Omgång 38: Rögle BK - HV71

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 38: Rögle BK - HV71

Inläggav Sir Ward » 4 februari 2021, 23:09

JP/JNYTT-FEMMAN

5 poäng: Matt Donovan
Bäst i HV71. Visar lite takter som en klassisk fältherre och gör enormt mycket nytta för HV71. Enormt bra blick och sätter sina kamrater i bra lägen.
4 poäng: Zion Nybeck
3 poäng: Didrik Strömberg
2 poäng: Filip Sandberg
1 poäng: Daniel Bertov

MATCHFAKTA:
Rögle-HV71 6-7 efter förlängning
(1-3, 4-2, 1-1, 0-1)

Första perioden: 0-1 (2.23) Miska Siikonen (-). 0-2 (8.35) Filip Sandberg (Matt Donovan/Linus Fröberg). 1-2 (15.17) Daniel Zaar (-). 1-3 (18.08) Matt Donovan (Anton Wedin/Fredrik Forsberg) spel fem mot fyra.

Andra perioden: 2-3 (1.30) Brady Ferguson (Erik Andersson/Adam Edström). 3-3 (7.36) Erik Gelinas (Adam Tambellini/ Daniel Zaar) spel fem mot tre. 4-3 (9.18) Joey Laleggia (Oilii Palola/Erlend Lesund) spel fem mot fyra. 4-4 (13.03) Simon Önerud (Linus Fröberg/Matt Donovan). 5-4 (14.20) Simon Ryfors (Daniel Zaar). 5-5 (19.53) Zion Nybeck (Fredrik Forsberg)

Tredje perioden: 6-5 (4.44) Samuel Jonsson (Erlend Lesund/Brady Ferguson). 6-6 (15.13) Filip Sandberg (Linus Fröberg/Alexander Bergström).

Förlängning: 6-7 (4.10) Fredrik Forsberg (Alexander Bergström/Eric Martinsson).
Skott: 41-20(10-9, 22-5, 8-5, 0-1)
Utvisningar, Rögle: Joseph Laleggia 2, Samuel Johannesson 2, Daniel Zaar 2, Olli Palola 2, Leon Bristedt 2.
Utvisningar, HV71: Alexander Bergström 2, Max Wennlund 2, Eric Martinsson 2, Didrik Strömberg 2, Jesper Kokkonen 2, Daniel Bertov 2.

Domare: Mikael Nord, Johan Magnusson och tom_flaska som praktikant.

Publik: 100 i Catena Arena
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Sir Ward » 4 februari 2021, 23:18

Saxar in JPs Donald Sandströms kloka inlägg. Håll tillgodo

Är det så här som HV71 kommer att agera under den sista delen av SHL så tror jag att vi riskerar att få se åtskilliga hjärtattacker.
Kalla det nagelbitare, kalla det ångestladdat eller vad ni vill. HV kommer att spela med kniven på strupen i samtliga matcher som är kvar. Så tipset är, efter förlängningsseger mot Rögle med 7–6, att ni förbereder er på det här.

Att åka ner till Ängelholm och få med sig poäng hem till Jönköping är oerhört imponerande. Bättre än vad jag trodde att laget skulle mäkta med trots inträde av ett par nya spelare.
HV71 gjorde alltså sex mål mot Rögle efter tre perioder. Sex mål mot ett av ligans bästa lag den här säsongen, på bortaplan dessutom, ska alltså i nio fall av tio betyda seger eller i alla fall poäng.
Men på något underligt gav sig HV chansen inför den tredje perioden och möjligheterna dök upp när det var Rögles tur att dra på sig utvisningar.

Filip Sandberg visade återigen att han tagit flera kliv framåt under säsongen när han kvitterade till 6-6, just i powerplay vilket också var ställningen efter tre perioder.
I den absolut sista sekunden åkte Daniel Bertov ut två minuter vilket gjorde att Rögle spelade fyra mot tre i förlängningens inledning. Inget mål där. Men därmed dundrade Fredrik Forsberg in HV:s segermål i förlängningen när det var HV:s tur att spela fyra mot tre.
Sju mål framåt. Två oerhört värdefulla poäng.

HV:s insats var väldigt blandad. Stundtals oerhört bra, stundtals bedrövlig. Men det är väl så här med ett lag som har det tungt. Men arbetsmoralen, slitet, viljan att ge allt i varje situation var imponerande. Det här kan betyda väldigt mycket för HV i fortsättningen. Vetskapen om att man kan besegra topplag även på bortaplan.

Hur var då nyförvärven mot Rögle? Miska Siikonen var riktigt pigg i den första perioden och visade sin målfarlighet omgående. Arttu Ilomäki var mer svårbedömd, märktes inte lika mycket som sin landsman men ge honom några matcher så är jag övertygad om att han också kommer producera.
Allra bäst var dock en annan nykomling. Visserligen har Matt Donovan gjort ett par matcher för HV vid det här laget men han får ändå räknas som ny.

Matt var HV:s bästa spelare. Var inne fyra av de fem första målen som HV gjorde och bidrog i båda ändarna av banan. En klassisk tvåvägsspelare som kliver in i hetluften och visar att han inte är lika ”bra” tränad som Ryan Stoa.

Målvaktsspelet i HV kan vi också gå in på. Om Hugo Alnefelt funnits på plats är jag övertygad om att Jonas Gunnarsson blivit utbytt. Utan att hänga ”Gunnar” eftersom han många gånger var helt övergiven av lagkamrater så hade han ingen bra dag och såg osäker ut.
Fortsättningen lär bli oerhört intressant för HV. Efter den här matchen har jag känslan att HV kommer greja det här. Mycket tack vare spelare som Donovan, Sikonen och Ilomäki men även det faktum att Filip Sandberg levererar och att ”betongblocket” Daniel Bertov och Didrik Strömberg är otroligt nyttiga.

Eller som tränaren ”Lillis” Lundh tyckte efter matchen:
- Strömberg vill man egentligen ha på isen i 60 minuter en sådan här match.

Ett hyfsat betyg från coachen...
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav FirstSwitch » 4 februari 2021, 23:21

PapaEmeritus skrev:Donovan, åh Donovan! Inte spelat på nästan ett år och går in och bara dominerar. Förläng sa jag!!

klassback rakt igenom, förläng förläng förläng
FirstSwitch

Inläggav Guld » 4 februari 2021, 23:23

Sir Ward skrev:
Tropåt skrev:Ja du, det oddset är åtminstone grymt sexigt ;)

6-9 menar du ;)

Bara hardcorefans som undertecknad ser matchen i repris?

Hardcore vet jag inte, men Hv leder just nu med 2-0 med 7.10 kvar i första och livet leker. :)
Guld

Inläggav PapaEmeritus » 4 februari 2021, 23:25

Guld skrev:
Sir Ward skrev:

6-9 menar du ;)

Hardcore vet jag inte, men Hv leder just nu med 2-0 med 7.10 kvar i första och livet leker. :)

Gött! Hoppas de vinner!
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Diabolics » 4 februari 2021, 23:32

Bild

klicka på bilden för zoooooom
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 4 februari 2021, 23:38

Diabolics skrev:Bild

klicka på bilden för zoooooom

Två reflektioner. Emil är allt som oftast röd i de där matchsammanfattningarna. Såg nån summering i början av året och han var en av seriens allra sämsta enligt den statistiken (för transparensens skull ska jag väl tillägga att Anton Karlsson, Jesper Kokkonen och Christian Sandberg var andra HV-namn på den mindre smickrande listan) .

Kokkonen spelade alltså 54 sekunder och lyckades med konststycket att dra på sig en utvisning och vara inne på ett baklängesmål. Starka papper.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Sir Ward » 4 februari 2021, 23:52

Guld skrev:
Sir Ward skrev:

6-9 menar du ;)

:lol:
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav sqz » 4 februari 2021, 23:59

Jävlar vilken match.. Är det något som är säkert så är det att jag inte vågar läsa igenom den här matchtråden.
Användarvisningsbild
sqz

Inläggav Tropåt » 5 februari 2021, 00:04

Kommer lätt kolla denna tillställningen på nytt, har aldrig missat en match sedan hv blodet flöt i mina ådror.. Spelar in varenda match, tittar på så många matcher jag kan i Husqvarna Garden eller så blir det c-more premium..
Tropåt

Inläggav Tropåt » 5 februari 2021, 00:06

Nu kan jag gå och lägga mig hos sambon med ett enda stort leende.. Notera, inte kvinnans anledning denna kväll utan Hv71!! :)
Godnatt på er.
Tropåt

Inläggav Sir Ward » 5 februari 2021, 00:08

sqz skrev:Jävlar vilken match.. Är det något som är säkert så är det att jag inte vågar läsa igenom den här matchtråden.

Vill minnas att du bor i Silverköping. Om så är fallet, beställ omg en HV-pizza(med Aaahl sås,) iförd matchjumper.

Återkom med resultatet.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Diabolics » 5 februari 2021, 09:37

Jag skakar fortfarande.....

kollade på lite highlights nu på morgonen.... rev upp sår....

men helvete va gött den 7e pucken satt å så jävla viktigt att få avgöra med ett riktigt spelmål. Det känns otroligt viktigt.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna