Final 5: HV71 - IF Björklöven

Här samlas diskussionen för varje match som HV71 spelar.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics, Goddamn

Re: Final 5: HV71 - IF Björklöven

Inläggav Lakun » 1 maj 2022, 21:00

Massaker. Finner inga ord. Uppgiven.....
Lakun

Inläggav Guld » 1 maj 2022, 21:01

Lika starka som vi sett ut i andra matcher, lika svaga var vi idag.
Vi förlorar inte för att Löven har flyt, som några menar, utan för att vårt stressade försvar är mycket sämre än deras.

Totalt utspelade. Punkt.
Guld

Inläggav eisbjern » 1 maj 2022, 21:02

Jag är helt säker på att det blir Allsvenskan nästa år och att mitt hockeyintresse dör efter matcher mot allsköns skitlag. Då blir jag i alla fall inte besviken. Allt annat är att se som en bonus.
Spola nubben!
Användarvisningsbild
eisbjern

Inläggav lejacques » 1 maj 2022, 21:03

Läser Donald Sandströms krönika på JP och han konstaterar att de ledande spelarna var osynliga och måste kliva fram.

Och så låter det ju hela tiden när HV är i en svacka eller förlorar. Men ingen verkar uppenbart se det stora problemet. När inte de ledande spelarna kliver fram så finns det INGEN annan som gör det. Så mycket för HV:s bredd. Så mycket för alla miljoner som Hult slängde på truppen inför säsongen. Med en duglig sportchef hade den här matchserien varit över efter fyra raka. Men nu är det vidöppet, och som alltid när HV synas så står vi och hoppas på samma sak: ”De ledande spelarna måste kliva fram”.

Som sagt. Att det ska hänga på fem forwards är så jävla underkänt.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Robert.76 » 1 maj 2022, 21:04

eisbjern skrev:Jag är helt säker på att det blir Allsvenskan nästa år och att mitt hockeyintresse dör efter matcher mot allsköns skitlag. Då blir jag i alla fall inte besviken. Allt annat är att se som en bonus.

Mitt kommer dö efter denna finalserie som kommer sluta med ytterligare ett praktfiasko.
Robert.76
Moderator

Inläggav Windom Earle » 1 maj 2022, 21:04

En jävla tur att Kelleher satte 2-3 i förrgår. Mardröm idag annars. Nu hoppas jag att ödmjukhet infinner sig och att det är lättare att spela borta.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Lakun » 1 maj 2022, 21:06

eisbjern skrev:Jag är helt säker på att det blir Allsvenskan nästa år och att mitt hockeyintresse dör efter matcher mot allsköns skitlag. Då blir jag i alla fall inte besviken. Allt annat är att se som en bonus.

Jag ställer också in mig på allsvenskan... Denna mentala kollaps i kombination med att vi spelar ytterell matchen igenom, trots att han inte knappt kan stå på benen, är en parodi.... Fyfan vad jag saknar andrae. Oavsett utgång vill jag aldrig mer se ytterell i detta hv.

Men.... Ingen i hv spelar bra idag. Absolut ingen. Ett jävla mirakel om vi lyckas vinna nån match till. Nu är jag fan helt likgiltig inför detta.... Orkar inte bry mig. Tar alldeles för mycket negativ energi.
Lakun

Inläggav Grey » 1 maj 2022, 21:06

Vi tar det här.
Vi spelar riktigt jävla ordentlig dåligt idag i kombination med att inget heller flyter vår väg (det brukar ju också i högsta grad hänga ihop, det ser nämligen hockeyguden till - flyt förtjänar man) i kombination med att röven spelar ungefär så bra dom kan, vilket inte är speciellt märkvärdigt alls, samtidigt som dom får med sig allt flyt, tex två inledande rena raka flytmål och så 1-4 i vårt arsle precis när vi slitit ont och fått vårt första hugg på dom…
Men det som gör att jag fortfarande tror på detta är att jag ändå tycker att vi uppträder som att vi VILL vinna ända till röven gör sexan då det naturligtvis är helt kört. Många av våra spelare blev darriga av stundens allvar idag och underpresterade rejält, men viljan att vinna tyckte jag som sagt ändå fanns där tills det var helt kört.
Bara att borsta bort den här skiten från axlarna och ta nya tag.
Man borde var duktigt jävla revanschsugna efter den här smörjan.
Nu vill jag se ett tjurigt och gammaltestamentligt oresonligt HV på onsdag.
Då tar vi det här.
Grey

Inläggav HV-supportern » 1 maj 2022, 21:12

Problemet är att vi har en målvaktssituation som föreningen har ignorerat i flera år. Vi har ingen målvakt som står på huvudet i viktiga matcher. Löven lägger puckar på mål och de trillar in, via en klubba eller skymning. Men jag vill inte bara hänga ut målvakten. HELA laget var usla idag, se er själva i spegeln för det här var en av de värsta förlusterna jag upplevt som HV-supporter.
HV-supportern

Inläggav Sir Ward » 1 maj 2022, 21:12

Donald Sandström JP
Det bidde ingenting – men alla sagor brukar ju ha ett lyckligt slut

Det skulle bli fest. Det skulle bli klang och jubel och champagnekorkarna skulle smälla som spön i backen.
Det bidde ingenting, för att citera den gamla sagan där skräddaren skulle sy en rock men där det till slut inte fanns något kvar.

En riktig käftsmäll för HV. När allt var upplagt för fest förlorade HV med hemska 2-7 mot Björklöven. Därmed lever serien vidare med match på onsdag igen.
Och vi är nog ganska många som undrar vad sjutton det var som hände när Björklöven körde över HV i Husqvarna Garden. Tvingade fram en sjätte match i Umeå på onsdag och såg till att den här finalserien i allra högsta grad lever vidare.

Jag ska erkänna det direkt. Lägga mig platt och konstatera att det här såg jag inte komma. I mina ögon var - och är - HV71 fortfarande ett betydligt bättre lag än vad Björklöven är. Jag trodde att finalserien skulle ta slut under 1 maj men där kom istället Björklöven ut och demonstrerade bäst. En styrkedemonstration om man så vill.
Jag kan också konstatera att Taylor Matsons ord efter semifinalsegern mot Karlskoga för ett tag sedan fortfarande klingar i bakhuvudet.
”Sista matchen. Det är den som är tuffast. Inget är så svårt som att vinna den sista matchen”.

Ska man dra några växlar av söndagens match mot Björklöven så är det att den gode Matson har helt rätt. HV71 började visserligen bra och satte en oerhörd press från början, stöttad av en fanatisk publik, men sedan tog det mer eller mindre stopp.

Björklöven gjorde 1-0. HV blev konfunderat.
Björklöven gjorde 2-0. HV blev ännu ner konfunderat.
Björklöven gjorde 3-0. Här började HV hänga med huvudet.
Sedan fixade bröderna Davidsson lite spänning med hjälp av Zion Nybeck när man reducerade, men det gick bara 24 sekunder innan Björklöven gjorde 4-1.
Ridå och godnatt. Av bara farten kom 5-1 innan den andra perioden var slut och jag såg faktiskt publik lämna hallen och gå hem.
Behöver jag säga att stämningen inte alls var lika hög efter två perioder som det var i början...
Ska man då vara orolig inför fortsättningen?
Nej, jag tror inte det. Men jag efterlyser samtidigt att de etablerade, rutinerade spelarna kliver fram igen. Det var väldigt många som lyste med sin frånvaro i den femte finalmatchen.

Den tidigare så framgångsrika transatlantkedjan med Powell, Kelleher och Shinkaruk var totalt osynlig.
Fredrik Forsberg, var han ens ombytt? Lagkapten Önerud blek och mest i vägen och på backsidan såg man misstag och nonchalant spel av Chad Billins av alla som man inte är van vid.
På tal om backsidan, Andreas Söderberg kom in, fick en tuff start när han gjorde självmål och var sedan väldigt nervös i sitt spel. Varför ombytte Oliver Bohm inte fick mer speltid är det bara tränarna som vet. Å andra sidan var det fler backar som bör ta sig en funderare, inte minst Daniel Bertov som var ett rundningsmärke flera gånger om.

I den tredje perioden fick vi se lånet från Växjö, Adam Åhman, mellan stolparna som ersatte Filip Larsson som inte heller han hade någon lycka med sig i de två första perioderna.
Å andra sidan tror jag att man helt enkelt valde att vila unge Larsson till matchen på onsdag. Redan där insåg alltså HV att slaget var förlorat.
Nu hann det inte gå många minuter av den tredje perioden heller innan Björklöven slog hål på Åhmans nolla och gjorde hemska 6-1. Två mål i slutminuten ändrade ingenting.
Resten blev en transportsträcka vilket är märkligt att skriva då det trots allt handlade om en så pass viktig match. Men det var många, inte minst i HV, som tyckte det var skönt när slutsignalen kom.

Alla sagor brukar ha ett lyckligt slut. Oavsett om det handlar om omöjliga uppgifter, eller som i det här fallet ”det bidde ingenting”.
Jag tror fortfarande att HV tar hem det här. Förmodligen redan på onsdag när lagen möts i Umeå igen.
Och där trivs ju HV. Det såg vi om inte annat senast där laget vann två matcher i rad.

Fakta
HV71-Björklöven
2-7
Final 5:7
(0-2, 1-3, 1-2)
Första perioden: 0-1 (3.46) Olle Liss (Francis Perron/Jacob Olofsson) spel fem mot fyra. 0-2 (18.42) Christoffer Bengtsson (Fredric Andersson/Gerry Fitzgerald).
Andra perioden: 0-3 (4.23) Gustav Possler (Sebastian Selin/Jesper Lindgren). 1-3 (14.25) Marcus Davidsson (Daniel Bertov/Zion Nybeck). 1-4 (14.49) Francis Perron (Jesper Lindgren/Ryan Gropp). 1-5 (19.43) Alex Hutchins (Jacob Olofsson/Gustav Possler).
Tredje perioden: 1-6 (3.05) Jacob Olofsson (Alex Hutchins/Alexander Wiklund). 1-7 (19.03) Mattias Nösterbö (Jesper Lindgren) spel fyra mot fem. 2-7 (19.30) Taylor Matson (Chad Billins/Tyler Vesel) spel fem mot fyra.
Skott: 33-33 (6-10, 17-14, 10-9)
Utvisningar, HV71: Jesper Kokkonen 2.
Utvisningar, Björklöven: Sebastian Selin 2, Jesper Lindgren 2, Gerry Fitzgerald 2, Olle Liss 2.
Domare: Andre Hiljanen och Daniel Wessner
Publik: 7.000 i Husqvarna Garden.

JP/Jnyttfemman
5 poäng: Marcus Davidsson
4 poäng: Nichlas Torp
3 poäng: Christoffer Törngren
2 poäng: Taylor Matson
1poäng: Jonathan Davidsson
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Legogubbe » 1 maj 2022, 21:12

Jag kan fortfarande inte se hur HV71 ska få iordning på försvaret. Vi har så många backar som underpresterar och är någon dålig så är det alltid samma spelare. Sen detta tjat om HV71s bredd i truppen. Se på löven som plockar in 2 forwards som spelar back sen fortsätter vi att köra med Önerud som inte tillför ett smack. Spelarna som är petade måste vara i en hemsk form som inte platsar i dagens HV71.
Legogubbe

Inläggav CJ#17 » 1 maj 2022, 21:18

Löven hade ju kniven på strupen samtidigt som de inte hade något som helst att förlora. Det sista vägde över ordentligt. De gick ut och hade kul. HV klarade inte pressen samtidigt som man räknat med att det skulle gå för lätt.
Sen den starten med en totalt felvänd klubba som styr in pucken. Där får man inte ha klubban. Markera den gröne istället.

På detta är tre av våra bästa spelare borta. Förstamålvakten, den back som mest varit ett hot framåt och grovjobbaren med en jävla vilja.
Det rör om rejält i formationerna, nya som inte är lika bra ska in som också påverkar kemin.
Sen var det väl inte ens en tvåa på nån av dessa för Löven. Kunde ju varit en avstängning för alla höra skadade. Men inte.
Tufft manfall. Bra manövrerat av Umeå som ju även satte Modos bäste ur spel.

Nu tar vi nästa!
CJ#17

Inläggav Robert.76 » 1 maj 2022, 21:19

Att ens JP kan hitta 5 spelare att betygsätta, nästan en prestation i sig
Robert.76
Moderator

Inläggav frippe-borås » 1 maj 2022, 21:20

När Wennlund spelade back så gjorde han det med bravur.

Men ska vi vinna detta så måste Huhtala bli spelklar. Den enda som kan kriga emot Rahimi framför mål. Ingen annan verkar ju våga eller vilja göra det. Vart är vår starka kapten som helst av alla vill ta tillbaka Hv71 till SHL! Dax att börja visa sig på isen då!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav CJ#17 » 1 maj 2022, 21:22

Och när vi kan ta VM-guld efter utklassats spelmässigt med 51-15 idag så va fan :)
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -i-finalen
Varför såg man inte den matchen istället :)
CJ#17

Inläggav aimstar » 1 maj 2022, 21:26

Någonstans tar jag ändå hellre detta än en sudden-förlust. Vi började med att vinna 6-1 (i den matchen där Löven skulle ha en fördel av matchtempo), sen torskade vi. Ny match på onsdag, detta betyder inte ett skit då, förutom att vi kanske ställer ett bättre lag på isen (Kokkonen och Ytterell bänkade).
aimstar

Inläggav shitkicker » 1 maj 2022, 21:26

Bättre att spela Wennlund som back än den fullkomligt urusle Ytterell. Ogillar egentligen att hänga ut enskilda så, men faktum är att Ytterell är så dålig att det är mer eller mindre målchansgaranti för motståndarna när han är på isen. Väljer kategoriskt fel beslut HELA tiden och i VARJE situation. Bidrar med noll! Eller rättare sagt - bidrar med total osäkerhet och schabbel. Spelar han nästa match så garanterar jag HV-förlust.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 1 maj 2022, 21:28

Legogubbe skrev:Jag kan fortfarande inte se hur HV71 ska få iordning på försvaret. Vi har så många backar som underpresterar och är någon dålig så är det alltid samma spelare. Sen detta tjat om HV71s bredd i truppen. Se på löven som plockar in 2 forwards som spelar back sen fortsätter vi att köra med Önerud som inte tillför ett smack. Spelarna som är petade måste vara i en hemsk form som inte platsar i dagens HV71.

Jämför man Lövens och HV:s forwardssidor så kan du konstatera att vi har en spets som är vassare än deras. Men tittar man på bredden så är poängfördelningen ungefär lika mellan lagen. Och sett till vad de ställer upp med, sett till vad för forwards de anser sig ha råd med att flytta ner på backen så skulle jag säga att Löven har ett bredare lag än HV. Det mest talande för att HV har en svagare bredd är väl att vi går in i en final med Kokkonen bredvid Önerud och Matson. Kokkonen har under en hel säsong visat att han inte heller håller på den här nivån. Men ändå har tränarna inga bättre alternativ än att låta honom spela med två av våra, inför säsongen, tilltänkta toppspelare. Jag är beredd att hålla med ang. Önerud, att han underpresterar också. Men till saken hör att han och Matson blivit ännu sämre offensivt sedan de fick Kokkonen bredvid sig.

Med det sagt ligger väl egentligen problemet högre upp. Dels på tränarna som i en finalserie över huvud taget spelar Kokkonen, dels på Hult som gett tränarna ett så pass dåligt underlag så det inte finns några bättre alternativ.

Som jag skrev tidigare ikväll. Det är HV:s spets mot Lövens bredd. Och ska man bara se till vilket lag som har en sportchef som är bättre än sin motpart på att sätta ihop lag så är det ju megadeluxe fördel till Löven.
Senast redigerad av lejacques 1 maj 2022, 21:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav aimstar » 1 maj 2022, 21:29

shitkicker skrev:Bättre att spela Wennlund som back än den fullkomligt urusle Ytterell. Ogillar egentligen att hänga ut enskilda så, men faktum är att Ytterell är så dålig att det är mer eller mindre målchansgaranti för motståndarna när han är på isen. Väljer kategoriskt fel beslut HELA tiden och i VARJE situation. Bidrar med noll! Eller rättare sagt - bidrar med total osäkerhet och schabbel. Spelar han nästa match så garanterar jag HV-förlust.

Han ska dock ha ett jävla bra skott har jag hört (men aldrig sett)!
aimstar

Inläggav shitkicker » 1 maj 2022, 21:30

Sen kan man undra hur publiken bör agera i match 7. Förutsätter nämligen att det blir en match 7. Ska vi sitta tysta? Eller hemma i soffan istället för på plats?

Spelare och ledare har pratat sig sååååå varma om huuuur viktigt det minsann är med publikens stöd och huuuur ootrooooligt fantastiskt det är i HG. Och sen viker de ner sig på ett sätt jag aldrig tror jag sett tidigare, och 2 gånger i rad till på köpet!

Uselt!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 1 maj 2022, 21:37

shitkicker skrev:Sen kan man undra hur publiken bör agera i match 7. Förutsätter nämligen att det blir en match 7. Ska vi sitta tysta? Eller hemma i soffan istället för på plats?

Spelare och ledare har pratat sig sååååå varma om huuuur viktigt det minsann är med publikens stöd och huuuur ootrooooligt fantastiskt det är i HG. Och sen viker de ner sig på ett sätt jag aldrig tror jag sett tidigare, och 2 gånger i rad till på köpet!

Uselt!

Tänkte tanken i hemmamatch 2 då publiken engagerade sig som om det vore en Stanley cup-final, och buade ut Rahimi så fort han var på isen (som om han vore Chara) och jublade för varje tackling som en HV-spelare gjorde (vilket i det långa loppet inte gav ett skit). Jag vet inte vem som fick mest positiv energi av det, HV-spelarna eller Lövenspelarna...?

HV:s publik håller SHL-klass. Problemet är att spelarna och laget inte gör det. Klart som tusan det blir en konstig situation för spelarna, som de nu två matcher i rad visat att de uppenbarligen inte klarar av. Lite som årets SDHL-finalister som förlorade så fort publikens strömmade till. Betänk då också att många av de här spelarna inte varit i närheten av att spela så här viktiga matcher (och många av de som gjort det har också förlorat när det faktiskt gällt något. Ytterligare orosmoln att vi har kvar ett gäng spelare från fjolårets fiasko där de med all tydlighet visade att de inte pallade för trycket). Överlag har det ju varit problemet med HV de senaste åren (inte i år dock). De klarar inte av att spela på hemmaplan, de har inte mentaliteten att leverera det publiken förväntar sig. Det var evigheter sen Kinnarps/Husqvarna Garden var den hemmaborg som både spelare och media gärna vill måla upp den som. Så ja, varför inte. Halvfulla läktare, en banderoll på ett tomt hemmastå där det står ”Ses när ni spelar i SHL”.

Näe, så bör det naturligtivs inte bli. Men ja, att HV levererar en kollektiv härdsmälta när publiken stöttar mer än någonsin är oroväckande, och inget som direkt talar för SHL-avancemang.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Moroten89 » 1 maj 2022, 21:45

shitkicker skrev:Sen kan man undra hur publiken bör agera i match 7. Förutsätter nämligen att det blir en match 7. Ska vi sitta tysta? Eller hemma i soffan istället för på plats?

Uselt!

Med risk för att reta upp en hel, HEL del människor nu...
Men vad kan man förvänta sig? Klacken består till stor del av ryggdunkande supportrar som tror att HV kunnat vinna SM-guld med nuvarande trupp, eller som stod bakom Hult och Bagdad Bob in i det sista. Det är som rena rama familjeläktaren nu, tacka fan att de bara orkar sjunga i 4 minuter.
Gud, önskar verkligen att vi kan få något som motsvarar t. ex Frölundas S-84 upp på läktarna, hängivet folk som står bakom laget, men som även har stake att säga ifrån.
Jag känner verkligen inte igen mig i HV71 längre, kan inte påstå att jag bryr mig om HV vinner eller förlorar finalen.
Användarvisningsbild
Moroten89

Inläggav matsqq » 1 maj 2022, 21:55

Varje match lever verkligen sitt eget liv - några flytpuckar och nån spelare som slarvar så är det vips 0-3 i baken ...

Inte alls säkert nästa match ser ut ens i närheten av detta så blås inte på panikkänslorna nu - utan ta ett steg i taget ...

De som trodde att detta skulle bli lätt trodde fel ...
matsqq

Inläggav frippe-borås » 1 maj 2022, 22:01

HV-supportern skrev:Nu är jag tråkig, men jag tycker vi ska vara lite försiktiga med att beställa skumpa och segercigarrer till söndagen. Vi får inte tappa vår ödmjukhet, det är fortfarande hårt jobb som gäller. Den svåraste matchen att vinna är den sista. Som Björklövens tränare sa "vi kommer åka ner till Jönköping och förstöra festen för dem".

Precis som du förutspådde! Ödmjukheten va totalt bortblåst och verkade som Hv spelarna trodde att de va klart och inte ens behövde spela om det! Pinsam insats rakt igenom och vi har gett luft och självförtroende till Löven! Kan sluta illa detta!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Nick » 1 maj 2022, 22:06

Håller med föregående talare. Inför denna finalserie var kan orolig. Tyckte att björklöven såg bra ut. Räknade nog med 7 matcher.

Efter förra matchen så trodde jag som alla andra att dom nog skulle slå in matchboll idag. Precis innan match tänkte jag att de är omöjligt att förlora denna match med detta tryck på läktaren.

Resultat: utskåpade med 2-7!!

Med detta sagt så tror jag ff inte att björklöven kommer vinna 2 till. Eller så är de ett önsketänkande. Vet inte.

Oavsett så är de ny match på onsdag och då häller de att uppträda med en rejäl dos med ödmjukhet.noch göra bästa bortamatchen för säsongen. Jag skiter I hur de ser ut. Ett mål mer än Löven gäller då.

Pallar inte en game seven och i ärlighetens namn så tror jag inte hv spelarna pallar de heller.
Nick

Inläggav Wildzide » 1 maj 2022, 22:08

Jag tror det var en hel del press uppmålat till den här matchen från fans bland annat att den skulle vinnas. Nästa match slipper man pressen från läktarna och det tror jag passar utmärkt. Vi vinner nästa det är jag säker på.
Jag tror varken Söderberg, Ytterell eller Kokkonen spelar nästa match, Redan där sparar vi ett par mål i baken.
Senast redigerad av Wildzide 1 maj 2022, 22:16, redigerad totalt 1 gång.
Wildzide

Inläggav Goddamn » 1 maj 2022, 22:13

Första matchen jag inte såg färdigt på. Jag och grabben åkte hem i förtid. Är inte spelarna där så tänker inte jag heller vara det.
Användarvisningsbild
Goddamn

Inläggav MarcusClaesson » 1 maj 2022, 22:24

Riktigt sur förlust idag förstås, men jag tror också att det är bättre att förlora såhär än i sudden.

