det inte hänger på en hängmatch. Antingen spelar man upp sig, eller så tar man kliv nedåt i tabellen, och det oavsett hängmatch. Det är vad jag trycker på när jag talar om en, två eller fyra poäng hit eller dit.

HV har, sett till Thermell klev in, skadorna kom som ett brev på posten, samt ett antal JVM-spelare försvann, ett poängsnitt som ger oss en totalpoäng på 97 poäng. Det. Det kommer vi inte vinna någons serie med.

Vi måste se till här och nu. Och agera därefter. Och inte fokusera på någon hängmatch. Sånt snack du kommer med är precis det som lett oss ner dit vi är idag.

Observera. Jag tycker du är vettig. Jag gillar dina inlägg (kan inte nog understrykas med tanke på att alla tolkar internet som att man menar blodigt allvar. Därför unnar jag mig även en smiley för att understryka att jag inget illa menar :) )

Hur många poäng tror du kommer krävas för serieseger ?
Topp 4 ?

Vilket annat lag har sådär hiskeligt bra snitt senaste 10-12 matcherna ? Känns som vi har god chans på seriesegern trots trots allt enligt mig iaf.
Jacob96

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna