Omgång 7: HV71 - Linköping

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Omgång 7: HV71 - Linköping

Inläggav shitkicker » 9 oktober 2022, 13:12

Ok. Men var ska dessa spelare av toppklass komma ifrån? Och vad får det kosta? Tror nog att möjligheten att få hit någon/några som faktiskt kan göra skillnad minskar med varje förlust och med varje missad poäng. Vem vill spela i ett förlorande lag? HV hade chansen att bygga laget innan säsongen, men tog den inte.

Nu är detta off topic för den här tråden, då det snarare handlar om lagbygget, så vi fortsätter diskussionen där för de som vill.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Windom Earle » 9 oktober 2022, 13:18

shitkicker skrev:
Windom Earle skrev:Jag vill bara vara tydlig med att jag är enig med de flesta inräknat Kent Norberg om att truppen behöver kompletteras. Men det blir liksom reaktion på reaktionen som inte alltid blir bra. Jag opponerade mig främst emot Shitkicker som tycker att vi hör hemma i lägre serier och förstör sitt liv med att följa HV. Jag förstår besvikelse och kan respektera den men jag ogillar när folk bara spyr ur sig onyanserat kräks över det lag som jag har älskat sen ungefär 1983.

F ö, jag har gillat mycket som Shitkicker skrivit tidigare och att vi ska ställa krav. Men jag tycker att dagens HV-lag är värda mer än att vi gnäller för fulla muggar i forumet.

Såg att du kommenterat i ett annat inlägg att du uppfattar att du antagligen har lägre förväntningar på HV än vi andra och att det är de låga förväntningarna som gör att du inte är orolig. Eller typ nåt sånt.

För att klargöra. Mina förväntningar på HV är plats 10-12. Snarare 12 än 10. Och det har jag sagt hela tiden. Du är välkommen att bakspåra detta. Att förvänta sig plats 12 är inte en speciellt hög förväntning och jag tror inte att du har lägre förväntningar än så.

Mina förväntningar och uppfattningar om HV bygger enbart på de fakta som föreligger. Laget och lagbygget är på tok för dåligt. Laget klarar inte av att spela spelsystemet och klarar inte av att hitta ett grundspel. Man byter om i alla formationer inför alla matcher, vilket enligt mitt sätt att se det är ett bevis för att min uppfattning stämmer.

Jag vet att jag är kritisk. Jag vet att jag är hård i min kritik. Men det bygger på att HV inte ens kan infria de lägsta av förväntningar. Och att man uppenbarligen saknar all förmåga till att lära sig av sina egna misstag, eftersom man ju upprepar samma misstag om och om igen. Man verkar även sakna den för nykomlingar nödvändiga ödmjukheten. Och detta gör mig uppriktigt förbannad! Det är inte mitt HV som är så oödmjuka inför en så svår uppgift som man stod inför när säsongen drog igång.

Och på många sätt känns inte det här som mitt HV längre. Det känns kapat av folk som har andra lojaliteter än till HV. Inga Denny Eriksson eller Ove Ljungåker finns kvar. På ont. Inte gott.

Ni som tror att det här kommer att lösa sig anser jag bortser från dessa uppenbara fakta. Ni hoppas. Och jag hoppas verkligen att ni får rätt, tro inget annat. Men jag tror inte det. För jag ser ingenting som tyder på att det här laget kommer att ta en enda 3p på egen hand. Och det baserar jag på hur det sett ut hittills. Inget annat.

För fakta är. HV har förlorat alla matcher utom en, som man vann på straffar. Inte en enda 3p-seger. HV ligger sist och är på god väg att redan bli avhakade. Antalet poäng man måste spela in växer exponentiellt mot hur antalet matcher att spela in dessa poäng på krymper. Och här har vi hamnat oavsett om HV spelat bra eller dåligt i matcherna. Det enda gemensamma nämnaren är att HV hittar en väg att förlora. Och det är den uppenbara trenden som måste hanteras. Att vänta anser jag, med historien av säsongerna 13/14 och 20/21 i ryggen, är inte rätt väg.

Man kan hoppas. Självklart kan man det. Men hopp är inte en metod. Hopp har aldrig löst nånting.

Ohärlig sanning - absolut. Vill man inte höra den - läs inte mina inlägg.

Kort svar, jag förväntar mig inte kvalplats när säsongen är över, men det känns fullt rimligt för en nykomling med nykomponerat lag efter sju omgångar. T o m efter 15. Jag tror startsträckan är lång men att laget, lagets bärande spelare och spelsystemet kommer att växa under vägens gång. Även om man inte kan dra slutsatser av enstaka matcher så ser skillnaden mellan match sex och sju ut på det sättet. Laget kommer också att kompletteras vilket vi ALLA skriker om. Vi kan inte starta där minst 10 av 14 lag gör den här säsongen. Jag ser alltså inte paniken lika snabbt som en del andra, dig inräknad. Totalt sett har du och jag liknande förväntningar, kanske t o m att du har lägre förväntningar på säsongen som helhet.
Senast redigerad av Windom Earle 9 oktober 2022, 13:39, redigerad totalt 1 gång.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav shitkicker » 9 oktober 2022, 13:38

Mitt sista svar i den här tråden. Intressant att du tror att jag har panik. Det har jag verkligen inte. Men för att HV inte ska vara allt för långt efter när väl maskinen hostar igång enligt ditt resonemang så behöver förändring ske snart. Det är mycket möjligt att det här börjar kugga i framöver. Men om man inte gör något åt det redan nu så kommer laget vara för långt efter ändå. Det är det som är min poäng.

Men panik? Knappast…..
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Windom Earle » 9 oktober 2022, 13:41

shitkicker skrev:Mitt sista svar i den här tråden. Intressant att du tror att jag har panik. Det har jag verkligen inte. Men för att HV inte ska vara allt för långt efter när väl maskinen hostar igång enligt ditt resonemang så behöver förändring ske snart. Det är mycket möjligt att det här börjar kugga i framöver. Men om man inte gör något åt det redan nu så kommer laget vara för långt efter ändå. Det är det som är min poäng.

Men panik? Knappast…..

Ok, ber om ursäkt för att jag satte ord i din mun. Det var oavsiktligt. Tack för en bra diskussion och jag önskar en trevlig vecka tills det är dags att krossa Anton Bengtssons RBK :evil:. (Obs, är inte sarkastisk)
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav CROHB » 9 oktober 2022, 14:58

Sjuka XG siffror tydligen för HV i den här matchen så en mycket bra genomförd match. Allt bra förutom det viktigaste, inga poäng!
Blir fel om vi överreagerar efter en så bra genomförd match som vi vinner nio gånger av tio.
Bengtsson och Westerlund gör en bra match och jag hoppas de får fortsätta spela även närmaste tiden.
Torp håller inte och Sjöholm tycker jag är bättre.
Fortsätter vi spela som mot LHC och ställer Ortio i kassen så tror jag det vänder.
CROHB

Inläggav Quila » 9 oktober 2022, 18:14

Matchen igår hade som sagt två mynt. Prestationsmässigt BRA, resultatmässigt inte bra. Tyvärr behöver ju inte en prestation per automatik betyda poäng, men en ofta tydlig skillnad mellan ett bra lag och ett dåligt lag är just prestationsnivån. Ett bra lag presterar ofta bättre än ett dåligt lag. Bra prestation betyder per automatik inte poäng, men ger en åtminstone bättre odds till poäng. Bara gnugga vidare, för något är man i alla fall på spåren och vi behöver poäng - helst igår.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Västratorget » 9 oktober 2022, 23:18

Bra kämpat vänner! Det är nog inte många som inte anser att ni förtjänade alla tre poäng i lördags.
Jag har suttit där ni suttit i många år i rad, och inget utesluter att jag inte kommer sitta där om några veckor igen.

Jag skickar med lite input, något som kallas expectation management. Visst var det någon expert som tippade HV som seriesegrare, men nja, Nubben har värvat stabilt för att överleva säsongen. Man kan inte å i spinn för att Herman Hansson är en klippa, han kommer inte vinna matcher åt er. Han kommer att vara en bidragande orsak men inte mer. Säsongen är oändligt lång och ni kommer att med största sannolikhet kliva förbi flera lag. Av egen erfarenhet vet jag att det är ett maraton, inte ett 100m lopp. Låt det få se ut som skit när det gör det, se den stora bilden. Månad för månad kommer ni att äta er in, men under en enskild vecka kan det se ut som skit i tabellen. Veckan efter är det full pott, och så håller det på. Inte ens i januari kommer ni ha en jävla aning om utgången. Charmigt, eller hur.
Sluta tjura, det kommer att se ut så här för många lag den här säsongen. Ni råkade bara få skiten i starten, det kommer att vända.

Matchen igår då. Jo då, vi blev ordentligt jävla överkörda. Jag är riktigt besviken på mitt eget lag (Högberg kan väl få godkänt :) ). I övrigt hae jag hoppats att man hade kunnat hantera ALLT på ett bättre sätt. Från mitt, högst färgade perspektiv, kan jag väl erkänna att jag inte är nöjd med Sjöqvists insats heller. Löjliga utvisningar på alla möjliga spelare, Miele, eller Jesper Pettersson. Min åsikt är att vi blev bedrövligt hårt bestraffade och fick aldrig igång något spel värt namnet, och det utnyttjade HV. Hatten av, vi får se hur nästa match ser ut. Rimligtvis borde spelarna kunna bli stärkta av insatsen, om inte så får Samuelsson ta ansvaret för det.

Kör hårt vänner
Västratorget

Inläggav Quila » 10 oktober 2022, 08:22

Tack för din input Västratorget. Ibland är det extra skönt att höra ord om ens lag från annat håll, i synnerhet från en som kan erkänna sitt lags brister trots ”färgblindhet”. Vi hoppas det vänder och får gratulera till 3 poäng i lördags.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Västratorget » 10 oktober 2022, 10:06

Quila skrev:Tack för din input Västratorget. Ibland är det extra skönt att höra ord om ens lag från annat håll, i synnerhet från en som kan erkänna sitt lags brister trots ”färgblindhet”. Vi hoppas det vänder och får gratulera till 3 poäng i lördags.

Tro mig, jag vet hur jävla hopplöst det kan kännas. Och när man väl får "stäm" en sån där kväll och oturen bara grinar en i ansiktet, då hamnar man i källaren. Men håll ut, det kommer bättre perioder!
Jag vet inte ens om jag vill säga "tack" för poängen. Jag var ruskigt besviken efter matchen i lördags, poäng är poäng men det gick inte riktigt glädjas åt det heller. Och då var det ändå HV vi mötte.

Nä, jag hoppas på en bättre fajt nästa gång vi möts. Det här var ovärdigt för alla inblandade. :)

Lyft blicken
Västratorget

Inläggav Diabolics » 11 oktober 2022, 12:56

Så, nu har jag rensat i tråden. Tagit bort 5-6 inlägg som är onödiga eller direkt strider mot vad som vi anser vara OK. Jag har skickat PM till samtliga för information.

Jag tackar er som varit inne på eget bevåg och rensat ut lite av resultatet från frustrationen. Hoppas på ett mindre efterarbete när jag läser matchtråden från Rögle-matchen.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Föregående

Återgå till HV71 Matcherna