Nästa match kommer BIK att ha all press, och HV lär vara mycket ödmjuka inför uppgiften och revanschsugna. Det blir seger på onsdag.
MarcusClaesson

Inläggav CROHB » 1 maj 2022, 22:38

Grym stämning och inramning innan matchen kom igång. Sen kom Kokkonens höga klubba efter att han inte fått med sig pucken utmed sargen, på det en snyggt styrning i eget mål av Söderberg och sen dog stämningen ganska mycket. Hjälptes inte av noll inställning och ett tafatt HV lag där Powell och Hunter visade klass och vilja men inte så många fler tyvärr.

Är ju inte så att breddspelarna som Sjöholm och Bertov avgör det här, däremot har vi några spelare som tyvärr sticker ut och är alldeles för dåliga, idag Söderberg, Kokkonen och Ytterell. Jag tycker det som är viktigast och det som ofta avgör är att de bästa spelarna är bäst, special teams funkar samt målvaktsspelet.

Våra bästa spelare kom inte upp idag, PP funkade inte när matchen var jämn samt att vi släppte första BP, målvaktskampen vann Vuotilainen överlägset och där har Björklöven ett stort övertag tyvärr. Målvaktsspelet gör i alla fall mig kallsvettig då Löven har ett stort försprång där.

Det som däremot måste lösas och går att lösa är att plocka bort vissa spelare som tyvärr inte håller. Vår breda trupp är ju tyvärr mestadels bara på papperet och ingen direkt nytta att ha Kokkonen, Netterberg, Söderberg i truppen då de inte håller. Jag ser hellre Wennlund på isen än Kokkonen exempelvis, visar åtminstone inställning och jobbar hårt.

Rahimi kom undan matchen med väldigt få tacklingar mot sig och sin onda axel och det är extremt märkligt att vi inte tacklade mer mot honom. Björklöven kändes mycket större OCH snabbare idag och det är inte bra.

Nu gäller det att vi har lite tur i Umeå, våra bästa spelare som dominerar, bra special teams samt hoppas att målisen vi ställer gör en bra match och har marginalerna med sig. Känns tyvärr som Löven är lite favorit om det blir en normal match då de känns lite starkare tyvärr. Huhtala behövs verkligen och en Bohm som ersätter Söderberg. Ytterell eller Norbe känns likvärdigt så hoppas att Ytterell gör en bättre match helt enkelt.

Märkligt att vi inte fått ihop ett bättre och bredare lag med tanke på pengarna vi bränt på truppen men nu gäller det att vinna på onsdag på något sätt till varje pris, vill inte ha en sjundematch. Hoppas att marginalerna är med oss och att vi har en del tur helt enkelt. Vi är tyvärr inte så överlägsna som vi hoppades och kanske trodde med tanke på vår höga spelarbudget.
CROHB

Inläggav Zico » 1 maj 2022, 22:54

Björklöven spelar en hel del på chans och emellanåt är dom fantastiskt effektiva. Minns att man inledde serien i höstas med att vinna i Södertälje med 10-2. Sen har man vunnit ytterligare ett antal storsegrar. Inte minst i match 7 i semin mot Modo. 8-3 där man bara sköt ca 16-17 skott. Och så nu 7-2 mot HV. Nu har Björklöven fått vittring och har ännu en måstematch. Nu på hemmaplan. Kan möjligen bli lite samma för dom som för HV i kväll.

Ska HV ta en fjärde seger, är det nog på onsdag. Då krävs noggrannhet, ödmjukhet, kämpaglöd, noggrannhet, effektivitet och fokus på sig själva, det egna spelet och att man ger fan i vad motståndarna gör och hur domarna dömmer.

Sen, som många andra skrivit....lämna Ytterell och Kokkonen utanför laget. Kanske tyder Kokkonens istid ikväll, 5,30 minuter att han ändå är på väg ut ur laguppställningen. -2 på den tiden är ju starkt jobbat. Eller inte. Å andra sidan...-3 på Ytterell, Önerud och Jonathan Davidsson imponerar ju inte heller.

Och återigen....jag kräver mycket mer av Forsberg och Vesel. Nästan totalt osynliga ikväll. Sen gör det ju inget om Kelleher använder sina medspelare, åtminstone ibland.
Zico

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 Matcherna